eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 عوامل بطلان عمل در «یآ أَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُواْ أَعْمَالَکمْ» [1] ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول (نیز) پیروی نمایید و کارهایتان را باطل نسازید. در آیات و روایات، برخی اعمال و گفتارها سبب بطلان اعمال معرّفی شده اند، از جمله: 1- منّت گذاشتن و آزار دادن نیازمندان، که پاداش انفاق را محو می کند. «لا تبطلوا صدقاتکم بالمنّ و الاذی»[2] 2- بی ادبی نسبت به رهبران الهی، «لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی أن تحبط اعمالکم»[3] صدای خود را بر صدای پیامبر برتر قرار ندهید تا کارهایتان تباه نشود. 3- عُجب و حسد. «الهی عَبِّدْنِي‏ لک و لا تفسد عبادتی بالعجب»[4] چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند: «انّ الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»[5] حسد نیکی ها را نابود می کند همان گونه که آتش هیزم را می سوزاند. 4- شرک به خدا. «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»[6] اگر شرک ورزی قطعاً عمل تو را تباه می کند. 5- ریا که گونه ای از شرک است. «الّذین ینفقون اموالهم رئاء الناس. . . »[7] ⤵️در مورد معنای عبارتِ «لا تبطلوا اعمالکم» با توجّه به صدر آیه، سه وجه می توان ذکر کرد: الف) ایمان خود را حفظ کنید و مشرک نشوید که اعمالتان باطل می شود. زیرا شرک اعمال را تباه می کند. «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»[8] ب) با ترک اطاعت از رسول خدا، اعمالتان را تباه نسازید. ج) با منّت گذاشتن به پیامبر، اعمال خود را تباه نکنید. چنانکه خداوند می فرماید: «یمنّون علیک أن اسلموا قل لا تمنّوا علی اسلامکم»[9] 📒🖌پی نوشت ها [1] . محمّد،33 [2] . بقره، 264 [3] . حجرات، 2 [4] . دعاى مكارم الاخلاق‏ [5] . كافى، ج 2، ص 306 [6] . زمر، 65 [7] . نساء، 38 [8] . زمر، 65 [9] . حجرات، 17 📚منبع : قرائتی، محسن، چهار صد نکته از تفسیر نور، ص 302 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رحمت مطلقه الهی آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 سنگرداران اصیل انقلاب ▪ بخشی از دعاهای امام سجاد ناظر به حامیان مذهب و مرزداران كشور است كه یك دعای جدا و مستقلی است كه این به منزله تفسیر ﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾[1] است؛ سپاهیان را، ارتشیان را، بسیجی ها را نیروی رزمی و مردمی را كه سنگرداران اصیل انقلاب دینی ‌اند آنها را جداگانه دعا می‌ كند. ▪ دعایی كه امام سجاد به نیروهای نظامی و رزمجوی صحنه ‌های پیكار می‌ كند این نیست كه خدایا آنها سالماً برگردند، این هم جزء دعاهای آن حضرت است، ولی محورهای اصلی دعای امام چهارم این است خدایا به مرزداران آن توفیق را بده كه آنها اصلاً به فكر زن و بچه نباشند، اصلاً به فكر آب و خاك نباشند، آنها فقط برای دین تو بجنگند، اگر دین تو محفوظ ماند هم آب و خاك محفوظ است هم زن و فرزند محفوظ است، اصلاً یاد دنیا را از دل های رزمجویان جنگ ببر![2] این یك دعای ملكوتی است كه امام سجاد می‌ كند، دیگران كه درباره سربازها دعا می ‌كنند این است كه خدایا سربازان ما را سالم برگردان، به این فكر نیستند كه اگر همه سربازان سالم برگردند دین سالم نخواهد ماند و كشور به سلامت نمی ‌رسد، عده ‌ای باید شربت شهادت بنوشند تا دین از گزند سیاسی سیاست‌ بازان نجات پیدا كند. ▪ امام سجاد عارفانه دعا می ‌كند؛ هم دعا می‌ كند برای بازمانده ‌ها، هم دعا می‌ كند برای آن سرباز، چون كمال سرباز در نثار و ایثار است، در زنده برگشتن نیست، در یاری دین است؛ گاهی یاری دین به شهادت است و گاهی به زنده برگشتن. 🔅🔅🔅 [1]. سورهٴ انفال، آیهٴ 60. [2]. الصحیفة السجادیة، دعای28؛ «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِینَ بِعِزَّتِكَ وَ أَیدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ...». 📚 سخنرانی موضوعی سیری در صحیفه سجادیه جلسه 8 1371/04/19 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✳ انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون مصطفی را وعده کرد الطاف حق گر بمیری تو نمیرد این سبق من کتاب و معجزه ات را رافعم بیش و کم کن را؛ ز قرآن مانعم من تو را اندر دو عالم حافظم طاعنان را از حدیثت رافضم کس نتاند بیش و کم کردن در او تو به از من حافظی؛ دیگر مجو رونقت را روز روز افزون کنم نام تو بر زر و بر نقره زنم منبر و محراب سازم بهر تو در محبت قهر من شد قهر تو نام تو از ترس پنهان می گوند چون نماز آرند پنهان می شوند از هراس و ترس کفار لعین دینت پنهان می شود زیر زمین من مناره پر کنم آفاق را کور گردانم دو چشم عاق را چاکرانت شهرها گیرند و جاه دین تو گیرد ز ماهی تا به ماه تا قیامت باقیش داریم ما تو مترس از نسخ دین ای مصطفا ای رسول ما تو جادو نیستی صادقی هم خرقه ی موسیستی هست قرآن مر ترا همچون عصا کفرها را در کشد چون اژدها تو اگر در زیر خاکی خفته ای چون عصایش دان تو ؛آن چه گفته ای قاصدان را بر عصایت دست نی تو بخسب ای شه مبارک خفتنی تن بخفته نور تو بر آسمان بهر پیکار تو زه کرده کمان 🔅🔅🔅 ای بسا بیدار چشم خفته دل خود چه بیند دید اهل آب و گل آن که دل بیدار دارد، چشم سر گر بخسبد بر گشاید صد بصر گر تو اهل دل نه ای بیدار باش طالب دل باش و در پیکار باش ور دلت بیدار شد می خسب خوش نیست غایب ناظرت از هفت و شش گفت پیغمبر که خسبد چشم من لیک کی خسبد دلم اندر وسن شاه بیدار است حارس خفته گیر جان فدای خفتگان دل بصیر وصف بیداری دل ای معنوی در نگنجد در هزاران مثنوی 📚 مثنوی معنوی با معنای ابیات.دفتر سوم.بخش 48 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 به مثل در ، اصلِ مقابله به مثل بارها تکرار شده است: 1- «فاذکرونی أذکرکم»[1] یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را. 2- «ان عُدتم عُدنا»[2] اگر برگردید ما نیز برمی گردیم. 3- «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم»[3] به همان مقدار که لطمه زدند به آنان لطمه بزنید. 4- «و لهنّ مثل الّذی علیهنّ»[4] به همان مقدار مسئولیت که بر عهده زن هست، برای او حق و حقوق است. 5- «ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم»[5] اگر قصد انتقام از دشمن دارید، به همان مقدار که ضرر دیدید ضربه وارد کنید. 6- «ان تنصروا اللّه ینصرکم»[6] اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می کند. 7- «فلمّا زاغوا أزاغ اللّه»[7] اگر به اراده خود کج روند، خدا آنان را در کجی رها می کند. 8- حضرت علی علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند که خداوند فرمود: آیا پاداش کسی که به او نعمت توحید داده ام غیر از بهشت است. [8] «هل جزاء من انعمت علیه بالتوحید الّا الجنّة» 9- «هل جزاء الاحسان. . . » در برابر احسان و نیکی دیگران ما نیز نیکی کنیم. آیا در برابر این همه احسان خداوند به انسان، جز نیکوکاری بنده سزاوار است؟ «هل جزاء الاحسان الا الاحسان»[9] 10- «اوفوا بعهدی اوف بعهدکم»[10] وفای به عهد خداوند، در گرو وفاداری مردم است. 11- «لئن شکرتم لازیدنّکم»[11] برکت و ازدیاد، در گرو سپاسگزاری است. 📝 پی نوشت [1] . بقره، 152 [2] . اسراء، 8 [3] . بقره، 194 [4] . بقره، 228 [5] . نمل، 126 [6] . محمّد، 7 [7] . صف، 5 [8] . امالى طوسى، ج 2، ص 182 [9] . الرّحمن‏، 60 [10] . بقره، 40 [11] . ابراهيم، 7 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 عوامل بطلان عمل در قران «یآ أَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُواْ أَعْمَالَکمْ» [1] ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول (نیز) پیروی نمایید و کارهایتان را باطل نسازید. در آیات و روایات، برخی اعمال و گفتارها سبب بطلان اعمال معرّفی شده اند، از جمله: 1- منّت گذاشتن و آزار دادن نیازمندان، که پاداش انفاق را محو می کند. «لا تبطلوا صدقاتکم بالمنّ و الاذی»[2] 2- بی ادبی نسبت به رهبران الهی، «لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی أن تحبط اعمالکم»[3] صدای خود را بر صدای پیامبر برتر قرار ندهید تا کارهایتان تباه نشود. 3- عُجب و حسد. «الهی عَبِّدْنِي‏ لک و لا تفسد عبادتی بالعجب»[4] چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند: «انّ الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»[5] حسد نیکی ها را نابود می کند همان گونه که آتش هیزم را می سوزاند. 4- شرک به خدا. «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»[6] اگر شرک ورزی قطعاً عمل تو را تباه می کند. 5- ریا که گونه ای از شرک است. «الّذین ینفقون اموالهم رئاء الناس. . . »[7] ⤵در مورد معنای عبارتِ «لا تبطلوا اعمالکم» با توجّه به صدر آیه، سه وجه می توان ذکر کرد: الف) ایمان خود را حفظ کنید و مشرک نشوید که اعمالتان باطل می شود. زیرا شرک اعمال را تباه می کند. «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»[8] ب) با ترک اطاعت از رسول خدا، اعمالتان را تباه نسازید. ج) با منّت گذاشتن به پیامبر، اعمال خود را تباه نکنید. چنانکه خداوند می فرماید: «یمنّون علیک أن اسلموا قل لا تمنّوا علی اسلامکم»[9] 📒🖌پی نوشت ها [1] . محمّد،33 [2] . بقره، 264 [3] . حجرات، 2 [4] . دعاى مكارم الاخلاق‏ [5] . كافى، ج 2، ص 306 [6] . زمر، 65 [7] . نساء، 38 [8] . زمر، 65 [9] . حجرات، 17 📚منبع : قرائتی، محسن، چهار صد نکته از تفسیر نور، ص 302 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سنگرداران اصیل انقلاب(دعای امام سجاد برای مرزداران اسلام) آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌حیات عارفانه ▪️ اگر كسی امامش را نشناسد مرگش مرگ جاهلی است؛[1] نه تنها مرده عادی است، مثل آن است كه در جاهلیت مرده باشد. اگر كسی قرآن را نشناسد مرده است،[2] آن هم مرگ جاهلی است؛ این دو مشرب از یك جا سخن می‌ گویند و می ‌جوشند، هم قرآن عامل حیات است، هم وجود مبارك امام زمان. بكوشید زاد راهتان معارف قرآنی از یك سو و معاصر مهدوی از سوی دیگر باشد، هم امامتان را بشناسید، هم قرآنتان را بشناسد. ▪️ اداره كشور با دولت ‌مردان و ملّت قرآن ‌شناس و مهدی ‌باور آسان است، وگرنه بسیار سخت است! وجود مبارك كه ظهور می ‌كند، همین دو عنصر محوری را ترویج می ‌كند: هم احقاق حق و احیای قرآن دارد, هم احیای ولایت و امامت دارد كه دست مبارك روی سر مردم می ‌كشد «وَضَعَ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَاد»[3] آن‌گاه عقل مردم, فرهنگ مردم, دین و باور مردم بارور می‌ شود، اداره كردن مردم معتقد آسان است. با كشتن هرگز ممكن نیست كسی بتواند حكومت كند. اگر حكومت آن حضرت عقل را گسترش می‌ دهد، بعد از آن است كه عقل مردم گسترش پیدا كرد و بعد از آن است كه اخلاق مردم بالا آمد. اول دست روی سر مردم [می کشد که] عقل مردم بالا می ‌رود (یك) دوم دست بر سینه مردم [می گذارد که] روح بی ‌نیازی در مردم زنده می‌ شود، آن‌گاه عدل را گسترش می ‌دهد. ▪️ یك ملّت گدا طبع نمی‌ تواند مستقل باشد، ملّت مستغنی نه چشمش به جیب زید است و نه نگاهش به كیف عمرو, آن‌گاه در كل در ادارات دولتی رشوه و عشوه تحریم [می شود], خود مردم اهل رشوه نیستند، نه می ‌دهند و نه می ‌گیرند, ملّت بزرگ روح بی‌ نیازی دارد. حضرت با آن دست كار فرهنگی می‌ كند اینها را عاقل, عالم, اندیشور و فرزانه می ‌كند در بخش اندیشه, وقتی دست حضرت به دل های مردم رسید انگیزه مردم زیاد می‌ شود, روح بی ‌نیازی در دل های مردم تقویت می ‌شود،[4] آن‌گاه كشور را به عدل و داد گسترش می‌ دهد. اول عقل, دوم بی ‌نیازی, بعد حكومت و ما كه منتظر آن حضرتیم باید بكوشیم در محور عقل, فرزانه باشیم اولاً, در مدار اخلاق مستغنی و بی ‌نیاز باشیم ثانیاً, آن‌گاه به فكر حكومت جهانی آن حضرت به سر ببریم ثالثاً تا حیات ما حیات عارفانه و عاشقانه باشد. 📒🖌پی نوشت: [1]. الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص377؛ «...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ مَاتَ لَا یعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة...». [2]. ر.ک: آیاتی چون: سوره انفال آیه 24، سوره نمل آیه 80، سوره یس آیه 70. [3]. کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص653. [4]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة(ط - القدیمة)، ج2، ص474؛ «...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَوْ لَمْ یبْقَ مِنَ الدُّنْیا إِلَّا لَیلَةٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ تِلْكَ اللَّیلَةَ حَتَّى یمْلِكَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیتِی یوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِی وَ اسْمُ أَبِیهِ اسْمَ أَبِی یمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً وَ یقَسِّمُ الْمَالَ بِالسَّوِیةِ وَ یجْعَلُ اللَّهُ الْغِنَى فِی قُلُوبِ هَذِهِ الْأُمَّةِ فَیمْلِكُ سَبْعاً أَوْ تِسْعاً لَا خَیرَ فِی عَیشِ الْحَیاةِ بَعْدَ الْمَهْدِی». 📚 بیانات حضرت استاد در میان جمعی از خادمان و زائران مسجد مقدس جمکران تاریخ: 1382/07/17 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حیات عارفانه آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 تلاوت قرآن كريم: سوره نجم ، قمر ، الرحمن ، الحاقه ، نازعات و شمس با صدای استاد مصطفی اسماعیل 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (93) 🔅🔅🔅 ✳ اصل دوم. جهان آفرينشْ در نهايتِ نظم و زيبايي است، به طوري كه منظم تر و زيباتر از آن ممكن نخواهد بود. 🔹 اين دعواي سترگ، هرگز با دليل حسّي و تجربي ثابت شدني نيست؛ چه اينكه شخصِ معرفَتْ شناسي كه فقط در محدوده حسّ گرايي فتوا مي دهد، توان ادعاي آن را هم ندارد، 🔹 ليكن اگر ضمن اعتماد بر حسّ و تجربه، به برهان تجريدي عقل، يا برتر از آن، به شهود قلبي و يا به والاتر از همه علوم بشري، يعني يافته وحياني انبيا(عليهم‌السلام) استناد نماييم، معلوم مي شود كه جهاني هماهنگ تر و دل پذيرتر از جهان موجود محال بوده است، 🔹 زيرا اگر برتر از آن و بهتر از او ممكن بود و خداوند آن را نيافريده باشد، و با امكان اَعْلي، عالي را و با روا بودن اَحْسَن، حَسَنْ را برگزيده باشد، يا براي آن است كه به آن وضع اَعْلي و اَحْسَن عالم نبود و يا بعد از احراز عالم بودن، قادر نبود، و يابر فرض علم و قدرت فاقد جود و سخا بود، و چون ذات اقدس الهي در تمام اوصاف كمالي سرآمد و به طور نامحدود واجد آن ها است و از تمام صفات نقص و عيب منزّه است، بنابراين تمام منشأهاي محدوديت و نقص و عيب منتفي است، و اگر چنين توهم شود كه رعايت اَعلي و اَحْسن، به مصلحت عالَم نبوده است، پاسخ آن اين است كه قبلاً چيزي موجود نبود تا صَلاح و طَلاح او ملحوظ شود. ▫ بنابراين، نظامِ كنوني طبق قياس استثنايي مزبور، برترين و بهترين وضع ممكن است؛ حرفي به غلط رها نكردي يك نكته درو خطا نكردي در عالَمِ عالَمْ آفريدن به زين نتوان رقم كشيدن [كليات حكيم نظامي گنجوي، ليلي و مجنون، ص 296، ابيات 27 ـ 28.] 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom ادامه توضیح مطلب در پست زیر 👇👇👇
برشی از کتاب (94) 🔅🔅🔅 ▫ بنابراين، براي تثبيت نظام احسنِ جهان موجود، نگرش حكيمانه كافي است و نيازي به شهود عارفانه و نگاه عاشقانه نيست؛ هرچند شهود جهان از منظر عرفان ره آورد خاص خود را دارد؛ ديده مجنون اگر بودي تو را هر دو عالم بي خطر بودي تو را 🔹 اگر از ديدگاه حس گرا تماشا شود، ممكن است حق مدار بودن نظام آفرينش از يك سو، و جمال و شكوهْ محورانه آن از سوي ديگر مستور شود و برخي از امور به عنوان نقص يا عيب به ذهن آيد؛ مانند كِرْمِ ضعيفي كه در درون سيب محبوس است و از بيرون آن آگاه نيست؛ آسمان ها و زمين يك سيب دان كز درخت قدرت حق شد عيان تو چو كرمي در ميان سيب در وز درخت و باغباني بي خبر [مثنوي معنوي، دفتر چهارم، ابيات 1869 ـ 1870.] 🔹 اگر معرفت شناسي از پوستِ حسِّ محض به در آيد و در فضاي تجريدي عقلِ برهاني بينديشد، ممكن است در اثر اثاره دفينه عقلي، وي بتواند بيرون از مجموعه نظام كيهاني را بنگرد، آنگاه از حق مداري و زيبامحوري درون و بيرون جهان آگاه مي گردد؛ آن يكي كرمي دگر در سيب هم ليك جانش از برون صاحب عَلَم جنبش او واشكافد سيب را برنتابد سيب آن آسيب را بر دريده جنبش او پردها صورتش كِرمست و معني اژدها ... مردْ اَوّل بسته‌ي خواب و خور است آخر الأمر از ملائك برتر است [همان، ابيات 1871 ـ 1876.] 🔹 البته تمام موجودهاي امكاني، اعمّ از مجرّد و مادي، نسبت به كُنهِ ذات خداوند، همانند موجود ضعيفِ محبوس در سيبِ فقر ذاتي اند كه هرگز توان شهود اكتناهي خداوند سبحان را ندارد، لذا رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «تفكّروا في كل شي ءٍ ولاتفكّروا في ذات الله»؛[ نهج الفصاحه، ج1، ص295.] درباره هر چيزي فكر كنيد، ولي درباره ذات نامتناهي خداوند نينديشيد. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 نگاشت 1: قرائت و تلاوت سوره فجر بسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ وَالْفَجْرِ ﴿١﴾ وَلَيَالٍ عَشْرٍ ﴿٢﴾ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿٣﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ﴿٤﴾ هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ ﴿٥﴾ أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ﴿٦﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿٧﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ ﴿٨﴾ وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿٩﴾ وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ ﴿١٠﴾ الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ ﴿١١﴾ فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾ فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾ إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿١٤﴾ فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿١٥﴾ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿١٦﴾ كَلَّا ۖ بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿١٧﴾ وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿١٨﴾ وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا ﴿١٩﴾ وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿٢٠﴾ كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا ﴿٢١﴾ وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا ﴿٢٢﴾ وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ ۚ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّىٰ لَهُ الذِّكْرَىٰ ﴿٢٣﴾ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي ﴿٢٤﴾ فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ﴿٢٥﴾ وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ ﴿٢٦﴾ يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾ ▪ یاد آوری: ✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم ✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 نگاشت 2: تامل و درنگ در ترجمه سوره فجر به نام خداوند رحمتگر مهربان سوگند به سپيده‌دم، (۱) و به شب‌هاى دهگانه، (۲) و به جفت و تاق، (۳) و به شب، وقتى سپرى شود. (۴) آيا در اين، براى خردمند [نياز به‌] سوگندى [ديگر] است؟ (۵) مگر ندانسته‌اى كه پروردگارت با عاد چه كرد؟ (۶) با عمارات ستون‌دار ارم، (۷) كه مانندش در شهرها ساخته نشده بود؟ (۸) و با ثمود، همانان كه در درّه، تخته‌سنگها را مى‌بريدند؟ (۹) و با فرعون، صاحب خرگاه‌ها [و بناهاى بلند]؟ (۱۰) همانان كه در شهرها سر به طغيان برداشتند، (۱۱) و در آنها بسيار تبهكارى كردند. (۱۲) [تا آنكه‌] پروردگارت بر سر آنان تازيانه عذاب را فرونواخت، (۱۳) زيرا پروردگار تو سخت در كمين است. (۱۴) اما انسان، هنگامى كه پروردگارش وى را مى‌آزمايد، و عزيزش مى‌دارد و نعمت فراوان به او مى‌دهد، مى‌گويد: «پروردگارم مرا گرامى داشته است.» (۱۵) و اما چون وى را مى‌آزمايد و روزى‌اش را بر او تنگ مى‌گرداند، مى‌گويد: «پروردگارم مرا خوار كرده است.» (۱۶) ولى نه، بلكه يتيم را نمى‌نوازيد؛ (۱۷) و بر خوراك‌[دادن‌] بينوا همديگر را بر نمى‌انگيزيد؛ (۱۸) و ميراث [ضعيفان‌] را چپاولگرانه مى‌خوريد؛ (۱۹) و مال را دوست داريد، دوست داشتنى بسيار. (۲۰) نه چنان است، آنگاه كه زمين، سخت در هم كوبيده شود، (۲۱) و [فرمان‌] پروردگارت و فرشته‌[ها] صف‌درصف آيند، (۲۲) و جهنم را در آن روز [حاضر] آورند، آن روز است كه انسان پند گيرد؛ و[لى‌] كجا او را جاى پندگرفتن باشد؟ (۲۳) گويد: «كاش براى زندگانى خود [چيزى‌] پيش فرستاده بودم.» (۲۴) پس در آن روز هيچ كس چون عذاب‌كردن او، عذاب نكند. (۲۵) و هيچ كس چون در بند كشيدن او، در بند نكشد. (۲۶) اى نفس مطمئنّه، (۲۷) خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد، (۲۸) و در ميان بندگان من درآى، (۲۹) و در بهشت من داخل شو. (۳۰) ▪ یاد آوری: ✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم ✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 نگاشت 3 :معرفی اجمالی و مختصر سوره مبارکه فجر 🔹 این سوره را «‌فجر‌» می‌نامند، زیرا با سوگند خداوند به فجر (سپیده دم) آغاز می‌شود. 🔹 سوره فجر جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول دهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و نهمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن قرار دارد. 🔹 سوره فجر ۳۰ آیه، ۱۳۹ کلمه و ۵۸۴ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های مفصلات (دارای آیات کوتاه) است و با پنج سوگند آغاز می‌شود. سوره فجر به سوره امام حسین(ع) مشهور شده است. چراکه بر پایه حدیثی از امام صادق(ع)، منظور از «نفس مطمئنه» [در آیه ۲۷] امام حسین است 🔹 همچنین، یکی از تفسیرهای «لیال عشر» (شب‌های دهگانه) ده شب آغازین محرم ذکر شده است. سوره فجر از جمله سوره‌هایی است که بر روی ضریح امام حسین(ع) (نصب‌شده در سال ۱۳۹۱ش) حک شده است. 🔹 درباره فضیلت تلاوت سوره فجر در تفسیر مجمع البیان از پیامبر(ص) نقل شده است: هر کس سوره فجر را در شب‌های ده‌گانه تلاوت کند، خداوند او را می‌بخشد و اگر در بقیه روزها تلاوت کند، نوری در قیامت همراه او خواهد بود. همچنین از امام صادق(ع) نقل شده است: «سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب بخوانید که سوره حسین بن علی(ع) است. هر کس آن را قرائت کند، در قیامت، در بهشت با او در یک رتبه است.(البته به شرط عمل به آموزه های سوره و انگیزه پاک) 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 نگاشت 4 :نگاهی گذرا به محتوای کلی سوره فجر ▪ سوره فجر به سرگذشت قوم عاد و نیز ارم ذات العماد (باغ بهشت‌آسای ستون‌دار) و قوم ثمود، قوم فرعون و فساد و طغیان آنان اشاره دارد 🔹 و این نکته را یادآور می‌شود که انسان در معرض آزمایش الهی قرار دارد و با نعمت و محنت، آزمایش می‌شود. 🔹 سپس علت‌های شکست انسان‌های بی‌ایمان را در این آزمایش بیان می‌کند 🔹 و به فرارسیدن روز جزا اشاره می‌کند که در آن روز، بی‌ایمانان با مشاهده آثار جهنم پند می‌گیرند؛ اما چه جای پند گرفتن که بی‌فایده و دیرهنگام است. 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 شرافت حسینی ▪ در قرآن دارد به اینکه راز اختلاف افراد با هم بی ‌عقلی آنهاست؛ درباره یهودی‌ ها این طور دارد که ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾،[1] این برهان قرآن کریم است ـ البته درباره یهودی ‌ها است ـ فرمود شما خیال می ‌کنید اینها باهم ‌اند، ولی اینها همیشه باهم اختلاف دارند؛ این می‌ گوید من برترم، او می ‌گوید من برترم، این می ‌گوید مال من است. برای دو ثانیه یا سه ثانیه اتومبیل مدام بوق می ‌زند و مدام ترافیک می‌ شود، دو دقیقه صبر کن، حالا بر فرض او اشتباه کرده است. فرمود: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾، چون عاقل نیستند می ‌شود پانزده میلیون پرونده [قضایی]، این طور که نمی‌شود زندگی کرد. ▪ ما ـ إن ‌شاء الله ـ با این عزاداری‌ ها البته نمی‌ سوزیم، اما نسوختن هنر نیست، جهنم نرفتن هنر نیست. این دیوانه‌ ها، همه اینها به جهنم می ‌روند؟ این همه بچه ‌ها، مگر اینها جهنم می ‌روند؟ این همه عقب افتاده ‌ها مگر جهنم می ‌روند؟ نسوختن هنر نیست که آدم نسوزد. آن همه فضائلی که در بهشت است و انبیاء و اولیاء و کلمات الهی، آن هنر است وگرنه ما جهنم نرویم کاری نکردیم. شما به تمام بهزیستی ‌ها که می‌ روید تمام این معلولان، تمام این عقب افتاده ‌ها، تمام این بچه ‌هایی که می ‌میرند، مگر اینها جهنّم می ‌روند. با وجود این همه معارفی که برای انبیاء و اولیاء و شیعه‌ هاست، آدم تلاش و کوشش این باشد که نسوزد؟! این عزاداری‌ ها برای همین است که ما به هر حال حسینی فکر کنیم. حالا از ما توقع نیست که مثل آنها باشیم، لااقل در این راه باشیم، نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم؛ آن وقت این کشوری که همه چیز دارد دیگر احتکار نمی ‌شود، گرانی نمی‌ شود، اختلاس نمی ‌شود، نجومی نمی‌ شود، مردم نفس آزاد می ‌کشند! این حداقل عزاداری سالار شهیدان است، این حداقلش است! می ‌دانید ما به هر حال درباره امامی بحث می ‌کنیم که این نسبت به کافر رحیم و مهربان بود؛ آن وقت چرا ما نسبت به داخلی ‌مان این جور باشیم؟ همه چیز در این مملکت هست، اما گرانی است. رنج مردم است، بیمار است و دارو ندارد، اینهاست. سالار شهیدان که نیازی به عرض ادب ما ندارد! ▪ وجود مبارک زینب کبری فرمود به ما خیلی خوش گذشت[2] و در جمع گریه نمی ‌کردند، برهان اقامه می ‌کردند، فرمود ما به وظایفمان عمل می‌ کنیم، تا روز قیامت هر کسی داعیه مبارزه علیه ظلم دارد و بگوید استکبار نه، این راهی راه ماست. آنچه را که زینب کبری(سلام الله علیها) فرمود به ما خیلی خوش گذشت سند قرآنی آن آیه سوره مبارکه «آل عمران» است که فرمود شهداء خیلی خوشحال ‌اند و به مقصد رسیده ‌اند.[3] حالا آن رنج دنیایی را تحمل کردند. امیدواریم که ذات اقدس الهی به فرد فرد شما آن عزت و شرافت و عظمت حسینی را عطا کند. [1] . سوره حشر، آیه14. [2]. مثیر الأحزان، ص90؛ ««مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»». [3]. سوره آل عمران، آیه170؛ ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلَا هُمْ یحْزَنُونَ﴾. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/06/21 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شرافت حسینی آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 ماندگاری وجه الله ▪ جریان كربلا و جریان عاشورای سالار شهیدان، باید كار اجتهادی روی آن بشود، نه اینكه آدم درس های حوزه را بخواند و بعد وقتی كه ایام منبر شد یك مقتلی را مراجعه كند و برای مردم بگوید، آن دیگر عالمانه نیست. در جریان سیدالشهداء(سلام الله علیه) می ‌بینید ـ همه اهل بیت مخصوصاً وجود مبارك سیدالشهداء ـ این بیان نورانی وارد شده است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ»؛[1] اگر كسی در مجلس عزای سالار شهیدان(سلام الله علیه) شركت كند همین دمی كه بر می ‌دارد, غمگین است و به حالت غم نشسته، گریه نمی ‌كند مسئله «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا فَبَكَى وَ أَبْكَى- لَمْ تَبْكِ»[2] چیزی دیگر است، در مجلس عزا نشسته غمگین است نفس های او عبادت است «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ»،[3] چیز كمی نیست! یك وقت است كه آن واعظ محترم یا آن ذاكر مصیبت می‌ خواند و آدم گریه می ‌كند و ثواب «من بكاء» شامل حالش می ‌شود؛ یك وقت است نه اینجا نشسته، مقتل را دارد گوش می ‌دهد، سخنان آن آقا را گوش می‌دهد یا هنوز به روضه نرسیده ولی مجلس، مجلس عزا است، این غمگین است و در حال غم به طور عادی نفس می ‌كشد «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ»، این عِدل ماه مبارك رمضان است! حالا معلوم می‌شود كه «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ»[4] تا كجاها را شامل می ‌شود. ▪ در ماه مبارك رمضان به بركت قرآن كریم این ماه فضیلت پیدا كرده، در فصیلت این ماه مبارك رمضان گفته می ‌شود كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»؛[5] یك آدم روزه دار همین كه نفس می ‌كشد مثل این است كه بگوید «سبحان الله»، این كم فضیلت نیست! حالا بنا بر اینكه اگر اطلاق داشته باشد و شب را هم شامل بشود كه حالا روزه نیست مطلب دیگری است. «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ». پس در ماه مبارك رمضان نفس صائم عبادت است و تسبیح است همین كه نفس می‌ كشد. در مجلس عزای پسر پیغمبر(سلام الله علیهما) همین كه نفس می ‌كشد در حال غم این عبادت است «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ».[6] پس اگر ماه مبارك رمضان كه ماه نزول قرآن است وارد شده است كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»[7] در مجلس عزای حسین بن علی(سلام الله علیه) هم «بالخصوص» گرچه همه اهل بیت اینطورند، این است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ».[8] از كجا این عظمت پیدا شده؟ اینها بیش از هفتاد و دو نفر نبودند، حالا حداكثر صد نفر. در جنگ جهانی اول و دوم بیش از هفتاد نفر كشته شدند، خیلی ها اصلاً رقم را نمی ‌دانند! این برای هزار سال یا هفتصد سال هشتصد سال قبل نبود، برای همین قرن اخیر بود. بیش از هفتاد میلیون خاك شدند اصلاً رقم را خیلی ها نمی ‌دانند و نامشان دفن شده است. ایها هفتاد و دو نفر قبل از هزار سال شربت شهادت نوشیدند و كل عالم را گرفتند. این چیست؟ اگر شما می ‌بینید اروپا فعلاً دارد دموكراسی صادر می ‌كند برای اینكه از بس كشتند خسته شدند و الآن هم بمب اتم در اختیار خیلی ها است، اگر بجنبند جنگ جهانی سوم شروع بشود، كل غرب خاكستر می ‌شود، اینها از ترس دموكراسی را قبول كردند. چطور می ‌شود كه بیش از هفتاد میلیون كشته می ‌شوند اصلاً نامشان نیست و در كتابهای تاریخ دفن می‌شود، اما اینجا هفتاد و دو نفر شربت شهادت نوشیدند و این‌طور با عظمت و جلال هست؟ این به استناد ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ هالِكٌ إِلاّ وَجْهَهُ﴾[9] هست، ﴿كُلُّ مَنْ عَلَیها فانٍ ٭ وَ یبْقی وَجْهُ رَبِّكَ﴾[10] هست. این چون «وجه الله» است می‌ ماند؛ حالا كه «وجه الله» است و می ‌ماند، باید كار مجتهدانه روی آن كرد. 📝 پی نوشت: [1] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226. [2] . وسائل الشیعة، ج‌14، ص502. [3] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226. [4] . وسائل الشیعة، ج‌27، ص34. [5] . الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - جدید), ج‌1، ص2. [6] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226. [7] . الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - جدید), ج‌1، ص2. [8] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226. [9] . سوره قصص, آیه88. [10] . سوره الرحمن, آیه26-27. 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 413 تاریخ: 1391/09/15 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و هم همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (94) 🔅🔅🔅 ✳ اصل سوم. انسان همانند ساير نظام آفرينش، به حقْ خلق شد؛ يعني هيچ بطلان، كذب، قبح، عبث و گزاف در سرّ و عَلَن خلقت وي راه نيافته است؛ چه اينكه ساختار نظام كيهاني نيز اين چنين است، و كيفيت تأثير و تأثر متقابل آدم و عالم هم بر همين منوال است. 🔹 خداوند اوّلاً، سفره وسيع آفرينش را پيش از خلقت انسان آماده كرد. ثانياً، انسان را با همه توانمندي هاي علمي و عملي او پديد آورد. ثالثاً، مُسَخّر بودن و منقاد شدن سراسر گيتي در آستان فن آوري بشر را به وي اعلام كرد. رابعاً، انسان را مأمور به معمور نمودن پهنه زمين و مانند آن قرار داد. خامساً، چنين سُلطه اي را به عنوان خلافت الهي به او عطا كرده است؛ آيات تسخير، استعمار و خلافت آدم شاهد صدق دعاوي ياد شده است. 🔹 خداي سبحان سنّت خود را چنين اعلام فرمود كه همواره درصدد حفظ حق و دفاع از آن و دفع باطل است و اگر گاهي حُبابِ بطلان بر چهره عُبابِ حق قرار گيرد، سريعاً او را رفع مي نمايد و آنچه مي ماند و با ادامه صحيح مسير مستقيم به مقصد مي رسد، خواه در عالم و خواه در آدم، موجودي است كه حق است و انساني كه مُحِقّ است؛ (اَمّا ما يَنْفَع الناسَ فَيَمْكُثُ في الأرضِ... ) [سوره رعد، آيه 17.]، (والعاقبة للمتقين).[ سوره اعراف، آيه 128.] 🔹 در اين سنّت الهي كه طبق عقل و عدل تنظيم شد، هيچ گونه تغييري راه ندارد؛ اعم از زوال بي بدل و زوال با بديل، زيرا تركِ حق باطل است، خواه چيزي جاي او را بگيرد و يا خلأ آن پر نگردد. آنچه بر استقرار سيره مُقْسِطانه و عادلانه دلالت دارد، آياتي است كه بيانگر اراده خلل ناپذير خدا بر اِحقاق حق و ابطالِ باطل است؛ مانند آيه (ليُحِقَّ الحقَّ ويُبْطِلَ الباطل ولوكَرِهَ المجرمون) [سوره انفال، آيه 8.]و (بل نَقْذِفُ بالحقِّ عَلَي الباطلِ فَيَدْمَغَهُ فإذا هو زاهق).[ سوره انبياء،آيه 18.] 🔹 اگر موجودي، اعم از انسان يا غير او، بخواهد در جهتِ خلافِ نهرِ حقيقت شنا كند، تمام امواج آب خروشان هستي به طرد او مبادرت مي نمايند، زيرا همه موجودات سپهري و زميني ستاد اجرايي خداونداند و سربازي منقادانه آن حضرت را به عهده دارند؛ (ولِلّه جنود السموات والأرض وكان الله عليماً حكيماً) [سوره فتح، آيه 4.]، (وما يَعلم جُنُودَ ربّكَ إلّاهو)[ سوره مدّثر، آيه 31.]. طبق اين قانونِ جامع و تخلّف ناپذير، خودِ انسان با تمام شئون علمي و عملي، و روحي و بدني سرباز خداست؛ چه اينكه هر موجود ممكن ديگر نيز اين چنين است. 🔹 حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) سراسر جوارح و جوانح بشري را سپاهيان آماده الهي مي داند و در اين باره چنين فرموده است: «اَعْضاوُكم شُهودُه، وجَوارحُكم جُنودُه، وضمائرُكم عُيُونه وخَلَواتُكُم عِيانُه».[ نهج البلاغه، خطبه 199.] و چون تمام نيروهاي علمي و عملي انسان سرباز مُمَهّد خداست، لذا مبارزه با خدا فرضي است محال، نه تنها فرضِ محال، اگر كسي مشمول قهر الهي شد، ممكن است خداوند او را با همان انديشه هاي مغالطه آميز يا انگيزه هاي خيانت بار وي بگيرد، و هيچ نيازي به تجهيز نيرو از خارجِ محدوده هستي چنين انسانِ مقهوري نخواهد بود. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 احترام به قرآن احترام به قرآن به معنای بزرگداشت قرآن می باشد. آیاتی از قرآن به مجد و عظمت آن اشاره دارد و در آیاتی به لزوم حفظ حرمت آن تاکید شده است. ✅ احترام از دیدگاه قرآن از نگاه قرآن برخی از امور، لایق احترام بوده و خداوند متعال این امور را خود مورد احترام قرار داده¬ و مقدس شمرده است؛[۱]از جمله: احترام به كعبه، مسجدالحرام، مسجد اقصی، مقام ابراهيم و احترام به خود قرآن. احترام به قرآن در آیات مختلفی اشاره شده که به طور کلی این آیات به دو گروه تقسیم می¬شوند: آیاتی که قرآن را با عظمت و بزرگی یاد می¬کنند و آیاتی که از آداب بزرگداشت قرآن سخن گفته و به صراحت، ضرورت حفظ حرمت آن را بیان می¬کنند. ✅ عظمت قرآن خداوند متعال در هر آیه¬ای که از خود قرآن سخن گفته، قرآن را با عظمت یاد کرده است. از جمله، آیاتی که قرآن را با صفت مجید ذکر کرده است: «ق وَالْقُرْءَانِ الْمَجِيدِ»[۲] قاف، سوگند به قرآن مجيد. 🔹 از این آیه دو نکته بدست می¬آید: اول این که حروف مقطعه در آغاز سوره برای بیان عظمت و بزرگی قرآن است و دوم این که "مجيد" از ماده "مجد" به معنى شرافت گسترده است. از آنجا كه قرآن عظمت و شرافتى بى پايان دارد، كلمه¬ی "مجيد" از هر نظر سزاوار آن است؛ ظاهرش زيبا، محتوايش عظيم، دستوراتش عالى و برنامه‌هايش آموزنده و حياتبخش است.[۳] 🔹 و در جای دیگر می¬فرماید: «بَلْ هُوَ قُرْءَانٌ مجَّيد»[۴] (اين آيات، سحر و دروغ نيست) بلكه قرآن با عظمت است. صفت مجيد براى قرآن جهت بيان رفعت مقام، قدرت نفوذ و پايدارى آنست‌.[۵] ✅ حفظ حرمت قرآن این گروه از آیات، شامل آیاتی می¬شود که خداوند افرادی را که احترام قرآن و آیات الهی را نگه نمی¬دارند، توبیخ نموده و ضرورت حفظ حرمت آن را برای مؤمنان تأکید می¬کند: «وَ قَدْ نَزََّلَ عَلَيْكُمْ فىِ الْكِتَابِ أَنْ إِذَاسَمعْتُمْ ءَايَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بهِا وَ يُسْتهَزَأُ بهِا فَلَا تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتىَ‌ يخَوضُواْ فىِ حَدِيثٍ غَيرْهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ...‌».[۶] و خداوند (اين حكم را) در قرآن بر شما نازل كرده كه هرگاه بشنويد، افرادى آيات خدا را انكار و استهزا مى‌كنند با آنها ننشينيد تا به سخن ديگرى بپردازند! وگرنه شما هم مثل آنان خواهيد بود... ادامه دارد... 📝 پی نوشت: 1. طباطبائی (علامه)، سید محمدحسین؛ قم‌، انتشارات اسلامی جامعه‌ی مدرسین‌، 1374ش‌، چاپ پنجم، ج‌6، ص211. 2. سوره ق/1. 3. مكارم شیرازی، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه‌، تهران‌، دارالكتب الإسلامیة، 1374ش‌، چاپ اول، ج‌22، ص227. 4. سوره بروج/21. 5. طالقانى، سید محمود؛ پرتوى از قرآن‌، تهران‌، شركت سهامى انتشار، 1362ش‌، چاپ چهارم، ج‌3، ص319. 6. سوره نساء/140. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ماندگاری وجه الله آیت الله 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ✅کانال قرآنی رحیق در پیام رسان ایتا 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ✅کانال قرآنی رحیق در پیام رسان ایتا 👇👇👇 @rahighemakhtoom