eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔰 سختی مرگ و راه آسان کردن آن 💠 بکوشید دین را به همراه تان ببرید؛ کار آسانی نیست که انسان دین را به همراه ببرد؛ در هنگام احتضار زبانش گویا باشد! می بینید از انسان الفبای دین را در قبر سئوال می کنند، از این سئوال ها واضح تر که در اسلام سئوالی نیست! به همه بچه ها یاد می دهند؛ خدایت کیست، پیغمبرت کیست، دینت چیست، قرآنت چیست، قبله ات چیست! این دوازده امام و این مسائل را هر بچه ای در بین ما آشناست! امّا اینچنین نیست که انسان در قبر زبانش باز باشد، کاملاً بتواند جواب بدهد! بعضی ها به زحمت یادشان می آید پیامبر ما کسی است که قرآن آورده، تازه هنوز نام مبارک حضرت یادشان نیست!! این است که فرمودند بعد از نماز مرتب به یاد اینها باشید، صلوات بفرستید؛ برای اینکه ملکه بشود، این اذکار برای ملکه شدن است. فرمود: (انّی تبت الیک و انّی من المسلمین)*. مرگ مثل غدّه سرطان نیست، مثل حصبه و سل نیست. می بینید بعضی ها به بیماری حصبه مبتلا می شوند و خیلی از چیزها را فراموش می کنند‌. مثل آلزایمر و اینها نیست، آنقدر تامّه موت سنگین است که روی تمام ذرّات بدن در حال حیات فشار می آورد، روح جدا می شود. چرا اگر بخواهند یک مقداری پوست دست ما را بکشند و با قیچی یا چاقو ببرّند، درد می آید؟ برای اینکه یک زنده ای را دارند بی جان می کنند! مرگ یعنی از تمام این ذرّات بدن در حال حیات، جان را می گیرند؛ حالا به آن بیچاره چه می گذرد، خدا می داند! مگر اینکه حواسش جای دیگر باشد. اگر قابل تحمّل بود که کسی نمی مرد! مرگ اینچنین نیست. (هوّن علی سکرات الموت)*، اینجور است. امّا اگر کسی قبلاً بارش بسته باشد، راحت است! همان روایتی که مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در کتاب الجنائز کافی نقل کرد، هیچ لذّتی برای مومن به اندازه " مرگ " نیست*! 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖دین شناسی فطری (جلسه نوزده-هشت) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷السلام علیک ایها الإمام الرئوف🌷 🔅اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي  و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اولیائک. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی 📋جلسه پنجم 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌قوم عاقل و خردورز 🔹مستحضريد ما يک قوم عرب داريم، قوم عجم داريم، بزرگاني هستند لُر هستند از مفاخر ما هستند، کُرد هستند از مفاخر ما هستند، اينها اقوام هستند. اما قوم «يعقِل» چه کساني هستند؟ قوم «يؤمن» چه کساني هستند؟ اين قومِ شناسنامه‌اي نيست، اين قوم نژادي نيست؛ اين قوم يعني قيام. 🔹ملّتي که به عقل قيام کرده است زير بار نمي‌رود و گرنه ما نژادي داريم به نام قوم عاقل؟ نژادي داريم به نام قوم مؤمن، اين گونه که نيست. 🔹اين قوم به معني نژاد نيست؛ اين قوم يعني قيام. تا ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون‏﴾ نباشد انسان توسري‎خور است. تا ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ نباشد توسري‎خور است. 🔹فرمود: ﴿لِقَوْمٍ﴾؛ يعني قائم بالعقل، وجود مبارک حضرت (مهدی)هم به همين نام جهان را اصلاح مي‌کند و گرنه مظاهر ساير اسما هم که هست مظهر ساير اسما هم که هست. اگر معصومي از آن جهت که معصوم است عليم هست حکيم هست از آن جهت بيايد يک عده را هدايت مي‌کند عده‌اي به هر حال در برابر او مي‌ايستند؛ اما اگر کسي قائم بالحق باشد اين پيروز است. 🔹حضرت (حجت)هم با اين نام ظهور مي‌کند. اگر با اين نام به اذن خدا کسي ظهور کرد يقيناً پيروز است و آن خود حضرت است. 🔹غرض اين است که اين ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون‏﴾، ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾ اين قوم شناسنامه‌اي نيست؛ نظير عرب و عجم و ايراني و غير ايراني که از آن قبيل است... 🔹مبادا کسي بگويد که ما که استعدادمان کم است! ما که سوابق خوبي هم نداريم! نخير، اين همه بت‌پرست‌ها را وجود مبارک حضرت سلمان و اباذر کرد، پس مي‌شود. همين قرآن اينها را کرد. ما که هرگز به شرارت آنها نبوديم هرگز نيستيم ـ إن شاء الله ـ ساليان متمادي اينها بت پرستيدند، پس هيچ کس نبايد نااميد باشد. 🔹وقتي اين ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾ را به اينجاها درآورد چرا ما نباشيم؟! هيچ کس نمي‌تواند بگويد من استعدادم کم است يا ما از يک خانواده درس نخوانده هستيم! شما شرح حال بسياري از علماي بزرگ را ببينيد مي‌بينيد که از يک خانواده ضعيف برخاست. 🔹خدا مرحوم شيخ اشراق (شهاب الدین سهروردی)را رحمت کند! ايشان گفت تا حال وقف‌نامه‌اي پيدا نشده که خداي سبحان علم را وقف يک گروه خاصي يا سرزمين خاصي، نه! شما در غالب اين روستاها منطقه‌هاي دوردست حالا شهرها بگوييم قدري امکانات بيشتري داشتند بررسي مي‌کنيد مي‌بينيد که مردان بزرگي برخاستند هيچ کس نمي‌تواند بگويد که ما که نمي‌توانيم به اينجا برسيم. 🍀🍀🍀 📝فرازی از سوره جمعه جلسه سوم (تمام بحث را در صوت جلسه سوم گوش کنید) آیت الله #سوره_جمعه 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(303) 📌برترين بشارت بهشت 🔷گرچه پيام جامع تبشير در همه موارد آن پيدايش سرور و نشاط است، ليكن تفاوت انبساط و مسرتها رهين تفاوت عناصر محورى آن است ؛ زيرا تبشير گاهى بر اثر اهميت مطلب و گاهى به لحاظ زمان يا مكان يا ساير عوارض ‍ جنبى آن را از اهتمام برخوردار مى شود و گاهى به لحاظ مبدا فاعلى آن، يعنى شخص بشارت دهنده، از ويژگى بهره مى گيرد. 🔹مژده بهشت گاهى از زبان عالم دين و مربى نفوس و معلم اخلاق و زمانى از زبان امام معصوم (عليه السلام) و گاهى از لسان رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) و بالاخره گاهى از ذات اقدس خداوند تلقى مى شود. در اين حال هيچ تبشيرى به لحاظ مبدا فاعلى از اين گزارش سودمند مهمتر نيست. 🔹بشارتهايى كه در قرآن كريم بازگو شده همتاى يكديگر نيست، زيرا مبشران آنها همسان نيستند، و آنچه از آيات (اذ قالت الملائكه يا مريم ان الله يبشرك بكلمه منه)،ان الله يبشرك بيحيى مصدقا بكلمه من الله و سيدا و حصورا) و (يبشرهم ربهم برحمه منه و رضوان و جنات لهم فيها نعيم) و نظاير آنها برمى آيد هرگز از آيات ديگر تبشير نظير آيه محل بحث استفاده نمى شود؛ زيرا در آن آيات خود خداوند به عنوان مبشر مطرح بود، ولى در آيه محل بحث خداوند به رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) يا به انسان آگاه ديگر دستور بشارت مى دهد. 🔹البته تبشير بندگان خدا تبشير با واسطه الهى است، ليكن نحوه تعبير مهم است ؛ چنانكه از تعبير قرآن از گروهى خاص به عنوان بندگان خدا، لطف مخصوص الهى استظهار مى شود؛ نظير آيه (وانابوا الى الله لهم البشرى فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه) 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌جرعه از وحی الهی 🖥تلاوت زیبای آیات سوره نمل۱_۶ طسٓۚ تِلۡكَ ءَايَٰتُ ٱلۡقُرۡءَانِ وَكِتَابٖ مُّبِينٍ طس این آیات قرآن و کتاب مبین است وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى ٱلۡقُرۡءَانَ مِن لَّدُنۡ حَكِيمٍ عَلِيمٍ به یقین این قرآن از سوی حکیم و دانایی بر تو القا می‌شود. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 288) ☑️ انسانی- فرزندان و والدین (جلسه نهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌کاروان هستی در حرکت به سوی مقصد الهی ☑️شعور در گستره هستی ☑️اختیار فراگیر موجودات از مور تا انسان ☑️مراتب شعور و اختیار و تکلیف از مور تا انسان 🌱🌱🌱 ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی یک چند @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵ (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۹۷)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 گفتاری از خادم صفحه قرآنی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۲۴) 🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌عزیز خدا باش 🔰هر وقت خواستی از حرف مردم غمگین بشوی این حرف خدا را که توی قرآن آمده را به یاد خودت بیاور : ✨ از سخن آنها ناراحت نشو که تمام عزت و احترام به دست خداست. ✨ وَلَا يَحۡزُنكَ قَوۡلُهُمۡۘ إِنَّ ٱلۡعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًاۚ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ سخن آنها تو را غمگین نسازد ! تمام عزّت (و قدرت) ، از آن خداست ؛ و او شنوا و داناست ! سوره یونس - آیه ۶۵ 🌱🌱🌱 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
📌گوی سبقت 🔰 شصت و سومین دوره مالزی در کوالالامپور پایتخت این کشور در حال برگزاری است و نماینده کشورمان در این رقابت‌ها شب گذشته آیاتی از سوره مبارکه اعراف را برای حاضران تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.     🔹 قاری اهل مشهد مقدس است که با موفقیت در مسابقات کشوری قرآن کریم جواز حضور در مسابقات قرآن را کسب کرد. 🔹تا کنون ۱۱ قاری از کشورمان عنوان نخست مسابقات قرآن مالزی را از آن خود کرده‌اند که در این خصوص بعد از مالزی میزبان پرافتخارترین است. منبع:خبرگزاری فارس 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📌شبهه ی رهبری کودکانه 🔰امام مهدی (عج) در شرایطی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود، عهده دار امر امامت گردید و این امر یکی از موارد اتهام شیعه بوده است، ابن حجر عسقلانی می گوید: «در شریعت مطهر آمده است که ولایت شخص صغیر صحیح نیست. پس این احمق های غافل - یعنی شیعیان - چگونه امامت کودکی پنج ساله و خردسال را جایز می دانند و این کودک چگونه در خردسالی ولایت یافته است؟... الخ». 🔹این شبهه اختصاص به امام مهدی ندارد، بلکه در میان اجدادش نیز کسانی در جوانی و خردسالی عهده دار امامت شده اند، امام جواد (ع) در هشت سالگی و امام هادی (ع) در نه سالگی به امامت رسیده اند. تا وقتی مدعیان علم و فرهنگ باشند که به خاطر این امر بر شیعه خُرده بگیرند، این مسئله تکرار خواهد شد، 📃 ما می گوییم: شیعه قبل از اعتقاد به چیزی به قرآن مراجعه می کند و ایمان خود را از آن اخذ می کند. 🔹قرآن عقاید گذشتگان را که پشتوانه برهانی نداشته باشد و صرفاً از روی تعصب به مذهب یا طایفه ای خاص باشد، نمی پذیرد. 🔹 در قرآن آمده است که خداوند برای مردم رهبری برگزید که به سن بلوغ نرسیده بود و از همه امامان شیعه نیز کوچک تر بوده است. 🔹 قرآن درباره یحیی (ع) می گوید: «... و آتیناه الحکم صبِیاً» (سوره مریم)، (... ما در کودکی به او نبوت دادیم) و درباره عیسی (ع) می فرماید: «... قالوا کیف نُکَلِّمُ مَن کان فی المهد صَبِیاً × قال اِنّی عَبدُ اللَّهِ آتانی الکتاب وَ جعلنی نَبِیاً» (همان)، (... گفتند: چگونه با خردسالی در گهواره صحبت کنیم؟ گفت: من بنده خدایم و او به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است). 🔰فخررازی صاحب تفسیر کبیر از اهل سنت، منظور از حکم در این آیه را که به یحیی عطا شده نبوت می داند. زیرا خدای متعال در کودکی عقل او را استحکام بخشیده و آن را به او سفارش فرموده است، چون خداوند یحیی و عیسی (ع) را در خردسالی به پیامبری مبعوث کرد و به آن ها نبوت بخشید. بنابراین، وقتی امامت، و در ادامه نبوت و به اراده الهی باشد، خداوند آن را به هر که بخواهد می دهد و در هر جا بخواهد قرار می دهد. 🔹ابوبصیر در شرح این مطلب می گوید: نزد امام صادق (ع) بودم، صحبت از اوصیا به میان آمد و من اسماعیل را نام بردم، امام فرمود: «ای ابا محمد، به خدا قسم این امر در اختیار ما نیست بلکه به اراده خداوند است و او آن ها را یکی پس از دیگری می آورد». 🔹 امام صادق (ع) در این خصوص می فرماید: «آیا گمان می کنید ما می توانیم هر کس را که بخواهیم وصی خود قرار دهیم؟ نه به خدا، این عهدی از جانب خدا و پیامبرش است که یکایک معین شده اند تا کار به صاحب الامر برسد». 🔹بنابراین مانعی ندارد که امام جواد یا دیگری، در سن معینی به امامت و رهبری منصوب شوند. 🔹شیخ مفید می گوید: کمال عقلانی حجت های الهی با وجود خردسالی آنان تعجب آور نیست ... خداوند از تکلم مسیح (ع) در گهواره خبر می دهد و در قصه یحیی می گوید: «و آتیناه الحکم صبِیاً». 🔹شیعه و مخالفان آن ها در این امر هم داستانند که پیامبر، علی را با وجود خردسالی به اسلام دعوت کرد اما کودکان دیگر را دعوت نکرد و نیز همراه حسن و حسین که خردسال بودند به مباهله رفت، حال آن که قبل و بعد از آن دیده نشده که کسی در کنار کودکان مباهله کند. وقتی کار انتخاب حجت های الهی این گونه باشد، اشکال و ایراد این گروه باطل می گردد. در مورد دیگری می گوید: تقریباً همه مفسران در تفسیر آیه شریفه زیر از سوره یوسف: «وَ شَهِدَ شاهدٌ مِن اهلها اِنْ کانَ قمیصه قُدّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقتْ و هو مِنَ الکاذبین × و اِنْ کان قمیصهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ فکَذَبَتْ و هُوَ من الصادقین» گفته اند آن شاهد، نوزادی در گهواره بوده که خداوند او را برای تبرئه یوسف از فحشا و رفع تهمت از او به زبان آورد. (سوره یوسف) 🔹این گونه شبهات در زمان حیات ائمه نیز مطرح بوده است. صفوان بن یحیی می گوید: «چون امام رضا (ع)، امامت حضرت جواد (ع) را مطرح و او را به عنوان امام بعد از خود به مردم معرفی کرد، امام جواد سه سال بیشتر نداشت، به امام گفتم: فدایت شوم، این کودک سه سال بیشتر ندارد، فرمود: «این امر زیانی به او نمی رساند، عیسی (ع) هم وقتی حجت خدا گردید سه ساله بود». 🔹به امام جواد (ع) گفتند: مردم به سبب خردسالی، امامت شما را انکار می کنند. فرمود: چرا به خاطر سن و سال باید این امر را انکار کرد؛ حال آن که خدای متعالی به پیامبرش فرموده است: «قل هذه سبیلی أدعُو الی الله علی بصیرةٍ انا و من اتبعنی»، (بگو این راه من است، من و پیروانم مردم را با بصیرت به سوی خدا دعوت می کنیم)، به خدا قسم در آن زمان کسی غیر از علی پیرو پیامبر نبوده، او نه سال داشت و من هم نه ساله ام. @rahighemakhtoom
ما معتقدیم ڪہ عشق سر خواهد زد بر پشت ستم ڪسی تبر خواهد زد سوگند بہ هر چهارده آیہ نور سوگند بہ زخم هاے سرشار غرور آخر شب سرد ما سحر می گردد مهدے بہ میان شیعہ برمی گردد ♡الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج♡ @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
● ساخته‌ی محبت انسانی که رحمت و خیر درنیافته و پرورش نیافته، به جهان و افراد بدبین است. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۷٩) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی 📋جلسه ششم 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تا نفس می کشیم علم! اوّلين حرف جامعه را عقل مي‌زند. خدا را عقل ثابت مي‌کند، پيغمبر را عقل ثابت مي‌کند، امام را عقل ثابت مي‌کند، معجزه را عقل ثابت مي‌کند. اگر عقل معزول شد، جامعه مي‌شود جامعه جاهلي. وهم و گمان جاي عقل و علم مي‌نشيند، يک؛ هوس به جاي عدل مي‌نشيند، دو؛ پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التّحية و الثّناء) آمد عقل را به جاي وهم و خيال نشاند، يک؛ عدل را به جاي هوس و گرايش‌هاي جناحي گذاشت، دو؛ فرمود در جاهليت ﴿إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَي الْأَنْفُسُ﴾،حاکم در نظام جاهلي دو چيز است: يکي وهم و خيال و گمان محض، يکي هم ميل. فرمود ما يقين را به جاي گمان نشانديم و گفتيم: ﴿إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْني‏ مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً﴾و عدل را به جاي هوس نشانديم، گفتيم: «أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ»اين مي‌شود تعليم کتاب و حکمت. ديگر بيشتر از اين و بالاتر از اين فرض ندارد. تا نفس مي‌کشيم علم. 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره جمعه جلسه ششم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله #سوره_جمعه 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom