eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آيه ۵۴ 📌 آنهايی که نفس نکرده اند دائماً نسبت به کسانی که تزکيه کرده و پاک اند و در نتيجه به آنها تفضلاتی داشته، می کنند و حتّی نسبت به اولاد حضرت عليه السلام مانند اکرم صلی الله عليه و آله و اطهار عليهم السلام که خدا در خاندانشان و را نازل فرموده و بزرگی به وسيله عليه السلام به آنها خواهد داد، می ورزند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان: دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 شرح و بررسی کتاب 📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و ششم 🔅🔅🔅 * سه حکایت زیبا از کتاب سلوک با همسر * توصیه مرحوم بهجت در مورد رسیدگی به خانواده * سیره بزرگان در برخورد با اهالی خانه * ملکوت خانواده و ارتباط در خانه * آثار گفتگو با اهل خانواده * نکاتی پیرامون آزار و اذیت در خانه * مسیر رشد به سبک حضرت ایوب ع * قابل توجه کسانی که در خانه یا آزار می‌دهند، یا آزار می‌بینند * صورت برزخی افرادی که اهل آزار و اذیت هستند * صدقه زن به مرد * سه دسته زنانی که با حضرت فاطمه س محشور می‌شوند * اهل‌بیت علیهم‌السلام در برابر مهریه همسران خود چه برخوردی داشتند؟ * ملکوت محبت زن و شوهر به یکدیگر * اخلاق اهل‌بیت علیهم‌السلام در خانه * چه کنیم تا گناهان ما پاک شود؟ * ملکوت پرداخت نکردن مهریه همسر * یکی از بزرگترین حق‌الناس‌ها در ارتباط زناشویی * ملکوت پاک با نیت الهی در ارتباط زناشویی * کمک کردن در خانه * دستورالعمل قرآنی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام برای دفع بیماری لاعلاج 📅99/05/24 🔅🔅🔅 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 شرح و بررسی کتاب 📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و پنجم 🔅🔅🔅 * زوجیت در عالم برزخ و در مجردات * تاثیرپذیری و تسلیم‌ناپذیری در زن و مرد * فاعلیت و قابلیت در زن و مرد * معنای همسری * زوجیت در سوره مسد * ویژگی همسر خوب در قرآن * رفتار خدا به هنگام ابتلاء ما * برکت فرزند در زندگی * تک فرزندی یا چند فرزندی؟ تربیت کدامیک مشکل‌تر است؟ * نکته‌ای در مورد سقط جنین * گرفتاری‌های رحمانی خدا * نورانیت در زندگی مشترک * روایاتی پیرامون انس در زندگی مشترک * تجربه بهشت با فرزند * ملکوت ارتباط با فرزند در خانواده * عطای فرزند، جلوه رحمت خدا * این روایت، تقدیم به همه دختر دارها 📅99/05/17 🌴🌴🌴 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
63 📼 قسمت: چهل و دوم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳️ عوامل تامین عافیت در زندگی 📈 جان واژه امنیت در قرآن ☑️ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی.... 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
63 📼 قسمت: چهل و دوم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳ عوامل تامین عافیت در زندگی 📈 جان واژه امنیت در قرآن ☑ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی.... 🌴🌴🌴 ⏪ صیانت از امنیت در اسلام سخت ترین مجازات ها و کیفرها برای کسانی در نظر گرفته شده که امنیت جامعه را به خطر می اندازند. مانند قتل، قصاص، قطع دست و یا تبعید و تعزیر(مائده، 33 و بقره 179- 178.) إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ( آیه 33 سوره مائده) همانا کیفر آنان که با خدا و رسول به جنگ برخیزند و در زمین به فساد کوشند جز این نباشد که آن‌ها را به قتل رسانده، یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف یکدیگر بِبُرند و یا به نفی و تبعید از سرزمین (صالحان) دور کنند. این ذلت و خواری عذاب دنیوی آنهاست و اما در آخرت به عذابی بزرگ معذّب خواهند بود. 📝 معانی کلمات آیه: يحاربون: حراب و محاربه: جنگيدن. يُحارِبُونَ اللَّهَ يعنى با خدا مى جنگند. يسعون: تلاش مى كنند. «سعى يسعى» به معنى تند رفتن و دويدن نيز آمده است. يقتلوا: قتل: كشتن. تقتيل مبالغه آن است خواه در كيفيت باشد يا در كميت. مراد از آن در آيه شدت در كيفيت قتل است. يصلبوا: صلب و تصليب: به دار زدن. «او يصلبوا» يا به دار زده شوند. خلاف: مخالف و غيرهم. «تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ» دستها و پاهايشان خلاف هم قطع شود . مثلا دست راست با پاى چپ يا بالعكس. ينفوا: نفى: تبعيد. آن در اصل هلاك كردن به وسيله دور نمودن است. «او ينفوا» يعنى يا تبعيد شوند. ▪ همچنین خداوند در این آیه بر ضرورت پاسدارى از امنيّت و سلامت جامعه ‌ايمانى با سركوب آشوبگران و فساد انگيزان، خواهان تامین امنیت و حفظ و صیانت از آن است. ▪ با پیمان شکنان و برهم زنندگان امنیت و آرامش جامعه باید به شدت برخورد شود.امنیت جامعه موضوعی شوخی بردار نیست. ▪ برهم زنندگان امنیت و آرامش جامعه را باید رسوا کرد .آنان نباید درسایه نا امنی جامعه احساس امنیت کنند . ▪ طبق آيه‌ى 279 سوره‌ى بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پيامبر است، «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» چون امنيّت اقتصادى را به هم مى‌زند.  همچنين در روايات، توهين به مسلمان، محاربه‌ى با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولياً فقد بارزنى بالمحاربة». ▪ وظيفه‌ى نظام و حكومت، حفظ امنيّت شهرها، روستاها، جاده‌ها و برخورد با متخلّفان است. إِنَّما جَزاءُ ... ▪ براى آنان كه امنيّت جامعه را بر هم مى‌زنند، چند نوع كيفر مقرر شده است: اعدام، تبعيد، قطع دست و پا، به دار آويختن. يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا ... ▪ مخالفان ولايت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، بايد به سخت‌ترين كيفر مجازات شوند. يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ‌ ... أَنْ يُقَتَّلُوا ⏪ این مهمترین گواه بر ارزش و اهمیتی است که امنیت در تفکر اسلامی دارد؛ زیرا فرمان جهاد برای تامین امنیت و حفظ آن را می دهد؛ چرا که گاه نمی توان تنها با کار فرهنگی و آموزشی و تربیتی دیگران را به حفظ امنیت دعوت کرد؛ بلکه لازم است تا گروهی را که ظالم و امنیت زدا هستند با تیغ تیز شمشیر حذف کرد یا با فشار سهمگین تازیانه بر جایشان نشاند. 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 مصباح هدایت ▪️ این جمله نورانی زیارت جامعه را ببینید، وقتی به مشهد امام مشرّف شدیم، عرض می ‌کنیم خدایا! عنایت کنید به برکت این امام، من آمدم یک چیزی ببرم که آن اوحدی از اهل ایمان می ‌برند، «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»،[1] این «مُحْتَمِلٌ» جمله خبریه ‌ای است که به داعی انشا القا شده است، چون دعا، زیارت و مناجات، اینها جمله خبریهِ خبریه نیست، جمله خبریه ‌ای است که به داعی انشا القا شده است؛ یعنی ای امام هشتم، ای امام مجتبی، ای امام حسین، ای سایر ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام)! آن توفیق را بدهید که من تنها عالم حوزوی یا دانشگاهی بشوم مشکل من حل نمی ‌شود، آن علمی که جای دیگر نیست، فقط در حرم شماست، آن علمی که نمی ‌توانند حمل کنند، فقط شما اجازه می ‌دهید حمل کنند، از آن علم به ما بدهید! «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»، این برترین جمله زیارت جامعه کبیر است که یک زائر از پیشگاه امام صادق، از پیشگاه امام رضا، از پیشگاه امام مجتبی و از پیشگاه ائمه دیگر (عَلَیهِمُ السَّلام) می‌ خواهد. این حدّ ماست! عوام مردن و عوام زندگی کردن که هنر نیست، اینها «من به الکفایه» فراوان است. ▪️ یک بیان نورانی از امام مجتبی است، فرمود تا نفَس می‌ کشید درس و بحث! آدم دهن باز می‌کند می‌ گوید من فارغ التحصیل هستم؟! این ننگ نیست؟ فرمود تا دهن باز کردید، گفتی من فارغ التحصیل هستم، به ننگ خود اعتراف کردی! تا جا دارد، باید درس بخوانید؛ یا درس بخوانید، یا درس بگویید، یا کتاب بنویسید، نو بیاورید! این مرحوم کلینی نقل کرده است از وجود مبارک امام مجتبی، فرمود جای خالی نگذار، این قلب هم جا برای علوم فراوان است. این قلب که مجرد مادی نیست که بگوید من سیر شدم؛ مثل شکم نیست. فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ»؛[2] این بیان بوسیدنی است! از بیانات نورانی امام مجتبی که مرحوم کلینی نقل کرد، «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی‏»؛ البته حسین بن علی «مصباح الهدایة»[3] است او در قله است. شما هم چرا «مصباح الهدایة» نمی‌شوی؟ فرمود دانش یاد بگیر تا راه خودت را بفهمی. چراغ باش تا به جامعه نور بدهی، «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی‏». آن مرحله عالیه «مصباح الهدایة» است، سفینه نجات است، شما هم همین را باشید. این راه باز است. آدم می‌ گوید من درسم تمام شد؟ یعنی بقیه عمرم را دارم تلف می ‌کنم! خسارت همین است. ▪️ ای کاش به ما می ‌گفتند، هر شب قرآن به سر بکنید! در سوره مبارکه «انعام» دارد، اینها خودشان را باختند: ﴿خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ﴾،[4] ما مال که نمی ‌بازیم، ما هر لحظه داریم عمر را می‌ دهیم. آدم هر لحظه عمر را بدهد و چیزی یاد نگیرد، خسارت جان است: ﴿خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ﴾، جانشان را باختند، نه اینکه سرمایه خودشان را باختند! این در سوره مبارکه «انعام» است. آدم شب و روز بگذرد و چیزی یاد نگیرد؟! علوم مگر کم است؟! اینها که به ما گفتند بروید حرم و ناله کنید: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»؛ فرمود شما چهارتا شاگرد، مثل ذُریح محاربی پیدا کنید، من هم این اسرار را به او می ‌گویم. آن نیمه نادیدنی قرآن، آن «علی حکیم»[5] است، آن که خالی نیست؛ لذا اگر یک روایت صدور قطعی، جهت صدور قطعی و دلالت قطعی بود و ما هیچ نتوانیم این مطلب را از ظاهر قرآن استفاده بکنیم، «علی الرأس و العین» قبول می ‌کنیم، چرا؟ چون همه قرآن که «عربی مبین» نیست تا به لسان العرب مراجعه کنیم یا به مفردات راغب مراجعه کنیم! یک بخش وسیعی از آن «علی حکیم» است، آن «علی حکیم» که با لسان العرب حل نمی‌ شود. [1]. من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص614. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص303. [3]. عیون أخبار الرضا(عَلَیهِ السَّلَام)، ج‏1، ص60؛ «إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ یمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ‏ هُدًی‏ وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ‏». [4]. سوره انعام، آیه12و 20. [5]. سوره زخرف، آیه3 و4. 📚 سخنرانی شب شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام تاریخ: 1396/08/25 🆔 @a_javadiamoli_doross
برداشت از آيه ۵۸ 📌 الی بايد باشد، بايد مردم باشد و اگر خواست کند با سخن بگويد يا اگر خواست بين حکومت کند بايد با کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom