eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله دیدارجمعی از دانشجویان و جوانان شهر «آدیامان» ترکیه 📌جهان اسلام ج با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با دیدار کردند.آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: 🔷دین حریم شخصی هر انسانی است و در نهاد هر کسی، میل به دین وجود دارد چرا که دین با ابدیت بشر در ارتباط است. 🔷 انسان موجودی ابدی است و هرگز از بین نمی رود و تا ابد زنده است اما همچون مسافری از دنیا به برزخ و از برزخ به قیامت و از قیامت –انشالله- به بهشت می رود. 🔷 هر چیزی در این جهان یک عمر مشخص دارد و روزی عاقبت از بین می رود؛ «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ»، اما چون انسان یک موجود ابدی است و سفر ابدیت را در پیش دارد باید یک توشه ابدی تهیه کند که در این سفر همراه او باشد و غیر از توحید، وحی، نبوت، امامت و ولایت هیچ چیز دیگر نمی تواند چنین ویژگی را داشته باشد؛ «وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالإكْرَامِ». 🔷 اگر کسی عمرش را در راه دین و علم صرف نکند مانند درختی است که گرچه شاخه های آن رشد می کند اما ریشه آن در خاک و لجن است. 🔷قرآن کریم فرمود که مزد رسالت «الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» است؛ نکته این آیه اینجاست که «فی القربی» ظرف مستقر است؛ یعنی مودتِ مستقر، ریشه دار و زوال ناپذیر، اجر رسالت است. 🔷جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت عالمانه نیازمند است، قرآن در موارد متعدد مسلمانان را به وحدت دعوت کرده است و ائمه علیهم السلام نیز که عِدل قرآن کریم هستند، هرگز مردم را به اختلاف دعوت نکردند، بلکه فرمودند حق را معرفی کنید. 🔷جوانانی که استعداد خوب و مناسبی دارند طلبگی و فرصت انس با قرآن و عترت را از دست ندهند، شما وقتی طلبه شدید بهتر می توانید حق را دریابید و آن را به دیگران معرفی کنید. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت الله 📌 ادب دعا 🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
👈کسی که درپیدا کردن راه کمال سراز پا نمی‌شناسد باید بداند تنها راه رسیدن به کمال، طلب است وبس. آب کم‌جو، تشنگی آوربه دست تا بجوشد آبت ازبالا و پست. @rahighemakhtoom
👇👇👇
📌نماز مقبول 🔹 نمازگزار باید بداند و مطمئن باشد وقتی به زیارت لطف الهی می ‌رود، لطف الهی هم به دیدار او خواهد ‌آمد. وقتی فیض و لطف خدا به دیدار نمازگزار آمد به او شرح صدر عطا می ‌كند، این شرح صدر و نورانیت دل همان است كه به‌ عنوان اثر نماز در قر‌‌‌‌آن مطرح است كه ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ﴾[ سوره عنکبوت, آیه45.] و ما اگر خواستیم ببیینیم نماز ما مقبول شد یا مقبول نشد دو راه دارد؛ یك راه در آخرت كه اعمال را می‌‌‌‌ سنجند روشن می ‌شود، یك راه هم در دنیا و آن این است اگر نمازگزار موفق شد از گناه بپرهیزد و به گناه آلوده نشود معلوم می ‌شود نماز او مقبول شد، زیرا نماز آن است كه جلوی بدی ها را بگیرد و اگر ـ معاذ الله ـ در عین حال كه نماز می‌ خواند دست به تباهی می‌ زند و ‌‌‌‌آلوده می ‌شود، این [شخص] مطمئن باشد كه نماز او گرچه صحیح است قضا و اعاده ندارد، لكن مقبول نشد؛ زیرا ماهیت نماز هر چند اعتباری است، ماهیت این امر اعتباری به یك حقیقت تكیه می ‌كند و آن نورانیت دل است و نورانیت دل مانع آلوده شدن است، زیرا كوثر جلوی تكاثر را می ‌گیرد. 🔹 دین كوثر است، اطاعت خدا كوثر است، قرآن و ولایت اهل ‌بیت (علیهم السلام) كوثرند و نماز ستون دین است، ستون دین كوثر خواهد بود و كوثر جلوی هر تكاثری را خواهد گرفت. بنابراین اگر خواستیم ببینیم نماز ما مقبول شد یا نه، اثر تربیتی او را كاملاً در خود محاسبه و ارزیابی كنیم. 📚 همایش نماز و حجاب ـ سالن دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان تاریخ: 1391/02/09 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 آنچه باید در مساجد گفته شود ✅ چون در مسجدها اين حرف‌ها نيست اينها خيال مي‌كنند دين كارآمد نيست. 🔸مسجد تنها جاي اين نيست كه انسان بگويد نماز بخوان! روزه بگير! 🔸مسجد جاي اين است كه نماز بخوان! روزه بگير! وقتي چراغ قرمز است توقف كن! بيش از سرعت مجاز نرو! به اين موتورسوار بگويند بيش از سرعت مجاز نرو اين‌قدر كُشته ندهيد! اين‌قدر تصادف نشود! 🔸اينها بايد در مسجد گفته شود! اين مفاتيح‌الحيات براي همين است. تنها مفاتيح‌الجنان را ائمه نگفتند، اينها را هم گفتند! 🔸خب همان كه گفت اگر نافله بخواني اهل بهشتي، همان او گفت اگر مزاحم فضا نشوي، مزاحم راه نشوي، سدّ معبر نكني، اين شيشه شكسته را برداري، همين است! 🔸فرمود اگر كسي جلوي آتش‌سوزي را بگيرد، جلوي سيل را بگيرد، نگذارد آتش خانه كسي را آسيب برساند، نگذار سيل به خانه كسي آسيب بزند «وَجَبَت لَهُ الجنّة» اين را همان ائمه گفتند: «مَن رَدَّ عن قومٍ مِن المسلمين عادية ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لهُ الجنّة»( الكافي، ج5، ص55) 🔸اينها بايد در مسجدها گفته شود تا [به] اين شيعه‌ها -اينها كه پيرو اهل بيت‌اند و حرف اهل بيت را گوش مي‌دهند، چه اينكه گوش مي‌دهند- بگويند آقا سرعت ممنوع است! وقتي چراغ قرمز هست نبايد حركت بكنيد! چون در مسجدها اين حرف‌ها نيست اينها خيال مي‌كنند دين كارآمد نيست. 🔸ما كه در مسجد سخنراني مي‌كنيم، در مسجد امامت مي‌كنيم، هم بايد آن احكام اساسي عبادي را بگوييم هم اين كارآمدي دين را بگوييم.اگر اينها را ديگران گفته بودند مي‌گفتيم خُب حرف ديگران است امّا همه اينها را ائمه گفتند... 🔸خب بايد در بين مردم بگوييد! به مردم بگوييم چيزي خريديد سند داشته باشيد! به حافظه اكتفا نكنيد! بسياري از اين پرونده‌ها در اثر اين است كه به حافظه اكتفا كردند قرض دادند بدون سند، قرض دادند بدون شاهد، چيزي خريدند بدون سند، چيزي خريدند بدون شاهد! 🔸اين آيه 282[سوره بقره] طولاني‌ترين آيه قرآن است فرمود زندگي‌تان را سامان بدهيد! 🔸خب غرض اين است كه اين ديني كه براي همه امور مي‌گويد سند تنظيم كنيد! ده دينار قرض داديد سند تنظيم كنيد!، اين دين براي كتاب خدا سند تنظيم نمي‌كند؟ همين‌طور رها مي‌كند و مي‌رود؟ اين معقول نيست! 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره نصر.docx
15.7K
(تودیع) سوره نصر 📌 نگاشت 7: پویش موضوعی سوره نصر(تودیع) ✅فایل متنی پویش موضوعی حاوی بیش از150 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش7 🔅 خود حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم معجزه بوده‌اند ▪ {تلميذ:} اين مسأله بسيار عجيب است كه رسول الله با آنكه خطّ نداشتند و آيات را خود نمى‌نوشتند، اين سوره‌ها و سائر سوره‌ها را بعد از نزول، بدون يك كلمه يا يك حرف كم و بيش مى‌خواندند. 🔸 معلوم است كه بمجرّد آنكه وَحى نازل مى‌شد، حضرت كُتّابِ وَحى را مى‌خواستند و به آنها بازگو نموده، و آنها مى‌نوشتند؛ و در تمام مدّت عمر آنحضرت ديده نشد كه قلمى بدست گيرند و چيزى بنويسند. اصولًا آيا مى‌توان اين را شدّت قوّه حافظه ناميد؟ 🔸 آيا در تمام دوران بشريّت چنين امرى نظيرش ديده شده است؟ آيا سخنگو و خطيبى، گرچه ماهرترين و پر حافظه‌ترين خطباى جهان باشد، بدون ضبط سخنان خود به نوشتن، و يا به آلت ضبط صوت، توانسته است فقط دو دقيقه عين عبارات انشاء شده خود را در هنگام خطابه و سخن گفتن، بعداً بدون يك حرف پس و پيش يا كم و زياد بازگو كند؟ اين خود يك معجزه بسيار عجيب و غريب و آشكارى است‌ ✅ {. علّامه:} آرى مطلب همينطور است كه مى‌گوئيد! رسول الله آياتِ قرآن را بدون يك حرف پس و پيش، و يا كم و زياد مى‌خواندند؛ و حتّى چه بسا مردم، قرآن را كه از حفظ مى‌كردند، در نزد رسول الله تصحيح مى‌نمودند. 🔸 و از قرآن گذشته آنحضرت عينِ عباراتى را كه سالها قبل فرموده بودند، در موضع حاجت بازگو مى‌كردند؛ كأنّه اين عبارت را در همين ساعت فرموده‌اند. 🔸 در هنگام رحلت آنحضرت كه حضرت فاطمه سلامُ اللهِ عَليها بسيار ناراحت بود؛ و گريه مى‌كرد و وَاسَوْأَتَاه مى‌گفت، و وَاسَوْأَةَ أَبِى مى‌گفت كه بقول ما فارسى زبانان وَاوَيلايش بلند بود، حضرت به او فرمودند: اى فاطمه اينطور سخن مگو! 🔸 همان كلمات را بگو كه من در مرگ إبراهيم فرزندم گفتم:{الْقَلْبُ يَحْزَنُ، وَ الْعَيْنُ تَدْمَعُ، وَ لَا نَقُولُ إلَّا حَقًّا؛ وَ إنَّا بِكَ يَا إبْرَاهِيمُ لَمَحْزُونُونَ. «1» «دل غصّه دار است و چشم اشكبار، و ما سخنى غير از حقّ نمى‌گوئيم؛ و اى إبراهيم ما درباره تو اندوهناك هستيم.» 🔸 ببينيد: پيغمبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم در حال سَكَرات موت، كه مرض از هر جانب بر او غالب شده و حال عادى آنحضرت را تبديل به سنگينى و انقلاب نموده است؛ در آنحال شديد، عين عباراتى كه سالها قبل در مرگ إبراهيم فرموده، بازگو ميكند؛ اين عجيب معجزه‌اى است‌ . 🔸 آرى، اين احاطه بر ملكوت است و سيطره بر عالم معنى، و ربطى به قوّه حافظه مادّيّه ندارد؛ يعنى قوّه حافظه اى كه در بدن، و ببدن تعلّق دارد، گرچه اصل قوّه حافظه مجرّد است. ▪ {تلميذ:} چقدر تفاوت است بين اين كلام شما كه حتّى يك جمله عادى رسول الله را در حال شدّت مرض مرگ دقيقاً بررسى نموده و حكايتش را از متن واقع مبيَّن ساخته‌ايد؛ و بين قول عُمَر كه گفت:{قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ؛ إنَّ الرَّجُلَ لَيَهْجُرُ.} «دَرد بر اين مرد غالب شده است؛ و بنابراين، اين مرد هذيان مى‌گويد.» =========== (1). علامه آية الله سيد شرف الدين عاملى رحمة الله عليه در كتاب النص و الاجتهاد طبع دوم، ص 231 از صحيح بخارى در ابواب جنائز آخر ص 54 ص 155 از جزء اول در باب قول النبى صلّى الله عليه و آله 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 براندازی قرآن ✅ 1) وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِينَ . سوره البقرة (2) : آيه 193 و با آنها جنگ كنيد تا فتنه ريشه‏ كن شود و دين خداى يگانه، حاكم گردد. پس اگر از تجاوز دست كشيدند، آنها را رها كنيد كه حمله و تجاوز جز بر ستمكاران روا نيست . ✅ 2) وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُم ( سوره الحج (22): آيه 78) و در راه خداوند چنانكه سزاوار است جهاد كنيد اوست که شما را برگزید ✅ 3) وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (سوره التوبة (9): آيه 12) ولى اگر آنها سوگندهاى خود را پس از پيمانشان زير پا گذاشتند و دين شما را مورد طعن و طنز قرار دادند، با سردمداران اين كافران كه مردمانى بى‏اعتنا به عهد و سوگند خود هستند پيكار كنيد تا شايد [از سوگند شكنى و پيمان شكنى‏] دست بردارند ✅ 4) يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (سوره آل‏عمران (3): آيه 200) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! در برابر ناملايماتِ راه دين شكيبا باشيد و در مقابله با دشمن استقامت بورزيد و روابط متقابل بين افراد خودتان را استحكام ببخشيد و از عدم اطاعت خداوند بپرهيزيد تا رستگار شويد. ✅ 5) قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ سوره الأعراف (7): آيه 33 . بگو: «چيزهايى كه آفريدگار پروردگار من تحريم فرموده عبارتند: از اعمال زشت چه پنهان چه آشكار، گناهكارى سركشى ناروا و نيز شريك براى خداوند قائل شدن، در حالى كه خداوند دليلى بر حقّانيت آن نازل نفرموده و يا سخنهايى از سر جهل درباره‏ى خداوند گفتن. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حسن زاده.apk
11.56M
عنوان : نرم افزار مجموعه آثار علامه حسن زاده آملی 📖موضوع نرم افزار : مجموعه آثار @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 معناي واقعي ✅ پس از بیعت، هر گونه تصرّفي در جان و مال به غير اذن خدا غاصبانه است. 🔸بيعت معنايش بيع است، اگر كسي جانش را نفروشد به خدا كه بيعت نيست! اگر فرمود فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ، در برابر إِنَّ اللّهَ اشْتَرَي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم يك شراء و اشتراء است، يك بيع است. 🔸اگر خدا خريدار است و انسان فروشنده، اگر نفروخت بيع نكرد! با خدا و پيامبر بيعت نكرد! اگر فروخت يعني جانش را و مالش را در راه خدا فروخت، هر گونه تصرّفي در جان و مال به غير اذن خدا غاصبانه است. 🔸الآن آدم مي‌تواند دهنش را باز كند هر حرفي بزند؟ چشمش را باز كند هر كسي را ببيند؟ گوشش را باز كند هر چيزي را بشنود؟! تصرّف غاصبانه معنايش همين است! آدم كه حق ندارد روي فرش مردم، روي مال مردم، روي خانه مردم برود! براي اينكه چيزي را كه به مردم فروخت ديگر براي آنهاست. 🔸اگر ما واقعاً با خدا و پيامبر بيعت كرديم يعني بيع كرديم، يعني جان و مال و امثال اينها را به خدا داديم، ديگر بعد براي ما نيست؛ اگر خواستيم در جانمان، مالمان، جوارح و جوانحمان تصرّف بكنيم بايد صاحب‌مال اجازه بدهد. 🔸پس اگر كسي غيبتي را گوش داد، در گوش تصرّف غاصبانه كرد؛ اگر غيبتي كرد، در زبان تصرّف غاصبانه كرد و هكذا در ساير معاصي. 🔸 خب اينكه گفته شد إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ همين است؛ براي اينكه تمام كارهاي ما بايد به اذن خدا باشد؛ قاعده‌اش هم همين است. 🔸اگر كسي چيزي را واقعاً به ديگري فروخت اگر بخواهد در آن تصرّف بكند بايد به اذن آن ديگري باشد؛ آن وقت از طرفي بفروشد به حسب ظاهر، ثمن را بگيرد بخورد بعد به ميل خودش تصرّف بكند اين ديگر مي‌شود أفرأيتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ 🔸فرمود شما تعهّد سپرديد خدا هم فرمود أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ؛ من به وعده‌ام وفا مي‌كنم خُب امر الهي نسبت به وفاي عهد است، نهي الهي نسبت به ناقض عهد الهي است كه يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ را نهي كرده. اينجا هم فرمود وَلَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ كه در صحنه‌هاي نبرد پشت نكنند لاَ يُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ به دَبر و پشت خود رو نكنند، از پيغمبر روي برگردان نباشند. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 علم و عدل مهدوی 🔹 مهم ‌ترین كاری كه وجود مبارك حضرت بعد از ظهور انجام می ‌دهد همین است كه علم و برهان را به جای مظنّه, سوء ظن و مانند آن می ‌گذارد, عدل را به جای هوس می ‌گذارد. این كتاب موجز و متقن, نظام جاهلی را در همین دو عنصر می‌ داند: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ‏﴾[1] در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُس‏﴾[2] در بخش انگیزه; یعنی اینها براساس گمان زندگی می کنند و براساس میل به سر می ‌برند، در حالی که باید براساس علم زندگی كنند و با عدل به سر ببرند. [1]. سوره انعام, آیه116. [2]. سوره نجم, آیه23. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/15 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ منکر ، طعم فقه را نچشیده است! آیت الله العظمی جوادی آملی(صبح امروز در جلسه درس خارج فقه): 🔺مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر ، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می کند، می فرماید: کسی که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً). این گویا اصلاً مزه فقه را نچشیده! 🔺بالاخره این دین و قوانین یک می خواهد یا نمی خواهد؟! این احکام شرعی و دستورهای الهی یک می خواهد یا نمی خواهد؟! 🔺در زمان امام و پیغمبر (علیهم السّلام) که مشخص است، در بالاخره یک مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟! 🔴حالا یک وقتی ما اختلاسی و نجومی داریم، این تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر شکست خورد! @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (130) 🔅🔅🔅 بسم الله الرحمن الرحيم و ايّاه نستعين با تحيّت و دعا 🔹مرقوم شريف[اين مطالب پاسخ استاد به نامه يكي از ارادتمندان خود ايشان است.]كه حاوي برخي از سؤال هاي فقهي و بعضي از پرسش هاي اجتماعي و خانوادگي بود، دريافت شد. عنايت به پاره اي از معارف الهي در باره انسان و دين، پاسخ درخواست هاي مكتوب را تأمين مي كند: ✅1. حقوق فراواني كه براي انسان ثابت است، مانند استقلال، آزادي و ...، مرهون كرامت هويّت او است؛ (لقد كرّمنا بني آدم ... ).[ سوره اسراء، آيه 70.] ✅2. كرامت انسان در گِرو خلافت او است كه جانشين خالق خود در زمين است؛ (انّي جاعل في الأرض خليفةً).[ سوره بقره، آيه 30.] ✅3. خلافت انسان كه منشأ كرامت او است، تكاليف زيادي را به همراه دارد كه بازگشت همه آنها به تحليل ژرفاي خلافت است، زيرا خليفه آن است كه قانون مُسْتَخلف عنه، يعني خداي سبحان را اجرا كند، نه آنكه در حاشيه اَمن مائده خلافت بنشيند و از مأدُبه آن خوانِ الهي طعام كرامت برگيرد و در موقع عمل بر محورِ (اَفَرأيتَ مَنِ اتّخذ اِلهَه هَواه) [سوره جاثيه، آيه 23.]حركت كند. ❇️صلاحِ انسان كه از كرانه هاي نامعلوم نيستي تا به اقليم هستي اين همه راه آمد و آنچه در پيش دارد، مراحلي بيش از آن است كه پشت سر گذاشت؛ (انّك كادحٌ إلي ربّك كدحاً فملاقيه) [سوره انشقاق، آيه 6.]، براي او مستور است: (عسي اَن تُحبّوا شيئاً و هو شرّ لكم ... ) [سوره بقره، آيه 216.]؛ (لا تَدْرونَ اَيّهم اَقرب لكُم نفعاً)،[ سوره نساء، آيه 11.]لذا ممكن است طَلاحي را فَلاح، طَغْوايي را تَقوي و بالاخره سَرابي را سَرِآب بپندارد و وَهْنِ واقعي را عِزّت تلقي كند. بنابراين، بهترين راه عزيز شدن امتثال دستور خداي عزيز حكيم است. (مَن كان يُريد العزّة فلله العزّة جميعاً... ) [سوره فاطر، آيه 10.] 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
18 📌وضوی حاضر حضور نماز 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 ذلیل کننده حق 🔹 «وَ قَالَ علیه السلام فِی الَّذِینَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ ینْصُرُوا الْبَاطِلَ‏»؛[نهج البلاغه، حکمت13] عده ‌ای نظیر همان بعضی از اصحاب سقیفه که اینها نه در جنگ جمل، نه در جنگ صفین و نه در جنگ نهروان کاری با حضرت امیر نداشتند یا جبهه او را یاری نکردند، از آن طرف به شام هم وصل نشدند که معاویه را یاری کنند. فرمود کسانی که در این بلواها در مدینه و غیر مدینه حضور داشتند چند طایفه‌ اند: یک عده هستند که با ما هستند حق را یاری کردند تا آنجا که مقدورشان بود، باطل را سرکوب کردند تا آنجا که میسورشان بود، اینها یک گروه هستند؛ گروه دیگر که کاملاً صد درصد در مقابل این هستند، حق را تضعیف کردند باطل را تقویت کردند آن عمرو و عاص ‌ها و معاویه ‌ها و امثال ذلک ‌اند که در شام در برابر ما موضع ‌گیری کردند. 🔹 بعضی ‌ها مثل اصحاب سقیفه که مصلحت ‌اندیشی می ‌کنند منتها به تشخیص خود نه به تشخیص خدا، اینها به جبهه ما نیامدند که حق را یاری کنند، ولی به شام هم نرفتند که باطل را یاری کنند. ما را در اثر اینکه نیامدند ضعیف کردند، اما باطل را هم تقویت نکردند. در آن طرف هم گروه ‌های این چنینی بودند، این حصر سه ـ چهار طایفه یک حصر نسبی است و نه حصر مطلق و نفسی؛ فرمود اینها کسانی ‌اند که «خَذَلُوا الْحَقَّ» حق را مخذول کردند، تضعیف کردند در اثر اینکه بالاخره شخصیت ‌های صاحب نام بودند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/17 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی اجمالی سوره کافرون(جحد) به نام خداوند رحمتگر مهربان بگو: «اى كافران، (۱) آنچه مى‌پرستيد، نمى‌پرستم. (۲) و آنچه مى‌پرستم، شما نمى‌پرستيد. (۳) و نه آنچه پرستيديد من مى‌پرستم. (۴) و نه آنچه مى‌پرستم شما مى‌پرستيد. (۵) دين شما براى خودتان، و دين من براى خودم.» (۶) 🔅🔅🔅 ▪ سوره کافرون صد و نهمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. ▪ این سوره به این دلیل کافرون نامیده شده است که در مورد کافران سخن می‌گوید. خداوند در این سوره به پیامبر(ص) دستور می‌دهد برائت خود را از آیین بت‌پرستی علنی کند و بگوید که به دین آنان گرایش پیدا نمی‌کند و با آنان سازش نخواهد کرد. ▪ گفته شده است این سوره هنگامی نازل شد که گروهی از کافران پیشنهاد کردند مدتی آنان بر دین پیامبر(ص) باشند و مدتی پیامبر(ص) از آیین بت‌پرستی آنان پیروی کند. 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت2:معرفی اجمالی سوره کافرون(جحد) این سوره را کافرون نامیده‌اند؛ زیرا در مورد کافران نازل شده و با خطاب به آنان آغاز شده است. نام‌های دیگری نیز برای این سوره بیان شده است، از جمله «عبادت» و «جَحد». عبادت نامیدن این سوره به این دلیل است که واژه عبادت و مشتقات آن در این سوره بسیار به کار رفته است و «جَحد» به معنای انکار است و به این دلیل به کار رفته که سوره کافرون درباره کسانی سخن می‌گوید که دین خدا را انکار می‌کنند. 🔅🔅🔅 سوره کافرون جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، هجدهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و نهمین سوره است و در جزء ۳۰ قرآن جای دارد. 🔅🔅🔅 سوره کافرون ۶ آیه، ۲۷ کلمه و ۹۹ حرف دارد. این سوره از سوره‌های کوتاه قرآن و جزو سوره‌های مُفَصَّلات (دارای آیات کوتاه) است. سوره کافرون یکی از چهارقُل است، چهار سوره‌ای که با «قُل» شروع می‌شوند. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت3:معرفی اجمالی سوره کافرون(جحد) مفسران (از جمله طبری، طوسی، میبدی، زمخشری، طبرسی و ابوالفتوح) در شأن نزول این سوره نوشته‌اند عده‌ای از بزرگان قریش که پیشوایان کفر و گمراهی بودند از ولید بن مغیره، عاص بن وائل، امیه بن خلف، اسود بن عبدالمطلب و حارث بن قیس نزد پیامبر (ص) آمده بودند و پیشنهاد سازشکاری دو جانبه می‌دادند و می‌گفتند مدتی (سالی) تو بر دین ما باش و بت‌ها و خدایان ما را بپرست و مدتی (سالی) ما به دین تو درمی‌آییم و خدای تو را می‌پرستیم، پیامبر(ص) قاطعانه پیشنهاد آنان را رد کرد و این سوره نازل شد. 🔅🔅🔅 در فضیلت تلاوت این سوره آمده، شخصی به پیامبر اسلام(ص) گفت به من چیزی بیاموز كه هنگام خواب بگویم. پیامبر(ص) سفارش کرد هرگاه می‌خواهی بخوابی، سوره كافرون را بخوان و بخواب كه آن مایه ایمنی از شرک است. همچنین از امام صادق(ع) روایت شده ثواب تلاوت این سوره برابر با تلاوت یک‌چهارم قرآن است. هر كس سوره كافرون و اخلاص را در نمازهای واجب خود بخواند خداوند او و پدر و مادر و فرزندانش را می آمرزد. و ایشان باز فرموده: در دو ركعت نماز صبح، هر سوره‌ای را كه دوست داری بخوان؛ ولی من دوست دارم سوره اخلاص و كافرون را بخوانم. 🔅🔅🔅 در روایات برای تلاوت این سوره خواصی چون دور شدن شیطان از قاری آن، استجابت دعا اگر ده بار هنگام طلوع خورشید خوانده شود،یا دیدن پیامبر(ص) در خواب اگر در شب جمعه صد بار تلاوت شود،[۱۴] ذکر شده است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (55) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 8 ـ جايگاه توحيد ربوبي و براهين آن ▪ مدار تبليغ پيامبران و محور درگيري آنان با دشمنانْ «توحيد ربوبي» است. برخي از معارف ديني كه از مقوله‌ي جهان بيني است، تنها ثمره‌ي علمي دارد، امّا برخي ديگر داراي ثمره عملي است. اعتقاد به وجود «واجب الوجود» و «توحيد خالقيّت» از قسم اوّل است. از اين رو وثنيّين حجاز از پذيرش توحيد خالقي ابايي نداشتند. آنان مي گفتند: جهان را «الله» آفريده، ولي پس از آفرينش، با آن كاري ندارد و انسان نيز در مقابل او پاسخگو نيست. آنان گرچه ربوبيت مطلق خدا را نسبت به مجموع جهان مي پذيرفتند[ر.ك سوره‌ي لقمان، آيه‌ي 25؛ سوره‌ي زمر، آيه‌ي 38 و سوره‌ي يونس، آيه‌ي 31.]، اما ربوبيت جزئي، مانند «ربّ الإنسان» و «ربّ الأرض» را نمي پذيرفتند و آن را به بتها، ستارگان و يا قِدّيسان بشر نسبت مي دادند و براي آنها مظاهر و مجسمه هايي مي ساختند و براي دستيابي به شفاعتشان، مظاهر آنها را مي پرستيدند. ▪ بنابراين، پذيرش خالقيت و ربوبيّت مطلق خداي سبحان نسبت به جهان هستي آسان است، اما پذيرش ربوبيت جزئي است كه انسان را در برابرربّ خود مسئول مي كند و سخن پيامبران اين بود كه انسان در برابر خداي خالق مسئول است و بايد از او اطاعت كند و آن كه خالق است، همو مي پروراند. ⏪ قرآن كريم نيز توحيد ربوبي را با دو برهان ثابت مي كند: 1⃣ برهان يكم: بر اساس تحليلي عقلي، ربوبيّت گونه اي از «خلقت» است و پذيرش خالقيّت خدا در حقيقت همان قبول ربوبيّت اوست. بيان مطلب اين كه، ربوبيّت در واقع همان «ايجاد روابط بين مستكمل و كمال» است؛ پروراندن، چيزي جز اعطاي كمال و وصف به موصوف نيست؛ مثلاً، پروراندن درخت، چيزي جز رشد دادن و به بارنشاندن آن نيست. همان طور كه پروراندن انسان از نظر جسمي همان اعطاي كمالات بدني به اوست و ربّ كسي است كه روابط بين كمالات و مستكملها را مي آفريند و كمال را به مستكمل و مستعد عطا مي كند و چون خالق فقط «الله» است پس ربّ نيز تنها اوست. ▪ از اين رو قرآن به شيوه‌ي جدال احسن، براي احتجاج بر ربوبيّت، درباره‌ي خالقيت خداي سبحان از مشركان اقرار مي گيرد. مشركان كه ربوبيّت جزئي را منكر بودند، مي گفتند خداوند به ما چيزي نمي دهد تا او را عبادت كنيم و در برابر او مسئول باشيم و تنها خود را در برابر بتها، كه آنها را ارباب جزئي مي پنداشتند، مسئول مي دانستند و آنها را مي پرستيدند[سوره‌ي عنكبوت،آيه‌ي 61؛ سوره‌ي لقمان،آيه‌ي 25؛ سوره‌ي زمر،آيه‌ي 38؛سوره‌ي زخرف،آيات 9 و 87.]. 2⃣ برهان دوم اين كه بين خالقيّت و ربوبيّت تلازم است؛ يعني لزوماً آفريدگار است كه مي تواند پروردگار باشد. آن كه خالق چيزي نيست از سازمان هستي آن بي خبر است و قدرت تدبير و پرورش آن را نيز ندارد؛ پس تنها خالق جهانِ هستي ربّ آن است. پرورش دهنده هر چيز بايد به همه‌ي اسرار دروني آن آگاه باشد، آنچه اين شي ء با آن مرتبط است را بشناسد و توان ايجاد پيوندهاي لازم را نيز داشته باشد و چنين آگاهي با خالقيّت ملازم است؛ زيرا تنها خالق است كه مطلوب هر شي ء و ارتباط و هماهنگي يا ناسازگاري آن را با ساير موجودات مي داند. از اين رو قرآن كريم مي فرمايد: تدبير و پرورش جهان فقط صفت آفريدگار است: (ربّنا الذي أعطي كلّ شي ء خلقه ثم هدي)[سوره طه]. ▪ قرآن كريم به شيوه‌ي جدال احسن با تكيه بر خالقيت خداي سبحان، كه مورد پذيرش مشركان بود، ربوبيت خداوند را اثبات مي كند. بنابراين، ربوبيّت با دو تحليل به خالقيت بر مي گردد و آيات خلقت با همين دو تقريرْ سندِ اثبات ربوبيت است. ▪ با اثبات توحيد ربوبي، توحيد عبادي نيز ثابت مي شود؛ اگر جز خدا ربّي براي عالم نيست، جز او معبودي هم وجود ندارد؛ زيرا اگر منشاي عبادت، هراس از ضرر و ترك تدبير و اِنعام، يا طمع و شوق دريافت عطا باشد، تنها نسبت به پرورنده و مبدأ تدبير رواست؛ چنانكه اگر منشأ آن، شوق ديدار معبود باشد، باز درباره مُنعم و مبدأ كمال، صادق است. ⬅ ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
فاطمه اسوه بشر برگرفته از آثار استاد آیت الله جوادی آملی 🔅🔅🔅 📌 آنچه در این کتاب می خوانید 📒 کتاب «فاطمه اسوه بشر» شامل پنج بخش است. کتاب در فصل نخست با عنوان «کلیات» به بیان مباحثی با عناوین ضرورت شناخت اهل بیت (ع)، گستره شناخت اهل بیت (ع)، اهل بیت (ع) بهترین الگوی هدایت، فاطمه (س) آینه تمام نمای اهل بیت، فاطمه (س) الگویی فرا جنسیتی و فاطمه (س) الگویی فراتر از زمان و مکان پرداخته است. بخش دوم کتاب به بررسی فضایل و مناقب اهل بیت (ع) و حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است. حضرت فاطمه (س) در آینه قرآن عنوان بخش سوم است که طی آن، فاطمه (س) در صفای آینه وحی و به روایت آیات و سوره هایی چون آیه تطهیر، آیه مودت، سوره کوثر، سوره قدر و سوره دهر معرفی شده است. کتاب در بخش چهارم به بررسی و تبیین سیره حضرت فاطمه (س) در ابعاد علمی و معرفتی، تربیتی و آیین همسرداری و اجتماعی و سیاسی پرداخته است. بخش پنجم کتاب نیز به طرح هفت پرسش و پاسخ پیرامون حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است. ▪ پرسش هایی چون چرا فاطمه (س) با این همه مقامات و فضایل به عنوان پیامبر برگزیده نشد؟، چرا در بین 124 هزار پیامبر و 14 معصوم فقط یک زن وجود دارد؟ و چگونه ممکن است که حضرت فاطمه (س) پیش از آفرینش امتحان شود؟، از جمله سؤالاتی است که در این بخش به آنها پاسخ داده شده است. 📝 پیام آیت الله جوادی آملی به کنگره فاطمه شناسی و همایش «بانوی آفتاب» نیز، بخشی است که در صفحات پایانی کتاب گنجانده شده است. @rahighemakhtoom