ولادت اسوه و مقتدای امامان و ام ابیها حضرت زهرای مرضیه و فاطمه اطهر سلام الله علیها و سلاله پاک ایشان حضرت امام روح الله بر همه رهروان و محبان شان مبارک.🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای #مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (15)
#نماز_مومنانه
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
◽️نماز امام كاظم (عليهالسلام):
به گفته جاسوس دستگاه عباسي امام كاظم (عليهالسلام) پس از آنكه وارد زندان هارون الرشيد شد مكرّر در دعاي خود مي گفت كه خدايا! تو مي داني كه من پيوسته از تو مي خواستم كه فراغتي براي من فراهم كني تا تو را عبادت كنم.
خدايا! اين فراغت در زندان برايم فراهم شد پس تو را بر اين نعمت شكر مي كنم: كثيراً يقول في دعائه و هو محبوسٌ: اللّهمّ! إنّك تعلم أنّي كنت أسئلك أن تفرّغني لعبادتك، أللّهمّ و قد فعلتَ فلك الحمد[الارشاد، ج 2، ص 240، باب ذكر السبب في وفاته.]، از اين رو در زندان هارون پيوسته به عبادت مشغول بود به گونه اي كه تمام شب را به نماز، تلاوت قرآن و دعا مي گذراند و چهره اش را از محراب برنمي گرداند و بيشتر روزها را روزه مي گرفت: كان (عليهالسلام) مشغولاً بالعبادة يحيي الليل كلّه صلاةً و قرائةً للقرآن و دعاءً و اجتهاداً و يصوم النهار في أكثر الأيام و لايصرف وجهه من المحراب. [الارشاد، ج 2، ص 240، باب ذكر السبب في وفاته.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شب_ولادت_مادر
نه مثل سارهای و مریم! نه مثل آسیه و حوّا!
فقط شبیه خودت هستی! فقط شبیه خودت زهرا!
اگر شبیه کسی باشی، شبیه نیمهشب قدری!
شبیه آیۀ تطهیری! شبیه سورۀ «اعطینا»!
ولادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را محضر متدینان متمدن تبریک عرض میکنم. 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوشش رحمت فاطمه (س) برای اهل محشر
در بعضی از دعاها اینچنین آمده است که دست ما از ریشه چادر بی بی کوتاه نشود. این بر اثر یک روایتی است که وجود مبارک بی بی (سلام الله علیها) در #قیامت چادری بر سر می کند که ریشه ها و دامنه های او به تمام افراد شایسته #اهل_محشر می رسد.
منظور این چادر ظاهری است یا پوشش #رحمت است؟ اگر کسی طبق بیان #پیغمبر که فرمود: (اَنتِ مِنّی وَ اَنَا مِنکِ)، به منزله پیغمبر شد؛ قهراً چنین بانویی مظهر رحمت جهانشمول ذات اقدس اله خواهد بود.
🔷️ ر.ک تفسیر الامام العسکری (ع) / صفحه ۴۳۴ و بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۳۳
✅ سخنرانی به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در اجتماع بانوان _ قم ؛ ۱۳۷۴/۰۸/۲۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حضرت_فاطمه
#حضرت_زهرا
#فاطمه_الزهرا
#شفاعت
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۸۰ ـ ۷۹ #سوره_توبه
📌#تمسخر
#سالک الی #اللّه نبايد #مسخره کن و #عيب گيرنده از مردم #مؤمنی که در راه خدای تعالی #صدقه می دهند باشد.
زيرا خدای تعالی آنچنان از اين صفت زشت به #غضب می آيد که برای آنها #عذاب دردناکی منظور فرموده و به پيامبرش می فرمايد که اگر هفتاد مرتبه برای آنها #استغفار کنی؛ هرگز خدای تعالی آنها را نمی آمرزد و آنها را #فاسقی می داند که #هدايت نمی شوند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انفال ۴.mp3
12.94M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انفال
#جلسه ۴
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انفال را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (103)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 لطايف و اشارات
⏪5- انفاق عامل پيوند عبد با خدا
⏺برخى پنداشته اند جمله (يقيمون الصلواه) در آيه مورد بحث بيانگر رابطه انسان با خداست و جمله (و مما رزقناهم ينفقون) تنها مبين پيوند انسان با مردم است. (395) اين سخن ناتمام است ؛ زيرا در قرآن كريم به دادن مال و جان در راه خدا و براى احياى كلمه الهى، انفاق گفته شده و در چنين موردى، سخن از رابطه انسانها با يكديگر نيست: (و مثل الذين ينفقون اموالهم ابتغاءمرضات الله)، (396) (و انتقوا فى سبيل الله و لا تلقوا بايديكم الى التهلكه) (397) در بحث تفسيرى نيز گذشت كه انفاق در مرحله اول مايه تحكيم ارتباط بندگان با خداست و در مرحله بعد و در پرتو توجه به خدا، در تحكيم پيوند با يكديگر موثر است.
⏺غرض آنكه، گاهى اتفاق مالى مانند تاسيس و تعمير مسجد كمك مصطلح مردمى نيست و گاهى براى رفع نيازهاى فردى يا اجتماعى صورت مى پذيرد، و چنين انفاق مالى در صورتى در تحكيم پيوند مردمى اولا و ايجاد تقرب الهى ثانيا، سودمند است كه تنها براى ابتغاء وجه الله باشد، يعنى سهم، حقيقى در انفاق مالى براى پيوند با خداست، گرچه در برخى موارد، انتفاع جامعه نيز مطرح است.
==================
395- تفسير نمونه ، ج 1، ص 73
396- سوره بقره ، آيه 265
397- سوره بقره ، آيه 195
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (43)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
💢 راهبردهای فرهنگی
⏪ 13 . فرهنگ سازی ازخانواده و خویشاوندان
وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبينَ ( 214/شعرا)
وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها (طه/132)
☑ لزوم پرداختن به اصلاح نزدیکان خود، قبل از اقدام به اصلاح جامعه و تودهاى مردم (فلاتدع مع اللّه ... و أنذر عشیرتک الأقربین) با توجه به این که رسالت پیامبر(ص) جهانى است ولى در این آیات خداوند نخست انذار بستگان را فرمان داده است، مى توان مطلب یاد شده را به دست آورد.
☑ رهبر جامعهى اسلامى نبايد از خانواده خود غافل باشد. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ»
☑ لزوم پایدارى و تلاش افزون تر مبلغان، در عمل به توصیه هاى خود (وأمر أهلک بالصلوة واصطبر علیها )
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت2:معرفی اجمالی و ویژگی های سوره عبس
▫ این سوره را عَبَس (به معنای ترشرویی) نامگذاری کردهاند؛ زیرا با همین کلمه شروع شده است. از دیگر نامهای این سوره أعمی و سَفَرَه است که اولی در آیه دوم و دومی در آیه پانزدهم آمده است. «اعمی» به معنای نابیناست و «سَفَرَه» که جمع سفیر است اشاره به فرشتگانی دارد که اعمال آدمی را ثبت می کنند.
▫ سوره عبس جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول بیست و چهارمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتادمین سوره است و در جزء سیام قرآن جای دارد.
▫ سوره عبس ۴۲ آیه، ۱۳۳ کلمه و ۵۵۳ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سورههای مفصلات (دارای آیات کوتاه) و نسبتاً کوچک است.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت3:معرفی اجمالی و ویژگی های سوره عبس
⏪ در شأن نزول این سوره دو دیدگاه متفاوت میان مفسران وجود دارد:
1️⃣ . مفسرین اهل سنت نقل کردهاند که عدهای از سران قریش نزد پیامبر(ص) بودند و پیامبر مشغول دعوت آنان به اسلام بود و امید داشت که در دل آنان مؤثر باشد. در این هنگام عبدالله ابن ام مکتوم که نابینا و ظاهرا فقیر بود وارد مجلس شد و از پیامبر خواست آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد و پیوسته سخن خود را تکرار میکرد. او آنقدر سخن پیامبر(ص) را قطع کرد که حضرت ناراحت شد و آثار ناخشنودی در چهرهاش نمایان شد و در دل گفت این سران عرب پیش خود میگویند پیروان محمد(ص) نابینایان و بردگاناند؛ بنابراین روی از عبدالله برگرداند و به سخنان با آن گروه ادامه داد پس این آیات نازل شد و پیامبر را توبیخ کرد. پیامبر(ص) پس از آن، عبدالله را همواره گرامی میداشت و میگفت «مرحبا به کسی که پروردگارم به سبب او مرا عتاب کرد».
2️⃣ مفسرین شیعه نقل کردهاند که این آیات درباره مردی از بنیامیه نازل شده است که نزد پیامبر(ص) نشسته بود. در همان حال عبدالله بن ام مکتوم وارد شد و هنگامی که آن مرد چشمش به عبدالله افتاد خود را جمع کرد. مثل اینکه میترسید آلوده شود و قیافه در هم کشید و صورت خود را برگرداند. پس خداوند در این آیات او را سرزنش کرد. این شأن نزول در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است.
🔹🔹 بسیاری از عالمان شیعه از جمله سید مرتضی و علامه طباطبایی شأن نزول اول را نادرست دانستهاند. علامه طباطبایی معتقد است آیات این سوره دلالت روشنی ندارند که مراد از آن شخصِ عتاب شده، پیامبر(ص) باشد، بلکه شواهدی وجود دارد که میرساند منظور، فرد دیگری است؛ مانند اینکه پیامبر(ص) حتی با کفار نیز عبوس نبود چه برسد با مؤمنان. ضمن آنکه خداوند در سوره قلم که پیش از سوره عبس نازل شده، اخلاق پیامبر(ص) را عظیم شمرده است.
▫️ همچنین پیش از این در آیات بسیاری به پیامبر دستور داده بود در برابر مؤمنان متواضع باشد و اعتنایی به زرق و برق دنیا نکند. علاوه بر این ترشرویی به فقرا از نظر عقلی قبیح است و ممکن نیست از پیامبر سر بزند.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#زینت #کعبه #هوس #سنایی
💢یای تشریف
جناب سنایی حرف خوبی دارد می گویند: عدّه ای خواستند کعبه را با زر و زیور و پارچه های پرنیانی مزین کنند، گفتند این پارچه مشکی و اینها چه ارزشی برای کعبه دارد؟ این اتفاق در عصر سنایی بود، گفت: «کعبه را جامه کردن از هوس است» شما میخواهید کعبه را زر و زیور بدهید برای چه؟
کعبه را جامه کردن از هوس است
یای بیتی جمال کعبه بس است [32]
کعبه یک زینت دارد و آن یک دانه «یاء» است که خدا به ابراهیم و اسماعیل فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ﴾،[33] این «یاء» زینت کعبه است! شما میخواهید به این زر و زیور بدهید؟ آن زر و زیور جای «یاء» را نمیگیرد! آن یک دانه «یاء» را خدا به انسان هم داد، فرمود: ﴿وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾،[34] آن «یاء» که ﴿وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ را دارد، میتواند عظمت کعبه را درک کند.
===========
[32]. سیر العباد الی المعاد(سنایی ـ چاپ تهران)، ص 101.
[33]. سوره بقره, آیه125.
[34]. سوره حجر, آیه29؛ سوره ص, آیه72.
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom