eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره قمر 🕑 زمان: ۵ دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ostad_maleki 📌توضیحی درباره آیت الکرسی در دو جای آیت الکرسی «الا» آمده است، مگر در کار خدا مگر معنا دارد؟ 📼کارشناس قرآنی جناب استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 💢 قـرآن، نـمـاد حـیـات مـعـقـول ▫ قرآن که تجلی‌گاه خداوندی است، به وجود آورندۀ دو کتاب آفاقی و انفسی است که اشتباه و خطا راهی به آن ندارد. این کتاب، انسان و جهان را «آن‏‌چنان که هستند» و انسان را «آن‏‌چنان که باید» و جهان را آن‏‌چنان که می‌توان از آن برخوردار شد، براى خاک‏‌نشینانى که مهمانان چند روزۀ دو قلمرو انسان و جهانند، تعلیم می‌دهد. ▫ این قرآن که حقیقتاً نماد حیات معقول است، واقعیات را آن‏‌چنان روشن می‌سازد که با هیچ وسیله و ابزارى نمی‌توان به آنها رسید؛ انسان را با همۀ ابعاد و سطوح و استعدادها و سرمایه‏‌هایى که دارد و به کدام فعلیت‏‌ها و کمالات می‌تواند برسد، چنان بیان فرموده که فروغ ربانى حاصل از معرفت انسان - بدان‏‌گونه که خدا مطرح فرموده است - براى هر انسان آگاهى قابل شهود است. ▫ اثر حاضر که دربردارندۀ مباحث قرآنی است، از خلال نوشته‌های پراکندۀ استاد جعفری با تمرکز بر ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغۀ ایشان، تدوین و تنظیم شده و در اختیار دانش‌پژوهان قرار دارد. ▫ آخرین مبحث این کتاب، منتخبی از آیات شریفه است که استاد جعفری ترجمه کرده‌اند. انتخاب این مقدار از آیات (۲۵۰ آیه)، به عنوان کلیدهایى است که هر انسانى در هر حال و موقعیتى، فقط به شرط اینکه داراى مغز و روانى معتدل باشد، می‌تواند بفهمد که مغز و دل، جان و روان و روح انسانى براى تکامل، هیچ عاملى ضروری‌تر و باعظمت‏‌تر و شایسته‏‌تر از آنچه که قرآن تعلیم می‌کند، ندارد، وگرنه همۀ آیات قرآنى، کلام خداوندى و آب حیات مغز و دل و جان و روان و روح انسانى است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (54) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى بيستم ▫ آراء و وجوهى كه تا كنون تبيين شد، همه در جهات تفسير حروف مقطعه بود و مبناى همه آنها اين بود كه حروف مزبور تفسيرپذير است. اما راى بيستم كه در مقابل آراى پيشين قرار دارد، اين است كه حروف مقطعه رمز و سرى است ميان خداى سبحان و حبيب او، رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) و مراد از آن افهام ديگران نيست، (146) ⏪ چنانكه آلوسى مى گويد: درباره تفسير حروف مقطعه اقوال فراوانى است، ولى آنچه به نظر راجح مى آيد اين است كه تفسير اين حروف علم مستور و سر محجوبى است كه عالمان از آن درك عاجزند و... از اين رو گفته اند: سر الهى است، در پى فهم آن نرويد: بين المحبين سر ليس يفشيه قول و لا قلم للخلق يحكيه ▫ بنابراين، بعد از رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) جز اولياى الهى كه وارثان علوم آن حضرت هستند، كسى به اين راز پى نمى برد. (147) ▫ عده اى از بزرگان معتقدند اين حروف رمزى است ميان خدا و رسول و اولياى الهى (عليهم السلام) و ديگران به آن دسترسى ندارند و بايد از باب ايمان به غيب آن را بپذيرند. ▫▫ بسيارى از دستورهاى دين نيز رمز و سر است و چنانكه خداى سبحان ما را به افعالى وا مى دارد كه راز و رمز آن براى ما روشن نيست، به اقوالى نيز مامور مى كند كه فهم معناى آن ميسور ما نيست. افعال رمزى مانند رمى جمره و تعليق هدى (آويختن كفش بر گردن شتر يا گوسفند قربانى براى تحقق احرام حج قرآن) و هروله بين صفا و مروه در حج، و اقوال رمزى مانند حروف مقطعه قرآنى. ▫ بر اساس راى مزبور نبايد براى فهم معناى حروف مقطعه كوشش كرد و اين در صورتى است كه ما بخواهيم از راه علوم متعارف حصولى بدان دست يابيم، ليكن راه رسيدن به اين راز و رمز نيز به طور كلى بسته نيست، چنانكه اولياى الهى از راه قرب فرايض و نوافل (148) دستيابى به آن برايشان ميسور است. عارف نامدار، ابن عربى نيز از كسانى است كه اين حروف را رمز و سر مى داند. پاسخ استاد درباره رای بیستم را در مطلب بعدی نگاه کنید. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⏪ پاسخ: دستور تدبر در قرآن شامل حروف مقطعه نيز مى شود؛ زيرا حروف مزبور الفاظ مستعمل است، نه مهمل و براى بسيط يا مركب آنها معنايى قابل فهم است و ادعاى رمز بودن آنها حتما بعد از پذيرش معنادار بودن آنهاست. ▫ اما ادعاى انحصار فهم آن معنا به رسول اكرم و اولياى معصوم (عليهم السلام) گرچه ثبوتا ممكن است، ليكن اثباتا محتاج دليل است ؛ چنانكه آياتى مانند (لا يمسه الا المطهرون) كه حرمت مس كتابت قرآن بدون طهارت از آن مستفاد است، شامل حروف مقطعه نيز مى شود و بدون طهارت، مس و حتى بوسيدن حروف مقطعه نيز جايز نيست. ▫ رمز بودن حروف مقطعه با ذكر آن در قرآن (كتاب هدايت و بيان و تبيان) و با دستور تدبر در همه آيات آن (به نحو عموم يا اطلاق) سازگار نيست ؛ قرآن كريم مى فرمايد: (افلا يتدبرون القرآن ام على قلوب اقفالها) (149) و چون حروف مقطعه نيز جزو قرآن است، امر به تدبر شامل آن نيز مى شود و رمز بودن با تدبر هماهنگ نيست و دليل معتبرى نيز اين راى را تاييد نمى كند، تا بتواند سبب تخصيص عموم يا تقييد اطلاق گردد. ▪ جناب آلوسى در جمع بين رمز بودن حروف مقطعه و دستور تدبر در قرآن، دستور تدبر را شامل اين حروف نمى داند. (150) عدم شمول يا به انصراف است و يا به صرف و دليل ديگر. گرچه تدبر دو قسم است: تسبيبى و مباشرتى، يعنى انسان گاه خود معناى آيه را با تدبر مى فهمد و گاهى مى فهمد براى فهم معناى آيه و تدبر در آن به چه كسى مراجعه كند، مانند اين كه مى داند بايد به اهل بيت (عليهم السلام) كه اهل الذكر هستند رجوع شود: (فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون)، (151) ليكن درباره حروف مقطعه بنا به رمز بودن آن هيچ يك از دو طريق وجود ندارد و اين با عموم يا اطلاق تدبر در سراسر قرآن هماهنگ نيست. ⏪ تذكر: مراد ما از اين پاسخ، نفى هر گونه راز و رمز ميان خداى سبحان و رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) يا ساير اولياى الهى نيست، چنانكه خداى سبحان در معراج اسرار فراوانى به رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) آموخت و آن حضرت نيز علوم فراوانى به اميرالمومنين على (عليه السلام) به كميل بن زياد نخعى فرمودند: ها ان هيهنا لعلما جما لو اصبت له حمله ؛ (152) علوم فراوانى در سينه دارم كه كسى را ياراى تحمل آن نيست، اما حروف مقطعه كه جزئى از قرآن است، از موارد آن رموز نبوده، يا رمز بودن آن معلوم نيست. ▫ اما بزرگان اهل معرفت، همچون عارف نامدار ابن عربى، مى توانند از راه شهود به بخشى از اسرار عالم آگاه شوند و امورى را كشف كنند، ليكن كشف آنان براى ديگران حجت نيست و ما راهى براى اثبات آن نداريم. ▫ اهل شهود اگر بتوانند مشهودات خود را معقول و برهانى كنند، براهين آنان بر ميزان صحت و سقم، يعنى علوم متعارفه يا اصول منتهى به آن عرضه مى شود و در صورت تاييد پذيرفته خواهد شد. ▫ خلاصه آن كه، قرآن به وصف نور بودن ستوده شده و چيزى كه نور است تا دليل بر اختصاص نورانيت آن اقامه نشود، نسبت به همه اجزاى آن نور است، گرچه مراتب ديدن مختلف است. بنابراين، لازم است دست كم برخى از مراتب فهم معناى حروف مقطعه بهر ديگران شود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 دانش هدایتگر جلسه سوم 🆔 @a_javadiamoli_doross 💢 علم الیقین 🔹 در قرآن كریم فرمود عدّه ‌ای از مردان الهی هستند كه از اسرار و رموز كارهای دیگران باخبرهستند ﴿إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیینَ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیونَ ٭ كِتَابٌ مَرْقُومٌ ٭ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾[1] بندگان اهل قُرب آنها كه به قُرب فرایض یا نوافل بار یافتند و جزء مقرّبین‌ هستند هم ‌اكنون كه در دنیا می‎ باشند از نامه اعمال ابرار باخبر هستند، اینها نه تنها بهشت و اهل بهشت را می ‌بینند، بلکه از اعمال و ضوابط اعمال ابرار در دنیا با خبر هستند، اگر «علم‌ الیقین» به این بارگاه منیع بار نیابد این همان علمِ مصطلح حوزوی یا دانشگاهی است كه مشكلی را حل نمی ‌كند، بلكه مشكل‌ ساز است. 🔹 مطلب نظری و پیچیده را با مشهودات باید حل كرد، هرگز با مفاهیم حصولی، با مفهوم بدیهی و روشن، آن مطلب عمیقِ پیچیده حل نمی‌ شود، آن مطلب عمیق نظری كه برای ما روشن نیست و در دسترس ما نیست به منزله خون دل است، آن خون دل را باید با آب توبه شست، آن خون را با مفهوم نمی‌ شود تطهیر كرد. مجهول نظری را با مفهوم حصولی نمی‌ شود حل كرد، اگر حل كردیم که كارِ غالب حوزویان و دانشگاهیان همین است، این می ‌شود علمِ رسمی و علمِ اسمی که این «علم ‌الیقین» قرآنی نیست و اگر «علم ‌الیقین» قرآنی بود زمینه شهود دوزخ را فراهم می ‌كرد. 🔹 پس اگر «علم‌ الیقین» است كه زمینه «عین ‌الیقین» است كه آن زمینه «حقّ ‌الیقین» است این اقسام سه‌ گانه زیر مَقسم خاص قرار دارند و آن هماهنگی ظرفیت علم و مصباح هدایت شدن است. سه اصل را وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) بیان كردند:[2] یكی داشتن علم صائب، یكی داشتن سراج منیر و چراغ شفاف و روشن‎ گر، دیگر اینكه این علم همه نیازهای آن چراغ را فراهم كند. [1]. سوره مطففین، آیات18 ـ 21. [2]. الكافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص301؛ ««كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَى»». 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🆔 @a_javadiamoli_doross 💢 علم الیقین 📚 دانش هدایتگر جلسه سوم 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت21:تفسیر آیه4 سوره مطففین ✳ أَ لاَ يَظُنُ‌ أُولٰئِکَ‌ أَنَّهُمْ‌ مَبْعُوثُونَ ☑ ۱ - انسان ها، در قیامت برانگیخته خواهند شد. (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۲ - قیامت، روز کیفر دیدن کم فروشان (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۳ - اعتقاد به معاد، حتى در حد گمان، بازدارنده انسان از خیانت در سنجش کالاى دیگران (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۴ - ضرورت تلاش براى بالا بردن آگاهى هاى خویش درباره معاد و تقویت ایمان به آن (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۵ - کم فروشى، گناهى در خور منکران معاد است و صدور آن از باورداران آخرت مایه شگفتى است. (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۶ - کم فروشان، از رحمت خداوند دور و محروم اند. (أُولئک) اسم اشاره «اُولئک»، براى مشارالیه بعید به کار مى رود که در آیه شریفه، گویاى دورى کم فروشان از خداوند است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت22 :تفسیر آیه5 سوره مطففین ✳ لِيَوْمٍ‌ عَظِيمٍ‌ ☑ ۱ - قیامت، روزى با عظمت و سزاوار نگران بودن از دشوارى هاى آن (لیوم عظیم) عظمت روز قیامت، به سهمگین بودن حوادث و مراحل آن است. ☑۲ - روز قیامت و ویژگى هاى آن و وقوع حشر انسان ها در آن، از پیش تعیین شده است. (مبعوثون . لیوم عظیم) «لام» در «لیوم»، لام توقیف است و معنایى نظیر «عند» دارد. ☑۳ - احضار انسان ها در صحنه قیامت، از اهداف محشور ساختن آنان است.* (مبعوثون . لیوم عظیم) لام در «لیوم» ممکن است بر تعلیل دلالت کند; یعنى، حشر انسان ها به جهت روز قیامت و حضور در صحنه هاى آن است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت23 :تفسیر آیه6 سوره مطففین ✳ يَوْمَ‌ يَقُومُ‌ النَّاسُ‌ لِرَبِ‌ الْعَالَمِينَ‌ ☑ ۱ - قیامت، روز حضور همه انسان ها در برابر خداوند (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) کلمه «یوم» ظرف براى «مبعوثون» است. ☑ ۲ - مردم در صحنه قیامت، به حال ایستاده در انتظار فرجام نهایى خویش اند. (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۳ - خداوند، مالک و پرورش دهنده تمام عوالم هستى است. (لربّ العلمین) «ربّ» به معناى مالک و سیّد آمده است و نیز مصدرى است که در معناى سیاست و تدبیر به کار مى رود (مصباح). راغب مى گوید: کلمه «ربّ» در اصل مصدر است و در مورد فاعل استعمال مجازى دارد. «عالمین»; یعنى، اصناف مخلوقات. (لسان العرب) ☑ ۴ - عوالم هستى، پس از برپایى قیامت نیز در حال رشد و تکامل خواهند بود. * (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) توصیف خداوند به «ربّ العالمین» - حتى در قیامت - بیانگر تداوم تدبیر و تربیت جهان هستى، در آن زمان است. ☑ ۵ - مالک و مدبّر بودن خداوند بر تمام عوالم هستى، وادار سازنده مردم به گردن نهادن در برابر حکم او در قیامت (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) «لام» در «لربّ العالمین» در معناى تعلیل به کار رفته و مفاد آیه این است که فرمانبردارى کامل مردم، به جهت قرار گرفتن آنان در پیشگاه «ربّ العالمین» است. ☑ ۶ - توجّه به لحظه حضور در پیشگاه خداوند و در انتظار صدور حکم او بودن، بازدارنده انسان از کم فروشى و خیانت به اموال مردم (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۷ - ربوبیت خداوند، مقتضى مجازات حرام خواران و کم فروشان (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۸ - کم فروشى، ناسازگار با اعتقاد به ربوبیت خداوند بر جهان هستى (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۹ - ایستادن در پیشگاه خداوند براى حسابرسى اعمال، از صحنه هاى خوفناک و حوادث بزرگ روز قیامت است. (لیوم عظیم . یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۱۰ - تعدد عوالم هستى در جهان آخرت (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخاب پیامبر (ص) برای شرح معمای جهان در بین همه انسانها، ذات اقدس اله را انتخاب کرد؛ او را برای شرح حقائق چه در و چه در انتخاب کرد. او مُعتام است، او مختار است، او منتخب است تا حقائق جهان را باز کند، معمای جهان را شرح دهد. خدا یک متنی نوشت، شارح این متن را مظهر خود قرار داد. فرمود: او را برای شرح جهان آفرید. در جهان چه هست و چه نیست، شارح نبی اکرم است؛ در جهان چه باید کرد، چه نباید کرد؛ شارح این تصنیف است. 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۱۷۸ ✅ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم _ تهران ؛ ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی _ مرداد ۱۳۶۷ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۳۳ ـ ۱۳۲ 📌توکل الی بايد به خدای تعالی را تمرين کند و معتقد باشد که وکالت برای او کافی است. زيرا اگر کسی در امور سير و به خدای تعالی کند و کارها را جدّی بگيرد خدای تعالی او را کاملاً می کند. الی نبايد آن قدر از خود کوتاهی و بی همّتی در راه رسيدن به پروردگار نشان بدهد که خدای تعالی نسبت به او بی اعتناء شود و بگويد است به جای شما ديگران را برای رسيدن به خلق کنم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰(کلمات قصار) 📼استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۱ نماز نخستین فریضه ی الهی - صفحه ۲۲] نماز نخستین فریضه ی الهی خداوند متعال اولین دستور عبادی را که به حضرت موسی علیه السلام می‌دهد، موضوع نماز است، از این رو بعد از دستور به عبادت به عنوان نخستین فریضه موضوع نماز را مطرح می‌نماید: «فاعبدنی و أقم الصلوة لذکری». [۱] الف اولین حکمی را که خداوند بر بندگان خویش واجب نمود، نمازهای پنج گانه بود؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «اول ما افترض الله علی امّتی الصلوات الخمس». [۲] ب اولین حکمی که تعلیم و یادگیری آن واجب است نماز است؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «اذا أسلم الرّجل اوّل ما یعلّمه الصلوة». [۳] ج اولین فریضه ای که در قیامت از انسان سؤال می‌شود نماز است؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «... اوّل ما یحاسب به العبد یوم القیامة الصلوة». [۴] ---------- [۱]: ۱. طه / ۱۴. [۲]: ۲. کنز العمال / ج ۷ / ۱۸۸۵۱. [۳]: ۳. درّ المنثور / ج ۱ / ص ۷۱۰. [۴]: ۴. جامع الاخبار / ص ۱۸۴. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🖌کاوش و تامل در پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلينَ والآخِرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ؛ هرکه خواهان پیشینیان و آیندگان، از اوّل تا به آخر دنیاست، در قرآن و تأمل کند. 📚کنز العمّال 2454 ☘️☘️☘️ ⏹ارادتمندان به قرآن و دوست داران کاوش های قرآنی را به همراهی با صفحه قرآنی رحیق دعوت می کنیم....بسم الله 👇🏼👇🏼👇🏼 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
20 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(29) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:31دقیقه 🌿🌿🌿 📼سکوت ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/22 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅🔅🔅 💢هواپرستی 🔹 اگر كسی در جریان ولایت و امامت و نبوت و خلافت كج ‌راهه رفته است، معروف او چیزی است كه خود به رسمیت بشناسد و منكر او چیزی است كه خود او را به رسمیت نشناسد؛ لذا در آن خطبه نهج البلاغه وجود مبارك حضرت امیر بین جریان امر به معروف و نهی از منكر از یك سو و جریان ولایت و امامت و خلافت و رهبری از سوی دیگر یك انسجامی قائل شد، فرمود سرّ اینكه اینها امر به معروف و نهی از منكر را ترك كردند این است كه «الْمَعْرُوفُ فِیهِمْ ما عَرَفُوا وَ الْمُنكَرُ عِندَهُمْ ما أَنكَرُوا»؛ هر چه خوششان می ‌آید معروف است و هر چه بدشان می ‌آید منكر است، سخن از رضای خدا و پیغمبر مطرح نیست! فرمود «مَفْزَعُهُمْ فِی الْمُعْضِلَاتِ إِلَى أَنْفُسِهِمْ وَ تَعْوِیلُهُمْ فِی الْمُهِمَّاتِ عَلَى آرَائِهِمْ كَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْهُمْ إِمَامُ نَفْسِهِ».[1] 🔹 سرّ اینكه هر كسی خود را امام خود می‌ داند، همان است كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود یك انسان هوا مدار و هوس پرست خدای خود را هوای خود قرار داد. اگر كسی هوا مدار بود نه تنها امام خودش است، پیغمبر خودش هم هست، قرآن خود را خود می ‌سازد و می ‌بافد و می ‌دوزد و عمل می ‌كند، خدای خود را هم خود می ‌سازد و برابر او عمل می ‌كند؛ هر كسی در درون خود خدایی دارد و بتكده ‌ای خواهد داشت. اینكه فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾[2] آن ریشه قرآنی برای سخنان حضرت امیر است، غالب فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) بلكه همه فرمایشات ائمه (علیهم السلام)، مخصوصاً امیر المومنین (سلام الله علیهم اجمعین) تفسیر آیات قرآن كریم است، آن آیه اگر خوب روشن بشود خطبه نهج البلاغه هم خوب تبیین خواهد شد؛ در آن آیه ذات اقدس الهی فرمود یك انسان تبهكار هوای خود را خدای خود قرار داد ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾. اگر كسی تمام همّش این باشد كه از میل خود تبعیت كند، چنین انسانی به جای خدا مداری هوس مدار است! فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾. 🔹 هر كسی در درون خود یك بتكده‌ای دارد، اینكه بزرگان اهل معرفت گفتند هیچ كس گناه نمی‌ كند مگر اینكه در حال گناه كردن بت پرست است سرّش این است! اگر كسی در اثر غفلت یا در اثر سهو و نسیان یا در اثر جهالت، اضطرار، اكراه، اجبار و این‌ گونه از علل و عوامل منفی دستش به خلاف دراز شد كه معصیت نیست، تنها جایی گناه است كه انسان عالماً و عامداً گناه بكند؛ یعنی می‌داند این حرف خلاف است و بر خلاف گفته خدا است و او هم می ‌تواند ترك كند ولی بدون اضطرار، بدون اجبار و بدون اكراه روی میل و رغبت خود معصیت می‌ كند، چنین حالتی به بت پرستی برمی‌گردد؛ چرا؟! زیرا معنای این گونه از اقدام جائرانه و جسورانه این است كه من می ‌دانم خدا این‌ چنین گفت ولی به نظر من عیب ندارد. هیچ كس گناه نمی ‌كند، مگر اینكه در درون خود یك وثنیت و بت پرستی دارد. [1] . نهج‌البلاغه، خطبه 88. [2] . سوره جاثیه، آیه 23. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 🌴🌴🌴 ☑ 5 . ادعاي كمال دانش: «من اّدّعي من العلم غايته فقد أظهر من جهله نهايته]» شرح غررالحكم، ج5، ص464. 1[ ؛ هر كس ادعاي كمال علم كند، نهايت جهل خود را آشكار كرده است. ☑ 6 .تكيه بر آرزوها: «من الحمق الإتكّال علي الأمل»] همان، ج6، ص17. [ ؛ تكيه كردن بر آرزو از حماقت است. «ما عقل من أطال أمله]» همان، ص61. [ ؛ كسي كه آرزوي طولاني دارد، عاقل نيست. «الآمال غرُور الحمقي»] همان، ج1، ص166 [ ؛ آرزوها فريب دهنده نادانان است. «إياّك و الثقة بالآمال فإنهّا من شيم الحَمقي»] همان، ج2، ص301. [ ؛ هرگز بر آرزوها تكيه مكن كه آن، خوي احمقان است. «كثرة الأماني من فساد العقل]» همان، ج4، ص589. [ ؛ فراواني آرزوها ناشي از فساد عقل است. «الأماني شيمة الحمقي]» همان، ج1، ص119. [ ؛ آرزوها خصلت نابخردان است. ☑ 7 . مصاحبت با جُهّال: «من عدم العقل مصاحبة ذوي الجهل»] همان، ج6، ص19. [ ؛ همنشيني با جاهلان، ناشي از ب يعقلي است. «احذر مجالسة الجاهل كما تأمن من مصاحبة العاقل]» همان، ج2، ص279. [ ؛ از هم نشيني با جاهل بپرهيز، چنان كه از مصاحبت با عاقل احساس امنيت ميكني. «إيّاك و مصادقة الأحمق فإنّه يريد أن ينفعك فيضرّك»] همان، ص290. [ ؛ از دوستي با احمق بپرهيز؛ زيرا او م يخواهد به تو نفع برساند، ولي به تو ضرر ميرساند. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 67 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(11) 🔅🔅🔅 ❇️ اهداف کار : ⏪ 6-جلوگیری از استثمارفکری دیگران ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (79/آل عمران) براى هيچ بشرى سزاوار نيست كه خداوند، كتاب آسمانى و حكم و نبوّت به او دهد سپس او به مردم بگويد: «غير از خدا، مرا پرستش كنيد!» بلكه (سزاوار مقام او، اين است كه بگويد: مردمى الهى باشيد، آن گونه كه كتاب خدا را مى‏آموختيد و درس مى‏خوانديد! و غير از خدا را پرستش نكنيد) 📝 نکته: ▫ امتياز پيامبران بر ديگران آن است كه هر قدر بر تعداد ياران و قدرتشان افزوده شود، مردم را بيشتر به بندگى خدا دعوت مى‏كنند، و هرگز راه توحيد را عوض نمى‏كنند و تأكيد و هشدارشان بيشتر مى‏شود. امّا دعوت كننده‏ هاى سودجو وسران جبهه باطل، در ابتدا با قيافه ‏اى مقدّس مآبانه ودلسوزانه كار را شروع مى‏ كنند، ولى پس از رسيدن به مسند قدرت، استبداد و خودمحورى را پى‏ ريزى مى‏ نمايند. ▫ در آموزه های اسلامی آمده است كه به بردگان خود، «عَبدى= بنده من» نگوييد، بلكه «فَتى‏= جوان» بگوييد و بردگان نيز به مولاى خود «ربّى» نگويند، بلكه «سَيّدى» بگويند. ▫ اگر انبيا نبايد پرستش بشوند، حساب ديگران روشن است. اگر مواهب معنوى عامل عبوديّت نشود، حساب زرق و برق مادّى و بت ها و نمادها روشن است. ▫ «رَبّانيّين» جمع «رَبّانى» به كسى گفته مى‏شود كه پيوند او با خدا محكم باشد و در فكر اصلاح و تربيت ديگران باشد. ▪ رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: درباره من دو گروه هلاك شدند: ☑ 1- پيروان افراطى، كه مرا از حدّ بشرى بالا بردند. ☑ 2- دشمنان بى‏ انصاف، كه پيامبرى مرا قبول ندارند و من از هر دو گروه بيزارم. ▫ حضرت عيسى عليه السلام نيز اين هشدار را براى پيروان خود گوشزد كرده بود و نظير اين معنا را در نهج ‏البلاغه از حضرت على عليه السلام نيز شاهد هستيم. همچنين فرمودند: «لا تَرفعونى فَوق حقّى فاِنّ اللّه تعالى اِتّخذَنى عَبداً قبل اَن يَتّخذَنى نَبيّاً» مرا از آنچه هستم بالاتر نبريد، همانا خداوند پيش از آنكه مرا پيامبر قرار دهد، بنده آفريده است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom