016069.mp3
180.4K
📌شگفتی #زنبور_عسل
سوره نحل آیه ۶۹ :
…یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
…از درون “شکم های” آن نوشیدنی خاصی خارج میشود، به رنگهای مختلف، که در آن #شفای مردم است در این امر نشانه روشنی است برای جمعیتی که اهل فکرند
🌱🌱🌱
زنبور های #عسل دارای دو #معده یا شکم یکی برای غذا و آب و دیگری برای ذخیره سازی شهد و #عسل هستند که تحت عنوان honey stomach معروف است، یکی از معده های جاندار برای هضم شهد گل ها و مواد غذایی بکار می رود، و یک معده خاص جاندار برای ذخیره سازی شهد و تبدیل آن به عسل بکار می رود.
و خداوند در عصر فقر علم #بیولوژی با به کار بردن اسم جمع (بطون) به تعداد معده های #زنبور اشاره می فرماید.
آیا میتوان قرآن را ساخته ی ذهن بشر دانست؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۶۳ ـ ۱۶۱ #سوره_انعام
📌پيغمبر اکرم صلی الله عليه و آله #الگو است
خدای تعالی #پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله را که مقتدا و الگوی #سالکين الی #اللّه است در همان راه مستقيمی که #دين پابرجا و ملت حضرت #ابراهيم عليه السلام بوده يعنی #توحيد کامل قرارش داده و نماز، #سلوک، زندگی و مردنش تنها برای خدای جهانيان بوده و برای خدا در هيچ چيز و هيچ کار چيزی را و کاری را #شريک قرار نداده و او اوّل #تسليم پروردگار است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بی نهایت.mp3
1.26M
#طیران_آدمیت
#زندگی_کریمانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین بهزیستی با حضرت استاد
تاریخ: 1386/05/11
🔅🔅🔅
💢 پرواز بی نهایت
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#طیران_آدمیت
#زندگی_کریمانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین بهزیستی با حضرت استاد
تاریخ: 1386/05/11
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢 پرواز بی نهایت
🔸 از آن لطایف بیانات جناب #مولوی این است: این كِرمی كه در چوب است، وقتی كه دارد چوب را می جود خیال می كند که هیچ چیزی لذیذتر از این چوب نیست و هیچ جهانی هم بالاتر از این نیم سانتی متر نیست. گفت:
چو آن کِرمی که در گندم نهان است ٭٭٭ زمـین و آسـمـانِ او هـمـان اسـت
از این كرمی كه در گندم است سؤال بكن آسمانت كجاست؟ می گوید نیم سانتی بالاتر است، زمینت كدام است؟ می گوید نیم سانتی پایین تر است. خیلی ها كرمانه زندگی می كنند، نه كریمانه!
▫️ تمام این معارف را در ادبیات ما گفتند، در نثر ما گفتند، در نظم ما گفتند، در عربی و فارسی ما گفتند كه این كرمی كه در چوب است، اصلاً لذتی غیر از جویدن آن چوب ندارد، از او وقتی اقلیم و جغرافیا و كره خودش را مطرح كنیم، سقف آن چوب، كفش هم چوب، بیش از یك سانت هم نیست! دین آمده گفته كرمانه زندگی نكنید، #كریمانه به سر ببرید!
🔸 فرشتهها برای اصول سه گانه می آیند پر پهن می كنند:[1] پر درآوردن، پر كشیدن و جهت یابی، جهت یابی یعنی از زمین و آسمان بیرون بروی! اگر آن بزرگوار گفت:
نه در اختر حركت بود نه در قطب سكون ٭٭٭ گر نبودی به زمین خاك نشینانی چند[2]
همین است. آن كه گفت «به زیر آورم چرخ نیلوفری را»[3] همین است.
🔸 آن روزی كه جناب سعدی گفته بود:
طیران مرغ دیدی تو ز پای بند شهوت ٭٭٭ به درآی تا ببینی طیران آدمیت[4]
آن روز ما دبستان بودیم و كلاس های ابتدایی را می خواندیم، این شعر را نوشتند؛ خیال كردیم حرف جناب سعدی این است این هواپیمایی كه اختراع شده، این #طیران_آدمیت است، اینكه #طیران_درندگی است! با همین هواپیما هیروشیما بمباران شده، با همین هواپیما ناكازاكی بمباران شده، اینكه طیران آدمیت نیست، #طیران_آدمیت همان حرفی است كه بزرگواران گفتند که آدم از جهت به بی جهتی در بیاید.
بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش ٭٭٭ چون به خورشید رسیدیم غبار آخر شد[5]
▫️ ما بالاتر از ماهیم! بالاتر از آفتابیم! این شمس و قمر بساطش برچیده می شود ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾[6] هست، ﴿وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ﴾[7] هست، اما ﴿یا أَیهَا اْلإِنْسانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلی رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلاقیهِ﴾[8] انسان كه از بین نمی رود، ما از هر آفتابی بالاتریم! از هر ماهی بالاتریم! بالأخره اینها یك سالی دارند ـ حالا یك میلیارد یا دو میلیارد ـ ما «تا»، «ابد»، «حتی» و «الی» و امثال ذلك نداریم!
[1] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص34؛ «أِن المَلائِكَةَ لتَضَعُوا أَجنحَتَها تَحتَ أَقدَامِ طُلابِ العُلُوم».
[2] . دیوان اشعار ملاهادی سبزواری، غزل86.
[3] . دیوان اشعار ناصر خسرو، قصیده6.
[4] . دیوان اشعار سعدی، غزل18.
[5] . دیوان حافظ، غزل166.
[6] . سوره تکویر، آیه1.
[7] . سوره تکویر، آیه2.
[8] . سوره انشقاق، آیه6.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکات_ناب
از خانهای که در آن، هر شب قرآن خوانده میشود، نورانیت متصاعد است.
✨در روایت داریم که ملائکه این خانه را مانند آسمانی که ستاره در آن میدرخشد، میبینند.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
🗓نگاشت18:نکات تفسیری آیه 18و19سوره انفطار
🌷🌷🌷
ثُمَ مَا أَدْرَاکَ مَا يَوْمُ الدِّينِ
*يَوْمَ لاَ تَمْلِکُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّه
۱ - انسان، فاقد ابزار شناخت براى تصور قیامت و پى بردن به حقیقت آن (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین)
۲ - قیامت روزى بس با عظمت است و بیان سختى حوادث آن، امکان پذیر نیست. (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین) تکرار «ما أدراک» تأکید بر عظمت و نبودن ابزار، براى آگاه سازى دیگران به حقیقت حوادث آن است.
۳ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین)
۴ - قیامت، روز کیفر دادن اعمال است. (یوم الدین)
🔅🔅🔅
۱ - هیچ کس در قیامت، براى انجام دادن کارى به نفع دیگران، از خود اختیار و مالکیتى ندارد. (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا)
۲ - قیامت، روز سلب مالکیت و اختیار از همه انسان ها است. (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا)
۳ - نیاز انسان ها به یارى یکدیگر در قیامت (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا) بیان سلب قدرت از یارى رسان، گویاى آن است که نیاز به کمک وجود دارد; ولى از کسى ساخته نیست.
۴ - فاسقان در قیامت، محروم از یارى دیگران براى رهایى از آتش دوزخ (و إنّ الفجّار لفى جحیم ... یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا)
۵ - ناتوانى انسان ها از یارى رسانى به یکدیگر، از حوادث بزرگ و وصف ناپذیر قیامت (و ما أدریک ... ثمّ ما أدریک ما یوم الدین . یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا)
۶ - صدور فرمان در قیامت، در اختیار خداوند و مخصوص او است. (و الأمر یومئذ للّه) «أمر» ممکن است مفرد «أوامر» و به معناى فرمان باشد.
۷ - قیامت روز تخلّف ناپذیر بودن فرمان هاى خداوند (و الأمر یومئذ للّه) اختصاص «أمر» به خداوند، کنایه از این است که تنها دستور مطاع در قیامت، فرمان او است.
۸ - زمام همه امور انسان ها در قیامت، در دست خداوند است. (و الأمر یومئذ للّه) ممکن است «أمر» مفرد «اُمور» و به معناى کار و شأن باشد.
۹ - گرفتارى فاسقان به آتش جهنم، فرمان خداوند در قیامت (و إنّ الفجّار لفى جحیم ... و الأمر یومئذ للّه)
۱۰ - سیطره حاکمیت خداوند بر تمام امور قیامت، حقیقتى وصف ناپذیر و تصوّر آن بیرون از طاقت علمى بشر است. (و ما أدریک ... ثمّ ما أدریک ما یوم الدین ... و الأمر یومئذ للّه) بیان حاکمیت مطلقه خداوند - پس از اشاره به فوق تصور بودن قیامت - نشانه آن است که بشر، از درک حقیقت حاکمیت اخروى خدا ناتوان است.
۱۱ - ناتوانى انسان ها از یارى رسانى به یکدیگر در قیامت، جلوه اى از حاکمیّت مطلقه خداوند بر رخدادهاى آن است. (یوم لاتملک نفس لنفس شیئًا و الأمر یومئذ للّه) ارتباط صدر و ذیل آیه شریفه، گویاى برداشت یاد شده است.
🌿🌿🌿
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
Al-Infitar01.mp3
6.27M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 19تفسیر صوتی سوره انفطار
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه اول
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
انفطار.جوادی 1.docx
56.5K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 20:تفسیر متنی سوره انفطار
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه اول
يک وقت به امام(سلام الله عليه) عرض کردند که آيا در نماز ميشود به کسي بد گفت؟ فرمود بله در نماز ميشود به کسي بد گفت. عرض کردند چطور؟ فرمود شما در هر رکعت در هر رکوع و سجود داريد به دو گروه بد ميگوييد عرض کرد چطور؟ فرمود اينکه ميگوييد: «بِحَوْلِ اللَّهِ(تعالي) وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ اينجا سه گروهاند دو گروه را داريد نفي ميکنيد يک گروه ثابت ميشود. آن گروه تفويضي که ـ معاذالله ـ ميگويند کل کار را خداي سبحان به بشر واگذار کرد و در قيامت بررسي ميکند معنايش اين است که «لا حول و لا قوة لله» ـ معاذالله ـ و جبريها که ميگويند تمام کارهاي را مستقيماً خود خدا انجام ميدهد و انسان ابزاري دست اوست ميگويند «لا حول و لا قوة الا لله»! شما داريد هم جبري را نفي ميکنيد هم تفويضي را ميگوييد حول برای ماست قوّه برای ماست اما ما در تدبير او هستيم «بِحَوْلِ اللَّهِ(تعالي) وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ». چقدر اين تعبير لطيف است! اي کاش چند تا شاگرد اين طور از ائمه سؤالاتي ميکردند!
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (74)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتققين
💢تفسير
▫ اين آيه كريمه از چند جمله تشكيل يافته، (231)، مشتمل بر سه پيام كلى و معرفت محورى است:
⏪ 1- قرآن كريم تنها مصداق كتاب جامع و كامل الهى است.
⏪ 2- هيچ ريب و شكى در حريم پاك قرآن راه ندارد.
⏪ 3- اين كتاب الهى مايه هدايت پارسايان است.
▫ در قرآن كريم، از واژه كتاب گاهى بدون اسم اشاره ياد شده است:
(هواالذى انزل عليك الكتاب) (232) و گاهى با اشاره نزديك: (و هذا كتاب انزلناه مبارك) و گاهى نيز با اشاره دور: (ذلك الكتاب)، (تلك ايات الكتاب).(233)
▫ سر اين تفاوت تعبير آن است كه قرآن كريم حقيقى گسترده است كه مراحلى به هم پيوسته دارد كه مرحله نازله اش در دست انسانهاست: (انا نحن نزلنا عليك القرآن) (234) و مرحله متوسط آن در دست فرشتگان بزرگوار و نيكوكار الهى: (بايدى سفره# كرام برره) (235) و مرحله عاليه آن نيز نزد خداى سبحان است: (انا جعلناه قرانا عريبا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدنيا لعلى حكيم) (236) و همه مراحل ياد شده با هم است و هيچ تفكيكى بين آنها راه ندارد.
▫ قرآن كريم همان حبل الهى است كه انسانها به اعتصام به آن فراخوانده شده اند: (واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا) (237) و يك سوى اين حبل، عربى مبينى است كه در ميان انسانهاست و سوى ديگر آن در ام الكتاب، مقامى بس والا دارد: و انى مخلف فيكم الثقلين، الثقل الاكبر القرآن و الثقل الاصغر عترتى و اهل بيتى، هما حبل الله ممدود بينكم و بين الله عزوجل ما ان تمسكتم به لم تضلوا سبب منه بيدالله و سبب (وفى روايه اخرى: طرف) بايديكم.... (238)
▫ مراحل گوناگون قرآن كريم مصحح اشارات مختلف به آن حقيقت واحد است. ظاهر قرآن كه قابل خواندن و نوشتن است و انسانها در خدمت آن هستند، مشار اليه هذا و باطن و ريشه آن كه لدى الله است، مشاراليه ذلك است و چون باطن آن از ظاهرش جدا نيست، مى توان به همين قرآن به اعتبار مقام برتر آن اشاره بعيد كرد.
بنابراين، اوصاف و احكامى كه در اين آيه كريمه براى ذكر شده، مانند هدايت متقين، گرچه مربوط به مرحله نازله قرآن است ، اما مصحح اشاره به قرآن، با اسم اشاره دور همان است كه ذكر شد؛ يعنى، مشاراليه، همين قرآن عالم شهادت است، ليكن مجوز استعمال كلمه ذلك مقام منيع آن است، نه اين كار مشار اليه خصوص مقام بالاى آن باشد.
============
231- در اين آيه شريفه ذلك مبتد است و الكتاب خبر، و لاريب فيه جمله مستقل ديگرى است ؛ چنانكه هدى للمتقين حمله ديگر، و هدى خبر مبتداى محذوف است .
232- سوره آل عمران ، آيه 7
233- سوره يوسف ، آيه 1
234- سوره انسان ، آيه 23
235- سوره عبس ، آيات 15 - 16
236- سوره زخرف ، آيات 3 - 4
237- سوره آل عمران ، آيه 103
238- بحار، ج 89، ص 102
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
#نکته_ها
📝 تفاوت «تمام» و «کمال»
واژه «تمام» و «کمال» باهم فرق دارند.#تمام در آنجا اتفاق می افتد که تمام اجزا که مربوط به آن شیء است محقق شود مثلا می گویند ساخت ساختمان تمام شد. اسکلت زده شد، دیوارها ساخته شد و تمام اجزایی که مربوط به ساختمان است انجام شد. اما نمی گوییم این خانه #کامل شد، کمالش به این گچ بری ها و ظریف کاری ها و زیباکاری هاست. اسلام هم در صدد تمام است و هم در صدد کمال. لذا در قرآن فرمود:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي
هم اکمال دین و هم اتمام نعمت
اتمام نعمت این است که تمام اجزایی که دین نیاز داشت به شما دادیم و کمالش به این است که کاری که برای
شما احداث کردیم باقی خواهد ماند و بقایش به ولایت است. لذا در روز غدیر خم آیه نازل شد که هم اجزا و شرایط دین شما تمام شد و هم کامل شد.
کمالش به این است که دیگر هیچ کس نمی تواند متعرض ساختمان محکم دین بشود.