eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
703 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
62 📼 قسمت: چهل و یکم 📌واکاوی دعای 23 📈 جان واژه امنیت در قرآن ☑️ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی.... • امنیت اجتماعی و مسئولیت حکومت ▫ نخستین و مهم ترین شرط زندگی اجتماعی امنیت است. جامعه ای می تواند شکوفا و سعادتمند و برخوردار از تمدن بزرگ شود که در امنیت و آرامش به سر برد و از دزدی ها، راهزنی ها، اختلاس ها ؛بی بند و باری ها، جنایت ها، ناهنجاری ها و تنش ها به دور باشد. ▫ از این رو ذوالقرنین برای قومی که مورد تهدید اقوام مفسد و شروری چون یأجوج و مأجوج قرار داشتند در اندیشه فراهم کردن امنیت برآمد و نیرومندترین و مقاوم ترین سدها را برای حفاظت از آنان ساخت که در تاریخ ضرب المثل و سنبل استحکام و دوام و بقا شد.( تفسیر نمونه، ج 12، ص 539.) آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذا ساوى‌ بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قالَ انْفُخُوا حَتَّى إِذا جَعَلَهُ ناراً قالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْراً(کهف96) پاره‌هاى آهن براى من بياوريد تا آنگاه كه ميان دو كوه (با انباشتن پاره‌هاى آهن) برابر شد، گفت: بدميد؛ تا وقتى كه آن را (مانند) آتشى گرداند، گفت: مس گداخته و آب شده بياوريد تا روى آهن‌ها بريزم. فَمَا اسْطاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطاعُوا لَهُ نَقْباً (کهف97) پس از ساختن اين ديوار آهنى، يأجوج ومأجوج) نتوانستند از آن بالا روند و نتوانستند در آن رخنه‌اى پديد آورند. ▫ ذوالقرنین هنرش این بود که وقتی مردم به او گفتند: یأجوج و مأجوج قلدر به ما حمله می‌کنند، می‌گوید غصه نخورید. من برای شما امنیت ایجاد می‌کنم. ارزش ذوالقرنین که یک صفحه قرآن درباره‌ی او صحبت کرده، شاهکارش این بود که ایجاد امنیت کرد. ذوالقرنین از آلیاژ مس و آهن سد ساخت. سدی که نمی‌شد از آن بالا رفت از بس بلند بود. سدی که ‌ نمی‌شد سوراخ کرد. هنر ذوالقرنین ایجاد امنیت بود. (کهف/97) 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۵۳ ـ ۵۱ 📌 جمعی که به اصطلاح باسواد و نما هستند و چيزی ياد گرفته اند با علم و به هر چيزی مانند «» و «» که زرق و برقی دارند خود را مؤمن نشان می دهند و مردمان ضعيف النفس و را $گمراه کرده و به آنها می گويند: و بهتر از کسانی که آنها ايمان واقعی دارند می توانند راه را به مردم نشان بدهند (شايد منظور در اينجا از مؤمنين اطهار عليهم السلام باشند.) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قطع رحم 20.mp3
5.36M
(20) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:44دقیقه 🌿🌿🌿 📼قطع رحم ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
36-Anam-1-35.mp3
2.42M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان:10 دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
🆔 @a_javadiamoli_doross 💢سویدای دل ▪️ مرحوم ابن بابویه قمی در كتاب قیم من لا یحضره الفقیه نقل كرد كه معصوم (سلام الله علیه) می ‌فرماید هنگام نماز كه فرا می ‌رسد فرشته‌ ها از طرف خدا ندا می ‌دهند: «أَیهَا النَّاسُ قُومُوا إِلَی‏ نِیرَانِكُمُ‏ الَّتِی أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَی ظُهُورِكُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِكُم‏»؛[1] هنگام نماز كه می ‌شود ملائكه می ‌گویند برخیزید آن آتش‎ هایی كه روشن كردید و به پشت گذاشته ‌اید، آن آتش ‎ها را با نماز خاموش كنید. ▪️ نماز رابطه عبد و مولاست، اگر لغزشی از انسان صادر شد با نماز بخشوده می ‌شود كه این را می ‌گویند رفع؛ یعنی برطرف كردن آثار زشتی. قرآن كریم جریان دفع را هم بازگو كرد؛ یعنی همان طوری كه لغزش های گذشته را نماز جبران می ‌كند، جلوی لغزش‎های آینده را هم می ‌گیرد، نمی ‌گذارد انسان به تباهی دست دراز كند: ﴿إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ﴾،[2] نماز نمی‌ گذارد انسان دست به بدی دراز كند، در صورتی كه انسان در حال نماز بداند با چه كسی سخن می‌ گوید. تمام لذت ‎ها برای مردان حق در همین نماز خلاصه می ‌شد، چون می ‌دانستند كه با چه كسی سخن می ‌گویند، به مرجعی مراجعه می ‌كردند كه كارها فقط به دست او بود؛ لذا از نبی اكرم (علیه آلاف التحیة و الثناء) رسیده است كه به بلال می ‌فرمود هنگام اذان آمده است ما را راحت كند. نماز ظرف راحت انسان نمازگزار است، وقتی بار آتش را از دوش برمی‌ دارد احساس سبكی می ‌كند. همان لحظه ‌ای كه انسان به یاد خداست، همان لحظه از آتش در امان است، نمازگزار با خدای خود مناجات می ‌كند. گاهی خدا با انسان حرف می ‌زند، گاهی انسان با خدا سخن می‌ گوید. ▪️ شما در خطبه نهج ‌البلاغه این جمله را قرائت فرموده ‌اید كه ذات اقدس الهی همواره بندگان خاصی دارد «وَ مَا بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ آلَاؤُهُ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ وَ فِی أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ»؛ همواره خداوند بندگان خاصی دارد كه آنها از متن همین افراد برخاسته‌اند؛ اما «نَاجَاهُمْ‏ فِی فِكْرِهِمْ وَ كَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِه»؛[3] خداوند با اینها سخن می ‌گوید و خداوند با اینها مناجات دارد، زمزمه دارد. این خاطرات خوبی كه در قلب انسان گاهی رخنه می ‌كند اینها بوی آشنا می‌ دهند، اینها سخنان دوست است، خیلی آهسته در كنار قلب خاطره ‌ای رخنه می ‌كند و رخ نشان می ‌دهد و انسان را متنبّه می‌ كند، با یك خاطره انسان برمی ‌گردد، تصمیم هایش عوض می‌ شود؛ اما این خاطره از موعظه واعظان شهر نشأت نگرفت، از نوشته نویسندگان كشور صورت نبست، گرچه آنها زمینه ‌سازند؛ اما آن تصمیم گیری به وسیله آن سخن نغز و غیبی ذات اقدس الهی است كه به صورت مناجات در جان بنده ‌ای جلوه كرد. ▪️ در نهج ‌البلاغه این جمله نورانی آمده است كه همواره در بین مردم كسانی هستند كه خدا با آنها مناجات می‌ كند: «وَ كَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِه»؛ خداوند با عقل اینها، با دلِ دلِ اینها سخن می ‌گوید.؛ آن حبّه خاص را می‌ گویند «سویدا»، در درون دل آن هسته مركزی را به حبّه تشبیه كرده ‌اند، بعد گفتند این سویدای دل كسی است كه خدا در آن سویدا با این شخص سخن می ‌گوید، در دلِ دل با او حرف می زند كه او خود احیاناً بی ‎خبر است و با اینها مناجات می‌ كند. نماز این نقش را دارد كه هم جلوی زشتی‎ های گذشته را بگیرد و هم زمینه برای زشتی‎ های آینده نگذارد. [1] . من لا یحضره الفقیه، ج1، ص208. [2] . سوره عنکبوت، آیه45. [3] . نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه222. 📚 سخنرانی در روز ششم محرم تاریخ: 1369/05/07 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
سویدای دل.mp3
1.84M
🆔 @a_javadiamoli_doross 💢سویدای دل 📚 سخنرانی در روز ششم محرم تاریخ: 1369/05/07 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 33 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ☑ 110. احتمال اشتباه در آراي خويش: «العاقل من اتّهم رأيه و لم يثق بكلّ ما تسوّل له نفسه»[ شرح غررالحكم، ج2، ص64.]؛ عاقل كسي است كه رأي خويش را متّهم كند و به آنچه نفس او برايش زيبا جلوه مي‌دهد، اعتماد نكند. «اتّهموا عقولكم فإنّه من الثقة بها يكون الخطاء»[ همان، ص267.]؛ عقلهايتان را متّهم كنيد (به آن اتكا نكنيد و احتمال خطاي آن را درنظر داشته باشيد) كه از جمله خطاها اتكاي (بي‌چون و چرا) به عقل است. ☑ 111. عمل و اخلاص: «العاقل إذا علم عمل و إذا عمل أخلص و إذا أخلص اعتزل»[ همان، ص85.]؛ عاقل هرگاه بداند، عمل مي‌كند و آنگاه كه عمل مي‌كند، اخلاص مي‌ورزد و آنگاه كه اخلاص مي‌ورزد (از انسانهاي شرور و اغراض دنيوي) دوري مي‌گزيند. ☑ 112. اجتناب از غيبت: «العاقل من صان لسانه عن الغيبة»[ همان، ص90.]؛ عاقل كسي است كه زبان خويش را از غيبت بازدارد. ☑ 113. خويشتن داري به هنگام غضب، رغبت و ترس: «العاقل من يملك نفسه إذا غضب و إذا رغب و إذا رهب»[ همان، ص111.]؛ عاقل كسي است كه هنگام غضب، رغبت وترس خويشتن‌دار باشد. ☑ 114. بازخواست از خويش: «العاقل يتقاضي نفسه بما يجب عليه و لا يتقاضي لنفسه بما يجب له»[ همان، ص124.]؛ عاقل از نفس خود در آنچه بر او واجب است، حساب مي‌كشد، ولي در آنچه به نفع اوست (از ديگران) حساب نمي‌كشد (بلكه عفو مي‌كند). چنان‌كه براي تأمين تمام خواسته‌هاي مشروع آن كه رفاه او را به همراه دارد، سعي بليغ ندارد. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 61 🌿🌿🌿
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 245 (پيام علمي به دهمين همايش ) 🔅🔅🔅 💢 عدل و حقوق انسان ▫ سرّ صعوبت تحقيق معرفتي عدل، آن است كه تا حقيقت هر موجودي شناخته نشود و هندسه اشياء و اشخاص به خوبي ادراك نگردد و قلمرو تأثير و تأثّر آنها به دقّت مساحت نشود و سهم هر شي ء و هر شخص در بهره دهي و بهره گيري معلوم نگردد، نمي توان فتوا به حقوق و تكاليف صادر كرد، ▫ زيرا وقتي مي توان حقوق فرد و جامعه را از يك سو و طبيعت و فراطبيعت را از سوي ديگر و نيز تكاليف متقابل آنها را از سوي سوم تعيين و مرز هر يك را تحديد كرد و چنين قانونِ جامعْ را عدلِ گسترده حقوقي ناميد كه از كنه ذات، صفت و فعل آنها آگاه بود و چنين معرفتِ صائب، فقط در اقليم علمي آفريدگار انسان و جهان است، لذا خداي سبحان درباره كيفيّت توزيع سهام حقوقي ارث و تبيين تكاليف متقابل آن فرمود: (اباؤكم وأبْناؤكُم لاتَدْرُونَ أيُّهم أقرَبُ لكم نفعاً).[ سوره نساء، آيه 11.] گذشته از آنكه رعايت حق هر چيز و هر شخصي، مرهون اطلاع كامل از صدر و ساقه سير هستي اوست، زيرا نگاه به انسان از منظر يك متفكر مادي با نگرش به وي از ديدگاه يك متدبّر الهي فرق وافر دارد، چون صاحب نظر مادّي، مرگ انسان را عبارت از پوسيدن و به زباله دان گورستان رفتن و ريختن مي داند و صاحب بَصَر الهي، مرگ وي را عبارت از پوست به در آمدن و جامه طبيعت را برگرفتن و قفس شكستن و مرغ باغ ملكوت شدن و بر شاخسار آن پركشيدن و به نام حضرت دوستْ نغمه زدن و با ياد او دميدن و آرميدن مي بيند. ▫ بنابراين، تحرير حقوق انسان از اين دو منظر فرق فراوان دارد، زيرا در بسياري از مبادي و اصول اساسي حقوق نگاري، اختلاف نگرش مشهود است؛ گذشته از اختلاف داخلي ارباب نظر با هم و اصحاب بَصَر با يكديگر، زيرا حقّ برخي از اشياء و اشخاص، مستور بودن است و حق بعضي ديگر مشهود بودن. يكي بايد در پرده بماند و عريان در كوي و برزن ظهور نكند و ديگري بايد محفل آرا شود: در كار گلاب و گل حكم ازلي اين بود كاين شاهد بازاري وآن پرده نشين باشد [ديوان حافظ، غزل 161.] ▫ آنچه به صورت گلابْ بي پرده به بازار اهل معرفت عرضه مي شود و همان مايع كه مايه عطرآگين است، زماني با پرده رقيق گل همراه است و در حجاب برگ گل ظهور مي نمايد؛ نه همه معارف همانند گلاب اند تا بي پرده عرضه شوند و نه مانند گل اند كه با پرده ارائه گردند. حقوق و تكاليف متقابل نيز چنين است. ........ادامه دارد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇👇👇
👇👇👇 آنچه به صورت گلابْ بي پرده به بازار اهل معرفت عرضه مي شود و همان مايع كه مايه عطرآگين است، زماني با پرده رقيق گل همراه است و در حجاب برگ گل ظهور مي نمايد؛ نه همه معارف همانند گلاب اند تا بي پرده عرضه شوند و نه مانند گل اند كه با پرده ارائه گردند. حقوق و تكاليف متقابل نيز چنين است. بنابراين، تدوين لايحه آزادي، حقوق بشر، دموكراسي، زيست محيطي، جهاني سازي و مانند آن، هرچند نظامواره عدالت دارد، ليكن تا گوهر عدل شناخت نشود، همه آن مسائل حقوقي لرزان خواهد بود و هنگامي عدل معلوم مي شود كه آغاز و انجام انسان و جهان روشن گردد؛ وگرنه فيل را در تاريكي ديدن و هويّت او را به تنها گوش، خرطوم، ساق و مانند آن معرفي نمودن است: آسمان ها و زمين يك سيب دان كز درختِ قدرتِ حق شد عيان تو چو كرمي در ميانِ سيب در وز درخت و باغباني بي خبر [مثنوي معنوي، طن ك دفتر چهارم، ص 615، بيت 1869 و 1870.] بنابراين براي تدوين حقوق و تكاليف متقابل و عادلانه، چاره اي جز هماهنگ نمودن تجارب طمأنينه بخش حسّي و تجربي و براهين تجريدي با علوم وَحْياني نخواهد بود: «...فلاتقولوا بما لاتعرفون؛ فإنّ أكثر الحق فيما تنكرون... فلاتستعملوا الرأي فيما لايُدْرِكُ قَعْرَه البَصَرُ ولاتَتَغَلْغَلُ إليه الفِكْرُ».[ نهج البلاغه، خطبه 87.] ........ادامه دارد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(3) 🔅🔅🔅 ❇ فرهنگ ، کرامت ویژه پروردگار به انسان اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ(3)الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ(4) از خلقت انسان با صفت «کریم» یاد می کند واز فرهنگ الهی که به انسان ارزانی داشته است با صفت «اکرم» تعبیرمی کند. ☑ 1- اولين فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقرء» ☑ 2- فرهنگ بايد جهت الهى داشته باشد. «اقرء باسم ربّك» ☑ 3- رهائى از جهل با استفاده از قلم، جلوه‏اى از كرم و ربوبيّت اوست و نويسندگى هنر مطلوب و مورد ترغيب اسلام است. «علّم بالقلم» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انعام 11.mp3
15.62M
11 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅 تعبير نوراني امام باقر(سلام الله عليه) است که فرمود: «ما كه نمي‌توانيم بگوييم بگذار تا بيفتد و بيند سزاي خويش»، فرمود: «بَلِيَّةُ النَّاسِ‏ عَلَيْنَا عَظِيمَةٌ» ما يك ابتلاي سختي داريم: «إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»؛[ ⏪ فرمود ما گرفتار مردمي شديم كه دعوت مي‌كنيم نمي‌آيند، رها كنيم آخر راه غير از اين نيست، ما كه نمي‌توانيم بگوييم «بگذار تا بيفتد و بيند سزاي خويش». اين از بيانات نوراني پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) است، فرمود شما چقدر چشمتان را دوست داريد، چقدر گوشتان را دوست داريد، چقدر دلتان را دوست داريد، مواظب اينها هستيد ديگر، ⏪ اين كه فرمود: ﴿إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً﴾؛ ما موظفيم چشم و گوش و دلمان را حفظ بكنيم؛ حضرت فرمود همان طور كه چشمتان را بايد حفظ بكنيد و گوشتان را حفظ بكنيد و مسئول چشم و گوشتان‌ هستيد، همه يعني همه، مخصوصاً دولتمردان، مسئول اين مردم‌اند، فرمود: «كُلُّكُمْ‏ رَاعٍ‏ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه‏». ⏪ مسئولان بايد مردم را چشم و گوش خود بدانند، دلشان بدانند؛ دل مسئولان بايد براي دل خودشان بسوزد و آن مردم‌اند؛ دل مسئولان بايد براي گوششان بسوزد و آن مردم‌اند؛ دل مسئولان بايد براي چشمشان بسوزد و آن مردم‌اند؛ اين حرفها بوسيدني نيست؟! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⏪ آن بيان نوراني سورهٴ مباركهٴ «اسراء» اين بود كه محال؛ يعني محال، محال است كه كسي نسبت به ديگري كار خير بكند و محال است كه كسي نسبت به ديگري كار شر بكند، بله هر كسي كار خيري كرد، آن نود و نُه درصدش مال خود اوست، يك درصدش به غير مي‌رسد. اين «لامي» كه در سورهٴ «اسراء» است لام اختصاص است: ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ ِلأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾ ⏪ اين «لام» لام اختصاص است نه لام نفع تا ما بگوييم اوّلي «لام» نفع است و دومي براي مشاكله گفته شده. اگر كسي در درون خانه‌اش يك رياحيني و گلهاي معطر خوبي غرس بكند، تمام بركات آن؛ اگر مثمر باشد ثمرش و اگر معطَّر باشد تمام عطرش برای خود اوست، گاهي هم يك نسيمي مي‌وزد و بوي آن را به رهگذر بيرون مي‌رساند و آن رهگذر شامه‌اش معطر مي‌شود. ⏪ پس ما هر كار خيري بخواهيم بكنيم؛ فرض كنيم يك كار خيري كرديم و براي يك كسي مسكني ساختيم، ما گفتيم خودمان كه مسكن داريم، براي فلان كس مسكن بسازيم، مدرسه بسازيم، مسجد بسازيم، اين نود و نُه درصدش برای خود ماست يك درصدش بيرون از جان ماست که آن سنگ و گِل است؛ كار شر هم همين طور است اگر كسي ـ معاذ الله ـ به كسي آسيب رساند، به آبروي كسي آسيب رساند، اين نود و نُه درصد شرش براي خودش است، ⏪ مثل اينكه درون خانه خودش يك كَنيفي بكند، تمام بوهاي بد او را آزار مي‌دهد، گاهي هم باد مي‌وزد و مشام رهگذر را رنج مي‌دهد، وگرنه عمل شرّ در درون خود ما سامان مي‌پذيرد، عمل خير هم در درون خود ما سامان مي‌پذيرد؛.... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جان انسان، ظرف دانش و چراغ هدایت وجود مبارک (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم (رضوان الله علیه) فرمود: (کُونُوا اُوعیهَ العِلم وَ مَصابیحَ الهُدی). شما ظرف باشید و . یعنی جانتان ظرفیت علوم الهی را دارد، این ظرف را پر از دانش کنید؛ و بخش تان ظرفیت چراغ دارد، این را کنید. با راه خود را ببینید، با چراغ به دیگران راه بدهید تا نه راه دیگران را ببندید، و نه بیراهه بروید؛ (کُونُوا اُوعیهَ العِلم وَ مَصابیحَ الهُدی). 🔷️ ر.ک الکافی / جلد ۱ / صفحه ۳۰۱ ✅ برنامه تلویزیونی (دانش هدایتگر) _ قم ؛ آذر ۱۳۹۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۵۴ 📌 آنهايی که نفس نکرده اند دائماً نسبت به کسانی که تزکيه کرده و پاک اند و در نتيجه به آنها تفضلاتی داشته، می کنند و حتّی نسبت به اولاد حضرت عليه السلام مانند اکرم صلی الله عليه و آله و اطهار عليهم السلام که خدا در خاندانشان و را نازل فرموده و بزرگی به وسيله عليه السلام به آنها خواهد داد، می ورزند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
15-mostafa-esmaeil-alhagha(www.rasekhoon.net).mp3
5.06M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان: دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇👇👇
سه دقیقه در قیامت ۶۶ .mp3
31.84M
📚 شرح و بررسی کتاب 📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و ششم 🔅🔅🔅 * سه حکایت زیبا از کتاب سلوک با همسر * توصیه مرحوم بهجت در مورد رسیدگی به خانواده * سیره بزرگان در برخورد با اهالی خانه * ملکوت خانواده و ارتباط در خانه * آثار گفتگو با اهل خانواده * نکاتی پیرامون آزار و اذیت در خانه * مسیر رشد به سبک حضرت ایوب ع * قابل توجه کسانی که در خانه یا آزار می‌دهند، یا آزار می‌بینند * صورت برزخی افرادی که اهل آزار و اذیت هستند * صدقه زن به مرد * سه دسته زنانی که با حضرت فاطمه س محشور می‌شوند * اهل‌بیت علیهم‌السلام در برابر مهریه همسران خود چه برخوردی داشتند؟ * ملکوت محبت زن و شوهر به یکدیگر * اخلاق اهل‌بیت علیهم‌السلام در خانه * چه کنیم تا گناهان ما پاک شود؟ * ملکوت پرداخت نکردن مهریه همسر * یکی از بزرگترین حق‌الناس‌ها در ارتباط زناشویی * ملکوت پاک با نیت الهی در ارتباط زناشویی * کمک کردن در خانه * دستورالعمل قرآنی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام برای دفع بیماری لاعلاج 📅99/05/24 🔅🔅🔅 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت ۶۵.mp3
36.37M
📚 شرح و بررسی کتاب 📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و پنجم 🔅🔅🔅 * زوجیت در عالم برزخ و در مجردات * تاثیرپذیری و تسلیم‌ناپذیری در زن و مرد * فاعلیت و قابلیت در زن و مرد * معنای همسری * زوجیت در سوره مسد * ویژگی همسر خوب در قرآن * رفتار خدا به هنگام ابتلاء ما * برکت فرزند در زندگی * تک فرزندی یا چند فرزندی؟ تربیت کدامیک مشکل‌تر است؟ * نکته‌ای در مورد سقط جنین * گرفتاری‌های رحمانی خدا * نورانیت در زندگی مشترک * روایاتی پیرامون انس در زندگی مشترک * تجربه بهشت با فرزند * ملکوت ارتباط با فرزند در خانواده * عطای فرزند، جلوه رحمت خدا * این روایت، تقدیم به همه دختر دارها 📅99/05/17 🌴🌴🌴 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 42.mp3
12.97M
63 📼 قسمت: چهل و دوم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳️ عوامل تامین عافیت در زندگی 📈 جان واژه امنیت در قرآن ☑️ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی.... 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
63 📼 قسمت: چهل و دوم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳ عوامل تامین عافیت در زندگی 📈 جان واژه امنیت در قرآن ☑ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی.... 🌴🌴🌴 ⏪ صیانت از امنیت در اسلام سخت ترین مجازات ها و کیفرها برای کسانی در نظر گرفته شده که امنیت جامعه را به خطر می اندازند. مانند قتل، قصاص، قطع دست و یا تبعید و تعزیر(مائده، 33 و بقره 179- 178.) إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ( آیه 33 سوره مائده) همانا کیفر آنان که با خدا و رسول به جنگ برخیزند و در زمین به فساد کوشند جز این نباشد که آن‌ها را به قتل رسانده، یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف یکدیگر بِبُرند و یا به نفی و تبعید از سرزمین (صالحان) دور کنند. این ذلت و خواری عذاب دنیوی آنهاست و اما در آخرت به عذابی بزرگ معذّب خواهند بود. 📝 معانی کلمات آیه: يحاربون: حراب و محاربه: جنگيدن. يُحارِبُونَ اللَّهَ يعنى با خدا مى جنگند. يسعون: تلاش مى كنند. «سعى يسعى» به معنى تند رفتن و دويدن نيز آمده است. يقتلوا: قتل: كشتن. تقتيل مبالغه آن است خواه در كيفيت باشد يا در كميت. مراد از آن در آيه شدت در كيفيت قتل است. يصلبوا: صلب و تصليب: به دار زدن. «او يصلبوا» يا به دار زده شوند. خلاف: مخالف و غيرهم. «تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ» دستها و پاهايشان خلاف هم قطع شود . مثلا دست راست با پاى چپ يا بالعكس. ينفوا: نفى: تبعيد. آن در اصل هلاك كردن به وسيله دور نمودن است. «او ينفوا» يعنى يا تبعيد شوند. ▪ همچنین خداوند در این آیه بر ضرورت پاسدارى از امنيّت و سلامت جامعه ‌ايمانى با سركوب آشوبگران و فساد انگيزان، خواهان تامین امنیت و حفظ و صیانت از آن است. ▪ با پیمان شکنان و برهم زنندگان امنیت و آرامش جامعه باید به شدت برخورد شود.امنیت جامعه موضوعی شوخی بردار نیست. ▪ برهم زنندگان امنیت و آرامش جامعه را باید رسوا کرد .آنان نباید درسایه نا امنی جامعه احساس امنیت کنند . ▪ طبق آيه‌ى 279 سوره‌ى بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پيامبر است، «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» چون امنيّت اقتصادى را به هم مى‌زند.  همچنين در روايات، توهين به مسلمان، محاربه‌ى با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولياً فقد بارزنى بالمحاربة». ▪ وظيفه‌ى نظام و حكومت، حفظ امنيّت شهرها، روستاها، جاده‌ها و برخورد با متخلّفان است. إِنَّما جَزاءُ ... ▪ براى آنان كه امنيّت جامعه را بر هم مى‌زنند، چند نوع كيفر مقرر شده است: اعدام، تبعيد، قطع دست و پا، به دار آويختن. يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا ... ▪ مخالفان ولايت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، بايد به سخت‌ترين كيفر مجازات شوند. يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ‌ ... أَنْ يُقَتَّلُوا ⏪ این مهمترین گواه بر ارزش و اهمیتی است که امنیت در تفکر اسلامی دارد؛ زیرا فرمان جهاد برای تامین امنیت و حفظ آن را می دهد؛ چرا که گاه نمی توان تنها با کار فرهنگی و آموزشی و تربیتی دیگران را به حفظ امنیت دعوت کرد؛ بلکه لازم است تا گروهی را که ظالم و امنیت زدا هستند با تیغ تیز شمشیر حذف کرد یا با فشار سهمگین تازیانه بر جایشان نشاند. 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 مصباح هدایت ▪️ این جمله نورانی زیارت جامعه را ببینید، وقتی به مشهد امام مشرّف شدیم، عرض می ‌کنیم خدایا! عنایت کنید به برکت این امام، من آمدم یک چیزی ببرم که آن اوحدی از اهل ایمان می ‌برند، «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»،[1] این «مُحْتَمِلٌ» جمله خبریه ‌ای است که به داعی انشا القا شده است، چون دعا، زیارت و مناجات، اینها جمله خبریهِ خبریه نیست، جمله خبریه ‌ای است که به داعی انشا القا شده است؛ یعنی ای امام هشتم، ای امام مجتبی، ای امام حسین، ای سایر ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام)! آن توفیق را بدهید که من تنها عالم حوزوی یا دانشگاهی بشوم مشکل من حل نمی ‌شود، آن علمی که جای دیگر نیست، فقط در حرم شماست، آن علمی که نمی ‌توانند حمل کنند، فقط شما اجازه می ‌دهید حمل کنند، از آن علم به ما بدهید! «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»، این برترین جمله زیارت جامعه کبیر است که یک زائر از پیشگاه امام صادق، از پیشگاه امام رضا، از پیشگاه امام مجتبی و از پیشگاه ائمه دیگر (عَلَیهِمُ السَّلام) می‌ خواهد. این حدّ ماست! عوام مردن و عوام زندگی کردن که هنر نیست، اینها «من به الکفایه» فراوان است. ▪️ یک بیان نورانی از امام مجتبی است، فرمود تا نفَس می‌ کشید درس و بحث! آدم دهن باز می‌کند می‌ گوید من فارغ التحصیل هستم؟! این ننگ نیست؟ فرمود تا دهن باز کردید، گفتی من فارغ التحصیل هستم، به ننگ خود اعتراف کردی! تا جا دارد، باید درس بخوانید؛ یا درس بخوانید، یا درس بگویید، یا کتاب بنویسید، نو بیاورید! این مرحوم کلینی نقل کرده است از وجود مبارک امام مجتبی، فرمود جای خالی نگذار، این قلب هم جا برای علوم فراوان است. این قلب که مجرد مادی نیست که بگوید من سیر شدم؛ مثل شکم نیست. فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ»؛[2] این بیان بوسیدنی است! از بیانات نورانی امام مجتبی که مرحوم کلینی نقل کرد، «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی‏»؛ البته حسین بن علی «مصباح الهدایة»[3] است او در قله است. شما هم چرا «مصباح الهدایة» نمی‌شوی؟ فرمود دانش یاد بگیر تا راه خودت را بفهمی. چراغ باش تا به جامعه نور بدهی، «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی‏». آن مرحله عالیه «مصباح الهدایة» است، سفینه نجات است، شما هم همین را باشید. این راه باز است. آدم می‌ گوید من درسم تمام شد؟ یعنی بقیه عمرم را دارم تلف می ‌کنم! خسارت همین است. ▪️ ای کاش به ما می ‌گفتند، هر شب قرآن به سر بکنید! در سوره مبارکه «انعام» دارد، اینها خودشان را باختند: ﴿خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ﴾،[4] ما مال که نمی ‌بازیم، ما هر لحظه داریم عمر را می‌ دهیم. آدم هر لحظه عمر را بدهد و چیزی یاد نگیرد، خسارت جان است: ﴿خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ﴾، جانشان را باختند، نه اینکه سرمایه خودشان را باختند! این در سوره مبارکه «انعام» است. آدم شب و روز بگذرد و چیزی یاد نگیرد؟! علوم مگر کم است؟! اینها که به ما گفتند بروید حرم و ناله کنید: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»؛ فرمود شما چهارتا شاگرد، مثل ذُریح محاربی پیدا کنید، من هم این اسرار را به او می ‌گویم. آن نیمه نادیدنی قرآن، آن «علی حکیم»[5] است، آن که خالی نیست؛ لذا اگر یک روایت صدور قطعی، جهت صدور قطعی و دلالت قطعی بود و ما هیچ نتوانیم این مطلب را از ظاهر قرآن استفاده بکنیم، «علی الرأس و العین» قبول می ‌کنیم، چرا؟ چون همه قرآن که «عربی مبین» نیست تا به لسان العرب مراجعه کنیم یا به مفردات راغب مراجعه کنیم! یک بخش وسیعی از آن «علی حکیم» است، آن «علی حکیم» که با لسان العرب حل نمی‌ شود. [1]. من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص614. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص303. [3]. عیون أخبار الرضا(عَلَیهِ السَّلَام)، ج‏1، ص60؛ «إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ یمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ‏ هُدًی‏ وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ‏». [4]. سوره انعام، آیه12و 20. [5]. سوره زخرف، آیه3 و4. 📚 سخنرانی شب شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام تاریخ: 1396/08/25 🆔 @a_javadiamoli_doross