eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
صوت سوره مبارکه ناس.mp3
17.86M
📌 تدبر در سوره 📼استاد هانی 🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 260 پيام به نهمين مسابقات سراسري قرآن كريم دانشگاه پيام نور @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 من چو گِرد باده گشتم كم گرايم گرد باد آسماني كرده باشم، آسيايي چون كنم ⏹قرآن با دو اصلِ كلّيت و دوام؛ يعني همگاني و هميشگي كه داشته و دارد، به عنوان ميزان عدل مطرح است؛ يعني تمام مكاتبِ اعتقادي، اخلاقي، فقهي و حقوقي تا روز قيامت، در هر عصر و مصر و نسلي، بايد بر مطالب آن عرضه شود تا حق و باطل، صدق و كذب، و صواب و خطاي آن روشن گردد. قلمرو اين وظيفه، اولاً توزيع مسئوليتِ مكتب شناسي و طبقه بندي كردن آن و ثانياً توزين آن با ترازوي وحي و ثالثاً دريافت جواب مُتقَن و رابعاً كارآمد كردن آن در مسائل متنوّع فردي و جمعي است و چنين رسالت گسترده، پژوهشِ مستمر و تضارب آراي خردورزان متعهد را مي طلبد، تا كالاي سَره از متاع كاسِد جدا گردد و دانش ناب از پندار پوسيده، ممتاز شود. ⏹قرآن حكيم گذشته از ميزان بودن، سِمَتِ برتري دارد و آن إثاره دفائن عقول است، زيرا رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم همانند ساير پيامبران الهي، سهم تعيين كننده اي در شكوفا نمودن دفينه هاي عقلي جامعه را به عهده داشت: «وَ يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقول». ◽️معناي اِثاره دفينه هاي عقلي آن است كه استعدادهاي فطري شناسايي شود و با إفاضه قلبي و إفازه عقلي از قوّه به فعليت درآيد و چنين عنايتي همان تعليم كتاب و حكمت از يك سو و تذكيه عقل نظر از سوي ديگر، و تزكيه عقل عمل از سوي سوم و تَضْحيه نَفْس از سوي چهارم است. اين تدبير ميمون و چند منظور، بعد از ارتحال حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم به عهده قرآن حكيم است. ◽️قرآن پژوهان عنايت نمايند تا خروج قرآن از حصار مهجوريت را تنها در حفظِ الفاظ، ادراك مفاهيم، و آگاهي از علوم قرآن ندانند، بلكه در «ميزان جهاني تمام مكاتب» بودن آن از يك جهت، و مُثير و شكوفا كننده ذخاير قلبي، مواريث عقلي و دفائن فطري شدن او از جهت ديگر بدانند؛ در اين حال جايگاه رفيع آن معلوم مي شود و ثمره جهاد اصغر، اوسط و اكبر امّت اسلامي به رهبري امام راحل(قدس‌سرّه)، شهيدان شاهد، جانبازان صابر و آزادگان سالك، در دسترس مشتاقانِ كوثر قرار مي گيرد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (3) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ◽️و نمازگزار مورد حسادت ابليس قرار مي گيرد زيرا وي را پوشيده در رحمت الهي مي بيند، و خود را از آن محروم: إذا قام الرجل إلي الصلاة أقبل [إليه ] إبليس ينظر إليه حسداً لما يري من رحمة الله التي تغشاه [1]، اكسيري است كه در هر چيزي اثر مي كند: إنّ الإنسان إذا كان في الصلاة فإنّ جسده و ثيابه و كل شي ء حوله يسبّح [2] ▫️و برترين مقرّب انسان به ربّ العالمين است: سئلت أباعبدالله (عليه‌السلام) عن أفضل ما يتقرب به العباد إلي ربّهم و أحبّ ذلك إلي الله عزّ وجلّ ما هو؟ فقال (عليه‌السلام): ما أعلم شيئاً بعد المعرفة أفضل من هذه الصلاة، ألا تري أنّ العبد الصالح عيسي بن مريم قال:(واَوصني بِالصَّلوة... ).[3]اين عمل صالح ماندگار: سئلت أباعبدالله (عليه‌السلام) عن (البقيت الصّلِحت)[4]فقال (عليه‌السلام): هي الصلاة فحافظوا عليها[5] ◽️به شمار درجات نمازگزاران درجه دارد و حتي نمازهاي يك نمازگزار نيز با يكديگر متفاوت اند؛ چه بسا نمازگزاري كه با نماز خود به آسمان ها سفر مي كند و نمازگزاري ديگر با نماز خود از زمين بركنده نمي شود، چنان كه رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: إنّ الرجلين من اُمتي يقومان في الصلاة وركوعهما و سجودهما واحد و أنّ ما بين صلاتيهما مثل ما بين السماء و الأرض. [6] سرّ اين تفاوت بر پايه گفتار امام صادق (عليه‌السلام) آن است كه نماز حدود فراواني دارد كه هريك از آن ها دري براي تقرب به خداست: للصلاة أربعة آلاف حدّ و في رواية اُخري للصلاة أربعة آلاف باب. [7] ◽️قرآن كريم همگان را به اقامه نماز سفارش كرده است: (واَقيموا الصَّلوة)[8] ليكن نه هيچ كس به اندازه پيشوايان معصوم (عليهم‌السلام) به ظرايف و لطايف حدود مورد اشاره آن آشنايي دارد و نه كسي به قدر آن زمامداران پاكي (عليهم‌السلام) در به كار بستن دقيق آن ها توفيق پيدا مي كند، چنان كه نماز و عبادتشان از لحاظ كميت و كيفيت بي بديل است، از اين رو آن ذوات قدسي (عليهم‌السلام) تنها كساني اند كه با اطمينان كامل و بي هيچ قيد و شرطي مي توان به آنان گفت كه «شما نماز را اقامه كرديد و حقيقت نمازيد» و بر اين مطلب شهادت داد. =================== [1]ـ از اميرمؤمنان (عليه‌السلام)؛ كتاب الخصال، ص 632؛ بحار الانوار، ج 79، ص 207. [2]ـ از اميرمؤمنان (عليه‌السلام)؛ علل الشرايع، ج 2، ص 31؛ بحار الانوار، ج 79، ص 213. [3]ـ الكافي، ج 3، ص 264. [4]ـ سوره مريم، آيه 76. [5]ـ تفسير العياشي، ج 2، ص 353؛ بحار الانوار، ج 79، ص 222، ح 1. [6]ـ از رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم؛ عوالي اللئالي، ج 1، ص 322؛ بحار الانوار، ج 81، ص 249. بر اين اساس است كه انسان هاي كامل با نماز خود به معراج مي روند و افزون بر قبول شدن نماز، خودشان مقبول درگاه احديت واقع مي شوند و برخي بايد به وساطت آن انسان هاي برگزيده و شفاعت آن ها نمازشان را به درگاه الهي عرضه كنند. امام صادق (عليه‌السلام) فرمود: إذا قمتَ إلي الصلاة فقل: اللهمّ إنّي اُقدّم إليك محمداًصلي الله عليه و آله و سلم بين يدي حاجتي و أتوجّه به إليك فاجعلني به وجيهاً عندك في الدنيا و الآخرة و من المقرّبين إجعل صلاتي به مقبولة... (الكافي، ج 3، ص 309، كتاب الصلاة، باب القول عند دخول المسجد... ، ح 3). [7]ـ الكافي، ج 3، ص 272، كتاب الصلاة، باب فرض الصلاة، ح 6. البته اكثر اين حدود ـ جز واجبات ـ به گونه اي اند كه تركشان موجب مؤاخذه نمي گردد [از اين رو در روايت ديگري از آن حضرت رسيده است: للصلاة أربعة آلاف حدّ لستَ تؤاخذ بها (كنز الفوائد، ج 2، ص 223؛ بحار الانوار، ج 81، ص 250)]، ليكن ترديدي نيست كه انجام آن ها موجب ترفيع درجه مي شود. [8]ـ سوره بقره، آيه 43. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
اعراف 15.mp3
12.3M
15 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
آرزوی دراز43.mp3
3.67M
(43) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:39 دقیقه 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom 📼آرزوی دراز 3 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
20.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره زمر 🕑 زمان: 4دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
بصیرت در قرآن با تکیه بر آیه 108 سوره یوسف.docx
154.8K
13 🔅🔅🔅 📌 بصیرت در قرآن با تکیه بر آیه 108 سوره بصیرت، هم راهی براي تشخیص سره از ناسره و حق از باطل در ابعاد فردي، سیاسی و اجتماعی است و هم ابزاري است براي راهبري انسان ها در رفع مشکلات و رساندن آن ها به سر منزل مقصود، که ثمرهي تعلیم و تربیت واقعی است.... 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام حسن عسکری علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
دنیا طلبان بهره ای از آخرت ندارند.استاد ملکی.Mp3
666.4K
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢 چرا کسی که دنیا را خواست، از آخرت نصیبی ندارد؟ با توجه به آیه ۲۰۰ سوره بقره دنیاطلبی و آخرت طلبی مردم را توضیح بفرمایید. 📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom امام صادق علیه السّلام فرمود: هنگامی که جعفر بن ابی طالب علیه السّلام شهید شد، رسول خدا صلّی اللّٰه علیه و آله فاطمه علیهما السّلام را امر کرد که سه روز برای اسماء بنت عمیس (همسر جعفر) غذا تهیه کند و خودش با زنان دیگر سه روز نزد او بمانند. از این رو سنّت بر این شد که برای مصیبت زدگان تا سه روز غذا ببرند. امام صادق علیه السّلام فرمود: نزد مصیبت زدگان غذا خوردن از عمل جاهلیت است، و سنّت آن است که غذا به خانه آنان بفرستند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برداشت از آيات ۱۲۷ ـ ۱۲۶ 📌 همين است که خدای تعالی آياتش را برای کسانی که در نيستند و متذکرند با تفصيل بيان کرده و خانه را مختص آنها قرار داده و خدای تعالی به خاطر کارهای خوبی که کرده اند ولی آنها است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز صفحه ۴۴] 💢 ۳۱ وسیله ی طرد ▫ از نظر قرآن کریم کارکردهای نماز در نقطه مقابل اهداف شیطان است؛ برای مثال: هدف آن است که انسان آلوده به شود و نماز انسان را از آلودگی نجات می‌دهد. ▫ قرآن کریم می‌فرماید: شیطان امر به فحشا و منکر می‌کند؛ «و من یتّبع خطوات الشیطان فاّنه یأمر بالفحشاء و المنکر» [۱]، اما نماز را از فحشا و منکر باز می‌دارد؛ «انّ الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر» [۲] ؛ ▫ نماز سد محکمی در برابر نفوذ شیطان است. حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «الصلاة حصن من سطوات الشیطان» [۳] . نماز این فایده را دارد که هم صورت شیطان را سیاه می‌کند؛ «الصلوة تسوّد وجه الشیطان» [۴] و هم شیطان را از انسان نمازگزار طرد می‌کند؛ «الصلوة مِدحرة للشیطان». [۵] ---------- [۱]: ۱. نور / ۲۱. [۲]: ۲. عنکبوت / ۴۵. [۳]: ۳. غرر الحکم / ۲۲۱۲. [۴]: ۴. الفردوس / ج ۲ / ص ۴۰۵. [۵]: ۵. غرر الحکم / ۲۲۱۳. 🌿🌿🌿 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom