eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آيات ۱۱۷ ـ ۱۱۶ 🔅پيروی از و گمان الی بايد خود را از و پيروی دروغين سير و سلوک دهد زيرا اکثر آنها به خاطر اينکه از ظن و پيروی می کنند او را از راه صحيح می نمايند و فقط بايد از و الهام و پيروی کند زيرا خدای تعالی بهتر می داند که چه کسی از آنها را دريافته است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹 به نام خداوند 🌹 🌹من هیچگاه برای جلب کسی تلاش نمی کنم. 🆔@rahighemakhtoom 🌺 وظیفه من نیست محبت خودم را در انسان ها قرار دهم. 🕋من همواره با هستم و رفتار درست انجام می دهم و محبت من را در قلب انسان ها قرار می دهد. 🌹اصلا نگران محبت نباش، نگران ایمانت به و رفتارهای خودت باش. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 259 پيام به زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢فرشته مظلوم علم ▫️دانش هر چند بناي استوار است؛ ليكن تندباد حوادث، هر لحظه او را به صَوبي سوق مي دهد و از سوئي باز مي دارد تا چنين كالاي گرانبهايي را به خدمت گيرد. استبداد انديشوران خودخواه از يك جهت، استثمار متكاثران سودجو از جهت ديگر، استعباد سياست بازان مستكبر از جهت سوم و استحمار متحجّران راكد از جهت چهارم، همگي در صددمُثْله نمودن فرشته مظلوم علم اند. ▫️مهم ترين عاملي كه اصل حيات، سلامت، استقلال و آزادي دانش را تضمين مي نمايد، همانا ايمان راسخ خود عالم است. گفتار گهربار اميرمؤمنان(عليه‌السلام) در اين باره چنين است: «...و بالإيمان يُعمر العلم و بالعلم يُرهَبُ الموتُ و بالموت تُختم الدّنيا و بالدّنيا تُحرزُ الاخرة... » [1]؛ يعني معمور و آباد شدن دانش به وسيله مهندسي دين و معماري ايمان و كارگري آيين است، وگرنه سقف خانه علم با لرزه ها و پس لرزه هاي ياد شده فرو مي ريزد و صاحبخانه، يعني دانشمند غير متعهد را از بين خواهد برد: «ربّ عالم قد قَتَلَه جَهْلُه و عِلْمُه مَعه لايَنْفَعه».[2] =============== 1]ـ نهج البلاغه، خطبه 156. [2]ـ همان، حكمت 107. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
اعراف 14.mp3
15.8M
14 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
آرزوی دراز 42.mp3
4.79M
(42) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:39 دقیقه 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom 📼آرزوی دراز 2 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
خطر غفلت.mp3
1.29M
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12 🆔 @a_javadiamoli_doross 🌿🌿🌿 🆔@rahighemakhtoom 💢خطر غفلت 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#خضوع_و_خشوع #تبدیل_ایمان_به_كفر #میل #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12 🆔 @a_javadiamoli_doross 🌿🌿🌿 🆔@rahighemakhtoom 💢خطر غفلت 🔸 فرمود ایمان مادامی كه آثارش بر او بار نباشد سودی ندارد؛ اگر كسی مؤمن بود ولی غفلت كرد، این غفلت تدریجاً آن ایمان را از بین می ‌برد و به كفر تبدیل می ‌كند. خطر تبدیل ایمان به كفر است. اول ارتكاب مكروهات است، بعد معاصی صغیره، بعد معاصی كبیره، بعد ابتلاء به اكبر كبائر كه كفر وشرك است. هر لحظه ‌ای كه انسان غافل شد فوراً باید آن غفلت را جبران كند؛ ﴿وَ إِمّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾.[1] اگر شیطان به انسان آسیبی رساند، برای محفوظ ماندن از این آسیب باید به خدا پناه ببرد؛ لذا فرمود شما بكوشید که این غفلت را به تبدیل كنید، اگر چند لحظه غافل ماندید الآن فرصت جبران اوست. 🔸 ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾؛[2] یعنی هنوز وقت آن نرسید كه مؤمن خاشع بشود؟! هنوز فرصت آن نیامد كه اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب شود؟! اگر الآن اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب نشد و این غفلت ادامه پیدا كرد، این غفلت مستمر قلب را قَسی می ‌كند. قلب قاسی قلبی مرده است. پس مؤمن اگر خاشع نشد خطر است. ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾، هم در برابر یاد حق و هم در برابر احكام الهی قلب او خاشع باشد، به این فكر نباشد كه احكام الهی ر ا به خود توجیه كند، به این فكر نباشد كه اگر میل او نپسندید نپذیرد، ﴿بِما لا تَهْوی أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ﴾ نباشد، در برابر یاد خدا و احكام خدا و باشد، چرا؟ برای اینكه ﴿وَ لا یكُونُوا كَالَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. [1] . سوره اعراف، آیه22؛ سوره فصلت، آیه36. [2] . سوره حدید، آیه16. 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خودکشی و اذن و اراده خداوند!.استاد ملکی.Mp3
550K
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 آیا کسی که خودکشی می کند، با اذن و اراده خدا بوده است؟ قرآن می گوید هیچ مرگی بدون اذن و اجازه خدا نیست. کسی که خودکشی می کند، آیا با اذن و اراده خدا بوده است؟ 📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (1) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a 🔅🔅🔅 و أقمتم الصلوة؛ و نماز را به پا داشتيد. ⏹أقمتم: «اَقمتم» صيغه نهم ماضي باب افعال از ريشه «قوم» است كه اصل آن به معناي «ايستادن» (مقابل نشستن) مي آيد. ابن فارس براي اين واژه دو ريشه ذكر كرده است: جماعتي از مردم و ايستادن ؛ ليكن به نظر مي رسد (همان گونه كه فيومي نيز نقل كرده است) معناي اصلي آن همان ايستادن باشد و از آن جهت بر گروهي از مردم اطلاق شده است كه با هم براي انجام دادن كارهاي بزرگ و مهم قيام مي كنند. ⏺به ستون و ركن هر چيز كه مايه ايستادگي و انتظام آن مي گردد قِوام يا قِيام آن چيز مي گويند، چنان كه به غذا و ساير نيازمندي هايي كه انسان را سر پا نگه مي دارد و تحرك مي بخشد، قِوام گفته مي شود. ⏹بر اين اساس، استعمال اين واژه در باب اِفعال كه با تعديه همراه است به معناي برپا داشتن ديگري مي آيد، در نتيجه آشكار كردن، استمرار بخشيدن و براي كسي يا چيزي فرياد برآوردن كه فيومي براي اين باب بيان كرده از لوازم معناي تعديه است. ⏺الصلوة: دو ريشه براي اين واژه ذكر شده است ؛ ولي به نظر برخي از واژه شناسان، اين دو ريشه قدر جامعي دارد و آن نرم شدن است. نرم شدن گاهي به وسيله آتش است كه چوب، آهن و... را نرم مي كند و گاهي به وسيله نماز است كه قلب را نرم مي كند. ⏺كساني كه اين واژه را به معناي دعا گرفته و (صَلِ عَلَيهِم) را دليل آن دانسته اند، معتقدند كه چون افعال مخصوص و مشهور (نماز) مشتمل بر دعاست، آن را «صلات» ناميده اند. 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی