eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
59 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل سگ هار 1 (وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَاءَ الَّذِیَّ ءَاتَیْنَهُ ءَایَتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَاءَتْبَعَهُ الشَّیْطَنُ فَکَانَ مِنَ ا لْغَاوِینَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَهُ بِهَا وَلَکِنَّهُ اءَخْلَدَ إِلَی الاَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَلهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ ا لْکَلْب إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ اءَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث ذَّا لِکَ مَثَلُا لْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَایَتِنَا فَاقْصُصِا لْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ سَآءَ مَثَلاًا لْقَوْمُ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَایَتِنَا وَاءَنفُسَهُمْ کَانُواْ یَظْلِمُونَ) . (اعراف / 175 177.) ((و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آیات خود را به او دادیم ؛ ولی (سر انجام ) خود را ازآن تهی ساخت و شیطان بر او دست یافت و از گمراهان شد . و اگر می خواستیم (مقام ) او را با این آیات (و علوم و دانشها) بالا می بردیم ، ولی او به پستی گرایید و از هوای نفس خویش پیروی کرد ! مَثَل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی ، دهانش را باز و زبانش را برون خواهد کرد و اگر او را به حال خود واگذاری ، باز همین کار را می کند . این مَثَل گروهی است که آیات ما را تکذیب کردند ؛ این داستانها را (برای آنها) بازگو کن ، شاید بیندیشند (و بیدار شوند) چه بد مثلی دارند گروهی که آیات ما را تکذیب کردند و تنها آنها به خودشان ستم می کردند)) . ای محمّد خوان بر اسرائیلیان یا به قومت زان کس اخبار نهان که بر او دادیم آگاهی یکی ما ز آیتهای خود در مدرکی . . . از ره رغبت بر آیات و کتاب که به اسم اعظمش بود انتساب کرد لیکن میل او سوی زمین پیرو نفس و هوا شد از یقین از دنائت میل بر پستی نمود می نخورده هیچ ، بر مستی فزود او مثالش در صفت پس چون سگ است خستش هم دور باخون در رگ است گر به حمله رانی او را ، از دهان افکند بیرون به محرومی زبان ور که بگذاری نرانی هم ورا افکند بیرون زبان در ماجرا . . . وان که باشد غافل از علم و عمل همچو آن کلب است کامد در مثل این مثل دارد بر آن قومی فروغ کاشمارند آیات ما را بر دروغ پس بخوان این قصّه ها را از قصص بهر ایشان کامد از آیت به نصّ همچو آن بلعم که حالش گشت ذکر شاید اندر خود کنند این قوم فکر بد بسی باشد مثل آن قوم را که به تکذیب اند بر آیات ما بعد از آن کا گاه گشتند از حُجَج پس کنند انکار آیات و نهج بر نفوس خویش آوردند ظلم نی که بر نفس دگر کردند ظلم (تفسیر صفی ، ج 1، ص 389 390.) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌‌ نه صرفاً ست و نه ‌‌‌ 🌙دوره رمضانیه تدبر در قرآن دانشجویی 🔸ویژه برادران دانشجو (یا فارغ التحصیلان) و طلاب جوان 🗓زمان برگزاری پیش دوره: قابل انتخاب از بین یکی از بازه‌های زمانی زیر ▫️ ۱۱ الی ۱۷ اردیبهشت ▫️ ۲۵ الی ۳۱ اردیبهشت ‌ ✍🏻 ثــبــت نــام در پیش دوره: ‌▪️از طریق لینک Bio پیج مؤسسه: 🔗 @tadabor_ir ▪️و یا از طریق وبسایت مؤسسه: 🌐 tadabor.ir ‌‌‌‌‌‌‌‌ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۲ ـ ۹۱ 🔲 وفای به عهد الی باید وقتی با خدا بست، به آن کند، قسم هایی که با اصرار و تأکید می خورد نشکند و مثل زن ای که نخ های بافته خود را دوباره می کند، نباشد و اعمال خود را از بین نبرد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
¶ در روایتی که از پیامبر نقل شده که حضرت محمد (ص) می‌فرمایند در این ماه، هر شب، منادی در آسمان این ندا را می‌دهد که هل من تائب؟ آیا توبه کننده ای هست؟ هل من سائل؟ آیا گدایی جلوی خانه ی خدا هست که ببخشد؟ 📝 لطفا نشر دهید و در ثواب نشر علم شریک باشید. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امام رضا علیه السلام : ‌ هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه های دیگر تمام قرآن را بخواند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔲 شکر حقیقی، ممکن نیست به آن معنا که انسان بتواند کمال شکر و حق شکر را ادا کند، این ممکن نیست؛ طبق بیان نورانی (سلام الله علیه)، فرمود: هر نعمتی که شما دادید، ما باید شکر بکنیم؛ اگر توفیق پیدا کردیم، بجا آوردیم، بجا آوردیم؛ خودش است. برای همین نعمت هم یک شکر دیگر لازم است، لذا از دست و زبان که برآید تا بتواند شکر بکند! شکر حقیقی ممکن نیست. آن شکری که لازم است، آن را کمی از بندگان انجام می دهند. بسیاری از ماها گرفتار حرف قارونی هستیم که می گوئیم ما خودمان سی سال، چهل سال زحمت کشیدیم، به جایی رسیدیم! که بارها به عرضتان رسید بسیاری از ماها اسلامی حرف می زنیم و قارونی فکر می کنیم. او گفت: (اِنَّمَا اُوتیتُهُ عَلی عِلم عِندی)، بیش از این که نگفته بود، گفته بود من خودم زحمت کشیدم، پیدا کردم. 🔶️ ر.ک سوره قصص / آیه ۷۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۳/۱۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌‌‌‌‌ 🔰 تلاوت قرآن با تدبّر ‌‌‌‌‌‌ 🔺️رهبر انقلاب: دوستان سعی کنند در همه‏‌ی اوقات- بخصوص در - تلاوت را از یاد نبرند. قرآن نباید از زندگیتان حذف شود. تلاوت قرآن را حتماً داشته باشید؛ هرچه ممکن است. تلاوت قرآن هم با تأمل و تدبّر اثر می‏بخشد. تلاوت عجله‏‌ای که همین‏طور انسان بخواند و برود و معانی را هم نفهمد یا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نیست. ۸۴/۷/۱۷ ‌‌‌‌‌‌ 🌙 @Khamenei_ir 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(131) 🔅🔅🔅 ✳️ آیه 5 - اولئك علی هدى من ربهم واولئك هم المفلحون ☑ تفسير ▫ المفلحون: واژه مفلح از ريشه فلاح است و معناى اصلى ماده فلح، چيزى است كه لازم آن رهايى از شرور و دستيابى به خير و صلاح است و با اين دو قيد از ماده نجات ، ظفر و صلاح امتياز مى يابد. 🔹 اطلاق فلاح بر كشاورز و فلاحت بر كشاورزى از آن روست ؟ زمين با زراعت از بوار(باير بودن) مى رهد و آباد مى گردد، چنانكه شكاف و گشايش نيز در آن ملحوظ است. 🔹 در زبان فارسى از فلاح به پيروزى و رستگارى تعبير مى شود؛ (493) زيرا معناى فتح و شكاف در آن ماخوذ است، برخلاف چيزى كه رتق و سد در آن ماخوذ است، و چون شكاف در معناى فلاح اخذ شده، كسى كه لب زيرين او شكاف داشته باشد افلح ناميده مى شود. (494) البته مفلح انسانى است كه با رنج و تعب، به مقامى رسيده باشد، نه بدون رنج. هم: ضمير هم را بصيرون، فاصله مى نامند و كوفيون، عماد. شايد سرعطف اولئك دوم بر اولئك اول در آيه محل بحث و عدم عطف در آيه (اولئك كالانعام بل هم اضل اولئك هم الغافلون) (495) اين باشد كه در آيه محل بحث، دو عنوان مزبور جداى از هم و مستقل است، ليكن در آيه سوره اعراف، اساس مطلب همان غفلت است كه بر اساس دركات آن، سه مرحله نزولى پديد مى آمد: اول شبيه چهارپايان شدن، دوم در حد چهارپايان بودن، سوم از آنها پايينتر قرار داشتن. 🔹 سر اين تفاوت آن است كه چنانكه نور محسوس، شى ء را برجسته و نمايان مى كند و ظلمت محسوس، شى ء را در تاريكى فرو مى برد، نور معقول هدايت نيز انسان را برجسته مى كند: (يرفع الله الذين امنوا منكم و الذين اوتوا العلم درجات) (496) و تيرگى ضلالت او را سركوب و منكوب و نابود مى سازد و او را به حضيض سقوط فرو مى افكند: (ولا تطغوا فيه فيحل عليكم غضبى و من يحلل عليه غضبى فقد هوى) (497) راز اساسى در اين گونه موارد آن است كه كمال مقهور نفس ‍ كامل است، و نقص قاهر بر نفس ناقص، مثلا، انسان عالم، امير علم است و انسان جاهل، اسير جهل. 🔹 از اين رو گفته مى شود: زبان عاقل در قلب اوست و قلب جاهل در زبان او. بنابراين ، انسان مهتدى و متقى، حاكم بر هدايت و تقواست و انسان ضال و فاجر، محكوم ضلال و فجور و از اين حقيقت به (على هدى) تعبير شد. --------======== 493- التحقيق فى كلمات القرآن الكريم ، ج 9، ص 133 494- تفسير كبير، ج 2، ص 38 495- سوره اعراف ، آيه 179. 496- سوره مجادله ، آيه 11 497- سوره طه ، آيه 81 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(70) 🔆🔆🔆 ⏪39- حق محوری قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ (هود/46) فرمود: «اى نوح! او از اهل تو نيست! او عمل غير صالحى است [= فرد ناشايسته‏اى است‏]! پس، آنچه را از آن آگاه نيستى، از من مخواه! من به تو اندرز مى‏دهم تا از جاهلان نباشى!!» ☑️پيوند مكتبى، حاكم بر پيوند خانوادگى و خويشاوندى است «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ» (دليل نجات گروهى از غرق شدن، ايمانشان به‏نوح بود، نه چيز ديگر) 🔅🔅🔅 وَ لَن تَرْضىَ‏ عَنكَ الْيهَُودُ وَ لَا النَّصَارَى‏ حَتىَ‏ تَتَّبِعَ مِلَّتهَُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُْدَى‏ وَ لَئنِ‏ِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلىِ‏ٍّ وَ لَا نَصِيرٍ(بقره/120) يهودان و ترسايان از تو خشنود نمى‏شوند، تا به آيينشان گردن نهى. بگو: هدايت، هدايتى است كه از جانب خدا باشد. اگر از آن پس كه خدا تو را آگاه كرده است از خواسته آنها پيروى كنى، هيچ ياور و مددكارى از جانب او نخواهى داشت‏. ☑️1 .دشمن، به كم راضى نيست. فقط با سقوط كامل و محو مكتب و متلاشى شدن اهداف شما راضى مى‏شود. «لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ» ☑️2. اگر مسلمانان مشاهده كردند كه كفّار از دين آنان راضى هستند، بايد در ديندارى خود ترديد نمايند. ديندارى كافرپسند، همان كفر است. «لَنْ تَرْضى‏») ( «حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» ☑️3. جز وحى و هدايت الهى، همه راه‏ها انحرافى است. «قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏» مسئوليّت عالم، بيشتر از جاهل است. «بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ» ☑️4. رابطه با اهل كتاب نبايد به قيمت صرف نظر كردن از اصول تمام شود. جذب ديگران آرى، ولى عقب نشينى از اصول هرگز. «لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ» ☑️5. پيروى از تمايلات و هوسهاى مردم، منجر به قطع الطاف الهى مى‏شود. يا لطف خدا، يا هوسهاى مردم. «ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ» 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom