eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
تقدیر و تشکر حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ موشکی به پایگاه ‌های نظامی آمریکا در 19-10-98 🔹 شما این کلمه حَجَر را در نهج البلاغه در این آدرسش و فهرست کلمات نهج البلاغه ملاحظه کنید، حضرت فرمود: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیثُ جَاءَ» سنگ را از همان جایی که آمد برگردانید حالا یک کسی به شما سنگ زد بگویید گذشت عیب ندارد، نه! عیب دارد، چرا عیب ندارد؟! ملت ستم‌ پذیر نباشید آنکه ستم‌ پذیر است پَست و فرومایه است. این بیان نورانی است که قبلاً هم بحث شد، فرمود: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ‏» «إحتمله» یعنی این بار را تحمل کرد، فرمود ستم و استکبار را جز فرومایه کسی تحمل نمی‌ کند ملت عزیز که زیر بار ظلم نمی ‌رود، بیگانه هر جسارتی بخواهد بکند؟! «ضیم» با ضاد یعنی ستم و ظلم، ستم را استکبار را تحمیل را جز ملت پَست کسی تحمل نمی‌ کند. این ملت ما این طور شد به لطف الهی هیچ تحمل نکرد، عزیزانه انقلاب کرد. بعد درباره این جمله هم فرمود «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیثُ جَاءَ» سنگ را از همان جایی که آمد فوراً برگردانید، سنگ ‌خور نباشید! این عزیزان ما هم همین کار را کردند؛ هنوز بدن مطهر شهید سپهبد قاسم سلیمانی (رضوان الله تعالی علیه، سلام الله علیه و علی الشهداء) ایشان را هنوز دفن نکردند این عزیزان جبران کردند، این دستور حضرت امیر است، فرمود «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیثُ جَاءَ»... . @rahighemakhtoom
📌 مراقب بدل سازان باشید! 🏴بدل سازی ▪️ در جریان مهدویت وجود مبارک حضرت (سلام الله علیه) دو مطلب هست؛ چه اینکه درباره انبیا هم این دو مطلب بود. هر جا یک قدرت دینی پیدا شد، اول با او مخالفت کردند، بعد وقتی دیدند که این جا افتاد گفتند ما هم همین هستیم. این ملل و ِنحل که نوشته شده ـ چه از ابن حزم و چه از شهرستانی ـ این‌ها دو جلد است؛ جلد اول مللی است که انبیا (علیهم السلام) آوردند، جلد دوم نِحلی است که احمد الحسینی‌ ها و امثال او آوردند. نحله یعنی جعل! اول که اینها مدعی نبوت و امامت نبودند، اول مبارز سرسخت بودند، می ‌گفتند نبوت چیست؟! امامت چیست؟! وقتی دیدند در جامعه جا افتاد و عده ‌ای پذیرفتند، گفتند امامت حق است ولی امام ما هستیم، نه این آقا! لذا آمار متنبّیان در تاریخ کمتر از انبیا نیست، این اصل اول. ▪️ اصل دوم این است که در خطرات پهلوی یکی این است که تا توانستند حوزه را کوچک و کوتاه کردند. طلبه‌ هایی که قبل از انقلاب درس فقه و اصول می‌ خواندند ـ مثلاً شرح لمعه می‌ خواندند ـ حداکثر به حج که می‌ رسیدند اصلاً جهاد را نمی‌ خواندند، قضا و شهادت را نمی ‌خواندند، می‌ گفتند محل ابتلاء نیست. ▪️بعد از پیروزی انقلاب دوباره نِحل سر درآورده است؛ یعنی شما می‌ بینید وقتی که 22 بهمن 57 سامان پذیرفت به عنوان انقلاب، طولی نکشید در کوتاه ‌ترین مدت در آمریکا یک کنگره عظیمی تشکیل شد به عنوان اسلام ‌شناسی قبل از صد سال. اسلام قبل از صد سال چه بود؟ و از همان راه فتنه‌ ها شروع شد، گفتند یکی از بدترین ضربه ‌هایی که به دین می ‌زنند همین نِحل است در برابر ملل. به هر حال کارساز بود؛ لذا در اوایل انقلاب یعنی چهل سال قبل، البته از چهل سال قبل تا الآن حداقل ما چهل بار این مطلب را گفتیم و آن این است که در پنج مرحله دشمن قدم به قدم جلو آمد؛ مرحله اول درباره توحید بود؛ انبیا آمدند گفتند خدایی هست در قبال انبیا گفتند خدایی نیست، بعد وقتی دیدند که فکر الهیت و الوهیت و خدا آمد گفتند بله، خدایی هست ولی خدا ماییم ﴿ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَیری﴾[1] اول که فرعون چنین ادعایی نداشت، او اول که نگفت من خدا هستم، اول گفت خدا چیست؟! بعد وقتی دید وجود مبارک کلیم حق برهان اقامه کرد که این نظام حتماً یک آفریننده ‌ای دارد، «بالله این عالم ویران شده شاهی دارد»؛[2] این بیان نورانی حضرت امیر دارد که این نظام دقیق علمی که صدها حکیم را به زانو درآورده، این «زرع بغیر زارع» است؟ علف خودرو است؟ این در نهج‌‌ البلاغه است؛ «أ هم زرع بغیر زارع» علف خودرو هستند؟[3] اول مبارزه با «الله» بود که خدا چیست؟ فرعون اول نگفت که ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلی﴾[4] اول که نگفت ﴿ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَیری﴾؛ بعد وقتی دید فکر الوهیت جا افتاد گفت بله، خدا حق است، اما خدا من هستم. خدا یعنی کسی که افکار او، اندیشه او، علم او کشور را باید اداره کند و آن من هستم ﴿إِنِّی أَخافُ أَنْ یبَدِّلَ دینَكُم﴾[5] من می‌ ترسم که موسای کلیم دین شما را بهَم بزند! ▪️بنابراین این راه سابقه داشت، هر وقت دین قدرت پیدا کرد، دشمن در کمین است و جعلی درست کرد، بدلی درست کرد، طبق این پنج بخشی که داشتیم؛ اول توحید، بعد نبوت، بعد مسئله امامت، بعد نیابت امام و بعد ایمان. در تمام بخش ‌ها بدلی داشتند، جعلی کردند، همیشه بود. ما دادگاه ویژه و اینها را نداشتیم، برای اینکه روحانیت داعیه ‌ای نداشت، کسی برای روحانی حسابی باز نمی‌کرد. بعد وقتی روحانیت ارزشی پیدا کرد بدلی و جعلی پیدا شد، ناچار ما دادگاه ویژه پیدا کردیم، آن وقت دادگاه ویژه نبود، کسی نمی ‌آمد اینجا لباس جعلی بپوشد، بگوید من آخوند هستم. هر وقت یک چیزی ارزنده شد، بدلی هم پیدا می ‌شود، این قاعده‌اش است؛ ما باید از این حفاظت کنیم و حمایت بکنیم، هم حریم خود را حفظ بکنیم هم نگذاریم دیگری بیاید. 📝 پی نوشت: [1]. سوره قصص، آیه38. [2]. دیوان حکیم الهی قمشه‌ای، ص100؛ «باللّه این كشور ویران شده شاهی دارد ٭٭٭ بر در او دل غم دیده پناهی دارد». [3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه پنجم؛ «كَالزَّارِعِ بِغَیرِ أَرْضِه»‏. [4]. سوره نازعات، آیه24. [5]. سوره غافر، آیه26. 📚 دیدار معاونین مرکز تخصصی مهدویت با حضرت استاد تاریخ: 1398/07/23 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ▪مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) ▪شرح دعای (13) 🔸 صحیفه سجادیه زبور آل محمد 🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت5:نگاهی به نکته های کلی سوره مسد ✅ در قرآن چهار نوع زن و شوهر ذكر شده است: 🔹 زن و شوهرى كه در كار نيك همفكر و همراهند. (حضرت على و حضرت زهراء عليهما السلام كه به يتيم و اسير و مسكين طعام دادند.) «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ» « انسان، 8.» 🔹 زن و شوهرى كه در كار بد همراهند. أَبِي لَهَبٍ‌ ... وَ امْرَأَتُهُ‌ 🔹 زن و شوهرى كه مرد در راه حق و زن در راه باطل است نظير حضرت نوح و حضرت لوط كه همسرانشان به آنها ايمان نياوردند و با مخالفان همدست شدند. «كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ» « تحريم، 10.» 🔹 زن و شوهرى كه زن در راه حق و مرد در راه باطل است. نظير فرعون و همسرش. «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» « تحريم، 11.» 🔅🔅🔅 🔸 زن ابولهب گردنبندى قيمتى داشت كه سوگند ياد كرد آن را در راه مخالفت پيامبر مصرف كند. «فِي جِيدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ» 🔸 حضرت على عليه السلام در نامه‌اى به معاويه نوشت: «منا خير نساء العالمين و منكم حمالة الحطب» « نهج‌البلاغه، نامه 28.» بهترين زنان از ماست و هيزم‌آور آتش از شماست. 🔅 سلمان فارسى از اهل بيت پيامبر مى‌شود و ابولهب عموى پيامبر، مورد لعن و نفرين‌ خداوند. 🔸 چون همسر ابولهب در سر راه پيامبر هيزم مى‌ريخت، ممكن است‌ «حَمَّالَةَ الْحَطَبِ» اشاره به اين باشد كه ورود او به دوزخ در حالى است كه هيزم بدوش دارد. 🔹 دست و بازو براى تلاش است و تلاش براى رسيدن به هدف مطلوب. هدف ابولهب جلوگيرى از رشد اسلام بود و در اين راه تلاش بسيار كرد ولى به هدفش نرسيد، پس تلاش بازوى او هدر رفت. «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ» ▪ برخی پیام های سوره مسد ✅ 1- اعلام برائت از نااهلان جزء دين است. «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ» ✅ 2- كيفر توهين به مقدسات، لعن و نفرين ابدى است. «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ» ✅ 3- بايد براى نابودى كامل كفر دعا كنيم. «يَدا» (قطع شدن دو دست نشانه بى‌نتيجه ماندن تلاشهاست.) ✅ 4- پاسخ مخالفان را مثل خودشان بدهيد. در پاسخ آنان كه به پيامبر گفتند: «تبا لك» خداوند فرمود: «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ» ✅ 5- در نظام مكتبى، ضابطه بر رابطه مقدم است. «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ» ✅ 6- مال و ثروت، يكى از ابزارهاى مخالفان انبياست. «ما أَغْنى‌ عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَبَ» (ابولهب سرمايه دارى بود كه ثروتش را براى محو اسلام هزينه كرد.) ✅ 7- بدتر از فساد تكرار آن است. «حَمَّالَةَ» ✅ 8- در برابر قهر الهى نه ثروت كارائى دارد و نه هر چيز كه در اثر تلاش به دست آيد، خواه ثروت باشد يا مقام و عنوان و حكومت و شهرت. «ما أَغْنى‌ عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَبَ» ✅ 9- قهر الهى نسبت به ستمگران دور نيست. «سَيَصْلى‌» ✅ 10- اشرافيّت دنيا، همراه با تحقير آخرت است. «فِي جِيدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ» 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ▪️مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) ▪️شرح دعای (14) 🔸 صحیفه سجادیه زبور آل محمد 🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 توفیق خدمتگزاری 🔹 وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) در یكی از آن بیانات نورانی به ذات اقدس الهی در لباس دعا چنین عرض می ‌كند: پروردگارا «وَ اعْصِمْنِی مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِی عَدَمٍ خَسَاسَةً فَإِنَّ الشَّرِیفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ وَ الْعَزِیزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ»؛[1] خدایا آن توفیق را به من بده، آن فهم و دریات و خرد و عقل را به من بده كه من معیار ارزش را ثروت ندانم كه هر كسی سرمایه ‌دار است شریف و عزیز است و هر كسی سرمایه ‌دار نیست ـ وضع مالی ‌اش ضعیف است ـ او شریف و عزیز نیست. خدایا آن توفیق درك را به من بده كه من بفهمم معیار شرف و عزت پیروی دستور توست، مبادا كسی كه ندارد را تحقیر كنم! مبادا كسی كه دارد را تعظیم كنم! چرا؟ برای اینكه «فَإِنَّ الشَّرِیفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ وَ الْعَزِیزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ»، معیار ارزش را كوثر دانستن و نه تكاثر، معرفت و ایمان و عمل صالح دانستن و نه زرق و برق مادی از بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) است. وقتی دیدگاه انسان در ارزشیابی این شد، به فكر این است که به جامعه خدمت كند؛ زیرا انسان تنها نباید خود را دریابد. 🔹 در دعای دیگر به نام دعای «مكارم الاخلاق» به ذات اقدس الهی عرض می ‌كند پروردگارا خدمت كردن به این مردم عبادت است، كسانی هم هستند كه به جامعه خدمت می ‌كنند، توفیق به ما عطا بكن كه ما جزء خدمتگزاران مردم باشیم «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی یدِی الْخَیرَ»؛[2] خدایا خیر به مردم و افراد صالح می ‌رسد، توفیقی بده كه ما جزء صالحان باشیم تا به دست ما به دیگران خیر برسد كه ما مجرای خیر باشیم؛ ما یا در مسائل فرهنگی به مردم خدمت كنیم یا در مسائل اجتماعی به مردم خدمت بكنیم یا در مسائل اقتصادی به مردم خدمت بكنیم یا در مسائل اخلاقی به مردم خدمت بكنیم، خدمتی از ما به جامعه برسد. «وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ»؛ هم توفیق خدمتگزاری را به مردم را به ما بده و هم توفیقی بده كه ما این خدمت را با منت گذاشتن باطل نكنیم، چون در قرآن كریم آمده است كه ﴿لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ اْلأَذى﴾،[3] برای اینكه اگر خدمتی كردید آن خدمت را با ریا، با سُمْعَه،[4] با منت گذاری و با تحقیر دیگران باطل نكنید. 📝 پی نوشت: [1]. الصحیفة السجادیه، دعای35. [2]. الصحیفة السجادیه، دعای20. [3]. سوره بقره, آیه264. [4]. سُمْعَه رساندن خبر عمل خوب خود به گوش دیگران است که ریا به معنای عام آن نیز محسوب می ‌شود. سمعه همانند ریا بدین جهت که فاقد قصد قربت است موجب بطلان عمل خواهد شد. 📚 دیدار جمعی از خواهران با حضرت استاد تاریخ: 1385/11/25 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از (49) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 4 ـ راز اختصاص حمد به خدا ▪ برهان دوم: همان گونه كه در بحث تفسيري گذشت، از ديدگاه قرآن كريم، سراسر عوالم هستي امكاني از آن جهت كه آفريده‌ي خداست، زيبا و نيكوست؛ پس همه‌ي جمالها از آنِ خداي سبحان است و چون حمد همان ثنا و ستايش در برابر كار زيباست، از اين رو همه‌ي حمدها از آنِ خداوند جميلِ جمال آفرين است. 🔹 لازم است به اين نكته نيز توجه شود كه زيبايي كارهاي خدا، مطلق است، نه نسبي تا تنها نسبت به خود آن ذات اقدس يا برخي اشيا خوب و زيبا باشد. فعل خدا سراسر جمال و جمال او جميلِ مطلق و كمال او كاملِ صرف است: «وكلّ جمالك جميل»، «وكل كمالك كامل» [بهشتيان به بركت آيات تشريعي به نعمت بهشت دست مي يابند. از اين رو در بهشت، برابر همين آيه، خدا را حمد مي كنند.]؛ بر خلاف كارهاي نيك ديگران كه نسبت به خود آنان خوب است، گرچه ممكن است برخي از آنها براي ديگران خوب نباشد. ▪ برهان سوم: كه حدّ وسط آن «ربوبيّت مطلقه‌ي خداوند بر سراسر عوالم هستي» است و در بحث تفسيري به اجمال گذشت، اين است كه براساس تحليلي دقيق، برپايه‌ي ربوبيّت مطلقه‌ي خداي سبحان و توحيد افعالي، در اِسناد فعل به فاعل، سهمي براي غير خدا نمي ماند؛ زيرا تنها فيض الهي است كه همه‌ي عوالم هستي را اداره مي كند و كارهايي كه به ديگران اسناد داده مي شود، جز ظهور و تجلّي فيض و فعل خدا نيست[چون سخن از اوصاف فعل خداست، نه صفات ذاتي، اسناد فعل هر فاعلي به خدا با توحيد ذاتي حق منافاتي ندارد.]. 🔹 از اين رو قرآن كريم، پيروزي رزمندگان در ميدانهاي نبرد حق در برابر باطل را از آنان نفي و به خداي سبحان اسناد مي دهد؛ چه رزمندگان بَشَري: (فلم تقتلوهم ولكنّ الله قتلهم) [سوره‌ي انفال، آيه‌ي 17.]و چه جنود نامرئي آسماني كه قرآن كريم با تعبير لطيف (وأنزل جنوداً لم تروها) [سوره‌ي توبه، آيه‌ي 26.]از آنان ياد مي كند. 🔹 درباره‌ي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز مي فرمايد: (وما رميتَ إذ رميتَ ولكنّ الله رمي) [سوره‌ي انفال، آيه‌ي 17. تعبير اين آيه‌ي كريمه درباره‌ي پيامبر خدا و نيروهاي رزمنده يكسان نيست؛ درباره‌ي رزمندگان تنها نفي مطرح است: فلم تقتلوهم، اما درباره‌ي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نفي و اثبات را به هم آميخته، مي فرمايد: وما رميتَ إذ رميتَ و اين بيانگر نوعي عظمت و شخصيّت انحصاري براي پيامبر بزرگوار اسلام است.]؛ زيرا تنها فيض خداست كه همه‌ي هستي و از جمله ميدانهاي نبرد حق با باطل را اداره مي كند 🔹 [بر اساس همين ديد توحيدي و عارفانه است كه حضرت امام خميني (قدّس سرّه الشريف) به مناسبت آزاد سازي خرمشهر فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد كرد» و درباره‌ي رزمندگان حماسه آفرين فتح المبين نيز فرمود: «از دور دست و بازوي قدرتمند شما را كه دست خدا بالاي آن است مي بوسم» (صحيفه‌ي نور، ج 16، ص 96). وصف «دست خدا بالاي آن است»، مشعر به اين است كه چون قدرت خدا به دست رزمندگان ظهور و تجلي كرده است، عارفي همچون امام خميني آن دستها را مي بوسد وگرنه عارف، دستِ غير خدا را نمي بوسد.]. از اين رو پس از شكست كافران، رزمندگان را ستايش نمي كند، بلكه قطع ريشه‌ي ستمكاران و مترفان را ذكر و از ذات مقدس خود ستايش مي كند: (فقطع دابر القوم الذين ظلموا والحمد لله ربّ العالمين)[ سوره‌ي انعام، آيه‌ي 45.]. ⬅ ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (126) 🔅🔅🔅 📌 رسالت زنان در تضمين اَمْنيّت و وظيفه آنان در تعديل بحران هاي احتمالي مملكت (3) ✅ اصل دوم. حقيقت انسانِ صالحِ سالك كه صبغه خلافت الهي را به همراه دارد، همانند قرآن كريم تجلّي ويژه خداست كه منزّه از تجافي و تهي شدن جايگاه آغازين نزول فيض مي باشد. چنين تجلّي خاص، به معناي آويختن حَبْل هويّت انسان از آسمان غيب به زمين شهادت است، و چون اين طنابِ قرآن گونه آويخته شد، نه انداخته، بنابراين يك طرف هستي بشر، فراطبيعي و غيبي است و طرف ديگر آن طبيعي و مشهود است و انسان كامل مي تواند جامع غيب و شهادت گردد و در صِحابت قرآن و عترت و اعتصام به اين دو حَبْل ناگسستني خدا از گزند نقصْ و آسيبِ عيب برهد، و به ثمر شيرين شجر شرف و شرع برسد. چنين موهبتي بهره آسمان يا زمين نشد؛ تاج كرّمنا است بر فرق سرت طوق اعطيناك آويز بَرَت جوهر است انسان و چرخ او را عَرَض جمله فرع و سايه اند و تو غَرَض [مثنوي معنوي، دفتر پنجم، ابيات 3574 ـ 3575.] ▪ و اگر از تَدَلّي به خدا و تولّي اولياي الهي ناكام شد و سهمي غير از خاكدان تن و آغِل بدن نداشت، آنگاه نه تنها فراتر از سپهر نيست، بلكه فروتر از زمين هم خواهد بود؛ (ولاتَمْشِ في الارضِ مَرَحاً انّك لَنْ تَخْرِقَ الارضَ ولَنْ تَبْلُغَ الجِبالَ طولاً).[ سوره اسراء، آيه 37.] 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نیكوترین قصّه‌ها در قرآن كریم(2) ▪ در قصّه‌ی یوسف ـ علیه السّلام ـ نیز به روح عبرت آموز و درس دهنده‌ی تاریخ زندگی آن حضرت می‌پردازد و نه به جزئیات داستان؛ از آن حضرت سخنی را نقل می‌كند كه مایه‌ی هدایت همه‌ی انسان‌هاست، او در برابر دعوت زنان می‌گوید: « قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ»[4] پروردگارا من به زندان می‌روم ولی تن به آلودگی نمی‌دهم! ▪ در ماجرای فرزندان آدم ـ علیه السّلام ـ نیز همین روش اعمال شده، در آنجا به خطر بی‌تقوایی و حسادت هشدار داده می‌شود كه حسد می‌تواند منجر به قتل برادر پاك و با تقوا گردد « قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ»[5] و به این نكته اشاره می‌شود كه ملاك قبول شدن اعمال انسان تقواست « إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»[6] و نكات آموزنده‌ی دیگری كه در این داستان آمده است. ▪ در داستان سلیمان ـ علیه السّلام ـ و قدرت و عظمت او این جمله را از آن حضرت نقل می‌كند: « هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ»[7] این قدرت و عظمت و شكوه و لشگر، همگی از فضل پروردگار من است تا مرا بیازماید كه آیا شكرگزار نعمتم یا كفران كننده‌ی آن. ▪ در قصه‌ی «ذی القرنین» و سدّ عظیم فلزی او نقل می‌كند كه وی گفت « هذا رَحْمَهٌ مِنْ رَبِّی»[8] این توانایی و این صنعت، رحمتی است از پروردگار من. این دو سخن ارزشمند به همه‌ی ما این درس را می‌دهد كه اگر هر چه داریم و اگر هر كار بزرگی در زندگی فردی و اجتماعی و در سیاست و اقتصاد و صنعت و توسعه و سازندگی انجام می‌دهیم، آن را از خود نبینیم بلكه آن را نعمتی بدانیم كه پروردگار بزرگ در اختیار ما قرار داده و همیشه باید شكرگزار وی باشیم. ▪ بنابراین، قرآن كریم كتاب هدایت و حكمتی است كه برای بیان كردن و فرود آوردن حكمت و معارف بلند و متعالی خود، قصص و تمثیل‌هایی را بیان می‌دارد و این خود یكی از علل ماندگاری و جاودانگی قرآن كریم است. ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 دشمن ما 🔹 حضرت آیت الله آملی را خدا غریق رحمت كند! در بین علما، آیات بزرگ زیاد بودند، ولی در بین بزرگان آیات بزرگ‌تر هم بود، مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی از این قبیل است. مرحوم پدرم بعد از اینكه تهران رفتیم، دستم را گرفت برد پیش مرحوم آقای آملی بزرگ، گفت این باید برود مدرسه مروی، ایشان بزرگواری كردند و یك نامه نوشتند برای متولّی مدرسه مروی؛ این بزرگواری را نسبت به ما كردند، این پنج سالی كه ما تهران بودیم به هر حال زیر نظر ایشان بودیم و ایشان هم به عنوان یك فرزند، ما را می ‌پذیرفت. 🔹 عرض كنم كه مرحوم آقای آملی فرمود هیچ كس مخالف با ما نیست مگر خود ما، هیچ كس دشمن ما نیست مگر خود ما. فرمودند به اینکه یك وقت من در عالم رؤیا دیدم كه یك شخصی دشمن من است و در عالم رؤیا به من حمله كرده است، من هم مقاومت كردم، حمله كرد، من دیدم هیچ چاره ندارم، دستش را گاز گرفتم که نجات پیدا كنم؛ بعد از شدت درد بیدار شدم دیدم دستم در دهن خود من است; یعنی در عالم خواب به ما گفتند دشمن ما خود ما هستیم، كسی به ما كاری ندارد. به هر كسی هم این‌طور نشان نمی‌ دهند. ما اگر مواظب زبانمان باشیم و احترام دیگری را حفظ بكنیم، مشكلی نداریم، هیچ مشكلی نداریم! می‌ گویند تمام اعضا و جوارح صبح كه شد وقتی زبان سؤال بكند كه حالتان چطور است؟ می گویند اگر تو بگذاری. اینکه می ‌گویند آن «قلیل الجِرم» است و «كثیر الجُرم»[احیاء علوم الدین، ج 8، ص199؛ المحجة البیضاء، ج 5، ص 191 و 192. ] همین است؛ این را مكتب، این را منبر، این را مسجد و مانند اینها به ما می ‌گویند. 📚 دیدار هیئت امنای مسجد و حسینیه هدایت آمل با حضرت استاد تاریخ: 1398/05/22 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 اهمیت آموزش قرآن به کودکان ✅اگر كودك در قرائت قرآ‌ن حاذق شد، مستحب است پدر و مادر وليمه بدهند. ✅قرآن برای کودکان و نوجوانان ايراني با خط نستعلیق نوشته بشود. 🔸لااقل بايد توافق مي‌كردند و بكنند كه بالأخره در ايران با خطّ نستعليق قرآن‌ها را طوري بنويسند كه اين نوجوان‌ها بتوانند بخوانند. 🔸بعضي از جاها خُب اين كلمه‌هايي است كه الف را خيلي كوچك مي‌نويسند يا همزه‌ها را يا واوها را كه بعضي‌ها خوانده مي‌شود بعضي خوانده نمي‌شود، فرزندان ما با اين خط آشنا نيستند. 🔸شما مستحضريد در كتاب‌هاي فقهي ما، وقتي وَليمه را تقسيم مي‌كنند -كه مستحب است انسان وليمه بدهد- اين وليمه يك اسم جامعي است براي مصاديق فراوان ... 🔸يكي از اسامي پربركت وليمه كه مستحب است در اسلام، وليمه حِذاق و وليمه حَذاق است(هم به كسر هم به فتح)، آن وقتي است كه انسان كودكش را ببرد مكتب‌خانه قرآن بخواند، او در قرائت قرآن حاذق بشود. 🔸وقتي فرزندش در قرائت قرآن حاذق شده است مستحب است پدر و مادر وليمه بدهند. 🔸اين دين است؛ حالا الآن تمام ثواب را در درجه اول امام و شهدا مي‌برند بعد مسؤولاني كه اين كودكان ما، نوجوان‌هاي ما را به قرآن آشنا كردند و مي‌كنند ... 🔸اما بالأخره دين همان‌طوري كه براي ساختن خانه، براي برگشت از سفر وليمه قائل است، اگر كودك در قرائت قرآ‌ن حاذق شد، مستحب است پدر و مادر وليمه بدهند. 🔸خب الآن اينها بخواهند قرآن بخوانند با خط عثمان‌طه و امثال ذلك براي اينها سخت است اما قرآني باشد كه اين الف‌ها باز، حروف از هم جدا باشد و با همان خط نستعليق كه عروس خطوط است براي ما ايراني‌ها اين نوشته بشود. 🔸حالا لازم نيست سطح بين‌الملل باشد تا تهمت بزنند كه ـ معاذ الله ـ ايران و جمهوري اسلامي تحريف كردند بر اساس گمان باطلشان، ولي بالأخره مصرف داخلي داشته باشد اين قرآن‌ها را بتوانند خوب بخوانند، آسان تعليم داده بشود. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره لقمان، آیات 26 الی28 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش 4 🔅 مراد از سوره‌هاى طوال و مِئين و مفصّل در قرآن كريم‌! ▪ {تلميذ:} در كتاب صَلَوة «جواهر» باب استِحبابُ قِرآءَة السّورةِ بَعدَ الحَمدِ فى النَّوافِل فرمايد:{رَوَى الْكُلَيْنِىُّ بِسَنَدِهِ إلَى سَعْدِ الإسْكَافِ أَنَّهُ قَالَ‌}:{قَالَ رَسُولُ اللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ: أُعْطِيتُ السُّوَرَ الطِّوَالَ مَكَانَ التَّوْرَاةِ، وَ السُّنَنَ مَكَانَ الإنْجِيلِ، وَ الْمَثَانِىَ مَكَانَ الزَّبُورِ؛ وَ فُصِّلْتُ بِالْمُفَصَّلِ: ثَمَانٍ وَ سِتِّينَ سُورَةً؛ وَ هُوَ مُهَيْمِنٌ عَلَى سَآئِرِ الْكُتُبِ.} «به من سوره‌هاى بزرگ بجاى كتاب تورات داده شده است، و سوره‌هاى سُنَن بجاى انجيل، و مَثانى بجاى زبور؛ و من تفضيل داده شدم بر آنها به سوره‌هاى مُفَصَّل كه شصت و هشت سوره است. و قرآن سيطره و هيمنه دارد بر سائر كتب انبياء گذشته.» 🔅 مراد در اين روايت از سوره‌هاى طِوال، و سُنَن، و مَثانى و مفصَّل چيست‌؟ ▪ { علّامه:} مراد از سُوَر طوال، هفت سوره بزرگ از اوّل قرآن بوده است كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم آنها را طوال ناميد. و عبارتند از بَقَرَة، آل عِمران، نِساء، مائدَة، أنعام، أعراف و يونس. وليكن عثمان در وقت جمع آورى قرآن، سوره أنفال و تَوبة را بر سوره يونس مقدّم داشت؛ چون عثمان سوره توبه را كه‌{بسم الله الرحمن الرحيم‌} ندارد سوره مستقلّ نمى‌داند و آنرا از متمّمات سوره أنفال مى‌داند؛ و بنابراين، اين دو سوره كه در نزد او يك سوره بودند، از سوره‌هاى طوال محسوب مى‌شده است. ولى چون به عثمان اعتراض كردند كه رسول الله سوره يونس را بعد از سوره أعراف قرار دادند و او را جزء طوال شمرده‌اند، عثمان جوابى نداشت كه‌ بگويد؛ و گفت: من از اين قرار داد رسول خدا مطّلع نبودم‌. ▪ {. و امّا سُنَن‌} كه در اين روايت آمده من جائى نديده‌ام. و آنچه در بعضى از روايات آمده است مِئين است، يعنى سوره هائيكه در حدود صد آيه هستند؛ و شايد هم سُنَن در اين روايت همان مِئين بوده و بوسيله كتابتِ كتّاب، تحريف‌ شده است. ▪ و مشهور آنست كه قرآن را به سه قسمت تقسيم مى‌كنند:{سُوَر طوال، سور مئين، سور مُفصَّلات.} غاية الامر از سوره نَبَأ{(عَمَّ يَتَساءَلُونَ)} تا آخر قرآن را{سور قِصار} هم مى‌گويند. 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ▪️مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) ▪️شرح دعای (16) 🔸 صحیفه سجادیه زبور آل محمد 🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
(امروز یک شنبه 22-10-1398) 📌 نفی طبقه ممتاز بسم الله الرّحمن الرّحیم أخبرنا حمویه ، قال حدثنا أبو الحسین ، قال حدثنا أبوخلیفه، قال حدثنامسلم بن ابراهیم أبوعمرو، عن قره، قال :حدثناعون بن عبد الله بن عتبه، قال کسی أبوذر بردین ،فاتزر بأحدهما وارتدی بشمله، وکسا غلامه أحدهما، ثم خرج إلی القوم فقالوا له یا أباذر لولبستهما جمیعا کان أجمل . قال أجل ، ولکنی سمعت النبی (صلی الله علیه وآله ) یقول أطعموهم مما تأکلون ، وألبسوهم مما تلبسون . 📚 «امالی شیخ طوسی، صفحۀ 403» ▪ شخصی دو قطعه برد یمنی را به جناب ابی ذر هدیه کرد. برد یمانی، پارچۀ درجۀ یک مورد استفاده بوده است. وقتی دو قواره میدادند، یعنی: یکی را به کمرش ببندد، یکی را روی دوشش بیندازد. لباس متعارفی در آنوقت بوده است، مثل حالت احرام، لنگی ببندند و روی دوششان هم یک چیزی بیندازند. فاتّزر بأحدهما و ارتدی بشملة، جناب ابی ذر آن قسمت ازار را که به کمر میبندند، خودش برداشت و استفاده کرد، اما آن که بعنوان رداء روی دوش می اندازند، آن را به غلامش داد، خودش یکی را برداشت، غلامش هم یکی را صاحب شد. ▪ مردم به او گفتند: اگر هر دو برد را خودت میپوشیدی، یکی را ازار میکردی، دیگری را دوش میانداختی؛ این، قشنگتر و بهتر بود. چرا اینطور کردی؟! قوارهها را لنگه به لنگه کردی! ایشان «فرمود: بله، قشنگتر بود ▪ و لکن از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شنیدم که میفرمود: از آنچه خودتان میخورید، از همان غذا به غلامتان، به خدمتکارتان بدهید! و از آنچه خودتان میپوشید، به خدمتکارتان بپوشانید! ▪ اسلام، این است. نفی طبقۀ ممتاز، این، جزو مبانی و اساس اسلام است. نباید طبقۀ ممتازهای درست بشود، همه مثل هم. ▪ البته در بین آحاد مردم، یکی بالاتر است، یکی پائینتر است، این، اشکالی ندارد، در شرع مقدّس پیشبینی هم شده، مانعی هم ندارد. یکی فقیر است، یکی غنی است اما در جامعه یک طبقۀ ممتازی بوجود بیاید که امتیازات بارزی نسبت به طبقۀ فقیر داشته باشد، این را اسلام قبول ندارد. ▪ و زهد جناب ابی ذر همین چیزها است. این همان چیزی است که متأسفانه بعد از پیغمبر با گذشت چند سالی، این خواستۀ اسلام و این مبنای اسلامی نقض شد! بنده یک وقتی در خطبۀ نماز جمعه مفصّل شرح دادم که از صحابۀ بزرگ چه کسانی سمت دنیا رفتند و طبقۀ ممتاز را درست کردند. ▪ ما هم باید مراقب باشیم، در جمهوری اسلامی سعی کنیم طبقۀ ممتاز درست نکنیم، سعی کنیم اشرافیگری را تقویت نکنیم. متأسفانه یک عده ای بطور قهری، بر اثر تربیتهای غلط به این سمت حرکت میکنند، لکن این نباید عمومیت پیدا کند! این خطر وجود دارد که واقعاً عمومیت پیدا کند . ☘☘☘ 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ▪️مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) ▪️شرح دعای (17) 🔸 صحیفه سجادیه زبور آل محمد 🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت6:نگاهی به نکته های تفسیری آیه 1 سوره مسد ▪ «تَبَّتْ»: هلاک شد. نابود گردید. این فعل برای دعا است و به معنی: هلاک باد و نابود باد! «یَدَا أَبِی لَهَبٍ»: دو دست ابولهب. تسمیه کلّ به اسم جزء است و مراد از دست، ذات او است . ▪ «تَبَّ»: هلاک و نابود گردید. فعل ماضی برای تحقّق است و خبر از آینده قطعی می‌دهد. ابولهب عموی پیغمبر بود و سرسخت‌ترین دشمنان آن حضرت بشمار می‌آمد. دائماً او و همسرش أمّ جمیل بر ضدّ اسلام و برای اذیّت و آزار مسلمین در تلاش و تکاپو بودند ✅ ۱ - خداوند، با نفرین بر ابولهب، او را به ضایع ساختن دستاوردها و تلاش هایش تهدید کرد. (تبّت یدا أبى لهب و تبّ) 🔹 «تَبٌّ» (مصدر «تبّت» و «تَبَّ»); یعنى، هلاکت .«تَبٌّ» و «تبابٌ» به معناى قرار گرفتن دائم در خسارت است . «تبّت یداه»; یعنى، دست هاى او ضایع شدند و زیان دیدند . زیان دیدن دست، کنایه از هدر رفتن تلاش ها و دستاوردها است. ✅ ۲ - ابولهب، مورد نفرین و تهدید خداوند، به گرفتارى در هلاکت و فرجامى زیان بار (و تبّ) 🔹 فاعل «تبّ»، ابولهب است و نفرین خداوند به شخص او تعلق گرفته است. از آن جا که معناى حقیقى نفرین، درباره خداوند تصور ندارد; مراد تهدید و توبیخ خواهد بود. ۳ - تلاش شدید ابولهب، براى انهدام اسلام و رویارویى با پیامبر(ص) (تبّت یدا أبى لهب) 🔹 نفرین بر دستان ابولهب، حاکى از دست زدن او به فعالیت هایى در برابر آیین الهى است و نفرین خداوند، نشانگر شدت تلاش هاى او است. دست ها بدین جهت مطرح شده اند که کارآمدترین اعضا در تلاش اند و سیاق کلام، آن را به دیگر اعضاى مفید نیز سرایت مى دهد. ۴ - ابولهب، در رویارویى با اسلام، ناکام ماند و دستش از رسیدن به مقصود، کوتاه شد. (تبّت یدا أبى لهب و تبّ) 🔹 استفاده از فعل ماضى در دعا و نفرین، براى حتمى دانستن آن است. برخى گفته اند: «تبّت» نفرین است و «تبّ» خبر. در این صورت برداشت یاد شده، وضوح بیشترى مى یابد. ✅ ۵ - ابولهب، با آتش جهنم ملازم خواهد بود. 🔹 (أبى لهب) نام عموى پیامبر(ص)، «عبدالعزّى» بوده است. استفاده از کنیه او - که یادآور کلمه لهیب (شعله آتش) است - مى تواند گرفتارى همیشگى او را به لهیب دوزخ مطرح سازد. ✅ ۶ - خویشاوندى مخالفان اسلام با پیامبر(ص)، مانع نکوهش خداوند از آنان نیست. (تبّت یدا أبى لهب و تبّ) ✅ ۷ - آرزوى مرگ و زیان کارى براى دشمن دین و نفرین بر او، کارى پسندیده است. (تبّت یدا أبى لهب و تبّ) ✅ ۸ - شکست خوردن ابولهب و بى ثمر بودن تلاش هاى او در برابر اسلام، از پیشگویى هاى قرآن (تبّت یدا أبى لهب و تبّ) 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت6:نگاهی به نکته های تفسیری آیه 2 سوره مسد ▪ «مَآ أَغْنَی عَنْهُ»: بدو سودی نبخشید «مَا»: چیزی که. مراد شغل و مقام است. ✅ ۱ - ابولهب، داراى ثروت چشمگیر و دست مایه هاى فراوانى بود. (ماله و ما کسب) 🔹 در فرق «مال» و «ما کسب»، سه وجه گفته شده است: 🔸 ۱. «مال» ثروت و «ما کسب» نتیجه عمل است; 🔸 ۲. «مال» ثروت و «ما کسب» جاه و مقامى است که شخص آن را به دست آورده است; 🔸 ۳. «مال» سرمایه و «ما کسب» درآمد آن است. ✅ ۲ - ابولهب، ثروت و موقعیت هاى اکتسابى خویش را، نجات بخش از تهدیدهاى الهى مى دانست. (ما أغنى عنه ماله و ما کسب) ✅ ۳ - ثروت ابولهب و جاه و مقامى که کسب کرده بود، او را از گرفتارى به هلاکت و ناکامى در تلاش هایش، رهایى نبخشید. (تبّت یدا أبى لهب و تبّ . ما أغنى عنه ماله و ما کسب) 🔹 «أغنى عنه»; یعنى، منصرف ساخت و بازگرداند از او (برگرفته از نهایه ابن اثیر). به قرینه آیه قبل و بعد، مراد بازداشتن از هلاکت و آتش جهنم است. ✅ ۴ - اعمال ابولهب، حبط شده و سودى به حال او ندارد. (ما أغنى عنه ماله و ما کسب) تعبیر «ما کسب»، بر اعمال و نتیجه آنها صادق است. ✅ ۵ - اعتماد به ثروت در برابر تهدیدهاى الهى، خطرى در کمین ثروتمندان (تبّت یدا أبى لهب و تبّ . ما أغنى عنه ماله و ما کسب) ✅ ۶ - ثروت و مقام، نمى تواند مانع تحقق نفرین خداوند باشد و عذاب او را دفع کند. (ما أغنى عنه ماله و ما کسب) به قرینه آیه بعد، جمله «ما أغنى ...» به دفع آتش جهنم نیز نظر دارد. 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (50) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 4 ـ راز اختصاص حمد به خدا ▪ نكته: بر اين اساس، قرآن كريم كه بهشت را پاداش و جزاي عمل مؤمنان صالح مي داند: (ونودوا أن تلكم الجنّة أورثتموها بما كنتم تعملون) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 43.] 🔹 و يا سخن از خريدن جان و مال مؤمنان در برابر بهشت دارد: (إن الله اشتري من المؤمنين أنفسهم وأموالهم بأنّ لهم الجنّة) [سوره‌ي توبه، آيه‌ي 111.] 🔹 ويا از قرض الحسنه‌ي بندگان به خداي غني سخني دارد: (من ذاالذي يقرض الله قرضاً حسناً) [سوره‌ي حديد، آيه 11.]، همه‌ي اينها براي تشويق است، نه بيانگر استحقاق؛ 🔹 زيرا مِلك و مُلك آسمانها و زمين از آن اوست: (ولله ملك السماوات والأرض) [سوره‌ي آل عمران، آيه‌ي 189.]، (له ما في السماوات والأرض) [سوره‌ي بقره، آيه‌ي 116]، (أمّن يملك السمع والأبصار) [سوره‌ي يونس، آيه‌ي 31.]وسراسر عالم هستي ستاد و سپاه اوست: (للّه جنود السماوات والأرض) [سوره‌ي فتح، آيه‌ي 7.]؛ 🔹 نه غير خدا مالك چيزي است تا آن را به خدا بفروشد و نه خداي غني فاقد چيزي است تا آن را در داد و ستد يا استقراض از بنده‌ي خود دريافت كند: «فَلَمْ يَستنصركم من ذُلٍّ ولم يستقرضكم من قُلّ، استنصركم وله جنود السماوات والأرض وهو العزيز الحكيم واستقرضكم وله خزائن السماوات والأرض وهوالغنىّ الحميد وإنما أراد أن يبلوكم أيّكم أحسن عملاً»[ نهج البلاغه، خطبه 183، بند22.]. ▪ بنابراين، تعبيراتي مانند اجر، بيع، شراء، ياري كردن خدا و پرداخت قرض الحسنه به او، همه براي تشويق مؤمنان به عمل صالح است؛ همانند وعده اي كه پدر مهربان در مقابل تحصيل علم به فرزند خويش مي دهد؛ با اين كه پدر به تحصيل او نيازي ندارد. پس فاعلِ كار و مالك حقيقي خداوند سبحان است؛ اما كار او به دست رزمندگان محقق مي شود: (قاتلوهم يعذّبهم الله بأيديكم)[ سوره‌ي توبه، آيه‌ي 14.]. بنابراين، كسي كه توفيق حفظ و ياري دين خدا را مي يابد، بايد بيش از ديگران شاكر خدا باشد؛ زيرا دست او مظهر فيض خداي فياض شده است. ⬅ ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(امروز دو شنبه 23-10-1398) 📌 محاسبات الهی أخبرنا حمویه ، قال حدثنا أبو الحسین ، قال حدثنا ابن مقبل ، قال حدثنا عبد الله بن شبیب ، قال حدثناإسحاق بن محمدالفروی ، عن سعید بن مسلم ، عن علی بن الحسین ، عن أبیه ، عن علی (علیهم السلام )، قال قال رسول الله (صلی الله علیه وآله ) من رضی من الله بالقلیل من الرزق ،رضی الله منه بالقلیل من العمل ، وانتظار الفرج عباده. 📚 «امالی شیخ طوسی، صفحۀ 405» ▪ یک معادلۀ اینطوری در محاسبات الهی وجود دارد. البته این معنایش این نیست که حتماً بایستی به رزق قلیل راضی بشوید؛ نه، اگر دنبال رزق غیرقلیل هم حرکت کردید، تلاش کردید، این روایت آنرا نفی نمیکند، اما اینطور است که اگر کسی دارای رزق کمی است، رزق واسعی ندارد، خداوند به عمل قلیل او راضی میشود. 🔹 رزق واسع نداشتن دو گونه است: تارةً پول ندارد مثلاً، و تارةً پول دارد، دندان ندارد! یا پول دارد، مشکلات جسمی دارد، مثلاً بیماری قند دارد، نمیتواند استفاده کند! رزق کم، اینها هم هست. یعنی: کسانی هستند که امکانات مالیشان خوب است، لکن از تمتّعات گوناگون زندگی نمیتوانند بهره ببرند بخاطر مثلاً عوارض جسمانی. 🔹 به هر حال، اگر کسی که مبتلای به کم رزقی است، راضی به قضای الهی بود، و گفت: «الحمد لله ربّ العالمین» ، خدای متعال از او راضی خواهد شد بقلیل من العمل، خدای متعال توقع عمل زیاد از این شخص ندارد. 🔹 یک نقطۀ مقابلی هم دارد وآن این است که: اگر شما رزق کثیر داشتید، خدای متعال از شما عمل کثیر میخواهد. این است. اگر زندگی خوبی دارید، زندگی راحتی دارید، از نعَم الهی استفاده میکنید، اینجا عمل را باید افزایش بدهید! 🔹 البته عمل ما که ارزش مقابله و معادلۀ با نعَم الهی را ندارد، در دعای ابوحمزه میخوانیم: «و ما قدر اعمالنا فی جَنب نعَمک» ، این که معلوم است اما بالاخره همان مقداری که می توانیم، اگر خدای متعال به ما وسعت رزق داده است، ما هم باید در امر عبادت الهی وسعت بدهیم. 🔅🔅🔅 ▪ بعد فرمود: و انتظار الفَرَج عبادة. این انتظار فرج، فقط «انتظار فرج به معنای ظهور حضرت ولی عصر سلام الله ّعلیه وعجل الله فرجه نیست، مطلق فرج است. 🔹 نفس اینکه انسان انتظار فرج داشته باشد، یعنی اگر در یک شدّتی قرار دارد، انتظار داشته باشد که آن شدّت برطرف بشود. این، یعنی چه؟ یعنی اینکه: شما هرگز در هیچ شرائطی نباید ناامید بشوید! 🔹 در هیچ شرائطی، شما امید را از دست ندهید! فرض کنید انسان در یک تونلی گیر افتاده که مَدخل تونل را مثلاً یک سنگی بسته، انتهای تونل هم بسته است، در یک چنین وضعی هم انتظار فرج داشته باشید! یعنی خدای متعال ممکن است یک تفضّلی بکند، فرض کنید گوشه ای از سقف بریزد، راهی باز بشود، انسان بیرون برود. 🔹 در هیچ شرائطی انسان نباید احساس بن بست بکند، بلکه بایستی همیشه انتظار فرج داشته باشید. در مورد این انتظار فرج میفرمایند: عبادت است. ☘☘☘ 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
اثر مولف گرانقدر حضرت آیت الله 📌 مفاتیح‌الحیاة کتابی حدیثی رفتاری، اثر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی که به جلد دوم و مکمل مفاتیح‌الجنان شهره شده‌است و تأکید آن بیشتر بر روایاتی است که به رفتارهای فرهنگی ـ اجتماعی و حوزه اخلاق و حقوق اجتماعی مربوط می‌شود. این کتاب در بهار سال ۱۳۹۱ به‌وسیله نشر اسراء منتشر شد. این کتاب توسط گروهی از نویسندگان حوزه علمیه قم تحت نظارت جوادی آملی به نگارش درآمد. ☘☘☘ 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom 👇👇👇