eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی ◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی 🔸اگر اهل علم‌اليقين باشي هم‌اكنون كه اينجا نشستي جهنم را مي‌بيني، چون بعد از مرگ كه خُب كفار هم مي‌بينند مي‌گويند رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا ... 🔸اين قصه را هم ما بارها به عرضتان رسانديم: سالي در مدينه در عمره مفرده در برابر ضريح مطهر رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نشسته بودم ديدم يك مرد ميانسالي تقريباً نزديك چهل سال بود، آمد نشست و گفت حاج آقا مي‌توانم چيزي بپرسم؟، گفتم بپرس. 🔸گفت كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ، لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ معنايش چيست؟؛ ما هم توضيح كوتاهي در موردش داديم. 🔸ديدم مي‌گويد من آبميوه‌ فروشم، آن روزها رسم بود كه چند قالب يخ را بين‌الطّلوعين جلوي اين مغازه‌هاي آبميوه‌فروشي و امثال آن مي‌آوردند. گفت من صبح كه نماز خواندم آمدم جلوي مغازه که مغازه‌ام را باز كنم ديدم از اين قالب‌هاي يخي كه جلوي مغازه من است آتش شعله‌ مي‌كشد! هر چه مي‌بينم، مي‌بينم كه اين شعله‌هاي آتش است كه از اين قالب‌هاي يخ در مي‌آيد! 🔸فهميدم در مالِ ما حرامي راه پيدا كرده؛ رفتم از بعضي از علماي شهرم ـ اهل شيراز بود ـ سؤال كردم كه اين چيست كه من مي‌بينم؟ 🔸[آن عالم] گفت كه شما چطور آبميوه مي‌فروشي؟ گفت ما به اين مشتري‌ها مي‌گوييم مثلاً اين يك ليوان آبميوه صد تومان، اين ليوان آبميوه به اندازه‌اي كه ما همين آبميوه را در آن بريزيم چون گرم است خوشمزه نيست يك قالب يخ هم در آ‌ن مي‌گذاريم، خُب آن يك قالب يخ كه به اندازه آبميوه نمي‌ارزد! 🔸گفت آتش همين است! همين حرام به آن صورت در آمد. 🔸گفتم پس ما چه كار كنيم؟ 🔸گفت شما دو ليوان تهيه كنيد، يك ليوان بزرگ و يك ليوان معمولي، قراردادتان با همين ليوان معمولي باشد يعني وقتي مي‌گوييد يك ليوان آبميوه صد تومان با همين ليوان باشد، آن قالب يخي كه مي‌خواهي بگذاري كه قيمتش يك قِران است آن را در ليوان بزرگ بگذار كه اين آبميوه در آن ليوان بزرگ باشد، خنك و گوارا باشد به او بدهي. گفت ما اين كار را كرديم بعد ديگر آتش را نديديم. آتش يعني همين مال حرام! 🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 60 الی 68 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
📈 تجارت حقیقی 📁 اگر كسی سرمایه ‌ای دارد باید تجارت كند، كسی خانه‌ ای دارد، زمینی دارد یا بالأخره این زمین را می ‌فروشد و استفاده می ‌كند، خانه را می‌ فروشد و استفاده می ‌كند یا اجاره می ‌دهد، غیر از این كه نمی‌ شود! آنها كه رفتند شهید شدند با «بیع» معامله كردند، ما كه توفیق شهادت نداشتیم باید اجاره بدهیم؛ این اجاره همان است كه در قرآن كریم دارد كه ما به اینها «اجر» می‌ دهیم،[1] اجر و اجرت به چه كسی می ‌دهند؟ به كسی كه عقد اجاره دارد، پس ما هم تعبیر «بیع» داریم و هم تعبیر «اجر»، آنها كه شربت شهادت نوشیدند فروختند و گرفتند كه البته هر دو را گرفتند! ماها كه آن توفیق را پیدا نكردیم باید اجاره بدهیم، اجاره بدهیم یعنی چه؟ اگر كسی خانه خود را اجاره داد به دیگری یعنی چه؟ یعنی آ‌ن مستأجر باید از آن استفاده كند نه صاحب‌ خانه، ما اگر وقتمان را به خدای سبحان اجاره دادیم، این یعنی چه؟ یعنی هر چه او می‌ خواهد باید انجام بدهیم نه هر چه خودمان می‌ خواهیم! این معنی محاسبه است، آن وقت آدم راحت است. 📁 در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود هر كار خیری كه كردی برای خودت كردی ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ این «لام»، «لام» اختصاص است و اگر ـ خدای ‌ناكرده ـ كسی كار بدی كرد ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾[2] آن هم برای خودت است، هیچ كس به دیگری بد نمی ‌كند! اگر كسی در درون خانه خود یك چاه و كنیف بدبویی حفر كرد خب در تمام شبانه ‌روز خودش در زحمت است، البته گاهی هم شامّه عابرین را آسیب می‌ رساند؛ لذا این «لام»، «لام» اختصاص است كه در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ﴾ باز ﴿فَلَهَا﴾ حالا بعدها سراینده ‌های ما گفتند: اگر بار خار است خود كشته ‌ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ‌ای[3] 📁 مردم مشغول دو كار هستند، خیلی از شماها شاید این درخت‌ های پرتیغ جنگلی را دیدید كه در عربی به آن می ‌گویند قَتاد، این درخت هیچ میوه ‌ای ندارد مگر تیغ، هر چه هم به او بیشتر آب دهید تیغ‌ هایش تیزتر است، حرف این سراینده این است كه «اگر بار خار است» تیغ محصول كار شماست «خود كشته‌ای»، «وگر پرنیان است» پرنیان همین ابریشم است «اگر پرنیان است خود رشته‌ای» یا انسان مشغول رشته پرنیانی است یا آبیاری آن درخت پرتیغ است، این معنی محاسبه است كه می ‌گویند ماه شعبان كه آخر سال است انسان باید حساب ‌هایش را بررسی كند تا سال جدید وارد بشود ببیند كه آیا مثل شهدا (رضوان الله علیهم) خرید و فروش كرده یا مثل جانبازان كه بخشی را خرید و فروش كردند كه حشرشان با اولیای الهی است، نشد اجاره است! آدم نه «بیع» بكند نه اجاره آن وقت اجری نمی ‌برد. اینكه در بسیاری از آیات دارد اجر آنها با خداست اجر برای اجیر است. 📁 شما خانواده ‌های معظّم شهدا، جانبازان كه به لطف الهی تلاش و كوشش كردید این نعمت را قدر بدانید، البته جامعه قدر شما را می‌ داند ولی عمده آن است كه خودتان قدر این نعمت ‌ها را بدانید دعاهای شما كه ـ ان‌شاءالله ـ مستجاب است برای نظام دعا كنید؛ فرزندان و جامعه ‌تان را با دعا تأمین كنید، از خدای سبحان بخواهید كه توفیق مراقبه و محاسبه را نصیب همه ما بكند كه ما با زبان آزاد، قلب آزاد و صدر مشروح وارد سال جدید یعنی اول ماه مبارك رمضان ـ ان ‌شاء الله ـ بشویم. [1] . سورهٴ بقره، آیهٴ 62 و... . [2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 7. [3] . شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/04/22 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
34 📌واکاوی دعای 23 12 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک... ✅ درخواست عافیت کریمانه مقام کرامت ارجمندی و بزرگواری 🔹 و با عافیتت مرا گرامی بدار؛مرا با عافیت خودت اکرام کن تادر نزد خودت و بندگانت ارجمند و محترم باشم. 🔹 عافیتی عنایت فرما که در جامعه خوار و پست نباشم (اکرمنی من الذُّل والمهانه؛اکرمنی من المعایب و القبایح) با عافیتت در جامعه چنان مرا ارجمند قرار ده که عیب هایم بر خلق آشکار نگردد و زشتی هایم برآنان پوشیده باشد.با توجه به این معنا در می یابیم که عافیت در این فقره دعا نیز تکرار نیست و معنای خاص خودش را دارد. 📁 همراه شدن عافیت با اکرام و درخواست عافیت کریمانه کردن یعنی خداوندا عافیت استدراجی نمی خواهم که سلامتی بدهی کرامت اجتماعی داشته باشم و بعد بخواهی یقه مرا بگیری ؛من چنین بپندارم که نعمتی را به من داده ای اما باطن و ملکوت آن عذاب و درد و رنج اخروی باشد. 🆔 @rahighemakhtoom
34 📌واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 12 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتکو اکرمنی بعافیتک... ✅ کرامت: ارجمندی و بزرگواری درخواست کرامت و مقام ارجمندی اجتماعی درخواست مقام کرامت و ارجمندی خانوادگی درخواست مقام کرامت و ارجمندی نفسانی و روحی 🔅 و با عافیتت مرا گرامی بدار؛مرا با عافیت خودت اکرام کن تادر نزد خودت و بندگانت ارجمند و محترم باشم. 🔅 عافیتی عنایت فرما که در جامعه خوار و پست نباشم (اکرمنی من الذُّل والمهانه؛اکرمنی من المعایب و القبایح) با عافیتت در جامعه چنان مرا ارجمند قرار ده که عیب هایم بر خلق آشکار نگردد و زشتی هایم برآنان پوشیده باشد.با توجه به این معنا در می یابیم که عافیت در این فقره دعا نیز تکرار نیست و معنای خاص خودش را دارد. 🔅 همراه شدن عافیت با اکرام و درخواست عافیت کریمانه کردن یعنی خداوندا عافیت استدراجی نمی خواهم که سلامتی بدهی کرامت اجتماعی داشته باشم و بعد بخواهی یقه مرا بگیری ؛من چنین بپندارم که نعمتی را به من داده ای اما باطن و ملکوت آن عذاب و درد و رنج اخروی باشد. 🔅 در سنت استدراج ؛خداوند به خاطر گناهان فراوانی که مستکبرانه و از روی عناد و لجبازی از انسان سر زده است او را به حال خودش رها کرده است و دیگر استحقاق کمک و یاری الهی را ندارد .(دعای پیامبر: الهی لا تکلنی الی نفسی طرفة عین)اما خود بیچاره او فکر می کند هر چه دارد و به او داده می شود (عافیت؛عزت؛احترام کاذب)نعمت و موهبت است حتی کوچکترین بیماری و سر درد هم در طول عمرش سراغش نمی رود. 🔅 دنیا دار الامتحان فی حال الغنی و الفقر،الصحة و المرض و السقم(به سوره فجر نگاه کنید) الفقر و الغنی بعد العرض علی الله 🆔 @rahighemakhtoom
*۹سفارش از قران که اگر عمل کنیم خیلی از رفتارهایمان شاید شکل دیگری بخود گیرد* *👌فَتَبَيَّنُوا:* اهل تحقیق و بررسی باشید، قبل از اینکه سخنی بگویید، خوب در باره آن تحقیق کنید. *👌فَأَصْلِحوُا* اگر بین دوستان و آشنایان شما کدورتی هست، میان ایشان صلح و سازش برقرار کنید و خود نیز اهل صلح و سازش باشید. *👌وَأَقْسِطُوا:* عادل باشید و براساس حق قضاوت کنید و در اجرای حق، میان دوست و آشنا با غریبه فرقی نگذارید. *👌لَا يَسْخَر:* دیگران را مسخره نکنید، مردم‌ و‌ اقوام گوناگون را به سُخره نگیرید. *👌وَلَا تَلْمِزُوا:* به دیگران طعنه نزنید و از آنها عیب جویی نکنید. *👌وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب:* لقب‌های زشت و ناپسند بر یکدیگر مگذارید و از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنید، شدیداً اجتناب کنید. *👌اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ:* از بسیاری از گمانها دوری کنید، همچنین از گمان بد در مورد دیگران به شدت خودداری کنید. *👌وَلَا تَجَسَّسُوا:* اهل جاسوسی و پرده دری نباشید و در کار و زندگی دیگران سرک نکشید. *👌وَلَا يَغْتَب:* اهل غیبت پشت دیگران نباشید و جلساتی را که در آن غیبت کسی می شود، ترک کنید. *🗣 🌹این سفارشات ۹گانه در سوره مبارکه حجرات آمده و برخی از رهنمودهای الهی در تعامل با سایر انسانها را به اختصار بیان فرموده است.🌹 @rahighemakhtoom
✅ حرّیت 🔸 برخی‌ ها نقل کردند در آخرین جمعه ماه شعبان، بعضی ‌ها نقل کردند در آخرین روز ماه شعبان، ولی إبن طاووس (رضوان الله تعالی علیه) دارد که در یکی از روزهای ماه شعبان وجود مبارک حضرت [رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)] این خطبه را ایراد کردند. ایشان می ‌فرمایند به اینکه «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَنَا ذَاتَ یوْم‏»، نه آخرین روز ماه شعبان بود و نه آخرین جمعه ماه شعبان، بلکه یکی از روزهای ماه شعبان این خطبه را ایراد کرد که فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور» که با بسیاری از اینها را شما مأنوس هستید. در بخشی از این خطبه فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم‏»؛[1] فرمود به اینکه شما احساس سنگینی می ‌کنید. 🔸 اینکه می ‌بینید بعضی ‌ها می‌گویند من هر چه می‌ خواهم خودم را کنترل کنم نمی ‌توانم یا می‌ خواهم سحر بلند شوم نمی‌توانم یا فلان کار خیری را می ‌خواهم انجام بدهم نمی‌ توانم راست می‌گویند! حضرت اینجا تحلیل کرده است، فرمود انسانی که ـ خدای ناکرده ـ خلاف کرده بدهکار حق است، این مطلب اول؛ انسان بدهکار باید گرو بسپارد، این مطلب دوم. در مسائل مالی اگر کسی مالی بدهکار است، زمین خود، خانه خود، فرش خود را گرو می‌ دهد؛ اما اگر کسی گناه کرده، نمی ‌تواند خانه خود یا زمین خود را به خدایی که «مالک السماوات و الأرض» است گرو بگذارد، خود او را گرو می‌ گیرند. اینکه در دو جای قرآن فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾[2] و در جای دیگر ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾[3] هر کسی رهن خلاف ‌های خودش است برای همین است؛ یک انسان بدهکار باید گرو بسپارد. اگر بدهکاری مالی در دنیا باشد، به هر حال انسان زمین و خانه و فرش و مانند آن را گرو می ‌سپارد، اما بدهکاری عقیده ‌ای، اخلاقی، حقوقی ـ یعنی معصیتی کرده ـ خود او را گرو می ‌گیرند؛ لذا او آزاد نیست، بعضی از کارها را می ‌کند و بعد پشیمان می ‌شود، معلوم می ‌شود که آزاد نبود. این «رهین» که در دو جای قرآن کریم آمده است، این بر وزن «فعیل» به معنای مفعول است، منتها یک جا مؤنث است و یک جا مذکر، گرچه فعیل به معنای مفعول مذکر و مؤنث در آن یکسان است، لکن آنجا که دارد: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ نه چون نفس مؤنث است، این «رهینة» اسم است و صبغه مبالغی هم دارد، انسان را گرو می‌ گیرند! 🔸 یک بیان نورانی مرحوم صدوق در توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می‌ کند که چرا ما دلمان می‌ خواهد نماز شب بخوانیم اما موفق نمی‌ شویم؟ فرمود: این گناهی که روز انجام دادید شما را بسته است.[4] بنابراین انسان آزاد نیست. حُرّیت از بهترین نعمت‌ های الهی است. فرمود ماه مبارک رمضان ماه آزادی است فکّ رهن کنید، با توبه، با انابه، با تطهیر، خودتان را آزاد کنید، با استغفار کردن خودتان را آزاد کنید، فکّ رهن کنید، دَین خود را أدا کنید و اگر ذَنب و گناهی دارید به وسیله اعمال خیر آنها را شستشو کنید: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم»‏. [1]. إقبال الأعمال(ط - القديمة)، ج‏1، ص2. [2]. سوره مدّثّر، آيه38. [3]. سوره طور، آيه21. [4]. التوحيد(للصدوق)، ص97. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 444 تاریخ: 1398/02/11 @rahighemakhtoom
✳ با سلام و عرض ادب حضور همه همراهان بزرگوار فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک و تهنیت عرض می کنم و صمیمانه التماس دعا دارم. در سحرهای بندگی و عاشقی همدیگر را یاد آوریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره قارعه.docx
17.9K
📌 نگاشت 14: پویش موضوعی سوره قارعه ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره قارعه حاوی بیش از200 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره عادیات 📁 این سوره را عادیات (تیزتک‌ها) می‌نامند؛ زیرا خداوند در آیه اول، به آنها سوگند یاد کرده و از آنها سخن گفته‌است. این سوره را والعادیات نیز می‌گویند؛ زیرا سرآغاز سوره است.عادیات جمع «عادیة» در اصل به معنای گذشتن و جداشدن است. این کلمه در این آيه به معنای دویدن سریع است. 📁 درباره مکی یا مدنی بودن سوره عادیات اختلاف است. تفسیر نمونه مدنی بودن را ترجیح می‌دهد و محمدهادی معرفت مکی بودن آن را. بنابر نظر محمدهادی معرفت، این سوره در ترتیب نزول چهاردهمین سوره‌‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صدمین سوره قرآن است و در جزء سی‌ام قرار دارد. 📁 سوره عادیات ۱۱ آیه، ۴۰ کلمه، و ۱۶۹ حرف دارد و از نظر حجم، جزو سوره‌های مفصلات و از سوره‌های کوچک قرآن است. سوره عادیات از جمله سوره‌هایی است که با سوگند آغاز می‌شوند. 📁 در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده است هر كس آن را تلاوت کند به عدد هر یک از حاجیانی که (شب عید قربان) در مزدلفه توقف می‌کنند و در آنجا حضور دارند، ده حسنه به او داده می‌شود. ☑ در دستورالعمل نماز جعفر طیار آمده است، در رکعت دوم بعد از حمد، سوره عادیات خوانده شود. ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت2:محتوای نموداری و کلی تفسیر سوره عادیات 📁 نقل شده است این سوره بعد از جنگ «ذاتُ السَلاسِل» نازل شد. در سال هشتم هجری به رسول خدا(ص) خبر دادند دوازده هزار سوار در سرزمین «یابس» جمع شده و با یکدیگر عهد کرده‌اند تا پیامبر(ص) و علی(ع) را به قتل نرسانند و جمعیت مسلمانان را متلاشی نکنند، از تلاش دست نکشند! پیغمبر اکرم(ص) جمع شماری از اصحاب خود را به سرکردگی برخی از صحابه به سراغ آنان فرستاد؛ ولی بعد از گفتگوهایی بدون نتیجه بازگشتند. سرانجام پیغمبر اکرم(ص) علی(ع) را با گروه بسیاری از مهاجر و انصار به نبرد آنان فرستاد. لشکر مسلمانان به‌سرعت به سوی دشمن حرکت کردند و شبانه راه رفتند و صبحگاهان دشمن را در حلقه محاصره گرفتند. نخست اسلام را بر آنان عرضه کردند، اما چون نپذیرفتند، به آنان حمله کردند و آنان را شکست دادند و عده‌ای را اسیر کردند و اموال فراوانی به غنیمت گرفتند. هنوز امام علی(ع) و سربازان به مدینه برنگشته بودند که سوره «و العادیات» نازل شد. پیغمبر خدا(ص) آن روز این سوره را در نماز صبح قرائت کرد. بعد از تمام شدن نماز، اصحاب گفتند: این سوره را تا به حال نشنیده بودیم! پیامبر(ص) فرمود: «آری، علی(ع) بر دشمنان پیروز شد و جبرئیل دیشب با آوردن این سوره به من بشارت داد». چند روز بعد علی(ع) با غنیمت‌ها و اسیران به مدینه وارد شد @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (101) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) 📌 براهين حصر عبادت و استعانت 📐 از برخي آيات قرآن كريم نيز برهاني استفاده مي شود كه ناظر به هر دو نظامِ فاعلي و غايي است؛ مانند: (ولله غيب السماوات والأرض وإليه يُرجع الأمر كلّه فاعبده وتوكّل عليه وما ربّك بغافل عمّا تعملون) [سوره‌ي هود، آيه‌ي 123.]؛ نه تنها ظاهر آسمانها و زمين، كه غيب و باطن آنها نيز از آن خداست و همه‌ي امر به سوي او باز مي گردد. 📐 پس همه چيز از او و به سوي اوست و از اين رو نه تنها انسان، بلكه هر موجودي بايد بگويد: (إنّا لله وإنّا إليه راجعون)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 156.]. محتمل است معناي رجوع امر به خداوند همان بازگشت تدبير و اداره‌ي كارهاي نظام كيهاني باشد. به هر تقدير تنها خداوند كه در قوس نزول، مالك درون و بيرون آسمانها و زمين است و در قوس صعود نيز همه‌ي امور به او باز مي گردد، شايسته عبادت است. 📐 از اين رو در پايان اين آيه كه بخش اول آن بيانگر نظام فاعلي و بخش پاياني آن ناظر به نظام غايي است، با «فاء» تفريع مي فرمايد: «پس او را عبادت و بر او توكّل كن». 📐 انسانْ موحّد باشد يا ملحد، ضعيف و نيازمند است: (خلق الإنسان ضعيفاً) [سوره‌ي نساء، آيه‌ي 28.]، ليكن موحد برآورنده‌ي نيازهايش را خدا مي داند و ملحدْ طبيعت را رافع حاجت مي پندارد. مفاد اين آيه‌ي كريمه آن است كه چون زمام امور در نزول و صعود به دست خداي سبحان است، در عبادت و توكل تنها به او پناه ببر. 📐 در نظام هستي هيچ موجودي نه مي تواند در جاي خود راكد بوده، بايستد و به سوي خدا حركت نكند و نه مي تواند براي سير وجودي خود راه ديگري برگزيند كه به مهر يا قهر الهي منتهي نگردد. حالْ موجودي كه خواه ناخواه بايد سير كند، شايسته است كه به جايگاه اصلي خود كه آغوش رحمت الهي است بازگردد. 📐 جمله (وما ربّك بغافل عما تعملون) در ذيل آيه‌ي مزبور نيز برهاني است بر اين كه عبادت عابدان و توكّل متوكلان، همه محفوظ است. غافل نبودن خداي سبحان از عبادت وتوكل بندگان، هم عامل تشويق انسان به عبادت و توكل است و هم دليلي بر محفوظ بودن عبادت و توكّل آنان. 📁 در برخي از آيات قرآن كريم افزون بر «جامعيّت كمالات» و «ربوبيّت» ، خالقيّت خداوند نيز حد وسط برهان بر ضرورت عبادت و توكل و حصر آن در خداي سبحان قرار گرفته است: (ذلكم الله ربّكم لا إله إلاّ هو خالق كلّ شي ء فاعبدوه وهو علي كلّ شي ء وكيل) [1]؛ انسان بايد ربّ و خالق خود را عبادت و بر او توكل كند و خداوند تنها ربّ و خالق انسان است؛ پس او تنها معبود و تنها تكيه گاه انسان است. ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (101) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) 📌 براهين حصر عبادت و استعانت 📁 تذكّر: آيه‌ي كريمه‌ي (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) نكات و لطايف ادبي و معرفتي فراواني دارد؛ مانند: «التفات از غيبت به خطاب»، «اِفراد ضمير در إيّاك»، «افاده‌ي حصر با تقديم مفعول»، «جمع آوردن فعل نعبد و نستعين»، «تكرار إيّاك»، «بيان حصر استعانت پس از حصر عبادت» و.... برخي از اين نكات در بحث تفسيري بيان شد و برخي در بخش لطايف و اشارات اين آيه بررسي خواهد شد و به پاره اي ديگر به اجمال اشاره مي كنيم: ⏪ 1 ـ سرّ اِفراد ضمير در «إيّاك» اين است كه خداي سبحان شريكي ندارد و براساس ادب توحيدي و برخلاف آداب و تشريفات عرفي ضمير را مفرد مي آوريم (إيّاك) نه جمع (إياكم) تا موهم شرك نباشد. ⏪ 2 ـ براي اثبات حصر عبادت و حصر استعانت در خداوند بايد كلمه‌ي «إيّاك» تكرار شود و دو حصر با يك «إيّاك» ثابت نمي شود؛ زيرا اگر گفته شود: «إياك نعبد و نستعين» به اين معناست كه مجموع عبادت و استعانت، با وصف مجموع بودنش منحصر به خداست؛ در حالي كه ما در پي اثبات حصر «جميع» هستيم، نه تنها حصر «مجموع». ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📈 در سایه ماه خدا 📁 وجود مبارك حضرت یك سخنرانی كرد، گاهی تعبیراتی كه نقل شد چنین است، فرمود: «قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ»،[1] گاهی دارد «قَدْ أَظَلَّكُمْ‏ شَهْر»،[2] گاهی تعبیر روایت این است كه ماه پربركت رمضان روی سر شما سایه انداخت و شما زیر سایه ماه مبارك رمضان هستید، گاهی تعبیر روایت این است كه به طرف شما اِقبال كرد, رو كرد و شما هم استقبال كنید، چون زمان فرا می ‌رسد و «متزمّن» را در برمی ‌گیرد، این‌ چنین نیست كه ما به طرف ماه مبارك رمضان برویم، بلکه این گردش روزگار است كه بالأخره ماه مبارك رمضان را به ما می ‌رساند. ما حركتمان در این نیست كه از خرداد به تیر, از تیر به مرداد و از مرداد به شهریور برسیم, حركت ما این نیست كه زمین به دور خودش بگردد و ما شب و روز داشته باشیم یا زمین به دور آفتاب بگردد و ما سال و ماه داشته باشیم, اگر كسی پنجاه سال عمر دارد معنایش این نیست كه زمین پنجاه بار به دور آفتاب گشت، زمین شد پنجاه ساله، نه این شخص! این شخص وقتی پنجاه ساله است كه پنجاه فضیلت پیدا كند، وگرنه زمین به دور آفتاب می‌ گردد و او پنجاه بار حركت كرد تا این شخص پنجاه ساله شود, اینكه می ‌بینید بعضی كودكِ پنجاه‌ ساله‌ یا كودكِ هشتاد ساله‌ هستند سرّش این است كه زمین حركت كرد نه «متزمّن» و «متمكّن»! تو باید پنجاه قدم حركت كنی تا بشوی پنجاه ساله، تو اگر همان فكر كودكانه را داری اینكه حركت نشد. 📁 الآن در برخی از مجالس سالمندان كه می ‌نشینید و ساكتید و حرف نمی ‌زنید، می ‌بینید آنها از جوانی ‌شان سخن می ‌گویند که این ‌قدر غذا می‌ خوردیم یا این ‌قدر می‌ دویدیم، حرفشان همین است و چیزی برای گفتن, برای نوشتن و آثار ماندنی ندارند، تمام تلاش آنها این است كه از گذشته حرف بزنند؛ آن وقت كه جوان بودیم این‌قدر حركت می‌ كردیم، این ‌قدر غذا می ‌خوردیم، معلوم می ‌شود زمین یعنی این مكان حركت كرد و نه «متمكّن»! بعضی‌ها كودكِ هشتاد، بعضی كودك شصت و بعضی كودك پنجاه‌ ساله‌ هستند، بعضی واقعاً پنجاه سال دارند؛ آن ‌كه پنجاه قدم علمی برداشت و پنجاه‌ كار خیر كرد پنجاه ساله است. فرمود: ««قَدْ أَظَلَّكُمْ‏ شَهْر», «قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ»؛ ماه خدا دارد می ‌آید و سایه بر شما انداخت, زیر سایه ماه خدا باید حركت كنید. 📁 فرمود ماه مبارك رمضان، ماه آزادی است: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ‏ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَكُفُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ»؛[3] فَكّ رهن كنید و بیایید دَین ‌هایتان را بدهید. یك قدم شما بیایید, لطف حق چندین برابر با شما هماهنگی می ‌كند. شما كدام داد و ستدگری را دیدید كه یكی را چندین برابر بخرد؟! فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾؛[4] شما یك قدم در راه خدا بردارید من ده برابر پاداش می ‌دهم، چه در دنیا و چه در آخرت ما با این خدای لطیفِ كریمِ رئوف و مهربان رو به ‌رو هستیم، این وعده را كسی به ما داد كه ذات اقدس الهی به نبوّت او و به خاتمیت نبوّت او (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) گواهی داده است؛ فرمود به شما اقبال كرد, روی آورد و شما را در زیر سایه خود قرار داد. [1]. امالی(صدوق), ص93. [2]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج4، ص66. [3]. إقبال الأعمال(ط - القدیمة)، ج‏1، ص2. [4]. سوره انعام, آیه160. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/04/05 🌿🌿🌿 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
35 📌واکاوی دعای 23 13 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک... 📈 درخواست کرامت ویژه و خاص می دانیم که امام معصوم ولی الله الاعظم و آیت الله العظمی و برخوردار از مقام کرامت الهی است و هم همواره در مسیر کرامت قرار دارد . 📁 چون امام خود کریم است وتجلی کرامت الهی است و همواره در مسیر کرامت کریمانه کریم مطلق حضرت پروردگار قرار دارد در اینجا که فرمود: و اکرمنی بعافیتک... خواسته ای فزون تر و ارجمندتر از محضر ربوبی دارد وآن دریافت مقام کرامت بر کرامت است. خدایا به من کرامتی عطا کن که در حفظ کرامت ذاتی و حفظ مسیر کرامت اکتسابی مرا نیرومند گرداند. 📁 گاه انسان دچار گرفتاری و رنج می شود و خداوند درد و رنج اورا بر می دارد،گاه آدمی به مقامی می رسد که خداوند نمی گذارد بلا و گناه به او نزدیک شود و به او برسد. چنانکه مقام یوسف و مقام رسولان الهی ،مقام لنصرف عنهم السوء است(كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ-24 یوسف) و این همان کرامت ویژه ای است که در جمله واکرمنی بعافیتک .... از محضر رب کریم در خواست می کنیم. 🆔 @rahighemakhtoom
35 📌واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 13 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک... 📈 درخواست کرامت ویژه و خاص می دانیم که امام معصوم ولی الله الاعظم و آیت الله العظمی و برخوردار از مقام کرامت الهی است و هم همواره در مسیر کرامت قرار دارد . 📁 چون امام خود کریم است وتجلی کرامت الهی است و همواره در مسیر کرامت کریمانه کریم مطلق حضرت پروردگار قرار دارد در اینجا که فرمود: و اکرمنی بعافیتک... خواسته ای فزون تر و ارجمندتر از محضر ربوبی دارد وآن دریافت مقام کرامت بر کرامت است. خدایا به من کرامتی عطا کن که در حفظ کرامت ذاتی و حفظ مسیر کرامت اکتسابی مرا نیرومند گرداند. 📁 کرامت مقوله ای ذو مراتب(کرامت مطلق از آن خداوند است فان ربی لغنی کریم-40 نمل) دستور خداوند به پیامبر :وقل رب زدنی علما(پیامبر دارای علم لدنی است اما علم خویش را از خدا دارد) 📁 در معنای عافیت گفتیم ؛عافیت آن است که خداوند بدی ها وبلاها را از بنده بردارد.در قاموس آمده بود که:العافیه دفاع الله عن العبد در این فقره از دعا امام تقاضای دفعی دارد؛ می خواهند خداوند دافع بلا باشد نه این که رافع بلا .پس در اینجا عافیت به معنای رفع نیست بلکه به معنای دفع است. امام علیه السلام به ما آموزش می دهند که برای انسانی که خداوند بر اساس آیه شریفه: و لقد کرمنا بنی آدم اورا تکریم نموده و مقام کرامت بخشیده است ،یک کرامت ویژه و خاص نیز وجود دارد که باید آن را از خداوند بخواهد و آن کرامت مخصوص آن است که خداوند بنده اش را از بدی ها حفظ کند. 📁 گاه انسان دچار گرفتاری و رنج می شود و خداوند درد و رنج اورا بر می دارد،گاه آدمی به مقامی می رسد که خداوند نمی گذارد بلا و گناه به او نزدیک شود و برسد. چنانکه مقام یوسف و مقام رسولان الهی ،مقام لنصرف عنهم السوء است(كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ-24 یوسف) و این همان کرامت ویژه ای است که در جمله واکرمنی بعافیتک .... از محضر رب کریم در خواست می کنیم. 🆔 @rahighemakhtoom
سلام بر شما مهمانی الهی گوارایتان سعدی و 🦋 "حقیقت روزه‌داری" در بیان حقیقت روزه شعری شریف‌تر و درخشان‌تر از این بیت‌های سعدی، نمی‌شناسم: مسلّم کسی را بود روزه‌ داشت که درمانده‌ای را دهد نانِ چاشت وگرنه چه لازم که سعیی بری ز خود بازگیری و هم خود خوری؟! می‌گوید ثمرۀ روزه داری باید ایثار و کرَم باشد 👈🏻 کسی روزه‌دار واقعی است که دست‌کم آن مقدار خوراکی را که وقت روزه نخورده ، به درماندگان می‌دهد 🔥روزه‌ای که با دستگیری از مستمندان همراه نباشد عملی لغو و بی‌فایده است و از آن جا که ممکن است موجب خودخواهی و خودپسندی روزه‌دار شود، شاید مضر هم باشد و به فریب شیطان فریفته می شود که شاید کار بزرگ و خوبی کرده است : به تلبیس ابلیس در چاه رفت که نتوان ازین خوب‌تر راه رفت 🌻و هم چنین این بیت‌های بلند جاودانه: به احسانی آسوده‌کردن دلی به از الْف رکعت به هر منزلی خورنده که خیرش برآید ز دست به از صائم ‌الدهر دنیا پرست! ☘️این سخنان شخصی حکیم،عالم دینی، مومن و معتقد به روزه داری است نه کسی که بی دین باشد یا بخواهد مسلمانی را از روزه داری باز دارد و تبلیغ بی دینی! ✍🏻.....ادیب @rahighemakhtoom
🔆هدیه به اعضای کانال 🔆دعایی عظیم الشان هنگام افطار با ۸ فایده 🔆مِنَ الدُّعَاءِ الْمُخْتَصِّ بِالْإِفْطَارِ فِي شَهْرِ الصِّيَامِ: مَا رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يَا أَبَا الْحَسَنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ قَدْ أَقْبَلَ فَاجْعَلْ دُعَاءَكَ قَبْلَ فُطُورِكَ فَإِنَّ جَبْرَئِيلَ ع جَاءَنِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَبْلَ أَنْ يُفْطِرَ ۱/ اسْتَجَابَ اللَّهُ تَعَالَى [لَهُ] دُعَاءَهُ ۲/ وَ قَبِلَ صَوْمَهُ وَ صَلَاتَهُ ۳/ وَ اسْتَجَابَ لَهُ عَشْرَ دَعَوَاتٍ ۴/ وَ غَفَرَ لَهُ ذَنْبَهُ ۵/فَرَّجَ هَمَّهُ [غَمَّهُ] وَ نَفَّسَ كَرْبَهُ [كُرْبَتَهُ] ۶/ وَ قَضَى حَوَائِجَهُ وَ أَنْجَحَ طَلِبَتَهُ ۷/ وَ رَفَعَ عَمَلَهُ مَعَ أَعْمَالِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ ۸/ وَ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ أَضْوَأُ مِنَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ فَقُلْتُ مَا هُوَ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ قُلْ اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ رَبَّ الشّفْعِ الْكَبِيرِ وَ النُّورِ الْعَزِيزِ وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَانِ الْعَظِيمِ أَنْتَ إِلَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ إِلَهُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا إِلَهَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا جَبَّارَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ مَلِكُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَلِكُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا مَلِكَ فِيهِمَا غَيْرُكَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْكَبِيرِ وَ نُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ [الْمُنِيرِ] وَ بِمُلْكِكَ الْقَدِيمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَ بِهِ كُلُّ شَيْءٍ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي صَلَحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ بِهِ يَصْلُحُ الْآخَرُونَ يَا حَيٌّ [حَيّاً] قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيُّ [يَا حَيّاً] بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ يَا حَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ اجْعَلْ لِي مِنْ أَمْرِي يُسْراً وَ فَرَجاً قَرِيباً وَ ثَبِّتْنِي عَلَى دِينِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى هُدَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ وَ اجْعَلْ عَمَلِي فِي الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ وَ هَبْ لِي كَمَا وَهَبْتَ لِأَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ فَإِنِّي مُؤْمِنٌ بِكَ وَ مُتَوَكِّلٌ عَلَيْكَ مُنِيبٌ إِلَيْكَ مَعَ مَصِيرِي إِلَيْكَ وَ تَجْمَعُ لِي وَ لِأَهْلِي وَ لِوُلْدِي الْخَيْرَ كُلَّهُ وَ تَصْرِفُ عَنِّي وَ عَنْ وُلْدِي [وَالِدِي] وَ أَهْلِي الشَّرَّ كُلَّهُ أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ تُعْطِي الْخَيْرَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَصْرِفُهُ عَمَّنْ تَشَاءُ فَامْنُنْ عَلَيَّ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين @salmanraoofi @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله): هرکسی سالی دارد؛ آن ها که اهل سیر و سلوک اند در صدد تهذیب نفس اند، آن ها هم سالی دارند. سال آن ها از ماه مبارک رمضان شروع می شود . سخنان 1398/2/18 @rahighemakhtoom
آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) : 📁 فَکّ رهن رسیده است که ما آزاد شویم. یکی از بهترین نعمت‌ها،نعمت است و این ماه، ماه آزادی است. طرزی زندگی کند که گرفتار چشم و گوش نباشد، این بهترین راه است که انسان فَکّ رهن شده باشد، و از قیود دنیویی آزاد بشود و از آن طرف هم خوشحال است که دستور دینی را انجام داده است.1398/2/18 🌿🌿🌿 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 172 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی ✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا 🔰🔰🔰 📈 اصل چهارم. عزّت آهنگين خداي سبحان در كسوت علم به صورت قرآن و در جامه عين به صَوْتِ عترت و در جام جم به سَوْرَتِ اسلام ناب پيامبري تبلور يافت كه حسين بن علي(عليهما‌السلام) از اوست: «حسينٌ منّي»، و او از حسين بن علي(عليهما‌السلام) است: «و اَنَا من حسين».[ بحار الانوار، ج43، ص261.]بنابراين، چهار عنصر محوري را در عزّت مداري دين با پرچمداري قرآن عزيز و رهبري عترت عزت آفرين بايد ملحوظ داشت: ⬅ 1. تفسير مفاهيم قرآن با يك ديگر تا عزّت علمي كتاب خدا معلوم گردد. ⬅ 2. تطبيق و تأييد مصاديق احكام و حِكَم قرآن با هم ديگر تا عزّت عيني آن واضح شود. اگر دولت يا ملّت به برخي از آيات عمل كند و به بعض ديگر عمل ننمايد، همچون مفسِّري است كه در تبيين معارف قرآن حكيم، برخي از آيات محكم آن را مغفول بدارد. ⬅ 3. تفسير معاني حديث اهل بيت وحي(عليهم‌السلام) با يك ديگر تا عزّت علمي اُسْره عصمت معلوم گردد؛ «فيهم كرائم القرآن».[ نهج البلاغه، خطبه 154.] ⬅ 4. تحليل سيره و سنت آنان با هم ديگر، به ويژه جريان علوي و حسيني(عليهم‌السلام) از غدير تا عاشور تا عزت عيني دوده طه و يس آشكار شود. 📐 همانطوري كه تفكيك آيات قرآن تدويني نارواست؛ (... الذين جعلوا القرآن عِضيْن) [سوره حجر، آيه 91.]، كساني كه قرآن عزيز خدا، عِضَه عِضَه و جدا جدا پنداشتند، برخي را قبول و بعضي را نكول كردند، هرگز سنّت سيّئه آنها بخشودني نيست. گروهي كه انقلاب اسلامي را با اسلام انقلابي موردپسند خود يكي گمان كردند و در پذيرش سيرت معصومان(عليهم‌السلام) فتوا به تبعيض مي دهند و قداست قعود برخي از اين ذوات قدسي را همتاي تقدّس قيام بعض ديگر از آنان نمي دانند و صلح بعضي را همچون جهاد برخي عزّت آفرين نمي شمارند، لازم است در معناي عزت و هماهنگي حتمي آن با امامت معصومانه تأمل مستأنف روا دارد تا آنِف آنها، چون سالف سپري نشود و قادم اينها نظير غابر غروب نكند و نفخه دل انگيز «هيهاتَ منّا الذلّة» [الاحتجاج، ج 2، ص 300.] از تريبون عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) شنيده شود و فرقي بين آغاز و انجام آن ذات مقدس نبينند؛ چه اينكه امتيازي بين آن ذوات قدسي و قرآن عزيز نخواهد ديد. 🔹 زيرا هر كدام از اين انسان هاي كامل و معصوم در متن خطر به حراست دين پرداختند و همچون اميرمؤمنان(عليه‌السلام) حافظ اسلام بودند؛ هيچ كس را در جهان اين مايه مردي نبود كو به ميدان خطر سازد براي دين وطن[ديوان حكيم سنائي.] و به تعبير حكيم سنائي غزنوي ستمي ننگين تر از قتل سالار عاشورا نيست؛ حبّذا كربلا و آن تعظيم كز بهشت آورد به خَلْق نَسيم تيغ‌ها لعل گون زخون حسين(عليه‌السلام) چه بود در جهان بَتَر زين شَيْن تاج بر سر نهاده بدكردار كه از آن تاج خوبتر مِنْشار[حديقةالحقيقه وشريعة الطريقه، ص270.] 🔅🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
20 🔅🔅🔅 📁 شخصيت علامه طباطبايي خيلي استثنايي است. جمله‌اي از مرحوم آقاي صدوقي[2] رضوان الله عليه به يادم آمد كه زماني سالها پيش از پيروزي انقلاب، در محضرشان بودم و سخن از تفسير الميزان به ميان آمد ايشان فرمودند اگر آقاي طباطبايي از حوزه قم حذف شود امتيازي براي حوزه قم باقي نمي ماند. امتياز حوزه قم بر ساير حوزه ها به شخص آقاي طباطبايي است. 📁 آية‌الله صدوقي آدم ساده اي نبود ساليان درازي در حوزه گذرانده بودند و مقسّم شهريه مراجع بزرگ بودند؛ در اوايل، مقسم مرحوم آقاي بروجردي هم بودند که بعدها مسئوليت سنگين شد و ايشان آن را رها كردند و بعد هم در يزد ساکن شدند. ◽ به هر حال شخصيت علامه در دنيا به خصوص در زمان معاصر کم نظير است. ما هم خودمان را و حوزه و دوستانمان را خيلي مديون زحمات مخلصانه ايشان ميدانيم و همين جا دعا مي کنيم که خداي متعال ايشان را با اجدادشان پيغمبر اکرم و اهل بيت محشور بفرمايد؛ بهترين پاداش هايي را که به استادي از شاگردانش مرحمت مي کند به ايشان عنايت بفرمايد و ما را هم مشمول دعاهاي ايشان در آن عالم قرار بدهد. ◽ اين همايش درباره روش تفسيري علامه طباطبايي رضوان الله عليه است. همه مي‌دانيم که ايشان با نوشتن تفسير الميزان و با درسي که در قم شروع کردند حرکت جديدي را در حوزه هاي علميه شکل دادند يک حرکت پربرکتي که بعد هم الحمدلله ادامه پيدا کرد و مخصوصاً حضرت آيت الله جوادي ايّده الله تعالي اين راه را ادامه مي دهند و همين جا عاجزانه از پيشگاه الهي توفيق بيشتر و سلامتي و تأييدات ايشان را از خداي متعال درخواست مي کنيم که خداوند ايشان را در همه کارهاي خيرشان و از جمله ادامه بحث تفسيري موفق بدارد؛ براي حوزه علميه افتخار بزرگي است که چنين درس تفسيري وجود داشته باشد و چنين کتابهايي نوشته شود و چنين محققيني وقت زيادي صرف بحث هاي تفسيري کنند و مشعل تفسير قرآن را همچنان در حوزه روشن بدارند. 🔹 بنده به سهم خود صميمانه از ايشان تشکر مي کنم و براي سلامتي شان دعا مي کنم. اميدواريم ديگران هم تأسي کنند و اين روش را ادامه بدهند يا اگر شروع نکرده‌اند شروع کنند. تفسير قرآن خيلي برکت دارد. 📁 اما اينکه روش علامه طباطبايي در نوشتن تفسير الميزان يک روش ممتازي به حساب مي آيد مخصوصاً با آن مقدمه اي که خود ايشان نوشته بودند گاهي مورد سوالهايي واقع مي شود و ابهام هايي در شناخت اين روش پديد مي‌آيد و اينكه معرفي هايي که براي اين روش شده است آيا در مقام عمل کاملاً وفق مي دهد يا نه؟ بنده در اين چند دقيقه از بزرگان اجازه مي خواهم که چند نكته در اين زمينه عرض کنم. 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
21 🔅🔅🔅 📁 نکته اولي که بايد مورد توجه قرار بگيرد معناي واژه تفسير است که حقيقتاً تفسير چيست و آنچه مرحوم علامه طباطبايي در مقام انجام آن بودند که قرآن را تفسير کنند به چه معناست؟ 📁 نكته بعدي آن كه مقصود از اين ادعا چيست كه قرآن براي فهماندن مقاصد خودش احتياج به امري خارج از قرآن ندارد بلکه يفسر بعضه بعضاً؟ و اينکه آيا مقصود از اين روش ـ كه ويژه تفسير الميزان به شمار مي رود ـ اين است که ما هر استفاده اي بخواهيم از قرآن بکنيم هيچ احتياجي به هيچ علم و شاهد خارجي و يا به بيانات اهل بيت صلوات الله اجمعين يا به کلمات خبرگان علوم ادبي، تاريخ و غير آن ... نداريم و همه چيز را ما خود مي توانيم از قرآن استفاده کنيم؟ فرض بفرماييد آياتي در قرآن درباره غسل و تيمم داريم آيا با همين آيات همه مسائل غسل و تيمم و طهارت را بدون احتياج به هيچ روايتي مي توانيم استفاده کنيم؟ آيا ايشان چنين ادعايي داشتند که مقصود از اينكه قرآن خود را تفسير مي کند اين است كه ما همه احکام طهارت را مي توانيم از همين آيات مربوط به طهارت استخراج کنيم و احتياج به هيچ چيز ديگري نداريم؟ 📝 آيا مقصود از اينکه ايشان مي فرمودند قرآن را با قرآن تفسير مي کنيم اين است يا چيز ديگري است؟ نيز بعضي تعبيراتي که در خود قرآن آمده اشاره به واقعيات و قضاياي تاريخي است که قبلاً واقع شده يا بعداً واقع خواهد شد ولي تفصيل آن‌ها را نميدانيم و شخصيت هايي که در اين قضايا به آنها اشاره شده براي ما مجهول است كه در چه زماني زندگي مي کردند يا در چه زماني ظهور خواهند کرد، اينها را نميدانيم. 📝 آيا ادعاي ايشان اين است که اگر درست در قرآن دقت کنيم همه اينها معلوم مي شود؟ مثلاً با دقت در آيات مربوط به اصحاب کهف[3] روشن مي‌شود که تعدادشان چند نفر بوده و اسم آنها چه بوده است و کجاي عالم زندگي مي کردند يا معاصر با چه کساني بودند و سرنوشت شان به کجا انجاميد؟ آيا ايشان ادعا مي کردند که همه اينها از خود قرآن استفاده مي شود؟ ☑ مثال ديگر اين كه قرآن از ذوالقرنين نام مي برد؛[4] شخصيتي که مورد تأييد قرآن است و پيداست که لحن ستايش آميزي درباره او به کار رفته است و ظاهر بعضي از روايات اين است که ايشان از پيامبران است. آيا پيامبر بوده يا يکي از اولياي خدا يا شخصيت و عبد صالحي بوده است؛ اينکه چه کسي بوده و کجا زندگي مي کرده و داستان شرق و غرب رفتن او و آن سدي که ايشان ايجاد کرده کجا بوده و آيا الان هم هست يا نيست؟ 🔹 اينها همه مجهول است و ما نمي دانيم؛ آيا علامه طباطبايي مدعي بودند که اگر ما در خود قرآن دقت کنيم همه اينها روشن مي شود؟ منظور از اينکه مي گفتند قرآن احتياج به غير ندارد يعني اين چيزها را اگر مي خواهيد بفهميد در خود قرآن دقت کنيد معلوم مي شود و اگر معلوم نيست براي اين است که درست قرآن را نفهميده‌ايد؟ آيا منظور ايشان اين بوده است؟ 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
📈 استهزاءِ استغفار دو گناه دارد. حضرت آیت الله العظمی 📁 به تعبیر سیدناالاستاد مرحوم علامه طباطبایی اگر کسی این استغفار را وسیله گناه قرار بدهد بگوید گناه می‌کنیم بعد هم استغفار می‌کنیم، این دو گناه کرده: 📁 یکی خودِ گناه را مرتکب شده، یکی اینکه حریم استغفار را حفظ نکرده، استغفار را به استهزا گرفته.حالا گناه می‌کنیم بعد استغفار می‌کنیم، حالا پیر شدیم بعد توبه می‌کنیم، این گرفتار دو گناه است. این‌طور نیست که حریم استغفار را حفظ نکرده باشد گناه نکرده باشد. گزیده درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 64 الی 71 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom