eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ماه محاسبه
🔹 اول سال نزد آقایانی که اهل حساب های معنوی هستند، اول ماه مبارک رمضان است و ماه شعبان، آخرین ماه سال است. اصرار آن آقایان این است که در این آخر سال، حساب ها را بررسی کنند، استغفار کنند و اگر حقی از کسی بر عهده آنهاست حق را ادا کنند که این سال، پایان بپذیرد که با طهارت وارد سال جدید بشوند. 🔹 مرحوم هم این شعر را با احترامی می خواندند؛ آن غزل معروف حافظ بر این ماه شعبان خیلی تکیه می کند می گوید: ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد را از دست نده، برای اینکه آخر سال است و عفو و گذشت و مانند آن در همین است. 🔹 اگر ماه شعبان را از دست دادید، دیگر وصال نصیب شما نمی شود تا لیله عید فطر، چون ماه مبارک رمضان، است نه ماه نتیجه! نتیجه را «لَیلَةَ الْجَوَائِز» می دهند در روز عید فطر می دهند، در ماه رمضان، انسان باید شب و روز تلاش و کوشش کند. از این جهت حافظ می گوید ماه شعبان را مبادا از دست بدهیم. 🔹 همه این مجموعه ما را وادار می کند به اینکه همیشه اهل حساب باشیم چون فرمودند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»، مخصوصاً در آخر سال! آخر سال باید حساب بکنیم. اصل «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» هست و آخر سال هم باید حساب بیشتری بکنیم. 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 93 تاریخ: 1400/01/18 🌱🌱🌱 🎆 برای تقویت معارف دینی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 اعیاد شعبانیه مبارکتون دوستان 🌷 ولادت باسعادت کشتی نجات بشریت، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مبارک باد.💐 فطرس که نوشته شده، یاحسین علیه‌السلام رو پراش 🪶 💌 پیغام منو می‌بره، تا به کرببلاش الحمدلله الذی خلق الحسین، مِن نور... @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📄چرا از ضمایر جمع برای خداوند در قرآن استفاده شده است؟ 🎤حجت الاسلام والمسلمین رضا @rahighemakhtoom
💠 از راه گناه نمی توان به مقصد رسید 🔸 مطلب مهمی كه سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی ‌بن ‌ابی ‌طالب به ما فرمود این است كه هرگز _كند؛ یعنی نمی ‌توان گفت ما چون می‌ خواهیم به فلان مقصد برسیم، از هر راهی می ‌توانیم كمك بگیریم! اگر کسی از هر راهی شروع كرد، به آن مقصد حق نمی ‌رسد، بلکه هر راهی، مقصد و هدف خاصی را تعقیب می ‌كند که فرد به آن می ‌رسد نه به آن . 🔸 این بیان نورانی را وجود مبارك سالار شهیدان فرمود: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَرُ»؛ اگر كسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، زودتر از دیگران به چاه می ‌افتد، چون ، راه نیست! وقتی راه نبود چگونه به هدف می ‌رسد؟! 👈 فرمود هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی ‌كند، هرگز هدف خوب به انسان اجازه نمی ‌دهد كه از هر وسیله‌ ای استفاده كند، هر راهی انسان را به آن مقصد نمی ‌رساند، است كه انسان را به آن مقصد والا می‌رساند و لاغیر! 🔸 این معنا را قرآن كریم به این صورت تبیین كرد فرمود: ﴿فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ﴾؛ كجا می‌ روید؟! همین معنا را وجود مبارك امیرمؤمنان علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) تبیین كرد فرمود: «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ»؛ شما را به كجا می ‌برند؟ مگر نمی‌ خواهید به سلامت برسید چرا راه عیبناك را طی می ‌كنید؟ مگر نمی ‌خواهید به برسید چرا در مسیر ناقص قدم می ‌نهید؟! «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ». آن ﴿فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ﴾ در قرآن به صورت «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ» در نهج ‌البلاغه در آمد و این دو تعبیر قرآن و نهج ‌البلاغه به صورت «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَرُ» در بیان سالار شهیدان در آمده است. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/14 🎆 برای تقویت معارف دینی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
🔰گزارش دیدار پیشوایان دینی(اسقف اعظم و آیت الله جوادی آملی) «مالخاز سونگولاشویلی» اسقف اعظم گرجستان و عضو شورای باپتیست های آمریکا و اروپا با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: آنچه لازمه مشترک جهان بشریت کنونی است انبیاء به اتفاق گفته اند،آنچه در جریان و امثال غزه می گذرد برخلاف همه ادیان الهی است. آنچه که بین ادیان هست تفاوت درجات عالیه خود انبیاء است هیچ اختلافی بین انبیاء نیست، الآن اگر فرمایش عیسای مسیح (سلام الله علیه) درست اجرا بشود جهان اصلاح خواهد بود، منتها اگر بیانات نورانی پیغمبر اسلام (علیهم الصلاة و علیهم السلام) عمل بشود روشن تر خواهد بود. 🔹 خداوند می فرماید اگر غیر از دنیا خبری نباشد و اگر جهان فقط دنیا باشد بدون حساب و کتاب، می شود باطل و لغو و بیهوده، چون هر کسی هر کاری بکند بی حساب و کتاب خواهد بود آنکه دنیا را با تمام نظم های علمی آفرید فرمود دنیای بی آخرت بازیچه است که هر کس هر کاری بکند بکند و حساب و کتاب نداشته باشد و ما بازیگر نیستیم ﴿ما بَینَهُما لاعِبین﴾؛ اگر غارتگران و خونریزان ، یک؛ با خدمتگزاران جامعه، دو؛ اینها همه بمیرند و هیچ خبری نباشد نه او کیفر ببیند و نه این پاداش، می شود بازیچه! خدا می فرماید ما بازیگر نیستیم. 🔹 در مورد مرگ و زندگی نیز درست است که مرگ و زندگی است ولی مرگ و زندگی به دست یک حکیم است، انسان تا زنده است برابر کارهای دقیق طبّی و علمی است، وقتی هم که مرگ رخ می دهد برابر قوانین دقیق طبی است، اینها گزاف و اتفاق و ریخته در بیابان نیست، این طبیعتی که شما می گویید خود این طبیعت یعنی آسمان و زمین مخلوق خداست. لذا فرمود فقط اینها روی حرف می زنند نه روی ، این خیالبافی های باطل هم مخالف با ره آورد آدم (سلام الله علیه) است هم مخالف با ره آورد خاتم (سلام الله علیه) است هم مخالف با انبیای دیگر. 🔹همه انبیاء آمدند گفتند جهان منظم آن قدر منظم است که «اَبروی تو گر راست بدی کج بودی»، این حرف همه انبیاء است، ما در مشترکات باهم هستیم، حرف های مسیح (علیه السلام) همین است، حرف های انبیای دیگر(علیهم اسلام) همین است، البته تفاوت درجات محفوظ است، اما این حرف ها جهان گلستان خواهد بود، لذا قرآن کریم بعضی از معجزات دین مسیح را جهانی می داند و نمی گوید معجزه عیسی(سلام الله علیه) برای مسیحی ها است بلکه می فرماید ﴿وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیةً لِلْعالَمین‏﴾، یعنی عیسی و مریم دو تایی که یکی مادر بشود بدون همسر، یکی پسر بشود بدون پدر این است ﴿وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیةً لِلْعالَمین‏﴾، نه «آیةً للمسیحی ها»! ما امیدواریم که این بیانات در روزی جهانی بشود چه اینکه علماً جهانی است عملاً جهانی بشود تا ما نه آن خاطره تلخ را ببینیم و نه مقطعی را. 🔹 اصرار رهبران الهی(علیهم السلام) این است که خود را بشناس تا جهان را بشناسی و جهان را بسازی، ای انسان، تو مثل یک درختی نیستی که بمیری و هیزم بشوی، بلکه یک پرنده ای هستی که تا کوه قاف به عنوان سیمرغ طلبی پرواز می کنی ... امیدواریم روزی جامعه بشریت از خواب بیدار بشود و بیدار زندگی کند، نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد. 🔹 اسقف اعظم گرجستان ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشت: من با قلب و روحم جملات شما را تأیید می کنم و این جملات شما را با عشق در قلب خودم نگه می دارم. ↙️ برای مطالعه کامل این صفحه را بازکنید👉🏽 🎆 برای تقویت معارف دینی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷سالروز ولادت حضرت عباس‌ابن‌علی علیهما‌ السلام مبارک‌باد.🌷 از تمام وجودم می‌گویم پدر و مادرم به فدایت ای امیر من ای راه من ای ابوالفضل علیه‌السلام تو در سختی‌ها دادرس من هستی... @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۳۸) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه بیست و چهارم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 ✳️دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قانع نباشیم 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 24.pdf
678.4K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه بیست و چهارم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 ✳️دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قانع نباشیم 🆔 @rahighemakhtoom
📄فرازهایی از درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی (امروز چهارشنبه 25 بهمن در محل مسجد اعظم قم ) 🔖این اعیاد پربرکت شعبانیه برای همه ما ذخیره دنیا و آخرت است امیدواریم ذات اقدس الهی آن توفیق را عطا بکند که این راه وسیع و بی مزاحمت را ما به خوبی طی کنیم. 🔸در این صلوات خاصه ای که امام سجاد به ما آموخت که «عند الزوال» هر روز در ماه پربرکت شعبان بخوانیم، فرمود راه هم است هم است هم . این سه عنصر در هر راهی نیست. بیان نورانی حضرت این است که خدایا، پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را برای همه مَهیعه قرار بده. این در دعای نورانی هر روز ماست. 🔸 نسبت به همه ما هر کدامشان مهیعه اند. راه برای همه باز است. بنابراین این را ما از دست ندهیم. آن تبریک گفتن ها آن نشاط ها آن شعف ها آن شوق ها آنها همه سرجایش محفوظ است. ولی این توسل ها که اساس کار است و هیچ بهانه ای برای ما نیست کسی بخواهد راه اینها را طی کند است. راه وسیع است صاف است رونده می خواهد و این رونده شما بزرگان هستید. 🔸 در تفسیر نهج البلاغه بهترین راهش همانند تفسیر قرآن کریم است. در تفسیر قرآن کریم با راهنمایی یعنی خود ائمه (علیهم السلام) 1️⃣ اولاً کلمات مفرده اینها را باهم ردیف می کنند نتیجه می گیرند. 2️⃣ ثانیاً محتوای این آیه یا این بخش از آیات را با بخش های دیگر هماهنگ می کنند. 🔸تفسیر تنها به این نیست که در این آیه فلان کلمه استعمال شده است، عمده این است که خود این آیه محتوایش برای ما روشن بشود این محتوا در موارد دیگر هم که بازگو شده، روشن بشود بعد جمع بندی بشود که سخن از لفظ و سخن از کلمه و سخن از لغت و امثال ذلک نیست. خطبه های نهج البلاغه هم همین طور است... . ↙️ برای مطالعه کامل این صفحه را بازکنید👉🏽 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/11/25 🎆 دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قانع نباشیم @rahighemakhtoom