eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 و ماندگار از ص 14 قرآن کریم (آیات93-83) 1. به هر استقبالى نبايد تكيه كرد. با آنكه يهوديان در انتظار پيامبر صلى الله عليه و آله ساليانى در مدينه بودند، ولى در عمل كفر ورزيدند. «كانُوا مِنْ قَبْلُ ... كَفَرُوا بِهِ» بقره 89 2. شناخت حقّ و علم به آن كافى نيست. چه بسا افرادى كه حقّ را فهميدند، ولى به خاطر لجاجت كافر شدند. «فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا» بقره 89 3. معيار ارزش دين مردم، به انگيزه ‏هاى آنان است. «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا ... بَغْياً» بقره 90 4. قرآن، سراسر حقّ است. «أَنْزَلَ اللَّهُ ... وَ هُوَ الْحَقُّ» بقره 91 5. ذكر سوابق، زمينه را براى قضاوت درست فراهم مى‏ كند. «اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ» بقره 92 6. ميثاق گرفتن، يكى از عوامل و انگيزه ‏هاى عمل است. «وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ» بقره 93 7. انجام احكام و دستورات الهى، نيازمند جدّيّت، عشق و تصميم است و ديندارى، با ضعف و مسامحه و سازشكارى سازگار نيست. «خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ» بقره 93 8. رفتار، بهترين بيانگر افكار و عقايد انسان است. «بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمانُكُمْ» بقره 93 📋منبع :کتاب نکته های تفسیری 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الشيخ محمد صديق المنشاوي 🎙 سورة غافر 🌱 بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ ـــــــــــــــ اى قومِ من، جز اين نيست كه اين زندگى دنيا بهره ‏اى است (زودگذر) و قطعا آخرت، همان خانه باثبات و پايدار است. (سورة غافر، آیه ۳۹) @rahighemakhtoom
صلوات خاصه امام صادق علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ
. 🍃 عدالت خواهد آمد 🌺 (ره): «هر یک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که عدالت را در همه عالم اجرا بکنند لکن موفق نشدند. حتی رسول ختمی(ص) که برای اصلاح بشر، برای اجرای عدالت و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می‌فهمند که فقط قضیه عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت، به دست بزرگوار مهدی موعود- سلام الله علیه- اجرا می‌شود.» 📆 ۷ تیر ۱۳۵۹ 🌿 السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔹 من حجاب است 🔸 (ره) . هرچه است از من است همین من است که یک شرکی است یک حجابی است یک نکبتی است من یعنی استقلال یعنی آدمی خیال کند چیزی است منشاء اثری است می تواند وجود بدهد می تواند تحقق بدهد این وهم است همین این وهم که پیغمبران که آمدند برای همین است که این جهل بشر برداشته شود يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ يُزَكِّيهِمْ از این کثافت شرک که بزرگ ترین آلودگی های بشری است و زندگی را بهم می زند تمام ناراحتی ها برای همین جاست تمام نزاع ها هم از همین جاست تمام دعواهای بشری از همین جاست از دو نفر بگیرید تا دوتا کشور تمام این ها برای من است مال این است که خودش را مستقل می بیند و کاری را می خواهد انجام بدهد و می گوید باید بشود و چنین و چنان و طرف مقابلی هم پیدا می کند و آن هم چنین و چنان تو سر هم می زنند حالا یا مال یا مقام یا هرچه تمام این زد و خوردهایی که در بشر است هرچه فساد است از من است. . # 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 رسالت اندیشمندان از منظر امام صادق (ع) 💠 (سلام الله علیه) فرمود: اینکه فراگیری علم واجب است، دو پیام دارد؛ یکی نسبت به توده مردم، دیگری نسبت به علماء. و خداوند فراگیری علم را بر مردم واجب نکرد، مگر اینکه تعلیم را، تربیت را، تالیف را، سخنرانی را بر علماء واجب کرد. اگر طلب علم بر طالبان حوزه و دانشگاه واجب است، تعلیم علم بر اساتید حوزه و دانشگاه هم واجب است. استدلال امام صادق (سلام الله علیه) این است: (لانّ العلم قبل الجهل)*. اوّل علم است، بعد جهل؛ یعنی انسان وقتی از علم فاصله بگیرد، می شود جاهل! لذا این قصه از امام صادق (سلام الله علیه) به عرضتان رسید که حضرتش فرمود: (یا لیت هذه الطاغیه اذن لی فاتّخذ فی الطائف قصراً فسکنت و اسکنتکم معی)*. حضرت گِله دارد، می فرماید: ای کاش این طاغوت عصر، _منصور دوانقی_ که طغیانگر است به من اجازه می داد من در طائف یک مدرسه ای می ساختم، چند حجره در آن مدرسه بود، شما را آنجا جا می دادم، خودم هم در آن مدرسه مسکن داشتم. بعد فرمود: (رحم الله من حبّبنا الی النّاس)*. فرمود: خدا رحمت کند جامعه ای را، مردمی را، مبلّغانی را که ما را پیش مردم محبوب نشان می دهند. چرا محبوب نشان می دهند؟ برای اینکه اینها حرف های دلپذیر دارند، رفتارهای دلپذیر دارند، گفتارهای دلپذیر دارند که هم جامعه را حفظ می کند، هم سائر جوامع را متوجه اینها می کند که از اینها بهره ببرد. ----------------------------------------- 📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۴۱ 📌 الکافی / جلد ۸ / صفحه ۲۱۵ 📌 الکافی / جلد ۸ / صفحه ۲۲۹ 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۴/۰۶ @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 15 قرآن کریم (آیات103-94) 1. در برابر خيالات و موهومات، با صراحت برخورد كنيد. «قُلْ» بقرة، 94 2. وجدان، بهترين قاضى است. «إِنْ جكانَتْ ... فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ» بقرة، 95 3. خودتان مى‏دانيد كه چه كرده ‏ايد، خداوند نيز كه از آنها با خبر است، پس اين همه ادّعا براى چه؟! «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» بقرة، 95 4. عمر طولانى مهم نيست، قرب به خداوند و بركت عمر ونجات از آتش، ارزش دارد. «لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ» بقرة، 96 5. يهوديان، حريص‏ ترين و دنياگرا ترين مردم هستند. «أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَياةٍ» بقرة، 96 6. دروغگو، كم حافظه است. يهوديان از يك سو بهشت را مخصوص خود مى‏ دانند، «لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَةً» واز سوى ديگر مى ‏خواهند هميشه در دنيا زنده بمانند. «يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ» بقرة، 96 7. حمايت ودفاع از پاكانى كه مورد تهمت قرار گيرند، لازم است. «نَزَّلَهُ ... بِإِذْنِ اللَّهِ» بقرة، 97 8. ايمان و تولّى، نسبت به همه ‏ى مقدّسات لازم است. «لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ» بقرة، 98 📋منبع کتاب‌ نکته های تفسیری 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی حادثه غم بار آبادان أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان را به همه تعزیت عرض می کنیم! این گونه از حوادث تلخ ناشی از لرزان بودن بنیان فکری مسئولین و همچنین مردم است. جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظف اند یعنی که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر اعتقاد صائب و بنیان گذاری کنیم. این گونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است. ▫️ کسی که و می_کند، مضطرب می سازد. آن که اختلاسی و دارد، فکرش را فکرتش را فطرتش را بر لبه لرزان سقوط، بنیان گذاری کرده است _ خواه از مسئولین خواه از مردم _ و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه می سازد. خدای سبحان فرمود شما بنیان فکری و اندیشه و انگیزه را در جای لرزان نسازید، به فکر اختلاس و چپاول نباشید، به فکر زرق و برق نباشید، این شما را می برد! آن که در لبه رودخانه که زیرش خالی است خانه می سازد، غرق خواهد شد؛ فرمود: ﴿أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ‏﴾ این اصل اول. ▫️ اصل دوم آن است که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می فرماید: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»؛ این بیان نورانی حضرت در زمینه رسیدن به آن ﴿أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ تَقْوی‏ من الله﴾ است. اگر کسی خواست معتقد باشد و عمل صالح داشته باشد باید سبکبار باشد؛ بار دیگران را به دوش خود نگذارد، بار زائد را به دوش خود نگذارد، کاری که از او بر نمی آید نپذیرد، کاری که مقدور او نیست بر زمین بگذارد؛ فرمود: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا». مابقی بیانات در کامنت اول... (پیام در پی رخداد ریزش ساختمان در آبادان، مورخ ١٤٠١/٣/٧) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom