#قرآن_شناسی
#تناسب #آیات #سوره
📝 تناسب آیات و سورههای قرآن (قسمت پایانی 9)
🔰6. بررسی آیات به ظاهر غیرمتناسب در سورهی بقره
☑️6 8. بقره، آیهی 254
«یا ایها الذین آمنوا انفقوا مما رزقناکم من قبل ان یاتی یوم لا بیع فیه و لا خله و لا شفاعه و الکافرون هم الظالمون»
🔘وجوه ارتباط
1. طی آیات گذشته به جهاد با جان تشویق شده است: «الم تر الی الملا...» (آیات 246 تا 253) و این آیه به جهاد با مال و انفاق آن فرا میخواند.
2. پس از بیان داستان امتهای پیشین (آیات 243 تا 253) که حقانیت رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله ثابت میشود، در این آیه به فرمانبرداری از دستورات الاهی (که یکی از آنها انفاق است) تشویق میشود.
تذکر: در آیات 244 و 245 نیز جهاد و انفاق بلافاصله پس از یکدیگر مطرح شدهاند.
☑️6 9. بقره، آیهی 261
«مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مائه حبه و الله یضاعف لمن یشا و الله واسع علیم»
🔘وجوه ارتباط
1. در آیات گذشته شواهدی بر بعثت بیان گردیده است (آیات 259 و 260). در این آیه یکی از کارهایی که انجام آن برای روز قیامت سودمند است، ذکر میشود.
2. این آیه از «اضعافا کثیره» (در آیهی 254) رفع اجمال میکند و بین این دو آیه شواهدی برای اثبات قدرت خداوند بر بعث ذکر میگردد تا تکلیف به انفاق پسندیده باشد.
3. این تمثیل اشاره به قدرت عظیم خداوند است که میتواند مردگان را زنده کند و نیز موکد مفهوم آیات 259 و 260 میباشد.
4. در آیهی 257 خداوند بیان فرمود که ولی مومنان است و در مقابل آن، «طاغوت» ولی کافران میباشد در این آیه دربارهی انفاق مومن تمثیلی بیان شده که در آیهی 264 در مقابل آن دربارهی انفاق کافر نیز تمثیلی به کار میگیرد.
.
🔘7. نتیجه
از آنچه گفتیم نکات زیر به دست میآید:
1. تناسب بین آیات و سورههای قرآن از شاخههای علوم قرآنی است که قرآنپژوهان در آن اختلاف نظر دارند.
2. توفیقی بودن جمع و ترتیب آیات و سورههای قرآن، از مبانی تناسب بین اجزای قرآن است.
3. باید بین عدم وجود تناسب و عدم فهم آن، تفکیک قایل شد. چه بسا مواردی که بین اجزای قرآن تناسب وجود دارد، اما هنوز کسی به کشف آن نایل نشده است.
قرآن در آینه پژوهش - عباس همامی
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 90
#مثل #گنگ #سالم #سربار #عدل #صراط #مستقیم
⏪ 24- مَثَل گنگ مادر زاد و انسان سالم
( وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَّجُلَیْنِ اءَحَدُهُمَاَّ اءَبْکَمُ* لاَیَقْدِرُ عَلَی شَیْءٍ وَهُوَ کَلُّ* عَلَی مَوْلَلهُ اءَیْنَمَا یُوَجِّههُ لاَیَاءْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَمَن یَاءْمُرُبِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَی صِرَا طٍ مُّسْتَقِیمٍ) . (76 سوره نحل)
((و خداوند (برای مشرک و مؤ من ) مثال (دیگری ) زده است : دو نفر را ، که یکی از آن دو ، گنگ مادر زاد است و قادر بر هیچ کاری نیست و سربار صاحبش می باشد ؛ او را در پی هر کاری بفرستد ، خوب انجام نمی دهد ، آیا چنین انسانی با کسی که امر به عدل و داد می کند و بر راهی راست قرار دارد ، مساوی است ؟ )) .
🌱🌱🌱
🔘مقایسه ویژگیهای ((مشرک )) و ((مؤ من )) با هم ، بیانگر فاصله زیادی است که بین طرز تفکّر ((بت پرستی )) و ((خدا پرستی )) وجود دارد و روشن کننده تفاوت این دو برنامه و پرورش یافتگان این دو مکتب است .
🔘مقایسه عربهای مشرک عصر جاهلیّت با مسلمانان موحّد آغاز اسلام می تواند ترسیم روشنی از این دو برنامه و مسیر باشد ؛ همانها که تا دیروز آنچنان گرفتار جهل و تفرقه و انحطاط و بدبختی بودند که غیر از محیط محدود و مملوّ از فقر و فساد خود را نمی شناختند ، پس از آنکه گام در وادی توحید نهادند ، از چنان وحدت و آگاهی و قدرتی برخوردار شدند که سراسر جهان متمدّن آن روز را در زیر بال و پر خود گرفتند .
🔘بنا بر این بر خلاف آنچه بعضی می پندارند ، مساءله ((توحید)) و ((شرک )) یک مساءله صرفاً ذهنی نیست ، بلکه در تمام زندگی انسان اثر می گذارد و همه را به رنگ خود در می آورد .
((توحید)) افق دید انسان را گسترش داده و او را از وابستگیهای موهوم جهان ماده رهایی بخشیده و به بی نهایت پیوندش می زند ، به عکس ((شرک )) فکر آدمی را محدود نموده و در جهان بتهای سنگی و چوبی و یا بشرهای ضعیف بت گونه فرو می برد و مقدّرات و سرنوشت او را به دست بتها و یا انسانهای استعمارگر می سپارد و او را همانند برده زر خرید اسیر جهان مادّه و گرفتار و پایبند تعلّقات مادی می سازد .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 درک حضور
▪️ در آستانه #اربعین سالار و سید شهیدان جهان اسلام، حضرت حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیه) قرار داریم، این ماتم را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه مندان به قرآن و عترت، بلکه جامعه بشریت تسلیت عرض می کنیم و اجر همگان را از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم. از خدای سبحان مسئلت می کنیم هر قدمی که برداشته و برمی دارید مشمول این کریمهٴ سوره «یس» باشد: ﴿وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم﴾؛[1] این ﴿قَدَّمُوا﴾ هم ناظر به اعمال گذشته است، هم ناظر به قیام و اقدام فعلی: ﴿وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم﴾.
▪️ یکی از برجسته ترین #وظایف_ما_شیعیان، زیارت «اربعین» است. ذات اقدس الهی برای اهمیت بخشیدن به بعضی از مسائل، نام مبارک خود را در کنار آن ذکر می کند؛ اگر سخن از احترام به پدر و مادر است می فرماید: ﴿أَنِ اشْكُرْ لی وَ لِوالِدَیك﴾،[2] زیرا اینها #مجرای_فیض_خالقیت هستند؛ اگر رعایت حقوق ایتام است می فرماید: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحام﴾[3] و اگر گرامی داشت مقام و مقدم نبوّت و رسالت است، در بسیاری از آیات، نام مبارک خود را در کنار نام مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) یاد می کند که ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُول﴾؛[4] اما برای اینکه روشن شود تنها کسی که حرفِ نافذ در جهان دارد خداست و دیگران پیام او را می رسانند و #اساس_توحید آسیب نبیند، همیشه ضمیر را مفرد می آورد؛ با اینکه فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُول﴾، نفرمود «اذا دعواکم»، فرمود: ﴿إِذا دَعاكُم﴾. اگر جایی دارد: ﴿مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُول﴾[5]، ضمیر را حتماً مفرد می آورد، تا روشن شود پیام ذات اقدس الهی، به وسیله رسول ابلاغ می شود، آنها پیامی از خودشان ندارند.
▪️ در جریان #زیارت هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛[6] #زیارتنامه_خدا نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة». پس زیارت از «زیارت الله» شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند، حرف خودش را می زند، خواسته خودش را در بین می گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست.
▪️ زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند، انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می کند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در #زیارت_اربعین به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند. اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد.
بنابراین این #زیارت_اربعین و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند.
[1] . سوره یس, آیه12.
[2] . سوره لقمان, آیه14.
[3] . سوره نساء, آیه1.
[4] . سوره انفال, آیه24.
[5] . سوره نساء, آیه69.
[6] . التوحید (للصدوق)، ص241.
#زیارتنامه_خدا
#اربعین
#زیارت_از_راه_دور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ..درس اخلاق
تاریخ: 1393/09/20
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🏴 حضور
▪️ یکی از برجسته ترین وظایف ما شیعیان، #زیارت_اربعین است.
ـ ما از نزدیک می توانیم بگوییم: «السلام علیک» از دور هم می توانیم بگوییم: «السلام علیک».
ـ فرمودند لازم نیست تو او را ببینی، همین که او تو را می بیند #حاضر است.
ـ ما غایب هستیم نه او، ما دور هستیم نه آن حضرت.
ـ بنابراین این #زیارت_اربعین و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/09/20
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ پیام تسلیت حضرت استاد علامه #جوادی_آملی در پی ارتحال علامه #حسن_زاده_آملی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال غمبار و اسفبار عالم ربانی، حکیم متأله، جامع معقول و منقول، صاحب مآثر سنگین و آثار گرانقدر، حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفتند.
@rahighemakhtoom
@a_javadiamoli_esra
.
🖊️خودخواه یا خداخواه؟
.
📌ای عزیز! این قدر لاف خدا مزن! این قدر دعوی حب خدا مکن. ای عارف، ای صوفی، ای حکیم، ای مجاهد، ای مرتاض، ای فقیه، ای مؤمن، ای مقدّس، ای بیچاره های گرفتار، ای بدبختهای دچار مکاید نفس و هوای آن، ای بیچاره های گرفتار آمال و امانی و حب نفس- همه بیچاره هستید! همه از خلوص و خداخواهی فرسنگها دورید. این قدر حسن ظنّ به خودتان نداشته باشید. این قدر عشوه و تدلّل نکنید.
📌از قلوب خود بپرسید ببینید خدا را می جوید یا خودخواه است؟ موحد است و یکی طلب، یا مشرک است؟ پس این عجبها یعنی چه؟ این قدر به عمل بالیدن چه معنی دارد؟- عملی که فرضا تمام اجزاء و شرایطش درست باشد و خالی از ریا و شرک و عجب و سایر مفسدات باشد، قیمتش رسیدن به شهوات بطن و فرج است چه قابلیتی دارد که این قدر تحویل ملائکه می دهید؟ این اعمال را باید مستور از چشمها داشت. این اعمال از قبایح و فجایع است! باید انسان از آنها خجلت بکشد و ستر آنها کند.
.
📚اربعین حدیث ، امام خمینی
.
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۹۰ – ۱۸۴ #سوره_شعرا
🔘تقوای الهی
#سالک الی #اللّه باید #تقوای الهی را در همه کار رعایت کند و به #اولیاء خدا و انبیاء جسارت نکند و آنها را مانند سایرین که اکثرا #دروغ می گویند نداند که به #عذاب بزرگی #مبتلا می شود.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
☑️همواره در حضور خدا
🔘رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله
ما مِن ساعةٍ تَمُرُّ بابنِ آدَمَ لَم يَذكُرِ اللّه َ فيها إلاّ حَسِرَ علَيها يَومَ القيامَةِ
🌷🌷🌷
هر لحظه اى كه بر آدمى بگذرد و در آن به ياد خدا نباشد، در روز رستاخيز براى آن لحظه افسوس خورد
كنز العمّال : 1819
@rahighemakhtoom
❌ #شبهه #پرسش #قرآنی
⁉️ چرا خدا در قرآن از میان تمام سیارات منظومه شمسی، فقط به خورشید و ماه اشاره کرده و هیچ اشارهای به سیارات دیگر نکرده است؟! مگر خدا مثل انسان از روی زمین دید محدودی دارد؟!
🔰در پاسخ به این شبهه چند نکته بیان میشود:
1️⃣. شبههافکن گویی قرآن را با یک کتاب دائره المعارف عمومی اشتباه گرفته است که باید از هر چیزی سخن به میان آورد و از همه چیز نام ببرد. قرآن، نه کتاب تاریخ است و نه کتاب کیهانشناسی و نه روانشناسی و نه چیز دیگر؛ بلکه قرآن کتاب هدایت و راهنمایی بشر به سوی سعادت معنوی و مادی است و خدا از حقائق هستی، به آن میزانی که برای هدایت کلی بشر لازم است در قرآن بیان فرمود است.
✅ حقائق هستی اعم از حقائق عالم طبیعت و حقائق عوالم ملکوت و جبروت، آنقدر بیشمار است که اگر خدا بخواهد از هر کدام آنها فقط نام ببرد، کتابی با جلدهای بی نهایت خواهد. آیا در اینصورت فایدهای برای بشر دارد؟ و آیا از هدف اصلی خود که هدایتگری و راهنمایی برای بشر است خارج نمیشود؟!
✳️ از طرفی سوال و شبهه به همین جا ختم نمیشود، چه بسا اگر خدا از سیارت منظومه شمسی نیز در قرآن نام میبرد، بازهم شبههافکنان شبهه میکردند که قرآن چرا فقط از سیارات منظومه شمسی نام برده و از منظومهها و اجرام آسمانی دیگر سخنی به میان نیاورده است. آنکه نخواهد حقانیت قرآن را بپذیرد همواره در عدم پذیرش خود، به دنبال شبههآفرینی است تا قرآنگریزی و دینگریزی خود را توجیه کند.
2️⃣. قرآن، تحت عناوین کلی مانند «نجوم و کواکب و مصابیح و بروج » از سیارات و ستارگان و برخی احوال و آثارشان سخن به میان آورده است. اما چرا از میان اجرام آسمانی، خدا نام خورشید و ماه را بیش از همه در قرآن ذکر فرموده است؟ چون وسعت ماه و خورشید و آثار آنها بیشتر از همه ستارگان و اجرام آسمانی دیگر، در نگاه و منظر انسان مشهودتر است.
3️⃣. چرا شبههافکنان معجزات قرآن درباره کیهانشناسی و پدیدههای نجومی را نمیبینند! معجزاتی همچون: "گردش زمین به دور خورشید" ، "در حال انبساط و گسترش بودن آسمان" ، "وجود حیات در فضا" ، "سیاهچالههای فضایی" ، "چگونگی پیدایش جهان و پایان آن" ، "جاذبه عمومی" و.... که این معجزات، حکایت از فوق بشری بودن قرآن دارد، چراکه در عصری این سخنان را بیان کرده بود که علم بشر به آن دست نیافته بود.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(184)
تفسیرآیه 10سوره بقره :
فى قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ولهم عذاب اليم بما كانوا يكذبون
📌 لطايف و اشارات
⏪ 1- كذب اعتقادى و عذاب دردناك منافقان
عذاب اليم و دردناكى كه دامنگير منافقان است، بر اثر دروغگويى و نفاق آنهاست. گرچه دروغ از گناهان كبيره است، ولى بدان پايه نيست كه از كفر بدتر باشد؛ زيرا كفر منشا همه معاصى است و از اين كه منافقان بر اثر كذب به عذاب اليم دچار مى شوند، دانسته مى شود كه مراد از دروغ در اين گونه موارد، كذب زبانى و عادى نيست، بلكه مراد از آن نفاق و كذب اعتقادى است كه سوره منافقون بيان شده است: (اذا جاءك المنافقون قالوا نشهد انك لرسول الله و الله يعلم انك لرسوله والله يشهد ان المنافقين لكاذبون) پس عذاب اليم منافقان بر اثر كذب اعتقادى آنها و كذب اعتقادى، منشا سيره سيئه عملى آنان است.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 20: نکته های تفسیری آیه 19 و 20 سوره نباء
🌷🌷🌷
وَ فُتِحَتِ السَّمَاءُ فَکَانَتْ أَبْوَاباً
و آسمان گشوده می شود، پس به صورت درهایی درمی آید.
🔅🔅🔅
۱ - آسمان در نخستین مراحل برپایى قیامت، به فضایى باز و خالى از موانع عبور تبدیل خواهد شد. (و فتحت السماء فکانت أبوبًا) مبالغه موجود در تعبیر «فکانت أبواباً» در تعبیر «فکانت ذات أبواب» نیست; زیرا در تعبیر اول، گویا آسمان - به جهت فراوانى راه عبور - چیزى جز همان درب ها نیست. جمله «فتحت السماء» عطف بر «ینفخ» و یا حال براى فاعل «تأتون» است. در هر دو صورت، حوادث آغازین قیامت را بیان مى کند.
۲ - درجات بالا در قیامت، انواع گوناگون دارد و براى صعود به آن راه هاى فراوانى به وجود خواهد آمد. (و فتحت السماء فکانت أبوبًا) در سوره اعراف، آیه ۴۰ آمده است: درب هاى آسمان به روى تکذیب گران و مستکبران گشوده نمى شود و آنان وارد بهشت نخواهند شد. بنابراین باز شدن آسمان و تعدد درهاى آن در این آیه، ممکن است ناظر به نقطه مقابل آن باشد; یعنى براى ورود بهشتیان به بهشت، درب هاى گوناگون باز شده و راه هاى فراوانى به وجود خواهد آمد.
🔅🔅🔅
وَ سُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَکَانَتْ سَرَاباً
و کوهها به حرکت درمیآید و بصورت سرابی میشود!
🔅🔅🔅
۱ - کوه ها در آغاز برپایى قیامت، از جا کنده و حرکت داده خواهند شد. (و سیّرت الجبال)
۲ - حرکت کوه ها در قیامت، آنها را به توده غبارى شبیه کوه، تبدیل خواهد کرد. (و سیّرت الجبال فکانت سرابًا) تشبیه کوه به سراب، بیانگر آن است که پس از حرکت کوه ها در قیامت، آنچه دیده مى شود کوه نیست; ولى بیننده آن را کوه خواهد دید.
۳ - کوه ها در قیامت، نابود گشته و با زمین هم سطح خواهند شد. (فکانت سرابًا) «سراب» درخششى است در بیابان که مانند آب به چشم مى آید (مفردات راغب). در اطلاق «سراب» گستردگى بر سطح زمین ملحوظ است (لسان العرب). بنابراین مى توان گفت: کوه ها، با زمین هم سطح خواهند شد هر چند غبارهاى باقى مانده از آن به صورت شبحى از کوه نمایان مى شود.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 21: نکته های تفسیری آیه 21 و 22 سوره نباء
🌷🌷🌷
إِنَ جَهَنَّمَ کَانَتْ مِرْصَاداً
مسلّماً (در آن روز) جهنّم کمینگاهی است بزرگ،
«مِرْصَاداً»: کمینگاه. جایگاهی که در آن فرشتگان مأمورِ عذاب، آمدن دوزخیان را میپایند. این واژه میتواند اسم مکان باشد که معنی آن گذشت، و میتواند صیغه مبالغه یا صفت مشبّهه باشد (نگا: روحالمعانی). در این صورت معنی چنین است: دوزخ در کمین دوزخیان است. برخی هم به معنی گذرگاه دانسته و گفتهاند: دوزخ گذرگاه همگان است
🔅🔅🔅
۱ - جهنم، جاى کمین مأموران عذاب است. (إنّ جهنّم کانت مرصادًا) «مرصاد»، به معناى مکان نگاهبانان و کمین گاه مراقبان است (لسان العرب). برخى از مفسران، آن را مبالغه در «راصد» مى دانند. در این صورت مفاد آیه شریفه این است که جهنم خود در کمین مردم است.
۲ - جهنمیان در قیامت، راه گریزى نخواهند داشت. (إنّ جهنّم کانت مرصادًا) «مرصاد» بودن جهنم، بیانگر این است که گرفتارى جهنمیان به دام آن حتمى است.
۳ - جهنم، از دیرباز آفریده و مهیّا شده است. (إنّ جهنّم کانت مرصادًا) فعل ماضى «کانت»، ممکن است بر حتمى بودن حوادث آینده دلالت کند. هم چنین مى تواند بر زمان گذشته و مهیّا بودن جهنم در آن دلالت داشته باشد. برداشت یاد شده بر مبناى دوم است.
🔅🔅🔅
لِلطَّاغِينَ مَآباً
و محل بازگشتی برای طغیانگران!
🔅🔅🔅
۱ - جهنم، فرجام طغیان گران فرو رفته در گناه است. (إنّ جهنّم کانت ... للطّ-غین مابًا) «طغیان»; یعنى، بى اندازه در معصیت پیش رفتن (مفردات راغب). «مآب» اسم مکان و از «أوْب» به معناى رجوع گرفته شده است و فرجام هر کس را از آن جهت مآب و مرجع گویند که خود، از پیش آن را فراهم ساخته است.
۲ - گریز از جهنم، براى طغیان گران امکان پذیر نیست. (إنّ جهنّم کانت مرصادًا . للطّ-غین) «للطاغین» ممکن است به «مآب» تعلق داشته باشد و نیز مى تواند متعلق به «مرصاداً» باشد. در صورت دوم مفاد آیه شریفه چنین مى شود: جهنم براى طغیان گران مثل کمین است که رهایى از آن ممکن نیست. در این صورت «مآباً» نیز متعلقى نظیر «للطاغین» داشته که به دلیل وجود قرینه، ذکر آن ضرورت نداشت.
۳ - پرهیزکنندگان از طغیان، گرچه بر جهنم و کمین کنندگان در آن عبور خواهند کرد; ولى گرفتار آن نخواهند شد. * (إنّ جهنّم کانت مرصادًا . للطّ-غین مابًا) چنانچه «للطاغین» متعلق به «مآباً» باشد، «مرصاداً» مطلق خواهد بود; در این صورت مفاد دو آیه این است که جهنم براى همگان «مرصاد» است; ولى «مآب» و بازگشتگاه همه نبوده و تنها طغیان گران گرفتار آن خواهند شد.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (3)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (4)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف 21.mp3
26.67M
#استاد_رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف
💢جلسه بیست و یکم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🏴 جهالت
▪️ در #زیارت_اربعین هست كه وجود مبارك سید الشهداء در صحابت آن حضرت، همراهان او «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛[1] فرمود وجود مبارك ابی عبدالله خونش را داد تا مردم از #جهالت نجات پیدا كنند نه جهل! مشكل مردم جهالت است نه جهل! جهل این است كه آدم بی سواد باشد جهالت این است كه #بی_عقل باشد. برخی از مشكلاتمان برای بی سوادهاست، برخی از مشكلاتمان برای بی عقل هاست.
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص788.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/11/24
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۱۷ – ۲۱۴ #سوره_شعرا 🔘هدایت اقوام و نزدیکان
#سالک الی #اللّه باید در راه #هدایت اقوام و نزدیکانش کوشا باشد و در مقابل کسانی که حرف او را گوش می دهند کوچکی کند و #توکل بر خدای عزیز مهربان داشته باشد.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
سوره کهف.mp3
4.39M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_اسرا #اسرا #معرفی_سوره
🔰معرفی کوتاه سوره اسرا
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره اسرا
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله #حسن_زاده_آملی
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌نادان واقعی
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #قرآنی #معارف_قرآن #آموزه_های_قرآنی
📌 اگر شیطان از آتش است، چگونه در آتش جهنم خواهد سوخت؟
اگر گفته می شود شیطان از آتش است، به این معنا نیست که اگر دست انسان به او برسد می سوزد، بلکه این سخن مانند آن است که گفته می شود انسان از خاک است. اگر گفته بودند شیطان آتش است یا انسان خاک است، اشکال شما جا داشت، ولی گفته می شود شیطان از آتش است و انسان از خاک است; یعنی کلمه «از» که در عربی با «مِن» مطابق است، در عبارت به کار می رود: «خَلَقتَنی مِن نار وخَلَقتَهُ مِن طین ;(اعراف،۱۲) مرا از آتش آفریده ای و او را از گِل». معنای این گونه عبارت ها این است که آتش در چرخه آفرینش شیطان وجود دارد، همان گونه که در چرخه آفرینش انسان، خاک وجود دارد و ایرادی ندارد که یک جنس در مرحله ای از مراحل تغییرات خود بر خودش در مرحله ای دیگر تأثیر بگذارد، مانند آن که میوه که از خاک است بر انسان که او هم از خاک است اثر می گذارد، و یا این که انسان گرچه از خاک است، امّا اگر آجری ـ که آن هم از خاک است ـ بر سر او بخورد، سرش را می شکند، پس اشکالی ندارد که جنسی بر جنس خودش تأثیر بگذارد و کارگر شود. به قول ضرب المثل عربی «لکل شیء آفة من جنسه». برای همه چیزی از جنس خودش آفتی است، مثلاً فولاد که از جنس آهن است بر آهن می تواند تأثیر بگذارد. با اینکه جنّ ها از جنس آتش هستند; امّا خداوند می فرماید: هیزم برای آتش جهنم قرار می گیرند و معذب می شوند.(جن، ۱۵) و شیطان هم به تصریح قرآن (کهف،۵۰) از طایفه جنیان است.
خداوند بر انجام هر کاری قادر است. «و هو علی کل شئ قدیر». چنانکه آتش سوزان را بر ابراهیم خلیل علیه السلام سرد کرد، شیطان را هم می تواند با دردناکترین عذابها بسوزاند.
و دیگر اینکه عذاب خداوند تنها با آتش نیست; بلکه انواع مختلفی دارد و نیز آتش قیامت، با آتش دنیا فرق می کند و قیاس مع الفارق است. آتش قیامت حتی در روح و جان اثر می گذارد و تنها بر جسم اثر گذار نیست; چنان که قرآن در وصف آن می فرماید: «التی تطلع علی الأفئدة; (همزه، ۷) آتشی که از دلها سر می زند.»
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 91
#مثل #قریه #امن #امنیت #ترس #گرسنگی #رسول #ستمگران
⏪ 25- مَثَل منطقه امن
(وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَبِنَّةً یَاءْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِاءَنْعُمِ اللَّهِ فَاءَذَا قَهَا اللَّهُ لِبَاسَ ا لْجُوعِ وَا لْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ وَلَقَدْ جَاَّءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْهُمْ فَکَذَّبُوهُ فَاءَخَذَهُمُ ا لْعَذَابُ وَهُمْ ظَلِمُونَ ) . (112سوره نحل)
((خداوند (برای آنان که کفران نعمت می کنند) مَثَلی زده است : منطقه آبادی که امن و آرام و مطمئن بود ؛ و همواره روزیش از هر جا می رسید ؛ اما به نعمتهای خدا ناسپاسی کردند ؛ و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می دادند ، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید . پیامبری از خود آنها به سراغشان آمد ، او را تکذیب کردند و در نتیجه عذاب الهی آنها را فرا گرفت در حالی که ظالم بودند ! )) .
▪️ کیفر کفران نعمت
خداوند متعال در این آیات ، برای افراد و ملّتهایی که کفران نعمت می کنند ، منطقه یا شهر و یا کشوری را مثل می زند که مردم آن از همه نعمتهای زندگی برخوردار بودند ؛ هم نعمت امنیّت و آرامش و هم نعمت فراوانی مواد غذایی . از همه مهمتر و بالاتر نعمت رهبری بود که خداوند ، پیامبری از خودشان در میان آنها فرستاد . ولی آنان به جای اینکه از نعمتهای مادی درست استفاده کنند ، به اسرافکاری و ریخت و پاش و تجمّل گرایی پرداختند و به جای پیروی از دستورات رهبری الهی ، او را تکذیب نمودند . خداوند هم به خاطر ناسپاسیشان همه نعمت هایش را از آنان گرفته و به قحطی و گرسنگی و ترس و ناامنی گرفتارشان کرد و سرانجام عذاب الهی آنها را فرو گرفت .
تعبیر (اءَذَا قَهَا اللَّهُ لِبَاسَ ا لْجُوعِ وَا لْخَوْفِ) ، کنایه از این است که قحطی و ناامنی آنچنان آنها را فرا گرفت که گویی همانند لباس ، بدنشان را لمس می کرد ، و با زبان آن را می چشند ، یعنی فقر و فلاکت و ناامنی و ترس سراسر وجود و محیط زندگی آنان را در بر گرفته بود .
در حقیقت همان گونه که نعمت امنّیت و رفاه تمام وجود و محیط آنها را فرا گرفته بود ، بر اثر کفران نعمت ، همه آنها رخت بر بست و ((فقر)) و ((ناامنی )) به جای آن نشست ؛
شکر نعمت ، نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
====ادامه دارد
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
در باب تجلیات تجلی نور در قلب.آیت الله شجاعی 100.mp3
4.07M
#سیر_و_سلوک (100)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه) #شجاعی
🌿🌿🌿
📼موضوع: در باب تجلی نور در قلب سالک
🕑 زمان:33دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#شبهه #پرسش #معارف #قرآن #قرآنی
📌 چرا خداوند متعال برخی مواقع انسان را اذیت کرده و به درد و بلا و مصیبت گرفتار میکند؟
🔰 قرآن که کتاب آسمانی و هدایت بشریت است، برای هدایت انسانها و راهنمایی آنان به مسیر درست و سعادت واقعی، در آیهای بسیار زیبا، همه خوبیها و سعادتمندی واقعی را به خداوند متعال نسبت میدهد و از ما میخواهد خوبی و سعادت را تنها از او تقاضا کنیم. لذا در سوره آل عمران آیه 26 میفرماید: «تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ: هر كس را بخواهى عزت میدهى، و هر كه را بخواهى خوار میكنى. تمام خوبیها به دست توست، تو بر هر چيزى قادرى.»
👈 این آیه به صراحت بیان میکند عزیز شدن و عزت آدمی تنها و تنها در دست خداوند متعال است. سپس در ادامه میفرماید: «بِيَدِكَ الْخَيْرُ» باید توجه داشت که «الف و لام» در «الخیر» الف و لام استغراق است و تمام نیکیها را در بر میگیرد؛ همچنین مقدم شدن خبر بر مبتدا (زيرا بيدك الخير فرموده نه الخير بيدك) نشانه حصر این کار است، یعنی تمام خيرها و بركات و نيكها و خوبيها، تنها در دست خدا است.
🔶 از این آیه به روشنی میتوان استفاده کرد که برای سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت تنها و تنها باید از خداوند متعال مدد گرفت و آنچه از جانب او به انسان میرسد، خیر است و برای انسان مفید خواهد بود، و لو اینکه در ظاهر مناسب نبوده و با طبع آدمی سازگاری نداشته باشد، مثلاً ممکن است انسان بیمار شود و یا در مسیری دچار تصادف یا هر گرفتاری دیگری شود، در اینصورت هم باید با دید مثبت به آن نگاه کرد و بدانیم که اگر از جانب خداوند متعال بوده باشد، قطعا خیر است و سعادت انسان در همان عمل است.
❇️ درست مانند شخص بیماری که بهبودی او منوط است به استفاده از دارویی تلخ، یا بیمار خطرناکی که ناچار است برای رهایی از بیماری عمل جراحی انجام دهد، داروی تلخ و جراحی هر دو درد آور و نامناسب است ولی برای بهبودی انسان لازم و ضروری است.
🔺 حال ممکن است انسان مبتلا به بیماری خطرناک معنوی شده باشد و دوای او نیز تنها آن گرفتاری خاص باشد، در اینجا خداوند حکیم که انسان و سلامتی او را دوست دارد، وی را به آن گرفتاری مبتلا میکند تا بیماری او التیام پیدا کند.
💠 البته به این مسئله هم باید دقت کرد که نباید بیتدبیری و عملکرد نادرست آدمی را به پای خداوند متعال نوشت، مثلاً اگر کسی در رانندگی احتیاط نکرده و بدون رعایت موارد لازم، دچار تصادفی شود، یا مثلاً معتاد شود، یا در حق کس دیگری ظلم کند، نباید این موارد را به خداوند متعال نسبت داد.
_________________
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
هرمونتیک و جواز تفسیر قرآن.docx
48.9K
#مقاله 42
#هرمونتیک
#تفسیر
#جواز_تفسیر
#قرآن
🌴🌴🌴
📌 هرمونتیک و جواز تفسیر قرآن
▪ مقاله ای برای پژوهشگران
🌱🌱🌱
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom