eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
662 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آيات ۱۳۳ ـ ۱۳۲ 📌توکل الی بايد به خدای تعالی را تمرين کند و معتقد باشد که وکالت برای او کافی است. زيرا اگر کسی در امور سير و به خدای تعالی کند و کارها را جدّی بگيرد خدای تعالی او را کاملاً می کند. الی نبايد آن قدر از خود کوتاهی و بی همّتی در راه رسيدن به پروردگار نشان بدهد که خدای تعالی نسبت به او بی اعتناء شود و بگويد است به جای شما ديگران را برای رسيدن به خلق کنم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰(کلمات قصار) 📼استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۱ نماز نخستین فریضه ی الهی - صفحه ۲۲] نماز نخستین فریضه ی الهی خداوند متعال اولین دستور عبادی را که به حضرت موسی علیه السلام می‌دهد، موضوع نماز است، از این رو بعد از دستور به عبادت به عنوان نخستین فریضه موضوع نماز را مطرح می‌نماید: «فاعبدنی و أقم الصلوة لذکری». [۱] الف اولین حکمی را که خداوند بر بندگان خویش واجب نمود، نمازهای پنج گانه بود؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «اول ما افترض الله علی امّتی الصلوات الخمس». [۲] ب اولین حکمی که تعلیم و یادگیری آن واجب است نماز است؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «اذا أسلم الرّجل اوّل ما یعلّمه الصلوة». [۳] ج اولین فریضه ای که در قیامت از انسان سؤال می‌شود نماز است؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «... اوّل ما یحاسب به العبد یوم القیامة الصلوة». [۴] ---------- [۱]: ۱. طه / ۱۴. [۲]: ۲. کنز العمال / ج ۷ / ۱۸۸۵۱. [۳]: ۳. درّ المنثور / ج ۱ / ص ۷۱۰. [۴]: ۴. جامع الاخبار / ص ۱۸۴. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🖌کاوش و تامل در پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلينَ والآخِرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ؛ هرکه خواهان پیشینیان و آیندگان، از اوّل تا به آخر دنیاست، در قرآن و تأمل کند. 📚کنز العمّال 2454 ☘️☘️☘️ ⏹ارادتمندان به قرآن و دوست داران کاوش های قرآنی را به همراهی با صفحه قرآنی رحیق دعوت می کنیم....بسم الله 👇🏼👇🏼👇🏼 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
20 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(29) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:31دقیقه 🌿🌿🌿 📼سکوت ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/22 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅🔅🔅 💢هواپرستی 🔹 اگر كسی در جریان ولایت و امامت و نبوت و خلافت كج ‌راهه رفته است، معروف او چیزی است كه خود به رسمیت بشناسد و منكر او چیزی است كه خود او را به رسمیت نشناسد؛ لذا در آن خطبه نهج البلاغه وجود مبارك حضرت امیر بین جریان امر به معروف و نهی از منكر از یك سو و جریان ولایت و امامت و خلافت و رهبری از سوی دیگر یك انسجامی قائل شد، فرمود سرّ اینكه اینها امر به معروف و نهی از منكر را ترك كردند این است كه «الْمَعْرُوفُ فِیهِمْ ما عَرَفُوا وَ الْمُنكَرُ عِندَهُمْ ما أَنكَرُوا»؛ هر چه خوششان می ‌آید معروف است و هر چه بدشان می ‌آید منكر است، سخن از رضای خدا و پیغمبر مطرح نیست! فرمود «مَفْزَعُهُمْ فِی الْمُعْضِلَاتِ إِلَى أَنْفُسِهِمْ وَ تَعْوِیلُهُمْ فِی الْمُهِمَّاتِ عَلَى آرَائِهِمْ كَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْهُمْ إِمَامُ نَفْسِهِ».[1] 🔹 سرّ اینكه هر كسی خود را امام خود می‌ داند، همان است كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود یك انسان هوا مدار و هوس پرست خدای خود را هوای خود قرار داد. اگر كسی هوا مدار بود نه تنها امام خودش است، پیغمبر خودش هم هست، قرآن خود را خود می ‌سازد و می ‌بافد و می ‌دوزد و عمل می ‌كند، خدای خود را هم خود می ‌سازد و برابر او عمل می ‌كند؛ هر كسی در درون خود خدایی دارد و بتكده ‌ای خواهد داشت. اینكه فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾[2] آن ریشه قرآنی برای سخنان حضرت امیر است، غالب فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) بلكه همه فرمایشات ائمه (علیهم السلام)، مخصوصاً امیر المومنین (سلام الله علیهم اجمعین) تفسیر آیات قرآن كریم است، آن آیه اگر خوب روشن بشود خطبه نهج البلاغه هم خوب تبیین خواهد شد؛ در آن آیه ذات اقدس الهی فرمود یك انسان تبهكار هوای خود را خدای خود قرار داد ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾. اگر كسی تمام همّش این باشد كه از میل خود تبعیت كند، چنین انسانی به جای خدا مداری هوس مدار است! فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾. 🔹 هر كسی در درون خود یك بتكده‌ای دارد، اینكه بزرگان اهل معرفت گفتند هیچ كس گناه نمی‌ كند مگر اینكه در حال گناه كردن بت پرست است سرّش این است! اگر كسی در اثر غفلت یا در اثر سهو و نسیان یا در اثر جهالت، اضطرار، اكراه، اجبار و این‌ گونه از علل و عوامل منفی دستش به خلاف دراز شد كه معصیت نیست، تنها جایی گناه است كه انسان عالماً و عامداً گناه بكند؛ یعنی می‌داند این حرف خلاف است و بر خلاف گفته خدا است و او هم می ‌تواند ترك كند ولی بدون اضطرار، بدون اجبار و بدون اكراه روی میل و رغبت خود معصیت می‌ كند، چنین حالتی به بت پرستی برمی‌گردد؛ چرا؟! زیرا معنای این گونه از اقدام جائرانه و جسورانه این است كه من می ‌دانم خدا این‌ چنین گفت ولی به نظر من عیب ندارد. هیچ كس گناه نمی ‌كند، مگر اینكه در درون خود یك وثنیت و بت پرستی دارد. [1] . نهج‌البلاغه، خطبه 88. [2] . سوره جاثیه، آیه 23. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 🌴🌴🌴 ☑ 5 . ادعاي كمال دانش: «من اّدّعي من العلم غايته فقد أظهر من جهله نهايته]» شرح غررالحكم، ج5، ص464. 1[ ؛ هر كس ادعاي كمال علم كند، نهايت جهل خود را آشكار كرده است. ☑ 6 .تكيه بر آرزوها: «من الحمق الإتكّال علي الأمل»] همان، ج6، ص17. [ ؛ تكيه كردن بر آرزو از حماقت است. «ما عقل من أطال أمله]» همان، ص61. [ ؛ كسي كه آرزوي طولاني دارد، عاقل نيست. «الآمال غرُور الحمقي»] همان، ج1، ص166 [ ؛ آرزوها فريب دهنده نادانان است. «إياّك و الثقة بالآمال فإنهّا من شيم الحَمقي»] همان، ج2، ص301. [ ؛ هرگز بر آرزوها تكيه مكن كه آن، خوي احمقان است. «كثرة الأماني من فساد العقل]» همان، ج4، ص589. [ ؛ فراواني آرزوها ناشي از فساد عقل است. «الأماني شيمة الحمقي]» همان، ج1، ص119. [ ؛ آرزوها خصلت نابخردان است. ☑ 7 . مصاحبت با جُهّال: «من عدم العقل مصاحبة ذوي الجهل»] همان، ج6، ص19. [ ؛ همنشيني با جاهلان، ناشي از ب يعقلي است. «احذر مجالسة الجاهل كما تأمن من مصاحبة العاقل]» همان، ج2، ص279. [ ؛ از هم نشيني با جاهل بپرهيز، چنان كه از مصاحبت با عاقل احساس امنيت ميكني. «إيّاك و مصادقة الأحمق فإنّه يريد أن ينفعك فيضرّك»] همان، ص290. [ ؛ از دوستي با احمق بپرهيز؛ زيرا او م يخواهد به تو نفع برساند، ولي به تو ضرر ميرساند. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 67 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(11) 🔅🔅🔅 ❇️ اهداف کار : ⏪ 6-جلوگیری از استثمارفکری دیگران ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (79/آل عمران) براى هيچ بشرى سزاوار نيست كه خداوند، كتاب آسمانى و حكم و نبوّت به او دهد سپس او به مردم بگويد: «غير از خدا، مرا پرستش كنيد!» بلكه (سزاوار مقام او، اين است كه بگويد: مردمى الهى باشيد، آن گونه كه كتاب خدا را مى‏آموختيد و درس مى‏خوانديد! و غير از خدا را پرستش نكنيد) 📝 نکته: ▫ امتياز پيامبران بر ديگران آن است كه هر قدر بر تعداد ياران و قدرتشان افزوده شود، مردم را بيشتر به بندگى خدا دعوت مى‏كنند، و هرگز راه توحيد را عوض نمى‏كنند و تأكيد و هشدارشان بيشتر مى‏شود. امّا دعوت كننده‏ هاى سودجو وسران جبهه باطل، در ابتدا با قيافه ‏اى مقدّس مآبانه ودلسوزانه كار را شروع مى‏ كنند، ولى پس از رسيدن به مسند قدرت، استبداد و خودمحورى را پى‏ ريزى مى‏ نمايند. ▫ در آموزه های اسلامی آمده است كه به بردگان خود، «عَبدى= بنده من» نگوييد، بلكه «فَتى‏= جوان» بگوييد و بردگان نيز به مولاى خود «ربّى» نگويند، بلكه «سَيّدى» بگويند. ▫ اگر انبيا نبايد پرستش بشوند، حساب ديگران روشن است. اگر مواهب معنوى عامل عبوديّت نشود، حساب زرق و برق مادّى و بت ها و نمادها روشن است. ▫ «رَبّانيّين» جمع «رَبّانى» به كسى گفته مى‏شود كه پيوند او با خدا محكم باشد و در فكر اصلاح و تربيت ديگران باشد. ▪ رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: درباره من دو گروه هلاك شدند: ☑ 1- پيروان افراطى، كه مرا از حدّ بشرى بالا بردند. ☑ 2- دشمنان بى‏ انصاف، كه پيامبرى مرا قبول ندارند و من از هر دو گروه بيزارم. ▫ حضرت عيسى عليه السلام نيز اين هشدار را براى پيروان خود گوشزد كرده بود و نظير اين معنا را در نهج ‏البلاغه از حضرت على عليه السلام نيز شاهد هستيم. همچنين فرمودند: «لا تَرفعونى فَوق حقّى فاِنّ اللّه تعالى اِتّخذَنى عَبداً قبل اَن يَتّخذَنى نَبيّاً» مرا از آنچه هستم بالاتر نبريد، همانا خداوند پيش از آنكه مرا پيامبر قرار دهد، بنده آفريده است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 250 (پيام به جشنواره سراسري كريم و ) 🔅🔅🔅 ▫ قرآن، كتابِ صلاح و فلاح و نجاح است، حفظ الفاظ آن، عبادتِ تلاوت و صيانت مفاهيم آن، عبادت تعلّم و اجراي احكام فقهي و حدود آن، عبادت تحقّق عيني را به همراه دارد. ▫ بسيج آگاه و راهي طريق معرفت و سالكِ صراط محبّت كه اجر رسالت به شمار آمد مي كوشد، معالي قرآن را با مدارج همتاي آن، يعني عترت طاهرين(عليهم‌السلام)، معارج خويش سازد و با عروج به اوج تعبّد در ساحت قدس ربوبي، دست رد به سينه نامحرم غربي و شرقي، [و] داخلي و خارجي بزند و پاس داشتِ خون پاك شهيدان فراموشش نشود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر (ص)، ماندنی و جاودان وجود مبارک درباره (علیهما آلاف التحیه و الکرم) فرمود: او (اِمامُ مَنِ اتَّقی وَ بَصَرُ مَنِ اهتَدی). هر کس اهل راه است، چشم او است؛ هر کس اهل است، او پیغمبر است. بعد فرمود: پیغمبر نیامد که برود، آمد که برای همیشه بماند؛ (حَتّی اُوری قَبَساً لِقابِس وَ اَنارَ عَلَماً (لَخابّط) و (حابِس)). فرمود: پیغمبر آمده، چراغی را روشن کرده، و آتشی را روشن کرده که دیگران بیایند از شعله او بگیرند و گرم بشوند؛ این راه تا روز قیامت زنده است؛ قرآن هست، سنت معصومین هست. 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۹۴ ، خطبه ۷۲ و خطبه ۱۰۶ ◼ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم ؛ مسجد جامع دماوند _ ۱۳۷۷/۰۴/۰۳ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ .مزمل ۲۰ 📌 و او می پرسید.....چرا ما قرآن می خوانیم با اینکه چیزی از آن نمی فهمیم ?   ⏮یک پیرمرد آمریکایی مسلمان همراه با نوه کوچکش در یک مزرعه در کوههای شرقی کنتاکی زندگی می کرد. هرروز صبح پدربزرگ پشت میز آشپزخانه می نشست و قرآن می خواند. نوه اش هر بار مانند او می نشست و سعی می کرد فقط بتواند از او تقلید کند. یه روز نوه اش پرسید : ▫️ پدربزرگ من هر دفعه سعی می کنم مانند شما قرآن بخوانم ، اما آن را نمی فهمم و چیزی را که نفهمم زود فراموش می کنم و کتاب را می بندم ! خواندن قرآن چه فایده ای دارد؟ ▫️پدر بزرگ به آرامی زغالی را داخل بخاری گذاشت و پاسخ داد : این سبد زغال را بگیر و برو از رودخانه برای من یک سبد آب بیاور. ▫️ پسر بچه گفت : اما قبل از اینکه من به خانه برگردم تمام آب از سوراخهای سبد بیرون می ریزد!؟ پدر بزرگ خندید و گفت : " آن وقت تو مجبور خواهی بود دفعه بعد کمی سریعتر حرکت کنی." و او را با سبد به رودخانه فرستاد تا سعی خود را بکند . ▫️پسر سبد را آب کرد و سریع دوید ، اما سبد خالی بود قبل از اینکه او به خانه برگردد. در حالی که نفس نفس می زد به پدربزرگش گفت که حمل کردن آب در یک سبد غیر ممکن بود و رفت که در عوض یک سطل بردارد . ▫️پیرمرد گفت : "من یک سطل آب نمی خواهم ، من یک سبد آب می خواهم ، تو فقط به اندازه کافی سعی خود را نکردی ." و او از در خارج شد تا تلاش دوباره پسر را تماشا کند . ▫️ این بار پسر می دانست که این کار غیر ممکن است ، اما خواست به پدر بزرگش نشان دهد که اگر هم او بتواند سریعتر بدود باز قبل از اینکه به خانه باز گردد آبی در سبد وجود نخواهد داشت . ▫️پسر دوباره سبد را در رود خانه فرو برد و سخت دوید ، اما وقتی که به پدربزرگش رسید سبد دوباره خالی بود.نفس نفس زنان گفت : " ببین! پدربزرگ ، بی فایدست . ▫️پیرمرد گفت : "باز هم فکر می کنی که بی فایدست ؟ به سبد نگاه کن." پسر به سبد نگاه کرد و برای اولین بار فهمید که سبد فرق کرده بود ، سبد زغال کهنه و کثیف حالا به یک سبد تمیز تبدیل شده بود؛ داخل و بیرون آن. پسرم ، چه اتفاقی می افتد وقتی که تو قرآن می خوانی . ▫️تو ممکن است چیزی را نفهمی یا به خاطر نسپاری ، اما وقتی که آن را می خوانی تو تغییر خواهی کرد؛ باطن و ظاهر تو و این کار الله است در زندگی ما... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۳۵ 📌طرفداری از الی بايد طرفدار باشد. اگر چه به ضرر او، يا پدر و مادر و يا نزديکانش تمام شود. طرف مقابل او چه باشد چه ، نبايد برای او در طرفداری از فرقی کند. بنابراين الی نبايد پيرو هوای نفسش باشد و را رعايت نکند و بايد زبانش را به گفتن عادت دهد. زيرا خدای تعالی به آنچه می کنيد است. تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔅
☘️☘️☘️ ⏹ارادتمندان به قرآن و دوست داران کاوش های قرآنی را به همراهی با صفحه قرآنی رحیق دعوت می کنیم....بسم الله 👇🏼👇🏼👇🏼 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره شمس و علق 1تا5 🕑 زمان: ۵ دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
برشی از کتاب گرانسنگ (55) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 لطايف و اشارات ☑ 1- اشتراك سوره ها در عدد حروف مقطعه حدس صائب يا محتمل الاصابه حضرت استاد علامه طباطبايى (قدس ‍ سره) قابل تسرى نسبت به اشتراك سور مُصَّدَر به حروف مزبور از جهت ديگر،، يعنى عدد نيز خواهد بود و آن اين كه سه سوره مشترك است و در اين كه هر كدام داراى يك حرف مقطع است و چهار سوره شركت در اين دارد كه حروف مقطع آنها دو حرفى است و سه سوره داراى حروف مقطع سه حرفى است و دو سوره چهار حرفى و دو سوره پنج حرفى است. شايد براى اشتراك در عدد، رمز خاص باشد و همچنين در ساير جهات مشترك. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (56) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 لطايف و اشارات ☑ 2- راه حل دو معضل ▫ وضع حروف اعتبارى است و با تفاوت قرار دادها متفاوت مى شود و بر اين اساس، ممكن است حرفى در زبان قومى براى معناى ويژه نهاده شده باشد و همان حرف در زبان ملت ديگر، مهمل باشد، نه مستعمل. ▫ همان طور كه درباره اصل كلمه ، نيز چنين است ؛ زيرا اين ويژگى حروف و كلمات امرى تكوينى نيست تا اولا، براى همه اقوام و ملل يكسان باشد و ثانيا، پيوند عينى با موجودهاى تكوينى برتر مانند موجود مثالى، عقلى و مافوق آنها داشته باشد، ليكن معضل اعتبارى بودن وضع حرف از يك سو و اعضاى پيوند اعتبار و تكوين از سوى ديگر همان طور كه درباره اصل آيات قرآن كريم مطرح است درباره حروف مقطع نيز وجود دارد و براى حل آن پاسخ معقول و مقبولى با استمداد از مبانى عرفان و استعانت از مسئله خلافت انسان كامل و تنظيم پيوند موجود اعتبارى با موجود حقيقى در محدوده هستى خليفه الله ارائه مى شود؛ يعنى، انسان كاملى كه بر اثر قر نوافل و فرايض، فيض خاص خداوند در همه مجارى ادراكى و تحريكى او ظهور يافته و فوز ويژه الهى در همه شئون هستى وى زهور پيدا كرده است. ▫ در اين صحنه، در مرحله اول عارفان و در مرحله بعد حكيمانى كه صبغه عارفان را در سيرت خود استمرار داده اند و يا در مقطع خاص به تدوين رساله عرفانى مبادرت كرده اند از راز و رمز حروف مقطعه سخن گفته، آن پرده نشين محجوب را براى برخى از اصحاب سر، شاهد بازارى كرده اند وا ين انزال ماوراى حجاب به بيرون، و تنزيل سر مستور به مقام مشهور با حكم ازلى منافات ندارد زيرا گرچه حكم ازلى درباره گلاب و گل اين بود كه گلاب پرده نشين مستور و گل شاهد مشهور باشد: در كار گلاب و گل حكم ازلى اين بود كاين شاهد بازارى و آن پرده نشين باشد(153) ▫ ليكن در همان ازل چنين ترسيم شده كه برخى اسرار افشا نشده، مشهور شود، ولى نه براى هر كس، بلكه براى خواص كه راهى مستور و مصون از غبار غيريت و طريقى از حبل الوريد دارند. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت24 :تفسیر آیه7 سوره مطففین ✳️ کلاَّ إِنَ‌ کِتَابَ‌ الفُجَّارِ لَفِي‌ سِجِّينٍ‌ ▫️«کِتَابٌ»: نوشته. یادداشت شده. ▫️ «سِجِّین»: اسم خاصّ دیوان یا دفتر کلّ بایگانی نامه‌های اعمال بدکاران و بزهکاران است. صیغه مبالغه «سِجنّ» است که به معنی زندان است، لذا سِجّین، زندان بسیار سخت و تنگ است (نگا: فرهنگ لغات قرآن دکتر قریب). تعبیر از آن بدین نام شاید به خاطر این باشد که محتویات این دیوان سبب زندانی شدن صاحبانش در دوزخ است. گویا اصل آن «سِنْجُون» و در زبان اتیوپی یا حبشی قدیم به گِل و لای گفته می‌شود. در این صورت بیانگر فرود و پستی نیز می‌باشد (نگا: جزء عم شیخ محمّد عبده). ☑️ ۱ - لزوم توجّه به معاد و غفلت نداشتن از قیامت و زمان حضور در پیشگاه خداوند (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون ... کلاّ) حرف «کلاّ» براى ردع است و مخاطب را از رویه اى که جملات پیشین بر آن دلالت داشت، بازمى دارد. ☑️ ۲ - احضار کم فروشان در صحنه قیامت و حسابرسى اعمال آنان، قطعى و تردیدناپذیر است. (ویل للمطفّفین ... ألا یظنّ أُولئک ... کلاّ) 🎄 ۳ - کردار بدکاران، ثبت و ضبط شده و در نامه عمل آنان باقى خواهد ماند. (کتب الفجّار) «کتاب الفجّار»، صحیفه اى است که در آن، اعمال فاجران ثبت شده است. ☑️ ۴ - نامه عمل فاجران، در دیوانى تغییرناپذیر و زندانى منحطّ، بایگانى و حفاظت مى شود. (إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) سجّین همان سجن (زندان) است، علاوه بر رساندن معناى خلود; زیرا این وزن براى مبالغه است (مجمع البیان). تفسیر آن به «کتاب مرقوم» - در دو آیه بعد - دلالت دارد که «سجّین» کتابى است که نامه عمل فاجران، به گونه اى در آن قرار داده شده است که گویا نوشته ها در آن حبس شده است. مقابله آن با «علّیین» - که در آیات بعد آمده است - بیانگر انحطاط و پستى آن است. ۵ - کم فروشى، ازبین برنده دیانت انسان و نمونه اى از فسق و سرکشى در برابر خداوند است. (ویل للمطفّفین ... کلاّ إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) «فجور»; یعنى، دریدن پرده دیانت (مفردات راغب) و به معناى فسق و عصیان نیز آمده است (قاموس). ارتباط این آیه با آیات پیشین، بیانگر این است که از «فجّار»، همان «مطفّفین» اراده شده است. ۶ - نامه عمل کم فروشان، در جایگاهى پست نگه دارى خواهد شد. (ویل للمطفّفین ... إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) ۷ - کیفرهاى تعیین شده براى فاجران، حکم تقدیر شده خداوند و گریزناپذیر است.* (إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) «کتاب» - در یک احتمال - به معناى مکتوب است. در این احتمال، مراد نوشته هاى تقدیر شده الهى، درباره کیفر فاجران و «کتابت» به معناى قضاى حتمى و حکم تخلف ناپذیر خواهد بود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت25 :تفسیر آیه8 سوره مطففین ✳️وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا سِجِّينٌ‌ ☑️۱ - ابزار شناخت دیوان نامه هاى اعمال بد، در دسترس همگان نیست. (و ما أدریک ما سجّین) ☑️۲ - مخزن نامه هاى عمل بدکاران، داراى ویژگى هایى فراتر از حد بیان است و پستى و گریزناپذیر بودن آن قابل توصیف نیست. (و ما أدریک ما سجّین) ریشه کلمه «سجّین» بر زندان بودن جایگاه نامه عمل بدکاران دلالت دارد و پستىِ آن، از تقابل با «علّیّین» در آیات بعد استفاده مى شود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت26 :تفسیر آیه 9 سوره مطففین ✳️کِتَابٌ‌ مَرْقُومٌ‌ ▫️«کِتَابٌ»: مراد دیوان شرّ بدکاران است. «مَرْقَومٌ»: نشاندار به علائمی که بیننده با نخستین نگاه پی می‌برد به شرور و بدیهای مندرج در آن. نوشته شده. ☑️1 - دیوان نامه هاى عمل بدکاران، نوشته اى خوانا و علامت دار و بى ابهام است. (کتب مرقوم) «کتاب» خبر براى ضمیر محذوفى است که به «سجّین» برمى گردد. «مرقوم» - از ریشه «رَقْم» (علامت و مارکى که بر پارچه زده شود) (مصباح) - یعنى، داراى علامتى که تشخیص آن را آسان سازد. ماده «رقم» به معناى «خط درشت» و «برطرف ساختن ابهام نوشته» نیز آمده است. (مفردات راغب) ☑️۲ - کردار هر کس، تنها گریبان گیر شخص او بوده و نامه عمل او با دیگر نامه هاى اعمال، مشتبه نخواهد شد. (ما سجّین . کتب مرقوم) ☑️۳ - عذاب مقدر الهى براى بدکاران، تخلّف ناپذیر و داراى حد و مرزى روشن و مشخص است. (ما سجّین . کتب مرقوم) چنانچه «کتاب» به معناى مکتوب و مراد از کتابت، قضاى حتمى باشد و «مرقوم» نیز به معناى «نوشته واضح و گویا» گرفته شود; مفاد آیه این خواهد بود که «سجّین» (همان کتاب جامع که عذاب هاى مقدر فاجران را دربردارد) مکتوب وتقدیر شده اى واضح است که حد و مرز هر عذاب مقدر، در آن کاملاً روشن است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom