eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت سوم) 📌روش در منشور جاوید، از چند روش مختلف در کنار هم استفاده شده که ازجمله آنها تفسیر قرآن به قرآن، استفاده از روایات مستند و بهره‌گیری از نظرات دیگران است.[۱۱] نویسنده کتاب به‌کارگیری علوم روز در تفسیر آیات و توجه به سیاق آیات را هم از ویژگی‌های تفسیرش بیان کرده است.[۱۲] روش بررسی موضوعات نیز پرداختن به آنها از ابعاد و زوایای گوناگون است، به‌گونه‌ای که نظام جامعی را شکل دهد. برای مثال در این کتاب معاد ذیل سی عنوان بررسی شده است.[۱۳] به‌‌گفته نویسنده، در منشور جاوید همه آیات مربوط به یک موضوع، یک جا گردآوری و دسته‌بندی شده و نظر واحدی درباره آن بیان شده است.[۱۴] او علت به‌کارگیری این روش را بررسی همه آیات درخصوص یک موضوع برای دستیابی به دیدگاه قطعی و جامع قرآن بیان کرده است. چراکه در قرآن، آیات مربوط به یک موضوعِ خاص یک‌جا نیامده است؛ بلکه در سوره‌های مختلف و به‌‌مناسبت‌های مختلف، جنبه‌ای از آن موضوع بیان شده است.[۱۵] 📌ابتکاری‌بودن یا نبودن روش استاد سبحانی در مقدمه کتاب مفاهیم القرآن، روش تفسیری خود را بدیع دانسته و می‌نویسد تاکنون چنین گونه تفسیری در میان مفسران وجود نداشته است،[۱۶] او در مقدمه منشور جاوید هم روش تفسیری خود را انقلابی در جهان تفسیر[۱۷] و چهره‌ای تازه از تفسیر[۱۸] عنوان می‌کند. برخی روش تفسیری مذکور را مسبوق به سابقه دانسته و سبحانی را تنها احیاگر آن خوانده‌اند.[۱۹] البته استادسبحانی در مقدمه کتاب منشور جاوید، علامه مجلسی را نخستین فردی می‌داند که این روش را به کار گرفته است ولی پس از او این روش پیگیری نشده است.[۲۰] 🌱🌱🌱 11.خویشوند، «روش‌شناسی، مقایسه و نقد دو تفسیر موضوعی منشور جاوید و التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم با محوریت قصص الانبیاء»، ص۴۰-۶۰. 12. سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱۴، ص۴۵۴. 13.طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۳. 14.سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱، ص۱۸. 15.سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱، ص۱۹. 16. سبحانی، مفاهیم القرآن، ۱۴۲۱ق، ج۳، ص۳۵. 17. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۱۱. 18. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۱۷. 19. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت اله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۰، ۱۳۹۰ش. 20. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۲۴. ..ادامه دارد.. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼جلسه دوم تفسیر آیات 7 تا 15 ☑️نشانه ها و مقدمات برپائی قیامت ☑️پناهگاه حقیقی انسان ها در دنیا و آخرت ☑️آشکار شدن ماهیت اعمال انسان ها در قیامت ☑️بصیرت و شناخت انسان به نفس خویش ☑️توجیه و عذر تراشی از بدترین حالات انسان ها ☑️فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه چهارم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع گرسنگی و سیر سلوک(6) 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰عنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ فِي وَصِيَّتِهِ لَهُ: يَا عَلِيُّ ثَمَانِيَةٌ إِنْ أُهِينُوا فَلاَ يَلُومُوا إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ اَلذَّاهِبُ إِلَى مَائِدَةٍ لَمْ يُدْعَ إِلَيْهَا وَ اَلْمُتَأَمِّرُ عَلَى رَبِّ اَلْبَيْتِ وَ طَالِبُ اَلْخَيْرِ مِنْ أَعْدَائِهِ وَ طَالِبُ اَلْفَضْلِ مِنَ اَللِّئَامِ وَ اَلدَّاخِلُ بَيْنَ اِثْنَيْنِ فِي سِرٍّ لَهُمْ لَمْ يُدْخِلاَهُ فِيهِ وَ اَلْمُسْتَخِفُّ بِالسُّلْطَانِ وَ اَلْجَالِسُ فِي مَجْلِسٍ لَيْسَ لَهُ بِأَهْلٍ وَ اَلْمُقْبِلُ بِالْحَدِيثِ عَلَى مَنْ لاَ يَسْمَعُ مِنْهُ . 🔰جناب على گفته:پيامبر در سفارشهاى خود به من گفت:«اى على هشت تن هر گاه خوار گردند بايد خود را نكوهش كنند:آنكه ناخوانده بر خوانى نشيند،آنكه در مهمانى به ميزبان فرمان دهد،آنكه از دشمنان خود چشم نيكى دارد، آنكه از فرومايگان بخشش خواهد،آنكه بى‌دستورى ميان راز دو تن نظر دهد،آنكه به بزرگان خوارى نمايد،آنكه جايى نشيند كه شايستۀ آن نباشد،آنكه با كسى گفتگو كند كه به سخن وى گوش فرا ندهد». 📚الخصال , جلد۲ , صفحه ۴۱۰ 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💫 ❣️ دعای مادر در روزهای ؛ ـ خدایا ، وقتی همه از تو غافلند ، این غفلتشان را برایمان ، تلنگری برای یادآوری و تذکر قرار بده. ـ و اگر به یادت بودند ، یادمان بینداز که برای این نعمتشان شکر کنیم! ➖ و هرآنچه زیبایی که از زبان ما صادر می‌شود ، در دلهای ما ریشه دار کن. ـ خدایا ، گذشت تو ، خیلی بزرگتر از حجم سیاهی‌های ماست! و مهر تو ، بیش از آمار رفتارهای خوبمان ، امیدوارمان میکند. ✨بر محمّــد و آلش درود فرست، و به انجام افکار و رفتار درست ، موفق‌مان کن. 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 میلاد امام علی علیه السلام امیرمومنان علی (علیه السلام): مَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آيَةٌ هِيَ أَكْبَرُ مِنِّي وَ لاَ لله منْ نَبَإٍ أَعْظَمُ مِنِّي خداوند عزوجل را نشانه‌ای بزرگ‌تر، و خبری والاتر از من نیست. (کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۷) علیه السلام 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💫 ❣️ دعای حضرت مادر "سلام‌الله‌علیها" در روز ؛ ـ خدایا مراقبم باش ؛ با همان چشمانت ، که نمی‌خوابند! با همان ستونِ قدرتت ، که دیده نمی‌شود! 🔅و با تمام اسمهای قشنگت که هرکدام عظمتی‌ جداگانه‌اند! 💫 بر محـمّــد و آلش درود فرست؛ مراقبم باش ، که اگر غیر از تو کسی مراقبم باشد ؛ تلف می‌شوم! و عیبهایم را بپوشان ، که اگر غیر از تو ، بپوشاند ، فاش می‌شود! و تحقق همه‌ی آنچه از تو خواسته‌ام را آسان کن، که تو ؛ هم نزدیکی و صدایم را خوب می‌شنوی ، و هم زود اجابتشان می‌کنی! 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 4.docx
34.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 4.pdf
974.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نه بیراهه رفتند نه راه کسی را بستند در قيامت يک عده خوشحال‌ هستند، خندان هستند، کساني هستند که نه بي‌راهه رفتند، نه راه کسي را بستند. يک کسب حلالي داشتند، آبرومندانه زندگي کردند، ولو خيري به آن صورت انجام ندادند؛ ولي کار کردند براي جامعه. در رشته خودشان کاسب بودند، کسب حلال داشتند، اين خير است. مشکل جامعه را برطرف کردن است. توليدي کردند، اين ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ﴾ «نضارت» با «صاد ضاد»؛ يعني با طراوت، خوشحال، خندان. در برابر يک عده ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ﴾، پژمرده، افسرده، غمگين، خاک ذلت و غبار بدبختي بر چشمان و چهره‌شان نشسته، چنين کسي را مي‌گويند: ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ﴾. آنها که ﴿يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ﴾، با نضارت و طراوت آمدند: ﴿إِلى‏ رَبِّها ناظِرَةٌ﴾؛ به طرف رحمت خودشان نظر دارند. اين نظر به معناي نظريه است، نه نگاه کردن. 📼فرازی از سوره القیامه جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(218) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير 📌عاقبت نور حق و نار نفاق 🔹خداى سبحان به مومنان وعده آرام بخش نگهبانى و نگهدارى از نور خود را مى دهد و كافران را تهديد و تحديد مى كند كه آتش فتنه هايشان را خاموش و نور خود را تتميم خواهد كرد: (يريدون ليطوا نور الله بافهواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون)، (يريدون ان يطفوا نور الله بافواههم و يابى الله الا ان يتم نوره)، (كلما اوقدوا نارا للحرب اطفاها الله) آنگاه به منافق ميگويد: تو با كدام نور حركت مى كنى ؟ آتش نفاق هرگز جايگزين نور الهى نمى شود. مثل تو مثل كسى است كه آتشى كوچك برافروخته تا اطراف خود را در تيرگيهاى انباشته، ببيند و راه را بيند ولى همين كه اين آتش اطراف او را روشن كرد خداى سبحان نور را مى برد تا همچنان در تاريكيها غوطه ور باشد و راه مستقيم را نيابد. 🔹سر اين كه خداوند به منافقان فرصت روشن كردن اين نور را مى دهد و سپس آن را خاموش مى كند آن است كه اگر در لحظه اول به آنان فرصت افروختن نور ندهد در همان آغاز حركت، مى مانند و كسى كه در آغاز حركت بماند چندان متحير و سرگردان نيست ، ولى اگر در بين راه، نور او ستانده شود در حيرت فرو مى رود. 🔹اين حقيقت در آيات قرآن كريم به صورتهاى گوناگون بيان شده، مانند اين كه درباره اهل دنيا مى فرمايد: آنان را در فشار قرار مى دهيم تا به خود آمده، از انحراف برگردند و اگر متنبه نشدند، فشار را برداشته، آنان را به انواع نعمتها سرگرم مى كنيم و آنگاه كه همه درهاى نعمت بر رويشان گشوده شد، ناگهان آنان را مى گيريم: (فلولا اذا جاء هم باسنا تضرعوا ولكن قست قلوبهم و زين و زين لهم الشيطان ما كانوا يعملون # فلما نسوا ما ذكروا به فتحنا عليهم ابواب كل شى ء حتى اذا فرحوا بما اوتوا اخذناهم بغته فاذا هم مبلسون)پس اگر خداوند لحظه اى به كافران و منافقان فرصت مى دهد تا پيش پاى خود را ببينند، براى آن است كه قدمى به پيش بروند آنگاه در ميانه راه، آنان را بگيرد و در تيرگيها رهايشان سازد تا تحيرشان بيشتر و عذابشان افزونتر گردد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 دختری مثل پدر 💠 در آن جلسات رسمی که گریه نمی کردند! شما تاریخ طبری را بخوانید، آنچه مرحوم مفید نقل کرده بخوانید؛ آن آخرها (رقّت و بکت)*! وقتی خیلی نمک به زخم او زدند، آنجا طبری دارد که (رقّت و بکت)؛ و گرنه در کمال شهامت ... ‌، ابن زیاد گفت: (من هذه المتنکّره او المتکبّره)، گفتند: (هذه زینب بنت علی بن ابی طالب)*. اینکه می بینید می گویند زینب مثل علی حرف می زند، نه تنها در فصاحت و بلاغت زبانی، محتوایش هم همین است! شما می بینید در نامه های رسمی علی (سلام الله علیه) برای معاویه می نویسد: (ما للطّلقاء و ابناء الطّلقاء)*، به شما که طُلقاء و ابناء طلقاء هستید، نمی رسد که در مسائل اسلامی وارد بشوید! همین حرف علی را زینب در شام گفت: (ا من العدل یابن الطّلقاء)*! این مثل علی دارد حرف می زند؛ شما بروید خطبه های را نگاه کنید، سخنرانی زینب هم نگاه کنید. می دانید در شام، چوب خیزران در دست یزید است، سر مطهر حسین هم جلوست؛ این زن برخاسته، (ا من العدل یابن الطلقاء)!! فرمود: شما آزاد شده ما هستید، شما بردگانی بودید، ما شما را آزاد کردیم؛ این حرف چه کسی است؟ این حرف یک (( امیر )) است یا ( اسیر )؟! حالا بازوها بسته است، امّا است!! می بینید مثل خطبه های حضرت امیر حرف می زند؛ (ما للطلقاء و ابناء الطلقاء)، شما آزاد شده های ما هستید، به شما چه درباره این گونه از مسائل حرف می زنید؟! این نامه حضرت امیر در است. همین پیام را وجود مبارک زینب کبری در شام گفته است؛ (ا من العدل یابن الطّلقاء)! این که حرف اسیر نیست! در کوفه آنجور در جوابِ (کیف رایت صنع الله باخیک)، فرمود: (ما رایت الا جمیلاً)*؛ این بر اساس است. نفرمود ما صبر می کنیم یا به ما خوش گذشت؛ فرمود: ما به جز خوبی چیزی ندیدیم! این حصر است، این دو جمله است! (ما رایت الا جمیلاً)، ما ( جز ) خوبی چیزی ندیدیم. بعد (ابن زیاد) گفت: دلم خنک شده که ریشه شما را قطع کردم*، به واسطه این حرف ها که زد و زد، این حرف ها دیگر حرف هایی نیست که جواب داشته باشد؛ آنجاست که وجود مبارک زینب کبری (رقّت و بکت). این در کوفه، آن هم در شام! --------------------------------------- 📌 الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۱۱۶ 📌 همان / صفحه ۱۱۵ 📌 نهج البلاغه / نامه ۲۸ _ (الی معاویه جواباً) 📌 بحار الانوار / جلد ۴۵ / صفحه ۱۵۸ 📌 همان / صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ 📌 الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۱۱۶ 📋 نماز جمعه قم 📆 مصلی قدس ؛ ۱۳۸۴/۱۱/۲۸ @majalezendegi
برداشت از آیه ۴۸ شرح صدر سالک الی اللّه نباید از کفّار و منافقین اطاعت کند و شرح صدری داشته باشد که به اذیتهای کفار و منافقین توجّه نکند و بر خدا توکل کند، زیرا خدا او را کفایت خواهد کرد.
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۲(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۳(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت۲۳۲تا ۲۳۴(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۵۳ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۳۱) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
نَزِیلُکَ حَیْثُ مَا اتَّجَهَتْ رِکَابِی وَ ضَیْفُکَ حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْبِلادِ در هر کجا و بر سر هر سفره و خوانی که باشم، من میهمان توام اى صاحب الزّمان. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 آفت زدایی از درخت عقل 🌱 باز می‌گردد آخر به زمین سرسبزی می‌تپد قلب زمان باز، اگر برگردی 🔹 روایات بسیاری در مورد ستایش و جایگاه عقل وجود دارد. همچنین بین علم و عقل رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. علم باعث رشد و شکوفایی عقل شده و عقل نیز زمینه را برای درک، پذیرش و دریافت علوم بیشتر فراهم می‌کند. امام باقر می‌فرمایند: «چون قائم ما قیام کند دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و عقول آن‌ها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را به کمال می‌رساند.»*۱ این یعنی در سایهٔ توجهِ حضرت، عقل‌ها شکوفا شده و به همه، حکمت و علم یاد داده می‌شود. 🔅 در دولت کریمه، علم، دانش و عقل به بالاترین درجهٔ خود می‌رسد و تمامی موانع رشد، ابهامات، تردیدها، شک و سرگردانی‌ها از بین می‌روند و جامعه‌ای آرمانی هم در بُعد معنوی و هم مادی شکل می‌گیرد. زیرا با علم و آگاهی از مسائل مادی، فیزیکی و... دنیای انسان بهتر شده و با شناخت مسائل، راه رسیدن به کمال هموارتر می‌شود. ▫️ يا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ ای فرزند نعمت‌های کامل! 📚 ۱- بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶ 🌷🌷🌷 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom