eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
ژن ها و قرآن.docx
32.3K
13 🔅🔅🔅 📌 خلاصه ای از متن به مصداق آيه‌هايي همچون و لقد ضربنا للناس في هذاالقرآن من كل مثل همه‌چيز در قرآن يافت‌مي‌شود، و ما بايد چشم بصيرت قرآني داشته‌باشيم تا موارد مورد نظرمان را در آن بيابيم. اولين چيزي كه اين چشم بصيرت را به ما مي‌دهد، آن است كه پيش از هرچيز باورداشته‌باشيم همه‌چيز در قرآن يافت‌مي‌شود، تا آيات قرآن نيز خود را به ما بنمايانند. در اين راستا، و با توجه به آنچه که در پژوهش چهارپایان ویژه قرآنی آمده است ‹انعام› ديگري نيز در قرآن یافتم که باتوجه به اينكه يك واژه نيز بر انعام اضافه‌شده(آذان‌الانعام)، به‌نظرمي‌رسد منظور خداوند از اين واژه آميخته، همان ‹› باشند. اما چگونه؟ 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام حسن عسکری علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انفطار 1تا5 قرائتی.mp3
845.5K
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 نگاشت9: تفسیر صوتی آیات 1تا6 سوره انفطار 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام حسن عسکری علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom نگاشت10:نکات تفسیری آیه 6 سوره انفطار ✳ يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ‌ مَا غَرَّکَ‌ بِرَبِّکَ‌ الْکَرِيمِ‌ ⏪ این آیه درباره اسود بن کلدة الجمحى نازل گردیده که خیال سوء قصد نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله داشته است ولى نتوانست منظور خویش را عملى سازد و خداوند هم او را در این خیال سوء مورد مؤاخذه قرار نداد و درباره او این آیة نازل گردید و نیز گویند: درباره ولید بن مغیرة نازل شده و همچنین گویند: آیه مزبور براى جمیع کفار عمومیت خواهد داشت ☑ ۱ - انسان، هرگز نباید خود را از جانب خداوند در امان کامل بپندارد و از عواقب کارهاى خود هراسى نداشته باشد. (یأیّها الإنسن ما غرّک بربّک الکریم) ☑۲ - دستاویزهایى که انسان را به نافرمانى خداوند و انکار ربوبیت او بکشاند، تنها توجیهاتى فریبنده و تهى از حقیقت است. (یأیّها الإنسن ما غرّک بربّک الکریم) «غرّ»; یعنى، خدعه کرد و نیرنگ زد و به حق او را به طمع افکند «باء» در «بربّک» باء ملابست است; یعنى، در رابطه با پروردگارت. هر گاه «باء» ملابست بر اسم ذات درآید، مراد امور و شؤون آن ذات خواهد بود که در آیه شریفه - به قرینه آیات بعد - مقصود انکار و عصیان او است. بنابراین مفاد آیه این است که: چه چیز تو را درباره پروردگارت فریب داد که ربوبیت او را نپذیرفته، به نافرمانى او کشانده شدى؟! ☑۳ - خداوند، با پرخاش به کافران و گنه کاران، آنان را به خاطر دلگرمى به دستاویزهاى پوچ و بى باکى شگفت آورشان در برابر کفر و گناه، سرزنش کرده است. (یأیّها الإنسن ما غرّک) استفهام در «ما غرّک»، بر توبیخ همراه با تعجب دلالت دارد. ☑۴ - طبیعت انسان، با ایستادگى در برابر خداوند و مخالفت با او، ناسازگار است. (یأیّها الإنسن ما غرّک) توبیخ گنه کاران، همراه با به رخ کشیدن انسان بودن آنان، بیانگر نکته یاد شده است. ☑۵ - مخالفتِ انسان با احسان کنندگان و پرورش دهندگانش، خلاف طبیعت او و شگفت آور است. (یأیّها الإنسن ما غرّک بربّک الکریم) ☑۶ - خداوند، مربى و مدبر انسان ها است. (یأیّها الإنسن ... بربّک) آیه شریفه، خطاب به جنس انسان است. ☑۷ - خداوند، بخشنده و بخشایشگر و جامع هرگونه شرافت و فضیلت است. (بربّک الکریم) کریم (در اوصاف خداوند); یعنى، داراى جود و عطاى بى پایان و جامع انواع خیر و شرف و فضل (نهایه ابن اثیر). برخى آن را به معناى «صفوح» (کسى که از خطاى دیگران بسیار چشم پوشى مى کند) مى دانند. (مقاییس اللغة) ☑۸ - خداوند، به دلیل رفتار مدبرانه و کریمانه با انسان، سزاوار اطاعت و ترک گستاخى و بى پروایى در برابر او است. (ما غرّک بربّک الکریم) ☑۹ - توجّه انسان به وابستگى اش در رشد، تربیت و نعمت ها به خداوند، مانع کفر او و زمینه ساز فریفته نشدن به آنچه مایه بى پروایى، در برابر گناه مى گردد. (ما غرّک بربّک الکریم) ☑۱۰ - بخشودن خطاها و بخشیدن عطاها، شیوه خداوند براى رشد و تربیت انسان ها است. (بربّک الکریم) «الکریم» وصفى است که «ربّک» را توضیح داده و گوشه اى از ربوبیت خداوند را برجسته کرده است. ☑۱۱ - «کریم»، از اسماى خداوند (بربّک الکریم) ☑۱۲ - کفران نعمت، از کسى که از کرم (جود و عفو) خداوند برخوردار است، دور از انتظار و سرزنش بار است. (یأیّها الإنسن ما غرّک بربّک الکریم) 🌿🌿🌿 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🕋أفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ٱلْقُرْءَانَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَآ. آیا به آیات قرآن نمی‌اندیشید؟! یا بر قلبهای🧡 شما قفل 🔒 زده شده است؟🍃 📖سوره_محمد_آیه24 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ثبات قدم مجاهدان راه خدا.Mp3
411.7K
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢 ثبات قدم مجاهدان راه خدا ⏪ با توجه به آیات ۱۴۶ و ۱۴۷ سوره آل عمران«إِسْرافَنا فی أَمْرِنا» را توضیح بفرمایید. 📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🔸 تقوای در خلوت #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه انعام ـ جلسه 44 @rahighemakhtoom 💢 تقوای در خلوت 🔸 در بیان نورانی امیرالمؤمین (سلام الله علیه) آمده است كه «اِتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛[1] فرمود از گناه در مانند گناه در بترسید، برای اینكه او كه امروز شاهد است، فردا قاضی هم‌ اوست! اگر همان شاهد قاضی باشد و عین عدل باشد، دیگر راه برای انكار نیست. فرمود آن كه امروز شاهد است فردا مسند قضا هم در اختیار اوست «اِتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ». 🔸 یك وقتی می ‌فرماید: ﴿فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة﴾،[2] این تعلیق حكم بر وصف است. یك وقتی می ‌فرماید: ﴿یخافُونَ أَنْ یحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ﴾؛ یعنی حشرتان به طرف كسی است كه به همه كارهای شما احاطه دارد، شما را پروراند، شما مربوب او بودید «من البدء الی الختم»، بنا‌براین جا برای انكار نیست. پس اگر سخن از حشر «الی رب» است خودش خوف ‌آور است! یك وقت می‌فرماید: ﴿فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة﴾ یا ﴿وَ أَنْذِرْهُمْ یوْمَ الْحَسْرَةِ﴾ یك وقتی می ‌فرماید: ﴿وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذینَ یخافُونَ أَنْ یحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ﴾ که هیچ راه برای انكار نیست. 🔸 در همان بیان نورانی امیرالمؤمین (سلام الله علیه) در بخش دیگر فرمود: «وَ جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ وَ ضَمَائِرُكُمْ عُیونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِیانُهُ»؛[3] فرمود از خدایی بپرهیزید كه آنچه شما پنداشتید اوست، خلوات شما عیون اوست، مشهد اوست، معین اوست! اعضاء و جوارح شما هم سربازان او هستند، آن وقت شما دارید با سرباز خدا در مقابل خدا به جنگ خدا می ‌افتید. اینكه در مورد فرمود ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾[4] اینكه اختصاصی به ربا ندارد، منتها ربا یك گناه كبیره است، حرب او هم حرب كبیر است، وگرنه هر گناهی و هر معصیتی حرب با خداست؛ آن ‌وقت اگر كسی با بخواهد به جنگ خدا برود اینكه غیر معقول است! «مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ»،[5] «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَهُ».[6] [1]. نهج البلاغه، حكمت 324. [2]. سوره بقره، آیه 24. [3]. نهج البلاغه، خطبهٴ 189. [4]. سوره بقره، آیه 279. [5]. نهج البلاغه، حكمت188. . [6] نهج البلاغه، حكمت 408. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌شگفتی های پزشکی خدا-۳ سوره صافات آیه ۱۴۵-۱۴۶ : فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِیمٌ (١۴۵) وَأَنْبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَهً مِنْ یَقْطِینٍ (١۴۶) و درحالیکه(یونس) بود، او را در یک سرزمین خشک و خالی از گیاه افکندیم و بوته کدوئی بر او رویاندیم … 🔅🔅🔅 نهنگ، یونس را می بلعد و ضربات فیزیکی و انقباضات عضلات دستگاه گوارش نهنگ، باعث آسیب استخوان ها و مفاصل یونس(ع) میگردد و خداوند بوته ی کدو را برای بهبود وی میرویاند . جالب است بدانید علاوه بر خواص درمانی این گیاه در مشکلات تنفسی، پوستی و …که قبلا ذکر شد، تخم کدو، یک منبع غنی از روی است که باعث افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان و نیز استحکام آن میگردد. همچنین تخم‌های کدو، تأثیر زیادی در کاهش التهاب مفاصل دارند. در واقع اثر آن را با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و ایندومتاسین مقایسه می‌کنند؛ البته با یک تفاوت مهم که این تخم‌ها در مقایسه با ایندومتاسین هیچ نوع عوارض و مضراتی ندارند؛ یعنی باعث افزایش چربی‌های بد خون نمی‌شوند. منزه است خدایی که تنها با یک آیه تمامی این بیماری ها را بیان می کند… 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۲۵ 📌 الی بايد خود را آنچنان تقويت کند که به اين وسيله دارای صدر بشود و خدای تعالی او را کند که اگر اين چنين نباشد خدای تعالی او را به حال خود وا می گذارد و ها متوجّه او می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوت سوره مبارکه ناس.mp3
17.86M
📌 تدبر در سوره 📼استاد هانی 🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 260 پيام به نهمين مسابقات سراسري قرآن كريم دانشگاه پيام نور @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 من چو گِرد باده گشتم كم گرايم گرد باد آسماني كرده باشم، آسيايي چون كنم ⏹قرآن با دو اصلِ كلّيت و دوام؛ يعني همگاني و هميشگي كه داشته و دارد، به عنوان ميزان عدل مطرح است؛ يعني تمام مكاتبِ اعتقادي، اخلاقي، فقهي و حقوقي تا روز قيامت، در هر عصر و مصر و نسلي، بايد بر مطالب آن عرضه شود تا حق و باطل، صدق و كذب، و صواب و خطاي آن روشن گردد. قلمرو اين وظيفه، اولاً توزيع مسئوليتِ مكتب شناسي و طبقه بندي كردن آن و ثانياً توزين آن با ترازوي وحي و ثالثاً دريافت جواب مُتقَن و رابعاً كارآمد كردن آن در مسائل متنوّع فردي و جمعي است و چنين رسالت گسترده، پژوهشِ مستمر و تضارب آراي خردورزان متعهد را مي طلبد، تا كالاي سَره از متاع كاسِد جدا گردد و دانش ناب از پندار پوسيده، ممتاز شود. ⏹قرآن حكيم گذشته از ميزان بودن، سِمَتِ برتري دارد و آن إثاره دفائن عقول است، زيرا رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم همانند ساير پيامبران الهي، سهم تعيين كننده اي در شكوفا نمودن دفينه هاي عقلي جامعه را به عهده داشت: «وَ يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقول». ◽️معناي اِثاره دفينه هاي عقلي آن است كه استعدادهاي فطري شناسايي شود و با إفاضه قلبي و إفازه عقلي از قوّه به فعليت درآيد و چنين عنايتي همان تعليم كتاب و حكمت از يك سو و تذكيه عقل نظر از سوي ديگر، و تزكيه عقل عمل از سوي سوم و تَضْحيه نَفْس از سوي چهارم است. اين تدبير ميمون و چند منظور، بعد از ارتحال حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم به عهده قرآن حكيم است. ◽️قرآن پژوهان عنايت نمايند تا خروج قرآن از حصار مهجوريت را تنها در حفظِ الفاظ، ادراك مفاهيم، و آگاهي از علوم قرآن ندانند، بلكه در «ميزان جهاني تمام مكاتب» بودن آن از يك جهت، و مُثير و شكوفا كننده ذخاير قلبي، مواريث عقلي و دفائن فطري شدن او از جهت ديگر بدانند؛ در اين حال جايگاه رفيع آن معلوم مي شود و ثمره جهاد اصغر، اوسط و اكبر امّت اسلامي به رهبري امام راحل(قدس‌سرّه)، شهيدان شاهد، جانبازان صابر و آزادگان سالك، در دسترس مشتاقانِ كوثر قرار مي گيرد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (3) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ◽️و نمازگزار مورد حسادت ابليس قرار مي گيرد زيرا وي را پوشيده در رحمت الهي مي بيند، و خود را از آن محروم: إذا قام الرجل إلي الصلاة أقبل [إليه ] إبليس ينظر إليه حسداً لما يري من رحمة الله التي تغشاه [1]، اكسيري است كه در هر چيزي اثر مي كند: إنّ الإنسان إذا كان في الصلاة فإنّ جسده و ثيابه و كل شي ء حوله يسبّح [2] ▫️و برترين مقرّب انسان به ربّ العالمين است: سئلت أباعبدالله (عليه‌السلام) عن أفضل ما يتقرب به العباد إلي ربّهم و أحبّ ذلك إلي الله عزّ وجلّ ما هو؟ فقال (عليه‌السلام): ما أعلم شيئاً بعد المعرفة أفضل من هذه الصلاة، ألا تري أنّ العبد الصالح عيسي بن مريم قال:(واَوصني بِالصَّلوة... ).[3]اين عمل صالح ماندگار: سئلت أباعبدالله (عليه‌السلام) عن (البقيت الصّلِحت)[4]فقال (عليه‌السلام): هي الصلاة فحافظوا عليها[5] ◽️به شمار درجات نمازگزاران درجه دارد و حتي نمازهاي يك نمازگزار نيز با يكديگر متفاوت اند؛ چه بسا نمازگزاري كه با نماز خود به آسمان ها سفر مي كند و نمازگزاري ديگر با نماز خود از زمين بركنده نمي شود، چنان كه رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: إنّ الرجلين من اُمتي يقومان في الصلاة وركوعهما و سجودهما واحد و أنّ ما بين صلاتيهما مثل ما بين السماء و الأرض. [6] سرّ اين تفاوت بر پايه گفتار امام صادق (عليه‌السلام) آن است كه نماز حدود فراواني دارد كه هريك از آن ها دري براي تقرب به خداست: للصلاة أربعة آلاف حدّ و في رواية اُخري للصلاة أربعة آلاف باب. [7] ◽️قرآن كريم همگان را به اقامه نماز سفارش كرده است: (واَقيموا الصَّلوة)[8] ليكن نه هيچ كس به اندازه پيشوايان معصوم (عليهم‌السلام) به ظرايف و لطايف حدود مورد اشاره آن آشنايي دارد و نه كسي به قدر آن زمامداران پاكي (عليهم‌السلام) در به كار بستن دقيق آن ها توفيق پيدا مي كند، چنان كه نماز و عبادتشان از لحاظ كميت و كيفيت بي بديل است، از اين رو آن ذوات قدسي (عليهم‌السلام) تنها كساني اند كه با اطمينان كامل و بي هيچ قيد و شرطي مي توان به آنان گفت كه «شما نماز را اقامه كرديد و حقيقت نمازيد» و بر اين مطلب شهادت داد. =================== [1]ـ از اميرمؤمنان (عليه‌السلام)؛ كتاب الخصال، ص 632؛ بحار الانوار، ج 79، ص 207. [2]ـ از اميرمؤمنان (عليه‌السلام)؛ علل الشرايع، ج 2، ص 31؛ بحار الانوار، ج 79، ص 213. [3]ـ الكافي، ج 3، ص 264. [4]ـ سوره مريم، آيه 76. [5]ـ تفسير العياشي، ج 2، ص 353؛ بحار الانوار، ج 79، ص 222، ح 1. [6]ـ از رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم؛ عوالي اللئالي، ج 1، ص 322؛ بحار الانوار، ج 81، ص 249. بر اين اساس است كه انسان هاي كامل با نماز خود به معراج مي روند و افزون بر قبول شدن نماز، خودشان مقبول درگاه احديت واقع مي شوند و برخي بايد به وساطت آن انسان هاي برگزيده و شفاعت آن ها نمازشان را به درگاه الهي عرضه كنند. امام صادق (عليه‌السلام) فرمود: إذا قمتَ إلي الصلاة فقل: اللهمّ إنّي اُقدّم إليك محمداًصلي الله عليه و آله و سلم بين يدي حاجتي و أتوجّه به إليك فاجعلني به وجيهاً عندك في الدنيا و الآخرة و من المقرّبين إجعل صلاتي به مقبولة... (الكافي، ج 3، ص 309، كتاب الصلاة، باب القول عند دخول المسجد... ، ح 3). [7]ـ الكافي، ج 3، ص 272، كتاب الصلاة، باب فرض الصلاة، ح 6. البته اكثر اين حدود ـ جز واجبات ـ به گونه اي اند كه تركشان موجب مؤاخذه نمي گردد [از اين رو در روايت ديگري از آن حضرت رسيده است: للصلاة أربعة آلاف حدّ لستَ تؤاخذ بها (كنز الفوائد، ج 2، ص 223؛ بحار الانوار، ج 81، ص 250)]، ليكن ترديدي نيست كه انجام آن ها موجب ترفيع درجه مي شود. [8]ـ سوره بقره، آيه 43. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
اعراف 15.mp3
12.3M
15 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
آرزوی دراز43.mp3
3.67M
(43) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:39 دقیقه 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom 📼آرزوی دراز 3 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره زمر 🕑 زمان: 4دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
بصیرت در قرآن با تکیه بر آیه 108 سوره یوسف.docx
154.8K
13 🔅🔅🔅 📌 بصیرت در قرآن با تکیه بر آیه 108 سوره بصیرت، هم راهی براي تشخیص سره از ناسره و حق از باطل در ابعاد فردي، سیاسی و اجتماعی است و هم ابزاري است براي راهبري انسان ها در رفع مشکلات و رساندن آن ها به سر منزل مقصود، که ثمرهي تعلیم و تربیت واقعی است.... 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام حسن عسکری علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
دنیا طلبان بهره ای از آخرت ندارند.استاد ملکی.Mp3
666.4K
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢 چرا کسی که دنیا را خواست، از آخرت نصیبی ندارد؟ با توجه به آیه ۲۰۰ سوره بقره دنیاطلبی و آخرت طلبی مردم را توضیح بفرمایید. 📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom امام صادق علیه السّلام فرمود: هنگامی که جعفر بن ابی طالب علیه السّلام شهید شد، رسول خدا صلّی اللّٰه علیه و آله فاطمه علیهما السّلام را امر کرد که سه روز برای اسماء بنت عمیس (همسر جعفر) غذا تهیه کند و خودش با زنان دیگر سه روز نزد او بمانند. از این رو سنّت بر این شد که برای مصیبت زدگان تا سه روز غذا ببرند. امام صادق علیه السّلام فرمود: نزد مصیبت زدگان غذا خوردن از عمل جاهلیت است، و سنّت آن است که غذا به خانه آنان بفرستند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برداشت از آيات ۱۲۷ ـ ۱۲۶ 📌 همين است که خدای تعالی آياتش را برای کسانی که در نيستند و متذکرند با تفصيل بيان کرده و خانه را مختص آنها قرار داده و خدای تعالی به خاطر کارهای خوبی که کرده اند ولی آنها است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز صفحه ۴۴] 💢 ۳۱ وسیله ی طرد ▫ از نظر قرآن کریم کارکردهای نماز در نقطه مقابل اهداف شیطان است؛ برای مثال: هدف آن است که انسان آلوده به شود و نماز انسان را از آلودگی نجات می‌دهد. ▫ قرآن کریم می‌فرماید: شیطان امر به فحشا و منکر می‌کند؛ «و من یتّبع خطوات الشیطان فاّنه یأمر بالفحشاء و المنکر» [۱]، اما نماز را از فحشا و منکر باز می‌دارد؛ «انّ الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر» [۲] ؛ ▫ نماز سد محکمی در برابر نفوذ شیطان است. حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «الصلاة حصن من سطوات الشیطان» [۳] . نماز این فایده را دارد که هم صورت شیطان را سیاه می‌کند؛ «الصلوة تسوّد وجه الشیطان» [۴] و هم شیطان را از انسان نمازگزار طرد می‌کند؛ «الصلوة مِدحرة للشیطان». [۵] ---------- [۱]: ۱. نور / ۲۱. [۲]: ۲. عنکبوت / ۴۵. [۳]: ۳. غرر الحکم / ۲۲۱۲. [۴]: ۴. الفردوس / ج ۲ / ص ۴۰۵. [۵]: ۵. غرر الحکم / ۲۲۱۳. 🌿🌿🌿 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢همه طب در یک آیه امام علی علیه السّلام فرمودند: - وسُئِلَ فَقيلَ: إنَّ فِي القُرآنِ كُلَّ عِلمٍ إلاَّ الطِّبَّ؟: أما إنَّ فِي القُرآنِ لاَيَةً تَجمَعُ الطِّبَّ كُلَّهُ: « وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ » . ◽️- در پاسخ این پرسش که: «آیا در قرآن ، همه دانش ها بجز دانش طب هست؟» -: زنهار ! در قرآن ، آیه ای هست که همه طب را یکجا در خود گرد آورده است: (بخورید و بیاشامید ؛ ولی زیاده روی نکنید) . 📚الدعوات ، صفحه 75 ، حدیث 174 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 267 ، حدیث 42 دانش نامه احادیث پزشکی: 2 / 96 🌿🌿🌿 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom