eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase56-3.mp3
37.16M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۱۷) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (15) تفسیر آیات 22 تا 35 🌱🌱🌱 ✅ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﻭﻣﺖ ﺑﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻞّ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻣﻌﻴﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺑﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺭﻭﺡ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﻏﻔﻠﺖ ﻭ ﻏﺮﻭﺭﺷﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.ﺧﻮﺷﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺍﻳﻢ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﻧﺪ. ✅ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻳﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻟﺎﺯم ﺷﻤﺮﺩ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﺪ.ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻛﻢ ﺑﺎﺷﺪ. ✅ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺑﺮ ﻧﻤﺎﺯ، ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﻭﺍﺟﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﻭ ﺑﺎ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻭ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﻗﻠﺐ ﺍﺩﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻧﻴﺰ ﺗﺬﻛﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺑﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ. ..ادامه دارد 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره بینه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 فراز نهم و پایانی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
اسراء 25.mp3
13.31M
💢تفسیر سوره اسراء جلسه 25 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(270) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزکار شوید. 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى 🔘4- عبادت عاشقانه أَبِی عَبْدِ اللهِ علیه السلام قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه وآله : أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لَا یُبَالِی عَلَی مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْیَا عَلَی عُسْرٍ أَمْ عَلَی یُسْرٍ(الکافی، ج۲، ص۸۳، ح۳) پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ: برترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود; پس، دست در گردن آن آویزد و از صمیم دل دوستش بدارد و با پیکر خود با آن در آمیزد و خویشتن را وقف آن گرداند; و او را باکی نباشد که دنیایش به سختی گذرد یا به آسانی. 👈🏼اشاره: عبادت بر اساس محبت خدا بهترين عبادت است. از سياق روايت اول و جمله پايانى آن برمى آيد كه اقسام ديگر عبادت نيز صحيح است، ولى بهترين قسم آن عبادت محبانه و عاشقانه است. البته كسى كه فقط رهيدن از دوزخ يا رسيدن به بهشت را بخواهد، يعنى مطلوب بالذات او اينها باشد و خدا را وسيله قرار دهد او اصلا خدا را عبادت نكرده است. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما. تعدیل ثروت ۱۲.mp3
5.55M
📌و اما باور ما-(قسمت 242)زکات و تعدیل ثروت 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
D1737103T14244118(Web).Mp3
600.9K
🔅تلاوت آیاتی سوره ۲۶ تا ۳۳ 🎙 استاد اکبر القراء 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase57-koli_01.mp3
28.33M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۱۸) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
! 📌رابطه بیهوده خواری و به خطر افتادن بهداشت معنوی 🌱🌱🌱 ‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ "إِيَّاكُمْ وَ فُضُولَ المَطْعَمِ فَإِنَّهُ يَسُمُّ الْقَلْبَ بِالْفَضْلَةِ وَ يُبْطِئُ بِالْجَوَارِحِ عَنِ الطَّاعَةِ وَ يُصِمُّ الْهِمَمَ عَنْ سِمَاعِ الْمَوْعِظَة." "از پر خوردن دوری گزینید که قلب را مسموم می‌سازد، و اندام‌ها را در طاعت خدا سست می‌کند، و گوش دل را از شنیدن موعظه باز می‌دارد." 📘بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۱۸۴ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (16) تفسیر آیات 22 تا 35 🌱🌱🌱 ✅ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﺣﻖّ ﻣﻌﻠﻮم» ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺯﻛﺎﺕ، ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﺍﻥ ﺑﺪﻫﺪ.ﻭ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ، ﺫﻳﻞ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺛﺮﻭﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺣﻞ ﻛﻨﺪ. ✅«ﺳﺎﺋﻞ» ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺎﺟﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻠﺎﺡ ﻓﺎﺭﺳﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ «ﮔﺪﺍ» ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﺍﻣﺎ «ﻣﺤﺮﻭم» ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻫﺮﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻣﺪﺍﺩ ﺭﺳﺎﻧﻲ ﻛﺮﺩ. ✅ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﻭﺣﻲ، ﻣﻌﺎﺩ ﺭﺍ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﭘﺮﻫﻴﺰﻧﺪ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﻋﻤﻠﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ✅ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﻫﺮﺍﺳﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻳﻤﻦ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺧﻄﺎﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻲ ﺷﻤﺎﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻤﻨﺎﻙ ﺍﻧﺪ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻧﺪ. ..ادامه دارد 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
11 dine fetri_ ostad azimi.mp3
20.84M
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه یازدهم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هفدهم: سوگندهاى قرآن‌ 🔹سوگند، تأكيدى است كه براى نشان دادن اهميت مطلب به كار مى‌رود؛ البته كاربرد سوگند در مواردى است كه امر مهمّى در ميان بوده و به تأكيد مُغَلَّظ[ تأكيد مضاعف و چند برابر] نياز باشد؛ به گونه‌اى كه ادوات (ابزار خاص) تأكيد در رساندن شدت اهميت آن كفايت نكند. در قرآن نيز طبق شيوه‌هاى كلام عرب از اين روش استفاده شده است. 🔹سوگند به چيزى ياد مى‌شود كه خود از اهميت ويژه‌اى برخوردار باشد، به گونه‌اى كه مورد توجه و عنايت شنوندگان قرار گيرد؛ زيرا سوگند در حقيقت يك نوع تشبيه است؛ يعنى همانگونه كه «مُقْسَمٌ به»[ آنچه به آن سوگند ياد مى‌شود.] ثابت، استوار و پذيرفته شده است، «مُقْسَمٌ عليه»[ آنچه براى آن سوگند ياد مى‌شود.] نيز ثابت، استوار و مورد قبول همگان مى‌باشد. بنابراين سوگند نه تنها آميخته‌اى از تأكيد و تشبيه است، بلكه اهميت مُقْسَمٌ به و مُقْسَمٌ عليه را نيز مى‌فهماند. ..ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 📌فرا روان شناسی در قرآن 1. منظور از فرا روان شناسی چیست؟ 2. آیا در قرآن به تمامی علوم اشاره شده است؟! 3. قرآن به چه شکلی به مسئله ی فرا روان شناسی پرداخته است؟ 🔖پاسخ سوال اول: دانش «فرا روان شناسی» عبارت است از: کسب اطلاع (و بدست آوردن معرفت و آگاهی) از چیز یا رویدادی بدون دخالت حواس عادی بشر. مثل: سحر، چشم زخم، تله پاتی و هیپنوتیزم و ... 🔖پاسخ سوال دوم: برخی بر این باورند که چون قرآن کتاب الهی و معجزه ی جاوید پیامبر (ص) است باید به تمام موارد- علوم- اشاره نماید و حال آنکه چنین نیست. به عبارتی قرآن کتاب هدایت انسان است و ضرورتی ندارد تمام مسائل علوم تجربی را با طول و تفصیل بیان کرده باشد. ولی در بیش از هزار آیه به مسائل علمی در راستای هدایت، اشاره کرده است. 🔖پاسخ سوال سوم: با توجه به تعریف فرا روان شناسی در آیات فراوانی- براساس برخی تفاسیر- بدان اشاره شده که فهرست برخی از آنها عبارتند از: 1. سحر و جادو بقره/ 102. 2. چشم زخم یوسف/ 67. 3. روح اسراء/ 85. 4. خواب صافات/ 102- 107 و یوسف/ 12. 5. اخبار غیبی آل عمران/ 5 و بقره/ 255. 6. امدادهای غیبی آل عمران/ 123. 7. معجزات الهی مریم/ 29 و 30. 📋جمع بندی و نتیجه: دانش فرا روان شناسی از جمله دانش هایی است که بشر به صرف داشتن دانش تجربی، نمی تواند به ابعاد مختلف آن پی ببرد. از این رو لازم است با توجه به اشارات قرآن به علم فرا روان شناسی و تجربه علمی و عملی دانشمندان، این علم را توسعه داد و قرآن کریم را یکی از منابع تحقیق برای این علم دانست. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase57-koli_02.mp3
24.86M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۱۹) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
17 🔹معناي انتظار ظهور حقيقي و نجات بخش الهي حضرت مهدي( اين نيست که مسلمانان در ديني خود دست روي دست گذاشته و در آنچه بر آنها واجب است, مانند ياري حقّ, زنده کردن قوانين و دستورهاي ديني, جهاد و امر به معروف و نهي از منکر فروگذاري کنند و به اين اميد که آل محمّد بيايد و کارها را در درست کند از آنها دست بردارند. 🔹هر موظف است که خود را به انجام دستورهاي اسلام مکلف بداند, براي شناسايي از راه صحيح از هيچ کوششي فروگذاري نکند و به توانايي خود از امر به معروف و نهي از منکر دست نکشد, همچنان که بزرگوار( فرمود: همه شما رهبر يکديگر و در راه اصلاح هم مسئول هستيد. بر اين اساس, يک مسلمان نمي‌تواند به خاطر ظهور مهدي مصلح از وظايف مسلّم و قطعي خود دست بکشد يا بيايد, چه, انتظار به ظهور نه اسقاط تکليف مي‌کند و نه مجوز به انداختن عمل مي‌دهد و سستي در وظايف دين و بي‌تفاوتي به آن به هيچ وجه جايز نيست. 🔅 فرهنگ راستين انتظار بر سه اساسي استوار است: ☑️يک ـ نارضايتي و يا قانع نبودن از وضع موجود؛ ☑️دو ـ اميد داشتن به آينده بهتر؛ ☑️ سه ـ حرکت و تلاش براي گذر از وضع موجود و قرار گرفتن در وضع مطلوب. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom