eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
703 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 راه بهشت 🔸 اینها که در بهشت با هم هستند، و یکدیگر را زیارت می‌ کنند، «تزاور» دارند و ملاقات می‌ کنند، گفتگو می ‌کنند سؤال و جواب دارند: ﴿وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ یتَساءَلُونَ﴾،[1] از جواب معلوم می‌ شود که محور سؤال چه بود؛ محور سؤال این است که شما وضعتان چه بود؟ در دنیا چه کار می ‌کردید؟ از چه راه به بهشت رسیدید؟ اینهاست. ﴿قالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فی‏ أَهْلِنا مُشْفِقینَ﴾؛[2] ما در خانواده خیلی با رفتار می ‌کردیم؛ یعنی از خانواده صحیح و تربیت شده می‌ گذرد، این راهش است! وقتی بهشتی ‌ها از یکدیگر سؤال می ‌کنند چگونه شد شما این جا آمدید؟ می‌ گویند راه بهشت از می‌ گذرد، ما با در خانه با همسرمان، با بچه ‌هایمان، با دخترمان، با پسرمان زندگی می‌ کردیم. اگر خدا فرمود: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً﴾[3] ما با این آیه را عمل می‌ کردیم. 🔸 گفتند بهشتی شدن از می‌ گذرد، ما مسئول تربیت بچه‌ هایمان بودیم. خدا فرمود: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ﴾، ما هم سعی کردیم خودمان را حفظ بکنیم. ﴿وَ أَهْلیكُمْ﴾؛ سعی کردیم بچه‌ هایمان را خوب تربیت کنیم. خانواده جامعه را می ‌سازد، هیچ دانشگاهی به اندازه دانشگاهِ هفت ساله پدر و مادر نیست، چون سفارشی نیست، سفارشی نیست که دوست یکدیگر باشید، مهربان باشید، اینها با سفارش حلّ نمی ‌شود، اینها یک امر است. محبت سفارشی نیست، محبت تزریقی نیست، این هفت سال، هفت سال است، بهشت از راه خانواده می ‌گذرد. 🔸 اینها سؤال کردند از چه راهی وارد بهشت شدید؟ گفتند از راه ! ما از یک خانواده صحیح و سالم گذشتیم، خلاصه از خانواده می ‌گذرد، ما نسبت به اهل خود این طور بودیم و اختصاصی به بچه‌ ها ندارد! نسبت به پدر و مادر این طور بودیم، نسبت به برادر و خواهر این طور بودیم، نسبت به بچه ‌ها این طور بودیم، نسبت به نوه‌ ها این طور بودیم، با در خانه زندگی می‌ کردیم. خدا به ما فرمود را مثل خودت از آتش حفظ کن: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً﴾، ما هم این کار را کردیم. [1]. سوره طور، آیه25. [2]. سوره طور، آیه26. [3]. سوره تحریم، آیه6. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 8 تاریخ: 1395/11/26 🆔 @a_javadiamoli_doross
. خداوندا! سپاس بی‌حد و کران، حکمت بالغۀ تو را سزاست که خوف و گرسنگی، بیماری‌ها و اضطراب‌ها، وحشت از اختلال حیات، و محصول اندیشه‌ها و کارهای عضوی را مثل ترمزهایی بر ماشین خطرناک وجود انسان قرار دادی که اگر این ترمز وجود نداشت، این ماشین خطرناک و نیرومندتر از همۀ نیروهای طبیعت، نه تنها همۀ افراد همنوع خود را زیر چرخ‌های خود متلاشی می‌ساخت، بلکه هوای زیر گرفتن کوزارها (اَبَرتپنده‌ها) و کهکشان‌ها هم به سرش می‌زد و کائنات عالم طبیعت را آن‌چنان اسباب‌بازی تلقی می‌کرد که کودکان خردسال، عروسک و توپ را چنان تلقی می‌کنند. این انسان با اینکه امان‌نامۀ مطلقی از حوادث و رویدادهای نیرومندتر از خود در دست ندارد، می‌گوید: ای کاش همۀ انسان‌ها یک گردن داشتند و آن را من به یک بار قطع می‌کردم. (ِنرون) آناستاز برای استنشاق و تنفس از هوا، مالیات وضع می‌کند. او اگر امان‌نامۀ داشت، چه می‌خواست و چه می‌کرد؟! ، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۲- انسان‌شناسی. ص ۲۶۳ و ۲۶۴ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
24 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 15 مَثَل_آتش اءُوْلَّبِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُاْ الضَّلَلَةَ بِالْهُدَی فَمَا رَبِحَت تِّجَرَتُهُمْ وَمَا کَانُواْ مُهْتَدِینَ مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّآ اءَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَتٍ لا یُبْصِرُونَ صُمُّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَیَرْجِعُونَ . (( (منافقان ) کسانی هستند که هدایت را به گمراهی فروخته اند ؛ و این (داد و ستد و) تجارت (برای ) آنها سودی نداده و خود هدایت نیافته اند . مثل آنان ، مثل کسی است که آتشی افروخته (تا در بیابان تاریک راه خود را پیدا کند) ولی هنگامی که آتش اطرافش را روشن ساخت ، خداوند (طوفانی می فرستد و) آن را خاموش می کند و آنها را در تاریکی وحشتناکی که چشم کار نمی کند ، رها می سازد . آنها کر و گنگ و کور ، بنا بر این (از راه خطا) باز نمی گردند ! )) . همچو آن کز بهر نور افروخت نار روشنایی برد زان پروردگار ترک ایشان کرد و در تاریکی اند زان نمی بینند و دور از نیکی اند صُمّ و بکم و عمی گشتند این حرون گفت از این معنی فهم لا یرجعون وجه تشبیه خداوند متعال طی هشت آیه قبل ، ویژگیهای منافقان را بر شمرده ، آنان را به عنوان آدمهای دوچهره ، بی ایمان ، خدعه گر ، بی شعور ، دارای مرض قلبی و روحی ، دروغگو ، مفسد ، مغرور ، خود برتر بین ، سفیه ، نادان ، همکار شیاطین ، استهزا گر ، طغیانگر ، و بالا خره مشتری و خریدار ضلالت و گمراهی معرفی می کند ، ولی در این آیه آنان را به مسافری تشبیه کرده که در شب ظلمانی ، در بیابانی گرفتار شده است و آتشی می افروزد تا در پرتو آن راه را از بیراهه تشخیص دهد و در گودالهای بیابان سرنگون نگردد . ولی همین که آتش را بر افروخت و اطرافش را روشن ساخت ، ناگهان طوفانی سخت بر می خیزد و آن آتش را خاموش می سازد ، و او دوباره در تاریکی وحشت انگیز ، سرگشته و حیران می ماند و نمی داند چه کند . بنا بر این ، وجه شباهت در این تشبیه ((حیرت زدگی و سرگردانی )) است . آری ، کسی که با خدا و مؤ منان ، حیله گری و نیرنگ بازی کند ، ثمره کارش و نتیجه معامله و تجارتش جز تحیّر و سرگردانی نخواهد بود . منافقان همواره خود را زرنگ و باهوش و فهیم می دانند و مؤ منان راستین و یکدل را سفیه و نادان می شمرند و روی همین پندار غلط ، راه نفاق و دورویی را پیشه خود می سازند تا از منافعی که به دو طرف می رسد ، برخوردار شوند ! و هر دسته که غالب گردند ، آنها را از خود بدانند ؛ اگر مؤ منان پیروز شوند ، در صف مؤ منان و اگر غلبه با کافران باشد ، با آنها باشند و به اصطلاح هم از ((توبره )) بخورند ، و هم از ((آخور)) ! آنان نمی دانند که نفاق و دورویی برای مدّت طولانی نمی تواند مؤ ثّر واقع شود . ممکن است چند صباحی از مصونیّتها و مزایای اسلام برخوردار شوند و از رفاقت با کفار و شیاطین نیز بهره جویند ، ولی این کار کوتاه مدّت است ، همانند آتشی است که در بیابان تاریک در معرض وزش طوفان و گردباد قرار گرفته باشد ، لذا دیری نمی پاید که چهره واقعی نفاق آشکار و منافقان رسوا می شوند و آنها به جای کسب موفّقیت و محبوبیّت ، منفور و مطرود جامعه خواهند شد و همچون کسی که در بیابان ظلمانی ، راه گم کرده و چراغ را از دست داده ، سرگردان می مانند . منافقان نه تنها با مؤ منان خدعه می کنند ، که با کافران و همکیشان خود نیز نیرنگ روا می دارند ! اینان افراد سر درگم و بی هدف و فاقد برنامه و مسیر مشخّصند و در حقیقت برده منافع خویش هستند ؛ نه به راه مؤ منان اعتقاد دارند و نه به کیش کافران اعتماد ! قرآن مجید در آیه ای دیگر حالت تحیّر و دغدغه و آشفتگی فکری و تزلزل درونی منافقان را چنین ترسیم می کند : (مُّذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذَا لِکَ لاَّ إِلَی هَّؤُلاَّءِ وَلاَّ إِلَی هَّؤُلاَّءِ . . . ) ؛ ((آنها افراد (بی هدف و) سرگردانی هستند که نه سوی اینها و نه سوی آنهایند ! (نه در صف مؤ منانند و نه در صف کافران ! ) )) . 👈ادامه در پست زیر 👇👇👇 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👆👆👆 بعضی از مفسران از جمله (اِسْتَوْقَدَ ناراً) این نکته را استفاده کرده اند که : منافقان برای رسیدن به ((نور)) از ((نار)) استفاده می کنند ؛ آتشی که هم دود و سوزش دارد و هم خاکستر ، در حالی که مؤ منان از نور خالص و چراغ روشن و پرفروغ ایمان بهره می گیرند . منافقان گرچه تظاهر به نور ایمان دارند ، امّا باطنشان ، نار است و اگر نوری هم باشد ضعیف و کوتاه مدّت است . این نور مختصر یا اشاره به فروغ وجدان و فطرت توحیدی است و یا اشاره به ایمان نخستین آنهاست که به تدریج بر اثر تقلیدهای کور کورانه و تعصّبهای غلط و لجاجتها و عداوتها ، پرده های ظلمانی و تاریک بر آن می افتد نه تنها یک ظلمت بلکه به تعبیر قرآن ((ظلمات )) . بعضی دیگر گفته اند : اگر جمله (اِسْتَوْقَدَ ناراً) (روشن کردن آتش ) را به معنای ظریف ادبی آن که ((فتنه انگیزی )) است ، در نظر بگیریم ، در این صورت باز می توان گفت که منافق تشبیه شده است به ((فتنه انگیز)) و ((مفسد)) . بنابراین وجه شباهتشان ایجاد فتنه و فساد است . جمله (صُمُّ بُکْمٌ عُمْیٌ) ، در حقیقت تشبیه دیگری از طرز تفکر و بینش منافقان است ؛ یعنی دنیاپرستی و زرق و برق مادیّات و دلبستگی آنان به عالم محسوسات ، منافقان را چنان مجذوب کرده که نیروی تفکّر و تعقّل را از آنها ربوده و آنان را نسبت به درک معارف و بیان حقایق الهی کور و کر و لالشان کرده است ، به گونه ای که همه چیز را از دیدگاه مادّیات و به قول ((مولوی )) با چشم ((آخور بین )) ارزیابی و تجزیه و تحلیل می کنند : چشم آخِر بین تواند دید راست چشم آخُر بین غرور است و خطاست 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🖌علامه جعفری رضوان الله علیه ✂️ واقعا شگفتا ! از وضع مغزی کسی که دهها سال در مسائل علمی و صنعتی و هنری پیشرفت می نماید ، ولی معلومات و معارف او درباره خداشناسی همان است که در دوران کودکی از مادر بزرگش شنیده است.
وَيَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ «زندگی حضرت آدم علیه السلام» و ای آدم، تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و از هر جا (و از هر میوه ای) که خواستید بخورید و به این درخت نزدیک نشوید که از ظالمین خواهید بود. (سورة الاعراف، آیه ۱۹) برداشت از آیات ۲۳ ـ ۱۹ 📌 به الی باید از جریان حضرت علیه السلام بگیرد و بداند که اگر کار و یا ترک اولایی انجام داد از به خود محسوب می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره صفحه ۴۷]  💢سبقت به نماز از نظر اسلام بهترین عمل است. قال علی علیه السلام: «اللّه اللّه فی الصلوة فانّها خیر العمل» [۱] . قرآن کریم به دستور می‌دهد نسبت به کارهای خیر از دیگران سبقت بگیرند؛ «فاستبقوا الخیرات» [۲]، بنا بر این نماز از جمله اموری است که باید نسبت به آن گرفت و اصولاً ترغیب و تشویقی که نسبت به امر شده در باره ی کمتر عبادتی به عمل آمده است، از این رو در اذان و اقامه در شبانه روز ۲۰ مرتبه «حیّ علی الصّلوة» و ۲۰ مرتبه «حیّ علی الفلاح» و ۲۰ مرتبه «حیّ علی خیر العمل» و ۱۰ مرتبه «قد قامت الصلوة» گفته می‌شود. ---------- [۱]: ۸. بحار / ج ۴۲ / ص ۲۴۹. [۲]: ۱. مائده / ۴۸. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (75) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتققين 💢تفسير ⏪قرآن كريم، كتاب يگانه و مهمين واژه كتاب در قرآن كريم گاهى بدون الف و لام آمده، مانند: (قد جاءكم من الله نور و كتاب مبين) (239) و در مواردى با الف و لام ذكر شده است ؛ مانند آيه مورد بحث. ▫️در مواردى كه با ال آمده، افزون بر احتمال تعريف و عهد، اين احتمال نيز مطرح است كه ال آمده، افزون بر احتمال تعريف و عهد، اين احتمال نيز مطرح است كه ال مفيد حصر حقيقت باشد، نظير ال در جمله هو الرجل ؛ يعنى، او يگانه مرد است. بر اساس اين احتمال، جمله (ذلك الكتاب) بدين معناست كه حقيقت كتاب، منحصر در قرآن كريم است ؛ زيرا قرآن تنها كتاب آسمانى است كه همه معارف و اسرار كتابهاى آسمانى پيشين و صحف سلف را در خود دارد و مهمين بر همه آنهاست: (و انزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب و مهيمنا عليه). (240) ▫️واژه كتاب در اين آيه كريمه به معناى مجموعه اى است كه حاوى خطوط كلى معارف و شريعت و احكام و قوانين آن است (عقايد، اخلاق و احكام عملى) و از طريق وحى بر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نازل شده است: (فبعث الله النبيين مبشرين و منذرين و مععهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس فيما اختلفوا فيه). (241) ◽️چنين كتابى تنها پنج پيامبر اولواالعزم (حضرت نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) عطا شده است: (شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا والذى اوحينا اليك و ما وصينا به ابراهيم و موسى و عيسى ان اقيموا الدين) (242) و اگر در آيه كريمه (جاؤ بالبينات والزبور والكتاب المنير) (243) سخن از اعطاى كتاب به همه پيامبران است، به اعتبار مجموع آنهاست، نه جميع. بدين معنا كه در ميان مجموع رسولان الهى بعضى از آنان دريافت كننده كتاب بوده اند، نه آن كه به فرد فرد آنان كتاب داده شده است. ◽️ساير پيامبران، حافظان و مبلغان كتب پيامبران اولواالعزم بودند؛ مانند حضرت يحيى كه مروج و حافظ كتاب حضرت عيسى (عليهما السلام) بود: (يا يحيى خذ الكتاب بقوه). (244) گرچه برخى آن حضرت را نيز صاحب كتاب مستقل پنداشتند، ليكن اثبات آن از نظر قرآن كريم، دشوار است. =================== 239- سوره مائده ، آيه 15 240- سوره مائده ، آيه 48 241- سوره بقره ، آيه 213 242- سوره شورى ، آيه 13 243- سوره آل عمران ، آيه 184 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
(23) @rahighemakhtoom ❇️ویژگی های کار : ⏪5-ایمان و عمل(اندیشه درست+درست اندیشی+رفتار درست+درست رفتاری) محورفعالیت ورمز موفقیت کار فرهنگی والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا وعملوا الصالحات(سوره عصر1و2) ایمان و عمل صالح و پذیرش حق و شکیبایى، بهره گیرى درست از سرمایه هاى وجودى خویش است. (لفى خسر . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) ☑️لزوم حق پذیرى، شناختن و شناساندن حق و پایدارى و شکیبایى براى تحقق آن (تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) ترغیب مؤمنان به توصیه دیگران بر حق و صبر، بیانگر لزوم پایبندى خود به آن دو است. ☑️حق پذیرى و دفاع از حق، نیازمند شکیبایى و استقامت است. (تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) جمله «تواصوا بالصبر»، ممکن است درصدد بیان زمینه هاى لازم براى مفاد «تواصوا بالحقّ» باشد. ☑️صلاح جامعه در کنار اصلاح خویشتن، ضرورتى اجتناب ناپذیر در ثمربخشى وجود انسان (لفى خسر. إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) ☑️ترویج حق و تقویت روحیّه پایدارى، نیازمند مشارکت و هم یارى مردم با یکدیگر است. (تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
Al-Infitar02.mp3
6.51M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 21تفسیر صوتی سوره انفطار 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
انفطار2.docx
47.4K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 22:تفسیر متنی سوره انفطار 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم 📜 فرازی از متن درس در سوره مبارکه «مدثّر» دو بار فرمود اين ﴿ذِكْري‏ لِلْبَشَرِ﴾[12] است ﴿نَذيراً لِلْبَشَر﴾[13] است خصوص مسلمان يا خصوص اهل ايمان أعم از مسلمان و کليمي و اينها نيست ما با بشر کار داريم منتها مکتب‌هايي که در جهان منتشر شده است اين قرآن حاکم بر آنهاست؛ ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾ را در سه جاي قرآن بيان کرد يعني به دست مسلمان‌ها بايد اين کتاب، جهاني بودنش از قوّه به فعل بيايد؛ با تعليم، با تفسير، با تشريح و با حلّ شبهات آن يعني به دست مسلمان‌ها اين کتاب جهاني باشد آدم اگر اين سه آيه را در قرآن تلاوت بکند بگويد: ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾ آن‌گاه فکر بکند که قرآن براي مسلمان‌هاست فقط، اين تام نيست، قرآن براي جوامع بشري است و فائق بر تمام مکتب‌هاست... ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
اعراف 19.mp3
15.14M
19 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معجزات انبیاء (علیهم السلام) 🔸 قرآن كریم كه را می ‌ستاید [و] معرفی می‌ كند، می ‌فرماید اینها در اثر قدرت روح انبیا است، چون ﴿اللّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾؛[1] خدا می‌ داند كه چه كسی را پیغمبر كند و نبوّت و رسالت را به كدام موطن اعطا كند، بعد هم می ‌فرماید: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾[2] این در نظام تدبیرِ الهی ثبت شده است كه خدا و فرستادگان خدا . خب اگر معجزه قابل اتیان مثل باشد كه شكست می ‌خورد، چون ابزار پیشرفت انبیا معجزه است. برای توده مردم معجزه است كه طریق اثبات نبوّت انبیا است. اگر معجزه قابل اتیان مثل باشد، نظیر علوم غریبه دیگر می ‌شود، آن ارزش را از دست می‌ دهد. این را خدای سبحان نفی كرد و فرمود هرگز شكست نمی‌ خورد. 🔸 در سورهٴ «مجادله» آیهٴ 21 این‌ چنین فرمود: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾ این ثبت شده است، نه اینكه انبیای من را شهید نمی ‌كنند ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقّ﴾؛[3] نه اینكه انبیا را نمی ‌كشند و اینها همیشه در جنگ ها پیروزند، خیلی ها در جنگ ها شهید شدند و شربت شهادت نوشیدند. فرمود رسالت من شكست نمی ‌خورد. به خود انبیا هم فرمود این دین را یا در زمان حیات شما یا بعد از حیات شما من می ‌كنم: ﴿فَإِمَّا نُرِینَّكَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّینَّكَ﴾[4]؛ من آنچه را كه دادم، یك مقداری در زمان حیات شما، یك مقداری بعد از حیات شما، بالاخره دین را تثبیت می‌كنم. رسالت شكست نمی ‌خورد گرچه رسول شهید بشود. شكست نمی‌ خورد گرچه آورندهٴ دین را شهید كنند. ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾،[5] معجزه به هیچ وجه شكست نمی‌ خورد. نه تنها «كتب الله لاغلبنّ انا و رسولی» نه، ﴿وَرُسُلِی﴾ همه انبیا این‌ چنین‌ اند! 🔸 این جزء سنّت های خدای سبحان است كه هیچ پیغمبری شکست نمی خورد: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾؛ همه فرستادگان من پیروزند. با اینكه: ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقّ﴾[6] و مانند آن؛ چه اینكه در سوره «صافات» آیه 171 و 172 و 173 این‌ چنین فرمود: ﴿وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِین ٭ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ ٭ وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمْ الْغَالِبُون﴾ این در قضای الهی گذشت كه همه مرسلین پیروزند و همه سپاهیان من ظفرمندند، اینها و اینها غالب‌اند [و] هرگز شكست نمی‌ خورند؛ در حالی كه بسیاری از انبیا را شهید كردند، بسیاری از جنود الهی را شهید كردند. یحیای شهید شربت شهادت نوشید، امّا و هرگز شكست نخورد، چرا؟! چون آنچه را كه انبیا می ‌آورند، قابل اتیان مثل نیست؛ پس این دو خصیصه در معجزات انبیا هست: نه راه فكری دارد (یك) و نه می ‌توان مثل آن آورد، (دو) البته این دومی در اثر همان اوّلی است، چون راه فكری ندارد، كسی نمی ‌تواند مثل آن بیاورد. [1] . سوره انعام، آیه 124. [2] . سوره مجادله، آیه 21. [3] . سوره آل‌عمران، آیه 21. [4] . سوره غافر(مؤمن)، آیه 77. [5] . سوره مجادله، آیه 21. [6] . سوره آل‌عمران، آیه 21. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 65 🆔 @a_javadiamoli_doross
🔰 تفسیر 💢به اسفل می‌روی یا اعلا؟! 🔹«صراط» انسان از «اسفل سافلین» شروع، و به «اعلا علّیّین» ختم شود؛ و این صراط آنهایی است که حق تعالی به آنها انعام فرموده به نعمت مطلقه، که آن نعمت کمال جمع اسمایی است که بالاترین نعمتهای الهیّه است؛ و صراطهای دیگر، چه صراط سعدا و «منعم علیهم» باشد و چه صراطهای اشقیا باشد، به قدر نقصان از فیض نعمت مطلق، داخل در یکی از دو طرف افراط و تفریط خواهد بود. 📚تفسیر سوره حمد،۷۷ ✅@rahighemakhtoom
1605603660-7580.mp3
14.62M
📌 تدبر در سوره 📼استاد هانی 🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۷ ـ ۲۶ 📌 الی باید بداند که بهترین پوشش برای او است و کوشش کند که او را نکند، او را از دور ننماید زیرا دیده نمی شود و هایش در دل کسانی که ایمانشان کامل نیست و را ولی خود قرار داده اند زیاد است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 درد فراق 🔸 علاقه امام به شاگردانشان شبیه یعقوب به یوسف (سلام الله علیهما) است. یك بیان نورانی قرآن كریم در جریان آن پدر و پسر نقل می‌ كند كه مشابه همان جریان را وجود مبارك امام صادق درباره شاگردانش دارد. آن بیان نوارنی كه خدای سبحان درباره علاقه یعقوب به یوسف دارد آن است كه در وجود مبارك یعقوب آن ‌قدر متأثّر شد كه شكوه‌ اش را به «الله» می‌ برد كه ﴿إِنَّما أَشْكُوا بَثِّی وَ حُزْنی‏ إِلَی اللَّهِ﴾،[1] همین شِكوه را وجود مبارك امام صادق دارد؛ وقتی شاگردانش را می‌ دید, به خدا عرض می ‌كرد: «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی‏ وَ تَقَلْقُلِی‏ . . . فَلَیتَ هَذِهِ الطَّاغِیةَ أَذِنَ لِی فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِی الطَّائِفِ فَسَكَنْتُهُ وَ أَسْكَنْتُكُمْ مَعِی»؛[2] ای كاش این نظام طاغوت منصور عباسی اجازه می ‌داد من مدرسه ‌ای می‌ ساختم و شما را هم در آن مدرسه جا می ‌دادم و این علوم را به شما منتقل می‌ كردم. این شكوه وجود مبارك امام صادق به ذات اقدس الهی شبیه همان حضرت یعقوب است. چرا وجود مبارك یعقوب به یوسف دل بسته بود؟ نه تنها برای اینكه فرزند او بود، برای اینكه او می‌ توانست بنشیند و خودش از این نعمت طَرْفی ببندد و مانند آن كه ﴿أَشْكُو بَثِّی وَ حُزْنی‏ إِلَی اللَّهِ﴾. ▫️ وجود مبارك امام صادق هم وقتی شاگردانش را می‌ دید «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی‏ وَ تَقَلْقُلِی‏»؛ من دست‌ تنها و در خانه‌ام هستم، با این شاگردان متعدّدی كه حضرت تربیت كرد! این ‌طور نبود كه نظیر حوزه ‌های علمیه كنونی باشد كه صد نفر, دویست نفر, سیصد نفر كمتر و بیشتر پای منبر حضرت باشند؛ حضرت دو نفر, سه نفر, چهار نفر در طی این سالیان متمادی تربیت كرد که چهار هزار نفر شده است! 🔸 بنابراین شما الآن خدا را شاكر باشید، هستید! این عزیزان, این فرزندان, این دختران, این پسران اینها هم شاگردان امام صادق ‌اند و این معارف را از آن جا دارند یاد می ‌گیرند و این نظام را به بركت همین علوم می ‌شود حفظ كرد. هرگز امكانات رفاهی جامعه را متمدّن نمی ‌‌كند! این و لاغیر! در بیانات نورانی همان حضرت و ائمه دیگر هم هست که فرمود: «إِنَّكُمْ‏ لَنْ‏ تَسَعُوا النَّاسَ‏ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُم»؛[3] جامعه را با مال و اقتصاد نمی‌ شود اداره كرد! این بخش وسیعش در و و و است. جامعه ‌ای كه از نظر مال مرفّه است و از نظر اخلاق تهیدست است، دیگر متمدّن نیست! [1] . سوره یوسف، آیه86. [2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج8، ص215. [3] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص394. 📚 دیدار دانشجویان با حضرت استاد تاریخ: 1394/05/17 🆔 @a_javadiamoli_doross
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 261 رهنمود به جوانان و نوجوانان بمي در مورد اهميت نماز @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 به عرض مي رساند پيشنهاد مسئولان آموزش و پرورش اين شهر را دريافت كرده ام. آنچه در اين پيام كوتاه، راجع به تشويق نوجوان و جوان به نماز مي توان گفت اين است: 1. نماز روح را پاكيزه نگه مي دارد: (إنّ الصلاة تنهي عن الفحشاء و المنكر).[1] 2. روح طاهر كه داراي عقيده سالم و اخلاق طيّب و عمل صالح است، به طرف خداوند بالا مي رود: (إليه يصْعد الكلم الطّيّب).[2] 3. روح صاعد به خداوند نزديك مي شود: «الصلاة قربان كلّ تقي».[3] 4. روح نزديك به خداوند، هم دستور خدا را به خوبي ادراك مي كند، زيرا خداوند قريب است: (إذا سئلك عبادي عنّي فإنّي قريب) [4]، و هم نياز خود را به آساني به خداوند مي رساند. 5. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم كه نماز را نور چشم خود مي دانست، از باب تشبيه معقول به محسوس، نماز را مانند چشمه زلال معرّفي كرد كه شبانه روز پنج بار كسي خود را با آن شست وشو كند: «تعاهدوا أمر الصلاة... و شبّهها رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم بالحمّة تكون علي باب الرجل فهو يَغتسل منها في اليوم و اللّيلة خمس مرّات... ».[5] 6. اهميّت نماز در اين است كه ساير احكام فرعي تابع اويند: «كلّ شي ء من عملك تَبَعٌ(تابعٌ) لصلاتك».[6] 7. چون تكيه گاه ساير اعمال نماز است و نماز به منزله ستون خيمه دين است، دستور اسلامي نسبت به آن، به اقامه است؛ نه خواندن (و اقيموا الصلاة) [7]، زيرا ستون را به پا مي دارند؛ نه آنكه بخوانند. 8. حفظ ستونِ دين و مراقبت آن مورد تأكيد خداوند است: (حافظوا علي الصلَوات و الصلاة الوسطي).[8] 9. اولياي پروردگار مخصوصاً اميرمؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام)، همگان را به نماز سفارش فرموده اند: «و الله الله في الصلاة فإنّها عمود دينكم».[9] 10. نماز كه با شرايط اقامه شود، بهترين وسيله براي درخواست كمك از معبود بي همتاست: (و استعينوا بالصبر و الصلاة).[10] درود بر شما صابران و نمازگزاران بمي! جوادي آملي مهر 1384 ======== [1]ـ سوره عنكبوت، آيه 45. [2]ـ سوره فاطر، آيه 10. [3]ـ نهج البلاغه، حكمت 136. [4]ـ سوره بقره، آيه 186. [5]ـ نهج البلاغه، خطبه 199. [6]ـ همان، نامه 27. [7]ـ سوره بقره، آيه 43. [8]ـ سوره بقره، آيه 238. [9]ـ نهج البلاغه، نامه 47. [10]ـ سوره بقره، آيه45. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
🔅🔅🔅 ✅اصل اول ◽️قرآن به عنوان مهم‌ترين رافع نياز انسان، عطايي منحصر به فرد برای اوست. هيچ چيز به اندازه قرآن نمي‌تواند نيازي را از انسان برطرف كند. عَنِ الزُّهرِيِّ قَالَ قُلتُ لِعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ علیه السلام أَيُّ الأَعمَالِ أَفضَلُ قَالَ الحَالُّ المُرتَحِلُ قُلتُ وَ مَا الحَالُّ المُرتَحِلُ قَالَ فَتحُ القُرآنِ وَ خَتمُهُ كُلَّمَا جَاءَ بِأَوَّلِهِ ارتَحَلَ فِي آخِرِهِ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله مَن أَعطَاهُ اللهُ القُرآنَ فَرَأَى أَنَّ رَجُلًا أُعطِيَ أَفضَلَ مِمَّا أُعطِيَ فَقَد صَغَّرَ عَظِيماً وَ عَظَّمَ صَغِيرا ◽️زهرى گويد به حضرت على بن الحسين علیه السلام گفتم: كدام عمل بهتر است؟ فرمود: عمل حال مرتحل (در آيد و كوچ كند) گفتم: حال مرتحل چيست؟ فرمود: فرد خواندن قرآن را آغاز كند و به انجام رساند و هر زمانى كه از اول قرآن شروع كرد تا آخر برساند. سپس فرمود رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: به هر كس خدا قرآن را عطا كرد و او پندارد كه خدا به ديگرى بهتر از او عطايي داشته است، حتماً بزرگى را كوچك شمرده و كوچكى را بزرگ شمرده است. ⏺بعد از خواندن این روایت: بیشتر به این فکر می کنم که نیازهایم را چگونه با قرآن رفع کنم. دیگر از نداشته های زندگی ام ناراحت نیستم، چون قرآن را دارم. قرآن کلام خداوند بر قلب پیام است، هر وقت دلم برای خداوند تنگ شود قرآن می خوانم. خداوند به برکت پیامبر قرآن را به من رسانده است، هر گاه دلم برای پیامبر تنگ شود، قرآن می خوانم. با قرآن غمی در عالم ندارم. دعا می کنم خداوند قرآن را در دلم بزرگ دارد. ☑️شما نیز بفرمایید که بعد از خواندن این روایت چه تغییری در باورها، حالات، صفات و اعمال شما ایجاد می شود: 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom