#تصویر_نگاشت #عکس_نوشت 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره قارعه.docx
17.9K
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_همزه
#پویش_موضوعی
#سوره_قارعه
📌 نگاشت 14: پویش موضوعی سوره قارعه
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره قارعه حاوی بیش از200 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عادیات
#سوره_عادیات
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره عادیات
📁 این سوره را عادیات (تیزتکها) مینامند؛ زیرا خداوند در آیه اول، به آنها سوگند یاد کرده و از آنها سخن گفتهاست. این سوره را والعادیات نیز میگویند؛ زیرا سرآغاز سوره است.عادیات جمع «عادیة» در اصل به معنای گذشتن و جداشدن است. این کلمه در این آيه به معنای دویدن سریع است.
📁 درباره مکی یا مدنی بودن سوره عادیات اختلاف است. تفسیر نمونه مدنی بودن را ترجیح میدهد و محمدهادی معرفت مکی بودن آن را. بنابر نظر محمدهادی معرفت، این سوره در ترتیب نزول چهاردهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صدمین سوره قرآن است و در جزء سیام قرار دارد.
📁 سوره عادیات ۱۱ آیه، ۴۰ کلمه، و ۱۶۹ حرف دارد و از نظر حجم، جزو سورههای مفصلات و از سورههای کوچک قرآن است. سوره عادیات از جمله سورههایی است که با سوگند آغاز میشوند.
📁 در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده است هر كس آن را تلاوت کند به عدد هر یک از حاجیانی که (شب عید قربان) در مزدلفه توقف میکنند و در آنجا حضور دارند، ده حسنه به او داده میشود.
☑ در دستورالعمل نماز جعفر طیار آمده است، در رکعت دوم بعد از حمد، سوره عادیات خوانده شود.
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عادیات
#سوره_عادیات
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:محتوای نموداری و کلی تفسیر سوره عادیات
📁 نقل شده است این سوره بعد از جنگ «ذاتُ السَلاسِل» نازل شد. در سال هشتم هجری به رسول خدا(ص) خبر دادند دوازده هزار سوار در سرزمین «یابس» جمع شده و با یکدیگر عهد کردهاند تا پیامبر(ص) و علی(ع) را به قتل نرسانند و جمعیت مسلمانان را متلاشی نکنند، از تلاش دست نکشند! پیغمبر اکرم(ص) جمع شماری از اصحاب خود را به سرکردگی برخی از صحابه به سراغ آنان فرستاد؛ ولی بعد از گفتگوهایی بدون نتیجه بازگشتند. سرانجام پیغمبر اکرم(ص) علی(ع) را با گروه بسیاری از مهاجر و انصار به نبرد آنان فرستاد.
لشکر مسلمانان بهسرعت به سوی دشمن حرکت کردند و شبانه راه رفتند و صبحگاهان دشمن را در حلقه محاصره گرفتند. نخست اسلام را بر آنان عرضه کردند، اما چون نپذیرفتند، به آنان حمله کردند و آنان را شکست دادند و عدهای را اسیر کردند و اموال فراوانی به غنیمت گرفتند.
هنوز امام علی(ع) و سربازان به مدینه برنگشته بودند که سوره «و العادیات» نازل شد. پیغمبر خدا(ص) آن روز این سوره را در نماز صبح قرائت کرد. بعد از تمام شدن نماز، اصحاب گفتند: این سوره را تا به حال نشنیده بودیم! پیامبر(ص) فرمود: «آری، علی(ع) بر دشمنان پیروز شد و جبرئیل دیشب با آوردن این سوره به من بشارت داد». چند روز بعد علی(ع) با غنیمتها و اسیران به مدینه وارد شد
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(101)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
📌 براهين حصر عبادت و استعانت
📐 از برخي آيات قرآن كريم نيز برهاني استفاده مي شود كه ناظر به هر دو نظامِ فاعلي و غايي است؛ مانند: (ولله غيب السماوات والأرض وإليه يُرجع الأمر كلّه فاعبده وتوكّل عليه وما ربّك بغافل عمّا تعملون) [سورهي هود، آيهي 123.]؛ نه تنها ظاهر آسمانها و زمين، كه غيب و باطن آنها نيز از آن خداست و همهي امر به سوي او
باز مي گردد.
📐 پس همه چيز از او و به سوي اوست و از اين رو نه تنها انسان، بلكه هر موجودي بايد بگويد: (إنّا لله وإنّا إليه راجعون)[ سورهي بقره، آيهي 156.]. محتمل است معناي رجوع امر به خداوند همان بازگشت تدبير و ادارهي كارهاي نظام كيهاني باشد. به هر تقدير تنها خداوند كه در قوس نزول، مالك درون و بيرون آسمانها و زمين است و در قوس صعود نيز همهي امور به او باز مي گردد، شايسته عبادت است.
📐 از اين رو در پايان اين آيه كه بخش اول آن بيانگر نظام فاعلي و بخش پاياني آن ناظر به نظام غايي است، با «فاء» تفريع مي فرمايد: «پس او را عبادت و بر او توكّل كن».
📐 انسانْ موحّد باشد يا ملحد، ضعيف و نيازمند است: (خلق الإنسان ضعيفاً) [سورهي نساء، آيهي 28.]، ليكن موحد برآورندهي نيازهايش را خدا مي داند و ملحدْ طبيعت را رافع حاجت مي پندارد. مفاد اين آيهي كريمه آن است كه چون زمام امور در نزول و صعود به دست خداي سبحان است، در عبادت و توكل تنها به او پناه ببر.
📐 در نظام هستي هيچ موجودي نه مي تواند در جاي خود راكد بوده، بايستد و به سوي خدا حركت نكند و نه مي تواند براي سير وجودي خود راه ديگري برگزيند كه به مهر يا قهر الهي منتهي نگردد. حالْ موجودي كه خواه ناخواه بايد سير كند، شايسته است كه به جايگاه اصلي خود كه آغوش رحمت الهي است بازگردد.
📐 جمله (وما ربّك بغافل عما تعملون) در ذيل آيهي مزبور نيز برهاني است بر اين كه عبادت عابدان و توكّل متوكلان، همه محفوظ است.
غافل نبودن خداي سبحان از عبادت وتوكل بندگان، هم عامل تشويق انسان به عبادت و توكل است و هم دليلي بر محفوظ بودن عبادت و توكّل آنان.
📁 در برخي از آيات قرآن كريم افزون بر «جامعيّت كمالات» و «ربوبيّت» ، خالقيّت خداوند نيز حد وسط برهان بر ضرورت عبادت و توكل و حصر آن در خداي سبحان قرار گرفته است: (ذلكم الله ربّكم لا إله إلاّ هو خالق كلّ شي ء فاعبدوه وهو علي كلّ شي ء وكيل) [1]؛ انسان بايد ربّ و خالق خود را عبادت و بر او توكل كند و خداوند تنها ربّ و خالق انسان است؛ پس او تنها معبود و تنها تكيه گاه انسان است.
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(101)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
📌 براهين حصر عبادت و استعانت
📁 تذكّر: آيهي كريمهي (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) نكات و لطايف ادبي و معرفتي فراواني دارد؛ مانند: «التفات از غيبت به خطاب»، «اِفراد ضمير در إيّاك»، «افادهي حصر با تقديم مفعول»، «جمع آوردن فعل نعبد و نستعين»، «تكرار إيّاك»، «بيان حصر استعانت پس از حصر عبادت» و.... برخي از اين نكات در بحث تفسيري بيان شد و برخي در بخش لطايف و اشارات اين آيه بررسي خواهد شد و به پاره اي ديگر به اجمال اشاره مي كنيم:
⏪ 1 ـ سرّ اِفراد ضمير در «إيّاك» اين است كه خداي سبحان شريكي ندارد و براساس ادب توحيدي و برخلاف آداب و تشريفات عرفي ضمير را مفرد مي آوريم (إيّاك) نه جمع (إياكم) تا موهم شرك نباشد.
⏪ 2 ـ براي اثبات حصر عبادت و حصر استعانت در خداوند بايد كلمهي «إيّاك» تكرار شود و دو حصر با يك «إيّاك» ثابت نمي شود؛ زيرا اگر گفته شود: «إياك نعبد و نستعين» به اين معناست كه مجموع عبادت و استعانت، با وصف مجموع بودنش منحصر به خداست؛ در حالي كه ما در پي اثبات حصر «جميع» هستيم، نه تنها حصر «مجموع».
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#رمضان
#کودک_پنجاه_ساله
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📈 در سایه ماه خدا
📁 وجود مبارك حضرت یك سخنرانی كرد، گاهی تعبیراتی كه نقل شد چنین است، فرمود: «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ»،[1] گاهی دارد «قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْر»،[2] گاهی تعبیر روایت این است كه ماه پربركت رمضان روی سر شما سایه انداخت و شما زیر سایه ماه مبارك رمضان هستید، گاهی تعبیر روایت این است كه #ماه_مبارك_رمضان به طرف شما اِقبال كرد, رو كرد و شما هم استقبال كنید، چون زمان فرا می رسد و «متزمّن» را در برمی گیرد، این چنین نیست كه ما به طرف ماه مبارك رمضان برویم، بلکه این گردش روزگار است كه بالأخره ماه مبارك رمضان را به ما می رساند. ما حركتمان در این نیست كه از خرداد به تیر, از تیر به مرداد و از مرداد به شهریور برسیم, حركت ما این نیست كه زمین به دور خودش بگردد و ما شب و روز داشته باشیم یا زمین به دور آفتاب بگردد و ما سال و ماه داشته باشیم, اگر كسی پنجاه سال عمر دارد معنایش این نیست كه زمین پنجاه بار به دور آفتاب گشت، زمین شد پنجاه ساله، نه این شخص! این شخص وقتی پنجاه ساله است كه پنجاه فضیلت پیدا كند، وگرنه زمین به دور آفتاب می گردد و او پنجاه بار حركت كرد تا این شخص پنجاه ساله شود, اینكه می بینید بعضی كودكِ پنجاه ساله یا كودكِ هشتاد ساله هستند سرّش این است كه زمین حركت كرد نه «متزمّن» و «متمكّن»! تو باید پنجاه قدم حركت كنی تا بشوی پنجاه ساله، تو اگر همان فكر كودكانه را داری اینكه حركت نشد.
📁 الآن در برخی از مجالس سالمندان كه می نشینید و ساكتید و حرف نمی زنید، می بینید آنها از جوانی شان سخن می گویند که این قدر غذا می خوردیم یا این قدر می دویدیم، حرفشان همین است و چیزی برای گفتن, برای نوشتن و آثار ماندنی ندارند، تمام تلاش آنها این است كه از گذشته حرف بزنند؛ آن وقت كه جوان بودیم اینقدر حركت می كردیم، این قدر غذا می خوردیم، معلوم می شود زمین یعنی این مكان حركت كرد و نه «متمكّن»! بعضیها كودكِ هشتاد، بعضی كودك شصت و بعضی كودك پنجاه ساله هستند، بعضی واقعاً پنجاه سال دارند؛ آن كه پنجاه قدم علمی برداشت و پنجاه كار خیر كرد پنجاه ساله است. فرمود: ««قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْر», «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ»؛ ماه خدا دارد می آید و سایه بر شما انداخت, زیر سایه ماه خدا باید حركت كنید.
📁 فرمود ماه مبارك رمضان، ماه آزادی است: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَكُفُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ»؛[3] فَكّ رهن كنید و بیایید دَین هایتان را بدهید. یك قدم شما بیایید, لطف حق چندین برابر با شما هماهنگی می كند. شما كدام داد و ستدگری را دیدید كه یكی را چندین برابر بخرد؟! فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾؛[4] شما یك قدم در راه خدا بردارید من ده برابر پاداش می دهم، چه در دنیا و چه در آخرت ما با این خدای لطیفِ كریمِ رئوف و مهربان رو به رو هستیم، این وعده را كسی به ما داد كه ذات اقدس الهی به نبوّت او و به خاتمیت نبوّت او (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) گواهی داده است؛ فرمود به شما اقبال كرد, روی آورد و شما را در زیر سایه خود قرار داد.
[1]. امالی(صدوق), ص93.
[2]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج4، ص66.
[3]. إقبال الأعمال(ط - القدیمة)، ج1، ص2.
[4]. سوره انعام, آیه160.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/04/05
🌿🌿🌿
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 13.mp3
9.78M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 35
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 13
اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک...
📈 درخواست کرامت ویژه و خاص
می دانیم که امام معصوم ولی الله الاعظم و آیت الله العظمی و برخوردار از مقام کرامت الهی است و هم همواره در مسیر کرامت قرار دارد .
📁 چون امام خود کریم است وتجلی کرامت الهی است و همواره در مسیر کرامت کریمانه کریم مطلق حضرت پروردگار قرار دارد در اینجا که فرمود: و اکرمنی بعافیتک... خواسته ای فزون تر و ارجمندتر از محضر ربوبی دارد وآن دریافت مقام کرامت بر کرامت است.
خدایا به من کرامتی عطا کن که در حفظ کرامت ذاتی و حفظ مسیر کرامت اکتسابی مرا نیرومند گرداند.
📁 گاه انسان دچار گرفتاری و رنج می شود و خداوند درد و رنج اورا بر می دارد،گاه آدمی به مقامی می رسد که خداوند نمی گذارد بلا و گناه به او نزدیک شود و به او برسد.
چنانکه مقام یوسف و مقام رسولان الهی ،مقام لنصرف عنهم السوء است(كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ-24 یوسف) و این همان کرامت ویژه ای است که در جمله واکرمنی بعافیتک .... از محضر رب کریم در خواست می کنیم.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 35 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 13 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیت
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 35
📌واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 13
اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک...
📈 درخواست کرامت ویژه و خاص
می دانیم که امام معصوم ولی الله الاعظم و آیت الله العظمی و برخوردار از مقام کرامت الهی است و هم همواره در مسیر کرامت قرار دارد .
📁 چون امام خود کریم است وتجلی کرامت الهی است و همواره در مسیر کرامت کریمانه کریم مطلق حضرت پروردگار قرار دارد در اینجا که فرمود: و اکرمنی بعافیتک... خواسته ای فزون تر و ارجمندتر از محضر ربوبی دارد وآن دریافت مقام کرامت بر کرامت است.
خدایا به من کرامتی عطا کن که در حفظ کرامت ذاتی و حفظ مسیر کرامت اکتسابی مرا نیرومند گرداند.
📁 کرامت مقوله ای ذو مراتب(کرامت مطلق از آن خداوند است فان ربی لغنی کریم-40 نمل)
دستور خداوند به پیامبر :وقل رب زدنی علما(پیامبر دارای علم لدنی است اما علم خویش را از خدا دارد)
📁 در معنای عافیت گفتیم ؛عافیت آن است که خداوند بدی ها وبلاها را از بنده بردارد.در قاموس آمده بود که:العافیه دفاع الله عن العبد
در این فقره از دعا امام تقاضای دفعی دارد؛ می خواهند خداوند دافع بلا باشد نه این که رافع بلا .پس در اینجا عافیت به معنای رفع نیست بلکه به معنای دفع است. امام علیه السلام به ما آموزش می دهند که برای انسانی که خداوند بر اساس آیه شریفه: و لقد کرمنا بنی آدم اورا تکریم نموده و مقام کرامت بخشیده است ،یک کرامت ویژه و خاص نیز وجود دارد که باید آن را از خداوند بخواهد و آن کرامت مخصوص آن است که خداوند بنده اش را از بدی ها حفظ کند.
📁 گاه انسان دچار گرفتاری و رنج می شود و خداوند درد و رنج اورا بر می دارد،گاه آدمی به مقامی می رسد که خداوند نمی گذارد بلا و گناه به او نزدیک شود و برسد.
چنانکه مقام یوسف و مقام رسولان الهی ،مقام لنصرف عنهم السوء است(كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ-24 یوسف) و این همان کرامت ویژه ای است که در جمله واکرمنی بعافیتک .... از محضر رب کریم در خواست می کنیم.
🆔 @rahighemakhtoom
سلام بر شما
مهمانی الهی گوارایتان
سعدی
و 🦋 "حقیقت روزهداری"
در بیان حقیقت روزه شعری شریفتر و درخشانتر از این بیتهای سعدی، نمیشناسم:
مسلّم کسی را بود روزه داشت
که درماندهای را دهد نانِ چاشت
وگرنه چه لازم که سعیی بری
ز خود بازگیری و هم خود خوری؟!
میگوید ثمرۀ روزه داری باید ایثار و کرَم باشد
👈🏻 کسی روزهدار واقعی است که دستکم آن مقدار خوراکی را که وقت روزه نخورده ، به درماندگان میدهد
🔥روزهای که با دستگیری از مستمندان همراه نباشد عملی لغو و بیفایده است و از آن جا که ممکن است موجب خودخواهی و خودپسندی روزهدار شود، شاید مضر هم باشد و به فریب شیطان فریفته می شود که شاید کار بزرگ و خوبی کرده است :
به تلبیس ابلیس در چاه رفت
که نتوان ازین خوبتر راه رفت
🌻و هم چنین این بیتهای بلند جاودانه:
به احسانی آسودهکردن
دلی
به از الْف رکعت به هر منزلی
خورنده که خیرش برآید ز دست
به از صائم الدهر دنیا پرست!
☘️این سخنان شخصی حکیم،عالم دینی، مومن و معتقد به روزه داری است نه کسی که بی دین باشد یا بخواهد مسلمانی را از روزه داری باز دارد و تبلیغ بی دینی!
✍🏻.....ادیب
@rahighemakhtoom
#رمضان
🔆هدیه به اعضای کانال
🔆دعایی عظیم الشان هنگام افطار با ۸ فایده
🔆مِنَ الدُّعَاءِ الْمُخْتَصِّ بِالْإِفْطَارِ فِي شَهْرِ الصِّيَامِ:
مَا رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع
يَا أَبَا الْحَسَنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ قَدْ أَقْبَلَ فَاجْعَلْ دُعَاءَكَ قَبْلَ فُطُورِكَ فَإِنَّ جَبْرَئِيلَ ع جَاءَنِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَبْلَ أَنْ يُفْطِرَ
۱/ اسْتَجَابَ اللَّهُ تَعَالَى [لَهُ] دُعَاءَهُ
۲/ وَ قَبِلَ صَوْمَهُ وَ صَلَاتَهُ
۳/ وَ اسْتَجَابَ لَهُ عَشْرَ دَعَوَاتٍ
۴/ وَ غَفَرَ لَهُ ذَنْبَهُ
۵/فَرَّجَ هَمَّهُ [غَمَّهُ] وَ نَفَّسَ كَرْبَهُ [كُرْبَتَهُ]
۶/ وَ قَضَى حَوَائِجَهُ وَ أَنْجَحَ طَلِبَتَهُ
۷/ وَ رَفَعَ عَمَلَهُ مَعَ أَعْمَالِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ
۸/ وَ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ أَضْوَأُ مِنَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ
فَقُلْتُ مَا هُوَ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ قُلْ
اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ رَبَّ الشّفْعِ الْكَبِيرِ وَ النُّورِ الْعَزِيزِ
وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَانِ الْعَظِيمِ
أَنْتَ إِلَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ إِلَهُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا إِلَهَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا جَبَّارَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ مَلِكُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَلِكُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا مَلِكَ فِيهِمَا غَيْرُكَ
أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْكَبِيرِ وَ نُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ [الْمُنِيرِ] وَ بِمُلْكِكَ الْقَدِيمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ
أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَ بِهِ كُلُّ شَيْءٍ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي صَلَحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ بِهِ يَصْلُحُ الْآخَرُونَ
يَا حَيٌّ [حَيّاً] قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيُّ [يَا حَيّاً] بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ يَا حَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ اجْعَلْ لِي مِنْ أَمْرِي يُسْراً وَ فَرَجاً قَرِيباً
وَ ثَبِّتْنِي عَلَى دِينِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى هُدَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ
وَ اجْعَلْ عَمَلِي فِي الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ وَ هَبْ لِي كَمَا وَهَبْتَ لِأَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ
فَإِنِّي مُؤْمِنٌ بِكَ وَ مُتَوَكِّلٌ عَلَيْكَ مُنِيبٌ إِلَيْكَ مَعَ مَصِيرِي إِلَيْكَ وَ تَجْمَعُ لِي وَ لِأَهْلِي وَ لِوُلْدِي الْخَيْرَ كُلَّهُ وَ تَصْرِفُ عَنِّي وَ عَنْ وُلْدِي [وَالِدِي] وَ أَهْلِي الشَّرَّ كُلَّهُ
أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ تُعْطِي الْخَيْرَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَصْرِفُهُ عَمَّنْ تَشَاءُ فَامْنُنْ عَلَيَّ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين
@salmanraoofi
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله): هرکسی سالی دارد؛ آن ها که اهل سیر و سلوک اند در صدد تهذیب نفس اند، آن ها هم سالی دارند. سال آن ها از ماه مبارک رمضان شروع می شود . سخنان 1398/2/18
@rahighemakhtoom
آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) :
📁 #فرصت فَکّ رهن رسیده است که ما آزاد شویم.
یکی از بهترین نعمتها،نعمت #آزادی است و
این ماه، ماه آزادی است. #انسان طرزی زندگی
کند که گرفتار چشم و گوش نباشد، این بهترین
راه است که انسان فَکّ رهن شده باشد، و از قیود
دنیویی آزاد بشود و از آن طرف هم خوشحال است
که دستور دینی را انجام داده است.1398/2/18
🌿🌿🌿
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 172
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا
🔰🔰🔰
📈 اصل چهارم. عزّت آهنگين خداي سبحان در كسوت علم به صورت قرآن و در جامه عين به صَوْتِ عترت و در جام جم به سَوْرَتِ اسلام ناب پيامبري تبلور يافت كه حسين بن علي(عليهماالسلام) از اوست: «حسينٌ منّي»، و او از حسين بن علي(عليهماالسلام) است: «و اَنَا من حسين».[ بحار الانوار، ج43، ص261.]بنابراين، چهار عنصر محوري را در عزّت مداري دين با پرچمداري قرآن عزيز و رهبري عترت عزت آفرين بايد ملحوظ داشت:
⬅ 1. تفسير مفاهيم قرآن با يك ديگر تا عزّت علمي كتاب خدا معلوم گردد.
⬅ 2. تطبيق و تأييد مصاديق احكام و حِكَم قرآن با هم ديگر تا عزّت عيني آن واضح شود. اگر دولت يا ملّت به برخي از آيات عمل كند و به بعض ديگر عمل ننمايد، همچون مفسِّري است كه در تبيين معارف قرآن حكيم، برخي از آيات محكم آن را مغفول بدارد.
⬅ 3. تفسير معاني حديث اهل بيت وحي(عليهمالسلام) با يك ديگر تا عزّت علمي اُسْره عصمت معلوم گردد؛ «فيهم كرائم القرآن».[ نهج البلاغه، خطبه 154.]
⬅ 4. تحليل سيره و سنت آنان با هم ديگر، به ويژه جريان علوي و حسيني(عليهمالسلام) از غدير تا عاشور تا عزت عيني دوده طه و يس آشكار شود.
📐 همانطوري كه تفكيك آيات قرآن تدويني نارواست؛ (... الذين جعلوا القرآن عِضيْن) [سوره حجر، آيه 91.]، كساني كه قرآن عزيز خدا، عِضَه عِضَه و جدا جدا پنداشتند، برخي را قبول و بعضي را نكول كردند، هرگز سنّت سيّئه آنها بخشودني نيست. گروهي كه انقلاب اسلامي را با اسلام انقلابي موردپسند خود يكي گمان كردند و در پذيرش سيرت معصومان(عليهمالسلام) فتوا به تبعيض مي دهند و قداست قعود برخي از اين ذوات قدسي را همتاي تقدّس قيام بعض ديگر از آنان نمي دانند و صلح بعضي را همچون جهاد برخي عزّت آفرين نمي شمارند، لازم است در معناي عزت و هماهنگي حتمي آن با امامت معصومانه تأمل مستأنف روا دارد تا آنِف آنها، چون سالف سپري نشود و قادم اينها نظير غابر غروب نكند و نفخه دل انگيز «هيهاتَ منّا الذلّة» [الاحتجاج، ج 2، ص 300.] از
تريبون عصمت و طهارت(عليهمالسلام) شنيده شود و فرقي بين آغاز و انجام آن ذات مقدس نبينند؛ چه اينكه امتيازي بين آن ذوات قدسي و قرآن عزيز نخواهد ديد.
🔹 زيرا هر كدام از اين انسان هاي كامل و معصوم در متن خطر به حراست دين پرداختند و همچون اميرمؤمنان(عليهالسلام) حافظ اسلام بودند؛
هيچ كس را در جهان اين مايه مردي نبود
كو به ميدان خطر سازد براي دين وطن[ديوان حكيم سنائي.]
و به تعبير حكيم سنائي غزنوي ستمي ننگين تر از قتل سالار عاشورا نيست؛
حبّذا كربلا و آن تعظيم
كز بهشت آورد به خَلْق نَسيم
تيغها لعل گون زخون حسين(عليهالسلام)
چه بود در جهان بَتَر زين شَيْن
تاج بر سر نهاده بدكردار
كه از آن تاج خوبتر مِنْشار[حديقةالحقيقه وشريعة الطريقه، ص270.]
🔅🔅🔅
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#تحلیل_و_بررسی 20
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📁 شخصيت علامه طباطبايي خيلي استثنايي است. جملهاي از مرحوم آقاي صدوقي[2] رضوان الله عليه به يادم آمد كه زماني سالها پيش از پيروزي انقلاب، در محضرشان بودم و سخن از تفسير الميزان به ميان آمد ايشان فرمودند اگر آقاي طباطبايي از حوزه قم حذف شود امتيازي براي حوزه قم باقي نمي ماند. امتياز حوزه قم بر ساير حوزه ها به شخص آقاي طباطبايي است.
📁 آيةالله صدوقي آدم ساده اي نبود ساليان درازي در حوزه گذرانده بودند و مقسّم شهريه مراجع بزرگ بودند؛ در اوايل، مقسم مرحوم آقاي بروجردي هم بودند که بعدها مسئوليت سنگين شد و ايشان آن را رها كردند و بعد هم در يزد ساکن شدند.
◽ به هر حال شخصيت علامه در دنيا به خصوص در زمان معاصر کم نظير است. ما هم خودمان را و حوزه و دوستانمان را خيلي مديون زحمات مخلصانه ايشان ميدانيم و همين جا دعا مي کنيم که خداي متعال ايشان را با اجدادشان پيغمبر اکرم و اهل بيت محشور بفرمايد؛ بهترين پاداش هايي را که به استادي از شاگردانش مرحمت مي کند به ايشان عنايت بفرمايد و ما را هم مشمول دعاهاي ايشان در آن عالم قرار بدهد.
◽ اين همايش درباره روش تفسيري علامه طباطبايي رضوان الله عليه است. همه ميدانيم که ايشان با نوشتن تفسير الميزان و با درسي که در قم شروع کردند حرکت جديدي را در حوزه هاي علميه شکل دادند يک حرکت پربرکتي که بعد هم الحمدلله ادامه پيدا کرد و مخصوصاً حضرت آيت الله جوادي ايّده الله تعالي اين راه را ادامه مي دهند و همين جا عاجزانه از پيشگاه الهي توفيق بيشتر و سلامتي و تأييدات ايشان را از خداي متعال درخواست مي کنيم که خداوند ايشان را در همه کارهاي خيرشان و از جمله ادامه بحث تفسيري موفق بدارد؛ براي حوزه علميه افتخار بزرگي است که چنين درس تفسيري وجود داشته باشد و چنين کتابهايي نوشته شود و چنين محققيني وقت زيادي صرف بحث هاي تفسيري کنند و مشعل تفسير قرآن را همچنان در حوزه روشن بدارند.
🔹 بنده به سهم خود صميمانه از ايشان تشکر مي کنم و براي سلامتي شان دعا مي کنم. اميدواريم ديگران هم تأسي کنند و اين روش را ادامه بدهند يا اگر شروع نکردهاند شروع کنند. تفسير قرآن خيلي برکت دارد.
📁 اما اينکه روش علامه طباطبايي در نوشتن تفسير الميزان يک روش ممتازي به حساب مي آيد مخصوصاً با آن مقدمه اي که خود ايشان نوشته بودند گاهي مورد سوالهايي واقع مي شود و ابهام هايي در شناخت اين روش پديد ميآيد و اينكه معرفي هايي که براي اين روش شده است آيا در مقام عمل کاملاً وفق مي دهد يا نه؟ بنده در اين چند دقيقه از بزرگان اجازه مي خواهم که چند نكته در اين زمينه عرض کنم.
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 20 #گفتگو #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #علامه_طباطبایی #المیزان #علامه_مصباح_یز
#تحلیل_و_بررسی 21
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📁 نکته اولي که بايد مورد توجه قرار بگيرد معناي واژه تفسير است که حقيقتاً تفسير چيست و آنچه مرحوم علامه طباطبايي در مقام انجام آن بودند که قرآن را تفسير کنند به چه معناست؟
📁 نكته بعدي آن كه مقصود از اين ادعا چيست كه قرآن براي فهماندن مقاصد خودش احتياج به امري خارج از قرآن ندارد بلکه يفسر بعضه بعضاً؟ و اينکه آيا مقصود از اين روش ـ كه ويژه تفسير الميزان به شمار مي رود ـ اين است که ما هر استفاده اي بخواهيم از قرآن بکنيم هيچ احتياجي به هيچ علم و شاهد خارجي و يا به بيانات اهل بيت صلوات الله اجمعين يا به کلمات خبرگان علوم ادبي، تاريخ و غير آن ... نداريم و همه چيز را ما خود مي توانيم از قرآن استفاده کنيم؟ فرض بفرماييد آياتي در قرآن درباره غسل و تيمم داريم آيا با همين آيات همه مسائل غسل و تيمم و طهارت را بدون احتياج به هيچ روايتي مي توانيم استفاده کنيم؟ آيا ايشان چنين ادعايي داشتند که مقصود از اينكه قرآن خود را تفسير مي کند اين است كه ما همه احکام طهارت را مي توانيم از همين آيات مربوط به طهارت استخراج کنيم و احتياج به هيچ چيز ديگري نداريم؟
📝 آيا مقصود از اينکه ايشان مي فرمودند قرآن را با قرآن تفسير مي کنيم اين است يا چيز ديگري است؟ نيز بعضي تعبيراتي که در خود قرآن آمده اشاره به واقعيات و قضاياي تاريخي است که قبلاً واقع شده يا بعداً واقع خواهد شد ولي تفصيل آنها را نميدانيم و شخصيت هايي که در اين قضايا به آنها اشاره شده براي ما مجهول است كه در چه زماني زندگي مي کردند يا در چه زماني ظهور خواهند کرد، اينها را نميدانيم.
📝 آيا ادعاي ايشان اين است که اگر درست در قرآن دقت کنيم همه اينها معلوم مي شود؟ مثلاً با دقت در آيات مربوط به اصحاب کهف[3] روشن ميشود که تعدادشان چند نفر بوده و اسم آنها چه بوده است و کجاي عالم زندگي مي کردند يا معاصر با چه کساني بودند و سرنوشت شان به کجا انجاميد؟ آيا ايشان ادعا مي کردند که همه اينها از خود قرآن استفاده مي شود؟
☑ مثال ديگر اين كه قرآن از ذوالقرنين نام مي برد؛[4] شخصيتي که مورد تأييد قرآن است و پيداست که لحن ستايش آميزي درباره او به کار رفته است و ظاهر بعضي از روايات اين است که ايشان از پيامبران است. آيا پيامبر بوده يا يکي از اولياي خدا يا شخصيت و عبد صالحي بوده است؛ اينکه چه کسي بوده و کجا زندگي مي کرده و داستان شرق و غرب رفتن او و آن سدي که ايشان ايجاد کرده کجا بوده و آيا الان هم هست يا نيست؟
🔹 اينها همه مجهول است و ما نمي دانيم؛ آيا علامه طباطبايي مدعي بودند که اگر ما در خود قرآن دقت کنيم همه اينها روشن مي شود؟ منظور از اينکه مي گفتند قرآن احتياج به غير ندارد يعني اين چيزها را اگر مي خواهيد بفهميد در خود قرآن دقت کنيد معلوم مي شود و اگر معلوم نيست براي اين است که درست قرآن را نفهميدهايد؟ آيا منظور ايشان اين بوده است؟
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
📈 استهزاءِ استغفار دو گناه دارد.
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📁 به تعبیر سیدناالاستاد مرحوم علامه طباطبایی اگر کسی این استغفار را وسیله گناه قرار بدهد بگوید گناه میکنیم بعد هم استغفار میکنیم، این دو گناه کرده:
📁 یکی خودِ گناه را مرتکب شده، یکی اینکه حریم استغفار را حفظ نکرده، استغفار را به استهزا گرفته.حالا گناه میکنیم بعد استغفار میکنیم، حالا پیر شدیم بعد توبه میکنیم، این گرفتار دو گناه است. اینطور نیست که حریم استغفار را حفظ نکرده باشد گناه نکرده باشد.
گزیده درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 64 الی 71
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#رمضان
#مأدبه_الهی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📈 عظمت رمضان
📁 ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است، عظمت این ماه به نزول قرآن کریم است نه به روزه گرفتن! قرآن کریم احکام و حِکمی دارد که یکی از آن احکام روزه گرفتن است. ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم است و انسان در این ماه مهمان خداست که خدا در این ماه غذایی به نام قرآن برای ما فرستاده است. از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةٌ اللَّهِ»؛[1] قرآن غذای آماده الهی است، قرآن سفره ای نیست که هر کسی غذای خود را در سفره قرآن بخورد، هیچ کسی حق ندارد خواسته های خود را بر قرآن تحمیل کند و برداشت های خود را به حساب قرآن بیاورد. قرآن سفره نیست، غذایی است آماده! «مَأْدُبَة» یعنی غذای آماده، هر کسی گرسنه معارف باشد از آن غذا استفاده می کند؛ این مطلب را هم علمای سنت[2] از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) نقل کرده اند، هم علمای شیعه و هم دیگر علما که قرآن غذای آماده الهی است. خدا در این ماه ما را به قرآن فهمیدن فرا خواند، با ما در این ماه سخن می گوید.
📁 آن بزرگانی که اهل معنایند می گویند گرچه روزه گرفتن دشوار است، ولی شنیدن این ندای خدا که می گوید ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ﴾،[3] این ندا و لذت این صدا آن خستگی روزه گرفتن را از انسان می گیرد، انسان در روزه گرفتن احساس خستگی نمی کند.
[1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص60.
[2]. تفسیر القرطبی، ج1، ص5.
[3]. سوره بقره، آیه183.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه1
تاریخ: 1393
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(102)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
📌 لطائف و اشارات
✅ 1 ـ اسرار تقديم «إيّاك» بر «نعبد»
حصر عبادت و استعانت در ذات اقدس الهي با تعبيراتي چون «لا نعبد إلاّ إياك» يا «نعبدك ولا نعبد غيرك» نيز قابل تبيين بود، اما در اين آيهي كريمه با تقديم مفعول (إيّاك) بيان شده است. در گزينش اين سياقِ خاص اسراري نهفته است كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
📁 الف: موحّدي كه ذات اقدس الهي را جامع و منشاي همهي كمالها و جمالها مي داند و براي او ربوبيّت و مالكيّت مطلق قائل است، در آغاز و پيش از هر چيز او را مشاهده مي كند و با تقديم «إيّاك» عبادت را حقّ انحصاري او مي داند.
▫ انساني كه حجاب غفلت را دريد، تنها او را مي بيند و از اين رو ابتدا از او سخن مي گويد وبه همين دليل كلمهي «شهيد» در آيهي كريمهي (أَوَلَم يكف بربّك أنّه علي كلّ شي ءٍ شهيد) [سورهي فصّلت، آيهي 53.]به معناي «مشهود» است، نه «شاهد»؛ يعني انسان در نگرش به هر چيز ابتدا خدا را مي بيند و سپس غير را كه آيت اوست و چون خداوند مشهودي است فائق بر همهي مشهودها از اين رو با كلمهي «علي» استعمال شده است.
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(103)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
📌 لطائف و اشارات
✅ 1 ـ اسرار تقديم «إيّاك» بر «نعبد»
📁 ب: عابدي كه ابتدا معبود را مي بيند و او را به عنوان جمال محض و كمال صرف مي شناسد، سختي و سنگيني عبادت برايش آسان مي شود. عبادت براي سالكان و راهيان كوي حق در آغاز، دشواريهايي دارد و بر اين اساس، صبر بر طاعت از بهترين فضايل و رأس ايمان است: «فإن الصبر من الإيمان كالرأس من الجسد»[ نهج البلاغه، حكمت 82، بند3.].
▫ خداي سبحان از نماز به عنوان امري بزرگ و سنگين ياد كرده است و اين براي كساني است كه به پايگاه «خشوع» راه نيافته اند: (وإنّها لكبيرة إلاّ علي الخاشعين)[ سورهي بقره، آيهي 45.]. گرچه اقامهي نماز فرصت چنداني نمي خواهد، امّا گروههاي فراواني از آن، سر باز مي زنند؛ چون خودخواهي به انسان اجازهي اقرار و اظهار بندگي نمي دهد و برخاك ساييدن پيشاني براي انسانِ مدّعي استقلال دشوار است، ولي خاشعاني كه جمال و زيبايي معبود را مشاهده كرده اند، اظهار بندگي سهل و عبادت برايشان شيرين و آسان است.
▫ كسي كه با دشواري نماز مي گزارد، گرچه به تكليف خويش عمل كرده است، ولي نماز براي او لذّت بخش نيست؛ امّا شاهدان جمال معبود، به حق از آن لذّت و از هجران آن رنج مي برند. از اين رو مي گويند: «اگر همهي عمر دنيا يك شب بود همه را به سجده يا ركوع سپري مي كرديم»[ ر.ك شرح حالات اويس قَرَن.].
▫ رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه همواره مستغرق در شهود جمال خداي سبحان بود و فراق خداوند براي او مايهي رنج بود، نماز را مايهي روشني چشم خود مي دانست: «جعلت قرة عينى فى الصلاة» [بحار، ج79، ص193.]، و هنگام نماز به مؤذن مخصوص خودْ بلال حبشي مي فرمود: «أرحنا يا بلال»[ بحار، ج79، ص193].
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(104)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
📌 لطائف و اشارات
✅ 1 ـ اسرار تقديم «إيّاك» بر «نعبد»
📁 ج: شيطان گرچه در همهي حالات، انسان را وسوسه مي كند، ولي در حال نماز با بسيج همهي نيروهايش مي كوشد تا مانع حضور قلب نمازگزار گردد. وسوسه و مزاحمت شيطان در كارهاي عادي چندان جدّي نيست، ولي وقتي انسان در مسير عبادت قدم نهاد، او همهي جنود و ذرّيّه اش را براي اِغفال عابد سالك آماده مي كند. براي مصونيت از اين تهاجم همه جانبه، ابتدا بايد معبود را تعيين كرد و آنگاه از عبادت سخن گفت تا شيطان براي انسان، معبود سازي نكند و اگر قبل از تعيين معبود، از عبادت سخن بگوييم شيطان با اِلقاي خاطراتي براي ما معبودي دروغين مي سازد.
▪ شيطان با القائات خود براي كافران و بت پرستان بت مي تراشد و براي مؤمنان، نجات از آتش سوزان جهنّم و دستيابي به نعيم بهشتي را معبود قرار مي دهد[1].
======================
[1]ـ عبادت براي رسيدن به بهشت يا رهيدن از دوزخ، گر چه از نظر علم فقه صحيح است، ولي مربوط به انساني است كه بر اثر كم همّتي، از خدا نجات از آتش يا ورود به بهشت را مي طلبد، نه لقاي او را. اگر هدف اصلي و معبود واقعي عابد، نجات از جهنّم يا ورود به بهشت بود و خدا را براي رسيدن به چنين معبودي «وسيله» قرار داد، نه هدف و مقصود بالذات، عبادتش باطل است و مقصود برخي كه عبادت براي رسيدن به بهشت يا دوري از جهنّم را باطل مي دانند، همين است؛ زيرا در اين صورت اگر دستيابي به بهشت بدون عبادت خدا ممكن بود، او را عبادت نمي كرد (ر.ك صهباي حج، ص 363). البته گرچه معبود بالذاتِ اكثر انسانها خداوند است،و از اين رو عبادت آنها درست است؛ امانمي دانند كه از او جز او را خواستن، بي همّتي است: «... لانريد منك غيرك ولا نعبدك بالعوض والبدل كما يعبدك الجاهلون بك، المغيبون عنك» (تفسير صافي، ج1، ص72).
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عادیات
#سوره_عادیات
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:نکات و پیام های کلی تفسیر سوره عادیات
وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً «1» فَالْمُورِياتِ قَدْحاً «2» فَالْمُغِيراتِ صُبْحاً «3» فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً «4» فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً «5» إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ «6» وَ إِنَّهُ عَلى ذلِكَ لَشَهِيدٌ «7» وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ «8» أَ فَلا يَعْلَمُ إِذا بُعْثِرَ ما فِي الْقُبُورِ «9» وَ حُصِّلَ ما فِي الصُّدُورِ «10» إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَخَبِيرٌ «11»
1) سوگند به اسبان دونده كه (در ميدان جهاد) نفسشان به شماره افتاد. «2» و (به هنگام تاختن، از برخورد نعل اسبان با سنگهاى بيابان) به شدّت برق افروزند.«3» و صبحگاهان بر دشمن هجوم برند. «4» و گرد و غبار برانگيزند. «5» و در ميان معركه و جمع دشمنان در آمدهاند. «6» همانا انسان نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس است. «7» و بىشك بر اين (ناسپاسى) گواه است. «8» و همانا او علاقه شديدى به مال دارد. «9» آيا انسان نمىداند كه وقتى آنچه در گورهاست برانگيخته شود. «10» و آنچه در سينههاست فاش شود. «11» همانا خداوند در آن روز به كارشان آگاه است.
🔅🔅🔅
🔹 «عدو» به معناى تجاوز است. چون دويدن، تجاوز از حدّ حركت عادى است، به آن «عدو»گفته مىشود. 🔹 «ضبح» به معناى صداى نفس اسب است. 🔹 «قدح» به معناى خروج آتش از سنگ چخماق، 🔹 «المغيرات» از «اغارة» به معناى تاختن سريع، 🔹 «صُبْحاً» كنايه از غافلگير كردن دشمن و پنهان كردن زمان هجوم است.
🔹 «أثرن» از «اثارة» به معناى منتشر ساختن، 🔹 «نقع» به معناى غبار و 🔹 «كنود» به معناى كَفور (ناسپاس)است.
🔹 در كلمه «بُعْثِرَ» معناى بعث و اثاره نهفته است يعنى بيرون كشيدن و زيرو رو كردن.
🔹 «حُصِّلَ» به معناى استخراج مغز از پوسته و متمايز شدن خصلتهاى نيك و بد در آن روز از يكديگر است.
📁 قرآن در برخى آيات، انسان را به خاطر برخى صفات، مورد سرزنش قرار داده و او را
▪ «ظَلُوماً جَهُولًا» « احزاب، 72.» (ستمگر و نادان)،
▪ «هَلُوعاً» « معارج، 19.» (حريص)،
▪ «يَؤُساً» « اسراء، 83.» (نااميد)،
▪ «كَفُوراً» « اسراء، 67.» (ناسپاس)،
▪ «جَزُوعاً» « معارج، 20.» (بى صبر)،
▪ «مَنُوعاً» « معارج، 21.» (بخيل) خوانده است.
📁 ولى از سوى ديگر درباره انسان مىفرمايد: «كَرَّمْنا» « اسراء، 70.» (گرامى داشتيم)، «فَضَّلْنا» « اسراء، 70.»* (برترى داديم)، «أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» « تين، 4.» (بهترين قوام را به او داديم)، «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» « حجر، 29.»* (روح الهى در او دميديم) و اين دوگانگى به خاطر آن است كه در انسان دو نوع عامل حركت وجود دارد: يكى عقل و يكى غريزه. اگر در مسير بندگى خدا و تربيت اولياى خدا قرار گيرد، به گونهاى است و اگر در مسير هوسها و طاغوتها و وسوسهها قرار گيرد، به گونه ديگر.
📁 در قرآن از علاقه شديد و حريصانه به مال دنيا كه سبب فراموش كردن آخرت و محرومان شود، انتقاد شده است. «إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ»
قرآن از مال دنيا به «خير» تعبير كرده است: «لِحُبِّ الْخَيْرِ» تا بفهماند مال بايد از راه خير بدست آيد و در راه خير با نيت خير و با شيوه خير مصرف گردد.
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عادیات
#سوره_عادیات
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت4: پیام های کلی تفسیر سوره عادیات
✅ 1- جهاد و دفاع به قدرى ارزش دارد كه خداوند به نفس اسبهاى زير پاى جهادگران سوگند ياد مىكند. «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً»
✅ 2- مسلمانان بايد اسب سوار و چابك باشند. (در سوگند به نفس اسب، نوعى تشويق به اسب سوارى هدفدار است.) «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً»
✅ 3- اسبان در راه خدا مىدوند، ولى انسان در برابر خدا سرسختى مىكند.
و الْعادِياتِ ... إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ
✅ 4- در جهاد با دشمن، سرعت عمل يك ارزش است. «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً»
✅ 5- هنگام غفلت دشمن براى حمله استفاده كنيد. «فَالْمُغِيراتِ صُبْحاً»
✅ 6- دشمن را چنان غافلگير كنيد كه ناگاه در وسط آنان باشيد تا فرصت مقابله با شما را نداشته باشند. «فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً»
✅ 7- ناسپاسى و مال دوستى انسان را در برابر جبهه حق قرار مىدهد. وَ الْعادِياتِ ...
إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ ... لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ
✅ 8- شهداى جبههها و امدادهاى الهى را فراموش نكنيد. «إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ»
✅ 9- پيروزى و امنيّت انسان را مغرور مىكند، هشدار لازم است. «لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ»
✅ 10- وجدان انسان آگاه است؛ حتى در مواردى كه عذر و بهانه مىآورد خود مىداند كه چه كاره است. «وَ إِنَّهُ عَلى ذلِكَ لَشَهِيدٌ»
11- در فرهنگ اسلامى، ثروت و مال خير است. «إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ»
✅ 12- علاقه به مال، امرى فطرى است، آنچه مذموم است علاقه افراطى است كه انسان از يك سو دست به هر نوع درآمدى مىزند و از سوى ديگر حقوق واجب الهى را نمىپردازد. «لَشَدِيدٌ»
✅ 13- معاد جسمانى است زيرا سخن از قبر است. «بُعْثِرَ ما فِي الْقُبُورِ» (در آيهاى
ديگر مىفرمايد: «يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ» «1»)
✅ 14- ياد قيامت، عامل هشدار به ناسپاسان و مال پرستان است. «أَ فَلا يَعْلَمُ إِذا بُعْثِرَ ما فِي الْقُبُورِ»
✅ 15- روز قيامت اسرار درونى كشف وحسابرسى خواهد شد. «حُصِّلَ ما فِي الصُّدُورِ»
✅ 16- خداوند بر افكار و اعمال ما آگاهى كامل دارد. ( «خبير» به معناى آگاهى از ظاهر و باطن است) إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ ... لَخَبِيرٌ
✅ 17- خداوند در دنيا نيز به امور مردم آگاه است، امّا در قيامت، اين خبير بودن براى همه ظاهر مىشود. «يَوْمَئِذٍ»
✅ 18- چون خداوند خبير است، حسابرسى او نيز دقيق است. «يَوْمَئِذٍ لَخَبِيرٌ»
✅ 19- انسان در برابر ديگران اين همه سركشى ندارد، كفر و ناسپاسى شديد انسان تنها در برابر پروردگارش است. «لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ»
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
100.Adiyat.01-11.mp3
5M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عادیات
#سوره_عادیات
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت5: تفسیر صوتی سوره العادیات
📼 مفسر: استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 14.mp3
12.56M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 36
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 14
و اکرمنی بعافیتک...
اَللّهُمَّ اجْعَلْ نَفسِی اَوَّلَ کَرِیمَهٍ تَنتَزِعُها مِنْ کَرائِمِی وَ اَوَّلَ وَدِیعَهٍ تَرتَجِعُهَا مِنْ وَدائِعِ نِعَمِکَ عِندِی؛ خدایا! همه نعمتها امانت است، همه را به تو بر میگردانیم. ولی اوّلین نعمتی که میگیری، جان ما باشد. چشم و گوش به همراه جان برود، نه اوّل چشم وگوش و اعضاء را بگیری، ما ذلیلانه در منزل زندگی کنیم، نیازمند به اعضاء منزل باشیم، با خواری و خفّت به سر ببریم.حقیقتا این دعا درس کرامت میدهد.
@rahighemakhtoom