eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💫 ❣️ دعای حضرت مادر "سلام‌الله‌علیها" در روز ؛ ـ خدایا مراقبم باش ؛ با همان چشمانت ، که نمی‌خوابند! با همان ستونِ قدرتت ، که دیده نمی‌شود! 🔅و با تمام اسمهای قشنگت که هرکدام عظمتی‌ جداگانه‌اند! 💫 بر محـمّــد و آلش درود فرست؛ مراقبم باش ، که اگر غیر از تو کسی مراقبم باشد ؛ تلف می‌شوم! و عیبهایم را بپوشان ، که اگر غیر از تو ، بپوشاند ، فاش می‌شود! و تحقق همه‌ی آنچه از تو خواسته‌ام را آسان کن، که تو ؛ هم نزدیکی و صدایم را خوب می‌شنوی ، و هم زود اجابتشان می‌کنی! 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 4.docx
34.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 4.pdf
974.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Qiyamah04.mp3
5.26M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نه بیراهه رفتند نه راه کسی را بستند در قيامت يک عده خوشحال‌ هستند، خندان هستند، کساني هستند که نه بي‌راهه رفتند، نه راه کسي را بستند. يک کسب حلالي داشتند، آبرومندانه زندگي کردند، ولو خيري به آن صورت انجام ندادند؛ ولي کار کردند براي جامعه. در رشته خودشان کاسب بودند، کسب حلال داشتند، اين خير است. مشکل جامعه را برطرف کردن است. توليدي کردند، اين ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ﴾ «نضارت» با «صاد ضاد»؛ يعني با طراوت، خوشحال، خندان. در برابر يک عده ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ﴾، پژمرده، افسرده، غمگين، خاک ذلت و غبار بدبختي بر چشمان و چهره‌شان نشسته، چنين کسي را مي‌گويند: ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ﴾. آنها که ﴿يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ﴾، با نضارت و طراوت آمدند: ﴿إِلى‏ رَبِّها ناظِرَةٌ﴾؛ به طرف رحمت خودشان نظر دارند. اين نظر به معناي نظريه است، نه نگاه کردن. 📼فرازی از سوره القیامه جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(218) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير 📌عاقبت نور حق و نار نفاق 🔹خداى سبحان به مومنان وعده آرام بخش نگهبانى و نگهدارى از نور خود را مى دهد و كافران را تهديد و تحديد مى كند كه آتش فتنه هايشان را خاموش و نور خود را تتميم خواهد كرد: (يريدون ليطوا نور الله بافهواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون)، (يريدون ان يطفوا نور الله بافواههم و يابى الله الا ان يتم نوره)، (كلما اوقدوا نارا للحرب اطفاها الله) آنگاه به منافق ميگويد: تو با كدام نور حركت مى كنى ؟ آتش نفاق هرگز جايگزين نور الهى نمى شود. مثل تو مثل كسى است كه آتشى كوچك برافروخته تا اطراف خود را در تيرگيهاى انباشته، ببيند و راه را بيند ولى همين كه اين آتش اطراف او را روشن كرد خداى سبحان نور را مى برد تا همچنان در تاريكيها غوطه ور باشد و راه مستقيم را نيابد. 🔹سر اين كه خداوند به منافقان فرصت روشن كردن اين نور را مى دهد و سپس آن را خاموش مى كند آن است كه اگر در لحظه اول به آنان فرصت افروختن نور ندهد در همان آغاز حركت، مى مانند و كسى كه در آغاز حركت بماند چندان متحير و سرگردان نيست ، ولى اگر در بين راه، نور او ستانده شود در حيرت فرو مى رود. 🔹اين حقيقت در آيات قرآن كريم به صورتهاى گوناگون بيان شده، مانند اين كه درباره اهل دنيا مى فرمايد: آنان را در فشار قرار مى دهيم تا به خود آمده، از انحراف برگردند و اگر متنبه نشدند، فشار را برداشته، آنان را به انواع نعمتها سرگرم مى كنيم و آنگاه كه همه درهاى نعمت بر رويشان گشوده شد، ناگهان آنان را مى گيريم: (فلولا اذا جاء هم باسنا تضرعوا ولكن قست قلوبهم و زين و زين لهم الشيطان ما كانوا يعملون # فلما نسوا ما ذكروا به فتحنا عليهم ابواب كل شى ء حتى اذا فرحوا بما اوتوا اخذناهم بغته فاذا هم مبلسون)پس اگر خداوند لحظه اى به كافران و منافقان فرصت مى دهد تا پيش پاى خود را ببينند، براى آن است كه قدمى به پيش بروند آنگاه در ميانه راه، آنان را بگيرد و در تيرگيها رهايشان سازد تا تحيرشان بيشتر و عذابشان افزونتر گردد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
. 🔰 دختری مثل پدر 💠 در آن جلسات رسمی که گریه نمی کردند! شما تاریخ طبری را بخوانید، آنچه مرحوم مفید نقل کرده بخوانید؛ آن آخرها (رقّت و بکت)*! وقتی خیلی نمک به زخم او زدند، آنجا طبری دارد که (رقّت و بکت)؛ و گرنه در کمال شهامت ... ‌، ابن زیاد گفت: (من هذه المتنکّره او المتکبّره)، گفتند: (هذه زینب بنت علی بن ابی طالب)*. اینکه می بینید می گویند زینب مثل علی حرف می زند، نه تنها در فصاحت و بلاغت زبانی، محتوایش هم همین است! شما می بینید در نامه های رسمی علی (سلام الله علیه) برای معاویه می نویسد: (ما للطّلقاء و ابناء الطّلقاء)*، به شما که طُلقاء و ابناء طلقاء هستید، نمی رسد که در مسائل اسلامی وارد بشوید! همین حرف علی را زینب در شام گفت: (ا من العدل یابن الطّلقاء)*! این مثل علی دارد حرف می زند؛ شما بروید خطبه های را نگاه کنید، سخنرانی زینب هم نگاه کنید. می دانید در شام، چوب خیزران در دست یزید است، سر مطهر حسین هم جلوست؛ این زن برخاسته، (ا من العدل یابن الطلقاء)!! فرمود: شما آزاد شده ما هستید، شما بردگانی بودید، ما شما را آزاد کردیم؛ این حرف چه کسی است؟ این حرف یک (( امیر )) است یا ( اسیر )؟! حالا بازوها بسته است، امّا است!! می بینید مثل خطبه های حضرت امیر حرف می زند؛ (ما للطلقاء و ابناء الطلقاء)، شما آزاد شده های ما هستید، به شما چه درباره این گونه از مسائل حرف می زنید؟! این نامه حضرت امیر در است. همین پیام را وجود مبارک زینب کبری در شام گفته است؛ (ا من العدل یابن الطّلقاء)! این که حرف اسیر نیست! در کوفه آنجور در جوابِ (کیف رایت صنع الله باخیک)، فرمود: (ما رایت الا جمیلاً)*؛ این بر اساس است. نفرمود ما صبر می کنیم یا به ما خوش گذشت؛ فرمود: ما به جز خوبی چیزی ندیدیم! این حصر است، این دو جمله است! (ما رایت الا جمیلاً)، ما ( جز ) خوبی چیزی ندیدیم. بعد (ابن زیاد) گفت: دلم خنک شده که ریشه شما را قطع کردم*، به واسطه این حرف ها که زد و زد، این حرف ها دیگر حرف هایی نیست که جواب داشته باشد؛ آنجاست که وجود مبارک زینب کبری (رقّت و بکت). این در کوفه، آن هم در شام! --------------------------------------- 📌 الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۱۱۶ 📌 همان / صفحه ۱۱۵ 📌 نهج البلاغه / نامه ۲۸ _ (الی معاویه جواباً) 📌 بحار الانوار / جلد ۴۵ / صفحه ۱۵۸ 📌 همان / صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ 📌 الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۱۱۶ 📋 نماز جمعه قم 📆 مصلی قدس ؛ ۱۳۸۴/۱۱/۲۸ @majalezendegi
برداشت از آیه ۴۸ شرح صدر سالک الی اللّه نباید از کفّار و منافقین اطاعت کند و شرح صدری داشته باشد که به اذیتهای کفار و منافقین توجّه نکند و بر خدا توکل کند، زیرا خدا او را کفایت خواهد کرد.
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت 142 نهج البلاغه.mp3
1.03M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۲(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت 143 نهج البلاغه.mp3
1.84M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۳(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت ۲۳۲تا۲۳۴.استادصادقی.mp3
6.41M
📚شرح و تفسیر حکمت۲۳۲تا ۲۳۴(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 153.mp3
9.89M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۵۳ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نَزِیلُکَ حَیْثُ مَا اتَّجَهَتْ رِکَابِی وَ ضَیْفُکَ حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْبِلادِ در هر کجا و بر سر هر سفره و خوانی که باشم، من میهمان توام اى صاحب الزّمان. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 آفت زدایی از درخت عقل 🌱 باز می‌گردد آخر به زمین سرسبزی می‌تپد قلب زمان باز، اگر برگردی 🔹 روایات بسیاری در مورد ستایش و جایگاه عقل وجود دارد. همچنین بین علم و عقل رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. علم باعث رشد و شکوفایی عقل شده و عقل نیز زمینه را برای درک، پذیرش و دریافت علوم بیشتر فراهم می‌کند. امام باقر می‌فرمایند: «چون قائم ما قیام کند دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و عقول آن‌ها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را به کمال می‌رساند.»*۱ این یعنی در سایهٔ توجهِ حضرت، عقل‌ها شکوفا شده و به همه، حکمت و علم یاد داده می‌شود. 🔅 در دولت کریمه، علم، دانش و عقل به بالاترین درجهٔ خود می‌رسد و تمامی موانع رشد، ابهامات، تردیدها، شک و سرگردانی‌ها از بین می‌روند و جامعه‌ای آرمانی هم در بُعد معنوی و هم مادی شکل می‌گیرد. زیرا با علم و آگاهی از مسائل مادی، فیزیکی و... دنیای انسان بهتر شده و با شناخت مسائل، راه رسیدن به کمال هموارتر می‌شود. ▫️ يا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ ای فرزند نعمت‌های کامل! 📚 ۱- بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶ 🌷🌷🌷 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 وقتی نباشی عاصی‌ام از جمعه‌های تلخ ● تنهاترین مردِ دل تنهای خیلی‌ها برگرد تنها منجی فردای خیلی‌ها ● وقتی نباشی عاصی‌ام از جمعه‌های تلخ دیدار تو شیرین‌ترین رویای خیلی‌ها ● پنهان‌ترین لبخند معصوم خداوندی زیباترین تصویر ناپیدای خیلی‌ها ● بیرون بیا خورشید من از پشت ابر صبر پایان بگیرد این شب غم‌های خیلی‌ها ● ای حسرت بی‌انتهای هر دل مجنون بنمای رخ، ای حضرت لیلای خیلی‌ها ● من خسته‌ام از این جدایی، سخت دلتنگم تعجیل کن، ای یوسف زهرای خیلی‌ها ✍️ اسماعیل شبرنگ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 مشتی گندم 🔰 نسلِ منتظر، دارای تربیت دینیِ حق باور است، به بینش و رشد بالایی رسیده و به دور از افراط و تفریط عمل می‌کند. حول محور ایمان حرکت می‌کند و باور به مهدویت و انتظار را از مهمترین وظایف خود می‌داند، به طوری‌ که تمام برنامه‌های فردی و اجتماعی خود را بر اساس آن پی‌ریزی می‌کند. 🔹 در جامعه‌ای که از عناصری با هویت مهدوی تشکیل شده، حرکت عمومی به سوی اقامهٔ خوبی‌هاست و در محیطی که اصلاح، سازندگی، امیدبخشی، نشاط، تلاش و همکاری وجود دارد، زمینهٔ رشد باورهای دینی و مهدوی در افراد جامعه پدید می‌آید. به‌ علاوه منتظرانی که به برکت انتظار، هویت دینی و مرزهای اعتقادی خود را حفظ کرده‌اند، در برابر سختی‌ها و مشکلات صبور هستند و دچار ناامیدی و سستی نمی‌شوند. 🔻 امتحانات و غربال‌های آخرالزمان شبیه به انبار گندمی است که گندم‌هایش آنقدر فاسد می‌شود که صاحب آن در نهایت به اندازه‌ی مشتی گندم سالم از آن انبار برداشت می‌کند. پس فرد منتظر باید آگاهی و دانش خود را بالا برده و هیچ‌گاه توکل و توسّل را فراموش نکند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
https___vesal.co_FTP_files_tracks_12_track_UmkhXYtiqYPrBhKjhWP5fLkscaDCcC_320.mp3
5.98M
یا ابا صالح مددی مولا ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
. 🔰 بهشت او... مَن یَخرُج مِن بَیتِهِ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اجرُهُ عَلَی الله. 🔹یک احتمال این است که این هجرت، هجرت از خود به خدا باشد. «بیت» نفس خود انسان باشد، طایفه‌ای هستند که خارج شدند، هجرت کردند از «بیت» شان، از این بیت ظلمانی، از این نفسانیت:‏‏ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسُولِهِ؛ تا رسیدند به آنجایی که «ادرَکَهُ المَوتُ»؛ به مرتبه‌ای رسیدند که دیگر از خود چیزی نیستند، «موت مطلق»، و اجرشان هم عَلَی الله است؛ اجر دیگری [در کار نیست]، دیگر بهشت مطرح نیست، دیگر تنعمات مطرح نیست، فقط الله است. @majalezendegi 📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۱۱۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰فهمیدن، از راه دل 💠 ممکن است کسی نتواند به درس دانشگاه یا حوزه بار یابد، و از کتاب و کتیبه طرفی ببندد، سواد خواندن و نوشتن ندارد؛ ولی هست، یعنی با او هست. چون کتاب بشریت است؛ (الرّحمن . علّم القرآن . خلق الانسان . علّمه البیان)*، برای انسان آمده است، و در طول تاریخ انسانها را باید بسازد؛ هم انسان روستایی درس نخوانده را می سازد، هم انسان حوزوی و دانشگاهی را تربیت می کند؛ یک مائده و مادبه و سفره عامی را گسترانده که درس خوانده و نخوانده، امّی و خردمند در او سهیمند و آن راه ( ) است. ------------------------------------------ 📌 سوره الرّحمن / آیات ۱ تا ۴ 📋 برنامه تلویزیونی (قرآن و زمان) 📆 قم ؛ ۱۳۷۸ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
‌ بعضی از ناآگاهان از عظمت‌های روحی انسان توصیه می‌فرمایند که: «تسلیم محض شدن در مقابل جز خود، هر چه و هر که باشد، نقص و بی‌لیاقتی در زندگی است که نمی‌گذارد انسان روی پای خود بایستد!» این وسوسه‌ها ناشی از عدم درک معنای تسلیم محض در برابر خداوندی است. این تسلیم به نفی موجودیت خویشتن نمی‌انجامد، زیرا رابطه‌ای است مثبت با خدا که قدرت بی‌نهایت فقط از آن اوست و انسان که از همۀ جهات محدود است و این رابطه مانند رابطۀ نیروگیری آنچه به نیرو نیازمند می‌باشد، از موجودی است که دارای نیروست. بهترین شاهد این معنی که تسلیم محض بودن به خدا، قدرت بزرگی در انسان به وجود می‌آورد، سرگذشت زندگی انبیای عظام و اوصیاء و اولیاءالله است که در نهایت شهامت و از خودگذشتگی و احساس قدرت در خویشتن وابسته به خدا، بزرگ‌ترین و مؤثرترین گام‌ها را در راه قرار دادن بشریت در مسیر تکامل برداشته‌اند. باید توجه داشت که مسئلت از خداوند، غیر از تعیین تکلیف کردن به آن ذات اقدس است. آنچه عقل و وجدان درمی‌یابد و پیامبران الهی در رسالت‌هایشان آن را ابلاغ فرموده‌اند، مسئلت از خداوند است، نه تعیین تکلیف برای او. اگر انسان بتواند به آن وارستگی روحی نائل شود که دعا و مسئلت از خداوند را یکی از حالات ارتباط با او تلقی کند، نه حالت طلبکاری و نه حالت درخواست نقض و وارد کردن اختلال در نظم و قوانین هستی، و همچنین احتیاج و نیازی را که موجب بروز حالت نیایش و مسئلت برای او شده است، در حقیقت، از الطاف خفیۀ خداوندی تلقی کند که موجب موفقیت به حالت روحانی نیایش و مسئلت شده است، چنین انسانی می‌تواند از برقرار کردن ارتباط با خدا بهره‌های ملکوتی بردارد. جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه. ج ۶، ص ۲۶۳. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢تهذيب نفس، بهترين راه فهم قرآن 🍃از طرفي خداوند سبحان، قرآن را به عنوان «نور» توصيف كرد[۱] و بهترين راه فهم قرآن، تهذيب نفس از تعلقات غير خدايي و پرهيز از هرگونه تبهكاري و انجام هر دستوري كه وحي الهي صادر نموده است، مي‌باشد؛ زيرا مشاهدهٴ جمال نوراني با ديدهٴ ضعيف و بسته ميسور نخواهد بود. 🍃لذا، پيشينيان كه توفيق تدبر قرآن نصيب آنها مي‌شد، سيرهٴ آنان در فراگيري قرآن اين بود كه ده آيه را از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) دريافت مي‌كردند و تا آنچه مربوط به آن ده آيه بود از معارف علمي و دستورات عملي، فرا نمي‌گرفتند، وارد آيات ديگر نمي‌شدند؛ «أنّهم كانوا يأخذون من رسول‌اللّه(صلي الله عليه و آله و سلم) عشر آيات فلا يأخذون فى العشر الآخر حتّي يعلموا ما فى هذه من العلم و العمل».[۲] 🍃گاهي بارقهٴ برخي از آيات آن‌چنان اثر مي‌كرد كه آن آيهٴ مخصوص به عنوان اصل كلي و فراگير تلقي مي‌شد؛ مثلاً مردي به حضور نبي‌اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) رسيد تا قرآن بياموزد. وقتي به آيات ﴿فمن يعمل مثقال ذرّة خيراً يره ٭ و من يعمل مثقال ذرّة شرّاً يره﴾[۳] رسيد، گفت: اين كلام مرا كفايت مي‌كند و برگشت. پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «انصرف الرجل و هو فقيه».[۴] 🍃در اينجا نكتهٴ ديگري روشن مي‌شود كه فقه تنها دانستن احكام نيست؛ چون قرآن تنبّه الهي است و اگر كسي واجد شرايط علمي يا عملي فراگيري قرآن كريم نبود و مطلبي را كه جزء محكمات آن است، نارسا ديد، فكر خود را متهم كند؛ نه قرآن مجيد را؛ كه حضرت اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) فرمود: «و اتهموا عليه آراءكم»(۵) آیت الله جوادی آملی ۱۹ شهریور ۱۳۶۳ پی نوشت: ۱ ـ سورهٴ نساء، آيهٴ 174. ۲ ـ بحار الانوار، ج 89، ص 106. ۳ ـ سورهٴ زلزله، آيات 7 ـ 8. ۴ ـ بحار الانوار، ج 89، ص 107. ۵ ـ نهج البلاغه، خطبهٴ 176. 💢💢💢 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom