eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
صوت جلسه اول.mp3
2.63M
💢شرح و تفسیر دعای دهم 🔈جلسه :اول 🔰دعای دهم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) ☑️ موضوع اصلی : کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام فِی اللَّجَإِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی: در پناه بردن به خداوند 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد @rahighemakhtoom
اهل بیت 📌راه دستیابی به پاداش امام علی علیه السلام:  بِـالعَمَلِ يَحصُلُ الثَّوابُ لا بِالكَسَلِ . با كار است كه پاداش به دست مى آيد، نه با تنبلى. 📘غرر الحكم : 4295. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
حکمت 188 نهج البلاغه.mp3
984.7K
📚شرح و تفسیر حکمت۱۸۸ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 187.mp3
15.06M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۸۷)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اهل بیت 🌸بهترین های شما... قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: "خيارُ اُمَّتى مَنْ دَعا اِلَى اللّه ِ تَعالى وَحَبَّبَ عِبادَهُ اِلَيْهِ" بهترين امت من كسانى هستند كه مردم را به سوى خدا دعوت و بندگانش را محبوب او كنند (با اطاعت از امر و نهى خداوند محبت او بدست مى آيد). 📘نهج الفصاحه، ح ۱۴۷۱ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عارفان در دمی دو عید کنند.mp3
7.81M
📌زندگی خسته کننده و دنیای نشاط آور 🔰سنائی در حديقه الحقیقه گوید : عارفان در دمى دو عيد كنند عنكبوتان ، مگس قديد كنند آن كه از دست روح قوت خورد كى نمكسود عنكبوت خورد؟ 🔸نگاه اهل معرفت و خداجویان حقیقی به دنیا با نگاه دیگران نگاه و نگرش متفاوتی است .از نظرگاه آنان دنیا با ویژگی زیر کسی را به مقصد نمی رساند و چنین دنیایی مذموم و نکوهیده است. 🔸دنیایی که دلبستگی ها و وابستگی ها ی آدمی را به فناپذیر ها و ناجاودانه ها پیوند و گره بزند. 🔸جلوه ها و زیبایی و لذت های گذرای مسیر حرکت اورا آنچنان به خود و نباتی حیوانی (خود غریزه) مشغول سازد و پای دل اورا زنجیر زند که در میانه راه چون کودکی بازیگوش از خانواده خویش دور افتد و موجب تاخیر او در رسیدن به مقصد و مقصود گردد و یا اصلا در همان جا نگاه دارد و هویتش را ازو بستاند. 🔹خداجویان واقعی در لحظه زندگی می کنند و هر لحظه دو شادی و جشن را برای آنان به ارمغان می آورد از خویشتن غریزی جهیدن و به حرکت درآمدن و نزدیک شدن به محبوب. عزم و اراده جدی برای به راه افتادن و همه آنچه را در مسیر می یابند برای سرعت و شتاب بهره بردن. ▪️دنیاگرایان عنکبوتی و عنکبوتیان دنیامدار که در محدوده پیله خویش به جمع آوری عناصر ناماندگار و زوال پذیر دل خوش داشته اند تنها دست مایه و سرمایه شان قدید (کنسرو و بسته بندی)مگسی است که هم پست ترین اندوخته است و هم آلوده و ناپاک. و چنین دنیایی خسته کننده و بی معنا خواهد شد. 🔹اما دنیای عارف همیشه نو و تازه است و هیچگاه کهنگی بر نمی دارد و در همه حال عالم برای او خرم و سبز و تازه و نو است. به جهان خرم از آنم که جهان خرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷آيات قرآنى روزنه ها و درها و معبرها و عالمها براى اشخاص اند , تا بينش ها در چه پايه , و خواننده ها در چه حدى بوده باشد 🔷 به عبارت ديگر اين كتاب الهى معراج انسان يعنى وسيله عروج انسان است كه آيات آن به منزله درجات اين معراجند و پايه هاى اين نردبان اند . 🔷مهم آن است كه و غور در آنها پيش آيد و به جاى اتلاف عمر و خواندن حرف و مقالات و كتاب‏ هاى بی‏خود، حشر به آيات پيدا شود. ⭐️ 🔅@rahighemakhtoom
🔅تقاضای عزیزانی که دوست دارند فی سبیل الله و جهادی در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی به عنوان همکار در موضوع انجام تبادلات و معرفی صفحه رحیق و...ما را همراهی کنند به بنده اطلاع دهند. 👇👇👇 @jebhefarhangi 🌷سید خادم شما در صفحه قرآنی رحیق🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امت استوار 🔸 ملّتی که است، کمرش خم نمی شود؛ نه خودشان برای کسی یا چیزی خم می شوند، نه بیگانه ای می تواند کمر این ملّت را خم بکند! @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase51_03.mp3
18.87M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١٠۶ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (5) تفسیر آیات 4 تا 9 🌱🌱🌱 ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﺯ ﻋﺮﻭﺝ ﻭ ﺻﻌﻮﺩ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻌﻮﺩ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ.ﺁﺭﻱ؛ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻋﺮﻭﺝ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻱ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ. ✅ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﺭﻭﺡ» ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻫﻤﺎﻥ «ﺭﻭﺡ ﺍﻟﺎﻣﻴﻦ»، ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻗﺪﺭ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ✅ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ «ﺻﺒﺮ ﺟﻤﻴﻞ» ﻓﺮﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ.ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺪﺍﻭم ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﻮﻣﻴﺪﻱ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍﻩ ﻧﻴﺎﺑﺪ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺷﻜﻮﻩ ﻭ ﺑﻴﺘﺎﺑﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ✅ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ، ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺭﺍ ﺩﻭﺭ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺟﺮﺃﺕ ﻭ ﺟﺴﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺧﺪﺍ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺭﺍ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ.ﺁﺭﻱ؛ ﻣﺪﺕ ﻋﻤﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﻤﺮ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﻧﻈﺎم ﻫﺴﺘﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ. ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻴﻨﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺑﻌﻴﺪ ﻣﺎ ﺑﺴﻲ ﺑﻴﻨﻴﻢ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺁﻥ ﻭﻋﻴﺪ ....ادامه دارد 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس پانزدهم: حروف مقطّعه‌ ⏺نظريه‌هاى مختلف درباره حروف مقطعه‌ 🔘2. حروف مقطعه، رموزى هستند ميان خدا و رسول كه جز اولياى مقرّب الهى كسى به آن راه ندارد. «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ؛جز پاك‌شدگان به آن دسترسى ندارند». 🔹ارباب ذوق گفته‌اند: «سخن گفتن با رمز و اشاره، شيوه احباب است كه در راه و روش دوستى به‌كار برند. حبيب را برآن آگاه و رقيب را از آن بيگانه مى‌دارند». 🔹سيّد رضى‌الدين ابن طاووس (متوفاى 664) از كتاب حقائق التفسير نوشته ابوعبدالرحمان محمد بن الحسين سُلَمى (متوفاى 412) روايتى از امام‌جعفربن‌محمد صادق عليهما السلام آورده، كه فرموده است: «الم، رمز و اشاره‌اى است ميان خدا و حبيب او محمد صلى الله عليه و آله؛ خواسته تا كسى جز او برآن آگاه نگردد.آن‌را به‌صورت حروف درآورده تا آن رموز را از چشم اغيار دور نگاه دارد و تنها بر دوست، روشن و ظاهر سازد». 🔹ابن بابويه، ابو جعفر صدوق، (متوفاى 381) گويد: «سبب ديگر در وجود حروف مقطعه در برخى سوره‌ها آن است كه شناخت آنها ويژه اهل عصمت و طهارت است تا به‌وسيله آنها دليلها اقامه كنند و معجزات به دست آنان ظاهر شود و اگر شناخت آن براى همه ميسّر بود، هرآينه بر خلاف حكمت و موجب فساد در تدبير شمرده مى‌شد». 🔹بيشتر اهل نظر بر همين راه رفته‌اند و حروف مقطعه را رمز و اشارتى مى‌دانند كه جز اولياى مقرب، كسى را بدان راه نيست. در ميان عرب نيز چنين شيوه‌اى وجود داشته كه با رمز و اشاره سخن مى‌گفتند ..ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (10) آیه ی ۴۰ سوره مبارکه نمل در وصف یکی از یاران سلیمان نبی می فرماید: قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ ۚ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ ۖ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ یعنی:«و آن کس که به علم کتاب الهی دانا بود (یعنی آصف برخیا یا خضر یا سلیمان که دارای اسم اعظم و علم غیب بود) گفت که من پیش ازآنکه چشم به هم زنی تخت(ملکه سبا=بلقیس) را بدینجا آرم… » 📋توضیح آیه: ▪️پس از آنکه حضرت سلیمان (ع) با ردّ هدایای ملکه سبا و برگرداندن فرستادگان او تصمیم به لشکرکشی به آن دیار می گیرد، برآن می شود تا برای نشان دادن معجزه آشکار الهی و قدرت خدادادی خویش و همچنین بهتر فراهم کردن زمینه برای ایمان آوردن قوم سبا، تخت و اریکه ای ملکه ایشان را قبل از آمدنشان، پیش خود حاضر کند. 🔹بدین منظور روبه بزرگان خود از طایفه ی انس و جنّ کرده و می فرماید: کدامیک ازشما قادر است پیش از آمدن آنان، تخت ملکه شان را پیش من حاضر آورد؟ دراین هنگام ابتدا عفریت که از گروه جن بود آمادگی خود را برای انجام دادن این مأموریت اعلام می کند ولی هنوز حضرت سلیمان (ع) واکنشی نشان نداده بود که وزیرش جناب آصف بن برخیا اعلام می کند که دریک چشم به هم زدن توان انجام دادن این کار را دارد که البته این کار را هم به شایستگی انجام می دهد. 🔖نکته ای که اینجا باید به آن توجه کنیم این است که منظور جناب آصف بن برخیا این نبود که حضرت سلیمان (ع) پلک های چشمش را روی هم بگذارد و باز کند و تخت سلیمان را در مقابل چشمانش حاضرببیند بلکه مراد او این بود که در کمترین زمان ممکن آوردن تخت بلقیس را دارد.(طرفه العین کنایه از انجام کار در کمترین زمان ممکن) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom