⏪ پاسخ: دستور تدبر در قرآن شامل حروف مقطعه نيز مى شود؛ زيرا حروف مزبور الفاظ مستعمل است، نه مهمل و براى بسيط يا مركب آنها معنايى قابل فهم است و ادعاى رمز بودن آنها حتما بعد از پذيرش معنادار بودن آنهاست.
▫ اما ادعاى انحصار فهم آن معنا به رسول اكرم و اولياى معصوم (عليهم السلام) گرچه ثبوتا ممكن است، ليكن اثباتا محتاج دليل است ؛ چنانكه آياتى مانند (لا يمسه الا المطهرون) كه حرمت مس كتابت قرآن بدون طهارت از آن مستفاد است، شامل حروف مقطعه نيز مى شود و بدون طهارت، مس و حتى بوسيدن حروف مقطعه نيز جايز نيست.
▫ رمز بودن حروف مقطعه با ذكر آن در قرآن (كتاب هدايت و بيان و تبيان) و با دستور تدبر در همه آيات آن (به نحو عموم يا اطلاق) سازگار نيست ؛ قرآن كريم مى فرمايد: (افلا يتدبرون القرآن ام على قلوب اقفالها) (149) و چون حروف مقطعه نيز جزو قرآن است، امر به تدبر شامل آن نيز مى شود و رمز بودن با تدبر هماهنگ نيست و دليل معتبرى نيز اين راى را تاييد نمى كند، تا بتواند سبب تخصيص عموم يا تقييد اطلاق گردد.
▪ جناب آلوسى در جمع بين رمز بودن حروف مقطعه و دستور تدبر در قرآن، دستور تدبر را شامل اين حروف نمى داند. (150) عدم شمول يا به انصراف است و يا به صرف و دليل ديگر. گرچه تدبر دو قسم است: تسبيبى و مباشرتى، يعنى انسان گاه خود معناى آيه را با تدبر مى فهمد و گاهى مى فهمد براى فهم معناى آيه و تدبر در آن به چه كسى مراجعه كند، مانند اين كه مى داند بايد به اهل بيت (عليهم السلام) كه اهل الذكر هستند رجوع شود: (فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون)، (151) ليكن درباره حروف مقطعه بنا به رمز بودن آن هيچ يك از دو طريق وجود ندارد و اين با عموم يا اطلاق تدبر در سراسر قرآن هماهنگ نيست.
⏪ تذكر: مراد ما از اين پاسخ، نفى هر گونه راز و رمز ميان خداى سبحان و رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) يا ساير اولياى الهى نيست، چنانكه خداى سبحان در معراج اسرار فراوانى به رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) آموخت و آن حضرت نيز علوم فراوانى به اميرالمومنين على (عليه السلام) به كميل بن زياد نخعى فرمودند: ها ان هيهنا لعلما جما لو اصبت له حمله ؛ (152) علوم فراوانى در سينه دارم كه كسى را ياراى تحمل آن نيست، اما حروف مقطعه كه جزئى از قرآن است، از موارد آن رموز نبوده، يا رمز بودن آن معلوم نيست.
▫ اما بزرگان اهل معرفت، همچون عارف نامدار ابن عربى، مى توانند از راه شهود به بخشى از اسرار عالم آگاه شوند و امورى را كشف كنند، ليكن كشف آنان براى ديگران حجت نيست و ما راهى براى اثبات آن نداريم.
▫ اهل شهود اگر بتوانند مشهودات خود را معقول و برهانى كنند، براهين آنان بر ميزان صحت و سقم، يعنى علوم متعارفه يا اصول منتهى به آن عرضه مى شود و در صورت تاييد پذيرفته خواهد شد.
▫ خلاصه آن كه، قرآن به وصف نور بودن ستوده شده و چيزى كه نور است تا دليل بر اختصاص نورانيت آن اقامه نشود، نسبت به همه اجزاى آن نور است، گرچه مراتب ديدن مختلف است. بنابراين، لازم است دست كم برخى از مراتب فهم معناى حروف مقطعه بهر ديگران شود.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شهود
#مصباح_هدایت
#قرب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دانش هدایتگر جلسه سوم
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢 علم الیقین
🔹 در قرآن كریم فرمود عدّه ای از مردان الهی هستند كه از اسرار و رموز كارهای دیگران باخبرهستند ﴿إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیینَ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیونَ ٭ كِتَابٌ مَرْقُومٌ ٭ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾[1] بندگان اهل قُرب آنها كه به قُرب فرایض یا نوافل بار یافتند و جزء مقرّبین هستند هم اكنون كه در دنیا می باشند از نامه اعمال ابرار باخبر هستند، اینها نه تنها بهشت و اهل بهشت را می بینند، بلکه از اعمال و ضوابط اعمال ابرار در دنیا با خبر هستند، اگر «علم الیقین» به این بارگاه منیع بار نیابد این همان علمِ مصطلح حوزوی یا دانشگاهی است كه مشكلی را حل نمی كند، بلكه مشكل ساز است.
🔹 مطلب نظری و پیچیده را با مشهودات باید حل كرد، هرگز با مفاهیم حصولی، با مفهوم بدیهی و روشن، آن مطلب عمیقِ پیچیده حل نمی شود، آن مطلب عمیق نظری كه برای ما روشن نیست و در دسترس ما نیست به منزله خون دل است، آن خون دل را باید با آب توبه شست، آن خون را با مفهوم نمی شود تطهیر كرد. مجهول نظری را با مفهوم حصولی نمی شود حل كرد، اگر حل كردیم که كارِ غالب حوزویان و دانشگاهیان همین است، این می شود علمِ رسمی و علمِ اسمی که این «علم الیقین» قرآنی نیست و اگر «علم الیقین» قرآنی بود زمینه شهود دوزخ را فراهم می كرد.
🔹 پس اگر «علم الیقین» است كه زمینه «عین الیقین» است كه آن زمینه «حقّ الیقین» است این اقسام سه گانه زیر مَقسم خاص قرار دارند و آن هماهنگی ظرفیت علم و مصباح هدایت شدن است. سه اصل را وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) بیان كردند:[2] یكی داشتن علم صائب، یكی داشتن سراج منیر و چراغ شفاف و روشن گر، دیگر اینكه این علم همه نیازهای آن چراغ را فراهم كند.
[1]. سوره مطففین، آیات18 ـ 21.
[2]. الكافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص301؛ ««كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَى»».
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
علم الیقین.mp3
1M
#شهود
#مصباح_هدایت
#قرب
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢 علم الیقین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دانش هدایتگر جلسه سوم
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت21:تفسیر آیه4 سوره مطففین
✳ أَ لاَ يَظُنُ أُولٰئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ
☑ ۱ - انسان ها، در قیامت برانگیخته خواهند شد. (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون)
☑ ۲ - قیامت، روز کیفر دیدن کم فروشان (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون)
☑ ۳ - اعتقاد به معاد، حتى در حد گمان، بازدارنده انسان از خیانت در سنجش کالاى دیگران (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون)
☑ ۴ - ضرورت تلاش براى بالا بردن آگاهى هاى خویش درباره معاد و تقویت ایمان به آن (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون)
☑ ۵ - کم فروشى، گناهى در خور منکران معاد است و صدور آن از باورداران آخرت مایه شگفتى است. (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون)
☑ ۶ - کم فروشان، از رحمت خداوند دور و محروم اند. (أُولئک) اسم اشاره «اُولئک»، براى مشارالیه بعید به کار مى رود که در آیه شریفه، گویاى دورى کم فروشان از خداوند است.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت22 :تفسیر آیه5 سوره مطففین
✳ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ
☑ ۱ - قیامت، روزى با عظمت و سزاوار نگران بودن از دشوارى هاى آن (لیوم عظیم) عظمت روز قیامت، به سهمگین بودن حوادث و مراحل آن است.
☑۲ - روز قیامت و ویژگى هاى آن و وقوع حشر انسان ها در آن، از پیش تعیین شده است. (مبعوثون . لیوم عظیم) «لام» در «لیوم»، لام توقیف است و معنایى نظیر «عند» دارد.
☑۳ - احضار انسان ها در صحنه قیامت، از اهداف محشور ساختن آنان است.* (مبعوثون . لیوم عظیم) لام در «لیوم» ممکن است بر تعلیل دلالت کند; یعنى، حشر انسان ها به جهت روز قیامت و حضور در صحنه هاى آن است.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت23 :تفسیر آیه6 سوره مطففین
✳ يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِ الْعَالَمِينَ
☑ ۱ - قیامت، روز حضور همه انسان ها در برابر خداوند (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) کلمه «یوم» ظرف براى «مبعوثون» است.
☑ ۲ - مردم در صحنه قیامت، به حال ایستاده در انتظار فرجام نهایى خویش اند. (یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
☑ ۳ - خداوند، مالک و پرورش دهنده تمام عوالم هستى است. (لربّ العلمین) «ربّ» به معناى مالک و سیّد آمده است و نیز مصدرى است که در معناى سیاست و تدبیر به کار مى رود (مصباح). راغب مى گوید: کلمه «ربّ» در اصل مصدر است و در مورد فاعل استعمال مجازى دارد. «عالمین»; یعنى، اصناف مخلوقات. (لسان العرب)
☑ ۴ - عوالم هستى، پس از برپایى قیامت نیز در حال رشد و تکامل خواهند بود. * (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) توصیف خداوند به «ربّ العالمین» - حتى در قیامت - بیانگر تداوم تدبیر و تربیت جهان هستى، در آن زمان است.
☑ ۵ - مالک و مدبّر بودن خداوند بر تمام عوالم هستى، وادار سازنده مردم به گردن نهادن در برابر حکم او در قیامت (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) «لام» در «لربّ العالمین» در معناى تعلیل به کار رفته و مفاد آیه این است که فرمانبردارى کامل مردم، به جهت قرار گرفتن آنان در پیشگاه «ربّ العالمین» است.
☑ ۶ - توجّه به لحظه حضور در پیشگاه خداوند و در انتظار صدور حکم او بودن، بازدارنده انسان از کم فروشى و خیانت به اموال مردم (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
☑ ۷ - ربوبیت خداوند، مقتضى مجازات حرام خواران و کم فروشان (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
☑ ۸ - کم فروشى، ناسازگار با اعتقاد به ربوبیت خداوند بر جهان هستى (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
☑ ۹ - ایستادن در پیشگاه خداوند براى حسابرسى اعمال، از صحنه هاى خوفناک و حوادث بزرگ روز قیامت است. (لیوم عظیم . یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
☑ ۱۰ - تعدد عوالم هستى در جهان آخرت (یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخاب پیامبر (ص) برای شرح معمای جهان
در بین همه انسانها، ذات اقدس اله #نبی_اکرم را انتخاب کرد؛ او را برای شرح حقائق چه در #جهان_بینی و چه در #ایمان انتخاب کرد. او مُعتام است، او مختار است، او منتخب است تا حقائق جهان را باز کند، معمای جهان را شرح دهد. خدا یک متنی نوشت، شارح این متن را مظهر خود قرار داد. فرمود: او را برای شرح جهان آفرید. در جهان چه هست و چه نیست، شارح نبی اکرم است؛ در جهان چه باید کرد، چه نباید کرد؛ شارح این تصنیف #رسول_اکرم است.
🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۱۷۸
✅ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم _ تهران ؛ ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی _ مرداد ۱۳۶۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر
#نهج_البلاغه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۳۳ ـ ۱۳۲ #سوره_نساء
📌توکل
#سالک الی #اللّه بايد #توکل به خدای تعالی را تمرين کند و معتقد باشد که وکالت #پروردگار برای او کافی است. زيرا اگر کسی در امور سير و #سلوکش به خدای تعالی #توکل کند و کارها را جدّی بگيرد خدای تعالی او را کاملاً #هدايت می کند.
#سالک الی #اللّه نبايد آن قدر از خود کوتاهی و بی همّتی در راه رسيدن به #لقاء پروردگار نشان بدهد که خدای تعالی نسبت به او بی اعتناء شود و بگويد #ممکن است به جای شما ديگران را برای رسيدن به #کمالات خلق کنم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 10 نهج البلاغه.mp3
1.84M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰(کلمات قصار)
📼استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
@rahighemakhtoom
پیامبر جهانی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر_اکرم
#رسول_اکرم
#پیامبر_اسلام
#پیامبر
#قرآن
#عربی
#عرب
#جهانی
#مبعوث
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۱ نماز نخستین فریضه ی الهی - صفحه ۲۲]
نماز نخستین فریضه ی الهی خداوند متعال اولین دستور عبادی را که به حضرت موسی علیه السلام میدهد، موضوع نماز است، از این رو بعد از دستور به عبادت به عنوان نخستین فریضه موضوع نماز را مطرح مینماید:
«فاعبدنی و أقم الصلوة لذکری». [۱]
الف اولین حکمی را که خداوند بر بندگان خویش واجب نمود، نمازهای پنج گانه بود؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «اول ما افترض الله علی امّتی الصلوات الخمس». [۲]
ب اولین حکمی که تعلیم و یادگیری آن واجب است نماز است؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «اذا أسلم الرّجل اوّل ما یعلّمه الصلوة». [۳]
ج اولین فریضه ای که در قیامت از انسان سؤال میشود نماز است؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «... اوّل ما یحاسب به العبد یوم القیامة الصلوة». [۴]
----------
[۱]: ۱. طه / ۱۴.
[۲]: ۲. کنز العمال / ج ۷ / ۱۸۸۵۱.
[۳]: ۳. درّ المنثور / ج ۱ / ص ۷۱۰.
[۴]: ۴. جامع الاخبار / ص ۱۸۴.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🖌کاوش و تامل در #قرآن
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلينَ والآخِرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ؛
هرکه خواهان #علم پیشینیان و آیندگان، از اوّل تا به آخر دنیاست، در قرآن #کاوش و تأمل کند.
📚کنز العمّال 2454
☘️☘️☘️
⏹ارادتمندان به قرآن و دوست داران کاوش های قرآنی را به همراهی با صفحه قرآنی رحیق دعوت می کنیم....بسم الله
👇🏼👇🏼👇🏼
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انعام 20.mp3
10.51M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انعام
#جلسه 20
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
سکوت 29.mp3
3.93M
#سیر_و_سلوک (29)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:31دقیقه
🌿🌿🌿
📼سکوت
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#طلب_کاغذ_و_دوات_توسط_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#بت_پرستی
#معروف_و_منکر_حقیقی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1379/01/22
🆔 @a_javadiamoli_doross
🔅🔅🔅
💢هواپرستی
🔹 اگر كسی در جریان ولایت و امامت و نبوت و خلافت كج راهه رفته است، معروف او چیزی است كه خود به رسمیت بشناسد و منكر او چیزی است كه خود او را به رسمیت نشناسد؛ لذا در آن خطبه نهج البلاغه وجود مبارك حضرت امیر بین جریان امر به معروف و نهی از منكر از یك سو و جریان ولایت و امامت و خلافت و رهبری از سوی دیگر یك انسجامی قائل شد، فرمود سرّ اینكه اینها امر به معروف و نهی از منكر را ترك كردند این است كه «الْمَعْرُوفُ فِیهِمْ ما عَرَفُوا وَ الْمُنكَرُ عِندَهُمْ ما أَنكَرُوا»؛ هر چه خوششان می آید معروف است و هر چه بدشان می آید منكر است، سخن از رضای خدا و پیغمبر مطرح نیست! فرمود «مَفْزَعُهُمْ فِی الْمُعْضِلَاتِ إِلَى أَنْفُسِهِمْ وَ تَعْوِیلُهُمْ فِی الْمُهِمَّاتِ عَلَى آرَائِهِمْ كَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْهُمْ إِمَامُ نَفْسِهِ».[1]
🔹 سرّ اینكه هر كسی خود را امام خود می داند، همان است كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود یك انسان هوا مدار و هوس پرست خدای خود را هوای خود قرار داد. اگر كسی هوا مدار بود نه تنها امام خودش است، پیغمبر خودش هم هست، قرآن خود را خود می سازد و می بافد و می دوزد و عمل می كند، خدای خود را هم خود می سازد و برابر او عمل می كند؛ هر كسی در درون خود خدایی دارد و بتكده ای خواهد داشت. اینكه فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾[2] آن ریشه قرآنی برای سخنان حضرت امیر است، غالب فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) بلكه همه فرمایشات ائمه (علیهم السلام)، مخصوصاً امیر المومنین (سلام الله علیهم اجمعین) تفسیر آیات قرآن كریم است، آن آیه اگر خوب روشن بشود خطبه نهج البلاغه هم خوب تبیین خواهد شد؛ در آن آیه ذات اقدس الهی فرمود یك انسان تبهكار هوای خود را خدای خود قرار داد ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾. اگر كسی تمام همّش این باشد كه از میل خود تبعیت كند، چنین انسانی به جای خدا مداری هوس مدار است! فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾.
🔹 هر كسی در درون خود یك بتكدهای دارد، اینكه بزرگان اهل معرفت گفتند هیچ كس گناه نمی كند مگر اینكه در حال گناه كردن بت پرست است سرّش این است! اگر كسی در اثر غفلت یا در اثر سهو و نسیان یا در اثر جهالت، اضطرار، اكراه، اجبار و این گونه از علل و عوامل منفی دستش به خلاف دراز شد كه معصیت نیست، تنها جایی گناه است كه انسان عالماً و عامداً گناه بكند؛ یعنی میداند این حرف خلاف است و بر خلاف گفته خدا است و او هم می تواند ترك كند ولی بدون اضطرار، بدون اجبار و بدون اكراه روی میل و رغبت خود معصیت می كند، چنین حالتی به بت پرستی برمیگردد؛ چرا؟! زیرا معنای این گونه از اقدام جائرانه و جسورانه این است كه من می دانم خدا این چنین گفت ولی به نظر من عیب ندارد. هیچ كس گناه نمی كند، مگر اینكه در درون خود یك وثنیت و بت پرستی دارد.
[1] . نهجالبلاغه، خطبه 88.
[2] . سوره جاثیه، آیه 23.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هواپرستی.mp3
1.75M
#طلب_کاغذ_و_دوات_توسط_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#بت_پرستی
#معروف_و_منکر_حقیقی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1379/01/27
💢هواپرستی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آفاتِ نبودِ #عقل3
🌴🌴🌴
☑ 5 . ادعاي كمال دانش:
«من اّدّعي من العلم غايته فقد أظهر من جهله نهايته]» شرح غررالحكم، ج5، ص464. 1[ ؛ هر كس ادعاي كمال علم كند، نهايت جهل خود را آشكار كرده است.
☑ 6 .تكيه بر آرزوها:
«من الحمق الإتكّال علي الأمل»] همان، ج6، ص17. [ ؛ تكيه كردن بر آرزو از حماقت است.
«ما عقل من أطال أمله]» همان، ص61. [ ؛ كسي كه آرزوي طولاني دارد، عاقل نيست.
«الآمال غرُور الحمقي»] همان، ج1، ص166 [ ؛ آرزوها فريب دهنده نادانان است.
«إياّك و الثقة بالآمال فإنهّا من شيم الحَمقي»] همان، ج2، ص301. [ ؛ هرگز بر آرزوها تكيه مكن كه آن، خوي احمقان است.
«كثرة الأماني من فساد العقل]» همان، ج4، ص589. [ ؛ فراواني آرزوها ناشي از فساد عقل است.
«الأماني شيمة الحمقي]» همان، ج1، ص119. [ ؛ آرزوها خصلت نابخردان است.
☑ 7 . مصاحبت با جُهّال:
«من عدم العقل مصاحبة ذوي الجهل»] همان، ج6، ص19. [ ؛ همنشيني با جاهلان، ناشي از ب يعقلي است.
«احذر مجالسة الجاهل كما تأمن من مصاحبة العاقل]» همان، ج2، ص279. [ ؛ از هم نشيني با جاهل بپرهيز، چنان كه از مصاحبت با عاقل احساس امنيت ميكني.
«إيّاك و مصادقة الأحمق فإنّه يريد أن ينفعك فيضرّك»] همان، ص290. [ ؛ از دوستي با احمق بپرهيز؛ زيرا او م يخواهد به تو نفع برساند، ولي به تو ضرر ميرساند.
📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 67
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (11)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
❇️ اهداف کار #فرهنگی:
⏪ 6-جلوگیری از استثمارفکری دیگران
ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (79/آل عمران)
براى هيچ بشرى سزاوار نيست كه خداوند، كتاب آسمانى و حكم و نبوّت به او دهد سپس او به مردم بگويد: «غير از خدا، مرا پرستش كنيد!» بلكه (سزاوار مقام او، اين است كه بگويد: مردمى الهى باشيد، آن گونه كه كتاب خدا را مىآموختيد و درس مىخوانديد! و غير از خدا را پرستش نكنيد)
📝 نکته:
▫ امتياز پيامبران بر ديگران آن است كه هر قدر بر تعداد ياران و قدرتشان افزوده شود، مردم را بيشتر به بندگى خدا دعوت مىكنند، و هرگز راه توحيد را عوض نمىكنند و تأكيد و هشدارشان بيشتر مىشود. امّا دعوت كننده هاى سودجو وسران جبهه باطل، در ابتدا با قيافه اى مقدّس مآبانه ودلسوزانه كار را شروع مى كنند، ولى پس از رسيدن به مسند قدرت، استبداد و خودمحورى را پى ريزى مى نمايند.
▫ در آموزه های اسلامی آمده است كه به بردگان خود، «عَبدى= بنده من» نگوييد، بلكه «فَتى= جوان» بگوييد و بردگان نيز به مولاى خود «ربّى» نگويند، بلكه «سَيّدى» بگويند.
▫ اگر انبيا نبايد پرستش بشوند، حساب ديگران روشن است. اگر مواهب معنوى عامل عبوديّت نشود، حساب زرق و برق مادّى و بت ها و نمادها روشن است.
▫ «رَبّانيّين» جمع «رَبّانى» به كسى گفته مىشود كه پيوند او با خدا محكم باشد و در فكر اصلاح و تربيت ديگران باشد.
▪ رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: درباره من دو گروه هلاك شدند:
☑ 1- پيروان افراطى، كه مرا از حدّ بشرى بالا بردند.
☑ 2- دشمنان بى انصاف، كه پيامبرى مرا قبول ندارند و من از هر دو گروه بيزارم.
▫ حضرت عيسى عليه السلام نيز اين هشدار را براى پيروان خود گوشزد كرده بود و نظير اين معنا را در نهج البلاغه از حضرت على عليه السلام نيز شاهد هستيم. همچنين فرمودند: «لا تَرفعونى فَوق حقّى فاِنّ اللّه تعالى اِتّخذَنى عَبداً قبل اَن يَتّخذَنى نَبيّاً» مرا از آنچه هستم بالاتر نبريد، همانا خداوند پيش از آنكه مرا پيامبر قرار دهد، بنده آفريده است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 250
(پيام به جشنواره سراسري #قرآن كريم و #عترت)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
▫ قرآن، كتابِ صلاح و فلاح و نجاح است، حفظ الفاظ آن، عبادتِ تلاوت و صيانت مفاهيم آن، عبادت تعلّم و اجراي احكام فقهي و حدود آن، عبادت تحقّق عيني را به همراه دارد.
▫ بسيج آگاه و راهي طريق معرفت و سالكِ صراط محبّت كه اجر رسالت به شمار آمد مي كوشد، معالي قرآن را با مدارج همتاي آن، يعني عترت طاهرين(عليهمالسلام)، معارج خويش سازد و با عروج به اوج تعبّد در ساحت قدس ربوبي، دست رد به سينه نامحرم غربي و شرقي، [و] داخلي و خارجي بزند و پاس داشتِ خون پاك شهيدان فراموشش نشود.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر (ص)، ماندنی و جاودان
وجود مبارک #حضرت_امیر درباره #رسول_اکرم (علیهما آلاف التحیه و الکرم) فرمود: او (اِمامُ مَنِ اتَّقی وَ بَصَرُ مَنِ اهتَدی). هر کس اهل راه است، چشم او #پیغمبر است؛ هر کس اهل #اقتداء است، #امام او پیغمبر است. بعد فرمود: پیغمبر نیامد که برود، آمد که برای همیشه بماند؛ (حَتّی اُوری قَبَساً لِقابِس وَ اَنارَ عَلَماً (لَخابّط) و (حابِس)). فرمود: پیغمبر آمده، چراغی را روشن کرده، و آتشی را روشن کرده که دیگران بیایند از شعله او بگیرند و گرم بشوند؛ این راه تا روز قیامت زنده است؛ قرآن هست، سنت معصومین هست.
🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۹۴ ، خطبه ۷۲ و خطبه ۱۰۶
◼ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم ؛ مسجد جامع دماوند _ ۱۳۷۷/۰۴/۰۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر_اکرم
#پیامبر
#نهج_البلاغه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ .مزمل ۲۰
📌 و او می پرسید.....چرا ما قرآن می خوانیم با اینکه چیزی از آن نمی فهمیم ?
⏮یک پیرمرد آمریکایی مسلمان همراه با نوه کوچکش در یک مزرعه در کوههای شرقی کنتاکی زندگی می کرد. هرروز صبح پدربزرگ پشت میز آشپزخانه می نشست و قرآن می خواند. نوه اش هر بار مانند او می نشست و سعی می کرد فقط بتواند از او تقلید کند. یه روز نوه اش پرسید :
▫️ پدربزرگ من هر دفعه سعی می کنم مانند شما قرآن بخوانم ، اما آن را نمی فهمم و چیزی را که نفهمم زود فراموش می کنم و کتاب را می بندم ! خواندن قرآن چه فایده ای دارد؟
▫️پدر بزرگ به آرامی زغالی را داخل بخاری گذاشت و پاسخ داد : این سبد زغال را بگیر و برو از رودخانه برای من یک سبد آب بیاور.
▫️ پسر بچه گفت : اما قبل از اینکه من به خانه برگردم تمام آب از سوراخهای سبد بیرون می ریزد!؟ پدر بزرگ خندید و گفت : " آن وقت تو مجبور خواهی بود دفعه بعد کمی سریعتر حرکت کنی." و او را با سبد به رودخانه فرستاد تا سعی خود را بکند
.
▫️پسر سبد را آب کرد و سریع دوید ، اما سبد خالی بود قبل از اینکه او به خانه برگردد. در حالی که نفس نفس می زد به پدربزرگش گفت که حمل کردن آب در یک سبد غیر ممکن بود و رفت که در عوض یک سطل بردارد .
▫️پیرمرد گفت : "من یک سطل آب نمی خواهم ، من یک سبد آب می خواهم ، تو فقط به اندازه کافی سعی خود را نکردی ." و او از در خارج شد تا تلاش دوباره پسر را تماشا کند .
▫️ این بار پسر می دانست که این کار غیر ممکن است ، اما خواست به پدر بزرگش نشان دهد که اگر هم او بتواند سریعتر بدود باز قبل از اینکه به خانه باز گردد آبی در سبد وجود نخواهد داشت .
▫️پسر دوباره سبد را در رود خانه فرو برد و سخت دوید ، اما وقتی که به پدربزرگش رسید سبد دوباره خالی بود.نفس نفس زنان گفت : " ببین! پدربزرگ ، بی فایدست .
▫️پیرمرد گفت : "باز هم فکر می کنی که بی فایدست ؟ به سبد نگاه کن." پسر به سبد نگاه کرد و برای اولین بار فهمید که سبد فرق کرده بود ، سبد زغال کهنه و کثیف حالا به یک سبد تمیز تبدیل شده بود؛ داخل و بیرون آن. پسرم ، چه اتفاقی می افتد وقتی که تو قرآن می خوانی .
▫️تو ممکن است چیزی را نفهمی یا به خاطر نسپاری ، اما وقتی که آن را می خوانی تو تغییر خواهی کرد؛ باطن و ظاهر تو و این کار الله است در زندگی ما...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۳۵ #سوره_نساء
📌طرفداری از #عدالت
#سالک الی #اللّه بايد طرفدار #عدالت باشد. اگر چه به ضرر او، يا پدر و مادر و يا نزديکانش تمام شود. طرف مقابل او چه #ثروتمند باشد چه #فقير، نبايد برای او در طرفداری از #حق فرقی کند. بنابراين #سالک الی #اللّه نبايد پيرو هوای نفسش باشد و #عدالت را رعايت نکند و بايد زبانش را به گفتن #حق عادت دهد. زيرا خدای تعالی به آنچه می کنيد #آگاه است.
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔅
☘️☘️☘️
⏹ارادتمندان به قرآن و دوست داران کاوش های قرآنی را به همراهی با صفحه قرآنی رحیق دعوت می کنیم....بسم الله
👇🏼👇🏼👇🏼
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom