🌸🍃چند #ضرب_المثل ایرانی- قرآنی
✅ آشپز كه دو تا شد، آش یا شور می شود یا بی نمک
«لو كان فیهماءالهة الا الله لفسدتا: اگر در آسمان و زمین جز خدای یکتا خدایان دیگری بود، فساد در آسمان راه می اُفتاد» (سوره انبیاء، 22)🌸🍃
✅ از تو حركت از خدا بركت
«و من یهاجر فی سبیل الله یجد فی الارض مراغماً كثیراً و سعة: كسی كه در راه خدا هجرت کند در زمین (پهناور خدا) برای آسایش و گشایش امورش جایگاه بسیار خواهد یافت»(سوره نساء، آیه 100)🌸🍃
✅ از آنجا مانده و از این جا رانده
«خسر الدنیا و الأخرة: کسانی که خدا را بزبان و بظاهر میپرستند در دنیا و آخرت زیان دیده است»(سوره حج آیه 11)🌸🍃
✅ هر گلی بزنی به سر خودت زده ای
«ان احسنتم احسنتم لأنفسكم: اگر نیكی كنید به خودتان نیكی می كنید».(سوره اسراء، آیه 7)🌸🍃
✅ ما را بخیر و شما را به سلامت
«لکم دینکم ولی دین: پس اینک دین شما برای شما باشد و دین من برای من»(سوره الکافرون آیه 6)🌸🍃
🍃
🌺🍃 @rahighemakhtoom
027.mp3
12.23M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه27
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
تعلیم نامه.mp3
670K
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 تعلیم نامه
🔹 امام راحل یک نامه ای را برای آقای گورباچف نوشته بود. آن روز ـ قبل از فروپاشی کمونیست ـ قطب شمال اینها بودند و به کسی اعتنا نمی کردند. آن مسئول دست سوم و چهارم هم به ایران نمی آمد و برای ایران حساب باز نمی کردند، این هیأت ایرانی که وارد کرملین شدیم، هیچ نیروی مسلّح ندیدیم، از بس آدم کشتند!
🔹 جناب گورباچف خیال می کرد که این نامه را هیأت از طرف امام به او تسلیم می کند. دید که اینگونه نیست و او باید گوش بدهد؛ تعلیم نامه است، نه تسلیم نامه! یک ساعت و پنج دقیقه گوش داد و به زحمت هم فهمید، آن مترجم گاهی دو بار سؤال می کردند که این لغت چیست، خوب که فهمید ـ چنانچه چند تا مترجم داشتند ـ دید که نه حساب این با حساب های وزرات امور خارجه فرق می کند، آن تسلیم نامه است و این تعلیم نامه است.
🔹 مقام معظم رهبری هم سال دو هزار یک پیامی برای هزاره ادیان دادند، آنجا هم یک جلسه خاصی بود که خواص اینها آمدند، چهار تا حرف شنیدند، دیدند که اینها از این قبیل نیست، بعد گفتم اگر خواستید و من فرصت داشتم حاضرم برای شما سخنرانی کنم. آنها هم تشنه اند! به هر حال بشر تشنه است که چیزی بفهمد، به هر حال این راه باز است.
📚 دیدار اعضای بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/05/03
@rahighemakhtoom
🏴انا لله و انا الیه راجعون
ولَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آیه ۱۶۹ سوره آل عمران)
هرگز نپندارید که شهیدان راه خدا مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.
شهادت سردار بزرگ اسلام سردار سلیمانی را به ملت شهید پرور ایران تبریک و تسلیت میگوییم.
@rahighemakhtoom
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد
👈 انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند.
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای KHAMENEI.IR متن پیام را به شرح زیر میکند:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبهی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقیترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةاللهارواحناهفداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونهی برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همهی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بیوقفهی او در همهی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوهی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثهی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهرهی بینالمللی مقاومت است و همهی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همهی دوستان - و نیز همهی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزهی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلختر خواهد کرد.
ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.
سیدعلی خامنهای
۱۳دیماه ۱۳۹۸
💻 @Khamenei_ir
◾️ پيام تسليت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی شهادت سردار بزرگ قاسم سلیمانی
پايگاه اطلاع رساني اسراء: در پی شهادت ابرمجاهد قرآن و عترت و جهان اسلام، سردار بزرگ قاسم سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران، حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي پيام تسليتي صادر كردند.
متن پيام معظم له بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (آیه 23 سوره احزاب)
شهادت ابر مجاهد قرآن و عترت و جهان اسلام سردار بزرگ جناب قاسم سليمانى (قدس سره) قلوب آزاد مردان مبارز را جريحه دار و عواطف راد مردان مجاهد را متألّم كرد.
اين سانحه سنگين و رخداد تلخ را به حضرت بقية الله الأعظم ( ارواح من سواه فداه) و امت بزرگوار اسلام تسليت و حشر آن شهيد رحيل را با شهداى صدر اسلام و همرزمان وى از خداى سبحان مسئلت كرده، انتقام الهى يقيناً به حيات قاتلان بشريت خاتمه خواهد داد.
١٣٩٨/١٠/١٣
جوادى آملى
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔@rahighemakhtoom
✅ تا کسی شهید نبود شهید نمی شود
شرط شهید شدن شهید بودن است.
از سخنان سردار دل ها
#قاسم_سلیمانی
و انا من المجرمین منتقمون
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️فرمانده شهادتت مبارک
سخنان آیتالله جوادی آملی درباره شهید سردار سلیمانی
@rahighemakhtoom
آیاتی از سوره مریم.مصطفی اسماعیل.mp3
3.23M
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_مریم
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد اکبر القرّاء الشیخ مصطفی اسماعیل
آیاتی از سوره مریم
یا یحیی خذ الکتاب بقوه...
✳ آرمان های سردار دلها شهید #قاسم_سلیمانی را محکم و با صلابت خواهیم گرفت..
#سردار_دلها
#قاسم_سلیمانی
#احیاگر_تفکر_قرآنی
🕑 زمان:13.16 دقیقه
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼#صوت جلسه سخنرانی#استاد_نظری_منفرد
📌حکمت های قرآنی- قسمت دوم
زمان: ۲۹دقیقه
🔅🔅🔅
🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
@rahighemakhtoom
لحظه ای نیست که به یاد #قاسم_سلیمانی بیفتیم و او را دعا نکنیم چرا که قاسم سلیمانی و امثال او با همه وجود این دعا را باور کردند که ما تنها شیعه حسین به علی (علیه السلام) نیستیم بلکه فرزند او هستیم و باید خونبهای او را بگیریم!
🔸منبع: آرشیو دیدار های معظم له
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌فرزند اهل بیت (علیهم السلام)
🔹 پیغمبر(عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک اعلام رسمی کرد، فرمود هر کسی که به دنیا آمد، پدر و مادر او برای او شناسنامه می گیرند و اسم تعیین میکنند، اما وقتی بالغ شد خودش باید شناسنامه بگیرد. شناسنامه او این است که فرمود ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم، بیایید بچه های ما شوید: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»،[1] اگر وجود مبارک حضرت امیر پدر ما شد و ما فرزندی او را قبول کردیم، مادر ما که خواهد بود؟ فرمود بیایید، ما شما را قبول کردیم، فرزند ما شوید.
🔹 کمتر وقتی است که من به یاد آقای قاسم سلیمانی باشم و دعا نکنم! البته همه را! اما ایشان خیلی پیش ما عزیز است، خیلی عزیز است! همه را دعا می کنیم چه شب و چه در روز؛ اما و صد اما خیلی فرق دارد! ایشان این حرف را باور کرد. وجود مبارک پیغمبر(صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) است، فرمود بیایید ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم. ما هم شیعه او هستیم و قبول کردیم، وقتی قبول کردیم، اینها می شوند پدر ما، وقتی پدر ما شدند، ما حق داریم خون بهای پدرمان را بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ».[2] تا کنون ـ به لطف الهی ـ این کشور را، عراق را، سوریه را و همچنین لبنان را این خوی نجات داد. این شعار، این نیست که چون امام ما را شهید کردند، ما در راه آزادی باید قیام کنیم، این شعار فوق آن است؛ یعنی پدر ما را کشتند . ما هم قبول کردیم فرزندی این خاندان را، آنها گفتند: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ بیایید بچه های ما بشوید، ما هم بچه های او شدیم، تنها شیعه آنها نیستیم، بچه های آنها هم هستیم؛ پدر ما را شهید کردند! این روحیه دیگر عراق و ایران و سوریه و اینها را نمی شناسد، این قاسم سلیمانی تربیت می کند و امثال خود شما عزیزان. این روحیه که ما حق داریم خون بها بگیریم، چون پدر ما را شهید کردند؛ این روحیه باید زنده بماند.
[1]. علل الشرائع, ج1, ص127.
[2]. مصباح المتهجد، ج2، ص772.
📚 دیدار سردار رحیم صفوی با حضرت استاد
تاریخ: 1396/07/29
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مسد
#سوره_مسد
#تبَّت
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی اجمالی سوره مسد
▪ سوره مَسَد یا تَبَّت صد و یازدهمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء سیام جای گرفته است. مسد (ریسمانی از لیف خرما) از کلمه آخر سوره و تَبَّت از آیه اول این سوره گرفته شده است. سوره مسد درباره ابولهب و همسرش، دشمنان سرسخت پیامبر(ص)، نازل شده است و آن دو را گرفتار آتش جهنم میخواند. در این سوره خداوند، همسر ابولهب را «حمالة الحطب: حملکننده هیزم» میخواند که برخی از تفاسیر گفتهاند زیرا او برای آزاردادن پیامبر، جلوی پای پیامبر خار میریخت. در روایات آمده است پیامبر(ص) دعا کرد هرکس که این سوره را میخواند، خداوند او و ابولهب را در یک خانه جای ندهد.
▪ این سوره را به جهت آخرین کلمه آن، مَسَد (ریسمان بافتهشده از لیف خرما) نامیدهاند؛ همچنین به آن تَبَّت میگویند که اولین کلمه این سوره است و از آنجا که سوره درباره ابولهب سخن میگوید، به آن سورهٔ ابولهب نیز گفته میشود.
▪ سوره مسد در اوایل دعوت آشکار پیامبر(ص)، نازل شده است؛ بنابراین جزو سورههای مکی است. این سوره در ترتیب نزول، ششمین و در چینش کنونی مُصحَف، صدو یازدهمین سوره است و در جزء سیام قرآن جای دارد.
▪ سوره مسد، ۵ آیه، ۲۲ کلمه و ۸۱ حرف دارد و به لحاظ حجم، جزو سورههای مُفصَّلات (دارای آیات کوتاه) و قِصار(کوتاه) قرآن است.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مسد
#سوره_مسد
#تبَّت
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:نگاهی به محتوای اجمالی سوره مسد
▪ تمام سوره مسد درباره ابولهب و همسر او است. در این سوره از نابودی ابولهب و اعمالش سخن به میان آمده است و او و همسرش به گرفتاری در عذاب جهنم تهدید شدهاند. تفسیر نمونه این سوره را تنها سورهای دانسته است که در آن از یکی از دشمنان اسلام با ذکر نام، یاد شده و نوشته است: محتوای سوره نشان میدهد که ابولهب و همسرش دشمنی زیادی با پیامبر(ص) داشتهاند.
▪ سوره مسد، ام جمیل همسر ابولهب را با عبارت «حَمّالَة الحَطَب»(حملکننده هیزم) توصیف کرده است. مفسران درباره اینکه چرا قرآن این عبارت را درباره او به کار برده است، تفسیرهای مختلفی ارائه دادهاند؛ از جمله:
🔸 • امجمیل خارهای بیابان را به دوش میکشید و زمانی که پیامبر برای اقامه نماز بیرون میآمد، آنها را جلوی پای او میریخت تا اذیت شود.
🔸 • او با كارهایی که انجام میداد، آتش جهنم را برای خودش می افروخت؛
🔸 • این عبارت، كنایه از سخنچینى او است.
▪ درباره شأن نزول سوره مسد، روایات فراوانی نقل کردهاند که همگی مضمونی نزدیک به هم دارند. از ابن عباس نقل شده است که پیامبر(ص) روزی بالای تپه صفا رفت و قریش را فراخواند و آنها را از عذاب سخت بیم داد. ابولهب که در میان جمع بود، با زبان دشنام با پیامبر سخن گفت و اعتراض کرد که «برای این ما را جمع کردی؟» و با جمله «تبّا لک»(زیان ببینی)، به پیامبر دشنام داد. آیات سوره مسد در پاسخ به این دشنام نازل شد و خود ابولهب را زیانزده معرفی کرد.
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(47)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#لطائف_و_اشارات
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 لطايف و اشارات
✅ 4 ـ راز اختصاص حمد به خدا
▪ خداي سبحان در آياتي چند از قرآن كريمْ خود را به عنوان «حميد» مي ستايد. حميد هم به معناي محمود به كار مي رود و هم به معناي حامد. بر اين اساس هم تمامي حمد و ستايشهاي موجودات از آن اوست و هم حامد حقيقي فقط ذات اقدس اوست و تنها اوست كه مي تواند حق ستايش خود را ادا كند و در «الحمد لله» احتمال هر دو معنا (انحصار محموديت و انحصار حامديت در خدا) هست و در دو بخش بايد بيان شود:
⏪ الف: انحصار محموديّت
اختصاص محموديّت به خداي سبحان با براهيني چند قابل اثبات است؛ مانند:
1⃣ برهان يكم: حمد در برابر نعمت است و چون منعم حقيقي و بالذات ذات اقدس الهي است و همهي نعمتها (با واسطه يا بي واسطه) از آنِ اوست: (وما بكم من نعمة فمن الله) [سورهي نحل، آيهي 53.]؛ پس محمود حقيقي تنها اوست.
▪ [سپاس و تشكر از مخلوق نيز در حقيقت از آن خدايِ سبحان است و معناي احاديثي مانند: «من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر الله عزّ وجلّ» (بحار، ج68، ص44)،
▪ يا «أشْكَرُكُمْ لله أشْكَرُكُمْ للناس» (اصول كافي، ج2، ص99)، اين نيست كه اگر كسي از مردم حق شناسي نكرد، از خدا حق شناسي نكرده است؛ زيرا در اين صورت تلازمي بين مقدم (من لم يشكر المنعم...) و تالي (لم يشكر الله) وجود ندارد و تلازم در صورتي محفوظ است كه بگوييم منعم از آن جهت كه مخلوق خداست، پيام خالق را دارد؛
▪ نظير آنچه امام اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي فرمايد: «إنّ المسكين رسول الله» (نهج البلاغة، حكمت304). در جايي كه شخص، ديگري را اطعام مي كند نيز بايد گفت: «المطعم رسول الله»، چه آن مطعم خود بداند رسول الهي است يا نداند، مسلمان باشد يا كافر و شكي نيست كه مراد از رسالت در اين جا رسالت تكويني است، نه تشريعي و در رسالت تكويني هيچ موجودي مستقل نيست و بدون اين كه پيك خدا باشد كاري نمي كند. از اين رو خداوند حركت باد لقاح كننده را رسالت خود مي داند: وأرسلنا الرياح لواقح (سورهي حجر، آيهي 22) و آسمان را در بارش باران، رسول خود معرفي مي كند: يُرسل السماءَ عليكم مدراراً (سورهي نوح، آيهي 11). بر اين اساس، شياطين را نيز رسول خود شمرده، مي فرمايد: ألم تَرَ أنّا أرسلنا الشياطين... (سورهي مريم، آيهي 83)
▪ و بالاخره در نظام تكوين هر ذرّه اي كه از نقطه اي رهسپار نقطه ديگر مي شود پيك خداست، چه موافق نظام تشريع باشد يا نباشد.
▪ به بيان ديگر، ايمان، كفر، اطاعت، عصيان و پاداش و كيفر، تنها در نظام تشريع مطرح است وگرنه در نظام تكويني عصيان راه ندارد.
▪ اين نكته را نيز بايد افزود كه همان گونه كه مسكين پيك حق است و خداوند براي آزمودن متنعم، نيازمندي را به سوي او مي فرستد، انفاق كننده نيز رسول خداست؛ زيرا خداوند او را هدايت و به رفع نياز محروم وادار كرده است.
▪ با اين بيان، كسي كه نعمتي را از مخلوق خدا دريافت مي كند بايد بداند كه آن منعم، پيك خداست و بايد از او به عنوان اين كه «مخلوق» و «رسول» الهي است، حق شناسي كند، نه از آن جهت كه شخصِ معيني است.
▪ در نتيجه معناي حديث اين است: «من لم يشكر المخلوق بما أنه مخلوق، لم يشكر الخالق»؛ كسي كه از مخلوق با اين نگاه كه مخلوق خداست و منعم بالعَرَض است، نه بالذات تشكر نكند، در واقع از خالق تشكر نكرده است؛ زيرا تشكر از مخلوق در واقع تشكر از خالق است.
▪ حاصل آن كه، روايت مزبور نه تنها منافاتي با اختصاص همهي حمدها به خداي سبحان ندارد، بلكه مؤيد آن است و از طرف ديگر در تلازم مزبور مي توان احتمال داد كه اگر كسي از مخلوق، كه اِنعام او محسوس است، شكرگزاري نكرد، معلوم مي شود روحيّه سپاس در برابر اِحسان در او نيست؛ مگر آن كه جزو اوحدي از انسانها باشد كه همهي نعمتها را از خداوند بداند و غير او را اصلاً نبيند، كه در اين حال از بحث خارج خواهد بود]
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#منابع_تفسیر
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 منابع تفسیر(1)
▪ منبع از ریشه «النَّبْع» (جوشش آب) به معنای جایی است كه چشمه از آن میجوشد و منابع آب محلهای خارج شدن آن از زمین است[ترتیب كتاب العین، جمهره اللغه، معجم مقائیس اللغه (ذیل همین واژه).]. سرچشمه و منشأ هر چیزی را نیز منبع آن میگویند[معجم الوسیط، فرهنگ سیاح (ذیل همین واژه).]. منابع تفسیر، به اموری اطلاق میشود كه اطلاعات و دادههایی كه با مفاد آیه یا آیههایی تناسب محتوایی دارد در اختیار مفسّر قرار میدهد و معانی آیات و مفاد واژگان به كار رفته در آن را روشن میكند، بنابراین، كلیه اموری كه مفسّر، معارف ناظر به مفاد آیات را ـكه به نحوی در روشن شدن آن تأثیر دارندـ از آنها به دست میآورد، منبع تفسیر به شمار میآید؛ به عنوان مثال، وقتی گفته میشود قرآن منبع تفسیر است، بدان معنا است كه در بین آیههای آن مطالبی یافت میشود كه ارتباط محتوایی با آیات دیگر دارد و در روشن شدن مفاد آن آیهها به مفسّر كمك میكند.
▪ بحث از منابع تفسیر، كه در كتب علوم قرآن با عناوین «مآخذ تفسیر»[ البرهان فی علوم القرآن، ج 2، ص 156.] و «مصادر تفسیر»[ الصغیر، محمّد حسین علی، المبادی العامه لتفسیر القرآن الكریم، ص 53.] نیز از آن یاد شده است، یكی از مباحث مهم روششناسی تفسیر است. توجه به منابع تفسیر سابقهای بس طولانی دارد و اصولاً همزمان با نزول قرآن مطرح بوده است، ولی تدوین این منابع به صورت مستقل و تعیین حد و مرز هر یك و بحث و بررسی مستقل در باب آن، در زمانهای متأخر از عصر نزول صورت پذیرفته و به رغم بحثهای نسبتاً مفیدی كه مطرح شده است، هنوز نیازمند تلاش جدّی و تعمیق بیشتری است.
منابع تفسیر، ارتباط تنگاتنگی با (قواعد تفسیر) دارد. قواعد تفسیر، تعیینكننده محدوده منابع تفسیر است؛ یعنی با توجه به این نكته كه در قواعد تفسیر لزوم مراجعه به قرآن، روایت، لغت و مانند آن ثابت میشود، در این جا از چگونگی دستیابی به آنها، روش استفاده و میزان اعتبار و اهمیّت هر یك سخن به میان میآید. از سوی دیگر، منابع تفسیر پیوند نزدیكی با علوم مورد نیاز مفسّر دارد؛ زیرا این علوم، مفسّر را در شناخت دقیق منابع یاری میرساند. به عنوان مثال، ممكن است مفسّری كه از علم رجال و درایه و اصول آگاهی ندارد، به خطا روایتی را كه به دلیل ضعف سند یا دلالت، فاقد شرایط لازم است، مورد استناد قرار دهد و بر اساس آن، فهمی نادرست از آیه را تفسیر آیه پندارد. در این مورد، استفاده نادرست مفسّر از منبع روایات، معلول عدم آگاهی وی از علوم مورد نیاز مفسّر است. از سوی دیگر، مشخص شدن منابع تفسیر در تعیین علوم مورد نیاز مفسّر تأثیر دارد؛ به عنوان مثال اگر روایات معتبر یكی از منابع تفسیر به شمار آید، علومی كه در شناخت اعتبار یا مفاد روایات مؤثّرند مانند علم رجال و علم درایه در قلمرو علوم مورد نیاز مفسّر قرار میگیرند. به هر حال، شناخت دقیق منابع تفسیر و میزان كارایی آن، نقش مهمی در تفسیر قرآن كریم دارد و این شناخت، ارتباط وثیقی با شناخت قواعد وعلوم مورد نیاز مفسّر دارد.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#منابع_تفسیر
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 ضرورت شناخت دقیق از منابع تفسیر(2)
شناخت صحیح و كامل هر موضوع، بستگی به میزان آگاهیای دارد كه از راههای مختلف درباره آن به دست میآید و هر اندازه در این راستا به منابع غنیتر و مطمئنتری دسترسی داشته باشیم، شناخت دقیقتری به دست میآوریم. بر این اساس، فهم و شناخت مقاصد و مفاهیم آیات قرآن كریم ـكه به زبان عربی و دارای معارف و احكام گوناگون استـ نیاز به منابعی دارد كه كوتاهی در گزینش مراجعه به آنها، سبب برداشت ناقص و ناروا از آیات میشود؛ چه بسا منابعی كه در دسترس و دارای اعتبار است و نقش مهمی در فهم مقاصد قرآن دارد، ولی بر اثر ناآگاهی از منبع بودن آن و یا ناتوانی در مراجعه بدان، متروك ماند و در نتیجه، بسیاری از نكتههای قرآنی مورد غفلت و یا سوء فهم قرار گیرد. به عنوان مثال اگر قرآن را یكی از منابع تفسیر بدانیم، درهای زیادی از معارف قرآن فراسوی مفسّر گشوده میشود و پاسخ بسیاری از پرسشهای مربوط به آیات ـكه از منابع دیگر به دست نمیآیدـ روشن میگردد. چنان كه اگر به روایتهای اهلبیت (ع) به عنوان یكی دیگر از منابع تفسیر مراجعه كنیم، مطالب فراوانی در تفسیر آیهها خواهیم یافت كه دست كم روشنگری و زمینه تفطن مفسّر به مقاصد آیات در زمینههای مختلف را فراهم میآورد. منابع تفسیر قرآن را میتوان در شش مقوله زیر دستهبندی كرد:
1. قرآن؛ 2. روایات معصومین؛ 3. منابع لغوی؛ 4. منابع تاریخی؛ 5. عقل؛ 6. دستاوردهای تجربی.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🚩ثمره خون شهید
▪️ در بیانات نورانی قرآن کریم که ما را به کرامت ستود، فرمود فرشته اصلاً برای شما خلق شده است، در خدمت شما هستند، اینها کرام کریم هستند: ﴿إِنَّ عَلَیكُمْ لَحافِظینَ ٭ كِراماً كاتِبینَ﴾؛[1] ما کرامت را در حرم امن شما قرار دادیم تا شما کریم بشوید. این راه، راه اصلی ماست و اگر کسی فرشته نشد، محروم است.
▪️ ما مسئول کرام هستیم، ذات أقدس الهی تمام حرمت را برای شهدا گذاشت، این کشور، کشور سرمایه داری است. چند هزار شهید دادن کار آسانی نیست! همین ذات أقدس الهی که به ما فرمود شما می توانید کریم باشید، می توانید فرشته باشید و اصلاً برای فرشته خوی شدن خلق شدید، به ائمه (علیهم السلام) دستور داد که شما به زیارت شهدا بروید. وقتی به زیارت شهدا می رویم عرض ادب می کنیم، احترام می کنیم، مقام اینها را ذکر می کنیم، بعد اعتراف می کنیم و عرض می کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»،[2] شما طیب و طاهر شدید و اصلاً دین برای این است که ما را طیب و طاهر کند، خلق کرد.
▪️ تمام تلاش و کوشش قرآن و عترت این است که ما طاهر باشیم، فرشته باشیم. آن وقت کشور، کشور امنی است که نه از استکبار کاری ساخته است، نه از آن اتحادیه اروپا کاری ساخته است و نه از صهیونیسم کاری ساخته است. در مقابل این کشوری که ما در پیشگاه شهدای آنها عرض می کنیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»، ابداً احدی قدرت ندارد.
▪️ پیام این زیارت ها چیست؟ کشوری که شهید بدهد، آن کشور طیب و طاهر است؛ یعنی خون شما کاری کرد که هیچ بارانی، هیچ برف و تگرگی آن کار را نمی کند. باران آن عُرضه را ندارد که آلودگی ها را پاک کند، استعمار را پاک کند، استثمار را پاک کند، استکبار و استحمار را پاک کند. ما در پیشگاه آن شهدا می گوییم کاری که خون می کند، باران نمی کند: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»، کشوری که شهید داد و خون داد، آن کشور استعمار را و آن لکه ها را پاک می کند. استثمار و استحمار را پاک می کند. باران که چنین عُرضه ای را ندارد!
▪️ گاهی قرآن کریم مطلبی دارد که روایات روشن می کند، گاهی روایات مطلبی دارد که قرآن تبیین می کند؛ عترت و قرآن عِدل هم هستند یعنی همین! اگر درباره شهدا عرض می کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»، در قرآن کریم چه می خوانیم؟ قرآن کریم می گوید: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾،[3] کشوری که شهید داد و خون داد، باید میوه طیب و طاهر بدهد. میوه طیب و طاهر، داشتنِ اقتصاد سالم است، نه گرانی! امنیت اقتصادی است، امانت اقتصادی است، نه ربا! نه کارخانه ها را از تولید انداختن! این پیام قرآن کریم است و آن پیام ائمه (علیهم السلام) است. فرمودند کاری که خون می کند، باران نمی کند، بله! باران وقتی که بیاید دیگر استکبار را، استثمار را، استحمار را اینها را که پاک نمی کند. کشوری که بخواهد از این لکه های ننگ پاک بشود به برکت خون های شهداست که اینکه شده است.
▪️ اگر در زیارت های ائمه و شهدا عرض می کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ یعنی خون این لکه ننگ استعمار را، استثمار را پاک می کند، باران پاک نمی کند، خدا در قرآن فرمود، اگر کشوری پاک شد، باید میوه پاک بدهد، اینها به اصطلاح اهل علم جمله خبریه ای است که مفید انشاء است، به داعی انشا القا شده است؛ یعنی شما که حالا کشورتان پاک شد، میوه طیب بگیرید: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾.
[1]. سوره إنفطار، آیات10 و 11.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص723.
[3]. سوره اعراف، آیه58.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/04/13
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
ثمره خون شهید.mp3
1.74M
📌ثمره خون شهید
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 این پیام قرآن کریم است و آن پیام ائمه (علیهم السلام) است. فرمودند کاری که خون می کند، باران نمی کند، بله! باران وقتی که بیاید دیگر استکبار را، استثمار را، استحمار را اینها را که پاک نمی کند. کشوری که بخواهد از این لکه های ننگ پاک بشود به برکت خون های شهداست که اینکه شده است.
#سردار_دلها
#سرباز_ولایت
#حاج_قاسم_سلیمانی
@rahighemakhtoom
🏴 خاطره حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از آخرین دیدار شهید والامقام سپهبد حاج قاسم سلیمانی
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس خارج فقه امروز خود که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به حادثه ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی در سخنانی اظهار داشتند:
☑️ همه ما وامدار شهادت و مجاهدت این برادر عزیز ما مرحوم شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه) هستیم.
💠 ایشان با اشاره به خاطره سفر سال گذشته شهید سردار سلیمانی به قم، اذعان داشتند:
☑️ ایشان پارسال که آمده بود قم، یک دیداری با آقایان داشت، وقتی به مؤسسه آمد، عدهای هم همراهش بودند، بعد از اینکه آن آقایان تشریف بردند گفت حاج آقا من کار دارم، گفتم بفرمایید!
☑️ من دیدم آن پارچه را از جیبش درآورد، گفت این کفن من است، شهادت بدهید! ما چه صلاحیت داریم که شهادت بدهیم! یک کسی که عمری به قرآن خدمت کرده است، آبروی ما را حفظ کرده، امنیت ما را حفظ کرده، ناموس ما را حفظ کرده، دین ما را حفظ کرده، شرف ما را حفظ کرده، نظام ما را حفظ کرده، حرفهای امام را حفظ کرده، حرفهای رهبر را حفظ کرده است! ما گفتیم خیلی خوب! امضا کردیم، خدایا تو شاهدی گفتیم «هو الشاهد»؛ خدایا تو شاهدی! این عزیز ما کارگزار توست! الآن هم با بهترین وجه، خدا را مهمان خود قرار داد، حشرش با انبیا، حشرش با اولیای الهی، حشرش با شهدای کربلا، حشرش با حسین بن علی بن ابیطالب علیه السلام.
🗓 ۹۸/۱۰/۱۵
پ ن: نظیر این امضا گرفتن برای کفن از آیت اللّه نوری همدانی هم نقل شده است
@rahighemakhtoom
💠 نصرت و ولایت
🔹 هر اندازه ارتباط ما به «وجه الله» قوی تر باشد، ارتباط خدا به ما بیشتر است. یک وقت است ما سعی می كنیم دین خدا را یاری كنیم، خدا هم می فرماید: ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾.[1] خدا می شود ناصرِ ما. نصرت این است كه یک بخشی از كار به دوش خود ماست، ما باید انجام بدهیم، آن تتمیم و تكمیل را خدا به عهده می گیرد. گرچه «و إن کان الکل من الله سبحانه و تعالی». این آیات نصر است كه یک طایفه از آیات قرآن را تشكیل می دهد، ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾.
🔹 از این قوی تر، اگر ارتباطمان را با اخلاص و تلاش و كوشش بیشتر كنیم، رابطه مان را با خدا نزدیک تر كنیم، این نصرت به ولایت تبدیل می شود، او می شود ولی. فرق جوهری ناصر و ولی این است كه در نصرت، یک بخش كار را خود این شخص انجام می دهد، تتمیمش را به عهده آن كمک، مُعِین، معاون و ناصر خواهد بود؛ اما در ولایت، ولی همه كارهای مولّی علیه را به عهده دارد. اگر یک نوجوانی بخشی از كارها را خود به عهده بگیرد، بخشی از كارها را پدر كمک بكند، می گویند پدر ناصر این پسر است. اما یک كودک نوزاد، همه كارهای او را پدر و مادر به عهده دارند، اینجا ولی او هستند، نه اینكه بخشی از كارها را كودک بكند و بخشی از كارها را مادر یا پدر، همه كارها را ولی به عهده دارد. پس ولایت، دقیق تر، عریق تر، قوی تر و غنی تر از نصرت است.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌نصرت و ولایت
🔹 هر اندازه ارتباط ما به «وجه الله» قوی تر باشد، ارتباط خدا به ما بیشتر است. یک وقت است ما سعی می كنیم دین خدا را یاری كنیم، خدا هم می فرماید: ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾.[1] خدا می شود ناصرِ ما. نصرت این است كه یک بخشی از كار به دوش خود ماست، ما باید انجام بدهیم، آن تتمیم و تكمیل را خدا به عهده می گیرد. گرچه «و إن کان الکل من الله سبحانه و تعالی». این آیات نصر است كه یک طایفه از آیات قرآن را تشكیل می دهد، ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾.
🔹 از این قوی تر، اگر ارتباطمان را با اخلاص و تلاش و كوشش بیشتر كنیم، رابطه مان را با خدا نزدیک تر كنیم، این نصرت به ولایت تبدیل می شود، او می شود ولی. فرق جوهری ناصر و ولی این است كه در نصرت، یک بخش كار را خود این شخص انجام می دهد، تتمیمش را به عهده آن كمک، مُعِین، معاون و ناصر خواهد بود؛ اما در ولایت، ولی همه كارهای مولّی علیه را به عهده دارد. اگر یک نوجوانی بخشی از كارها را خود به عهده بگیرد، بخشی از كارها را پدر كمک بكند، می گویند پدر ناصر این پسر است. اما یک كودک نوزاد، همه كارهای او را پدر و مادر به عهده دارند، اینجا ولی او هستند، نه اینكه بخشی از كارها را كودک بكند و بخشی از كارها را مادر یا پدر، همه كارها را ولی به عهده دارد. پس ولایت، دقیق تر، عریق تر، قوی تر و غنی تر از نصرت است.
در مسئله نصرت دارد كه ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾،[2] اگر این تعبیر به همین صورت بود «و ما رمیت و لكن الله رمی»، می شد ولایت؛ اما این ﴿إِذْ رَمَیتَ﴾ را هم قرآن اضافه كرده، فرمود آن وقتی كه تو انداختی، در حقیقت دیگری انداخت، ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾. این ﴿إِذْ رَمَیتَ﴾ یک تأثیر كلیدی دارد، مثل اینكه فرمود: ﴿قاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیدیكُمْ﴾،[3] این از نصرت قوی تر است، فاصله نصرت و ولایت را دارد تأمین می كند؛ خدا با دستِ شما آنها را عذاب می كند.
🔹 این عزیزان ما، این مدافعان حرم و این سرداران ما، مخصوصاً این برادر عزیز و كریم و مهربان ما و محبوب ما، جناب سردار قاسم سلیمانی (حفظه الله، نصره الله، ایده الله)، إن شاء الله به اینجا رسیده است كه در آن نامه ای كه به مقام معظم رهبری نوشته اند، خاضعانه كلّ این فتح و پیروزی را به ذات اقدس الهی نسبت دادند. این معنای دعاست، تأثیر دعاست. می دانید همه این كشورهای نام برده شده، عراق، سوریه و همسایه های این كشورها، هیچ كدام این فكر را نمی كردند كه استكبار و صهیونیسم چنین خوارجی را برانگیزانند و این خوارج بدخیمِ برانگیزخته شده استكبار و صهیونیسم به ذلیل ترین وجه از این كشورها طرد شدند كه امیدواریم ذات اقدس الهی اینها را به عذاب الیم در دنیا و آخرت معذّب بفرماید!
🔹 این نكته را هم عرض می كنیم که یک بیان نورانی قرآن كریم به وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) دارد، فرمود رسول من! حالا درست است در فلان جبهه پیروز شدی، در فلان جبهه موفق شدید اسیر بگیرید؛ اما ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾[4] درباره یهودی ها و همین صهیونیسم ها، فرمود اینها هر روز نقشه می كشند. بنابراین هم باید شاكر بود و سجده در پیشگاه ذات اقدس الهی كرد، هم باید هوشیار بود. فرمود: ﴿خُذُوا حِذْرَكُمْ﴾؛[5] آن هوشیاری، آن دقت و آن فراست را بگیرید.
[1] . سوره محمد، آيه7.
[2] . سوره انفال، آيه17.
[3] . سوره توبه، آيه14.
[4]. سوره مائده، آيه13.
[5]. سوره نساء، آيه71.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه الرحمن جلسه 16
تاریخ: 1396/09/01
🆔@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گریههای آیتالله جوادی آملی در کنار پیکر حاج قاسم سلیمانی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
#سردار_آسمانی
#انتقام_سخت
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📌 تبيين معروف، دومين سفارش لقمان بعد از توحيد و معاد/4⃣
✅ بر همه واجب است كه جلوي فساد را بگيرند
◀️پرسش: از آيات الهي برميآيد كه آمر به معروف بايد خودش عامل باشد يك آيه اينكه أتأمرونَ النَّاس بالبرِّ وَتَنْهَونَ أنْفُسَكُم(1) آيه ديگر اينكه لِمَ تَقُولونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ(2)
🔸پاسخ: البته، اين درست است اما ملاحظه فرموديد در فقه، شرط آمر به معروف و ناهي از منكر عادل بودن نيست، آن شرط كمال است.
🔸اگر گفتند «لا صلاة لجار المسجد إلاّ في المسجد»(3) اين با «لا صلاة الاّ بفاتحة الكتاب»(4) يا «لا صلاة الاّ بطهور»(5) فرق ميكند، آن شرط كمال است و اين طهارت و فاتحةالكتاب شرط صحّت است.
🔸اگر گفته شد كه آمر به معروف خودش بايد عامل باشد، ناهي از منكر خودش منتهي باشد، اينها شرط كمال است وگرنه بر همه واجب است كه جلوي فساد را بگيرند.
🔸اگر فرمود أَقِمِ الصَّلاَةَ بعد فرمود وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ يعني بخواهيد امر به معروف شما، نهي از منكر شما اثر بكند شما بايد خودتان واجد باشيد.
🔸يك حساب است كه وظيفه بين ما و خداي ما چيست، اين همان آيه است كه فرمود اگر كسي ديگران را امر بكند و خودش مؤتمر نباشد اين عاقل نيست أَتَأْمُرُونَ الْنَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
🔸يك انسان عاقل ديگري را از خوردن سم باز ميدارد و خودش سم ميخورد؟! اين خُب عاقل نيست، اين بين خود و خداي خود است.
🔸يك مطلب اين است كه اگر ديگري گرفتار فساد است اين شخص بر او واجب است كه جلوي او را بگيرد يا نه؟ بله بر او واجب است.
🔸غرض اين است كه در امر به معروف و نهي از منكر عدالت شرط نيست و آن روايات يا آياتي كه هست ناظر به شرط كمال است نه شرط صحّت.
◀️پرسش: اميرالمؤمنين در نهجالبلاغه فرمود: «والله... لاَ أَنْهاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلاَّ وَ أَتَنَاهَي قَبْلَكُمْ عَنْهَا»
🔸پاسخ: خودش درباره خودش درست فرمود؛ فرمود: من هيچگاه شما را نهي نميكنم مگر اينكه پيشاپيش، خودم منتهيام؛ هيچ وقت شما را امر نميكنم مگر اينكه پيشاپيش، خودم مؤتمرم.
🔸خب درست است نه تنها معصوم، عادل هم همينطور است؛ عادل كسي است كه وقتي ديگران را امر به معروف و نهي از منكر ميكند خودش هم عمل ميكند، اما اين شرط كمال است.
🔸اينطور نيست كه حالا اگر كسي خودش عادل نبود، ديگري كه دارد گناه ميكند بر او امر به معروف و نهي از منكر واجب نباشد، اينطور نيست.
↙️پي نوشت:
1- سوره بقره، آيه44: آيا مردم را به نيکي فرمان مي دهيد و خودتان را فراموش مي کنيد؟
2- سوره صف، آيه2: چرا چيزى مى گوييد كه انجام نمى دهيد؟
3- پيامبر اسلام(صلّي الله عليه و آله): براي همسايه مسجد نماز نيست مگر در مسجد
4- پيامبر اسلام(صلّي الله عليه و آله): نمازي پذيرفته نمي شود جز با سورهي حمد
5- پيامبر اسلام(صلّي الله عليه و آله): نمازي پذيرفته نمي شود جز با طهارت
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره لقمان، آیات 17 الی22
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom