eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اصالت تشیع 🔸 تشیع بعد از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب نیست، بلكه قبل از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب است. بیان ذلك این است که ما یك مكتبی داریم به نام تشیع و یك گروهی داریم به نام شیعه، این مكتب همزمان با قرآن آمده و اول كسی كه حامی این مكتب و مروّج این مكتب و مؤمن به این مكتب بود خود رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود، بعد صدیقه طاهره و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیهم السلام) و سایر اهل بیت، بعد مردم. شیعه یعنی گروهی كه پیرو علی ‌بن‌ ابی ‌طالب هستند، اما تشیع یعنی مكتبی كه می گوید ولی خدا و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و آن انسان كامل معصوم جز علی و اولاد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیستند این مكتب تشیع است و اول كسی كه به این مكتب ایمان آورد خود پیامبر بود، چون ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾.[1] 🔸 مكتب تشیع غیر از شیعه و گروه خاص است. اول پایه‌ گذار و مؤمن به مكتب تشیع خود ذات مقدس رسول اكرم بود، حضرت امیر بود. اگر وجود مبارك رسول اكرم به رسالت خود ایمان آورد، وجود حضرت امیر هم به ولایت خود ایمان دارد، این می ‌شود مكتب تشیع، پس اگر كسی ولایت را نپذیرد و اگر كسی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را خلیفه بلافصل نداند «فَمَا آمَنَ بِشَیءٍ». [1]. سوره بقره، آیه285. 📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر تاریخ: 1383/11/08 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📈 محبوب حق وجود مبارك حضرت امیر مولای كل «ناس» است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می‌ پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».[1] این را فریقین نقل كردند كه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) است و است به حدیث «لَأُعْطِینَ‏ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»،[2] این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾،[3] طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) محب و محبوب خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می ‌كند، این می ‌شود ! [1]. نهج البلاغة (صبحی صالح)، حکمت117. [2]. الامالی (صدوق)، ص513. [3]. سوره نجم، آیه3. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📈 عقل جامعه انسانی 🔸 وجود مبارک حضرت امیر ابن سینا نیست و وجود مبارک حضرت امیر زکریای رازی نیست! «أقول و أُجمل» و شما آقایان حضرت امیر را در همان حدّ می ‌شناسید، حواستان جمع باشد! به همین اندازه مقالاتی را که برای ذکریای رازی داشتید، مقاله به شما می‌ دهند! برای بوعلی بیش از این می‌ دهند! شما آقایان را نخواستید بشناسید! شما خیال می ‌کنید باسواد شدن، معصیت کبیره است! و خیال می ‌کنید آن که در دست و پای این مقالات است، این سواد است! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می ‌شناسد؟! 🔸 ما خیال می ‌کنیم، مطالعه ‌ایی است! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: «فَتَجَلَّی سُبْحَانَهُ لَهُمْ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِه‏»؛[1] فرمود کل عالَم تجلّی خداست؛ اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است. کل این مقالاتی که می‌ گویید، جلوه حضرت امیر است؛ ولی تجلّی حضرت امیر در نهج البلاغه است. این و این گود! شما این هزار نفر را بیاورید، چهارتا خطبه سؤال کنید، اگر جواب دادند! ما خیال می ‌کنیم، بی‌ سوادی فخر است و باسواد شدن جهنم رفتن است! این ‌قدر از سواد فاصله می ‌گیریم. حوزه علمیه هیچ چاره‌ای ندارد که نهج البلاغه درسی شود. 🔸 اینکه می‌ گوید: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی‏»،[2] زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانشان می‌شود مرحوم بوعلی! وقتی بوعلی می‌خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می‌ گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی است، دیگران چشم و گوش‌ هستند، با اینکه خود او چنین آدمی است. می‌گوید پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏) در یک حدیث می‌فرماید: «قال»، رسول خدا «بأعزّ اولیاء الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»؛ دیگران دست و پا و چشم و گوش‌ هستند؛ اما علی عقل است.[3] [1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج18، ص221. [2]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص802. [3]. معراج‌نامه(بوعلی سینا)، متن، ص15؛ «الذی کان بین الصحابة الذین کانوا اکرم قبائل العالم و أشرفهم کالمعقول بین المحسوس». 📚 دیدار... تاریخ: 1396/05/17 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 71 نهج البلاغه.mp3
752K
📚شرح و تفسیر حکمت 71 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
شرح حکمت 71تا 73.mp3
7.23M
📚شرح و تفسیر حکمت 71و72و73 (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۱ ـ ۲۹ 📌شرایط کسی که می خواهد در راه نفس و مربّی مردم باشد، باید اول خودش را بی نیاز از معرفی کند و به مال، و شخصیّت آنها چشمی نداشته باشد و خودش را بیشتر از آنچه که هست معرّفی و مدح نکند والاّ از خواهد بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 تفسیر سوره حمد مدایح مختص اوست... 🔺چون حمد در مقابل نعمت و انعام و احسان است و منعمی جز حق در دار تحقق نیست، جمیع محامد مختص اوست؛ و نیز جمال و جمیلی جز جمال او و او نیست، پس مدایح نیز به او رجوع کند.‏ 📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۲۸. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 74 استاد میرزا ‌مهدی صادقی.mp3
3.69M
📚شرح و تفسیر حکمت 74کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 75 استاد میرزا محمود صادقی.mp3
8.76M
📚شرح و تفسیر حکمت 75کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
صوت جلسه اول.mp3
6.09M
💢شرح دعای سوم (وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السّلَامُ فِی الصّلَاةِ عَلَى حَمَلَةِ الْعَرْشِ وَ کُلّ مَلَکٍ مُقَرّبٍ دعای آن حضرت در طلب رحمت بر و تمام :) ⏺جلسه اول 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین مجاهدی 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 78.mp3
18.05M
98 📼 قسمت: هفتادو هشتم 78 📌واکاوی دعای 23 ☑️ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 اسوه صبر ▪️ (سلام الله علیها) كسی است كه طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) ظاهراً به مقام شامخ ولایت بار یافته است، برای اینكه كسی كه بدون تعلیم بشود معلمش بلا واسطه خداست؛ كسی كه بدون تفهیم باشد معلمش و مفَهِمش ذات اقدس الهی است كه وجود مبارك امام سجاد به (سلام الله علیهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَیرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ». 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1378/05/22 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۲ ـ ۵۱ 📌شرایط سالکین الی باید با استغنای طبع و اعتماد کامل به پروردگار دستور توبه را صادر کند و به آنها بفهماند که اگر و کردید، آسمان نعمتهایش را بر شما فراوان نازل می کند و قوت شما را در مقابل تمام ناملایمات زیاد می کند؛ به شرط آنکه شما، توبه باشد و به دوباره برنگردید. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
توبه٥.mp3
9.24M
۵ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره الانعام.mp3
3.96M
۶ 📌بررسی کوتاه سوره انعام 💢کاری از مدرسه تعالی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت18:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 4 سوره عبس 🔅 أَوْ يَذَّکَّرُ فَتَنْفَعَهُ‌ الذِّکْرَى يا پند گيرد و آن پند سودش دهد. 🔅🔅🔅 ۱ - وعظ و ارشاد دینى، زمینه ساز از میان رفتن غفلت ها است. (أو یذّکّر) ذکر و حفظ به یک معنا است; با این تفاوت که به اصل ذخیره سازى اطلاعات «حفظ» و به حاضر ساختن آن در قلب یا زبان - چه پس از فراموشى و چه بدون آن - «ذکر» مى گویند ۲ - امکان بهره گیرى انسان از تذکّرات و تعالیم دینى حتى در صورتى که خود را تزکیه نکرده باشد. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) 🔘 حرف «أو» دلالت دارد که هرگاه یکى از دو ویژگى (تزکیه یا تذکّر) محتمل باشد; باید شخصى را که مى خواهد به مجلس وعظ و ارشاد وارد شود، پذیرفت و نباید او را تا پس از خودسازى و تزکیه از تذکرات دینى محروم کرد. ۳ - تذکرات دینى براى انسان، سودمند است و آموختن آن او را براى تزکیه آماده مى سازد. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر فتنفعه الذکرى) ۴ - فراگیران پند و اندرز، انسان هایى ارجمند و شایسته احترامى افزون تر از دیگران (و ما یدریک لعلّه ... یذّکّر) ۵ - احتمال تأثیرپذیرى مردم از نصیحت ها، کافى در لزوم استقبال از آنان در مجالس پند و اندرز (لعلّه ... یذّکّر) ۶ - شایستگى فرد براى ترجیح او بر دیگران در پند و اندرز، به سلامتى کامل، بینایى و فعال بودن تمام قواى جسمى وى وابسته نیست. (أن جاءه الأعمى ... و ما یدریک لعلّه ... یذّکّر) ۷ - تنها کسانى شایسته حضور در مجالس وعظ و ارشادند، که خود را در مسیر خودسازى قرار داده یا افرادى توصیه پذیر و نصیحت خواه باشند. (یزّکّى . أو یذّکّر) ۸ - کشف وجود روحیه پندپذیرى در افراد، براى همه کس مقدور نیست. (و ما یدریک لعلّه ... یذّکّر) ۹ - رفتار مسلمانى که از حضور ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص) ناخشنود بود - به دلیل ناآگاهى او از روحیات نیک و بد وى - رفتارى ناروا و توجیه ناپذیر بود. (عبس ... و ما یدریک لعلّه یزّکّى ... أو یذّکّر) ۱۰ - ابن ام مکتوم، در تلاش براى تزکیه نفس یا پندآموزى و داراى مقامى ارجمند در پیشگاه خداوند (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) ۱۱ - خوددارى از ارشاد کسانى که در مسیر خودسازى قرار دارند و استنکاف از راهنمایى پندپذیران، کردارى نکوهیده و ناروا است. (عبس ... و ما یدریک لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) ۱۲ - بهره بردن از پند و اندرز دیگران و سودمندى آن به حال انسان، در گرو داشتن روحیه اى پندپذیر و نصیحت خواه أو یذّکّر فتنفعه الذکرى «فاء» در «فتنفعه»، نافع بودن تذکر را فرع برخوردارى از روحیه تذکّرپذیرى ساخته است. ۱۳ - پاکسازى خویش از آلودگى ها، داراى اهمیتى بیشتر از آموختن پند و اندرز است. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) تقدیم «تزکیه» بر «تذکر»، گویاى برداشت یاد شده است. ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت19:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 5 سوره عبس 🔅 أَمَّا مَنِ‌ اسْتَغْنَى‌ ۱ - برخى از حاضران مجلس پیامبر(ص) در ماجراى ابن ام مکتوم، خود را از پند و اندرزهاى الهى بى نیاز مى دیدند و از فرجام خود نگرانى نداشتند. (أمّا من استغنى) به قرینه «جاءک» و «یخشى» - در آیات بعد - مراد از جمله «استغنى»، احساس بى نیازى نسبت به حضور در مجلس وعظ و ارشاد و نیز بى خطر دیدن عاقبت خویش است. ۲ - پیامبر(ص)، حتى کسانى را که به معارف دینى احساس نیاز نمى کردند، به حضور مى پذیرفت و از ارشاد آنان دریغ نمى ورزید. (أمّا من استغنى) 🔘 با توجه به شأن نزول و جملات آیه شریفه، چنین بر مى آید که پیامبر(ص) در مجلسى به ارشاد کسانى پرداخته بود که برخى از افراد حاضر در آن، خود را از تعالیم آن حضرت بى نیاز مى پنداشتند. فردى از مسلمانان نیز با شرکت در آن مجلس، خود را در مقام وعظ و ارشاد آنان قرار داده بود. پس از حضور ابن ام مکتوم، آثار ناخرسندى در قیافه و رفتار او نمودار گشت و این آیات با نکوهش از دوگانگى برخوردش، وى را فردى نامناسب براى ارشاد معرفى کرده است. ۳ - ثروت و امکانات مادى، زمینه ساز بازماندن از تلاش براى درک معارف الهى و غافل سازنده انسان از عاقبت خویش* (أمّا من استغنى) 🔘 مراد از «استغناء» ممکن است داشتن مال و ثروت باشد. در این صورت - به قرینه «جاءک یسعى و هو یخشى» در توصیف جبهه مقابل - مى توان گفت ثروتمندان در معرض ترک حضور در مجالس دینى و خوددارى از تلاش براى آموختن دین و دچار محرومیت از خشیت هستند. ◽👈 ادامه دارد.... ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(52) 🔆🔆🔆 22- توجه به تبلیغات محیطی و فضا سازی وَإِذَا نَادَیتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یعْقِلُونَ«مائده/58» آنها هنگامی که (اذان می‌گویید، و مردم را) به نماز فرا می‌خوانید، آن را به مسخره و بازی می‌گیرند؛ این بخاطر آن است که آنها جمعی نابخردند. 🔅🔅🔅 ☑ براى انجام نماز،(و فعالیت های فرهنگی دینی) بايد ندا سر داد (فضا سازی کرد)و تبلیغات لازم را انجام داد تا همه مطلع شدوه و جمع شوند. «نادَيْتُمْ» (نماز بايد علنى باشد) ☑ در جامعه‌ى اسلامى، بايد براى اقامه نماز، فرياد زد و تبليغ كرد(فضا سازی نمود) و هيچ كس نبايد مانع آن گردد. «نادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ» ☑ نگاه به دین اسلام با دیدى منطقى و عقلى، مایه اطمینان به حقانیت، شایستگى و بایستگى آن ◽👈 ادامه دارد.... ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢تو رها نیستی ▫️در ذیل آیه﴿أَ یَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدی﴾ روایتی است که وجود مبارک حضرت امیر(سلام اللهِ عَلَیهِ) کشاورزی میکردند، وقتی این بیلها را با خاک آشنا میکردند و خاکها را شیار میکردند، این آیه نورانی را میخواندند: ﴿أَ یَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدی﴾. ▫️کارگری که کار میکند، برای رفع خستگی زمزمهای دارد که وجود مبارک حضرت امیر این آیه را میخواند؛ چه اینکه وجود مبارک حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل وقتی میخواستند این کعبه را بسازند، با همان زبان خودشان که قرآن آن زبان را به عربی ترجمه کرده است، زمزمهای داشتند و میگفتند: ﴿رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾. ▫️این بنّا و اینها که کارهای یَدی دارند، برای رفع خستگی زمزمه ای دارند؛ آن کسی که «اهل الله» نیست، برای رفع خستگی آن بدن حیوانی خود سوت میکشد، اما آن کسی که «اهل الله» است یک ذکر و زمزمه ای دارد. ▫️آنها وقتی میخواستند این دیوار کعبه را بالا ببرند، مطلبی را میگفتند که ترجمه عربی آن این است که ﴿رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾؛ ﴿وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾، این ﴿رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾ شعار آنها در ساختن کعبه بود. 🔅 این ﴿أَ یَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدی﴾ هم شعار مبارک حضرت امیر بود در آن کشاروزی. 📼درس تفسیر سوره دخان جلسه ۱۵ استاد ارجمند حضرت آیت‌الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom