eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌کرامت و بی نیازی در برابر مردم آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔅قطعه ویدیویی 5 دقیقه ای بسیار زیبا و تاثیر گذار 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
هدایت قرآن.docx
16.3K
📌 خوش تر آن باشد که سر دلبران ▪ دوشیزه «برجت هنی» اهل انگلستان، یکی از افرادی است که پس از بررسی و تحقیق، به دین اسلام گرویده و دربارۀ آن، مقالات و کتاب‌ های مفیدی دارد. ✅ هنوز از قرائت سوره سوم قرآن فراغت حاصل نکرده بودم که بی‌ اختیار به سجده افتادم ▪ در چنین موقعیت حساس و مساعدی، اسلام با مکتب جامع‌ الاطراف خود، با توازن دقیق و عادلانه‌ ای که میان احتیاجات جسم و جان ایجاد کرده، قدرت دارد تندروی‌ ها و انحرافات تمدن جدید را کنترل کند و آن را در مسیر سعادت واقعی انسان، به نحو صحیحی توجیه نماید. آری، در عین این ‎که می‎ تواند خوش ‎بختی همه‌ جانبه افراد را در این دنیا تأمین کند، آن‌ ها را در راه تحصیل رضای پروردگار بزرگ در سرای دیگر به طرز نیکویی راهنمایی می ‎کند . ✳ با توجه به بلند بودن متن و به منظور استفاده علاقه مندان اصل مصاحبه را در فایل پیوست مطالعه فرمایید 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
هدایت قرآن.pdf
198.5K
📌 خوش تر آن باشد که سر دلبران ▪ دوشیزه «برجت هنی» اهل انگلستان، یکی از افرادی است که پس از بررسی و تحقیق، به دین اسلام گرویده و دربارۀ آن، مقالات و کتاب‌ های مفیدی دارد. ✅ هنوز از قرائت سوره سوم قرآن فراغت حاصل نکرده بودم که بی‌ اختیار به سجده افتادم ▪ در چنین موقعیت حساس و مساعدی، اسلام با مکتب جامع‌ الاطراف خود، با توازن دقیق و عادلانه‌ ای که میان احتیاجات جسم و جان ایجاد کرده، قدرت دارد تندروی‌ ها و انحرافات تمدن جدید را کنترل کند و آن را در مسیر سعادت واقعی انسان، به نحو صحیحی توجیه نماید. آری، در عین این ‎که می‎ تواند خوش ‎بختی همه‌ جانبه افراد را در این دنیا تأمین کند، آن‌ ها را در راه تحصیل رضای پروردگار بزرگ در سرای دیگر به طرز نیکویی راهنمایی می ‎کند . ✳ با توجه به بلند بودن متن و به منظور استفاده علاقه مندان اصل مصاحبه را در فایل پیوست مطالعه فرمایید 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-11.pdf
225.3K
📌 قیام حسینی 11 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 قیام حسینی 11 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
برشی از کتاب (91) 🔅🔅🔅 📌 رمز موفقيّت فقاهت و تأثير آن در شكوفايي رشد جامعه‌ي اسلامي و تأمين استقلال فرهنگي و مذهبي ✅ 1. حريم حيات هر كسي را هدف او تأمين مي كند و چون امر مادّي زوال پذير است و امر معنوي جاودان مي باشد، لذا متكاثران زراندوز قبل از مرگ مرده اند، و كوثرطلبان علم آموز بعد از مرگ زنده اند. چنان كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: هَلَك خُزّان الأموال و هم احياءٌ و العلماء باقون مابَقي الدَهْرُ.[ نهج البلاغة، حكمت 147.] ✅ 2. ارزش هر كسي را معرفت و آگاهي او تعيين مي نمايد؛ قيمة كل امرءٍ ما يُحسنه.[ بحار الانوار، ج 65، ص 49.] ✅ 3. عالمان راستين تشنه‌ي معارف قرآن اند و دل هاي فقيهان واقعي خرّم و سرسبز از علوم و مفاهيم قرآن كريم است؛ جعَلَه الله ريّاً لعَطشِ العُلماء و رَبيْعاً لقلوبِ الفقهاء.[ نهج البلاغة، خطبه ي 198.] ✅ 4. علماي دين عهده دار تَعديل نظام اجتماعي اند تا گروهي در افراط و عدّه اي در تفريط به سر نبرند؛ و ما اَخَذَ اللهُ علي العلماء ألّا يُقّارّوا عَلي كظّة ظالمٍ و لا سَغَبِ مظلوم.[ همان، خطبه 3.] ✅ 5. وظيفه‌ي كارگزار اسلامي حضور در مجامع علمي و استفاده از عالمان ديني است. چنان كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) به مالك اشتر دستور داده است؛ واَكْثِر مدارسة العلماء.[ همان، نامه ي 53، بند 40.] @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت8: تفسیر آیات 11 تا 14 فَلاَ اقْتَحَمَ‌ الْعَقَبَةَ11 وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا الْعَقَبَةُ 12 فَکُ‌ رَقَبَةٍ 13 أَوْ إِطْعَامٌ‌ فِي‌ يَوْمٍ‌ ذِي‌ مَسْغَبَةٍ 14 🌿🌿🌿 «مَا اقْتَحَمَ»: اقتحام، به معنی بی‌باکانه دست به کار شدن و شجاعانه به کاری آغازیدن است. «الْعَقَبَةَ»: گردنه. مراد گردنه نجات است که بر سر راه سعادت قرار دارد و باید با انجام وظائف و تکالیف بندگی، خویشتن را بدان زد و آن را پشت سر گذاشت. ✅ ۱ - انجام دادن بعضى از کارهاى نیک، دشوار و بسان افکندن خویش در یک راه کوهستانى و گردنه هاى صعب العبور است. (فلااقتحم العقبة) ✅ ۲ - خود برتربینان و مدعیان کمک هاى مالى سنگین، از تکالیف سخت شانه خالى مى کنند. (فلااقتحم العقبة) ✅ ۳ - انسان، به دلیل برخوردارى از ابزارهاى شناخت (توانایى بر دیدن و گفتن و نیز تشخیص راه خیر و شر) توانا بر پذیرش تکالیف دشوار و برداشتن گام هاى سنگین در راه خیر (ألم نجعل ... فلااقتحم العقبة) ✅ ۴ - خوددارى انسان از پذیرش وظیفه سنگین، با وجود توانایى هاى لازم در او، نکوهیده و خلاف انتظار است. (ألم نجعل ... فلااقتحم العقبة) 🔅🔅🔅 ✅ 5 - انسان، در تشخیص تکالیف دشوارى که خداوند خواهان انجام گرفتن آن است، نیازمند وحى است. (و ما أدریک ما العقبة) ✅ 6 - تکالیف دشوار، داراى ارزشى فراتر از حد تصور و بیان، براى عموم مردم (و ما أدریک ما العقبة) 🔅🔅🔅 ✅ 7 - آزادسازى بردگان و هزینه کردن ثروت در این راه، خواسته خداوند از ثروتمندان است. (فکّ رقبة) ✅ 8- آزادسازى بردگان و سهیم شدن در آزادى آنان، وظیفه اى سنگین، پرارزش و نیازمند همتى والا است. (و ما أدریک ما العقبة . فکّ رقبة) ✅ 9 - مالکان برده، در کمک هاى اقتصادى به جامعه، باید آزادسازى بردگان خویش را در اولویت قرار دهند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... فکّ رقبة) ✅ 10 - حذف آزادسازى بندگان از فهرست کمک هاى مالى به جامعه، شیوه اى مطرود در نظام انفاق هاى خداپسند (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... فکّ رقبة) ✅ 11 - فضیلت آزادسازى بردگان، ویژه نوع خاصى از آنان نیست. (فکّ رقبة) ✅ 12 - خداوند، حق آزاد شدن را از هیچ برده اى سلب نکرده و کسى را به بردگى همیشگى، محکوم نکرده است. (فکّ رقبة) ✅ 13 - پرداخت وجه مورد نیاز اسیران و زندانیان براى آزادسازى آنان، گامى بلند و انفاق سنگین است. (ما العقبة . فکّ رقبة) 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت8: تفسیر آیات 11 تا 15 فَلاَ اقْتَحَمَ‌ الْعَقَبَةَ11 وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا الْعَقَبَةُ 12 فَکُ‌ رَقَبَةٍ 13 أَوْ إِطْعَامٌ‌ فِي‌ يَوْمٍ‌ ذِي‌ مَسْغَبَةٍ 14 يَتِيماً ذَا مَقْرَبَةٍ15 🌿🌿🌿 ✳ «مَسْغَبَةٍ»: مراد بیشتر گرسنگی زمان قحطی و خشکسالی است که در آن غذا و خوراک سخت عزیز و بسیار مهمّ است، و در چنین موقعی ایثار نشانه باور راستین شخص به خدا و آخرت است. ✅ ۱ - تغذیه مردم، در روزگار گرفتارى آنان به گرسنگى رنج آور، خواسته خداوند از ثروتمندان است. (أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۲ - مدعیان دروغین انفاق، با پیدایش گرسنگى هاى فراگیر، از اطعامْ بخل ورزیده، مواد غذایى را احتکار مى کنند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۳ - تأمین خوراک قحطى زدگان، براى کسانى که خود نیز گرفتار خشک سالى اند، وظیفه اى سنگین و نیازمند همتى والا است. (و ما أدریک ما العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۴ - سرمایه داران، در کمک هاى اقتصادى به مردم قحطى زده، باید تغذیه آنان را در اولویت قرار دهند. (أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۵ - فضیلت آزادسازى بردگان، برتر از تغذیه گرسنگان جامعه است.(فکّ رقبة . أو إطعم) 🔅🔅🔅 ✅ 6 - یتیمانِ نیازمند، سزاوارترین قشر جامعه به دریافت کمک هاى غذایى در سال هاى قحطى اند. (أو إطعم ... یتیمًا) ✅ 7 - رساندن غذا به خویشاوندان یتیم خود، بر تغذیه دیگر نیازمندان مقدم است. (یتیمًا ذا مقربة) ✅ 8 - رساندن غذا به یتیمان در سال هاى قحطى، تکلیفى سنگین و نیازمند همتى والا است. (ما العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة . یتیمًا) ✅ 9 - خویشاوندى، رابطه اى مسؤولیت آفرین و انگیزه اى مؤثر، در کمک رسانى به یکدیگر است. (ذا مقربة) ✅ 10 - بى اعتنایى ثروتمندان به نیازهاى خویشاوندان یتیم خود، دور از انتظار و نکوهیده تر از بى توجّهى آنان به دیگر نیازمندان است. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... یتیمًا ذا مقربة) 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 رشد و تعالی در گرو سپاسگزاری نعمت های الهی ▪ خدای سبحان صریحاً و با صدای رسا اعلام كرده است، خیلی هم به این صدای رسا و به این اعلان خود بها می‌ دهد كه هر كسی شكر كرد، من پاداش خوبی به او می ‌دهم ﴿وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ وَ لَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾. 🔹 سخن از «شكر نعمت نعمتت افزون كند»[1] نیست، البته «شكر نعمت نعمتت افزون كند» در سورهٴ مباركهٴ «بقره» دارد ﴿مَثَلُ الَّذِینَ ینفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ﴾[2] یكی می‌ شود هفت خوشه، هفت خوشه هر كدام دارای صد حبه که می‌ شود هفتصد تا، بعد فرمود: ﴿وَاللّهُ یضَاعِفُ لِمَن یشَاءُ﴾[3] اگر به معنای دوبرابر باشد می ‌شود هزار و چهارصد تا، بعد هم در ذیل فرمود: ﴿وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ﴾[4] كه معلوم نیست كه چقدر است؛ این برای نعمت و مال و كمال هایی كه به انسان می‌ دهد. اما این آیه نطاقش غیر از آن است، ندارد اگر شما شكر كردید ما نعمتتان را افزون می ‌كنیم، آن برای سوره «بقره» است، این دارد كه ما به شما نمو می‌ دهیم، رشد فكری پیدا می ‌كنید، بالا می ‌آیید، عالم ربانی می ‌شوید ما گوهر ذاتتان را بالا می ‌بریم 🔹 ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ﴾ نه «لازیدن أموالكم»، خیلی فرق است! اگر كسی چهارتا كلمه یاد گرفت بیشتر شاكر بود و كمتر خود را دید، این شخص بالأخره به جایی می‌ رسد؛ اما اگر خدای ناكرده یك مطلب علمی كه جایی شنید و جایی دید همان اول فكرش این است كه یك جا سخنرانی گیر بیاید من این را بگویم، این شخص علم ‌فروش است، این بعید است به جایی برسد،. همین كه یك مطلبی را یك جایی خواند یا یك جایی شنید یا یك جایی مطالعه كرد فوراً برای گفتن یادداشت می ‌كند، نه برای عمل كردن و باور كردن؛ این عالم معمول خواهد بود. 🔹 البته «لطف خدا بیشتر از جرم ماست»،[5] اما اگر بخواهد گوهر ذاتش فربه بشود، چیزی دیگر می ‌طلبد. با صدای رسا هم گفته، «تأذن» غیر از «آذن» است، غیر از «قال» است، به صورت رسمی اعلان كرده است، نه اعلام! اعلان كرده است با صدای بلند كه هر كسی شاكر بود من او را بالا می‌ برم ﴿وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ﴾. ▪ لطیفه ‌ای كه سیدنا الاستاد (رضوان الله علیه) هم به آن اشاره فرموده ‌اند این است كه این وعده است به صورت صریح که دلالت مطابقی و شفاف ذكر شد، اما آن وعید را به صورت تلویح ذكر كرد نه تصریح، فرمود: ﴿وَلَئِن كَفَرْتُمْ﴾، «لاعذبنكم» نفرمود، فرمود: ﴿إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾ نفرمود شما را عذاب می ‌كنیم، فرمود عذاب سختی من دارم! این تلویح نسبت به وعید است، اما در جریان وعده تصریح است که فرمود: ﴿لأَزِیدَنَّكُمْ﴾ كه هم نون تأكید ثقیله است، هم لام هست، هم حرف تاكید است، هم تصریح است، اما ﴿وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾. [1] ـ مثنوی معنوی بخش47، دفتر اول. [2] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [3] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [4] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [5] ـ دیوان حافظ، غزل284. 📚 سوره مبارکه ابراهیم علیه السلام جلسه 8 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 سیل چون آمد به دریا بحر گشت دانه چون آمد به مزرع گشت کشت چون تعلق یافت نان با بو البشر نان مرده زنده گشت و با خبر موم و هیزم چون فدای نار شد ذات ظلمانی او انوار شد سنگ سرمه چون که شد در دیده گان گشت بینایی شد آن جا دیدبان ای خنک آن مرد کز خود رسته شد در وجود زنده ای پیوسته شد وای آن زنده که با مرده نشست مرده گشت و زندگی از وی بجست چون تو در قرآن حق بگریختی با روان انبیا آمیختی هست قرآن حالهای انبیا ماهیان بحر پاک کبریا ور بخوانی و نه ای قرآن پذیر انبیا و اولیا را دیده گیر ور پذیرایی چو بر خوانی قصص مرغ جانت تنگ آید در قفص مرغ کاو اندر قفس زندانی است می نجوید رستن از نادانی است روحهایی کز قفسها رسته اند انبیای رهبر شایسته اند از برون آوازشان آید ز دین که ره رستن ترا این است این ما به دین رستیم زین ننگین قفس جز که این ره نیست چاره ی این قفس خویش را رنجور سازی زار زار تا ترا بیرون کنند از اشتهار که اشتهار خلق بند محکم است در ره این از بند آهن کی کم است 📚 مثنوی معنوی دفتر اول.بخش 86 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
عزیزسرافراز، رزمنده دلاور.......🌹 سلام علیکم *سلام بر آنهایی که از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم، قامت راست کردند تا ما قامت خم نکنیم، به خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم *سلام* بر آنهایی که رفتند تا بمانند و نماندند تا بمیرند. یاد و نام مردان بی نام و نشان وطن گرامی باد *سلام بر شهدا* سلام برایثارگران* * سلام بر شما مهربان....... *هفته دفاع مقدس گرامی باد*.. سید محمد عبداللهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شکر نعمت و تعالی انسان آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حماسه دفاع مقدس آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 خوش تر آن باشد که سر دلبران ▪ سوره شگفت¬ انگیز خانم «سوفیا اسپاداوچیا» که دارای دکترای میکرو بیولوژی و ژنتیک مولکولی است، درباره حال و هوای پیش از مسلمان شدنش می‌ گوید: ▫ «من در آمریکا زندگی می‎ کنم. خانواده ‎ام همگی کاتولیک هستند. من هم در این فضا پرورش یافتم و تعلیمات کاتولیک‌ های تمام‌ عیار را گذراندم. هر هفته روزهای یک ‎شنبه به کلاس¬ های مذهبی کلیسا می‌ رفتم و در همه مراسم مذهبی شرکت می¬ کردم. بزرگ‌ تر که شدم، خودم کتاب مقدس را می‌ خواندم؛ اما بعضی مطالبش برایم گیج‌ کننده بود. به دبیرستان که رفتم، دیگر به الوهیّت عیسی(علیه السلام) اعتقاد نداشتم و حاجت¬ های خود را تنها از خدا می¬خواستم. در دانشگاه با دانشجویانی از کشورها و ادیان مختلف آشنا شدم و علاقه‌ ام به یافتن حقیقت، روز به روز بیش‌ تر می‌ شد. دوباره سراغ کتاب مقدس رفتم تا این بار با دقت بیش‌ تری آن را مطالعه کنم. به موضوع «آخر¬الزمان» هم علاقه¬ مند شدم و چند کتاب داستان بر اساس پیش ‎گویی ‎های کتاب مقدس درباره آن خواندم؛ ولی به جایی نرسیدم. با کمک اینترنت، درباره ادیان و آیین‌ های مختلف اطلاعاتی به دست آوردم؛ اما هرچه بیش‌ تر درباره آن‌ ها می ‎خواندم، بیش‌ تر فاصله می¬ گرفتم. اعتقادم به خدا قوی بود؛ فقط احساس گم¬شدگی می¬ کردم و نمی¬دانستم دینِ مورد رضای او را کجا می¬ توانم پیدا کنم؟ در دانشگاه از نعمت ارتباط با صمیمی¬ ترین دوستانم برخوردار شدم که مسلمان بودند. ▫ دوستان مسلمانم، از عقاید من می‌ پرسیدند و من در این سؤال و جواب‌ ها، متوجه شدم که عقاید فطری‌ ام با اسلام مطابقت دارد. حتی بعضی از دوستانم فکر می‌ کردند که مسلمانم! تا این‌ که سرانجام بعد از آشنایی با همسر فعلی‌ ام در دانشگاه، تصمیم نهایی‌ ام را گرفتم... همسرم «ولید» مبانی اسلام را جوری به من منتقل می‌ کرد که ذهنم باز شد و درباره این دین کنجکاو تر شدم. دلم گواهی می‌ داد که اگر بیش‌ تر دنبال اسلام بروم، دست آخر مسلمان خواهم شد؛ بنابراین مطالعه قرآن را آغاز کردم. از خواندن قرآن، حتی از همان سوره حمد، بسیار شگفت‌ زده شدم؛ سوره‌ ای به این کوتاهی و در عین حال، سرشار از همه مبانی لازم برای زندگی بشر. در خلال مطالعه قرآن، هرجا به نکته مبهمی بر می‌ خوردم، به ولید ایمیل می ‎زدم و از او می‌ پرسیدم. او هم حداکثر تلاشش را می‌ کرد تا جواب پرسش‌ هایم را بدهد.» ▫ این خواهر تازه ‎مسلمان می‌ گوید: «از طریق معجزات علمی قرآن، پی بردم که کلام خود خداست. به‌ علاوه پیامبران در قرآن، انسان‌ های متعالی تصویر شده‌ اند که بندگان صالح خداوند هستند و نه افرادی گنه ‎کار. سرانجام دیدم اسلام و قرآن با عقلم جور در می‌ آید. سبحان‌ الله! انگار بی‌ آن‌ که خودم خبر داشته باشم، از همان آغاز مسلمان بوده‌ ام. الحمدلله خدا لطف دیگری هم در حقم کرد که مهم ‎ترین بخش مسلمان شدن من است و آن، این ‎که ولید در خانواده‌ ای شیعه بزرگ شده بود! یک روز از او گران ‎بهاترین هدیه عمرم را که دعای کمیل بود، دریافت کردم. شب که به خانه رفتم، دعا را خواندم و زیبایی عبارتش را فوق ادراک خود یافتم و دیدم تمام عقاید فطری ‎ام در دعای کمیل بیان شده است. ▫ دعای کمیل، دل ‎تنگی آدم را از بین می‌ برد و او را به رحمت و بخشش خداوند امیدوار می‌ کند! کمیل را می‌ خواندم و گریه می‌ کردم و راستش خجالت می‌ کشیدم که دارم گریه می‌ کنم! نمی‌ دانستم که هرکس این دعا را بخواند، به گریه می‌ افتد. همان لحظه فهمیدم که دیگر مسلمان شده‌ ام و ذره ‎ای تردید نداشتم که اسلام همان دین بر حقی است که دنبالش بوده‌ ام. حدود سه ماه درباره اسلام با ولید گفتگو کردیم. در ضمن احساس کردم مرد زندگی‌ ام را پیدا کرده‌ ام. سرانجام شهادتین را گفتم.» او درباره مجموعه‌ عواملی که به اسلام هدایتش کرد، می‌ گوید: «یکی از عوامل مهم علاقه‌ مندی من به اسلام این بود که دوستان مسلمانم آدم‌ های خوب، مؤدب و باهوشی بودند. آن‌ ها اصلاً دست و پا نمی‌ زدند که عقایدشان را به من تحمیل کنند؛ ولی با شور و شوق فراوان کمکم می‌ کردند و به پرسش‌ هایم جواب می‌ دادند. قرآن و دعای کمیل هم در مسلمان‌ شدنم نقش اساسی داشتند.[روزنامه قدس، ۱۷ شهریور ۱۳۸۹] @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (92) 🔅🔅🔅 ▪ عنايت به چند اصل اسلامي كه مستفاد از متون مقدس ديني است، لازم به نظر مي رسد، زيرا تدوين برنامه حيات متألّهانه و معقول بدون آشنايي به ساختار جهان آفرينش ميسور نيست، و معرفتِ خطوطِ جامعِ خلقت بدون استمداد از كيفيّتِ مهندسي آن معمار ازلي ممكن نيست، و آگاهي از هندسه تكوينِ عالَم و آدم بدون مراجعه به كتاب تدويني خداي سبحان، يعني قرآن حكيم كه هماهنگ و هماورد و همراه با عترت طاهرين(عليهم‌السلام) است، مُيسّر نخواهد بود؛ اينك آن اصول: ❇ اصل اول. خداوندي كه تمام اشياي جهان امكان را آفريد؛ (الله خالقُ كلِّ شي ء) [سوره زمر، آيه 62.] و در آفرينش آنها زيبايي را رعايت فرمود؛ (الذي اَحْسَنَ كلّ شي ءٍ خَلَقَه) [سوره سجده، آيه 7.] ، زيبايي آفرينش و حُسْنِ خلقت را در حق محوري آن اعلام كرد؛ يعني موجودي حَسَن است كه حق باشد و چيزي زيبا است كه در مدار حق بگردد و از محور آن جدا نشود؛ (وهو الذي خَلَقَ السّمواتِ والأرضَ بالحقِّ) [سوره انعام، آيه 73.] ، (وما خَلَقْنا السّمواتِ والأرضَ وما بَيْنَهما إلّابالحَقِّ).[ سوره حِجْر، آيه 85.] ▫ معناي حق مداري نظام آفرينش آن است كه اساس خلقت بر نظامِ مُتْقن عِلّي و معلولي استوار باشد و سلسله عِلَل به علّت بالذات، يعني خداي سبحان منتهي گردد و در سراسر اين رشته مرصوص، نه غير علت به جاي علت قرار مي گيرد، نه علتِ ناقص به مكان علت تام واقع مي شود، نه درباره فقدان مقتضي با وجدان مانع مسامحه مي شود، و نه بدون هدف واقعي سامان مي يابد؛ لذا هرگونه لَعْب، عَبَث، گزاف و بي هدفي در هندسه آفرينش منتفي اعلام شد؛ (وَ ما خَلَقنا السماء والأرض وما بينهما لاعبين) [سوره انبياء، آيه 16.] ؛ يعني ما به هيچ وجه در آفرينش آسمان و زمين و آنچه بين آنها است، بازيگرانه و گزافمندانه كار نكرديم و آنها را ياوه و بيهوده نيافريديم. ▫ بنابراين، از صفات ثبوتي نظامِ متقنِ خلقتْ حق مداري آن، و از اوصافِ سلبي هندسه آفرينشْ لعب و بازيگري آن است؛ يعني تارِ خلقتْ حق و پود آن حكمتْ است، به طوري كه هم نظامِ فاعلي، هم نظام غايي و هم نظام داخلي آن حق مدارانه و حكمت محورانه بوده، هست و خواهد بود، زيرا خداوندي كه حقِّ محض است، هماره معيّتِ قيّومي با تمام ماسوي الله داشته و صيانت نظام هاي سه گانه مزبور را به عهده دارد، لذا هيچ گاه مجالي براي نفوذ بطلان در حريم خلقت نخواهد بود، چنان كه خداوند فرمود: درباره آفرينش اين چنين بينديشيد، همان طوري كه بندگان لبيبْ و خردورز مي گويند: (ربّنا ما خَلَقْتَ هذا باطلاً).[ سوره آل عمران، آيه 191.] ▫ صيانتِ نظامِ هستي از تطرّقِ بطلانْ و نزاهتِ مجموعه آفرينش از رهيافتِ گسيختگي و گسستگي، همانند برائت قرآن كريم از گزند افزايش بي جا و كاهش ناروا، و سلامت آن از آسيبِ هرگونه ياوه و بيهودگي است؛ (لايأتيه الباطلُ مِن بين يديه ولامن خَلْفه).[ سوره فصّلت، آيه 42.] فزوني و كمي در او ره نيابد كه بُد ز اعتدالِ مُصوِّر مُصَوَّر [ديوان ناصر خسرو قبادياني، ص289] ادامه دارد.... 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 طلب مغفرت فرشته ها ▪ ﴿وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ﴾[1] هم برای خودت استغفار بكن و هم برای دیگران، این كار كه انسان برای دیگران استغفار بكند، مشكل دیگران را حل بكند و از ذات اقدس الهی حل مشكل دیگران را مسئلت بكند، این كار فرشته‌ های حامل عرش است. 🔹 شما وقتی در قرآن كریم اوصاف حاملان عرش را تلاوت می ‌كنید، می ‌بینید که ﴿الَّذینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ﴾،[2] اینها ﴿یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یؤْمِنُونَ بِهِ وَ یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾[3] ذات اقدس الهی وقتی فرشته ‌های حامل عرش را معرفی می ‌كند، آنها كه بار مسئولیت سنگین به دوش آنهاست، آنها به فكر بندگان مؤمن ‌اند و برای آنها استغفار می ‌كنند. اگر كسی بتواند رابطه ‌اش را با فرشته‌ ها حفظ بكند، آنها برای آدم طلب مغفرت می ‌كنند. 🔹 ما چه كار بكنیم كه حاملان عرش برای ما طلب مغفرت كنند؟ یك رابطه ‌ای لااقل باید با اینها برقرار بكنیم، بهترین رابطه این است كه آنها از ما نرنجند؛ آنها از بعضی می ‌رنجند و از بعضی هم نمی ‌رنجند. وقتی از معصوم(سلام الله علیه) سؤال كردند فرشته‌ ها از كجا اعمال انسان را ثبت می ‌كنند، خب نیت ها، خاطرات و تصمیم ها، آنها را از كجا می‌ فهمند كه ثبت بكنند؟ مگر نه آن است كه نیت ها را ملائكه می ‌نویسند، خاطرات را می‌ نویسند، تصمیم ها را می ‌نویسند، انسان یك قصدی كرده در دلش، به كسی هم هنوز نگفته و اظهار نكرده، چگونه فرشته ‌ها آن نیت ها را می ‌نویسند؟ حضرت فرمود بوی بوستان و بوی كنیف و چاه فاضلاب یكی است؟ عرض كرد نه، فرمود اگر بوی خوبی به مشام انسان برسد، معلوم می‌ شود از كنار بوستان و گلستان می ‌گذرد، بوی بدی به شامه او برسد معلوم می ‌شود که از كنار فاضلاب و چاه زباله می‌ گذرد، فرمود آنها از بوی درون می ‌فهمند كه درون این شخص زباله ‌دان است یا بوستان، فرمود شما با نیت هایتان، با افكارتان، با اراده ‌هایتان و با تصمیم ‌هایتان بالأخره درونتان را یا گلستان می ‌كنید یا چاه زباله.[4] ▪ خدای سبحان به پیامبر امر كرد كه برای زن ها و مردهای با ایمان استغفار بكن، یقیناً پیامبر استغفار می ‌كند، چون مأمور است به استغفار. انسان باید به حدی باشد كه لااقل پیامبر برای او استغفار بكند! خب اگر فرشته‌ ها از بوی بد می‌ فهمند در درون ما چه خبر است، وجود مبارك پیامبر یقیناً می‌ فهمد! اگر در دو جای سورهٴ مباركهٴ «توبه» فرمود: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ﴾؛[5] خدا می‌ بیند و پیامبر می ‌بیند، پیامبر هم می ‌بیند و هم از این بوی بد متوجه می‌ شود كه فلان شخص چه نیتی كرده است، 🔹 خب اگر ما آن حضرت را آزار كردیم و ﴿یؤْذُونَ اللَّهَ﴾[6] و ﴿یؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ﴾[7] شد، باز برای ما استغفار می‌ كند؟ بهترین راه این است كه ما در درونمان یك روضه ‌ای از ریاض جنت باشد كه هم وجود مبارك رسول گرامی برای ما استغفار بكند، هم فرشته‌ ها برای ما استغفار بكنند و اگر لغزشی داشتیم با استغفار این ذوات قدسی ـ ان‌ شاء ‌الله ـ برطرف می ‌شود. 📝 پی نوشت ها: [1]. سوره محمد, آیه19. [2]. سوره غافر, آیه7. [3]. سوره غافر, آیه7. [4]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص429؛ «...عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَلَكَینِ هَلْ یعْلَمَانِ بِالذَّنْبِ إِذَا أَرَادَ الْعَبْدُ أَنْ یفْعَلَهُ أَوِ الْحَسَنَةِ فَقَالَ رِیحُ‏ الْكَنِیفِ‏ وَ رِیحُ الطِّیبِ سَوَاءٌ قُلْتُ لَا قَالَ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا هَمَّ بِالْحَسَنَةِ خَرَجَ نَفَسُهُ طَیبَ الرِّیحِ فَقَالَ صَاحِبُ الْیمِینِ لِصَاحِبِ الشِّمَالِ قُمْ فَإِنَّهُ قَدْ هَمَّ بِالْحَسَنَةِ فَإِذَا فَعَلَهَا كَانَ لِسَانُهُ قَلَمَهُ وَ رِیقُهُ مِدَادَهُ فَأَثْبَتَهَا لَهُ وَ إِذَا هَمَّ بِالسَّیئَةِ خَرَجَ نَفَسُهُ مُنْتِنَ الرِّیحِ فَیقُولُ صَاحِبُ الشِّمَالِ لِصَاحِبِ الْیمِینِ قِفْ فَإِنَّهُ قَدْ هَمَّ بِالسَّیئَةِ فَإِذَا هُوَ فَعَلَهَا كَانَ لِسَانُهُ قَلَمَهُ وَ رِیقُهُ مِدَادَهُ وَ أَثْبَتَهَا عَلَیهِ». [5]. سوره توبه, آیه105. [6]. سوره احزاب, آیه57. [7]. سوره توبه, آیه61. 📚 دیدار مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد تاریخ: 1385/03/11 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪ قرآن در توصیف خویش، برای خود دو زبان قائل می‌شود. گاهی خود را کتاب تفکر و منطق و استدلال معرفی می‌کند و گاهی کتاب احساس و عشق. و به عبارت دیگر قرآن تنها غذای عقل و اندیشه نیست، غذای روح هم هست. ▪ قرآن بر موسیقی خاص خودش تأکید زیادی دارد، موسیقی‏ای که اثرش از هر موسیقی دیگر در برانگیختن احساسات عمیق و متعالی انسان بیشتر است. قرآن خود به مؤمنین دستور می‌دهد تا مقداری از شب را به تلاوت قرآن مشغول باشند و در نمازهای خود در همان حالی که به خدا متوجه‏اند قرآن بخوانند. در خطاب به‏ پیامبر می‌گوید:یا ا یهَا الْمُزَّمِّلُ. قُمِ اللَّیلَ الّا قَلیلًا. نِصْفَهُ اوِ...[مزّمّل/ 1- 3 ] شبها را بپا خیز برای عبادت و اندکی را بخواب. بپاخیز و به راز و نیاز با خدای خویش بپرداز. و در حالی که به عبادت ایستاده‌ای قرآن را ترتیل کن. ▪ ترتیل یعنی قرائت قرآن نه آنقدر تند که کلمات مفهوم نشوند و نه آنقدر جدا از هم که رابطه‌ها از بین برود. می‌گوید قرآن را با تأنّی و در حالی که به محتوای آیات توجه داری بخوان. و باز در آیات بعدی همان سوره می‌گوید آنگاه که برای کارهای روزانه نظیر تجارت و جهاد در راه خدا به خواب بیشتری احتیاج دارید، در هر حال خلوت عبادت را فراموش نکنید. ▪ ائمه علیهم السلام قرآن را با چنان شوری می‌خواندند که رهگذرانی که صدای آنها را می‏شنیدند بی اختیار می‌آیستادند و منقلب می‌شدند و می‏گریستند. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 شیخ مصطفی اسماعیل قاری برجسته مصری بیست و دوم دسامبر 1978 ، چهار روز پیش از وفات ، این تلاوت زیبا را که آیات 17 تا 34 سوره کهف را شامل می شود در مسجد جامع البحر در دمیاط مصر اجرا کرد. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌طلب مغفرت فرشته ها آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳کلیپ کوتاه و بسیار اثر بخش 📌اگر خواستیم پیش خدا خجل نشویم چه کنیم؟! اینها که توبه می کنند، در بهشت اگر یادشان باشد که در دنیا گناه کرده اند شرمنده اند و این شرم عذاب است و در بهشت جا برای هیچ نحو عذاب نیست ... ذات اقدس اِله کاری می کند که از یاد خود ما می رود، از صحنه قلب ما برطرف می کند. هم پیش مَلَک می پوشاند و هم پیش فلک، هم پیش انبیا می پوشاند، هم پیش اولیاء... لذا تائب در قیامت وقتی وارد بهشت شد، اصلا یادش نیست که گناه کرده است تا خجل بشود، ماییم و این رحمت بی انتها .. ▪️لطفا در صورت پسندیدن تا جایی که امکان دارد انتشار دهید.🌷 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت9: تفسیر آیات 16 تا 20(پایان سوره) أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿۱۶﴾ ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ﴿۱۷﴾ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿۱۸﴾ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿۱۹﴾ عَلَيْهِمْ نَارٌ مُؤْصَدَةٌ ﴿۲۰﴾ «ذَا مَتْرَبَةٍ»: خاک‌نشین. سخت درمانده و بیچاره. «مَتْرَبَةٍ»: فقر شدید. خاک‌نشینی.زمین گیر ✅ ۱ - تأمین مواد غذایى براى تهى دستان و پابرهنگان، به ویژه در دوران خشکسالى، خواسته خداوند از ثروتمندان (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... أو إطعام فى یوم ... أو مسکینًا ذا متربة) ✅ ۲ - مدعیان دروغین انفاق، خاک نشینان را در سال هاى قحطى، گرسنه رها کرده، از مصرف ثروت خود براى سیر کردن آنان دریغ مىورزند. (یقول أهلکت مالاً ... فلااقتحم العقبة ... أو مسکینًا ذا متربة) ✅ ۳ - سیر کردن گرسنگان - که در سال هاى قحطى، دستشان از هر آذوقه اى کوتاه است - وظیفه اى سنگین، پرارزش و نیازمند همتى والا است. (و ما أدریک ما العقبة ... أو مسکینًا ذا متربة) ✅ ۴ - فضیلتِ تغذیه خویشاوندان یتیم خود، برتر از رساندن غذا به دیگر اقشار محروم جامعه است. (یتیمًا ذا مقربة . أو مسکینًا ذا متربة) ✅ ۵ - تنگدستانى که از هرگونه خوراک و پوشاکى محروم اند، در بین اقشار کم درآمد، سزاوارترین طبقه براى کمک هاى اقتصادى اند. (أو مسکینًا ذا متربة) ✅ ۶ - سرمایه داران، باید تغذیه تهى دستان را بر دیگر کمک هاى خویش ترجیح دهند. (أو إطعم ... مسکینًا ذا متربة) 🔅🔅🔅 ✅ 7 - تنها کسانى گام هاى بلند انفاق را برمى دارند که از زمره مؤمنان باشند. (ثمّ کان من الذین ءامنوا) ✅ 8 - مؤمنان، تنها در صورتى دشوارترین راه هاى انفاق را مى پیمایند که یکدیگر را به شکیبایى و مهرورزى سفارش کنند. (ثمّ کان من الذین ءامنوا و تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة) ✅ 9 - ایمان آوردن و تشویق یکدیگر به صبر و ترحّم، برتر از اقدام به آزادسازى بردگان و تغذیه یتیمان و مساکین است. (ثمّ کان من الذین) حرف «ثمّ» براى تراخى رتبى است و دلالت دارد که آنچه بعد از آن آمده، در مرتبه اى والاتر از کارهاى قبل است. ✅ 10 - ایمان به آیات الهى، سفارش یکدیگر به استقامت در تکالیف دشوار و اظهار محبت به بردگان، یتیمان و تنگدستان، قدردانى از نعمت هاى بینایى، گویایى و هدایت است. ألم نجعل له عینین . و لسانًا و شفتین . و هدینه النجدین ... ثمّ کان من الذین ءامنوا و تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة» ✅ 11- کافران، از حالت شکیبایى، مهرورزى و عطوفت، محروم بوده و از توصیه یکدیگر به آن خصلت ها خاموش اند. (الذین ءامنوا و تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة) ا 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت10: تفسیر آیات 16 تا 20(پایان سوره) أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿۱۶﴾ ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ﴿۱۷﴾ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿۱۸﴾ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿۱۹﴾ عَلَيْهِمْ نَارٌ مُؤْصَدَةٌ ﴿۲۰﴾ ✅ ۱ - آزادکنندگان برده و غذادهندگان به یتیمان و مستمندان، در صورت ایمان آوردن و توصیه به صبر و رحمت، در آخرت قرین نیک بختى و سرشار از خیر و برکت خواهند بود. (أُولئک أصحب المیمنة) 🔹 «یُمْن» و «میمنة» به معناى برکت است (قاموس). مصاحبت با برکت، کنایه از سرشارى و تداوم آن است. ✅ ۲ - انفاق، برکت آفرین است; نه تباه سازنده ثروت. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... أُولئک أصحب المیمنة) ✅ ۳ - گروه سمت راست در آخرت، مجموعه اى سامان یافته از مؤمنانى که حامى بردگان و یتیمان و مسکینان بوده و مردم را به صبر و ترّحم ترغیب کرده اند. (و ما أدریک ما العقبة ... أُولئک أصحب المیمنة) ✅ ۴ - مؤمنان در آخرت، نامه عمل خویش را با دست راست، دریافت خواهند کرد. (أُولئک أصحب المیمنة) این احتمال وجود دارد که اصحاب المیمنه بودن کنایه از گرفتن نامه اعمال با دست راست (یمین) باشد. 🔅🔅🔅 ✅ 5 - منکران آیات الهى که به بردگان، یتیمان و مسکینان خدمتى نکرده و صبر و ترحّم، را رواج ندهند، در آخرت گرفتار فرجامى شوم و نکبت بار خواهند شد. (و الذین کفروا بایتنا هم أصحب المشئمة) ✅ 6 - سمت چپ در آخرت، جایگاه استقرار کسانى است که به آیات الهى کفر ورزیده و از آزادسازى بردگان، غذا دادن به یتیمان و مستمندان و توصیه یکدیگر به صبر و ترحم، امتناع کرده اند. (فکّ رقبة ... و الذین کفروا بایتنا هم أصحب المشئمة) ✅ 7 - جایگاه استقرار مردم در آخرت، براساس کردارشان، به آنان اختصاص خواهد یافت. (أُولئک أصحب المیمنة ... هم أصحب المشئمة) ✅ 8 - جایگاه مؤمنان در آخرت، نشانه عزّت و کرامت آنان و جایگاه کافران، پست و ذلّت آفرین است. (هم أصحب المشئمة) راست و چپ، کنایه از عظمت و پستى جایگاه است; زیرا در جوامع انسانى، مرسوم است که سمت راست، نشانه کرامت و سمت چپ رمز شوم بودن است; وگرنه راست و چپ حقیقى، وابسته به اعتبارات و با در نظر گرفتن مرکزیتى خاص است که در این آیات، از آن سخنى به میان نیامده است. 🔅🔅🔅 ✅ 9- کافران در آخرت، گرفتار آتشى مسلّط و فراگیرند، که تمام راه هاى گریز از آن بسته خواهد بود. (علیهم نار مؤصدة) 🔹 «وَصیدَة»; یعنى، غرفه اى که در کوهستان براى حفاظت از اموال ساخته شود و جمله «اوصدت الباب»; یعنى، درب را بسته و محکم کردم (مفردات راغب). بنابراین «مؤصدة»، به معناى بسته شده و محکم است مانند محفظه اى که در دل کوه پدید آورند. حرف «على» در «علیهم»، بر سلطه کامل آتش و فراگیر بودن آن دلالت دارد. ✅ 10 - عذاب کافران، همیشگى و فناناپذیر است. (علیهم نار مؤصدة) بسته بودنِ در، کنایه از استمرار عذاب است. ✅ 11 - انکار آیات الهى، آزادنکردن بردگان و غذا ندادن به گرسنگان یتیم و مسکین و توصیه نکردن به صبر و ترحّم، مایه گرفتارى به آتش فراگیر و گریزناپذیر (فکّ رقبة ... و الذین کفروا ... علیهم نار مؤصدة 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 رحمت مطلقه الهی ▪ مهندسی عالَم را رحمت مطلقه خدا به عهده دارد، گرچه خدا هم رحمت دارد و هم غضب، هم ﴿أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ﴾[1] است و هم «أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ‏ فِی‏ مَوْضِعِ‏ النَّكَالِ‏ وَ النَّقِمَةِ»،[2] لكن منتقم بودن خدا در قبال رحمت رحیمیه اوست، نه در برابر رحمت رحمانیه او، خدا هم رحیم است هم منتقم، ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُونَ﴾،[3] لكن منتقم بودن خدا و منعم بودن خدا ـ این اوصاف خاصّه ـ زیر پوشش آن رحمت مطلقه رحمانیه ‌اند. ▪ رحمت رحمانیه در فرهنگ اهل بیت مقابل ندارد، در قرآن كریم رحمت رحمانیه مقابل ندارد، چون فرمود: ﴿رَحْمَتی‏ وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾،[4] آنچه مقابل دارد رحمت رحیمیه است كه قهر و انتقام الهی در مقابل رحمت رحیمیه است، لكن طبق بیان نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) در صحیفه، این رحمت رحیمیه و آن انتقام، آن انتقام و این رحمت رحیمیه كه مقابل هم هستند، هر دو به رهبری رحمت رحمانیه اداره می ‌شوند. ▪ [امام سجاد سلام الله علیه] در یكی از دعاهای نورانی فرمود: «أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِهِ»؛[5] ای خدایی كه رحمت رحیمیه و غضب او رهبری رحمت رحمانیه را پذیرفتند. اینكه گفته می‌ شود رحمت خدا بیش از غضب اوست، این سخن تام است ولی سخن دقیق ‌تر آن است كه رحمت رحمانیه خدا پیش از غضب اوست، نه تنها بیش از غضب او. رحمت رحمانیه بیش از غضب اوست روشن است، چه اینكه بیش از رحمت رحیمیه است، ولی پیش از غضب اوست، قبل از اینكه خدای سبحان بر كسی غضب روا بدارد، رحمت رحمانیه نقشه می ‌كشد كه كجا جای انتقام است و كجا جای اِنعام «أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِهِ»، قبل از اینكه خدای سبحان غضب كند و انتقام بگیرد رحمت رحمانیه نقشه می ‌كشد و راه نشان می‌ دهد، آن وقت غضب وارد می‌شود، پس رحمت رحیمیه و غضب الهی كه همان انتقام است این دو مقابل هم‌ هستند، رحمت رحیمیه مقابل دارد، ولی رحمت رحمانیه كه ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾ مقابل ندارد. [1]. سوره اعراف، آیه151؛ سوره یوسف، آیه64 و 92. [2]. تهذیب الأحکام، ج3، ص108. [3]. سوره سجده، آیه22. [4]. سوره اعراف، آیه156. [5].صحیفه سجادیه، دعای16. 📚 پیام به کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) در زاهدان تاریخ: 1394/08/11 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom