eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیبا اگر پسندیده شده این کلیپ زیبای قرآنی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 28 📝نگاشت: (27) نحْنُ خَلَقْنَهُمْ وَ شدَدْنَا أَسرَهُمْوَ إِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَلَهُمْ تَبْدِيلاً(28) ما آنها را آفريديم و پيوندهاى وجودشان را محكم كرديم ، و هر زمان بخواهيم جاى آنان را به گروه ديگرى مى‏دهيم.(28) 🌱🌱🌱 🔹در این آيه به آنها هشدار مى‏دهد كه از نيرو و قدرت خود مغرور نشوند كه اينها را همه خدا داده ، و هر زمان بخواهد به سرعت باز پس مى‏گيرد ، مى‏فرمايد : ما آنها را آفريديم ، و پيوندهاى وجودشان را محكم كرديم ، به آنها قوت و قدرت بخشيديم ، و هر زمان بخواهيم آنها را مى‏بريم و گروه ديگرى را جانشينشان مى‏سازيم ( نحن خلقناهم و شددنا اسرهم و اذا شئنا بدلنا امثالهم تبديلا.) اسر ( بر وزن عصر ) در اصل به معنى بستن چيزى با زنجير است ، و اسيران را از اين جهت اسير ناميده‏اند كه آنها را مى‏بندند ، ولى اسر در اينجا اشاره به استحكام پيوندهاى وجودى انسان است كه قدرت حركت و توانائى فعاليتهاى مهم به او مى‏دهد . 🔹به راستى قرآن در اينجا انگشت روى نقطه حساسى گذارده ، و آن پيوندهاى مختلف اجزاى وجود بشر است از عصبهاى كوچك و بزرگ كه همچون طنابهاى آهنين عضلات را به يكديگر مربوط مى‏سازد گرفته ، تا رباطها و عضلات مختلف،آنچنان قطعات كوچك و بزرگ استخوان و گوشتهاى اندام انسان را به يكديگر محكم بسته كه از مجموع آنها يك واحد كاملا منسجم كه آماده انجام هر گونه فعاليتى است ساخته ، اما رويهمرفته اين جمله كنايه از قدرت و قوت است . 🔹اين آيه در ضمن غنا و بى‏نيازى ذات پاك خدا را ، از آنها ، و از اطاعت و ايمانشان ، روشن مى‏سازد ، تا بدانند اگر اصرارى براى ايمان آنها است ، در حقيقت لطف و رحمتى است از ناحيه پروردگار. 🔸نظير اين معنى در آيه 133 سوره انعام نيز آمده است ، آنجا كه مى‏فرمايد : و ربك الغنى ذو الرحمة ان يشا يذهبكم و يستخلف من بعدكم ما يشاء : پروردگار تو بى‏نياز و مهربان است ، اگر بخواهد همه شما را مى‏برد ، و هر كس را بخواهد جانشين شما مى‏سازد. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰دوست عزیزی پرسیدند قرآن چه تاثیراتی بر مردم زمان خود داشته است ؟! ✅ تأثیر قرآن بر مردم زمان نزول، بسیار است که بیان همه آن ها از حوصله این پاسخ نامه خارج است. اینک به دو مورد از تأثیرهای قرآن اشاره می کنیم: 📋۱. ایجاد شیفتگی، نرمی، خشوع و تواضع: «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ ذَ لِکَ هُدَی اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَن یَشَـآءُ وَ مَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَاد ;(زمر،۲۳) خداوند بهترین سخن را نازل کرده، کتابی که آیاتش ]از نظر لطف و زیبایی و عمق محتوا[ همانند یک دیگر است، آیاتی مکرر دارد ]تکراری شوق انگیز[ که از شنیدن آیاتش، لرزه بر اندام کسانی که از پروردگارشان خاشعند می افتد، سپس برون و درونشان نرم و متوجه ذکر خدا می شود، این هدایت الهی است که هر کسی را بخواهد با آن راهنمایی می کند و هر کس را خداوند گمراه سازد، راهنمایی برای او نخواهد بود.» در حدیثی به نقل از «اسماء» آمده است: «یاران پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) هنگامی که قرآن بر آن ها تلاوت می شد، همان گونه که خدا آن ها را توصیف کرده است، چشم هایشان اشک بار می گشت و لرزه بر اندامشان می افتاد.»۲ 📋۲. نفوذ سریع و عمیق آیات در دل ها و ظاهر شدن اثرهای آن پس از نزول; وقتی آیه «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْء فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ ;(آل عمران،۹۲) هرگز به ]حقیقت[ نیکوکاری نمی رسید، مگر این که از آن چه دوست می دارید ]در راه خدا [انفاق کنید و آن چه انفاق می کنید خداوند از آن باخبر است.» نازل شد، بلافاصله اثر خود را بر دل مؤمنان گذاشت; برای مثال، روزی مهمانی بر ابوذر وارد شد، او که زندگی ساده ای داشت، از مهمان معذرت خواست که من بر اثر گرفتاری نمی توانم به تنهایی از تو پذیرایی کنم، من چند شتر در فلان نقطه دارم، قبول زحمت کن و بهترین آن ها را بیاور ]تا برای تو قربانی کنم[; میهمان رفت و شتر لاغری با خود آورد، ابوذر به او گفت: به من خیانت کردی، چرا چنین شتری آوردی؟ او در جواب گفت: من فکر کردم روزی به شترهای دیگر نیازمند خواهی شد، ابوذر گفت: روز نیاز من زمانی است که از این جهان چشم می بندم ]چه بهتر که برای آن روز ذخیره کنم. [خداوند می فرماید: «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ... ».۳ 🌱🌱🌱 ۲. الجامع لاحکام القرآن، قرطبی، ج ۱۵، ص ۲۴۹، مؤسسة التاریخ العربی. ۳. مجمع البیان، طبرسی رحمه‏الله، ج ۲، ص ۱۴۰، منشورات دارمکتبة الحیاة؛ ر.ک: تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۹، ص ۴۳۴، دار الکتب الاسلامیه ؛ ج ۳، ص ۲ ـ ۳. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دهم:يكسان سازى مصحف‌ها ◾️هيأت يكسان سازى مصاحف 🔹عثمان بعد از رايزنى، به سرعت به يكسان سازى مصاحف اقدام كرد؛ نخست در پيامى عام، خطاب به اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله آنان را به مساعدت در انجام اين عمل دعوت كرد و سپس چهار تن از خواص خود را براى اجراى اين‌كار برگزيد: زيدبن‌ثابت - كه از انصار بود - سعيدبن‌عاص ، عبداللّه‌بن‌زبير و عبدالرحمان بن‌حارث - كه از قريش بودند - اين چهار تن (به رياست زيد) اعضاى اوليۀ هيأت يكسان سازى مصحف‌ها به‌شمار مى‌روند . 🔹 عثمان خود مسؤوليت سرپرستى اين چهار تن را بر عهده‌گرفت؛ او در ابتدا تصور مى‌كرد كه يكسان كردن مصاحف كار آسانى است؛ لذا گروهى را براى انجام آن گرد آورد كه شايستگى كافى نداشتند و از عهدۀ انجام اين‌كار برنيامدند، چرا كه براى انجام كارى در اين حد مهم، به افرادى كاردان و با كفايت نياز بود؛ لذا به گروهى ديگر، كه افراد لايق و با كفايتى چون سيد قرّاء و صحابى بزرگ، ابىّ‌بن‌كعب، در ميان آنان بود ؛ متوسل شد و از او، مالك‌بن‌ابى عامر، كثيربن‌أفلح، انس‌بن‌مالك، عبداللّه‌بن‌عباس، مصعب‌بن‌سعد، عبداللّه‌بن‌فطيمه و عده‌اى ديگر - كه جمعاً ١٢ نفر مى‌شدند - كمك گرفت. رياست اين دوره با ابىّ‌بن‌كعب بود. ابوالعاليه در اين باره مى‌گويد: «اينان قرآن را از مصحف ابىّ‌بن‌كعب گرد آوردند؛ ابىّ‌بن‌كعب خود املا مى‌كرد و ديگران مى‌نوشتند». ☑️مراحل انجام برنامه هيأت يكسان سازى مصاحف مأموريت خود را در سه مرحله انجام داد: 🔸الف) جمع آورى منابع و مآخذ صحيح و مقابلۀ آنها و تهيۀ مصحف واحد؛ 🔸ب) نسخه بردارى از مصحف جديد و مقايسۀ نسخه‌هاى آماده‌شده با يكديگر به‌منظور حصول اطمينان نسبت به صحت آنها و عدم وجود اختلاف بين آنها؛ 🔸ج) جمع‌آورى مصحف‌ها يا صحيفه‌هايى كه قرآن در آنها ثبت شده‌بود از تمامى بلاد اسلامى و محو و نابود كردن آنها، انتشار مصحف جديد و الزام همۀ مسلمانان به قرائت اين مصحف و منع آنان از تلاوت مصحف‌ها و قرائت‌هاى ديگر. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
13-hadise meraj.mp3
6.82M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت اول(13) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
دیدار جمعی از فعالان دانشگاهی از آمریکا و اروپا با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 جمعی از فعالان دانشگاهی از کشورهای آمریکا، کانادا و اتریش با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء امروز سه شنبه بیستم اردیبهشت با آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند و از رهنمودهای ایشان در زمینه راهکارهای گسترش عدالت و صلح جهانی بهره مند شدند. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این نشست اظهار داشتند: هر مسافری که به منطقه ‌ای سفر می‌کند می ‌کوشد ره آورد خوبی به عنوان سوغات برای کشورش ببرد، امیدوارم شما هم خردمندانه بکوشید را اولاً و بلند مسلمان های این منطقه را ثانیاً، تحلیل دقیق را ثالثاً، یک رهبر مسلمان آگاه، فقیه، عادل را رابعاً، هماهنگی همه جانبه را خامساً، به عنوان ره آورد این سفر برای خود داشته باشید و از این طرف نیز ما همه شما مهمان ها خصوصاً بزرگواران را با آغوش باز می پذیریم و اگر سوالی، طرحی هست ارائه کنید تا ـ انشاء الله ـ پاسخ قانع کننده ‌ای دریافت کرده و این پاسخ را به عنوان بهترین ره آورد و سوغات به کشور خود منتقل کنید. 🔸 ایشان ادامه دادند: حیاتی را که دین به ما وعده داده است این است که انسان اول خود را بشناسد، هم بدن و هم روح ملکوتی اش را بشناسد، نظام سپهری را از آسمان و زمین و زمان بشناسد، پیوند عمیق خود و رابطه با جهان را بررسی کند، تا بفهمد که هرگز از بین نخواهد رفت، بلکه از یک عالمی به عالم دیگر برای ابد سفر می کند و این ترجمه کوتاه آیه سوره انفال است که فرمود ﴿اِستَجیبوا للهِ‌ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم﴾. 🔸 ایشان ادامه دادند: در ذکر نمونه حیات فرشته خویی، باید به جریان اشاره کرد، او که رهبر و حاکم مسلمین و زمامدار جامعه اسلامی در ۱۴۰۰ سال قبل بود، روزی که مهمترین سلاح جنگی غیر از شمشیر، داشتن تندرو بود، اما وقتی به امیرالمومنین عرض کردند بودجه مملکت فراوان است و این اسب که شما الآن دارید، اسب باربری عادی است و شما باید در جنگ، اسب تندرو و تیزپا داشته باشید؛ حضرت فرمود من از بودجه بیت المال برای خود اسب تند و تیز تهیه نخواهم کرد چرا که من هرگز از میدان جنگ فرار نمی کنم اولاً و آن کسی را هم که فرار کرد، تعقیب نمی کنم ثانیاً، و لذا به اسب تندرو احتیاجی ندارم! این است که نه کسی را می کشد و نه فتنه و خونریزی به پا می کند. و ...ادامه در کامنت اول ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
📌مقایسه شیطان و رباخوار ◾️مطلب مهم آن است که شیطان تا حدودی مخالفت خدا را به عهده دارد. من یادم نیست که ذات اقدس الهی در قرآن از شیطان به عنوان محارب یاد کند! مخالف هست، مستکبر هست، نظری در برابر نظر الهی ـ معاذالله ـ دارد، همین؛ اما شمشیر بگیرد در برابر دین خدا بایستد این یادم نیست در جایی از قرآن به شیطان نسبت داده باشد. شیطان مخالف دستور خداست؛ اما محارب نیست. فرمود بانک‌های ربوی محارب هستند، رباخوار محارب است: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾، این که می‌بینید هر روز اقتصاد فلج است همین است. سرمایه ربوی محاربه با خداست، این بیچاره کمرش شکسته است. 🔊 آیت الله جوادی آملی، تفسیر سوره جمعه ج2 ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۱۹ 📌بد و خوب با هم مساوی نیستند الی باید بداند همان گونه که کور با بینا و تاریکی با نور و سایه با آفتاب و با مرده مساوی نیستند افراد از خدا با الی اللّه نخواهند بود و کسانی که غافل اند اگر غفلت شان ادامه پیدا کند، منتهی به روحی شان خواهد شد که حتی اکرم صلی الله علیه و آله هم نمی توند به آنها چیزی بشنواند. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
باورما.33بهار 1401.mp3
15.18M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جاودانگی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 33) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 31 📝نگاشت: (29) 🔅🔅🔅 يُدْخِلُ مَن يَشاءُ فى رَحْمَتِهِ وَ الظلِمِينَ أَعَدَّ لهَمْ عَذَاباً أَلِيمَا(31) و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) در رحمت (وسیع) خود وارد می‌کند، و برای ظالمان عذاب دردناکی آماده ساخته است!(31) 🌱🌱🌱 🔹و سرانجام در آخرين آيه اين سوره ، به سرنوشت نيكوكاران و بدكاران در يك جمله كوتاه و پرمعنى اشاره كرده ، مى‏فرمايد : خدا هر كس را بخواهد در رحمتش وارد مى‏كند ، و براى ظالمان عذاب دردناكى فراهم ساخته است ( يدخل من يشاء فى رحمته و الظالمين اعدلهم عذابا اليما ) . 🔹جالب اينكه در آغاز آيه مى‏گويد : هر كس را بخواهد در رحمت خود وارد مى‏كند ولى در پايان آيه ، عذاب را روى ظالمان متمركز مى‏سازد ، و اين نشان مى‏دهد كه مشيت او بر عذاب به دنبال مشيت انسان بر ظلم و گناه است ، و به قرينه مقابله روشن مى‏شود كه مشيت او در رحمت نيز به دنبال اراده انسان در ايمان و عمل صالح و اجراى عدل است ، و جز اين از حكيم نمى‏توان انتظار داشت . 🔹عجب اينكه با اين قرينه روشن باز افرادى مانند فخر رازى صدر آيه را دليل بر مساله جبر گرفته‏اند بى‏آنكه ذيل آيه را كه در باره آزادى اراده و عمل ظالمان سخن مى‏گويد مورد توجه قرار دهند!. خداوندا ! ما را در رحمتت داخل كن ، و از عذاب اليمى كه در انتظار ظالمان است برهان. پروردگارا ! تو راه را نشان دادى ، ما نيز تصميم به پيمودن اين راه داريم ، ما را مدد فرما ! بارالها ! اگر از ابرار نيستيم دوستدار آنهائيم ، ما را به آنها ملحق نما. پايان سوره انسان ( دهر ) 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 29 و 30 📝نگاشت: (28) 🔅🔅🔅 إِنَّ هَٰذِهِ تَذْكِرَةٌ ۖ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِيلًا(29)َ مَا تَشاءُونَ إِلا أَن يَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً(30) این یک تذکر و یادآوری است، و هر کس بخواهد (با استفاده از آن) راهی به سوی پروردگارش برمی‌گزیند!(29)و شما هیچ چیز را نمی‌خواهید مگر اینکه خدا بخواهد، خداوند دانا و حکیم بوده و هست!(30) 🌱🌱🌱 🔹سپس به كل بحثهائى كه در اين سوره آمده است كه مجموعا يك برنامه جامع سعادت را ارائه مى‏دهد اشاره كرده ، مى‏گويد : اين يك تذكر و يادآورى است ، و هر كس بخواهد با استفاده از آن راهى به سوى پروردگارش انتخاب مى‏كند ( ان هذه تذكرة فمن شاء اتخذ الى ربه سبيلا ) . ▫️وظيفه ما نشان دادن راه است ، نه اجبار بر انتخاب ، اين شما هستيد كه بايد با عقل و درك خود ، حق را از باطل تشخيص دهيد ، و با اراده و اختيار خود تصميم بگيريد. اين در حقيقت تاكيدى است بر آنچه در آغاز سوره گذشته كه فرمود: انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا : ما راه را به او نشان داديم ، خواه پذيرا شود و شكر اين نعمت را بجا آورد ، يا اعراض و كفران كند. 🔹و از آنجا كه ممكن است افراد كوته‏فكر از تعبير فوق نوعى تفويض و واگذارى مطلق به بندگان تصور كنند ، در آيه بعد براى نفى اين توهم مى‏افزايد : شما چيزى را نمى‏خواهيد مگر اينكه خدا بخواهد ( و ما تشاءون الا ان يشاء الله).چرا كه خداوند عالم و حكيم است ( ان الله كان عليما حكيما). ▫️و اين در حقيقت اثبات اصل معروف الامر بين الامرين است ، از يكسو مى‏فرمايد : خدا راه را نشان داده و انتخاب با شما است و از سوى ديگر مى‏افزايد : انتخاب شما منوط به مشيتالهى است يعنى شما استقلال كامل نداريد بلكه قدرت و توان و آزادى اراده شما همه به خواست خدا و از ناحيه او است ، و هر زمان اراده كند مى‏تواند اين قدرت و آزادى را سلب كند. ▫️به اين ترتيب نه تفويض و واگذارى كامل است و نه اجبار و سلب اختيار ، بلكه حقيقتى است دقيق و ظريف در ميان اين دو ، يا به تعبير ديگر : نوعى آزادى وابسته به مشيت الهى است ، كه هر لحظه بخواهد مى‏تواند آن را باز پس گيرد ، تا هم بندگان بتوانند بار تكليف و مسؤوليت را كه رمز تكامل آنهاست بر دوش گيرند و هم خود را بى‏نياز از خداوند تصور نكنند. خلاصه اين تعبير براى آن است كه بندگان ، خود را بى‏نياز از هدايت و حمايت و توفيق و تاييد ذات مقدس او ندانند ، و در عين تصميم‏گيرى در كارها ، خود را به او بسپارند ، و تحت حمايت او قرار دهند. 🔹از اينجا روشن مى‏شود اينكه بعضى از مفسران جبرى مسلك مانند فخر رازى به اين آيه چسبيده‏اند به خاطر پيشداوريهائى است كه در اين مساله داشته‏اند ، او مى‏گويد : و اعلم ان هذه الاية من جملة الايات التى تلاطمت فيها امواج الجبر و القدر ! : بدان كه اين آيه از آياتى است كه امواج جبر در آن متلاطم است!. ▫️آرى ، اگر اين آيه را از آيات قبل جدا كنيم جاى اين توهم وجود دارد ولى با توجه به اينكه در يك آيه بيان تاثير اختيار شده ، و در يك آيه ديگر بيان تاثير مشيت پروردگار ، به خوبى مساله الامر بين الامرين تثبيت مى‏گردد. عجيب است طرفداران تفويض به همان آيه‏اى مى‏چسبند كه سخن از اختيار مطلق مى‏گويد ، و طرفداران جبر به آيه‏اى كه به تنهائى بوى جبر مى‏دهد ، و هر كدام مى‏خواهند پيشداوريهاى خود را با آن توجيه كنند ، در حالى كه فهم صحيح كلام الهى ( و هر كلام ديگر ) ايجاب مى‏كند كه همه را در كنار هم بگذارند ، و بدون تعصب و پيشداورى قبلى قضاوت كنند . 🔹ذيل آيه كه مى‏فرمايد : ان الله كان عليما حكيما نيز ممكن است اشاره به همين معنى باشد چرا كه علم و حكمت خدا ايجاب مى‏كند بندگان را در پيمودن راه تكامل آزاد بگذارد ، و گرنه تكامل اجبارى و تحميلى تكامل نيست ، بعلاوه علم و حكمت او اجازه نمى‏دهد كه افرادى را مجبور به كار خير و افرادى را مجبور به كار شر ، كند ، و بعد گروه اول را پاداش دهد ، و گروه دوم را مجازات كند. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom