eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(124) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 🔰32-برخورداری از زندگی عادی و معمولی قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحَى إِلَی أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ یرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا«کهف/110» بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی می‌شود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند! 🔅🔅🔅 وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یأْكُلُ الطَّعَامَ وَیمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیهِ مَلَكٌ فَیكُونَ مَعَهُ نَذِیرًا«فرقان/7» و گفتند: «چرا این پیامبر غذا می‌خورد و در بازارها راه می‌رود؟! (نه سنت فرشتگان را دارد و نه روش شاهان را!) چرا فرشته‌ای بر او نازل نشده که همراه وی مردم را انذار کند (و گواه صدق دعوی او باشد)؟! 🔅🔅🔅 رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِكَ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَیزَكِّیهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«بقره/129» پروردگارا! در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و آنها را کتاب و حکمت بیاموزد، و پاکیزه کند؛ زیرا تو توانا و حکیمی (و بر این کار، قادری)!» 🔅🔅🔅 وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا«فرقان/63» بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بی‌تکبر بر زمین راه می‌روند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند)؛ 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 8.docx
35.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 8.pdf
991.4K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اسارت دین در دست اشرار وجود مبارک حضرت امير فرمود: اگر برادرم بود من سقيفه را امضا نمي‏کردم دست خالي داشتم عمويم حمزه مثل افراد ديگر که نبود در بعضي از سخنان نوراني‏ حضرت در نهج البلاغه است که فرمود خيلي‏ها شهيد مي‏شوند اما از خاندان ما اگر کسي شهيد شد مي‏شود سيد شهدا؛ خيلي جانباز مي‏شوند اما از خاندان ما اگر کسي دست داد مي‏شود جعفر طيار. اين جعفر همان بود کسي که با دو بالي خدا به آنها داد که «يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّة»[6] اين جعفري که طيار مي‏شود آن حمزه‏اي که سيد شهدا مي‏شود فرمود اگر آن عمو و اين برادر با من بود که من سقيفه را امضا نمي‏کردم . مالک! بدان اولين کاري که اينها کردند بعد از رحلت رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) دين را به اسارت گرفتند، فرهنگ و مليت و عقيده و آرا و اينها را به اسارت گرفتند وقتي قرآن و سنت قطعي به اسارت رفت کسي بايد تفسير بکند که اينها بخواهند، طوري بايد تفسير بکند که اينها بخواهند سنت را کسي بايد نقل بکند که اينها بخواهند طرزي بايد تفسير بکند که اينها بخواهند وقتي اصل و ريشه فرهنگ ما که دين ماست، دين را به اسارت گرفتند اين يعني چه؟ اين بيان صريح حضرت است در آن نامه‏اي که براي مالک نوشتند «فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ كَانَ أَسِيراً فِي‏ أَيْدِي‏ الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيهِ بِالْهَوَي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا». 📼فرازی از سوره الانسان جلسه هشتم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 زن، ملکه رَحم است 💠 در تنظیم امور فرمود: (( )) را مرد باید تهیه کند، امّا ( ) و ( ) که بالاتر از مسکن است، به عهده است؛ این کار سنگین را به عهده گذاشته است، چون زن را خدا طرزی آفرید که او قدرت بر و دارد. این مهربانی آن مَلات (نرم) است؛ درست است که مرد می تواند باشد، ولی این هنر در مرد کم است. فرمود: را، را، اساس را رَحم اداره می کند؛ ملکه رحم زنها هستند. (خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها)*. این عظمت زن است، این جلال زن است، این شکوه زن است، این حق شناسی خدا درباره زنهاست‌. این جلال و عظمتی که خدا در به زنها داد، چه کسی داد؟! ما مامور به صله اصلاب هستیم یا مامور به ؟ همه ما بالاخره یک پدری داریم، پدر بزرگی داریم؛ از اصلاب آمده ایم. امّا از آن هنر ساخته نیست که را اداره کند، از ساخته است؛ آن رحم است، آن است، آن مهربانی است‌. آنها که اهل هستند، وقتی را از دست می دهند احساس می کنند؛ ولو سنّشان هفتاد و هشتاد باشد! این و این هنر را ذات اقدس اله به زنها داده است. ما مامور به صله ارحام هستیم، نه صله اصلاب! اصلاب آن هنر را ندارد که در ما رحم و رحامت ایجاد کند، این مادریِ مادر است که می تواند این کار را بکند؛ لذا فرمود: اساس خانواده این است. --------------------------------------------------- 📌 سوره روم / آیه ۲۱ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۲۱ 📌 به صلی الله علیه و آله الی اگر می خواهد خدا و روز را باور کند و به خدا زیاد باشد، باید در اعمالش به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اقتدا نماید. زیرا های خدای تعالی و رسولش است و آنها وقتی درستی و خدای تعالی و رسولش را ببینند، ایمانشان زیاد می شود و در مقابل آنها بیشتر می گردد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰دنباله درس ششم:سوره‌هاى مكّى و مدنى شناخت دقيق مكّى و مدنى بودن سوره‌ها و آيات، يكى از ضروريّات علم كلام در مبحث امامت است؛ مثلاً آيات ذيل را در نظر بگيريد: «يُوفُونَ‌ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ‌ يَوْماً كانَ‌ شَرُّهُ‌ مُسْتَطِيراً وَ يُطْعِمُونَ‌ الطَّعامَ‌ عَلى‌ حُبِّهِ‌ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً إِنَّما نُطْعِمُكُمْ‌ لِوَجْهِ‌ اللّهِ‌ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ‌ جَزاءً وَ لا شُكُوراً إِنّا نَخافُ‌ مِنْ‌ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً فَوَقاهُمُ‌ اللّهُ‌ شَرَّ ذلِكَ‌ الْيَوْمِ‌ وَ لَقّاهُمْ‌ نَضْرَةً‌ وَ سُرُوراً وَ جَزاهُمْ‌ بِما صَبَرُوا جَنَّةً‌ وَ حَرِيراً» 🔹دربارۀ شأن نزول اين آيات گفته‌اند كه: حسنين عليهما السلام بيمار شده‌بودند. پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله و گروهى از بزرگان عرب به عيادت آنان آمدند و به مولى اميرمؤمنان عليه السلام پيشنهاد كردند كه چنانچه براى شفاى فرزندانت نذر كنى، خداوند شفاى عاجل مرحمت خواهد فرمود. حضرت اين پيشنهاد را پذيرفت و سه روز روزه نذر كرد. آنگاه كه حسنين عليهما السلام شفا يافتند، در صدد اداى نذر برآمد. حضرت قرص‌هاى نانى را براى افطار تهيه فرمود. روز اول هنگام افطار، مسكينى در خانه را زد و تقاضاى كمك كرد. حضرت نان‌هاى تهيه شده را به او داد. روز دوم نيز يتيمى آمد و نان تهيه شده را دريافت كرد. روز سوم اسيرى آمد و نان‌ها به او داده شد. حضرت در اين سه روز، خود با اندك نانى خشك و كمى آب افطار نمود. 🔹طبرسى در اين زمينه، روايات بسيارى از طرق اهل سنت و اهل بيت عصمت عليهم السلام گردآورده و تقريباً آنها را مورد اتفاق اهل تفسير دانسته است. آنگاه براى اثبات مدنى بودن تمام سوره، روايات ترتيب نزول را - كه سورۀ دهر جزء سوره‌هاى مدنى به‌شمار رفته - با سندهاى معتبر آورده‌است. ١ كسانى هم مانند عبداللّه‌بن‌زبير - كه مايل نبودند اين فضيلت به اهل‌بيت عليهم السلام اختصاص يابد - اصرار داشتند كه اين سوره را كاملاً مكّى معرفى كنند، غافل از آنكه در مكه اسيرى وجود نداشت. ⏺د) بسيارى از مسائل قرآنى، تنها از طريق مكّى و مدنى بودن سوره يا آيه‌ها، حلّ‌ و فصل مى‌شود؛ مثلاً: در مسألۀ نسخ، برخى آيۀ «...فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ‌ بِهِ‌ مِنْهُنَّ‌ فَآتُوهُنَّ‌ أُجُورَهُنَّ‌ ...» را - كه دربارۀ ازدواج موقت نازل شده‌است - منسوخ مى‌دانند و ناسخ آن‌را آيۀ «وَ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ لِفُرُوجِهِمْ‌ حافِظُونَ‌ إِلاّ عَلى‌ أَزْواجِهِمْ‌ أَوْ ما مَلَكَتْ‌ أَيْمانُهُمْ‌ فَإِنَّهُمْ‌ غَيْرُ مَلُومِينَ‌ فَمَنِ‌ ابْتَغى‌ وَراءَ ذلِكَ‌ فَأُولئِكَ‌ هُمُ‌ العادُونَ‌» دانسته‌اند. 🔹نظر مذكور به چند دليل نمى‌تواند صحيح باشد؛ يكى از آنها اين است كه آياتى را كه ناسخ فرض كرده‌اند، در سورۀ مؤمنون است كه تماماً مكّى است و كسى اين آيات را استثناء نكرده است و آيه سورۀ نساء مدنى است. در صورتى‌كه بايد آيۀ ناسخ پس از آيۀ منسوخ بيايد. ... ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 115 ⏪31- مَثَل اصحاب قریه قَالُوَّاْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ اءَلِیمٌ قَالُواْ طَّبِرُکُم مَّعَکُمْ اءَبِن ذُکِّرْتُم بَلْ اءَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ(یس 19)آنان به (رسولان ) گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم ) و اگر (از این سخنان ) دست برندارید ، شما را سنگسار خواهیم کرد و مجازات دردناکی از ما به شما خواهد رسید . (رسولان ) در پاسخ گفتند : شومی و (نحسی ) شما از خود شماست اگر درست بیندیشید ، بلکه شما گروهی اسرافکارید)) 🔅🔅🔅 ⏪2- تاءثیر فال نیک و بد 🔹حلبی در سیره خود می نویسد : ((که این فال بد ، اثر خود را بخشید . زیرا جنگ و خونریزی پس از اسلام ، میان بنی عباس از فرزندان هاشم و بنی اُمیّه که از صلب عبد شمس بودند حکم فرما بود)) . گویا نویسنده سیره ، وقایع جانگداز فرزندان علی را نادیده گرفته است . در صورتی که آن صحنه های خونین که فرزندان امیّه با ریختن خونهای پاک فرزندان پیامبر بوجود آوردند ، زنده ترین گواه بر وجود خصومت میان این طایفه است . ولی معلوم نیست چرا نویسنده نامبرده از این جریانها نامی نبرده است ؟ ! )) . 🔹بعضی از مورخان نوشته اند : (( (هنگامی که اسیران آل رسول را به شهر شام وارد کردند) یزید ، بر بام قصر جیرون رفت ، تا کاروان را پیش از آنکه به درون کاخ شود ، بنگرد . چشمش که به سرهای شهیدان افتاد ، کلاغی بانگ برداشت . بانگ کلاغ را عرب به فال بد می گیرد . یزید شعری بدین مضمون سرود : وقتی که نور سرها بر باره قصر جیرون بتافت کلاغی بانگ برداشت بدو گفتم : بانگ برآری یا برنیاوری من کار خود را کردم و طلبهای خود را از پیغمبر بگرفتم ! ! )) . 🔹منظور یزید از طلبها اجداد و نیاکانش بود که در جنگ ((بدر)) به رهبری پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم و به دست امام علی علیه السّلام کشته شده بودند و از جمله آنان ((عتبه )) پدر هند و جد مادری معاویه و ((شیبه )) برادر عتبه و ((ولید)) پسر عتبه و دایی معاویه و ((حنظله )) برادر معاویه بودند . حضرت علی علیه السّلام در نامه ای به معاویه به این مطلب اشاره نموده و می فرماید : ((وَعِنْدِی السَّیْفُ الَّذی اءَعْضَضْتُهُ بِجَدِّکَ وَخ الِکَ وَاءَخیکَ فی مَقامٍ واحِدٍ ؛ (360) و شمشیری که با آن به جدّ تو و به دائیت و برادرت در یک جا زدم نزد من است )) . 🔹به هر صورت در اسلام از فال بد زدن به شدّت مذمّت شده ولی از فال نیک نهی نشده است . عجیب این است که موضوع فال نیک و بد ، حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی و در میان افراد به اصطلاح روشنفکرو حتی نوابغ معروف وجود داشته و دارد ، از جمله در میان غربیها رد شدن از زیر نردبان ، افتادن نمکدان ، هدیه دادن چاقو ، منزل ، صندلی و اتاقی که شماره آن سیزده باشد به شدّت به فال بد گرفته می شود و عدد ((سیزده )) را نحس می دانند و هنگام نوشتن آن ((1 + 12)) می نویسند و یا اصلاً عدد سیزده را حذف می کنند . می گویند : در سازمان ملل متّحد آسانسور از طبقه 12 به طبقه 14 منتقل می شود و طبقه سیزده اصلاً وجود ندارد ، در حقیقت طبقه سیزده واقعی همان طبقه چهارده زبانی است . 🔹هنوز هم بازار رمّالان و فالگیران در میان جوامع به اصطلاح متمدن غربی گرم و داع است و مساءله موهوم بخت و طالع در میان آنها مشتری فراوان دارد ؛ فالگیران کنونی مانند گذشته دوره گرد نیستند ، بلکه در دفتر کار خود می نشینند و به وسیله نامه یا تلفن به ارباب رجوع وقت خصوصی می دهند و طبق قرار قبلی آنان را می پذیرند . مردم نادان مبالغی می پردازند و مدّتی به گفته های موهوم ((فالگیران عصر فضا)) گوش می دهند . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (6) 📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) 📝ویژگی ها و امتیازات کتاب «پیام قرآن» 🔹نقد و تحلیل اقوال مفسران و دیگران از جمله ویژگی های مهم تفسیر موضوعی پیام قرآن عبارت است از نقل و نقد آرای کسانی که برداشت های ناصواب از آیات قرآنی داشته اند. خوانندگان این تفسیر ضمن آشنایی با نام و گفتار آنان پی می برند که نادرست های تفسیری کدامند. به عنوان مثال در فرازی از آن اثر فاخر می خوانیم: علامه «اقبال لاهوری» از غریزی بودن وحی سخن رانده است. حال آنکه عصاره این فرضیه این است که وحی نوعی معرفت ناخوداگاه شبیه غرایز و مادون معرفت خود آگاه است که از طریق حس و تجربه و عقل به دست می آید و با تکامل تفکر و عقل دستگاه وحی ضعیف می شود و عقل جای آن را می گیرد و خاتمه یافتن نبوت به وسیله پیامبر اسلام نیز از همین جا سرچشمه می گیرد. این فرضیه از جهاتی از فرضیاتی که دانشمندان و نویسندگان غربی در زمینه وحی دارند، ضعیف تر و پایین تر است، زیرا اولاً دانشمندان غربی وحی را مافوق درک حسی و عقلی انسان می دانستند، در حالی که طبق این فرضیه دستگاه وحی مادون حس و عقل است ؛ ثانیا متفکرات غربی هرگز وحی را از جنس غریزه موجود در حیوانات نمی شمرده اند در حالی که طبق این فرضیه از همان جنس است. ثالثا برای یک مسلمان که آشنا به قرآن است این مطلب کاملا واضح است که وحی از نظر قرآن نوعی ارتباط با علم خداوند است و دریافت معارف فوق العاده عظیمی که انسان هرگز نمی تواند با پای عقل به آن برسد از این دریای بیکران است... هم چنین نقد و رد احادیث ناسازگار با معارف اسلامی نیز در تفسیر موضوعی پیام قرآن به چشم می خورد. به عنوان مثال تفسیر موضوعی پیام قرآن، حدیث معروفی که از سوی «سید قطب» در تفسیر «فی ظلال القرآن» و متون روایی دیگر مربوط به اهل سنت از قبیل «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» درباره نخستین جلوه وحی بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در غار حرا نقل شده است را رد می کند و در شمار مجعولات ذکر می کند. 🌷🌷🌷 ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 📌دستورات قرآنی، در زمینه «خدمت به مردم» را بیان کنید و پیامدهای مثبت دنیایی و آخرتی آن را توضیح دهید؟ با توجه به مفهوم «نهضت خدمت رسانی» و خدمت به مردم، که عام بوده و هم خدمت رسانی از جانب مسئولان و کارگزاران حکومتی را شامل شده و هم خدمت رسانی اقشار مردم نسبت به یکدیگر را، چند مطلب قابل ذکر است: 🔘۱. «خدمت»، تنها در حوزه خدمات اقتصادی، صنعتی و یا خدمات اجتماعی به مردم، خلاصه نمی شود، بلکه این واژه، خدمات فرهنگی، تربیتی و نظامی یا انتظامی و حتی خدمات قضائی را نیز شامل می گردد. بنابر این، می توان گفت: قرآن کریم، بزرگ ترین خدمت را همان خدمت فرهنگی انبیاء الهی به مردم می شمارد، پیامبرانی که هر یک در راه هدایت مردم به سوی حق از هیچ چیز دریغ نکرده و تمامی آزارها را تحمل نموده و تا پای جان، برای «اقامه دین» الهی ایستادند. بزرگ ترین خدمت آنان، همان «تزکیه و تعلیم» انسان ها و هدایت آنان از تاریکی جهان و کفر به سوی نور بوده، خداوند می فرماید: «او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان بر انگیخت که آیاتش را بر آن ها می خواند و آن ها را تزکیه کرده و به آنان کتاب ]قرآن[ و حکمت می آموزد، هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.» (جمعه، ۲) در همین راستا، یکی دیگر از خدمات سیاسی، فرهنگی آنان، آزادی انسان ها، از بند اسارت بوده; می فرماید: «ویَضَعُ عَنهُم اِصرَهُم والاَغلالَ الَّتی کانَت عَلَیهِم; (اعراف، ۱۵۷) و بارهای سنگین و زنجیرهایی را که به آن ها بود ]از دوش و گردن شان[ بر می دارد.» 🔘۲. افزون بر مطلب فوق، در مورد «خدمت به مردم» در قرآن کریم، به چند دسته از آیات می توان اشاره کرد: ▫️الف) آیه تعاون; می فرماید: «وتَعاونوا عَلَی البِرِّ والتَّقوی ولا تَعاونوا عَلَی الاِثمِ والعُدوانِ; (مائده، ۲) ]و همواره[ در راه نیکی و پرهیزکاری با هم تعاون کنید و ]هرگز[ در راه گناه و تعدّی، هم کار یک دیگر نباشید.» روشن است که خدمت به مردم، نوعی تعاون و هم کاری با آنان در رفع مشکلات آن ها است. ▫️ب) آیه احسان; می فرماید: «واَحسِنوا اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ المُحسِنین; (بقره، ۱۹۵) و نیکی کنید که خداوند، نیکوکاران را دوست دارد.» ]ملاحظه کنید: (اسراء، ۷); (یونس، ۲۶); (قصص، ۷۷)[ روشن است که خدمت کردن به مردم، یکی از مصادیق «نیکی کردن به آنها است» ▫️ج) آیه انفاق; خداوند، در آیات بسیاری سفارش به این امر می فرماید و یکی از اوصاف پرهیزکاران را انفاق در حال توانگری و تنگدستی معرفی کرده می فرماید: «بهشتی که وسعت آن آسمان ها و زمین است، برای پرهیزکاران آماده شده است * همان ها که در توانگری و تنگدستی، انفاق می کنند.» (آل عمران، ۱۳۳ و ۱۳۴) هر چند انفاق، دارای اقسام و درجه های مختلفی است، که یک نوع آن صدقه، زکات و خمس است، که از نوع انفاق مالی است و نوع دیگر انفاق جان و یا انفاق وقت می باشد، به هر جهت انفاق و رسیدگی به محرومان و مساکین، یکی از بزرگ ترین خدمت اجتماعی به مردم است. ]ملاحظه کنید: (بقره، ۲۶۷); (توبه، ۱۰۳); (ذاریات، ۱۹).[ ....ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom