eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
701 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فضای حقیقی نه مجازی اگر با آن ، (حقیقی یعنی حقیقی)! مبادا بگوئیم این فضا، است. چون سیم حقیقت نیست که بی سیم بشود مجاز! این شیشه حقیقت نیست تا بی شیشه بشود مجاز! این فضا، فضای حقیقی است. وقتی ، ، ، ، می آید؛ فضا، فضای حقیقی است. هیچ کس خیال نکند و نگوید این فضا، فضای مجازی است. اینکه بیشتر از فضای با سیم قدرت اثر دارد، کجایش مجاز است؟! آنجا که فکر را، اندیشه را به هر وسیله که بخواهد منتقل می کند و تسخیر می کند، کجایش مجاز است؟! مگر ما سیم را حقیقت می دانیم، مگر چهره تلویزیون را حقیقت می دانیم که اگر بی شیشه و بی سیم بود، بشود مجاز!! این خیال باطل را از سر دور کنیم! این فضا، فضای حقیقی است. ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
مَنْ أَحْياها فَکَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد ، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است @آیه32_سوره_مائده متن انگلیسی آیه 👇 if any one saved a life, it would be as if he saved the life of the whole people quran surah al maidah ayat 32 💡دم بر و بچه های تیم پزشکی گرم که این روزها خدمت جانانه به بیماران کرونایی میکنند🌹🌹 به امید ظهور آقامون صلوات❤️❤️ 🆔 @kanall_hadis 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۹ ـ ۵۸ 58 وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْیَةَ فَکُلُوا مِنْها حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزیدُ الْمُحْسِنینَ 59فَبَدَّلَ الَّذینَ ظَلَمُوا قَوْلاً غَیْرَ الَّذی قیلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذینَ ظَلَمُوارِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ ترجمه: 58 ـ و (به خاطر بیاورید) زمانى را که گفتیم: «در این شهر (بیت المقدس) وارد شوید; و از نعمت هاى فراوان آن، از هر جا مى خواهید بخورید; و از در (بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگوئید: «خداوندا گناهان ما را بریز! تا خطاهاى شما را ببخشیم; و به نیکوکاران پاداش بیشترى خواهیم داد». 59 ـ اما افراد ستمگر، این سخن را که به آنها گفته شده بود، تغییر دادند; (و به جاى آن، جمله استهزاء آمیزى گفتند;) لذا بر ستمگران، در برابر این نافرمانى، عذابى از آسمان فرستادیم.          📌مرحله سالک الی اللّه نباید در مقام جز دستورات الهی و یا لااقل دستورات استاد الهی ‏اش کاری بکند، اگر به رأی خود دعایی یا ذکری یا استغفاری را به جای آنچه که خدا دستور داده انجام دهد و خودسری بکند است و مورد عذاب واقع می‏ گردد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
💢 ما عاشق آفریده شده ایم. 🗓مشتاق‌هايى هستند كه مى‌سوزند و با صميميت و درد و رنج مى‌پرسند: ◽️چه كنيم كه براى خدا باشيم...؟چگونه در خودمان عشق و ايمان بسازيم...؟از كجا و با چه وسيله‌اى مى‌توانيم حركت‌ها را و محرك‌ها را كنترل كنيم...؟و از راه نزديك به مقصد برسيم...؟ اينها خيال مى‌كنند كه بايد در خودشان عشقى بسازند و يا حركتى ايجاد كنند، غافل از اينكه اين همه را دارند. ◽️تمامى وجودشان سوز و شور است. تمامى وجودشان حركت است. مگر از صبح تا شام بيكار هستند؟ و مگر اين همه رنج و كار، بدون عشق و نيرويى جوشنده امكان دارد...؟ ما عاشق آفريده شده‌ايم و نه تنها عشق، كه حركت را، كه فعاليت را با خود داريم. ◽️ما عاشق آفريده شده‌ايم. عشق را داريم ولى معشوق‌هامان را انتخاب مى‌كنيم. ◽️عشق هميشه هست، آنچه كه جابه جامى‌شود معشوق‌ها و محبوب‌ها هستند. در فاصله تولد تا مرگ، عشق هميشه جارى است و حركت هميشه برپاست. ما نمى‌توانيم از آنها جدا شويم كه اينها در ساخت ما، در تركيب ما حضور دارند.ما تنها مى‌توانيم خودمان را با معشوق‌هامان مقايسه كنيم و ما مى‌توانيم معشوق‌هامان را با يكديگر مقايسه كنيم و با اين دو مقايسه عشق‌هامان را رهبرى كنيم و معشوق‌هامان را انتخاب نماييم. ◽️ما گذشته از عشق و سوزمان، با فكر و شعور و با سنجش و مقايسه هم همراه هستيم تا هنگامى كه فقط از همان عشق و همان حركتمان استفاده مى‌كنيم و تسليم عشق و شورمان هستيم و دنبال هوسمان مى‌گرديم، ناچار به بحران‌ها و درگيرى‌هاى درونى مبتلا مى‌شويم. استاد علی صفایی حائری-کتاب صراط صفحه9 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (152) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 تفسير ✅ نعمت يافتگان در قرآن 📜 در آيات پايانى سوره حمد، هدايت به راه نعمت يافتگان درخواست مى شود و قرآن كريم آنان را چنين معرفى مى كند: و من يطع الله و الرسول فاولئك مع الذين اءنعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اءولئك رفيقا (سوره نساء، آيه 69)؛ كسانى كه از خدا و پيامبرش ‍ پيروى كنند با نعمت يافتگان همراهند و آنان پيامبران، صديقان، شهيدان و صالحانند و اين سالكان رفيقانى نيكويند. (نبيين همان برگزيدگان خداى سبحانند كه از طريق وحى الهى تعليم و تربيت بشر را بر عهده دارند و هر گونه حركتى در غير مسير آنان حركتى به سوى گمراهى است ؛ گرچه سالكان صراط را راهى به مقام نبوت آنان نيست. ▫ صديقان كسانى كه در مقام اعتماد، اخلاق و عمل، اهل صدق باشند و صداقت در عقيده، اخلاق و عمل، انسان را به مقام آنان مى رساند. ▫ شهداء در فرهنگ قرآن شاهدان اعمالند، نه كشته شدگان در جبهه هاى جنگ. مقام شهادت مقامى رفيع است ؛ زيرا شهادت شاهدان در قيامت، مستلزم مشاهده و تحمل صحنه عمل در دنياست. پس ‍ آنان چه در بيدارى و چه در خواب در حال شهودند؛ زيرا قيامت كه ظرف اداى شهادت است بايد مسبوق به تحمل آن باشد. ▫ صالحين در لسان قرآن، برتر از (الذين عملوا الصالحات ) هستند؛ زيرا صلاح صالحان، صفتى مستمر و مربوط به مقام و گوهر ذات آنان است، بر خلاف ( الذين عملوا الصالحات ) كه صلاح عملى دارند و صلاح در مقام فعل، نازلتر از صلاح در مقام ذات است و از اين رو قرآن كريم درباره بعضى از انبيا مى فرمايد: در آخرت از صالحان خواهند بود: ( و انه فى الاخرة لمن الصالحين ) (سوره بقره، آيه 130 ). 📜 بنابراين، همان گونه كه برخى انسانها جزو شهيدان هستند اما از نبيين نيستند، بعضى از انبيا نيز ممكن است به درجه نهايى صلاح راه نيافته باشند. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (152) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 تفسير ✅ نعمت يافتگان در قرآن 📝 تذكر: ▫ عنوان صالحان ، مراتبى دارد كه برخى از آنها در دنيا براى همه پيامبران (عليهم السلام ) حاصل است، چنانكه در آيه 85 سوره انعام چنين آمده است: (... كل من الصالحين )، ليكن مرتبه نهايى آن،در دنيا براى همگان حاصل نيست. از اين رو در آيه مذكور چنين آمده است: ( و انه فى الاخرة لمن الصالحين ) و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم كه مرتبه نهايى صلاح را دارد، در معرفى خود مى فرمايد: ( انه وليى الله الذى نزل الكتاب و هو يتولى الصالحين ) (سوره اعراف، آيه 196 ).) ▫ پس مراد از (الذين اءنعمت عليهم ) اين چهار گروهند كه خدا به آنان نعمت نبوت ، صدق ، شهادت و صلاح را عطا كرده است و راز حسن رفاقتشان اين است كه آنان رهروانى آگاهند و در پيمودن راه موفق و هرگز هم سفران خود را تنها نگذاشته، از آنان غافل نمى شوند، بلكه دست هم سفران خود را گرفته، از عقبه هاى دشوار و لغزشگاههاى صعب العبور به سلامت مى گذرانند. پس هم سفر آنان در اين راه پر فراز و نشيب، نه از آنان آسيب مى بيند و نه مورد غفلت آنها قرار مى گيرد و نه از عقبه هاى دشوار راه هراس و وحشتى دارد. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
Al-Ala02.mp3
6.32M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 27:تفسیر صوتی سوره اعلی 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📼 جلسه دوم ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره اعلی جلسه 2.docx
31.5K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 27:تفسیر متنی سوره اعلی 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 درنگ 1- آیا اینکه سبزه زار خشک می شود دلیل ایراد در خلقت آن است و یا ظرفیت آن است که بیش از این قابلیت ندارد؟ 2- آیا ممکن است که چنین خدایی در هدایت تشریعی انسان‌ها کم بگذارد و اشتباه کند؟ تلنگر : بی نقصِ بی نقصِ بی نقص بی‌نقصِ بی‌نقصِ بی‌نقص! سبزه‌زار را نگاه کن؛ چقدر زیبا و به‌سامان است! یعنی چه خوب خلق شده و چه خوب نظام یافته است! عجب خدای بزرگ و حکیمی بوده که چنین کرده است! اما انگار یک جای کار اشکال دارد؛ چرا این سبزه‌زارِ زیبا، خشک و سیاه شده؟ نکند خدا کار بیهوده می‌کند؟ این چه خلقت و سامانی بود که فرجامش به نابودی کشید؟ سبحان‌الله! تسبیح کن خدا را که او بی‌نقص و عیب است. مگر می‌شود خدا اشتباه کند؟ نه، خلقت و تقدیر سبزه‌زار ایراد ندارد، بلکه این ظرفیت آن است که بیش از این قابلیت ندارد و لاجرم باید به سیاهی برود. پس باز هم بگو «عجب خدای بزرگ و حکیم و بی‌نقصی»! اوست که خوب خلق می‌کند و خوب سامان می‌بخشد و خوب تقدیر و هدایت می‌کند. آری، او در هدایت تکوینی‌اش بی‌نقص است، سبحان‌الله! راستی، آیا ممکن است که چنین خدایی در هدایت تشریعی انسان‌ها کم بگذارد و اشتباه کند؟ سبحان‌الله! پس اشکال کار کجاست که برخی هدایت نمی‌شوند؟ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
hamed_147978.mp3
10.64M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد حامد شاکر نژاد 🕑 زمان:30دقیقه 📈آیاتی از سوره ق و ذاریات 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 205 🔅🔅🔅 📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره) ⏪ آنچه در حكمت و كلام به مقدار سعه وجودي هر كسي قابل شناخت است، تعيّني از تعيّناتِ هُويّت مطلق و بي تعيّن الهي است؛ حكيم يا متكلم برابر فنّاوري خويش مُجاز است كه بگويد: «گرچه اكتناه خداوند مقدور اَحَدي نيست، ولي هر سالكي طبق هندسه خلقت خود، توان معرفت خدا را دارد» و اگر قدرت توزين آب دريا را ندارد، توان چشيدن از آن، به مقدار تشنگي را دارد و آنچه در عرفان مطرح است، اين است كه ذات اقدس خداوند، نه معقول صاحب نظر است و نه مشهود صاحب بصر، نه به طور اكتناه و نه به مقدار سعه هستي عاقل يا شاهد، زيرا خداي سبحان بسيطالحقيقة است، به نحوي كه هيچ تركيبي در او راه ندارد، نه تركيب از ماده و صورت و جنس و فصل، و نه از موضوع و عَرَض، و نه از عَناصرِ شيميايي يا اجزاي صناعي و نه از آحاد اعتباري و نه از وجود و ماهيت و نه از وحدت و كثرت به هم آميخته تشكيكي، و بالاخره نه از وجود و عدم كه هر وجود محدودي به آن مبتلا است و اين صنف از تركيب بدترين انحاي تركيب محسوب مي گردد. 📜 بنابراين، تمام اوصاف ذاتي او(خداوند) عين هم ديگراند، مصداقاً و صدقاً؛ گرچه غير يك ديگراند مفهوماً، و همگي عين ذات موصوف اند؛ يعني اول بودن خدا عين آخر بودن او است و ظاهر بودن او عين باطن بودن او است، و اگر سالكي بخواهد به بعض آن حقيقت راه يابد، چون آن بعضِ متوهّم عين ابعاض ديگر است، بدون كمتر تمايز عيني يا ذهني و تحليلي و ادراك ابعاض ديگر محال است، تعقّل يا شهود اين بعض متوهّم نيز ممتنع خواهد بود؛ در همان مثال دريا، اگر ساحل آن عين سطح آن بود و سطح آن عين عمق آن بود، بدون كمترين تمايز،حتماً سطح و ساحل متوهم آن،حكم عمق آن را داشته و ممتنع الادراك خواهد بود، و چون مثال غير از ممثّل است؛ يعني دريا مركب است و سطح آن غير از عمق آن است و خداي سبحان بسيط محض است و ظاهر او عين باطن است، اگر ظاهر او قابل ادراك باشد، حتماً باطن او ادراك پذير است و چون ادراك باطن خداوند مستحيل و باطن او بدون كمترين تمايز عين ظاهر او است، پس ادراك ظاهر او مستحيل خواهد بود و همچنين نسبت به اسماي حسناي ديگر، لذا هيچ راهي براي ادراك ذات اقدس خداي سبحان نيست؛ «امّا الذات الإلهية فحارتِ الأنبياء والأولياء فيها».[ شرح فصوص قيصري، ص 346.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 206 🔅🔅🔅 📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره) ⏪ امام راحل(قدس‌سرّه) كه فاتح ميدان هاي سه گانه جهاد اصغر و اوسط و اكبر بود، در اين باره چنين مرقوم فرمود: «فإنّ الحقّ بمقامه الغيبي غيرمعبودٍ فإنّه غيرُ مشهودٍ ولامَعْروفٍ والمعبود لابدّ واَنْ يكونَ مشهوداً او معروفاً... »؛[ تعليقات علي شرح فصوص الحكم، ص116، مصباح الهدايه، ص13، مصباح1.] 📜 يعني ذات غيبِ محضِ خداي سبحان مورد عبادت احدي نيست، زيرا معبود بايد مورد ادراك حضوري يا حصولي قرار گيرد و مقام غيبي ذات اقدس خداوند نه مشهود حضوري است و نه معروف حصولي؛ به همين مضمون را مي توان از منبع اصيل فنّ عرفانِ ناب و حكمتِ سَرَه، يعني نهج البلاغه اميرمؤمنان(عليه‌السلام) استنباط كرد؛ «...لايُدْرِكُه بُعد الْهِمَم ولايَنالُه غَوْصُ الْفِطَن».[ نهج البلاغه، خطبه 1.]آنچه در سوق ارباب معرفت رواج دارد كه «عجز از شناخت خداوند شناخت او است»؛ «ما عرفناك حقّ معرفتك» [بحارالانوار، ج68، ص23.] از همين قبيل است؛ گفتار نغز و عميق فريدالدين عطّار: در دو عالم نيست كس را زَهْره‌اي كو تواند يافت از وي بهره‌اي دائماً او پادشاه مطلق است در كمال عزّ خود مستغرق است او به سر نايد زخود آنجا كه اوست كي رسد عقلِ وجودِ آنجا كه اوست [منطق الطير، ص 40.] 📜 كه عارفِ والِهْ سيّد احمد حائري(قدس‌سرّه) و حكيم متألّه شيخ محمد حسين غروي اصفهاني(قدس‌سرّه) را به تضارب آرا فرا خواند و وارث نام آور حضرت سيّد علي قاضي(قدس‌سرّه)، استاد علامه طباطبايي(قدس‌سرّه) را به داوري بين عَلَمين وادار نمود و تَذييلاتِ سودمندي از اين حَكَم عدل و داورِ اَمين نصيب جامعه معرفت دوست كرد، همگي از فروع اصل امتناع صيد عنقاي مُغرِب است. ◀ تمام مفاهيم ذهني كه عناصر محوري براهين اثبات ذات واجب را تشكيل مي دهند، مولود ذهن اند و خداوند منزّه از والد و مولود بودن است: (لَمْ يَلِد ولم يُوْلَد) [سوره توحيد، آيه 3.]؛ گر توهّم مي كند او عشق ذات ذاتْ نبود، وَهم اسماء و صفات وَهم مخلوق است و مولود آمده است حق نزاييده است و او «لم يُوْلَد» است [مثنوي معنوي، دفتر اول، ابيات 2757 ـ 2758.] ◀ و خلاصه آنكه وصفِ جميع واصفان مرحضرت ذات را چون ستايش آن چوپان است حق سبحانه را.[ لب لباب مثنوي، ص395.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
14 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 5 ⏪ 3- نشانه‌های نفاق‌ در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به بعضی از نشانه‌های نفاق اشاره شده است. حضرت در این روایت می‌فرماید: «ثلاث من کن فیه کان منافقا و ان صام و صلی و زعم انه مسلم: من اذا ائتمن خان، و اذا حدث کذب و اذا وعد اخلف ...» 📒 ترجمه و توضیح: این سه صفت در هر کسی باشد منافق است، اگر چه روزه بگیرد و نماز بگذارد و تصور مسلمانی داشته باشد: ▪ اول- خیانتکاری. انسان خیانتکار منافق است؛ زیرا در ظاهر خود را امین نشان می‌دهد، ولی در باطن خائن است. بنابراین، نمی‌توان اموال و بیت المال را بدو سپرد، گرچه بعضی در برابر اموال کم و اندک امین هستند؛ ولی در مقابل امانتهای گرانبها و اموال فراوان درون خیانتکارانه خود را آشکار می‌کنند. ▪ دوم- دروغگویی. انسان دروغگو منافق است؛ زیرا که با چرب زبانی کلامی، نیتی پلید و خلاف حق و حقیقت دارد؛ هر چند نماز بخواند و دعای ندبه و توسل و ... بر زبان جاری سازد. ▪ سوم- خلف وعده. کسی که به وعده و گفته خود عمل نمی‌کند، منافق است؛ زیرا عمل به وعده و پایبندی به گفته از نظر اخلاقی پسندیده و ضروری است و حتی از نظر فقهی نیز گاهی واجب است. «1» کوتاه سخن آن که هر گونه دوگانگی ظاهر و باطن در شخص، نفاق شمرده می‌شود. (1)- میزان الحکمه، باب 3931؛ حدیث 20577. البته روایات دیگری نیز در این باب نقل شده است که در بعضی از آنها، نشانه‌های دیگری نیز برای نفاق ذکر شده است. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
15 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 6 ⏪ 4- تاریخچه منافقان‌ 👈 اشاره ▪ در هیچ عصر و زمانی، جوامع انسانی از وجود منافقان خالی نبوده است و می‌توان گفت از پیدایش انسان بر روی زمین، نفاق و منافقان نیز پیدا شده و دشمنی آنان با بشریت آشکار شده است. ▪ این که منافقان را خطرناک‌ترین دشمنان در جوامع انسانی نامیده‌اند، از آن جاست که منافق به لباس دوست درمی‌آید و در خفا دشمنی می‌ورزد. ▪ دشمن ستیزی که یکی از صفات مشترک انسانهاست، درباره منافق کارایی خود را از دست می‌دهد؛ زیرا که منافق به ظاهر خود را دوست نشان می‌دهد و بدین خاطر است که از هر دشمنی، دشمن‌تر است و شاید به علت همین امر باشد که در قرآن، از منافق با شدیدترین تعبیرات یاد و اشاره شده است. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نساء 52.mp3
17.75M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌عقل عملی 🗓 از فهم و از عقل نظر، یعنی عقل حوزه و دانشگاه هیچ كار عملی نباید توقّع داشت؛ این می ‌فهمد, خوب سخنرانی می ‌كند, خوب درس می ‌گوید, خوب كتاب می ‌نویسد، بله! اما كار برای عقل عملی است كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»،[1] او اگر فلج شد انسان چه كار می‌ تواند بكند؟! اشكال به این آقا کنیم تو كه می‌ دانستی! تو كه آیه را تفسیر كردی! چرا خلاف می‌كنی؟! اشكال وارد نیست! برای اینكه فهم كه مشكل را حل نمی ‌كند، فهم چراغ است بله چراغ خوبی است، ولی اگر كسی پایش فلج و لغزان است نورافكن قوی هم دستش است، شما چه اعتراضی دارید بكنید بگویید مگر شما چراغ نداشتید، بله چراغ داشتیم ولی چشم كه راه نمی‌ رود، این پا باید راه برود که بسته است. «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ»،[2] این بیان نورانی حضرت امیر ناظر به این است این كه باید كار بكند بسته است، این كه باید بفهمد ورّاجی می‌ كند. 🗓 شما حرف می ‌زنید بله, چشم شما قوی است، گاهی ممكن است دوربین داشته باشید, عینك داشته باشید, تلسكوپ داشته باشید, میكرسكوپ داشته باشید ریز و دور و درشت و نزدیك همه را ببینید، اما چشم از مار و عقرب فرار نمی ‌كند، دست و پا را باید آزاد كرد! این زنجیری كه قرآن كریم گفت: ﴿جَعَلْنَا مِن بَینِ إِیدِیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً﴾[3] از این آیات، وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) بهره گرفته گفته «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ». هوا با عقل نظری كه كار ندارد، هوا مربوط به عمل است، هوس مربوط به عمل است اینها آمدند عقل عملی را زنجیر كردند. 🗓 این معتادها چرا حرف آدم را گوش نمی‌ دهند؟! شما می‌ خواهید نصیحت كنید؟ او كه هر شب با كارتن و جدول مأنوس است، از همه بیشتر او خطر را می ‌فهمد، شما می‌ خواهید نصیحت كنید و بگویید عاقبتت بد است؟! او آواره است و جدول خواب و کارتن خواب است! پس خطر را بیش از همه و پیش از همه او بلد است. تصمیم, عزم, كاملاً مرزش از استدلال و جزم جداست. جزم, استدلال, قیاس, برهان، اینها برای عقل نظری است كه به منزله چشم جان است؛ عزم, اراده, نیت و باور برای عقل عملی است كه به منزله دست و پای جان ‌اند، این دست و پا فلج است! این بیان نورانی سوره «اعراف» این بود كه پیامبران آمدند دست و پای مردم را باز كنند ﴿وَیضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾[4] این شخص مشكل علمی ندارد این شخص آن نیرویی كه ـ عزم یعنی عزم, جزم یعنی جزم ـ باید اراده كند, نیت كند, اخلاص كند, تصمیم بگیرد این فلج است باید این را درمان كرد با نصیحت كه این درمان نمی ‌شود! 🗓 این شخص مواظب است كه دست و بال او را نبندند، این علم برای همین است؛ اما اگر قدری مسامحه كرد اول مكروهات, بعد معصیت صغیره, بعد معصیت كبیره وقتی فلج شد «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ». اینکه ما این كلمات را می‌بوسیم, روایات را روی سر می ‌گذاریم به همین جهت است، این بیان نورانی حضرت امیر است «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ ینْفَعُهُ»؛[5] خیلی از علما هستند كه كُشته جهل ‌اند، این جهل در مقابل عقل عملی است، نه در مقابل علم. [1] . الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص11 [2] . نهج البلاغه، حکمت211. [3] . سوره یس، آیه9. [4] . سوره اعراف، آیه157. [5]. نهج البلاغه, حکمت107. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه یس ـ جلسه 6 تاریخ: 1392/10/18 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 22.mp3
8.39M
43 🔅🔅🔅 ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌واکاوی دعای 23 22 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و دوم 🕑 زمان:6 دقیقه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
43 🔅🔅🔅 ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌واکاوی دعای 23 22 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و دوم پس از آن که با صلوات از فراز دوم رمز گشایی فرمود 📜 امام سجاد علیه السلام راه را به ما نشان می‌دهد.(ویژگی ها و خصوصیات عافیت جامع) ( وَ عَافِنِي عَافِيَةً ):خدایا به من عافیت بده اما نه از این عافیت‌های معمولی که یک روز باشد و یک روز نباشد.(تنوین عافیةً برای عظمت نوع عافیت)( عافیةً كَافِيَةً شَافِيَةً عَالِيَةً نَامِيَةً ):یک عافیتی بده که این عافیت، عافیت کافی باشد، شافی باشد یعنی شفا بخش هم باشد، به من ضرر نزند. عافیتی باشد که (عالیة نامیةً) رشد کند،زیاد بشود. ⏪ ارکان اربعه انسان امام سجاد علیه‌السلام چهار صفت را برای عافیت فرمود«عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً» در اینجا، یک مطلب دقیق وجود دارد که فقط به آن اشاره می ‌کنم. کَافِیَهً کفایت‌کننده باشد. شَافِیَهً شفادهنده باشد. عَالِیَهً انسان را بالا ببرد. نَامِیَهً افزایش و نمو داشته باشد.شاید به تعبیر بعضی از اهل معرفت مربوط به ارکان چهارگانه عالم کبیر باشد. ما یک عالم کبیر داریم. یک عالم صغیر داریم. خدا در انسان عالم کبیر قرار داد «أتزعم أَنَّکَ جِرْمٌ صَغِیرٌ وَ فِیکَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَکْبَرُ» خدای تعالی تمام عالم وجود را در انسان خلاصه کرد. تمام هستی را در انسان خلاصه کرد. این موجود موجود بزرگی است. امیرالمؤمنین می‌گوید «أتزعم أَنَّکَ جِرْمٌ صَغِیرٌ» تو فکر می‌کنی جرم کوچک هستی؟ «وَ فِیکَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَکْبَرُ» خدای تعالی همه عالم را در تو خلاصه کرده است. 🔅 خب حالا این عالم کبیر یعنی "انسان" یک ارکان اربعه ای دارد. طبع، جسم، نفس، عقل. این چهار رکن اصلی انسان است. جسم انسآن‌هم البته عالم صغیر است. بدنِ عنصری هم آن ارکان اربعه دارد. 🔅 به نظر می‌رسد اینجا که امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید که عافیتی که کَافِیَهً و شَافِیَهً و عَالِیَهً و نَامِیَهً باشد به این چهار رکن اشاره دارد. اشاره داشته باشد که خدایا عافیت را به این ارکان بده. به طبع، کَافِیَهً. به جسم، شَافِیَهً. به نفس، عَالِیَهً. به عقل، نَامِیَهً.عقلم فزاینده باشد. نفسم بلندمرتبه باشد علو داشته باشد. جسمم شفا یافته باشد و طبیعتم هم کفایت‌کننده باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom