eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۲۰و۱۲۱(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اخلاق سیاسی ▪️ اگر گفته شد انبیا آمدند مخصوصاً وجود مبارک پیامبر (علیهم آلاف التحیة و الثناء) برای اینکه اخلاق را زنده کنند، اخلاق تنها تواضع فردی و خانوادگی نیست، حکومت است، غرض این است که اخلاق است و حکومت است که به این بارگاه امین باید رسید و امام (رضوان الله تعالی علیه) با ولایت برای میخائیل گورباچف آن طور نامه می نویسد، با داشتن ولایت ایران اسلامی را احیا می کند و از ، از ، از آزاد می کند و با جهان ارتباط برقرار می کند؛ اما عزیزانه با همه کشورهایی که نه بی‌ راهه می روند، نه گزندی دارند، نه مرموزانه کار می کنند، نه قصد ایذاء دارند، رابطه سلیم و عاقلانه برقرار می کند طوری که ملت زنده باشد؛ هم حفظ بشود و هم خود امام (رضوان الله تعالی علیه). 📚 پیام به همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران تاریخ: 1399/11/11 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 حق محوری ▪️ (قدس سره)، این مسأله را به خوبی فهمید و به آن ایمان آورد كه زمامداری و رهبری مردم، سكّه‏ای است كه دو رو دارد؛ یك چهره آن «خلافت الله» است و چهره دیگرش «عفطه عنز» (عطسه بز ماده) و «عِراق خنزیر بید مجزوم» (استخوان خوك در دست بیمار جذامی) می ‏باشد. زمامداری مردم و حكومت، بیش از این دو چهره ندارد كه یكی، نتیجه و است و دیگری، نتیجه هوامداری و تلاش برای ارضای نفس مُسَوِّله و امّاره است. 📚 کتاب ولایت فقیه ص 266 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۱۰ 📌دیدار با الی باید بداند که آنچه سبب ملاقات با می شود، اول صالحه است و دوم اینکه، هیچ کس و هیچ چیز را با خدای تعالی قرار ندهد. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌غمگین مباش قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُونَ(سوره انعام آیه 33) آنچه را کافران و مشرکان [بر ضد قرآن و تو] می گویند می دانیم که تو را غمگین می کند. پس آنان تو را تکذیب نمی کنند، بلکه ستمکاران آیات خدا را تکذیب می نمایند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 پوشش هوایی حافظ زمین و جعلنا السماء سقفا محفوظا و هم عن آیاتها معرضون (32 انبیاء) ،و آسمان را سقفی محفوظ[بر فراز زمین]قرار دادیم،که اینان از نشانه های آن روی گردانند». 🔰گرد زمین را پوشش هوایی ضخیمی فرا گرفته،که عمق آن به 350 کیلومترمی رسد.هوا از گازهای «نیتروژن »-به نسبت 03/78 درصد و«اکسیژن »به نسبت 99/20 درصد و اکسید کربن به نسبت 04/0 درصد و بخار آب و گازهای دیگر به نسبت 94/0 درصد ترکیب یافته است.این پوشش هوایی با این حجم ضخیم و بااین نسبت های گازی فراهم شده در آن،هم چون سپری آسیب ناپذیر،زمین را دربر گرفته و آن را از گزند سنگ های آسمانی که به حد وفور به سوی زمین می آیند و ازهمه اطراف،تهدیدی هول ناک برای ساکنان زمین به شمار می روند،حفظ کرده زندگی را بر ایشان امکان پذیر می سازد. 🔰فضا انباشته از سنگ های پراکنده ای است که بر اثر از هم پاشیدگی ستاره های متلاشی شده به وجود آمده اند.از این سنگ ها به صورت مجموعه های بزرگ وفراوانی پیرامون خورشید در گردشند و روزانه تعداد زیادی از این سنگ ها موقع نزدیک شدن به کره زمین به وسیله نیروی جاذبه به سمت زمین کشیده می شوند.این سنگ ها برخی بزرگ و برخی کوچک و با سرعتی حدود(60-50) کیلومتر در ثانیه به سوی زمین فرود می آیند،که سرعتی فوق العاده است.ولی هنگامی که وارد لایه هوایی می شوند در اثر سرعت زیاد و اصطکاک فوق العاده با ذرات هوا،داغ شده شعله ور می شوند و در حال سوختن یک خط نوری ممتد به دنبال خود ترسیم می کنند و به سرعت محو و نابود می شوند که به نام شهاب سنگ شناخته شده اند. 🔰برخی از این سنگ پرتاب ها آن اندازه بزرگ اند،که از لایه هوایی گذشته،مقداری ازآن به صورت سنگ های سوخته با صدای هول ناکی به زمین اصابت می کند. 🔰این خود از آثار رحمت الهی است که ساکنان زمین را از آسیب پرتاب های آسمانی فراوان در امان داشته و پوششی بس ضخیم آنان را از گزند آفات گرداگردشان محفوظ داشته است که اگر چنین نبود،امکان حیات بر روی کره زمین میسر نبود.علاوه در مورد پوشش اطراف زمین وجود لایه ازن از اهمیت بالایی برخوردار است.این لایه که در اثر رعد و برق به وجود می آید،زمین را در برابرپرتوهای مضر کیهانی محافظت می کند.اگر این لایه نبود حیات روی زمین ممکن نمی شد.که تفصیل آن در جای خود آورده شده است.پس هم واره باید گفت: سبحان الذی سخر لنا هذا و ما کنا له مقرنین (13 زخرف). ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(142) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️گزيده تفسير 🔹راز هدايت ناپذيرى كافران عنود آن است كه خداوند، به كيفر عناد تبهكارى آنان، بر دلها و گوشهايشان مهر زده و بر ديدگان آنان نيز پرده اى ستبر آويخته است و از اين رو حق را نه مى فهمند، نه مى شنوند و نه مى بينند و چون علم مقدمه ايمان است و اينان فاقد ابراز تحصيل آنند، ايمان نيز نمى آورند. 🔹مراد از قلب و سمع و بصر مهر شده كافران همان دل و چشم و گوش باطنى است، نه ظاهرى و هر يك از اين سه، حجابى ويژه خود دارد كه بر اثر هواپرستى و عناد حاصل مى شود و چنين حجابى، اضلال كيفرى خداى سبحان است و نه اضلال ابتدايى. 🔹كافران كه قلبى واژگون و مهر شده دارند و بر اثر كفر و عصيان كور و كر شده اند، گرفتار عذابى بزرگ هستند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 21: نکات تفسیری آیه 1 سوره نازعات وَ النَّازِعَاتِ‌ غَرْقاً سوگند به فرشتگانی که (جان مجرمان را بشدّت از بدنهایشان) برمی‌کشند، 🔅🔅🔅 ▫️«النَّازِغاَتِ»: برکنندگان. بیرون کشندگان. برای واژه‌های پنجگانه (نَازِعَات، نَاشِطَات، سَابِحَات، سَابِقَات، مُدَبِّرَات) بیش از شش معنی بیان کرده‌اند (نگا: تفسیر کبیر). از جمله: فرشتگان، ستارگان آسمان، اسبان مجاهدان، ارواح مردگان، غازیان و جهادگران، قلوب مردمان، و گاهی آمیزه‌ای از اینها. امّا اغلب مفسّران طرفدار ستارگان و فرشتگانند. ▫️بهترین نظریّه، سخن تفسیر المنتخب است که گردآورنده چکیده همه نظرات است و ما آن را پسندیده و تقدیم داشته‌ایم. «غَرْقاً»: به گونه اغراق‌آمیز. به تمام و کمال. ☘️☘️☘️ ۱ - گروهى از فرشتگان، عهده دار قبض روح انسان هایند. (و النزعت غرقًا) «نزع» به معناى کندن و نیز بیرون کشیدن است. مصداق مورد نظر از «النازعات» به قرینه «فالمدبّرات أمراً» - در آیات بعد - فرشتگانى هستند که مأمور نزع و قبض روح زندگان اند. آیاتى که میراندن انسان ها را به ملائکه نسبت داده است، این ذهنیت را ایجاد مى کند که مراد از «نزع» در این آیه، «نزع روح انسان ها» است. ۲ - فرشتگان مأمور قبض روح، داراى مقامى رفیع در پیشگاه خداوند (و النزعت غرقًا) قسم خوردن خداوند به فرشتگان مرگ، نشانه ارجمندى آنان در نزد او است. ۳ - سوگند خداوند به فرشتگان قبض کننده ارواح (و النزعت غرقًا) ۴ - روح انسان به هنگام مرگ، به طور کامل و از اعماق بدن او، بیرون کشیده خواهد شد. (و النزعت غرقًا) «غرق» (اسم مصدر «اغراق») به معناى «مبالغه و افراط در کار» است (لسان العرب). در این آیه - چون «غرقاً» وصف براى مصدر است - به معناى «مُغرَق» مى باشد; یعنى، «نزعاً مغرقاً». ۵ - مرگ، کنده شدن جان از بدن است; نه نابودى آن. (و النزعت غرقًا) تعبیر «نزع»، حاکى از بقاى روح پس از خروج از جسم است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 22: نکات تفسیری آیه 2 سوره نازعات وَ النَّاشِطَاتِ‌ نَشْطاً و فرشتگانی که (روح مؤمنان) را با مدارا و نشاط جدا می‌سازند. ▫️«النَّاشِطَاتِ»: آنهائی که کارها را آهسته و آرام، ولی استادانه و چابکانه به انجام می‌رسانند. ۱ - فرشتگان در انجام مأموریت هاى خویش، سرشار از نشاط و به دور از هرگونه کسالت اند. (و النشطت نشطًا) نشاط، نقطه مقابل کسالت است و به کسى که براى انجام کارى طیب نفس داشته باشد، «ناشط» مى گویند. (لسان العرب) ۲ - سوگند خداوند به فرشتگان پر نشاط و شاداب (و النشطت نشطًا) ۳ - نشاط و سرحالى در انجام دادن مأموریت هاى الهى، وصفى ارزشمند است. (و النشطت نشطًا) سوگند خداوند، حاکى از ارجمندى چیزى است که به آن سوگند یاد شده است. ۴ - فرشتگانِ عازم به اجراى فرمان هاى الهى و ترک کننده مقر خود براى تدبیر امور جهان، داراى مقامى ارجمند در پیشگاه خداوند (و النشطت نشطًا) «ناشط»، ممکن است به معناى چیزى باشد که از مکانى خارج و به مکان دیگر انتقال پیدا مى کند (قاموس). سوگند خداوند به فرشتگان «ناشط»، نشانه تحسین خروج و انتقال آنان است. ۵ - شیوه قبض روح انسان ها، مختلف و داراى انواع آسان و دشوار است. (و النشطت نشطًا) از جمله معانى «ناشط»، شخصى است که سطل آب را از چاه بیرون مى کشد (قاموس). اطلاق این کلمه بر فرشتگان - پس از توصیف آنان به «نازعات» (بیرون کشندگان) - ممکن است ناظر به انواع قبض روح باشد. در آیه قبل - به قرینه «غرقاً» - قبض روح سخت مورد نظر بود; ولى در آیه، قبض روحى مراد است که همچون کشیدن دلو از چاه آرام آرام صورت مى پذیرد. گفتنى است که این تفاوت، ممکن است ناظر به تفاوت قبض روح مؤمن، با جان کندن کافر باشد. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 23: نکات تفسیری آیه 3 سوره نازعات وَ السَّابِحَاتِ‌ سَبْحاً و سوگند به فرشتگانی که (در اجرای فرمان الهی) با سرعت حرکت می‌کنند، ۱ - فرشتگان در انجام دادن وظایف خویش، پرتحرک و شتابان اند. (و السبحت سبحًا) «سبح»; یعنى، حرکت سریع در آب یا هوا. (مفردات راغب) ۲ - سوگند خداوند، به فرشتگانى که در اجراى وظایف خویش شتابان اند. (و السبحت سبحًا) ۳ - فرشتگان پى گیر فرمان هاى الهى، داراى مقامى ارجمند در پیشگاه خداوند (و السبحت سبحًا) ۴ - تسریع در انجام فرمان هاى الهى، فضیلتى درخور تحسین است. (و السبحت سبحًا) سوگند خداوند به «سابحات»، حاکى از فضل شتابگران و نیکو شمردن کار آنان است. ۵ - فرشتگان، به هنگام قبض روح برخى از مردم، بسان شناکنندگان، وظیفه خود را به آرامى و با مدارا انجام مى دهند. (و السبحت سبحًا) در نظر برخى از اهل لغت، حرکت در اعماق آب را، «عَوْم» و حرکت روى آب و بدون فرورفتن را «سباحة» مى گویند(تاج العروس). تعبیر «السابحات» - به قرینه «الناشطات» در آیه قبل - ناظر به حرکت آرام ملائکه، در قبض روح مؤمن است که به حرکت در آب تشبیه شده است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(80) 🔆🔆🔆 ⏪49- اول کارفرهنگی ،سپس مسئولیت و تکلیف مَّنِ اهْتَدَى‏ فَإِنَّمَا يهَْتَدِى لِنَفْسِهِ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيهَْا وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى‏ وَ مَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتىَ‏ نَبْعَثَ رَسُولًا(اسراء/15) هر كه هدايت شود به سود خود هدايت شده و هر كه گمراه گردد به زيان خود گمراه شده است و هيچ كس بار ديگرى را بر ندارد و ما هيچ قومى را عذاب نمى‏كنيم تا آن گاه كه پيامبرى بفرستيم. 🔅🔅🔅 1.انسان در انتخاب راه، آزاد است. «مَنِ اهْتَدى‏ ... مَنْ ضَلَّ» 2.هدايت‏پذيرى به سود خود انسان و كفر و اعراض، به زيان خود اوست سود و زيانى به خدا نمى‏رسد. «يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ... يَضِلُّ عَلَيْها» 3.هر كس، گرفتار عمل خويش است. «لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏» 4.اوّل بايد از مثبت‏ها سخن گفت، بعد از منفى‏ها. «مَنِ اهْتَدى‏» قبل از «مَنْ ضَلَّ» آمده است. 5.سنّت خدا بر آن است كه كسى يا امّتى را بدون بيان و اتمام حجّت، عذاب نكند. «ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا» و انبيا براى هدايت بشر، از ابتداى خلقت بوده‏اند. 6.عقل، به تنهايى براى سعادت بشر كافى نيست، هدايت انبيا لازم است. «حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا» 7.لازمه‏ى آخرت، آمدن انبياست، چون براى بازخواست شدن انسان، قبلًا بايد شرح وظايفش را از طريق پيامبران دريافت كند. «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ» ... ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom