eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای از اخلاص یک رزمنده من یک روزی به اتفاق بعضی از علماء (خدا رحمتشان کند)، رفتیم ؛ تابستان هم بود. وارد شدیم، همین که وارد شدیم آنجا، دما پنجاه درجه بود، و برای ما خیلی سخت بود. گفتند باید به بروید، بعد از ظهر بیرون بیائید؛ ما رفتیم سنگر. آنوقت زمان نبود، بر خلاف آنوقتی که به رفتیم که آنجا خطرناک بود. هفت تپه هم فراوان خاص خودش را دارد. در امیدیه، به سنگر رفتیم، گفتند باید پنج بعد از ظهر بیرون بیائید، ما پنج بعد از ظهر بیرون آمدیم، زمان هم زمان حمله نبود. من دیدم یک جوانی ما را همراهی می کند که من کجا وضو بگیرم‌. این مرتب این طرف و آن طرف را نگاه می کند. گفتم: اینجا امن است و حمله نیست، کجا را نگاه می کنید؟ گفت: نه حاج آقا! می خواهم ببینم باد گرم از کجا می آید که صورتم را جلو ببرم، به شما نخورد!! اینها رفتند ....!!! ✅ دیدار با هنرمندان بسیجی و مسئولین فرهنگی هنری استان قم _ ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۴۸ 📌شرک الی بايد بکوشد که خود را از صفت شرک صد در صد پاک کند. زيرا ممکن است هر گناهی را ببخشد ولی را به خاطر آن که بسيار بزرگی است و به پروردگار است هرگز نمی بخشد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرائت زیبای این مرد کارگر شنیدنی ست 🌸👌 اگر لذت بردید لطفاً برای دوستان خود بفرستید ⁦⬅️⁩ . . .
🆔 @a_javadiamoli_doross 💠 عمل به باور ▪️ جود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود سیدالشهداء (سلام الله علیه) قیام كرد برای اینكه هم در قلمرو اندیشه دست مردم را باز كند مردم خوب بفهمند، هم در بخش انگیزه آن حوزه عزم و اراده و نیت را باز كند؛ مثل اینكه دوتا جرّاحی باید می‌كرد: یكی اینكه چشم كور را با جراحی بینا می ‌كرد، یكی اینكه دست و پای فلج را با جراحی درمان می ‌كرد؛ به اینها اندیشه داد كه بفهمند، انگیزه داد كه قیام كنند «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛[1] یعنی كاری كه حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیه) كرد این بود كه مردم را دانشمند كرد (یك)، مردم را با عزم و اراده كرد كه ﴿إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾[2] (دو)، بعد طولی نكشید كه جریان قیام مختار و امثال اینها پیش آمد و اسلام را حفظ كردند. ▪️ ما با داشتن این سرمایه ‌های سنگین الهی هیچ نگرانی نباید داشته باشیم، باید تمام تلاش و كوششمان را در همین دو محور داشته باشیم: یكی نجات از جهل علمی، دوم آزادی از جهالت عملی؛ یعنی خوب بفهمیم، خوب تصمیم بگیریم. یك آدم بفهم با چه كسی می ‌تواند اختلاف داشته باشد؟! ما برای اینكه جامعه ما متّحد باشد و از گزند اختلاف محفوظ باشد اولاً باید با خودمان كنار بیاییم و با خودمان اختلاف نداشته باشیم، یعنی چه؟ یعنی زبان ما با عمل ما، حرف ما با آن نیت ما یكی باشد. خب كسی كه با خودش اختلاف دارد یقیناً با هم‌ شهری ‌اش با هم‌ روستایی ‌اش هم اختلاف دارد! مگر می ‌شود كسی مؤمن باشد و با دیگری اختلاف داشته باشد؟! این شخص با خودش كنار آمده، یعنی آنچه را كه باور دارد همان را عمل می‌ كند، چنین شخصی نه بیراهه می‌ رود و نه راه كسی را می ‌بندد. ▪️ فرمود اگر شما درصدد یاری دین باشید خدای سبحان یقیناً شما را یاری می ‌كند و هرگز اجازه نمی‌دهد كه دشمن بر شما مسلّط بشود.[3] دشمن الآن سال هاست كه در خاورمیانه است و كارش هم جز خونریزی كار دیگر نیست. سالیان متمادی در افغانستان عزیز مظلوم این كار را كرد، در پاكستان هم می ‌بینید هر روز چه كار می ‌كنند، همسایه غربی ما عراق سال هاست كه الآن دارد كشته می‌ دهد، كشورهای دیگر هم همین طور است. بنابراین اگر جامعه اسلامی برابر همین زیارت اربعین سالار شهیدان حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیه) این دو حوزه را حفظ بكند هیچ مشكلی ندارد. فرمود اینها باید عاقل بشوند (یك) عازم بشوند (دو) «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ». [1] . تهذیب الأحكام, ج6, ص113. [2] . سوره شوری، آیه43. [3] . سوره محمد(ص)، آیه7؛ ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ ینصُركُم وَیثَبِّت أَقدامَكُم﴾. 📚 دیدار فعّالان فرهنگی مناطق صفر مرزی استان سیستان و بلوچستان با حضرت استاد تاریخ: 1390/10/24 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 32 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ☑ 107. ورع: «العاقل من تورّع عن الذنوب و تنزّه من العيوب»[ شرح غررالحكم، ج2، ص36.]؛ عاقل كسي است كه از گناهان بپرهيزد و از عيبها(ي اخلاقي) منزّه باشد. ☑ 108. كياست و زيركي: «الكيّس أصله عقله»[ همان، ص37.]؛ اصل و ريشه زيركي، عقل است. ☑ 109. عمل نيكو و بجا: «العاقل من أحسن صنائعه و وضع سعيه في مواضعه»[ همان، ص51.]؛ عاقل كسي است كه كارهايش را نيكو كند و تلاشهايش را بجا انجام دهد. «العاقل من وضع الأشياء مواضعها و الجاهل ضدّ ذلك»[ همان، ص79.]؛ عاقل كسي است كه هر چيزي را در جاي خودش بگذارد و جاهل، ضد آن است. قيل له عليه السلام: صف لنا العاقل فقال عليه السلام: «هو الّذي يضع الشي ء مواضعه» فقيل: فصف لنا الجاهل فَقال عليه السلام: «قد فعلتُ»[ نهج البلاغه، حكمت 235.]؛ به علي(عليه‌السلام) گفته شد: عاقل را براي ما تعريف كن. فرمود: عاقل كسي است كه هر چيزي را در جاي خودش بگذارد. گفتند: اكنون جاهل را معرفي كن. فرمود: معرفي كردم. ⏪ تذكّر: معرفت يك شي ء، گاهي با شناخت اجزاي حَدّي آن است و زماني با معرفت آثار و عوارض آن. اين‌گونه از شناخت‌هاي مستقيم، در برهان يا خطابه كارايي دارد و سودمند است و گاهي از راه شناخت مقابل آن است كه در اين باره گفته مي‌شود: «تُعْرَفُ الأشياء بأضدادها»؛ يعني بعد از معرفت يكي از دو ضد از راه حدّ يا رسم، مي‌توان ضدّ آن را از راه مقابل شناخت. اين گونه از معرفت‌هاي غير مستقيم، در فنّ جدل كار آمد است، ليكن مفيد يقين منطقي نخواهد بود، مگر آنكه با شواهدي ديگر همراه باشد كه در پيدايش يقين منطقي مُؤثر باشد. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 60 🌿🌿🌿
(1) 🔅🔅🔅 ❇ مبنای برنامه ریزی و مهندسی فرهنگی ✳ کتاب و عترت(ثقلین) مبنای کار فرهنگی وَكَیفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَیكُمْ آیاتُ اللَّهِ وَفِیكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ یعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِی إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ. «آل عمران/101» و چگونه ممکن است شما کافر شوید، با اینکه (در دامان وحی قرار گرفته‌اید، و) آیات خدا بر شما خوانده می‌شود، و پیامبر او در میان شماست؟! (بنابر این، به خدا تمسک جویید!) و هر کس به خدا تمسک جوید، به راهی راست، هدایت شده است. ⏪ زمينه‏ هاى انحراف و كفر، يا فقدان راه است و يا فقدان راهنما. امّا با وجود كتاب و سنّت و قوانين و رهبر الهى ديگر انحراف چرا؟ «كيف تكفرون و... » ⏪ وجود قانون به تنهايى براى جلوگيرى از كفر و انحراف كفايت نمى‏كند، رهبر نيز لازم است. «وفيكم رسوله...» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌ژرف اندیشان امام سجاد علیه السّلام فرمودند: ان الله - عزوجل - علم انه يكون في آخر الزمان اقوام متعمقون فانزل الله قل هوالله و الايات من سورة الحديد ؛ چون خداوند - عزوجل - می دانست که درآخرالزمان اقوامی به دنیا می آیند که در مسائل عقیدتی و علمی متفکر و متعمق اند سوره توحید و آیاتی از سوره حدید رانازل فرمود. 📚نورالثقلین ، ج 5، ص 706. ☘☘☘ 📎با همراهی این صفحه قرآنی؛ محققان و مروجان فرهنگ وحیانی را حمایت و تشویق کنید. در پناه قرآن باشید 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تباعد و تهاجر19.mp3
5.84M
(19) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:48دقیقه 🌿🌿🌿 📼تباعد و تهاجر ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
انعام 10.mp3
13.76M
10 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیاتی از سوره نازعات.استاد مصطفی اسماعیل.Mp3
600.9K
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان:5 دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 244 (پيام علمي به دهمين همايش ) 🔅🔅🔅 💢عدل محوری کائنات ▫ عدل از ضروري ترين مسائل حقوقي است كه در صدر فرائض قرار دارد نه در ذيل نوافل؛ نظير آب آشاميدني سالم و هواي استنشاقي پاك و غذاي بهداشتي كه بدون آنها ادامه حياتْ ميسور نيست. جامعه فاقد عدل، از هرگونه تمدّنِ ناب كه در تديّنِ اصيلْ تعبيه شده است، محروم است، لذا در فرهنگ قرآن حكيم، جامعه اي كه دادْ در آن مطرود و بيداد در آن مقبول است، زنده نيست: (استجيبوا لِلّه وللرسول إذا دعاكم لما يحييكم).[ سوره انفال، آيه 24.] ▫ راز ضرورت مداري عدل اين است كه اولاً شئون علمي و عملي انسان بايد هماهنگ با ساختار هويّتي وي و ثانياً همتاي با نظام آفرينش منظومه سپهري و زمين و ثالثاً همسان با كيفيّت پيوند تكويني بين او و جهان خارج باشد، وگرنه از هر ضلعي از اضلاع سه گانه مثلّث مزبور آسيب مي بيند. درباره عدل محوري نظام كيهاني آمده است: «بالعدل قامت السموات والأرضُ» [عوالي اللئالي، ص 103.]، و درباره عدل مداري خلقت انسان آمده است: (الذي خَلَقَك فسوّيك فعدلك) [سوره انفطار، آيه 7.]و درباره عدل جويي پيوند عالم و آدم چنين آمده است: «العدلُ يَضَعُ الاُمور مَواضِعَها... والعدلُ سائسٌ عام»[ نهج البلاغه، حكمت 437.]. همين عدل عامْ مورد فرمان خداست: (إنّ الله يأمر بالعدل والإحسان... ) [سوره نحل، آيه 90.]و نشانِ چنان امر مولوي، سخن اميرمؤمنان(عليه‌السلام) است: «اتّقوا اللهَ في عباده وبلاده؛ فإنّكم مسئولون حتّي عن البقاع والبهائم»[ نهج البلاغه، خطبه 167.]. ▫ اگر انسان در برابر دام و بوم مسئول است، تنها كاميابي وي هنگام پاسخگويي، رعايت عدل عام در همه شئون است. ▫ درباره آسيب پذيري كسي كه از صراط مستقيم عدل جدا شد و كژراهه ظلم را پسنديد و به تباهي فقر و فساد و فاصله مباهات نمود، خدايي كه عدل است و عدالت گستر، دشمن او خواهد بود: «وأشهد أنّه عَدْلٌ عَدَلَ... » [نهج البلاغه، خطبه 214.]، «من ظَلَمَ عبادَالله كان اللّهُ خَصْمَه» [نهج البلاغه، نامه 53.]و اگر خداوند خصم كسي شد، سراسر گيتي و مينو، عليه او خواهند بود، زيرا: (لله جنود السموات والأرض).[ سوره فتح، آيه 4 و 7.] دور فلكي يكسره بر منهج عدل است خوش باش كه ظالم نبرد راه به منزل [ديوان حافظ، غزل 304.] ........ادامه دارد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فرمود دري را كه خدا طِبق رحمت باز مي‌كند، هيچ كسي نمي‌تواند ببندد، اينها حرفهاي روز است، نياز روز است، زندگي روز است، باور روز است و ما موحّد هستيم و مي‌گوييم: «لا هادي الا هو، لا مضلّ الا هو، لا فاتح الا هو، لا ممسك الا هو» که همه اينها در «لا اله الا الله» مندرج است. اينكه مي‌گويند: «لا اله الا الله» بگوييد «اله» را در اين آيات كاملاً مشخص كرده، فرمود: دري را كه او باز كند، چه كسي مي‌تواند ببندد. پس اگر ما با «الله» رابطه داشته باشيم، بگوييم اين درِ رحمت را باز كند، نه غرب مي‌تواند ببندد، نه شرق مي‌تواند ببندد، مشكل ما اين است كه ما به طرف «الله» نرفتيم؛ به تعبير دوست عزيزمان حاج آقا حسن زاده(حفظه الله) فرمود: به مجاز اين سخن نمي‌گويم، به حقيقت نگفته‌اي «الله». اين از اشعار لطيف ايشان است: به مجاز اين سخن نمي‌گويم، به حقيقت نگفته‌اي «الله». اگر باور كرده باشيم كه «لا كاشف الا هو، لا ممسك الا هو» اين «لا اله الا هو» را خوب با جان و با قلب خود عرض ارادت میكنيم: ﴿إِنْ أَرادَنِيَ اللّهُ بِضُرِّ هَلْ هُنَّ كاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَني بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكاتُ رَحْمَتِهِ﴾ آنها كه جواب ندارند بدهند، تو جواب بگو: ﴿قُلْ حَسْبِيَ اللّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۴۹ 📌تزکيه بعضی از افراد خود را اهل نفس می دانند و حال آنکه نه صحيحی دارند و نه در مستقيم اند بلکه منکر نفس واقعی هستند و مراحل نفس را انجام نمی دهند تا خدا به آنها کمک کند و آنها را موفّق به نفس نمايد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 یگانه امام علی علیه السّلام فرمودند: إنَّ اللّه سبحانَهُ لَم يَعِظْ أحَدابمِثلِ هذا القرآنِ؛ خداوند سبحان هیچ کس را به چیزی چون این اندرز نداده است. 📌نهج البلاغة، خطبة 176 - منتخب میزان الحکمه، ص 600 ☘☘☘ 📎با همراهی این صفحه قرآنی؛ محققان و مروجان فرهنگ وحیانی را حمایت و تشویق کنید. در پناه قرآن باشید 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (43) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى هشتم ▫ اين حروف بر اساس حساب جمل كه نوعى محاسبه است، اشاراتى به مدت بقاى امت اسلامى (119) است. ⏪ پاسخ: اين وجه نيز احتمالى صرف است و نه تنها دليل معتبرى بر آن نيست، بلكه با قرآن كريم نيز ناهماهنگ است ؛ زيرا قرآن كريم به صراحت اعلام مى كند: هيچ فرد فرد يا امتى اجل مقدر خود را نمى داند: و ما تدرى نفس ماذا تكسب غدا و ماتدرى نفس باى ارض تموت (120) ▫ معصومين (عليهم السلام) نيز به تعليم الهى از زمان ارتحال خود باخبرند، ولى ديگران چنين علمى ندارند. ▫ بنابراين، نمى توان پذيرفت كه از يك سو خداى سبحان بگويد هيچ كس زمان مرگ خود را نمى داند و از سوى ديگر حروفى نازل كند كه با جمع بندى آنها زمان انقراض امت اسلامى معلوم شود. ▫ برخى مفسران اين راى را سخيف ترين راى درباره حروف مقطعه دانسته اند. (121) همان طور كه در پاسخ راى هفتم گذشت، گرچه حساب جمل نزد مدعيانش مقبول است، ليكن اشاره بودن مدلول جملى حروف مقطعه به آجال امم نيازمند به دليل است. ================== 119- مجمع البيان ، ج 1، ص 113، الميزان ، ج 18، ص 7 120- سوره لقمان ، آيه 34 121- المنار، ج 1، ص 122 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (44) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى نهم ▫ مراد از اين حروف الفباست كه به عنوان مثال و نمونه ذكر شده (122) و تفصيل آن در بيان راى يازدهم خواهد آمد. ⏪ پاسخ: حتى اگر حروف مقطعه را مثال و نمونه اى از حروف الفبا بدانيم، اين وجه را به عنوان تفسير حروف مزبور نمى توان پذيرفت ؛ مگر آن كه گفته شود از اين حروف متنوع، بسيط و مركب هيچ معنايى اراده نشده، و فقط به عنوان اشاره به تركيب قرآن از سنخ اين حروف نازل شده است كه در اين حال، تفسيرى نخواهد داشت. ================== 122- مجمع البيان ، ج 1، ص 113؛ جامع البيان ، ج 1، ص 68 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(2) 🔅🔅🔅 ❇ ارجمندی کارگزاران فرهنگ الهی يَأَايهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُواْ فىِ الْمَجَالِسِ فَافْسَحُواْ يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَ إِذَا قِيلَ انشُزُواْ فَانشُزُواْ يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ(مجادله/11) اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، چون شما را گويند در مجالس جاى باز كنيد، جاى باز كنيد تا خدا در كار شما گشايش دهد. و چون گويند كه برخيزيد، برخيزيد. خدا آنهايى را كه ايمان آورده‏ اند و كسانى را كه دانش يافته‏ اند به درجاتى برافرازد، و خدا به كارهايى كه مى‏ كنيد آگاه است. صاحبان علم و دانش، بايد در جامعه اسلامى از جايگاه بالا و والايى برخوردار باشند«و الّذين اوتوا العلم درجات» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Inshiqaq04.mp3
5.33M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 31:تفسیر صوتی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقرسلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انشقاق 4.docx
37.6K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 32:تفسیر متنی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
زمینه اصلی نفوذ دشمن.mp3
1.74M
🏴 زمینه اصلی نفوذ دشمن 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🏴 زمینه اصلی نفوذ دشمن ▪️ سالار شهیدان به دست‌ اندركاران اسلام اموی فرمود اگر حرفم را پذیرفتید كه «نعم المطلوب»، اگر نپذیرفتید «لِی عَمَلِی وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِیئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ‏ وَ أَنَا بَرِی‏ءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ‏»[1] وقتی كه از مكه خارج می‌ شود این حرف را زد و فرمود ما مثل ابن زبیر نیستیم كه با كسی معامله سیاسی داشته باشیم و كنار بیایم و روزی به سود شما و روزی به سود او سخن بگوییم. حق با باطل جمع نمی ‌شود ﴿فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ﴾.[2] دین قبل از اینكه كامل شود، نه خدا پسند است و نه دشمن را ناامید می ‌كند، آن كلی گویی و ترسیم خطوط كلی و نصایح گرچه یك مسئله كلامی را تأمین می‌كند، ولی مسائل سیاسی و اجتماعی با كلی گویی حل نمی‌ شود؛ لذا كلام گرچه اندیشه‌ ها را سیراب می ‌كند؛ ولی جامعه را راضی نگه نمی ‌دارد، سیاست جامعه را تأمین نمی ‌كند، باید آن كلی را بر جزئی تطبیق كرد، باید شخص معین را به عنوان الگو ارائه دارد تا مشكل قضایای خارج حل شود، وقتی دین كامل شد، خدا می‌ پسندد و دشمن می‌ هراسد، دین وقتی ناقص شد، خدا نمی‌ پسند و دشمن نمی ‌هراسد. ▪️ امویان آمدند برای اینكه دشمن را راه بدهند، دوست را بیرون كنند، اولین كاری كه كردند همین دین را ناقص كردند، دیگر از آن روز به بعد دین شده ناقص، وقتی دین ناقص شد، بیگانه هم طمع كرد. اگر در سورهٴ «مائده» ذات اقدس الهی فرمود بیگانه طمعی ندارد، برای اینكه دین كامل است و اگر دین ناقص شد، یقیناً بیگانه طمع می ‌كند و اگر دیدید زینب كبریٰ (صلوات الله علیها) در كوفه به مردم خطاب كرد «إِنَّمَا مَثَلُكُمْ‏ كَمَثَلِ‏ الَّتِی‏ ﴿نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثاً تَتَّخِذُونَ أَیمَانَكُمْ دَخَلاً بَینَكُمْ﴾»[3] همین مسئله است؛ یعنی شما تمام این رشته‌ ها را دوباره پنبه كرده‌ اید، ما لباسی در بر شما كردیم، شما آمدید این رشته را پنبه كردید، لباس خلافت، امامت و ولایت را برداشتید، اصلاً چیزی از امامت، ولایت، خلافت و رهبری نگذاشتید، هر چه بود را آن‌چنان تكه تكه كردید كه اصلاً مردم خلافت را نمی ‌شناسند، الآن خلافت را با سلطنت یكی می ‌كنند. ▪️ فرمود شما دین را این‌چنین كردید، نَكس ها در آن روا داشتید، نقض‌ ها كردید، تمام این رشته‌ ها را پنبه كردید، چیزی نگذاشتید تا كسی بیاید به آن علامت بشناسد. الآن اگر شما سلطنت را به جای ولایت و حكومت به خورد مردم بدهید، مردم باورشان می ‌شود، شما اگر بخواهید باطل را به جای حق معرفی كنید، این مردم تازه به میدان رسیده و «حدیث العهد بالاسلام» می ‌پذیرند، چنان كه پذیرفته ‌اند. فرمود ما خیلی محكم و قوی كردیم و به دست شما دادیم، البته آن چیزی كه به دست شما دادیم را پاره كردید؛ اما آن چیزی كه به دست ماست، محفوظ است. باز اگر مراجعه كنید آن اسلام ناب پیش ما است، آن اسلام علوی پیش ماست. حرف‌ ها را تقسیم كردند، آن حرف ‌های بلند امامت، خلافت و رهبری را به دستور زین العابدین زن‌ ها می‌ گفتند؛ اما خود زین العابدین از ولایت، خلافت و امامت حرف نمی‌ زد، مبادا خیال كنند كه او «ولی الله» است، اگر حرف‌ های زینب كبریٰ و فاطمه صغریٰ (صلوات الله علیهما) زین العابدین در كوفه می‌ گفت، می ‌فهمیدند این حجت خداست؛ اما فاطمه صغریٰ می ‌گوید ما «حجت الله‌» و «ولی الله» ‌ایم، ما «عَیبه»[4] علم خدا هستیم، ما ظرف فهم و حكمت حقیم، ما حجج خدا در زمین هستیم، این حرف ‌ها را این زن می ‌گوید! [1] . وقعة الطف، ص154. [2] . سورهٴ یونس، آیهٴ 32. [3] . مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص115؛ سورهٴ نحل، آیهٴ 92. [4] . معانی الاخبار، ص35؛ «... إِنَّا أَهْلُ بَیتٍ ابْتَلَانَا اللَّهُ بِكُمْ وَ ابْتَلَاكُمْ بِنَا فَجَعَلَ بَلَاءَنَا حَسَناً وَ جَعَلَ عِلْمَهُ عِنْدَنَا وَ فَهْمَهُ لَدَینَا فَنَحْنُ عَیبَةُ عِلْمِهِ‏ وَ وِعَاءُ فَهْمِهِ وَ حِكْمَتِهِ وَ حُجَّتُهُ فِی الْأَرْضِ فِی بِلَادِهِ لِعِبَادِهِ ...». 📚 سخنرانی در دهه محرم تاریخ: 1379/01/27 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom