eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 خلاصه از درس گفتار استاد در بارۀ مدنى يا مكى بودن سورۀ مبارکۀ انسان در ميان مفسران گفتگو است، ولى اجماع علما و مفسران شيعه بر اين است كه همه يا حداقل قسمتى از آيات آغاز سوره كه جایگاه ابرار را بيان مى‏كند در مدينه نازل شده است. اين سوره در عين كوتاهى محتواى عميق و متنوع و جامعى دارد. خلقت انسان از نطفه و آزادى اراده و اختیار او در انتخاب مسیر هدایت، پاداش ابرار و نيكان، اهميت قرآن و طريق اجراى احكام آن و راه پرفراز و نشيب خودسازى، حاكميت مشيت الهى در عين مختار بودن انسان؛ ازجمله موضوعات مطرح شده در این سوره است. با توجه به شأن نزول خاص سوره، آیات ابتدایی این سوره سندی است بر فضیلت اهل بيت (ع). 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⭕️ علم ، هویت برانداز است! ☢️ علم نافع، دانشی است و علم غیرنافع، دانش هویت . علمی که برای ساختن سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی و فتنه و آشوب باشد، هویت برانداز است. ❌ دانش در عالم کم نبوده و نیست؛ قبل و پس از اسلام علوم فراوانی بوده و هست. دانش هویت برانداز نه عامل است و نه سزاوار فراگیری. علم غیرنافع، تعلیم و تعلّم آن نیز شایسته نیست. 💠 در تعقیبات و دعاهای نماز آموخته‌اند که از علم غیر به خدا پناه می‌بریم: «اعوذ بک من علم لا ینفع.» علم اگر به مرحله عمل نرسد و در حد کلیات بماند، نظیر عالم بی‌عمل، بی‌ثمر و منفعت است و هویت‌بخش نیست. 📑 دیدگاه‌های آیت‌الله جوادی آملی درباره پالایش علوم انسانی؛ تهیه و تنظیم: محمّد رضا فلاح 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📣رونمایی از کتاب زبان وحی مقدماتی 🔰به اطلاع علاقه‌مندانِ فراگیری زبان عربی قرآنی می‌رساند، کتاب به چاپ رسید. 📙این کتاب تألیف اساتید مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت و جلد اول از مجموعه کتب زبان وحی است. ▫️این مجموعه کتب، جهت آموزش زبان عربی قرآنی با طرحی نوین و جذاب تألیف شده است. ▫️در کتاب زبان وحی مقدماتی، اجمال و صورت‌بندی اصلی مطالب واژه‌شناسی و جمله‌شناسی قرآنی بیان شده است. ▫️کتاب حاضر، مناسب غالب دانشجویان دغدغه‌مندِ فهم قرآن و همچنین طلاب جوانی است که می‌خواهند برای فهم واژگان و جملات نه چندان پیچیده قرآن به ابزارهای لازم مجهز گردند. ▫️جهت آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این کتاب، پیام بعد را از دست ندهید. 🛒 برای تهیه این کتاب می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید: 🔗 tadabor.ir/mahsoolat ‌‌‌ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌‌‌ 💡ویژگی‌های تفصیلی کتاب زبان وحی مقدماتی ✅ کتاب زبان وحی مقدماتی دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که آن را از دیگر تألیفات در زمینه آموزش زبان قرآن و عربی، ممتاز و متمایز کرده است، برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: 💡 قرآن محور بودن: -محوریت دادن به موارد پر کاربرد قرآنی و در حاشیه قرار گرفتن موارد کم کاربرد -حذف قواعد و موارد به کار نرفته در قرآن -انحصار مثال‌ها و تمارین در استعمالات قرآنی -توجه به فطری، ساده، شفاف و در عین حال دقیق بودن زبان قرآن 💡 معنامحور و کاربردی بودن: -توجه به تقویت مهارت فهم معنای واژه و جمله به جای مهارت تجزیه و ترکیب -اولویت دادن به سرفصل‌های معنایی به جای پرداختنِ صرف به مباحث صوری و لفظی‌ -توجه به نحوه فهم و شناخت کلمات و جملات به جای نحوه ساخت آنها -توجه به مفهوم سیاق و نقش بی بدیل آن در فهم واژگان، جملات و عبارات قرآنی -بیان مثال‌های قرآنی رسا در هر مبحث -ارائه تمرینات متنوع قرآنی و کاربردی در پایان سرفصل‌ها 💡 ساده، نظام‌مند و مفهومی بودن: -تقسیم بندی ابتکاری مباحث در قالبی نظام‌مند و معنایی -بیان مطالب و تعاریف به شیوه ساده و تا حد امکان مفهومی -بهره‌گیری از شباهت‌های زبان فارسی با زبان عربی برای انتقال مطالب -بکارگیری اصطلاحات و نام‌های گویا و ساده برای مفاهیم -خلاصگی و پرهیز از طرح حواشی و تفصیل بیش از نیاز مطالب -بکارگیری ساختاری گویا و منظم در سرفصل‌ها و تقسیمات -استفاده از نمودارهای متعدد و جداول جهت جمع‌بندی و سامان‌دهی مطالب 💡 اتقان علمی: -توجه به منابع و مآخذ مهم و اصلی ادبیات عرب -توجه به منابع و تفاسیر قرآنی و دستاوردهای علمی آنها در زمینه ادبیات عرب -مراجعه به دستاوردهای متأخرتر در زمینه بازخوانی و تدوین ادبیات عرب -ارجاع به منابع و بیان توضیحات تخصصی‌تر در پاورقی‌ها ❄️در زمستان امسال دقیق‌تر با آشنا شوید. 🛒 برای تهیه این کتاب می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید: 🔗 tadabor.ir/mahsoolat ‌‌‌‌ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 مژده ای برای غفاریت خدا 💠 به شما مژده بدهیم که او است، راه برای باز است. اینچنین نیست که اگر کسی خدای ناکرده چهار روزی لغزید، بگوید من برای همیشه محرومم؛ اینطور نیست. در این عالم بدترین موجود، به بهترین موجود تبدیل می شود؛ همه این کودها هستند که به صورت یاس در می آیند! انسانهای هم می توانند اینطور باشند. اینطور نیست که اگر کسی چند روز بیراهه رفته است، بعد نتواند معطّر بشود، روح و ریحان بشود! اگر کودهای بدبو یاس و یاسمن می شوند، انسان تبهکار هم می تواند روح و ریحان بشود؛ راه باز است! 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۷/۱۴ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع اهمیت محبت به خدا (5) 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰پلورالیزم و قرآن (8) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ ⏪۲ـ اسلام به معنای مطلق تسلیم بعضی طرفداران تعدد ادیان برای به کرسی نشاندن مدعای خود، "اسلام" را در آیات قرآن کریم به "مطلق تسلیم" در برابر خداوند معنا و تفسیر کردند، یعنی آن‏چه خداوند حکیم از انسان خواسته است انقیاد و تسلیم در برابر او و التزام به یکی از ادیان آسمانی است. 🔹شهید مطهری در پاسخ به این اِشکال، با پذیرفتن معنای "مطلق تسلیم" برای "اسلام"، معتقد است مصداق پیدا کردن و تحقق حقیقت تسلیم در گرو تسلیم انسان است به هر آن‏چه خداوند از او خواسته است. "اگر گفته شود که مراد از اسلام، خصوص دین ما نیست بلکه منظور تسلیم خدا شدن است، پاسخ این است که البته اسلام همان تسلیم است و دین اسلام همان دین تسلیم است ولی حقیقت تسلیم در هر زمانی شکلی داشته و در این زمان شکل آن همان دین گرانمایه‏ای است که به دست حضرت خاتم‏الانبیاء ظهور یافته است و قهرا کلمه اسلام بر آن منطبق می‏گردد و بس." به دیگر سخن گوهر و ماهیت ادیان همان تسلیم محض در برابر خداوند است که با تسلیم در برابر انبیاء و گوش جان سپردن به پیامهای آنان عینیت می‏یابد. ⏪۳ـ عذاب اکثریت مردم یکی از دستاویزهای مهم طرفداران پلورالیزم ادعای لزوم عذاب اکثریت مردم در جهنم بنا بر انحصار حق به یک دین است؛ چرا که لازمه حقانیت یک دین و باطل بودن دیگر ادیان، قول به ضلالت و گمراهی اکثریت مردم است که پیروان ادیان دیگر هستند و اعمال چنین انسانهایی هر چند که دارای ابتکارات و اختراعات عظیمی باشند، به خاطر کفرشان محکوم بطلان است، امّا اگر پلورالیزم را بپذیریم و پیروان جمیع ادیان را از ره‏یافتگان و سالکان راه نجات تلقی کنیم؛ تصویری از خوش‏بینی و سعادت مطلق به اکثریت مردم را ترسیم کرده‏ایم که مطابق با حکمت و هدایت و خیرخواهی خداوند است. اشکال فوق را بیشتر جان هیک فیلسوف معاصر طرح و تقویت نموده است. بعضی معاصران نیز آن را در مقالات خود دنبال کردند. البته اصل این اشکال چهار دهه پیش در جزوه‏ای چنین تقریر شد: "اگر پیروان هر یک از مذاهب این طور فکر کنند که فقط خودشان رستگارند، چنین طرز تفکری با روح عدالت خداوند منطبق نخواهد بود." متفکر برجسته معاصر در کتاب گرانسنگ خود، عدل الهی، به تفصیل و مستدل رفع شبهه کرده است. شبهه مذکور از دو جهت قابل طرح است یکی مربوط به اعمال نیک کفار در دنیا و همچنین سرنوشت نهایی آنها در آخرت؛ دوم مربوط به اهل کتاب که متأله امّا منکر نبوت پیامبر اسلام هستند. ادامه دارد... ======== 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰پلورالیزم و قرآن (9) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ 🔘اعمال نیک کفار چه بسا کفاری که اعمال زیبا مانند اختراعات عام‏المنفعه انجام می‏دهند. آیا به صرف این‏که کافرند، اعمالشان فاقد ارزش و اثری در قیامت است؟ استاد با طرح شرایط اصل حسن فعلی با حسن فاعلی، معتقد است که اگر عملی از فاعل صادر شود که کننده آن نیّت خیر و حسنی نداشته است، چنین عملی فاقد ارزش خواهد بود و فاعل آن نیز سزاوار ستایش نیست؛ امّا اگر نیّت فاعل خیر و صلاح و خدمت به خدا و یا حداقل به مردم باشد، عملش دارای ارزش خواهد بود و نمی‏توان به صرف این‏که فاعل آن کافر است، عمل او را نستود. چه آن عمل کوچک باشد و چه عمل بزرگ مانند اختراعات دانشمندان کافر. امّا این‏که چگونه اعمال نیکوی کفار در قیامت به درد آن‏ها خواهد خورد؟ "اعمال خیر افرادی که به خدا و قیامت ایمان ندارند و احیانا برای خدا شریک قائل‏اند، موجب تخفیف و احیانا رفع عذاب آن‏ها خواهد بود." "هرگاه عملی به منظور احسان و خدمت به خلق و به خاطر انسانیت انجام گیرد، در ردیف عملی که انگیزه‏اش فقط برای خود است، نیست. البته خداوند چنین کسانی را بی‏اجر نمی‏گذارد." متفکر شهید در تعبیری جالب و تا اندازه‏ای اختصاصی می‏گوید اعمال کفاری که به انگیزه خدمت و احسان باشد، روایتگر وجود نور معرفت خداوند در ضمیر آنهاست. 🔘سرنوشت کفار در قیامت اشکال مهم مدعیان تعدد ادیان، متوجه عذاب کفار در قیامت بود. در پاسخ به این اشکال، استاد معتقد است اکثریت مردم روی زمین که به دین اسلام نگرویده‏اند، به خاطر جهل و عدم اتمام حجّت است؛ یعنی نور اسلام بر آن‏ها اصلاً نتابیده است؛ نه این‏که تابیده و آن‏ها از آن روی برگردانده‏اند. لذا عقابی متوجه آن‏ها نیست. 🔹شهید مطهری در تأیید مدعای خویش با استناد به آیه شریفه "وَ ما کُنّا مُعَذَّبینَ حَتّی نَبْعَث رسُولاً". (اسراء، ۱۵) می‏نویسد: "محال است که خدای حکیم کسی را که حجت بر او تمام نشده است، عذاب کند." 🔘اهل کتاب امّا اعمال صالح و نیکوی اهل کتاب که معتقد به خداوندند مورد قبول درگاه الهی می‏تواند باشد به شرط این‏که آفت تحریف و شرک در اندیشه آنان راه نیافته باشد، و در این صورت می‏توانند به بهشت نیز داخل گردند. "افرادی که به خدا و آخرت ایمان دارند و اعمالی با انگیزه تقرب به خدا انجام می‏دهند و در کار خود خلوص نیت دارند، عمل آن‏ها مقبول درگاه الهی است و استحقاق پاداش و بهشت می‏یابند اعم از آن‏که مسلمان باشند یا غیر مسلمان." البته پیش از شهید مطهری حکما و عرفای بزرگی مانند بوعلی‏سینا و صدرالمتألهین قایل به نجات اکثریت مردم و نیل آنان به سعادت در قیامت بودند. به دیگر سخن ما نباید مردم را در دو دایره "مسلمان" و "کافر" جمع کنیم؛ بلکه باید دایره سومی نیز ترسیم کنیم که انسانهایی با عنوان "قاصران" "جاهلان" و "مرجوّ عنداللّه‏" در آن قرار می‏گیرند که اعضاء آن به مراتب بیشتر از اعضای دو دایره پیشین است. از رحمت آمدند و به رحمت روند خلقاین است سرّ عشق که حیران کند عقول خلقان همه به فطرت توحید زاده‏انداین شرک عارضی بود و عارضی یزول گوید خرد که سر حقیقت نهفته داربا عشق پرده در، چه کند عقل بوالفضول؟ حاصل این‏که مدعیان پلورالیزم که عذاب اکثریت مردم را دستاویز مدّعای خود قرار داده بودند، خلع سلاح شدند؛ چرا که برای رهایی از اشکال فوق، لازم نیست که ما ملتزم به صراط مستقیم و حقانیت ادیا ن بگردیم بلکه کافی است به آیات الهی و احادیث معصومین خودمان عنایت داشته باشیم که چگونه این سرچشمه‏های زلال معرفت دینی اشکال مذکور را چهارده قرن پیش حل نمودند. شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بسکه نه هر کو ورقی خواند، معانی دانست 📚(به نقل از مجله وارش / سال دوم / شماره اول / مقاله آقای جعفر محقق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰ – ۱۵ 📌تعهّدات با پروردگار الی باید با جدّیت کامل به دستورات الهی که در زیر گفته می شود عمل کند: ۱ – به تعهّداتی که در با پروردگار بسته پشت نکند، زیرا از او خواهد شد. ۲ – بداند که نباید در راه خدا از و کشته شدن فرار کند، زیرا بالاخره خواهد مرد ولی با الهی با خدا روبرو می شود. ۳ – بداند که از و پروردگار کسی او را نجات نمی دهد و ولی و ناصری در مقابل خدای تعالی برای خود پیدا نمی کند. ۴ – بداند که خدای تعالی به همه کارها دارد و اعمال منافقین را می شناسد. ۵ – اگر به خاطر نفس او و یا هر کار خوبی که می کند ورزید، بداند که خدای تعالی آنها را به و ترسی می اندازد و اعمال آنها را نابود می کند و این کار بر خدا است. ۶ – نباید الی اللّه ساده لوح باشند و دشمن را ندیده بگیرند تا مخفیانه به آنها صدمه وارد کنند. ۷ – در عین حال آنها را بداند و با شرح صدر به آنها توجّه نکند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom