اعراف 9.mp3
11.68M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 9
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمس الوحی تبریزی (۱) _ علامه، غواص دریای قرآن
اگر کسی عمری را در خدمت #قرآن_کریم به سر برد، می فهمد علوم اولین و آخرین در سفره ای است که این مرد بزرگوار در کنار آن سفره آرمیده است. مرحوم #علامه_طباطبایی جزو #نوادر کسانی بود که عمری را در کنار مائده و مادبه #قرآن کریم گذراند. قهراً به نوبه خود روح و ریحانی از علوم اولین و آخرین درک کرده است. علامه #طباطبایی از نوادر مفسّرانی بود که #غواصانه وارد دریای قرآن شد، ماهرانه #گوهر_شناسی کرد و قادرانه #گوهر ها را عرضه کرد و برای دیگران رهآورد فراوانی را آورد؛ چون همواره قرآن را با #عترت طاهرین هماهنگ می دید و هماهنگ #تفسیر می کرد.
✅ پیام تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی (ره) _ قم ؛ آبان ۱۳۷۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#شمس_الوحی_تبریزی
#المیزان
#مفسر
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۲۴ ـ ۲۱ #سوره_انعام
📌تکذيب برداشت از آيات الهی
بعض از #مردم چون به صفات رذيله گرفتار هستند و نفس خود را #تزکيه نکرده اند به خود #ظلم می کنند، آيات الهی را که برای هدايت آنها نازل شده #تکذيب می کنند و به خدای تعالی #دروغ می بندند؛ اينها هيچگاه رستگار نشده و به #حقيقت نمی رسند و روز #قيامت وقتی از آنها سؤل می شود آنهايی را که شما به آنها اعتماد کرده بوديد و در مقابل #خدای تعالی برای آنها #قدرت مستقلی قائل بوديد کجايند، آنها اين را هم منکر می شوند و می گويند ما #مشرک نبوده ايم ببينيد که آنها چگونه به خودشان #دروغ می بندند و #راه را عوضی می روند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
کاش اهل نصیحت کردن و نصیحت شنیدن بودیم
دست دیگران را بگیریم نه مچشان را
#نصیحت
#نگاه_خدا
#نگاه_خدایی
#آیت_الله_جوادی_آملی_حفظه_الله
@rahighemakhtoom
عدل و صلح.mp3
1.24M
🔸عدل و صلح
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
#صلح_جهانی
#عقل_و_عدل
#دشمن_انسان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای اتحادیه بین المللی امت واحده با حضرت استاد
تاریخ: 1393/01/18
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 عدل و صلح
🔸 ما وقتی میتوانیم درباره صلح و عقل و عدل جهان سخن بگوییم كه خود را بشناسیم; زیرا انسان یك موجود جهانی است و هرگز از بین نمی رود. اگر بعد از مرگ خبری نبود و مرگ پایان راه بود، انسان می توانست ددمنشانه زندگی كند و برابر قدرت و زوری كه دارد بر دیگران بتازد; ولی مرگ بین راه است، انسان با مُردن از پوست به در می آید و برای ابد زنده است؛ اگر برای ابد زنده است، باید برای بعد از مرگ ره توشه ای تهیه كند.
🔸 ما برای اینكه نه بیراهه برویم و نه راه كسی را ببندیم, نه كسی جنگ را بر ما تحمیل كند و نه ما طبل جنگ بكوبیم، باید آن #نزاهت روح, #طهارت روح و #قداست روح را فراهم كنیم تا بدانیم ما در برابر هر كاری مسئول هستیم و بعد از مرگ باید پاسخگوی آن باشیم. انبیا آمدند به ما بفهمانند انسان در رو در رویی با مرگ, انسان مرگ را می میراند نه بمیرد! ما یك دشمن داریم به نام مرگ و در مصاف با مرگ, ما پیروز هستیم نه مرگ! ما مرگ را از پا در می آوریم و وارد صحنه ای می شویم كه دیگر مرگ نیست.
🔸 ما برای اینكه در درونمان، #عدل و #صلح سامان بپذیرد باید آن غرور، خودخواهی و جاه طلبی را تعدیل كنیم؛ غرور و خودخواهی ما دشمنی است كه هرگز با ما كنار نمی آید، ما باید آن را سركوب كنیم. شما در جهان می بینید که مار دشمن انسان است، اما خیلی ها با مار كنار می آیند، با آن زندگی می كنند؛ عقرب دشمن انسان است و خیلی ها با عقرب كنار می آیند و با او زندگی می كنند؛ اما با غرور و خودخواهی و نفس پرستی هرگز نمی شود كنار آمد كه او با ما كاری نداشته باشد، او از هر مار و عقرب و گزنده ای بدتر است. ما هیچ چاره نداریم مگر اینكه این خودخواهی و غرور را رام كنیم و #عاقل و #عادل بشویم آن گاه دم از صلح بزنیم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (18)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
✳اصول کار #فرهنگی
⏪ 2. اصل دوم تمسک به قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام
ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (79/آل عمران)
وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (101/آل عمران)
▫ ازحدیث ثقلین می فهمیم که کتاب الهی وسنت و سیره رسول اعظم «ص» و ائمه علیهم السلام سندی متقن درسیاستگزاری و برنامه ریزی کلان فرهنگی جامعه اسلامی به شمار می آید.
▫▫ حال سوال اساسی فراروی کارگزاران نظام اسلامی این است که با وجود این سند فرهنگی انحراف چرا؟!
#توحید_محوری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (66)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
☑️ 6-رواياتى كه حروف مقطعه را ناظر به اجل امتها مى داند:
▫️ - عن محمد بن قيس، قال: سمعت ابا جعفر (عليه السلام) يحدث ان حيا وابا يا سر ابنى اخطب ونفرا من يهود اهل نجران اتوا رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقالواله: اليس فيما يذكر فيما انزل عليك (الم)؟ قال: بلى. قالوا: اتاك بها جبرئيل من عندالله ؟ قال: نعم. قالوا: لقد بعثت انبياء قبلك و ما نعلم نبيا منهم اخبر ما مده ملكه و ما اجل امته غيرك. قال: فاقبل حى بن اخطب على اصحابه فقال: الالف واحد واللام ثلاثون و الميم اربعون، فهذه احدى و سبعون سنه، قال: ثم اقبل على رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقال: يا محمد هل مع هذا غيره ؟ قال: نعم قال فهاته. قال (المص). قال: هذه اثقل والطول. الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون. فهذه ماه واحدى و ستون. ثم قال لرسول الله (صلى الله عليه وآله): فهل مع هذا غيره ؟ قال: نعم. قال هاته. قال: (المر) قال: هذه اثقل اطول ؛ الالف واحده و اللام ثلاثون والميم اربعون والرا ماتان. ثم قال: مع هذا غيره ؟ قال: نعم. قال: قد التبس علينا امرك فما ندرى ما اعطيت. ثم قاموا عنه. ثم قال ابو ياسر لحى بن اخطب اخيه. ما يدريك لعل محمدا قد جمع له هذا كله و اكثر منه. قال: فذكر ابوجعفر (عليه السلام): ان هذه الايات انزلت فيهم (منه آيات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات) قال وهى تجرى فى وجه آخر على غير تاويل حى وابى ياسر واصحابهم(203)
▫️ - جاء رجل الى ابى جعفر (عليه السلام) فى مكه فسئله عن مسائل فاجابه فيها فذكر الحديث الى ان قال: فقال له: فما (المص)؟... فقال ابو جعفر (عليه السلام)...: امسك، الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون. قلت: فهذه ماه واحدى و ستون. فقال: يا بالبيد اذا دخلت سنه احدى و ستون و ماه سلب الله قوما سلطانهم.(204)
▫️ - رحمه بن صدقه قال: اتى رجل من بنى اميه لعنهم الله و كان زنديقا الى جعفر بن محمد (عليه السلام) فقال له: قول الله عزوجل فى كتابه (المص) اى شى ء اراد بهذا واى شى فيه من الحلال والحرام واى شىء فيه مما ينتفع به الناس ؟
قال: فاغتاط (عليه السلام) من ذلك فقا: امسك و يحك، الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون كم معك ؟ فقال الرجل: ماه واحدى و ستون. فقال (عليه السلام): اذا انقضت سنه احدى و ستين و ماه تنقضى ملك اصحابك . قال: فنظرنا فلما انقضت سنه احدى و ستون و ماه عاشورا دخل المسوده الكوفه و ذهب ملكهم. (205) - عن ابى جعفر (عليه السلام) قال: يا بالبيد (ابولبيد المخزومى) انه يملك من ولد العباس اثنى عشر يقتل بعد الثامن منهم اربعه فتصيب احدهم الذبحه فتذبحه. هم فئه قصيره ، اعمارهم، قليله مدتهم، خبيثه سيرتهم، منهم الفويسق الملقب بالهادى والناطق و الغاوى.
با بالبيد ان فى حروف القرآن المقطعه لعلما جما. ان الله تعالى انزل (الم # ذلك الكتاب) فقام محمد (صلى الله عليه وآله) حتى ظهر نوره و ثبتت كلمته وولد يوم ولد وقد مضى من الالف السابع ماه سنه و ثلاث سنين. ثم قال: وتبيانه فى كتاب الله الحروف المقطعه اذا عددتها من غير تكرار وليس من حروف مقطعه حرف تنقضى الايام الا وقائم من بنى هاشم عند انقضائه. ثم قال: الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون فذلك ماه واحدى و ستون. ثم كان بدء خروج الحسين على (الم # الله...) فلما بلغت مدته قام قائم ولد العباس عند (المص) و يقوم قائمنا عند انقضائهاب (الر). فانهم ذلك واكتبه. (206)
▫️ عن العسكرى (عليه السلام): ... و سيسفر لهم ينابيع الحيوان بعد لظى النيران لتمام (الم) و (طه) و (الطواسين) من السنين . (207)
============
203- تفسير برهان ، ج 1، ص 54
204- تفسير برهان ، ج 2، ص 3
205- تفسير برهان ، ج 2، ص 3
206- تفسير برهان ، ج 2، ص 3
207- بحار، 52، ص 121
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مــرو راهــےکه با ريگےبلغــزے
مشــو بيدے کہ با بادے بلرزے
تــورا قدر و تورا قيمت گـران است
مـکن کارے که يک ارزن نيرزے
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
Al-Mutaffifin06.mp3
4.91M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_مطففین #مطففین
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 52:تفسیر صوتی سوره مطففین
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه ششم
⏪ميفرمايد اما أبرار مستحضريد به هر آدم خوبي نميگويند أبرار اينکه ميفرمايد: ﴿ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ﴾[7] هر نهري را بحر نميگويند آنجا که آب خيلي فراوان باشد آن بحر است فرق نهر و بحر همين است خشکيها يکسان نيستند آن خشکيهايي که خيلي وسيع است را ميگويند بَرّ وگرنه يک تکه زميني که به اندازه يک خانه است يا فلان، آن را بَرّ نميگويند. «جاف» هست خشک هست بَرّ آن سرزمين خيلي وسيع است در قبال بحر است. أبرار کسانياند که برجستگي اينها عظمت اينها اخلاق اينها يا درياگونه است ميشود «بحر العلوم» يا صحراگونه است ميشود جزء أبرار، اينها که شرح صدر دارند يا خشکي حساب ميشوند ميشود أبرار يا دريايي حساب ميشوند ميشوند «بحر العلوم» و مانند آن. ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ﴾ وضعشان اين است چه کار ميکنند؟ کتابي دارند که مرقوم است و مقرّبين اين کتاب را ميبينند. پس همه چيز تنظيم شده است هيچ چيزي از بين نميرود.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مطفّفِين جلسه 6.docx
37.1K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین #مطففین
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 53:تفسیر متنی سوره مطففین
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه ششم
ميفرمايد اما أبرار مستحضريد به هر آدم خوبي نميگويند أبرار اينکه ميفرمايد: ﴿ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ﴾[7] هر نهري را بحر نميگويند آنجا که آب خيلي فراوان باشد آن بحر است فرق نهر و بحر همين است خشکيها يکسان نيستند آن خشکيهايي که خيلي وسيع است را ميگويند بَرّ وگرنه يک تکه زميني که به اندازه يک خانه است يا فلان، آن را بَرّ نميگويند. «جاف» هست خشک هست بَرّ آن سرزمين خيلي وسيع است در قبال بحر است. أبرار کسانياند که برجستگي اينها عظمت اينها اخلاق اينها يا درياگونه است ميشود «بحر العلوم» يا صحراگونه است ميشود جزء أبرار، اينها که شرح صدر دارند يا خشکي حساب ميشوند ميشود أبرار يا دريايي حساب ميشوند ميشوند «بحر العلوم» و مانند آن. ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ﴾ وضعشان اين است چه کار ميکنند؟ کتابي دارند که مرقوم است و مقرّبين اين کتاب را ميبينند. پس همه چيز تنظيم شده است هيچ چيزي از بين نميرود.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom