eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ حفظ جسم و جان (جلسه هجدهم) 🔰بازخوانی فصل چهارم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
برگی از کتاب انسان جاری(۱۲/۲) ▪️از اشکالات اساسی آن است که زیر ساخت های تفکری سست باشد و بخواهیم بر روی آن ساختمان عمل را بناکنیم.(دقت کنید)! ▪️تا از سؤالات در باره ذات و صفات فارغ نشده ای، به دنبال سؤالات افعال رفتن، کاری بیهوده و آب در هاون کوبیدن است. ▪️شتاب زدگی مانع از این می‌شود که آدمی بتواند سؤالات خود را تنظیم و درست آنها را تعقیب کند. درپاسخ به این سوال که: چرا خدا ما را آفرید؟ این «چرا آفرید؟ » فعل خداست و کسی می‌تواند از فعل خدا سؤال کند که سؤالات صفات او برایش توجیه شده باشد و حکمت خدا که همان قانون رعایت رجحان هاست،برایش حل شده باشد. آیا حکمت خدا برایت توجیه شده؟ لازمه این توجیه آن است که بی نیازی خدا برایت حل شده باشد و لازمه توجیه بی نیازی آن است که علم و نامحدودی خدا پاسخ گرفته باشد. لازمه همه این‌ها هم آن است که توضیح دهیم چگونه او در ذات خود ترکیبی ندارد؟ ▪️داستان آن چوپان را شنیده ای که با یک دست به گوسفند خود علف و با دست دیگر، دنبه هایش را وزن می‌کرد و وقتی دید علف تمام شد و برّه دنبه نیاورد، دق کرد و مُرد. ▪️اما سؤال اول و این که چرا آفرید؟ مگر به قول استاد ما، آفرینش چه عیبی دارد؟ تفاوت و تبعیض در خلقت، درد و رنج در انسان‌ها و ظلم و ستم در جامعه، اینها همه عیوب آفرینش است. اما همه اینها جواب دارد. ▪️ اولاً تفاوت و تبعیض در خلقت به دلیل نیازهای متفاوت در جامعه است. ▪️ثانیاً ملاک افتخار نیست؛ چون از ما نیست! ▪️ درد و رنج در انسان‌ها به دلیل حرکت انسان هاست که نایستند و نمانند. دلت را می‌سوزانند تا دل نبندی و زیر پایت را داغ می‌کنند تا نمانی. ▪️اما ظلم و ستم در جامعه، نشانه آزادی انسان است اصلاً چرا باید ظلم را بپذیرد؟ ▪️اما عیوب نیافریدن، بخل است و منع است و احتکار. حکیمی که می‌تواند بیافریند و می‌تواند نیافریند، می‌آفریند؛ چون آفرینش رجحان دارد و ارزش در وجود است و خلقت، نه در نیستی و عدم. 📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم. 👇👇👇 🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📃موضوع:پناهجویی و پناهندگی(قسمت 4و5) 📋واکاوی و گزارشی از دعای دهم صحیفه سجادیه 🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام آقا جان ای شه منتظر از منتظران چهره مپوش که دگر جان به لب از محنت هجران آمد همه گویند که مفتاح فرج صبر بود صبر نَتْوان که دگر عمر به پایان آمد https://eitaa.com/rahighemakhtoom
‏امام صادق علیه السلام‏ مَنْ قَدَّمَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا مِنْ إِخْوَانِهِ فَدَعَا لَهُمْ ثُمَّ دَعَا لِنَفْسِهِ اسْتُجِيبَ لَهُ فِيهِمْ وَ فِي نَفْسِهِ هرکه برای چهل تن از برادران (دینی) خود دعا کند و سپس برای خود دعا کند، خدا دعای او را در حق آنان و او مستجاب کند. الخصال، ج ۲، ص: ۵۳۸ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
⚡️بر سر پیمان وفای به پیمان دستور قرآن است میفرماید ای پیغمبر اگر با مشرک هم پیمان بستی باید به پیمان خودت وفادار باشی و تا آنها پیمان را نقض نکرده اند تو نباید پیمان را نقض کنی 📚آشنایی با قرآن،جلد سوم صفحه 148 و 149 استاد شهید 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه محفل باشید👉
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی  تفسیر المیزان و تسنیم  📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۳۹) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی     🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(٢٩) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️محبوب باطل ▪️ اینکه گفته شد: "حبك الشيء يعمی ویصم"، برای آن است محبت، يك حقيقت ذات اضافه است؛ خود محبت و دوستی و خود عداوت و دشمنی از آن جهت که محبت اند و از آن جهت که عداوت اند کارساز نیستند؛ تا به چه چیزی تعلق بگیرند. اگر حب به يك تعلق گرفت آدم را می کند می کند، کر و کور نمیکند و اگر به يك شيء باطل تعلق گرفت آدم را کر و کور می کند. ▪️اگر آن محبوب کر و کور است حب کر و کور "يعمى ويصم*. دنیا یک چیز کر و کور است که "رأس كل خطيئة" است. سر خطرناك بودن دنیا این است که اول آدم را بالا میبرد - آدم که نمی داند کجا دارد می رود بعد از همان جا پرت میکند. ▪️سر خطرناک بودن آن این است که طوری آدم را بالا می برد که آدم نمی فهمد وقتی برد از همان جا پرت میکند. این دنیا که محبت آن "رأس كل خطيئة" است تا آدم را کر و کور نکند بالا نمی برد چون اگر آدم سمیع و بصیر باشد که حرفش را گوش نمی دهد و هر چیزی را قبول نمی کند. ▪️این به قدری جاذبه دارد که انسان را کر و کور می کند بعد وقتی کر و کور کرد و برد بالا از همان جا رها میکند سقوط محض است. حب محبوب کور آدم را کور میکند؛ حب محبوب کر آدم را کر می کند. "حب دنيا كه رأس كل خطيئة است يعمى ويصم، حب اهل دنیا هم يعمى ويصم». آیت الله 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه محفل باشید👉
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سوره حمد (جلسه شانزدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 16.docx
26.7K
📋 سوره حمد (جلسه شانزدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️در باب بنده حقیقی و گفت وقتی غلامی خریدم از و پرسیدم که چه نام داری؟ گفت: «تا چه خوانی گفتم: «چه خوری؟» گفت: «تا چه دهی.» گفتم: «چه» پوشی؟ گفت: «تا چه پوشانی گفتم: «چه کار کنی؟ گفت تا چه کار فرمایی گفتم چه خواهی؟ گفت: بنده را با خواست چه کار؟ پس با خود گفتم ای مسکین تو هرگز چنین بنده بوده ای خدای را همه عمر؟ بندگی باری بیاموز ذکر 👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.👉
⚡️انسان موجودی ابدی 🎇انسان یک موجود ابدی است که هست که هست که هست یک موجود ابدی فرهنگ ابدی می خواهد؛ نه می پوسد نه از هستی خارج می شود. درست است که انسان در قبر میرود و بدن می پوسد ولی انسان همچنان به سوی " مسافر است از دنیا وارد برزخ می شود از برزخ واره ساهره معاد میشود از آنجا وارد بهشت میشود - ان شاء الله _ و برای ابد می ماند؛ نه سال دارد نه ماه نه زمان دارد نه زمین. انسان یک موجود ابدی است. یک موجود ابدی " فرهنگ ابدی میخواهد این نه با کشتارو امثال آن به دست می آید نه با «انا ربکم الاعلی» به دست می آید نه با حرف نمرود که گفت: «انا احی و امیت» به دست می آید نه با جنگ جهانی اول و دوم به دست می آید نه با صنایع و حرفه ها. 🎇 فرمود شما باید بدانید انسان یک موجود ابدی است؛ انسان ساکن نمی شود تا خستگی احساس کند ثابت میشود که ثبات منزه از خستگی است. اگر انسان یک موجود ابدی است به «دارالقرار» می رود و ثابت می شود باید یک فرهنگ ثابت تهیه کند فرهنگ ثابت در خوردن و پوشیدن و نوشیدن نیست اینها مشترک بین انسان و دام است. انسان موجود ابدی است و موجود ابدی خود را به جنگ جهانی اول و دوم و امثال آن نمی فروشد خود را خود فروشی نمی کند و بداند با خدایی در کار است که به دانش ما قسم یاد کرده است به قسم یاد کرده است؛ ما را به فرهنگ عادت داد به فرهنگ قسم خورد؛ فرمود به مرکب قسم به قلم قسم به مقال و مقالت قسم ،«ن و القلم و ما يسطرون» تا جامعه نفس میکشد با علم ، سخن می گوید با علم بنان و بیانش با علم!! 📝 سوره نازعات / آیه ۲۴ آیت الله 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
امام‌خمینی در بیان اهمیت و جایگاه قرآن قائل است قرآن بزرگ‌ترین رحمت الهی است که برای بشریت نازل شده‌است و راه وصول به سعادت را برای انسان‌ها باز کرده و بزرگ‌ترین نسخه نجات‌دهنده بشر است که می‌خواهد همه زنجیرهایی را که بر دست، پا، قلب و عقل انسان زده شده باز کند و وی را از هلاکت برهاند. با همین نگاه به قرآن است که ایشان حتی دربارهٔ قصه‌های قرآن نیز معتقد است این بخش از قرآن برای بیان تاریخ و مجرد اخبار و قصه نیست، بلکه در این قصه‌ها چگونگی تربیت انبیا(ع) و مردم بیان شده و خداوند اغراض خاصی را دنبال می‌کند و تکرار آنها نیز به سبب تأثیر حقایق و معارف در قلوب است.(امام‌خمینی، آداب الصلاة، ۱۸۶–۱۸۷؛ امام‌خمینی، تقریرات، ۳/۴۵۸) 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسراری از سوره استاد امیر 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (13) 🌅3. اعجاز تشريعى‌ 🔸جامعيت احكام اسلامى‌(عبادات) 🔹واژه «تزكيه» نشان مى‌دهد كه هدف عبادات، همان پاكى و صفاى درون است. در سوره «شمس» مى‌خوانيم: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها؛[شمس، 9.] به‌يقين رستگار است كسى كه درون خود را پاكيزه نمايد». 🔹انسان در درون خود احساس مى‌كند كه بر فراز هستى، نيروى برترى هست كه تمامى هستيها را فراگرفته و خود را ذرّه‌اى كوچك مى‌بيند كه بر روى امواج متلاطم هستى شناور است؛ آن نيروى برتر و قدرتمند است كه او و ديگر ذرّات هستى را نگاه مى‌دارد. 🔹به‌علاوه همين عجز و ناتوايى، او را به سوى كمال و توانايى مطلق مى‌راند و توجه درونى او را به سوى كمال مطلق معطوف مى‌دارد؛ ازاين‌رو از درون خود مى‌كوشد تا اين ميل و رغبت و عشق به كمال مطلق را در صورت كلمات و الفاظ (ادعيه و اذكار) ابراز دارد؛ اين‌گونه است كه عبارات سرشار از محبّت و سپاس، از درون او مى‌جوشد و سيل‌آسا سرازير مى‌گردد و اگر قصورى در خود احساس كرده، درخواست گذشت و آمرزش مى‌نمايد. اين چيزى است كه انسان از روزى كه خود را شناخته، با آن خوگرفته و همواره سرشت وجود او با آن همراز بوده است. 🔹عبادتها و نيايشها- به شكلهاى گوناگون- صورتهاى تجسّد يافته عواطف درونى انسان است كه بر ملا مى‌شود. هر دين و آيينى به شكلى، قسمتى از نيايش انسان را سرلوحه عملى خود قرار داده است. 🔹در آيينهاى كهن هندويى و زرتشتى، نمونه‌هايى از اين‌گونه نمايشهاى عبادى- نيايشى وجود داشته است. همچنين گونه‌هايى نيز از نيايش ميان جهودان و ترسايان رواج داشته و دارد؛ امّا به‌نظر مى‌رسد كه شكلهاى موسوم، آميخته با بسيارى از خرافات و بدعتهاى ناروا شده است. ..ادامه دارد 📚آموزش علوم قرآن استاد آیت الله محمد هادی 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید 🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(30) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️رهبری صاحب عزم ☑️امام خمینی (قدس سره) شاگرد برجسته مکتب پیشوایان دین و از صاحبان عزم بود. او در آغاز نهضت خویش در اعلامیه ای نوشت: اکنون که دشمنان کمر به نابودی دین خدا بسته اند تقیه حرام است. ☑️تقیه در زمانی لازم است که اصول دین پا برجا بوده تنها فروع دین در معرض آسیب باشد؛ اما هنگامی که استکبار جهانی بر اصل و فرع دین می تازد تا آن را ریشه برکند، تقیه در برابر آن جایز نیست و این فتوای رسمی امام راحل (ره) بود. ☑️او که برای براندازی نظام طاغوت مصمم شده بود خطرها و تهمتها و زندان و تبعید و محاصره را به جان پذیرفت و اقشار گوناگون است اسلامی وی را تأیید و حمایت نمودند تا آن که در سایه عزم پایدار آن رهبر کبیر و مردم مؤمن نهضت اسلامی به نتیجه خود رسید. 📚شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی صفحه ۱۱۳ 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
🔶امام راحل جامع بین غیب و شهادت، عرفان، فلسفه و سیاست بود 🔸طوبی برای کسی که بین غیب و شهادت از یک سو، بین عرفان و سیاست از سوی دیگر، و بین فلسفه و سیاست از سوی سوّم جمع کرد. او نه تنها قائل به «ولایت فقیه» بود، بلکه چون حکیم بود، قائل به «ولایت حکیم» بود و چون عارف بود، قائل به «ولایت عارف» بود؛ او «ولایتی» را آورد که در آن فقاهت، آمیخته با حکمت و حکمت، عجین شده با عرفان بود. 📚آیت الله جوادی آملی، کتاب بنیان مرصوص ▪️فرا رسیدن سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) و قیام خونین ۱۵ خرداد تسلیت باد. •┈┈••✾•🌱🥀🌱•✾••┈┈• 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
✨﷽✨ 🔴چرا خدا به ستمگران و ﷼مهلت می‌دهد؟ ✍سازمان آب و برق، به تمام منازل آب و برق مى ‏رساند، این صاحبان منازلند كه مى‏ توانند از این آب و برق استفاده صحیح كنند یا نادرست.  ▪️ خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و همه گونه رشد را در او گذاشت، اگر انسان با علم و آگاهى راه بدى را انتخاب كرد، مقصّر خود اوست. 🎇امّا چرا خداوند جلوى چنین انسان‏ هایى را نمى‏ گیرد، زیرا: اگر همین كه انسان بناى ناسزا و دروغ گفتن داشت، خداوند او را لال كند و همین كه بناى سیلى زدن به داشت، دست او فلج شود، همین كه بناى نگاه بد داشت چشمش كور شود و... ▪️ آیا این انسان كه از روى خلاف نكرده، قابل ستایش است؟ ارزش انسان زمانى است كه با خودش، آزادانه و آگاهانه كارى را انجام دهد و یا از خلافى دست بردارد.  🎇 اگر دست انسانى را با طناب بستند و از جیب او پول درآوردند و خرج كردند، نمى ‏توان گفت آن دست بسته، مرد سخاوتمندى است و اگر مرد نابینایى، به نامحرم نگاه نكرد، نمى ‏گویند چه انسان پاكى. 🎇آرى، خداوند مى ‏خواهد ‏ ها آزاد باشند تا خود راه و خوبى یا راه و بدى را انتخاب نمایند و عمل كنند. 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره جلسه نهم ☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom