eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌جرعه ای از کوثر معرفت 🔅🔅🔅 دليل سجده ى فرشتگان بر آدم، فرمان خداوند و لياقت ذاتى انسان بود نه جنسيّت و ساختمان وجودى او. شيطان در مقام توجيه نافرمانى خود، با مغلطه و قياسى نابجا ادّعا كرد: من از آدم برترم، زيرا من از آتشم و آدم از خاك، گرچه هركدام منشأ اثرى خاص مى باشند، امّا در حقيقت او با اين ادّعاى غلط، به جاى اطاعت از فرمان خداوند حكيم وتوجّه به جايگاه آدمى نزد خداوند، «انّى جاعل فى الارض خليفة» (21) و ناديده گرفتن روح الهى در انسان، «نفختُ فيه من روحى» (22) در مقابل فرمان خداوند گردنكشى كرد. چنانكه بسيارى از ما نيز در بسيارى موارد، احكام و دستورات دينى را بدون توجّه به حكمت و فلسفه ى آن، به ظاهر با عقل خود مى سنجيم و چون دليل آشكارى براى آن نمى يابيم، آن را نمى پذيريم و بدان بى اعتنا مى شويم، يا در برخى موارد از مقايسه ى موضوعاتِ متشابه با يكديگر، حكم يكسانى براى همه ى آنها صادر مى كنيم. لذا قياس در استنباط احكام جايز نيست و امام صادق عليه السلام همواره از قياس هاى ابوحنيفه به شدّت انتقاد مى كرد. (23) ----- 21) بقره، 30 22) حجر، 29 23) تفسير نمونه 🔅🔅🔅 پیام ها : -✅ قبل از صدور حكم، محاكمه و بازپرسى لازم است. «قال ما منعك» ✅- شيطان، پايه گذار نافرمانى و گناه است. «ما منعك... اذ امرتك» چون اوّلين نافرمانى توسّط او صورت گرفت. -✅ عقاب بدون بيان قبيح است، تا حكمى و مطلبى بيان نشده، بازخواست و مجازات نمى توان كرد. «قال ما منعك... اذ امرتك» - ✅شيطان در برابر خدا ايستاد، نه در برابر حضرت آدم. «اذ أمرتك» چنانكه در آيه ى ديگر مى خوانيم: «ففسق عن امر ربّه» (24) ✅- شيطان نيز همچون انسان داراى تكليف و اختيار است. «ما منعك الاّ تسجد اذ امرتك قال...» ✅- ميزان، اطاعت امر خداست. سنّ و نژاد و سابقه و... هيچ كدام معيار نيست. «اذ أمرتك قال أنا خير...» -✅ در قضاوت، به مجرمان نيز فرصت اظهارنظر بدهيم. «قال أنا خير منه» - ✅ناديده گرفتن بعد ملكوتى انسان و تنها چشم دوختن به جسم او كه مرام و مسلك مادّيين مى باشد، شيطان صفتى است. «قال أنا خير منه» -✅ خودبرتربينى مى تواند مخلوق را به جبهه گيرى در مقابل خالق ودار مى كند. «أنا خير منه» -✅ قبول خالقيّت خدا به تنهايى كافى نيست، اطاعت و تسليم هم لازم است. «خلقتنى... خلقته» شيطان، خالقيّت خدا را پذيرفته بود، ولى از او اطاعت نكرد. ✅- نژادگرايى، از ارزشهاى شيطانى است. «خلقتنى من نار» ✅- شيطان در برابر فرمان روشن و صريح خداوند، به سليقه شخصى خود عمل كرد و به اصطلاح، اجتهاد در برابر نص نمود. «اذ امرتك قال... خلقتنى من نار...» ✅- شيطان، از قياس استفاده كرد كه اساس علمى ندارد، بلكه بر مبناى گمان است. «خلقتَنى من نار و خلقتَه من طين» 24) كهف، 50 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom
📌 معنا و مفهوم واژه " درآيه72 سوره احزاب، . در بیانات آیت الله 🔹 ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها﴾، (آسمان ها و زمین و کوهها )عرض کردند که ما نمي‌توانيم، اين بار امانت را نمی‌توانيم تحمل کنيم. 🔹 ـ قبلاً هم به عرض شما رسيد ـ گفتند اين ملکوت است، ولايت است، حقيقت است، اينها سرجايش محفوظ است. 🔹 امانت يعني همين ، يعني به کسي پول بدهند، بانکي بکنند، بگويند اين امانت دست توست، اختلاس نکن، نجومي هم نکن! 🔹 بنا شد حتماً يعني حتماً اين جمله را بخوانيم، اين را حضرت معنا کرده است، اين امانت کمرشکن که کمر کوه را مي‌شکند، بخوانيم؛ يعني بانکي باشد، اختلاس نکند. فلان اداري باشد، نجومي نگيرد. 🔹 (امام )فرمود ذات أقدس الهي را مثل نماز و روزه بر مردم واجب کرده است. اين امانت به معني حقيقت قرآن و ولايت کليه الهيه که نيست؛ يعني مال مردم را ندزد. 🔹 الآن ما مشکل کشورمان چيست؟ اين همه نعمت در مملکت هست و به هر که مال دادي يا کرده يا ! آسمان را نگاه نکنيد، ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ﴾، ولايت را که به آسمان نمي‌دهند؛ يعني شما را وقتي گفتند اين کار را بکن، حقوق بگيرد، ديگر روميزي و زيرميزي نگير! کشور آرام مي‌شود. 🔹 بنا شد حتماً يعني حتماً اين در مراجعه شود که منظور از همين امانت است.[نهج البلاغة (للصبحي صالح)، نامه5.] آن امانتي کليه را که به کوه نمي‌دهند. اين که معلوم است کوه نمي‌تواند تحمل کند. 🔹 همين را ذات أقدس الهي به همه ما داد، به کارمندان ما داد، به مسئولين ما داد، به بالايي داد، به پاييني داد، مال مردم را مال مردم بدانيم! کشور امن و آرام است. هيچ کمبودي ندارد، بيگانه دماغش به خاک ماليده شد ـ به لطف الهي ـ اين کشور، کشور سلحشوران است. 🌿🌿🌿 ✳ گدا طبعی! 🔹 اين همه پول در اين مملکت هست، هر جا برويد يا بالا يا پايين يا روميز يا زيرميز! اين گداطبعي است. روي گداطبعي چهار تا موش است که مملکت را به زحمت انداخت، وگرنه کشور، کشور سلحشوران است، با عظمت است! غرض اين است که ـ حتماً يعني حتماً اين زحمت‌ها هدر نرود! رفتيد منزل ـ نهج‌البلاغه را باز کنيد، ببينيد اين امانت را در کنار نماز و روزه آورده يا در کنار ولايت حقيقي و کليه. آن يک ولايت ديگر است. فرمود شما به هر کسی امانت داديد خيانت کرده! اين کشور که نمي‌تواند گام دوم و سوم را بردارد. 🔅 (درس تفسیر سوره جن جلسه اول 11-12-97)🔅 🌿🌿🌿 برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
و انتشارش در ميان مردم2 📌 ملاک و معیار و بودن و های قرآن 🔅🔅🔅 🔹 و به حسب اختلافاتى كه در محل نزول و زمان نزول و اسباب و شرايطى كه زمينه نزول را فراهم آورده انقساماتى پيدا مى‌كنند: 1⃣ 1. برخى از و هستند و برخى از آنها و معمولًا آنچه از قرآن قبل از هجرت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده مكى شمرده مى‌شود و بيشتر قرآنى و به ويژه كوچك از اين قبيل است و آنچه بعد از هجرت نازل شده مدنى خوانده مى‌شود اگرچه در خارج مدينه و حتى در مكه نازل شده باشد. 2⃣ 2. برخى از و در سفر و برخى در حضر نازل شده‌اند. و هم چنين و منقسم مى‌شوند به آنچه در شب يا در روز نازل شده و هم چنين به آنچه در صلح يا در جنگ نازل شده و به آنچه در زمين يا در آسمان نازل شده و به آنچه در خلوت يا در ميان مردم نازل شده است و ما در فايده شناختن اين انقسامات در فصل اسباب نزول بحث خواهيم كرد. 3⃣ 3. برخى از دو مكرراً نازل شده چنان كه گفته مى‌شود كه حمد دو مرتبه نازل شده يك مرتبه در مكه و يك مرتبه در مدينه، و هم چنين برخى از مكرراً نازل شده چنان كه آيه: ✅ {«فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ»*} در رحمان سى مرتبه مكرر شده ✅ و چنان كه دو {«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ* وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ»*} در شعرا هشت فقره تكرار يافته ✅ و گاهى يك آيه در بيشتر از يك سوره چنان كه آيه‌{«وَ يَقُولُونَ مَتى‌ هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ»*} در شش سوره مختلف واقع شده. ✳ و هم چنين گاهى جمله‌اى معين در جايى كامل و در جاى ديگر جزء آيه است چنان كه جمله‌{«اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ»*} در اول آل‌عمران آيه كامل و در بقره جزء آيةالكرسى است ✳ و غالب و يك‌مرتبه نازل گرديده و از يك محل تعدى نمى‌كند. 🔹 و در هر حال اين گونه اختلاف در ميان معلول اقتضائات مختلف مقام بيان مى‌باشد كه در جايى تكرار يك جمله را ايجاب مى‌كند و آن را تكيه‌گاه كلام قرار مى‌دهد و گاهى نه. 🔹 و نظير اين اختلاف اختلاف ديگرى است كه از جهت درازى و كوتاهى در ميان و هست مانند 🔹 سوره كوثر كه كوتاه‌ترين سوره قرآنى و سوره بقره كه بلندترين سوره‌ها مى‌باشد 🔹 و مانند «مدهامتان» كه كوچك‌ترين قرآنى و يك كلمه است و آيه دين كه آيه 282 سوره بقره و بلندترين آيه قرآن و به بيشتر از سى جمله مشتمل است. 🔹 همه اين اختلافات به اقتضاى مقام بيان است چنان كه گاهى در ميان دو متصل به هم اتفاق مى‌افتد مانند دو كريمه بيستم و بيست‌ويكم مدثر كه اولى يك جمله و دويمى بيشتر از پانزده جمله است. 🔹 و نظير اين اختلاف اختلافى است كه از جهت ايجاز و اطناب بيان دارند چنان كه با مقايسه امثال فجر و سوره ليل به امثال بقره و مائده روشن است ✳ و اغلب مكى با اسلوب ايجاز ✳ و اغلب مدنى با سياق اطناب نازل شده‌اند. 🔹 و از اين باب است آنچه گفته شده كه آياتى كه به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده سوره يا پنج آيه از اول سوره علق مى‌باشد و آيه‌اى كه نازل گرديده آيه كريمه:{«وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»} بقره آيه 281 است. 🌿🌿🌿 برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. @rahighemakhtoom
📌شاخه طوبی  قدر شب را بدان که بزرگترین نزول،و شریفترین عروج در شب بوده است.اما نزول: « إنّا أنزلناه فی لیله القدر»، و اما عروج « سبحان الذی أسری بعبده لیلاً مِن المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی الذی بارکنا حوله» .     ☘در روز مشغله و آمد و شد و اسباب انصراف انسان بسیار است،بخلاف شب که هنگام آرامش،قوله سبحانه: «إنّا سنُلقی علیک قولاً ثقیلاً * إنّ ناشئهَ اللیل هی أشدُّ وطئاً و أقومُ قیلاً * إنّ لک فی النهار سبحاً طویلاً ».لذا اذکار و اوراد و خلوت را در شب تأثیری خاص است که در روز نیست،به خصوص در ثلث آخر لیل که هوا تصفیه شده و با روح بخاری مزاج انسان مسانخ است،و بدن هم از خستگی بدر آمده است و انتقالات و تمثلات و مکاشفات زئدتر و بهتر و قوی تر روی می آورند، «و مِن اللیل فتهجّد به نافله لک عسی أن یبعثک ربّک مقاماً محموداً ».    ☘ مقام محمود انسان که حامد آن دانشمندان و فرشتگان و بلکه خدای سبحان است،ادراک حقایق کلمات نوری موجودات «کما هی» از راه نظر و برهان است،و کمال آن به نحو شهود و عیانست. و إن شِئتَ قلتَ: « إنّ المقامَ المحمودَ هو التّشبّه بالإله بقدر الطاقهِ البشریّهِ،و أخلاقه جمیله و آراؤه صحیحه و فیضه علی غیره متصلاً،یکون قربه إلی الله و تشبُّهه به أکثر لأنَّ الله سبحانه کذلک». 🍁🍁🍁🍁🍁 برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
... ﴿وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ﴾ دين آمده جلوي اين(بیهوده و باطل گویی) دهن را بست. به برخي از بزرگان گفتند به ما ذكرِدستور بدهيد! فرمود :" دستورمان اين است كه ذكر سكوت داشته باشيد مگر آدم هميشه دهنش را باز مي‌كند هر حرفي را مي‌زند؟! خب اين ذكر سكوت معنايش اين نيست كه ساكت باشيد ؛ معنايش اين است كه از باطل‌گويي ساكت باشيد." 🍁🍁🍁 برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 سیم خاردار ✅ ...انسان يا نفي مي‌كند يا اثبات يا تصديق مي‌كند يا تكذيب در اين دو طرف دو سيم خاردار از نظر قرآن كشيده شده كه انسان نه به طرف باطل برود بي‌برهان كه چيزي را تكذيب بكند نه در تصديق و باور و قبول به طرف باطل برود چيزي را بي‌برهان بپذيرد. ✅ اگر دين آمده دو طرف را سيم خاردار كشيد خب انسان تربيت مي‌شود ديگر, فرمود ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾( سورهٴ اسراء, آيهٴ 36.)مي‌خواهي تصديق كني باور كني قبول كني مرزش مشخص است بي‌برهان نپذير! مي‌خواهي نكول كني تكذيب كني نفي كني بي‌برهان نفي نكن! ✅ پس هم آن را تحريم كرده هم اين را تحريم كرده هم تكذيبِ غير محقّقانه را تحريم كرده هم تصديق غير پژوهشگرانه را تحريم كرده خب انسان وقتي تصديق و تكذيبش مهار شده باشد مي‌شود آدم عاقل ديگر, اين مي‌شود دين. با اين دو آيه مرزبندي كرده سيم خاردار كشيده گفت نه آن طرف برو نه اين طرف برو. بخواهي تكذيب بكني دليل بياور بخواهي تصديق كني دليل بياور! ✅ آنهايي كه تكذيب كردند بي‌برهان مشمول اين طردند ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ﴾( سورهٴ يونس, آيهٴ 39.) ✅ آنها كه تصديق كردند بي‌برهان مشمول آيه سورهٴ «اسراء» هستند كه ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ ✅ خب آدم وقتي دو طرفش سيم خاردار باشد يك آدم محقّق در مي‌آيد ديگر. فرمود شما كه آن كار را نكرديد لااقل اينجا ساكت باشيد @rahighemakhtoom
🔆🔆🔆 🍁 بیان آیه 6 سوره بینه🍁 إنَّ الَّذينَ كَفروا مِن أهلِ الكتابِ و المشركينَ فى نارِ جَهنّمَ خالدينَ فيٖها أولئكَ هُم شَرُ البَريَّة6⃣ 🔹بعد از آنكه از اشاره به كفرشان به بينه اى(قرآن مجید) كه به موجب الهى برايشان آمده بود، فارغ شد، 🔹 و نيز بعد از آنكه بيان كرد كه دين به چه چيز دعوت مى كند، شروع كرد به و تهديد كفار، و وعده به مومنين. و كلمه ( بريه ) به معناى است، 🔹 مى فرمايد كسانى كه از اهل كتاب و مشركين به اين بينه شدند، در آتش و به طور دائم خواهند بود، اين گونه افراد خلق خدايند (چون نعمت بالاترين نعمت هاى الهى است، و كفران آن بدترين كفرانها است ). 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
🔆🔆🔆 🍁 بیان آیه7سوره بینه🍁 إنَّ الّذينَ امَنوا وَ عَمِلُوا الصالِحاتِ اولئكَ هُم خَيرُ البريه 7 🔹در اين خيريت را منحصر در كرده، كه اعمال مى كنند، همچنان كه در آيه قبلى شريّت را منحصر در مى كرد، (و اين انحصار از آوردن ضمير (هم ) استفاده مى شود، چون اگر فرموده بود: (اولئك شر البريه) معنايش اين مى شد كه ايشان بدترين خلقند، و اين منافات نداشت با اينكه اشخاص ديگرى هم بدترين خلق باشند، ولى عبارتى كه در آيه آمده معنايش اين است كه ايشان، آرى ايشانند بدترين خلق) 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
🔆🔆🔆 جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ8 🔹كلمه ( ) به معناى استقرار و ثبات است، پس جنات به معناى هاى خالد و است، و توصيف دوباره اش به اينكه خير البريه در آن ها خالدند و ابدا خالدند تأكيد همان جاودانگى است، كه اسم (عدن ) بر آن دلالت داشت. 🍁🍁🍁🍁🍁 ⬅️(رضى اللّهُ عنهم ) از ايشان راضى است، و رضايت از صفات فعل و مصداق و مجسم آن همان است كه به ايشان عطا مى كند، تا جزاى و اعمال صالحشان باشد. 🍁🍁🍁🍁🍁 ⬅️(ذلكَ لِمَن خَشىَ رَبَّه ) - اين جمله علامت بهشتيان و آنانكه به سعادت مى رسند را بيان مى كند، مى فرمايد: علامت خير البريه و آنهايى كه به عدن مى رسند اين است كه از خود ترس دارند. در جاى ديگر هم فرموده: (انما يخشى اللّه مَن عباده العلماء)، پس علم به خشيت از خدا را به دنبال دارد، و خشيت از خدا هم ايمان به او را به دنبال دارد، يعنى كسى كه از خدا مى ترسد، قهرا در باطن قلبش ملتزم به ربوبيت و الوهيت او است، و در ظاهر هم ملازم با اعمال صالح است. 🍁🍁🍁🍁🍁 اين را هم بدان كه در مفردات اين آيات به شدت اختلاف كرده، اقوالى بسيار دارند كه چون فايده اى در تعرض آنها نبود از آنها و پاسخ دادن و اشكال كردن به آنها صرفنظر شد، خواننده مى تواند به مطول مراجعه نمايد. 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
✳ بدانيد حرمت جامعه و تأمين امنيت جامعه به قدري حساس است كه صِرف محبّت شيوع فحشا, عذاب اليم را در بردارد . 🔹 محبّت ناامني [هم همين است] فرق نمي‌كند حالا اين خصوص فحشا مي‌شود القاي خصوصيت كرد چيزي كه در همين حد است يا بدتر از آن; ايجاد وحشت كردن شايعه‌پراكني كردن امنيت جامعه را به هم زدن كاري كردن كه جامعه از آن امنيت بيفتد امّت اسلامي در هراس باشند اين عذاب الهي را به همراه دارد. 🔹 خلاصه امنيت جامعه چه امنيت عِرضي چه امنيتهاي اقتصادي چه امنيتهاي نظامي [را كسي دوست داشته باشد كه مختل شود] كسي علاقه‌مند باشد كه اين جامعه هميشه لرزان باشد خب اين عذاب اليم الهي دارد . 🔹 كسي علاقه‌مند باشد اين امّت اسلامي هميشه در هراس باشند اين عذاب اليم را در بردارد. يك وقت است كه دربارهٴ يك شخص است حالا ممكن است كه كسي اين را مصداق عذاب اليم نداند اما مي‌خواهد جامعه را بلرزاند امّت اسلامي را بلرزاند نظام اسلامي را هميشه در وحشت قرار بدهد خب اين درست نيست. 🔹 ﴿إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ﴾ شما نمي‌دانيد كه به هم زدن امنيت جامعه چه پيامدهاي تلخي را دارد خب. 🍁 حضرت استاد علامه جوادی آملی-جلسه درس تفسیر سوره نور🍁 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
📌توانمندی و تکلیف وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لاَ نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (۴۲.اعراف ) ☘☘☘ و كسانى كه آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، (هر اندازه عمل كرده اند مى پذيريم، زيرا) هيچ كس را جز به مقدار توانش تكليف نمى كنيم. آنان همدم بهشتند، همانان در آن جاودانند. - بهشت جاودان، پاداش پيوند ايمان و اعمال صالح است. «والّذين آمنوا وعملوا الصالحات... اولئك اصحاب الجنّة» ☘☘☘ - گرچه مطلوب، انجام همه ى كارهاى شايسته است، «و عملوا الصالحات» امّا در ، هر كس به اندازه ى توانش مسئول است. «لا نكلّف نفساً الاّ وسعها» ☘☘☘ - در ، تكليف، طاقت فرسا نيست. «وسعها» چنانكه در جاى ديگر مى خوانيم: «وما جعل عليكم فى الدّين من حرج» (109) و «يريد اللّه بكم اليُسر و لا يريد بكم العُسر» (110) 🍁🍁🍁 109) حج، 77 110) بقره، 185 @rahighemakhtoom
📌 درنگ تامل 🔅 بهترين راه براي رعايت الهي با فرا رسيدن ماه پر‌بركت رجب اين است كه ما اين حبل الله را حفظ بكنيم. از وجود مبارك گرامي(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است كه در ماه هر شب فرشته‌اي از طرف ذات اقدس الهي نداهايي دارد، بخشی از آن نداها این است كه فرشته‌اي از طرف ذات اقدس الهي مي‌گويد: 🌿 «اٴنا جالسُ مَن جالَسَني... و غافِرُ مَنِ استَغفَرَني»؛ 🌿 🔹 هر كسي با من هم نشين باشد لطف من با او هست و هر كه از من طلب مغفرت كند من او را مي‌آمرزم و هر كس از من بخواهد من او را هدايت مي‌كنم و اين پربركت را طنابي قرار دادم: «العبدُ عبدي و الرّحمة رحمتي ... و جعلتُ هذا الشّهرُ حبلاً بيني و بينَ عِبادي» هر كس با ماه رجب مأنوس بود به من مي‌رسد «وَصَلَ إليّ»[1] 🌿 در عين حال كه ماه شهر (سلام الله عليه) است الولايه است و ماه شعبان شهر رسول خداست شهر الرسالة است و ماه مبارك رمضان شهر الله است، همان طوري كه »اٴنا مدينةُ العلم و عليٌ بابها فَمَن ارادَ المدينة فليَاٴتِها مِن بابِها»،[2] از اين باب الولاية وارد الرسالة مي‌شويد و از باب شهر الرسالة وارد شهر ربوبيت خواهيد شد كه آنجا عبادتتان و بندگي‌تان بندگي خالص خواهد بود. منبع: خطبه های نمازجمعه 7/9/76 پاورقی: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1] . مستدرك الوسائل، ج7، ص535. [2] . عيون اخبار الرضا، ج1، ص233 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom