eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌 آتش درون 🔹 مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در كتاب شریف من لا یحضر الفقیه نقل كرد كه هنگام نماز اول وقت كه می‌ شود ـ متأسفانه انسان وقتی اول وقت که دارند اذان می‌ گویند، از این خیابان عبور می‌ كند، می ‌بیند خیابان پر از جمعیت است و هر كسی مشغول كار خودش است ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یوْمَئِذٍ شَأْنٌ یغْنِیهِ﴾[1] و گروه اندكی به فكر مسجد هستند ـ وقتی موقع اذان هست و مؤذن دارد می‌ گوید كه «حَی عَلَی الصَّلَاةِ»، فرشته‌ هایی به انسان ‌ها می‌ گویند: «أَیهَا النَّاسُ قُومُوا إِلَی نِیرَانِكُمُ الَّتِی أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَی ظُهُورِكُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِكُمْ»؛[2] فرمود مردم زود بروید این آتش ‌هایی كه روشن كردید، روی پشت شما و بار دوش شماست، بروید این آتش ‌ها را خاموش كنید «قُومُوا إِلَی نِیرَانِكُمُ الَّتِی أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَی ظُهُورِكُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِكُمْ»؛ این صدای هر روز فرشته‌ هاست كه موقع اذان و نماز این را می ‌گویند؛ بروید این آتش ‌ها را خاموش كنید و نماز هم این قدرت را دارد كه آتش را خاموش كند. آن بیان نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه فرمود وقتی مؤمن از كنار جهنم می ‌گذرد، جهنم به مؤمن عرض می ‌كند «جُزْ» یعنی تجاوز بكن! بروید كنار! «جُزْ یا مُؤْمِنُ‏ فَإِنَ‏ نُورَكَ‏ قَدْ أَطْفَأَ لَهَبِی»؛ من مسئولیت دارم و من هم مسئولم، كفّار را من باید بسوزانم، اگر نور شما حرارت من را خاموش كند که من وظیفه‌ خود را انجام نمی ‌دهم؛ شما از این‌جا تشریف ببرید تا من هم كار خودم را انجام دهم. خود جهنم هم معصوم است، هرگز اشتباهی شود و یك كسی را بیشتر بسوزاند این‌طور نیست، نه تنها فرشته ‌های جهنم كه تعبیر قرآن این است ﴿عَلَیها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ﴾[3] معصوم‌ هستند، خود جهنم هم معصوم است و هیچ ‌كس را اشتباهاً نمی‌ سوزاند، هیچ‌ كس را اضافه بر آن مقدار نمی‌ سوزاند. این جهنم كه مسئول انجام وظیفه است، به مؤمن می ‌گوید شما در دنیا كه بودید با نورتان جلوی معاصی را می ‌گرفتید، عدّه‌ ای حاضر نبودند تا با شما ارتباط برقرار كنند، اینها در ظلمت هستند و الآن دارند این‌جا معذّب می ‌شوند؛ شما این‌جا كه تشریف داشته باشید، نور شما آن حرارت من را خاموش می ‌كند، آن وقت من مسئولیتم را انجام نمی ‌دهم. 🔹 فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾؛[4] مواد سوخت و سوز فراوانی هم در جهنم هست كه ما خبر نداریم، اما این مقدار كه صریح آیه سورهٴ مباركهٴ «جن» هست كه روشن است كه فرمود خود ظالم هیزم جهنم است و دارد گُر می‌ گیرد. آتش‌ های بیرونی از بیرون شروع می ‌شود که اول لباس را می ‌سوزاند، بعد بدن را می‌ سوزاند و بعد به قلب می‌ رسد؛ اما آتش درونی اول درون را می‌ سوزاند و بعد بیرون را، این ﴿نارُ اللّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتی تَطَّلِعُ عَلَى اْلأَفْئِدَةِ﴾[5] از درون شروع می ‌شود، چه اینكه معاصی و نیت پلید هم از درون شروع می ‌شود. «أَعَاذَنَا اللَّهُ‏ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ سَیئاتِ أعمالِنا» [1]. سوره عبس، آیه37. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص208. [3]. سوره تحریم، آیه6. [4]. سوره جن، آیه15. [5]. سوره همزه، آیات 6 و 7. 📚 درس خارج فقه ربا جلسه 69 تاریخ: 1393/09/05 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (48) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 4 ـ راز اختصاص حمد به خدا ▪ ... در قرآن كريم هر جا سخن از حمد خدا (الحمد لله) مطرح است نعمتي از نعم الهي و فيضي از فيوضات او به عنوان دليل و حد وسط برهان بيان مي شود؛ مانند اين كه در سوره‌ي مباركه‌ي حمد بعد از حمد، ربوبيّت مطلقه: (ربّ العالمين)، رحمت مطلقه: (الرّحمن)، رحمت خاصّه: (الرّحيم) و مالكيّت مطلقه خدا: (مالك يوم الدين) مطرح شده و هر يك حدّ وسط برهاني براي اختصاص حمد براي خدا قرار گرفته است كه هم ناظر به نظام تكوين است و هم نظام تشريع. چنانكه در سوره‌ي مباركه‌ي فاطر نيز نوپديد كردن آسمانها و زمين (فاطر السماوات والأرض) و در سوره‌ي أنعام، خلقت آسمانها و زمين وپديد آوردن نور و ظلمت و در سوره‌ي سباي مالكيت آنچه در آسمانها و زمين است، حدّ وسط برهان واقع شده است، كه ناظر به نظام تكوين است و در سوره‌ي مباركه‌ي كهف، فرو فرستادن كتاب آسماني بر پيامبر حدّ وسط برهان قرار گرفته است كه ناظر به نظام تشريع و كلمات تدويني خداوند است. ▪ از ملاحظه‌ي موارد حمد در قرآن کريم بر مي آيد كه افزون بر آن كه مجموعه آيات تكويني يا تدويني خداوند يك جا حدّ وسط برهانِ اختصاص حمد براي خداوند واقع مي شود، نظير: (الحمد لله ربّ العالمين) و (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب) [سوره‌ي كهف، آيه‌ي 1.]، ▪ هر يك از آيات تكويني و تدويني نيز[2]به طورمستقل حدّ وسط برهان قرار مي گيرد؛ مانند: (الحمد لله الذي له ما في السماوات وما في الأرض) [سوره‌ي سبأ، آيه‌ي.]نسبت به نظام تكوين و (الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنّا لنهتدي لولا أن هدانا الله) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 43.]نسبت به نظام تكوين و تدوين؛ تا ثابت شود كه هر يك از اين موجودات فقير و ممكن و نيازمند فاعل و خالق هستند و تنها ذات اقدس الهي است كه غنيّ محض است. پس همه‌ي حمدها از آنِ اوست و محمود حقيقي تنها اوست. ▪ برهان دوم: همان گونه كه در بحث تفسيري گذشت، از ديدگاه قرآن كريم، سراسر عوالم هستي امكاني از آن جهت كه آفريده‌ي خداست، زيبا و نيكوست؛ پس همه‌ي جمالها از آنِ خداي سبحان است و چون حمد همان ثنا و ستايش در برابر كار زيباست، از اين رو همه‌ي حمدها از آنِ خداوند جميلِ جمال آفرين است. ⬅ ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله ✅ فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) حجت خدا بر حجج الهی 🔹اگر چنانچه وجود مبارك معصوم مي‌فرمايند كه ما حجّت بر مردم هستيم و بانوي دو عالم حجّت خدا است بر ما؛ چون او واسطهٴ فيض است. اين علومی كه در مُصحف فاطمه[سلام الله عليها] است به وسيلهٴ آن سيدهٴ نساء عالميان به ائمهٴ بعدی رسيده است. اگر معلم مجرای فيض تعليمي خداست و اگر معلم غيبی، حجّت است و اگر مجراي فيض است و اگر «حجة الله علی المتعلّم» است، وجود مبارك امام صادق[عليه السلام] مي‌فرمايد: وجود مبارك سيدهٴ نساء عالميان حجّت خدا است بر ما. 🔹 در حجيت عصمت شرط است و نه امامت. 🔹بنابراين اگر كسی امام نبود، ولی معصوم بود حرف او هم در اصول حجّت است، هم در فروع حجّت است، هم در فقه حجّت است، هم در حقوق حجّت است. خيلي مقام است براي اين بانو كه علي‌بن‌ابي‌طالب[سلام الله عليه] به سخن او استناد كند و استدلال كند، بگويد «فاطمه چنين فرموده است» خب، اين می ‌شود «حجة الله». 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 اهمیت آیه تطهیر نزد ائمه علیهم السلام 🔷ائمه(علیهم‌السلام) به آیه تطهیرمباهات می‏ كردند و آن را دلیل حقانیت خویش می‏ دانستند. امام سجاد(علیه‌السلام) با این كه در اسارت حقد و كینه امویان بود و اهالی شام به چشم خارجی (خروج كننده وآشوبگر نسبت به حكومت وقت) به او می‏ نگریستند، حقانیت خود را با استعانت از آیه مزبور، این‏ گونه به آن مرد شامی كه برای تحقیر و سرزنش آن حضرت آمده بود، اعلام كرد: آیا آیه ﴿إنما یرید الله لیذهب عنكم الرجس﴾ را در سوره احزاب خوانده‏ ای؟ عرض كرد: مگر مراد این آیه شما هستید؟ فرمود: بله، مقصود آیه ما هستیم. 🔷 امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) نیز در روز شورا با اشاره به این آیه فرمود: شما را به خدا قسم می‏ دهم، آیا در میان شما كسی هست كه آیه تطهیر درباره او نازل شده باشد؟ آن هنگام كه پیامبر خداصلی الله علیه و آله و سلم من و فاطمه و حسن و حسین را زیر عبای خیبری گردآورد و گفت: خدایا! این‏ها اهل بیت من هستند، پس رجس و پلیدی را از ایشان دور كن و پاك و مطهرشان گردان. اعضای شورا همگی جواب دادند: نه! 🔷امام مجتبی(علیه‌السلام) هم پس از پذیرش صلح و سازش تحمیلی با طاغوت شام، در سخنرانی خود در حضور معاویه ضمن برشماری فضایل و كمالات خاندان خود، به این حادثه تاریخی اشاره كرده است. 🔷این‏ گونه روایات كه نمونه ‏های آن فراوان است، نشان می‏ دهد كه امامان شیعه(علیهم‌السلام) معتقد بودند، این آیه مخصوص آن‏ها است و كسی را در آن سهیم نمی ‏دانستند، 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 رد یا انکار بدون تحقیق مسئولیت آور است 🔸انسان اگر مقلِّد است بايد در تقليد محقّق باشد؛ اگر متبوع است بايد در متبوع‌بودن محقّق باشد ... دين بايد تحقيقي باشد ... 🔸بالأخره مردم يا تابع‌اند يا متبوع، اگر تابع‌اند اين تبعيّتشان بايد تحقيقي باشد ... اگر در تقليد هم مقلِّد بود، در پيروي هم مقلّد بود، در تابع بودن هم تابع بود، اين در قيامت مسؤول است. 🔸اما آن‌كه متبوع است در متبوع بودن و مطاع بودن بايد محقّق باشد، اگر عدّه‌اي دنبال او راه افتادند، اين از فرصت استفاده كرد خود را متبوع تلقّي كرد اين در قيامت مسؤول است؛ آيه 3 سورهٴ مباركه «حج» اين است كه «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ» و چون «بِغَيْرِ عِلْمٍ» است «وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَّرِيدٍ»؛ مَريد يعني مُتمرِّد، مَرَده جمع مارِد است نه به معني مُريد، شيطان مَريد است، متمرّد است ... 🔸پس اگر كسي بخواهد تابع باشد بايد محقّقانه تابع باشد، تحقيق بكند كه به دنبال چه كسي حركت كند. آيه هشت و نُه همان سوره مباركه «حج» اين است «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلاَ هُديً وَلاَ كِتَابٍ مُنِيرٍ ٭ ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ» اين سر خم مي‌كند همين‌طور دارد مي‌رود، حالا همين كه چند نفر به دنبال او راه افتادند اين خيال مي‌كند كه متبوع است و مطاع است ... 🔸فرمود شما اگر بخواهيد ديني را بپذيريد، حرفي را بپذيريد، قبول و نكولتان بايد بر اساس تحقيق باشد؛ آيه بيست همين سوره مباركه «لقمان» اين است ...: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلاَ هُديً وَلاَ كِتَابٍ مُنِيرٍ» ... 🔸اين آيه را براي چه اينجا ذكر فرمود؟ براي اينكه در فضاي حجاز يك عقيده باطلي بود ... 🔸اينها اگر مي‌خواستند چيزي را بپذيرند، باور كنند، مي‌گفتند: «إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَي أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَي آثَارِهِم مُهْتَدُونَ» ... اگر مي‌خواستند چيزي را رد كنند، مي‌گفتند گذشتگان ما كه اين را نداشتند. اين مي‌شود معيار تصديق و تكذيب، معرفت‌شناسي اينها اين‌طور بود. 🔸دين آمده كلّ اين بساط را عوض كرده فرمود اگر مي‌خواهي قبول كني بايد جزم علمي داشته باشي، بخواهي نكول كني بايد جزم علمي داشته باشي ... 🔸بندگان مؤمن را از نظر معرفت‌شناسي، خداي سبحان با دو آيه اختصاص داده، خصيصه‌اي برايشان ذكر كرده: اگر بخواهند رأي مثبت بدهند بايد محقّقانه باشد، بخواهند رأي منفي بدهند بايد محقّقانه باشد، اگر هم نمي‌دانند كه خُب ساكت‌اند. 🔸فرمود مي‌خواهي تكذيب كني محقّقانه باش، برهان داشته باش! مي‌خواهي تصديق كني محقّقانه باش، برهان داشته باش! 🔸بدون برهان تصديق كردي مسؤولي، بدون برهان تكذيب كردي مسؤولي!، آن وقت اين مي‌شوي دين!؛ فرهنگ دين يعني فرهنگ علمي، انسان روي پايه علم ايستاده است. 🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) خيلي كار كرده، كلّ نظام جاهلي را عوض كرده، هم زير آن عقايد باطل آب بست، هم معرفت‌شناسي اينها را اصلاح كرد. 🔸فرمود هر وقت شما مي‌خواهيد قبول كنيد مي‌گوييد چون پدران ما گفتند، هر وقت مي‌خواهيد نفي كنيد مي‌گوييد پدران ما نگفتند! آخر آنها مگر ميزان‌الحقيقه هستند؟! 🔸اگر براي چيزي برهان داشتيد بپذيريد، اگر برهان بر خلاف داشتيد نپذيريد و اگر چيزي نداشتيد هم كه ساكت باشيد ... 🔸انسان چه تابع، چه متبوع بايد محقّقانه باشد. 🔸در سوره مباركه «اسراء» آيه 36 فرمود «لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ الْسَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤادَ كُلُّ أُوْلئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً» 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره لقمان، آیات 17 الی22 / 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🏴 گوهر ذات ▪️ مردان بزرگ، هدایای بزرگ را به پیشگاه الهی می ‌برند، اما افراد میانی و متوسط، هدایای ضعیف و متوسط را اهدا می ‌كنند. بسیاری از مردانی كه سالك كوی حقّ هستند، ره آورد آنها عمل صالح است و جزء ﴿عَمِلُوا الصَّالِحاتِ﴾[1] هستند؛ اما بزرگ ‌مردانی هستند كه خود جزء «صالحین» هستند نه جزء ﴿عَمِلُوا الصَّالِحاتِ﴾، گوهر ذات اینها به صلاح و فلاح بار یافته است; لذا قرآن كریم بین ﴿عَمِلُوا الصَّالِحاتِ﴾ با «صالحین» فرق ‌های دقیقی قائل است و مهم‌ تر از همه این است، آنها كه گوهر ذاتشان سالم است ذات اقدس الهی به سلامت گوهر ذاتشان اعتراف دارد و آن را امضا می‌ كند. عده‌ ای هستند كه مصداق ﴿جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ هستند، وقتی به حضور پروردگار بار می ‌یابند هدایایی كه دارند و ره‌ توشه ‌ای كه آوردند اعمال صالح است: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾؛[2] ولی وقتی نوبت به خلیل حق ـ كه به تعبیر برخی از سرایندگان ما «خلیل من همه بت‌ های آذری بشكست»[3] ـ خلیل خدا، ﴿وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهیمَ خَلیلاً﴾[4] از ابراهیم (سلام الله علیه) سخن به میان می ‌آید، خدا می‌ فرماید: ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾؛[5] این ملكوت كجا آن مُلك كجا! عده‌ ای ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ فیض و فوز آنهاست و عده ‌ای هم چون ابراهیم (سلام الله علیه) ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾. ▪️ اگر كسی عمل صالح بیاورد، خدا ده برابر پاداش می ‌دهد و اگر قلب صالح و سالم به بار بیاورد چه كار خواهد كرد و چقدر گوهر هستی را بالا می ‌برد روشن نیست. صدیقه طاهره، حجّت بالغه الهی، صاحب عصمت كلیه و كبرا، حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) «جاءت ربّها بقلبٍ سلیم». سخنان آن حضرت هم این است كه «مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اَللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ»؛[6] چون خود اهل خلوص و سلامت دل بود، ما را به اخلاص فرا خواند و به اخلاص دعوت كرد. [1] . سوره بقره، آیه 25 و 82 . [2] . سوره انعام، آیه 160. [3] . دیوان اشعار سعدی، غزل 40. [4] . سوره نساء، آیه 125. [5] . سوره صافات، آیه 84. [6] . عدة الداعی و نجاح الساعی، ص233. 📚 پیام مناسبتی تاریخ: 1393/01/25 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (125) 🔅🔅🔅 📌 رسالت زنان در تضمين اَمْنيّت و وظيفه آنان در تعديل بحران هاي احتمالي مملكت (2) ✅ اصل يكم. آفرينش موجودِ امكاني وقتي كامل و زيبا است كه هدفمند باشد اوّلاً، به ابزار مناسبِ با آن مقصد مجهز باشد ثانياً، و به صراط مستقيم بين خود و مقصود آگاه باشد ثالثاً، و تمام اين ويژگي هاي سه گانه در آيه (رَبُّنا الذي اَعْطي كل شي ء خَلْقَه ثم هَدي) [سوره طه، آيه 50.]تعبيه شده است، و انسان در بين همه موجودهاي امكاني به نحو كمال داراي جلال ساختاري و جمال هنرمندي خداست. لذا در آيه (لقد خلقنا الانسان في اَحْسَن تقويم) [سوره تين، آيه 4.]به جلالتمداري وي اشاره شد، و در اين جامعيّت بين زن و مرد هيچ تفاوت نوعي يافت نمي شود و تمايز صنفي اين دو از هم مانع اشتراك آنان در تطوّرات شگفت انگيز طبيعي و تمثّلات اعجازآميز فراطبيعي كه آيه (...ثم انشأناه خلقاً آخر فتبارك الله اَحْسَنُ الخالقين) [سوره مؤمنون، آيه 14.]عهده دار هر دو بخش آن است، نخواهد بود، و حجاب تماثل نوعي اين دو صنف در بهره برداري از نفْخه رَحْمان كه از كوي (نَفَخْتُ فيه من روحي) [سوره حجر، آيه 29.]مي ورزد، نمي باشد. ▪ بر هر دو صنف لازم است كه گوهر اصيل خويش را بهتر شناسند و از آن كاملاً پاسداري نمايند و جام خلقت و جامه آفرينش را منكوس و معكوس ننمايند و قِشر را لُبّ نپندارند؛ اي حبيب الله نهان در خار تن گنج ربّاني نهان در مار تن نيست صورتْ چشم را نيكو بمال تا ببيني شعشه نور جلال [مثنوي معنوي، دفتر ششم، بيت 4588.] اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نیكوترین قصّه‌ها در قرآن كریم(1) ▪ قرآن كریم قصّه‌های فراوانی را ذكر كرده ولی این قصّه‌ها نظیر قصّه‌های كتاب «كلیله و دمنه» نیست كه افسانه‌هایی ساختگی باشد اگر چه ممكن است آن افسانه‌ها را برای اهداف صحیحی ساخته باشند. داستانهای قرآن، ساختگی نیست بلكه واقعیاتی است كه در جهان گذشته رخ داده و هدف قرآن از آوردن آنها نیز سرگرم كردن مردم نیست، بلكه نتایج حقی در جهت هدایت و تعلیم و تزكیه‌ی مردم از آن می‌گیرد و به همین جهت خدای سبحان قصّه‌های قرآن را «قصّه‌های حق» و «احسن القصص» (نیكوترین قصّه‌ها) معرّفی می‌كند: « وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ»[1] یا: « نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ»[2] 🔸 ما به بهترین وجه قصه‌های حق را برای تو بازگو می‌كنیم، یعنی قصص قرآنی دارای دو ویژگی است: 🔹 اوّل آنكه حق است و به هیچ وجه بطلان در آن راه ندارد؛ 🔹 دوم آنكه نقل آن و كیفیّت ارائه‌ی آن به نحو احسن است نه آنكه قصه‌های قرآنی بهترین قصّه باشد، بلكه قصّه سرایی آن به بهترین سبك و نوع است. 🔸 نام موسای كلیم بیش از صد بار در قرآن كریم آمده ولی می‌بینیم كه آنچه به جریان تاریخی قصه و جزئیات داستانی آن حضرت بر می‌گردد اصلاً در قرآن نیامده است؛ مثلاً اینكه موسای كلیم در چه قرنی و در چه سال و ماه و هفته و روزی بود، اینها اصلاً ذكر نشده و هدف قرآن، ارائه معانی ومعارفی است كه در متن این داستانها نهفته و برای عبرت گیری مردم لازم است. 🔸 به همین دلیل گاهی قرآن درمیان قصه‌ها، یكباره، قانون الهی را عرضه می‌كند، مثلاً در میان قصه‌ی موسای كلیم و فرعون، سنّت الهی را چنین بیان می‌دارد: « ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَكُ مُغَیِّراً نِعْمَهً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»[3] یعنی خداوند تغییر روش نمی‌دهد و هرگز نعمتی را كه به فرد یا گروهی داد از او نمی‌گیرد مگر آنكه خودشان تغییر كنند و شایستگی برخورداری از آن نعمت را از دست دهند كه در آن صورت ممكن است نعمت از آن‌ها گرفته شود. ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مورد انتقام از دشمن (درس اخلاق مورخ ١٩ دی ٩٨) 🔸 اینکه هنوز بدن شهیدسپهبد قاسم سلیمانی دفن نشده بود، انتقام گرفتیم مطابق دستور حضرت علی(ع) است که در نهج البلاغه فرمود: سنگ را از هرکجا به سمت شما آمد به همانجا برگردانید. 🔸 این عزیزان سپاهی که با موشک انتقام گرفتن شاگردان مکتب حضرت علی(ع) هستند. 🔸 اینکه اگر کسی به شما سنگ زد بگوییم عیب ندارد، اشتباه است. 🔸 ملت سنگ خور و ستم پذیر نیستیم. @rahighemakhtoom2