eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 سلام محضر اعضای محترم شما در پرکار ترین و پر محتوا ترین کانال در زمینه معارف و علوم قرآنی عضو هستید که با جستجو هشتک مورد نظر مطلب تون رو به راحتی میتوانید پیدا کنید . التماس دعا🌷
عمروعاص های فریبکار هر دوره اندک اند اما بی شمار ابوموسی اشعری از نوع مقدس نما و روشنفکر نما و ناصحان دنیا گرای فریب خور ... ماکیاول و ارائه دهنده نظریه قدرت همه چیز را مباح می کند یکی است اما ماکیاولیست از اساتید و نخبگان که مرتب دیدگاه‌های اومانیستی او را با دلیل و برهان به خورد خلق الله می دهند تا مردم کوچه و بازار بی شمار. حکومت منهای خدا و اخلاق یعنی پذیرش حاکمیت عمروعاص ها و ماکیاول ها و عمری بردگی .... @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۸ – ۵۱ 📌دریافت الهی الی اللّه باید و خود را برای خدا کند تا خدای تعالی با او شود و نعمتهایش را به او عنایت کند. الی باید به وعده هایش دقیق کند و اهل بیتش را به و واجبات دینی وادار نماید تا مورد پروردگار واقع گردد. الی باید در همه کار را شعار خود قرار دهد تا خدای تعالی او را به مقام بالائی برساند و او را در کنار انبیائی که خدا به آنها زندگی پاک عنایت فرموده قرار دهد. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌دشواری تنفس با افزایش ارتفاع ۱ و من یرد ان یضله یجعل صدره ضیقا حرجا کانما یصعد فی السما (125 انعام). 🔹در این آیه از سختی و دشواری زندگی گم راهان سخن می گوید و آنان را به کسی تشبیه می کند که در حال صعود به لایه های بالایی جو است و در اثر این صعوددچار تنگی نفس و فشار سخت بر سینه خود می گردد. 🔹مفسران پیشین در وجه تشبیه،در آیه فوق اختلاف نظر دارند.برخی بر این باوربوده اند که مقصود تشبیه به کسی است که بیهوده می کوشد تا پرواز کند و مانندپرندگان در آسمان به پرواز در آید،چون این کار برایش مقدور نیست ناراحت می شود و از شدت ناراحتی نفس کشیدن بر او دشوار می گردد. 🔹برخی گفته اند که این تشبیه همانند حالتی است که درختان نو نهال بخواهند درجنگل های انبوه رشد یابند،اما درختان کهن سر درهم کرده راه سر بر افراشتن رامسدود می کنند و این درختان تازه رشد به سختی و دشواری راه خود را به فضای آزاد باز می کنند. مطالبی از این قبیل گفته شده که هیچ کدام مفهوم آیه را به خوبی روشن نمی سازد. 🔹ولی امروزه با پی بردن به پدیده فشار هوا در سطح زمین و تناسب آن با فشاردرجه خون از داخل بدن،که موجب تعادل فشار بیرونی و درونی است،وجه تشبیه در آیه بهتر روشن شده و تا حدودی از ابهامات تفاسیر پیشین کاسته شده است. 🔹اشتباه مفسران پیشین در این بوده که از تعبیر«یصعد فی السما»با تشدید صاد وعین و به کار بردن «فی »-کوشش برای صعود به آسمان فهمیده اند.در صورتی که اگراین معنا مقصود بود،بایستی واژه «الی »را به جای «فی »به کار می برد.دیگر آن که «یصعد»-از نظر لغت-مفهوم «صعود»و بالا رفتن را نمی دهد،بلکه کاربرد این لفظ از باب تفعل «تصعد»-برای افاده معنای به دشواری افتادن می باشد به گونه ای که ازشدت احساس سختی،نفس در سینه تنگ شود.در لغت «تصعد نفسه »به معنای به دشواری نفس کشیدن و تنگی سینه و احساس درد و رنج است.واژه های «صعود»و«صعد»بر دامنه های صعب العبور اطلاق می شود و برای هر امر دشوار بسیارسختی به کار می رود.در سوره جن آمده: و من یعرض عن ذکر ربه یسلکه عذاباصعدا (2) ،و هر که از یاد پروردگار خود روی گرداند،او را در عقوبت دشواری درمی آورد».در سوره مدثر نیز آمده: سارهقه صعودا (3) ،او را به سخت ترین عقوبتی دچار می سازم ». 🔹از این رو معنای «کانما یصعد فی السما»چنین می شود:او مانند کسی است که درلایه های مرتفع جو،دچار تنگی نفس و سختی و دشواری فراوان گشته است.درواقع کسی که خدا را از یاد برده-در زندگی-مانند کسی است که در لایه های بالایی جو قرار دارد و دست خوش درد و رنج و سختی تنفس است.لذا از این تعبیر(اعجازگونه)به خوبی به دست می آید که اگر کسی در لایه های فوقانی جو فاقد وسیله حفاظتی باشد،دچار چنین دشواری و تنگی نفس می گردد.این جز با اکتشافات علمی روز قابل فهم نیست،که در آن روزگار برای بشریت پوشیده بوده است. 🔹پیشینیان بر این عقیده بوده اند که هوا فاقد وزن است،تا سال 1643 م که وسیله هوا سنجی بر دست «توریچلی »(1608-1647) اختراع گردید (4)و بدین وسیله پی بردند که هوا دارای وزن است.هم چنین پی بردند که هوا ترکیبی از گازهای مخصوصی است که هر یک وزن مشخصی دارد و می توان وزن هوا را در هر کجا با مقدار فشاری که وارد می آورد،سنجید و هر چه از سطح دریا بالا رویم از این فشارکاسته می شود.اکنون به دست آمده که فشار هوا در سطح دریا،معادل ثقل لوله عمودی جیوه به ارتفاع 76 سانتی متر است.همین فشار در سطح دریا بر بدن انسان وارد می شود.ولی در ارتفاع 5 کیلومتر از سطح دریا،این فشار به نصف کاهش می یابد. 🔹 پس هر چه بالاتر رود،این فشار به طور معکوس پایین می آید،به ویژه درلایه های بالای هوا که تراکم هوا به گونه فاحشی پایین می آید و رقیق می گردد. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌دشواری تنفس با افزایش ارتفاع ۲ 🔹در واقع نیمی از گازهای هوایی،یعنی تراکم پوشش هوایی چه از لحاظ وزن وچه از لحاظ فشار،در میان از سطح دریا تا ارتفاع 5 کیلومتر واقع گردیده و سه چهارم آن تا ارتفاع 12 کیلومتر می باشد.ولی موقعهی که به ارتفاع 80 کیلومتر برسیم،وزن هوا تقریبا به 20000/1 پایین می آید.به وسیله شهاب های آسمانی به دست آمده که تراکم هوا تقریبا تا حدود ارتفاع 350 کیلومتر است،زیرا از فاصله 350 کیلومتری سنگ های آسمانی بر اثر اصطکاک و بر خورد با ذرات هوا ملتهب و شعله ورمی گردند (5). 🔹هوا سنگینی و فشار خود را از تمامی جوانب بر بدن ما وارد می سازد،ولی مافشار و سنگینی آن را احساس نمی کنیم،زیرا فشار خون عروق بدن ما معادل فشارهوا است و هر دو فشار خارج و داخل بدن متعادل می باشند.لیکن موقعی که انسان بر کوه های بلند بالا می رود و فشار هوا کم می شود،این تعادل بر هم خورده،فشارداخلی از فشار خارجی بیش تر می شود.اگر رفته رفته فشار هوا کاهش یابد،گاه خون از منافذ بدن بیرون می زند.اولین احساسی که به انسان در آن هنگام رخ می دهد،سنگینی بر دستگاه تنفسی است که بر اثر فشار خون بر عروق تنفسی تحمیل می شود و مجرای تنفس را تنگ کرده و موجب دشواری تنفس می گردد (6). 🔰پی نوشتها: 1-انعام 6:125. 2- جن 72:17. 3- مدثر 74:17. 4- ر.ک:تاریخ علوم «پی یر روسو»ترجمه حسن صفاری،ص 256. 5- ر.ک:بصائر جغرافیه،نوشته استاد رشید رشدی بغدادی،ص 208-205. 6- ر.ک:مبادی العلوم العامه.ص 57 و نیز کتاب «مع الطب فی القرآن الکریم »،ص 21. 📚منبع : علوم قرآنی , معرفت ، محمد هادی 📎تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه 97.mp3
14.44M
۱۱۶ 🛄 قسمت: نود و هفتم۹۷ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه سوم.mp3
4.58M
💢شرح دعای هشتم 💢 موضوع دعا: پناه بردن به خداوند از ناملایمات و زشتی اخلاق و رفتارهای ناپسند ⏺جلسه سوم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت ۱۲۲تا۱۲۵ استاد صادقی.mp3
9.12M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۲۲تا۱۲۵(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 98 نهج البلاغه.mp3
3.32M
📚شرح و تفسیر حکمت ۹۸ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇👇👇
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۱۲.mp3
19.38M
⏪ اندیشه ورزی 12 ▫️📌سنجش خرد ورزی ▫️راههاي شناخت انسان عاقل ▫️شاخص های سنجش عقل گرایی در مردم ▫️آزمایش خرد ورزی(موارد آزمون) 🔰عنه عليه السلام :سِتَّـةٌ تُختَبَرُ بِها عُقولُ الرِّجالِ : المُصاحَبَةُ ، و المُعامَلَةُ ، و الوِلايَةُ ، و العَزلُ ، و الغِنى ، و الفَقرُ . (غرر الحكم : ۵۶۰۰.) 🔹شش چیز است ، که با آنها خردهاى مردان آزموده مى شود : همنشینى ، داد و ستد ، حکومت کردن ، برکنارى (از حکومت و قدرت) ، توانگرى و فقر . *انتخاب و گزینش پس از اختبار و آزمون *هر ادعایی و سخنی را بدون آزمون نپذیریم(فضای مجازی فضای ذائقه سازی و شکل دادن اندیشه و رفتار) *چگونگی رویارویی با برخورداری ها و محرومیت ها *در رفاقت ها و صمیمیت ها پرده ها تا حدودی کنار می رود و جوهره آدمی معلوم می گردد. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اداره جامعه بر مبنای کرامت انسان نیست 💠 جامعه را با اداره کردن، نیست! خدای سبحان فرمود: ما انسان را خلق کردیم، تنها بنا بر این نیست که شکم مردم پُر بشود، بلکه بنا بر این است که آبروی مردم محفوظ باشد. خدا فرمود: شما را کریمانه اداره کنید. این صف ، صف ای و امثال ذلک، با سازگار نیست. ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
دیار دوست! از رحمت آمدند و به رحمت روند باز مِن رحمةٍ بدا و الي ما بدا يَعود مويي نجنبد از سر ما جز به اختيار آن اختيار هم به کف اختيار اوست گر وعده دوزخ است و يا خُلد، غم مخور بيرون نمي‌برند تو را از ديار دوست 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۳ – ۵۹ 📌 الی باید بکوشد به اهمیت بدهد و آن را نکند و بدون قید و شرط خواسته های دلش را انجام ندهد والا خود را مشاهده خواهد کرد و اگر این چنین بود نمی تواند بسوی خدا کند مگر کند و داشته باشد و مراحل و را بگذراند تا خدای تعالی به خود که برای این اشخاص جاودانی که در آن سخن و کار ای نیست و در هر شبانه روز، آنها آماده خواهد بود و او را کرده، عملی نماید. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اسلوب و شیوه بیان قرآنی 🔹-در عین حال که موجب جذب و کشش عرب گردید-با هیچ یک از اسلوب و شیوه های متداول عرب شباهت و قرابتی ندارد.قرآن سبکی نو و روشی تازه در بیان ارائه داد که برای عرب بی سابقه بود و بعدا هم نتوانستند در چنین سبکی سخنی بسرایند. 🔹این از شگفتی های سخن وری است که سخن ور سبکی بیافریند که مورد پذیرش و پسند شنوندگان قرار گیرد،با آن که از شیوه های سخن متعارف آنان بیرون است. شگفت آورتر آن که از تمامی محاسن شیوه های کلامی متعارف بهره گرفته باشد،بی آن که از معایب آن ها چیزی در آن یافت شود. 🔹در گذشته اشارت رفت که شیوه های سه گانه متعارف(شعر و نثر و سجع)هریک محاسنی دارند و معایبی.سبک قرآنی،جاذبیت و ظرافت شعر،آزادی مطلق نثر،حسن و لطافت سجع را دارا است،بی آن که در تنگنای قافیه و وزن دچار گردد،یا پراکنده گویی کند یا تکلف و تحمل دشواری به خود راه دهد.همین امر مایه حیرت سخن دانان عرب گردید و خود را در مقابل سخنی یافتند که شگفت آفرین است و در عین غرابت و تازگی،جاذبیت و ظرافت خاصی دارد که در هیچ یک ازانواع کلام متعارف آنان یافت نمی شود. 🔹امام کاشف الغطا-فقیه و دانش مند ادیب معروف-در این باره می گوید:«تلک صوره نظمه العجیب و اسلوبه الغریب،المخالف لاسالیب کلام العرب و مناهج نظمها و نثرها،و لم یوجد قبله و لا بعده نظیر،و لا استطاع احد مماثله شی منه،بل حارت فیه عقولهم، و تدلهت دونه احلامهم،و لم یهتدوا الی مثله فی جنس کلامهم من نثر او نظم او سجع او رجز و او شعر...هکذا اعترف له افذاذ العرب و فصحاوهم الاولون (1) ،چنان است صورت نظم عجیب و اسلوب غریب(شیوه و سبک تازه) 🔹قرآن،که بر خلاف سبک و شیوه های کلام عرب و روش نظم و نثر آنان بود.نه پیش از آن و نه پس از آن نظیری ندارد و کسی را یارای هم آوردی با آن نباشد.بلکه درحیرت شدند و اندیشه شان فرو افتاد و ندانستند چگونه با او مقابله کنند،چه در نثرو چه در نظم و چه در سجع یا رجز و شعر که سخن متداول آنان بود...این چنین زبدگان عرب و فصحای اولین آنان در مقابل قرآن به زانو در آمدند». 🔹بزرگ مرد عرب و یگانه فرزانه آن عصر به ناچار اعتراف نمود:«یا عجبا لما یقول ابن ابی کبشه،فو الله ما هو بشعر و لا بسحر و لا بهذی جنون.و ان قوله لمن کلام الله (2) ،آن چه محمد صلی الله علیه و آله می گوید مایه شگفتی است،به خدا سوگند سخن او نه شعر است و نه سحر و نه به بیهوده گویی بی خردان می ماند.همانا سخن او کلام خدا است ». 🔹سخنان شگفت انگیز دیگر فرهیختگان عرب آن روز را پیش از این آوردیم.آری،بیان رسا و دل پذیر قرآن گرچه شعر نیست ولی ویژگی شعر را دارد،حتی برشیواترین آهنگ های وزین عرب تنظیم گردیده،بی آن که در تنگناهای شعری قرارگیرد.چنان که در بخش «نظم آهنگ »قرآن خواهیم آورد.متانت نثر و استواری کلام آزاد را نیز دارد می باشد،که در چینش و گزینش کلمات و واژه ها راه او فراخ و هرگز بادشواری بر خورد ندارد.هم چنین از زیبایی های سجع و کلام موزون-بی تکلف-به خوبی بهره مند می باشد.بدین سبب جامع محاسن انواع کلام و فاقد تمامی معایب آن ها گردیده است. 🔰پی نوشتها: 1- شیخ محمد حسین کاشف الغطا،الدین و الاسلام،ج 2،ص 107. 2- ر.ک:تفسیر ابن جریر طبری-جامع البیان-ج 29،ص 98. 📚منبع : علوم قرآنی , معرفت، محمد هادی 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه چهارم.mp3
2.65M
💢شرح دعای هشتم 💢 موضوع دعا: پناه بردن به خداوند از ناملایمات و زشتی اخلاق و رفتارهای ناپسند ⏺جلسه چهارم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۹۸.mp3
15.5M
۱۱۷ 🛄 قسمت: نود و هشتم۹۸ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت ۱۲۶ استاد صادقی.mp3
9.06M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۲۶(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 99 نهج البلاغه.mp3
3.11M
📚شرح و تفسیر حکمت ۹۹ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واعظ! به هر سخنراني نمي‌گويند «وعظ»، به هر شخصي هم نمي‌گويند واعظ. «الوعظ جذب الخلق الي الحقّ» اصلاً معناي موعظه همين است; آن که اين عُرضه را نداشته باشد که مردم را به خدا جذب بکند, واعظ نيست, بلکه سخنران است. «الوعظ جذبُ الخلقِ الي الحقّ». ﴿إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ﴾مختص ذات اقدس الهي است. فرمود کلام خدا را اگر کسي بشنود جاذبه دارد, اين‌طور است...(آیت الله جوادی آملی .تفسیر سوره ق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۱۳.mp3
11.23M
⏪اندیشه ورزی 13 📜 موضوع بحث : ✏ نگاهی گذرا و اجمالی به سبک زندگی مومنانه از دیدگاه کتاب و قانون خداوند و سیره پیامبر و امامان علیهم السلام پرهیز از سخت‏گیری و ایجاد تکلف از دستورات مهم رسول خدا صلوات ‏الله علیه و آله اجتناب از تکلف و ایجاد زحمت ‏های بی ‏مورد می ‏باشد . عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مِنْ تَكْرِمَةِ اَلرَّجُلِ لِأَخِيهِ أَنْ يَقْبَلَ تُحْفَتَهُ وَ أَنْ يُتْحِفَهُ بِمَا عِنْدَهُ وَ لاَ يَتَكَلَّفَ لَهُ شَيْئاً وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنِّي لاَ أُحِبُّ اَلْمُتَكَلِّفِينَ ). الکافي , جلد۶ , صفحه۲۷۵) ▫ تکلیف گرایی آری تکلف نه ▫ زندگی را سخت نگیرید، خود را به دردسر نیندازید، ساده و بی تکلف باشید ▫ انسان مبتلابه وسواس، دچار «تکلفگرایی» است؛ یعنی خود را مقید به اموری میکند که رشدی بر آن مترتب نیست و راه درمان «تکلفگرایی»، «تکلیف گرایی» است. اشخاصی اینچنین، باید رابطه خود را با اعمال صالحی که در توان دارند تقویت کنند.«ما أَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ؛ من از متکلفین نیستم.»( سوره ص، آیه ۸۶) 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✔ اکثریت وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ(سوره انعام آیه 116) اگر از بیشتر مردم روی زمین پیروی کنی [و آرا و خواسته هایشان را گردن نهی] تو را از راه خدا گمراه می کنند؛ آنان فقط از گمان و پندار [که پایه علمی و منطقی ندارد] پیروی می کنند، و تنها به حدس و تخمین تکیه می زنند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کرامت، راه اصلی انسان 💠 ایام ، یادآور ماست. خدا ما را آفرید و درس کرامت به ما آموخت. در بیانات نورانی که ما را به کرامت ستود. فرمود: اصلاً برای شما خلق شده است؛ در خدمت شما هستند، (انّ علیکم لحافظین . کراماً کاتبین)*. ما کرامت را در حرم امن شما قرار دادیم تا شما ( کریم ) بشوید. این راه، راه اصلی ماست و اگر کسی فرشته نشد، محروم است. 🌱🌱🌱 * سوره انفطار / آیات ۱۰ و ۱۱ ✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۴/۱۳ 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom