eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶ 📌بررسی کوتاه سوره انعام 💢کاری از مدرسه تعالی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت18:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 4 سوره عبس 🔅 أَوْ يَذَّکَّرُ فَتَنْفَعَهُ‌ الذِّکْرَى يا پند گيرد و آن پند سودش دهد. 🔅🔅🔅 ۱ - وعظ و ارشاد دینى، زمینه ساز از میان رفتن غفلت ها است. (أو یذّکّر) ذکر و حفظ به یک معنا است; با این تفاوت که به اصل ذخیره سازى اطلاعات «حفظ» و به حاضر ساختن آن در قلب یا زبان - چه پس از فراموشى و چه بدون آن - «ذکر» مى گویند ۲ - امکان بهره گیرى انسان از تذکّرات و تعالیم دینى حتى در صورتى که خود را تزکیه نکرده باشد. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) 🔘 حرف «أو» دلالت دارد که هرگاه یکى از دو ویژگى (تزکیه یا تذکّر) محتمل باشد; باید شخصى را که مى خواهد به مجلس وعظ و ارشاد وارد شود، پذیرفت و نباید او را تا پس از خودسازى و تزکیه از تذکرات دینى محروم کرد. ۳ - تذکرات دینى براى انسان، سودمند است و آموختن آن او را براى تزکیه آماده مى سازد. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر فتنفعه الذکرى) ۴ - فراگیران پند و اندرز، انسان هایى ارجمند و شایسته احترامى افزون تر از دیگران (و ما یدریک لعلّه ... یذّکّر) ۵ - احتمال تأثیرپذیرى مردم از نصیحت ها، کافى در لزوم استقبال از آنان در مجالس پند و اندرز (لعلّه ... یذّکّر) ۶ - شایستگى فرد براى ترجیح او بر دیگران در پند و اندرز، به سلامتى کامل، بینایى و فعال بودن تمام قواى جسمى وى وابسته نیست. (أن جاءه الأعمى ... و ما یدریک لعلّه ... یذّکّر) ۷ - تنها کسانى شایسته حضور در مجالس وعظ و ارشادند، که خود را در مسیر خودسازى قرار داده یا افرادى توصیه پذیر و نصیحت خواه باشند. (یزّکّى . أو یذّکّر) ۸ - کشف وجود روحیه پندپذیرى در افراد، براى همه کس مقدور نیست. (و ما یدریک لعلّه ... یذّکّر) ۹ - رفتار مسلمانى که از حضور ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص) ناخشنود بود - به دلیل ناآگاهى او از روحیات نیک و بد وى - رفتارى ناروا و توجیه ناپذیر بود. (عبس ... و ما یدریک لعلّه یزّکّى ... أو یذّکّر) ۱۰ - ابن ام مکتوم، در تلاش براى تزکیه نفس یا پندآموزى و داراى مقامى ارجمند در پیشگاه خداوند (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) ۱۱ - خوددارى از ارشاد کسانى که در مسیر خودسازى قرار دارند و استنکاف از راهنمایى پندپذیران، کردارى نکوهیده و ناروا است. (عبس ... و ما یدریک لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) ۱۲ - بهره بردن از پند و اندرز دیگران و سودمندى آن به حال انسان، در گرو داشتن روحیه اى پندپذیر و نصیحت خواه أو یذّکّر فتنفعه الذکرى «فاء» در «فتنفعه»، نافع بودن تذکر را فرع برخوردارى از روحیه تذکّرپذیرى ساخته است. ۱۳ - پاکسازى خویش از آلودگى ها، داراى اهمیتى بیشتر از آموختن پند و اندرز است. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) تقدیم «تزکیه» بر «تذکر»، گویاى برداشت یاد شده است. ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت19:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 5 سوره عبس 🔅 أَمَّا مَنِ‌ اسْتَغْنَى‌ ۱ - برخى از حاضران مجلس پیامبر(ص) در ماجراى ابن ام مکتوم، خود را از پند و اندرزهاى الهى بى نیاز مى دیدند و از فرجام خود نگرانى نداشتند. (أمّا من استغنى) به قرینه «جاءک» و «یخشى» - در آیات بعد - مراد از جمله «استغنى»، احساس بى نیازى نسبت به حضور در مجلس وعظ و ارشاد و نیز بى خطر دیدن عاقبت خویش است. ۲ - پیامبر(ص)، حتى کسانى را که به معارف دینى احساس نیاز نمى کردند، به حضور مى پذیرفت و از ارشاد آنان دریغ نمى ورزید. (أمّا من استغنى) 🔘 با توجه به شأن نزول و جملات آیه شریفه، چنین بر مى آید که پیامبر(ص) در مجلسى به ارشاد کسانى پرداخته بود که برخى از افراد حاضر در آن، خود را از تعالیم آن حضرت بى نیاز مى پنداشتند. فردى از مسلمانان نیز با شرکت در آن مجلس، خود را در مقام وعظ و ارشاد آنان قرار داده بود. پس از حضور ابن ام مکتوم، آثار ناخرسندى در قیافه و رفتار او نمودار گشت و این آیات با نکوهش از دوگانگى برخوردش، وى را فردى نامناسب براى ارشاد معرفى کرده است. ۳ - ثروت و امکانات مادى، زمینه ساز بازماندن از تلاش براى درک معارف الهى و غافل سازنده انسان از عاقبت خویش* (أمّا من استغنى) 🔘 مراد از «استغناء» ممکن است داشتن مال و ثروت باشد. در این صورت - به قرینه «جاءک یسعى و هو یخشى» در توصیف جبهه مقابل - مى توان گفت ثروتمندان در معرض ترک حضور در مجالس دینى و خوددارى از تلاش براى آموختن دین و دچار محرومیت از خشیت هستند. ◽👈 ادامه دارد.... ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(52) 🔆🔆🔆 22- توجه به تبلیغات محیطی و فضا سازی وَإِذَا نَادَیتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یعْقِلُونَ«مائده/58» آنها هنگامی که (اذان می‌گویید، و مردم را) به نماز فرا می‌خوانید، آن را به مسخره و بازی می‌گیرند؛ این بخاطر آن است که آنها جمعی نابخردند. 🔅🔅🔅 ☑ براى انجام نماز،(و فعالیت های فرهنگی دینی) بايد ندا سر داد (فضا سازی کرد)و تبلیغات لازم را انجام داد تا همه مطلع شدوه و جمع شوند. «نادَيْتُمْ» (نماز بايد علنى باشد) ☑ در جامعه‌ى اسلامى، بايد براى اقامه نماز، فرياد زد و تبليغ كرد(فضا سازی نمود) و هيچ كس نبايد مانع آن گردد. «نادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ» ☑ نگاه به دین اسلام با دیدى منطقى و عقلى، مایه اطمینان به حقانیت، شایستگى و بایستگى آن ◽👈 ادامه دارد.... ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢تو رها نیستی ▫️در ذیل آیه﴿أَ یَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدی﴾ روایتی است که وجود مبارک حضرت امیر(سلام اللهِ عَلَیهِ) کشاورزی میکردند، وقتی این بیلها را با خاک آشنا میکردند و خاکها را شیار میکردند، این آیه نورانی را میخواندند: ﴿أَ یَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدی﴾. ▫️کارگری که کار میکند، برای رفع خستگی زمزمهای دارد که وجود مبارک حضرت امیر این آیه را میخواند؛ چه اینکه وجود مبارک حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل وقتی میخواستند این کعبه را بسازند، با همان زبان خودشان که قرآن آن زبان را به عربی ترجمه کرده است، زمزمهای داشتند و میگفتند: ﴿رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾. ▫️این بنّا و اینها که کارهای یَدی دارند، برای رفع خستگی زمزمه ای دارند؛ آن کسی که «اهل الله» نیست، برای رفع خستگی آن بدن حیوانی خود سوت میکشد، اما آن کسی که «اهل الله» است یک ذکر و زمزمه ای دارد. ▫️آنها وقتی میخواستند این دیوار کعبه را بالا ببرند، مطلبی را میگفتند که ترجمه عربی آن این است که ﴿رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾؛ ﴿وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾، این ﴿رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾ شعار آنها در ساختن کعبه بود. 🔅 این ﴿أَ یَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدی﴾ هم شعار مبارک حضرت امیر بود در آن کشاروزی. 📼درس تفسیر سوره دخان جلسه ۱۵ استاد ارجمند حضرت آیت‌الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۶ 📌 الی باید بداند که همان دستورات است و باید به خدا کند تا به برسد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
45 🔅🔅🔅 💢مثَل گردباد آتشبار2 (اءَیَوَدُّ اءَحَدُکُمْ اءَن تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِیلٍ وَاءَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاْنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَا تِ وَاءَصَابَهُ ا لْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَاءَصَابَهَآ إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَا لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الاْیاَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ) . (بقره / 266.) ((آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن ، نهرها در جریان باشند و برای او در آن (باغ ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد درحالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد (در این هنگام ) گردبادی (کوبنده ) که در آن آتش (سوزانی ) است به آن برخورد کند و شعله ور گردد و بسوزد ! (این گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را با ریا و منّت و آزار باطل می کنند) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد ؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه ، راه حق را بیابید) )) . ☘️☘️☘️ ⏪وجه تشبیه ◽️در این آیه حال کسانی که عمل نیکی انجام می دهند و سپس با ((ریا کاری )) و منّت و اذیّت و آزار ، آن را از بین می برند ، به حال کسی تشبیه شده که با زحمت فراوان باغی احداث کرده که سبز و خرّم است و درختان گوناگون ، از قبیل درخت خرما و انگور در آن وجود دارد و همواره آب از پای درختان آن می گذرد و نیاز به آبیاری ندارد ، در حالی که خود پیر و سالخورده شده و فرزندان ناتوان و ضعیفی اطراف او را گرفته اند و تنها راه تاءمین زندگی آنان همین باغ است ، و اگر این باغ از بین برود ، نه او و نه فرزندان او ، هیچ کدام قدرت و توانایی بر احداث آن ندارند ، ناگهان گرد باد سوزان و آتش باری بر آن می وزد و به طور کلّی آن را می سوزاندو از بین می برد ، در این هنگام این شخص سالخورده که قوای جوانی را از دست داده و نمی تواند از راه دیگری تاءمین زندگی کند و فرزندان او هم ضعیف و ناتوان هستند ، چه حالی پیدا می کند ؟ و چه حسرت و اندوه مرگباری به او دست می دهد ؟ ◽️همچنین است حال افراد ریا کار و منّت گذار که در دنیا ، عمرشان را در مسیر غیر خدا تلف می کنند و کارهای خیرشان همه خود نمایی و ریاکاری است و روز قیامت که روز نیازمندی و احتیاج شدید به ثمره کارشان است ، به کلّی نتیجه کار و تلاش آنها از میان می رود و (هَباءً مَنْثُورا) می شود و جز حسرت و اندوه چیزی برای آنان باقی نمی ماند بنابر این وجه تشبیه در آیه مورد بحث ((نابود شدن محصول کار)) و در نتیجه باقی ماندن در ((حسرت و ندامت )) است . چنانکه قرآن کریم در جای دیگر می فرماید : ( . . . کَذَا لِکَ یُرِیهِمُ اللَّهُ اءَعْمَلَهُمْ حَسَرَا تٍ عَلَیْهِمْ . . . ) ؛ (( (آری ، ) خداوند این چنین اعمالشان را به صورت حسرت زایی به آنان نشان می دهد)) . 👈🏾ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
46 🔅🔅🔅 💢مثَل گردباد آتشبار 3 (اءَیَوَدُّ اءَحَدُکُمْ اءَن تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِیلٍ وَاءَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاْنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَا تِ وَاءَصَابَهُ ا لْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَاءَصَابَهَآ إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَا لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الاْیاَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ) . (بقره / 266.) ((آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن ، نهرها در جریان باشند و برای او در آن (باغ ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد درحالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد (در این هنگام ) گردبادی (کوبنده ) که در آن آتش (سوزانی ) است به آن برخورد کند و شعله ور گردد و بسوزد ! (این گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را با ریا و منّت و آزار باطل می کنند) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد ؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه ، راه حق را بیابید) )) . ☘️☘️☘️ ▫️از آیه فوق به دست می آید که انسانهای ریاکار از یک سو اعمال ریایی خود را می بینند که نابود شده و هیچ پاداشی ندارند ، و از سوی دیگر اعمال دیگران را که خالص برای خدا انجام داده اند ، مشاهده می کنند که خداوند پاداش عظیمی به صاحبان آن می دهد ، حسرت و اندوهشان زیاد می شود که چرا عمرشان را بیهوده در راه غیر خدا صرف کرده اند . پشیمانی هم در آنجا سودی ندارد ، چرا که راه بازگشت و جبران گذشته بسته است . ▫️از آنجا که سرچشمه همه بدبختیها ، مخصوصاً کارهای ابلهانه ، مانند منّت گذاردن و آزار رساندن ، به کار نینداختن اندیشه است ، خداوند در پایان آیه مردم را به تفکّر و اندیشه دعوت کرده ، می فرماید : ((این چنین خداوند آیات را برای شما توضیح می دهد شاید بیندیشید)) . ▫️علاّمه طباطبایی رحمه اللّه می فرماید : ((منشاء این گونه رفتارهایی که اعمال آدمی را باطل می سازد ، بیماریهای اخلاقی از قبیل ((مال پرستی )) ، ((جاه دوستی )) ، ((تکبر)) ، ((عجب )) ، ((خودپسندی )) ، ((بخل شدید)) و . . . می باشد . ▫️این بیماریهای روحی و امراض قلبی است که نمی گذارد آدمی مالک نفس خود باشد و در باره نفع و ضرر واقعی خویش بیندیشد و مجال تفکر صحیح را از انسان می گیرد و اگر نبود این گونه بیماریها ، مجال تفکر پیدا می کرد و هرگز دچارچنین اشتباه و خسارت جبران ناپذیری نمی شد)) . 👈🏾ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(65) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 رذیلت جهل و نادانی2 🕑 زمان:50 دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-5 💢اصول كلي شناخت قرآن 🔘 نسخ و لغو حکم قبلی یعنی چه؟ 🔘 آیا نسخ و لغو حکم قبلی در قرآن راه دارد؟ ⏪ 6. خداي سبحان، اين كتاب عظيم الهي را شايسته‌ي بقا و لايق خلود و جاودانگي معرّفي كرد و او را از گزند هر مانعي مصون دانست و چنين فرمود كه: (لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه).[سوره‌ي فصّلت، آيه‌ي 42.]ممكن است توهّم شود كه نسخ بعضي از احكام بادوام و ابديّت مطالب قرآن مناسب نيست، زيرا نسخ يك حكم و از بين بردن يك قانون، همان ابطال آن است و چون نسخ در بعضي از احكام قرآن راه دارد، پس بطلان به حريم قرآن راه مي يابد، در حالي كه چنين ادعا شده است كه هرگز بطلان به حريم قرآن راه ندارد. ✅ پاسخ اين شبهه آن است كه گرچه نسخ قانون يا حكم از طرف بعضي از قانونگذاران يا حكّام، همراه با ابطال آن است، ليكن اين از خصوصيت مورد است؛ نه لازمه‌ي حقيقت نسخ. ▫ توضيح آنكه گاهي در اثر جهل يا فراموشيِ قانونگذار، قانون باطل و ناروايي جعل مي شود و در حين عمل، به جهل يا اشتباه آن پي برده مي شود، آنگاه نسخ و زوال آن قانون اعلام مي گردد و به جاي آن، قانون ديگري جعل مي شود. 🔲 و گاهي در اثر اقتضاي زمينه و مناسب بودن شرايط، قانون خاصّي جعل مي شود تا شرايط عوض شود با علم به اينكه قانون محدود است و براي شرايط مخصوص است و هنگامي كه شرايط دگرگون شد، همان طوري كه قانون گذار مي دانست و پيش بيني مي كرد، نسخ قانون قبلي اعلام مي شود و قانون جديدي به جاي آن جعل مي گردد و روح نسخ به اين معنا، همان تخصيص زماني قانون است؛ ليكن چون ظاهر آن قانون، دوام و گسترش بود، چنين پنداشته مي شود كه آن قانون نسخ شد؛ در حالي كه عصاره‌ي آن اين است كه آن قانون، تخصيص زماني يافت؛ نه نسخ شد. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-6 💢اصول كلي شناخت قرآن 🔘 حقیقت نسخ در قوانین الهی به چه معناست؟ 🔘 تا اطلاع ثانوی!!! ▫️ در حقيقت نسخ چنين اخذ نشده است كه امر باطلي در اثر جهل يا نسيان قانونگذار به عنوان قانون، جعل و اعلام شد و سپس بطلان آن آشكار شد؛ بلكه تمام نسخهايي كه در قوانين الهي يافت مي شود از قبيل تخصيص زماني خواهد بود؛ زيرا قانونگذار آنها خداي سبحان است كه چون ذات اقدسش عين علم و شهود به ذات خود و به حقايق تمام اشياست، نه جهل در او راه دارد: (و ما يعزب عن ربّك من مثقال ذرّة في الأرض و لا في السماء)[ سوره‌ي يونس، آيه‌ي 61.] و نه فراموشي را به حرم امن آن ذات اقدس راهي است؛ (و ما كان ربّك نسيّاً).[ سوره‌ي مريم، آيه‌ي 64.] ▫️ همين معنا كه روح نسخ در قوانين الهي، همان تخصيص زماني است، گاهي در متن قانون قبلي يادآوري مي شود؛ يعني در هنگام وضع قانون اول گفته مي شود كه اين قانون تا اطّلاع ثانوي قابل اجراست و بعداً عوض مي شود؛ نظير آنچه يك طبيب حاذق و آگاه از همه‌ي خصوصيات بيمار و مطّلع بر كيفيت درمان تدريجي او، اعلام مي دارد كه اين داروي معيّن تا اعلام نتيجه‌ي آن، مورد استفاده قرار مي گيرد و گاهي هم ممكن است كه به بيمار اطلاع ندهد كه بهره برداري از اين داروي مشخص، موقّت است. 🔲 غرض آنكه در حقيقت نسخ اخذ نشده است كه قانونگذار بايد جاهل يا ناسي باشد و در نتيجه، قانون اوّلي باطل بوده و در اثر جهل يا فراموشي وضع شده است؛ بلكه ممكن است قانونگذار آگاه باشد و مصلحت واقعي ايجاب كند كه يك قانون موقّت وضع گردد تا با دگرگوني شرايط، قانون جديد ديگري جعل شود؛ حتّي ممكن است همين توقيت هم در متن قانون قبلي اعلام شود؛ مثل اينكه خداي سبحان در جريان بزهكاري بعضي از زنان چنين فرمود: (فأمسكوهنّ في البيوت... أو يجعل اللّه لهنّ سبيلاً)؛[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 15] يعني حدّ خطاي آنان حبس ابد است، تا اينكه راه ديگري و قانون جداگانه اي وضع گردد و اين تعبير، مثل آن است كه در حين جعل قانون اوّلي اعلام شود كه ارزش اين قانون تا اطلاع ثانوي است؛ چنان كه درباره‌ي حدّ گناه، قانون ديگري جعل شد كه مشروح آن در كتاب حدود آمده است. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔲 امتحان الهی 🔹 در سوره مبارکه «فجر» فرمود بعضی‌ها مبتلا به سلامت و بعضی‌ ها هم مبتلا به بیماری هستند؛ منتها اینها خیال می ‌کنند که وقتی مریض شدند مبتلا هستند، دیگر نمی‌ دانند که آن وقتی هم که سالم ‌می باشند مبتلا هستند.[1] بعضی ‌ها مبتلا به ثروت‌ اند، مبتلا به مال ‌اند و مبتلا به جوانی‌ اند؛ بعضی مبتلا به پیری ‌اند، مبتلا به بیماری ‌اند و مبتلا به فقرند. «مبتلا» یعنی ممتحَن، «ابتلاء» یعنی امتحان. فرمود ما کسی را در این عالم چیزی نمی‌ دهیم. هر چه می ‌دهیم امتحان است و در برابرش است. درباره هر دو گروه تعبیر به ابتلا کرده است؛ بعضی ‎ها مبتلا به ثروت هستند، مبتلا به مال ‌اند، مبتلا به قدرت‌ اند. ما کسی را نکردیم، «دار الکرامة» بهشت است. ما کسی را نکردیم، کسی را هم گرامی نداشتیم؛ البته طبع انسان را یک آفریدیم: ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم‏﴾[2] ما این گوهر را ارزشمند خلق کردیم، حفظ آن به دست خودش است. هر حادثه تلخ یا شیرینی که رخ می ‌دهد است. این مطلب قرآنی را وجود مبارک حضرت امیر در بسیاری از خطبه ‌ها، نامه ‌ها و کلماتش آورده است. 🔹 نامه هفتاد و دوم نهج البلاغه این است: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ»؛ عبدالله بن عباس! یک سلسله اموری است به دست ذات اقدس الهی، خدا با نظم کار می ‌کند هیچ چیزی بدون نظم نیست: ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾. فرمود: عبد الله بن عباس! به قدری عالم منظم است که لحظه مرگ نه قبل از زمان مناسب می ‌رسد و نه بعد از زمان مناسب: «لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ»؛ جلو بیفتی این طور نیست، بر اجلت مقدم بیفتی این طور نیست؛ این برای عمر است. «وَ لَا مَرْزُوقٍ مَا لَیسَ لَكَ»؛ آنچه برای تو نیست به او نمی ‌رسی! اگر کار کردی بود در آن شرایط به این حدّ می ‌رسی. «کژ روی جف القلم کژ آیدت»،[3] به قول حکیم فردوسی: اگر بار خار است خود کِشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[4] 🔹 فرمود اگر راه درست رفتی، یک رزق خاص داری؛ بیراهه رفتی یک داری. نه رزق تو کم و زیاد می ‌شود، شرایط خاص را اگر رعایت کردی؛ نه عمر تو کم و زیاد می ‌شود اگر شرایط مخصوص را رعایت کردی. اگر با صله رحم و بهداشت زندگی کردی، عمر مشخص داری. بدون و زندگی کردی، عمر محدود داری، همه مشخص است. ما یک أجل مقضی داریم یک أجل مسمّیٰ ﴿أَجَلٌ مُسَمّی عِندَهُ﴾،[5] آن که تقدیرپذیر و تغییرپذیر است همین أجل مقضی است که به دست خود آدم است، ولی کلّ این جریان که «ففی نظام الكلّ كلٌ منتظم». گاهی می ‌بینید در بعضی از این اعلامیه ‌ها می‌ گویند «مرگ نابهنگام»! خدا مرحوم حکیم سبزواری را رحمت کند! فرمود ما چیز نابهنگام در عالم نداریم، هر چیزی به هنگام است، ولی این شخص چون حساب نمی ‌کرد خیال می ‌کرد که نابهنگام است؛ وقتی علل و عواملش را در نظر بگیرد معلوم می ‌شود به هنگام است. ما لیس موزوناً لبعض من نغم‏ ‏٭٭٭ ففی نظام الكلّ كلّ منتظم موتاً طبیعیا غدا اخترامی‏ ٭٭٭ قیس إلی کلّیة النظام[6]‏ 🔹 «وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ یوْمَانِ»؛ آن به دست ما نیست، ذات اقدس الهی این فراز و فرود را برای همه دارد، امتحان می ‌کند. گاهی قدرت و ثروت را به دست زید می‌دهد، گاهی به دست عمرو می‌ دهد. فرمود: ﴿تِلْكَ الأیامُ نُدَاوِلُهَا بَینَ النَّاسِ﴾،[7] فرمود: این فراز و فرود روزگار را ما دست به دست می‌ گردانیم همه را می‌ آزماییم! [1]. سوره فجر، آیات15 ـ 17. [2]. سوره اسراء، آیه70. [3]. مثنوی معنوی، مولوی، دفتر پنجم، بخش135. «کژ روی جف القلم کژ آیدت ٭٭٭ راستی آری سعادت زایدت». [4]. شاهنامه فردوسی, فریدون, بخش20. [5]. سوره انعام, آیه2. [6]. شرح المنظومة، ج‏2، ص422. [7]. سوره آل عمران، آیه140. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/09/30 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑ شاهکار الرحمن استاد شحات انور 🕛 یک دقیقه لذت ببرید 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۶۱ 📌 الی باید بداند که خدای تعالی در از او سه چیز را می خواهد: اول: خدا دوم: آباد کردن سوم: و که خدای تعالی به این وسیله به او کاملی عنایت خواهد فرمود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷ 📌 💢کاری از مدرسه تعالی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💐در کجای قرآن پنج یومیه ذکر شده است ؟ تنها یک آیه اتفاقی و اجماعی هست که در آن هر پنج صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشا ذکر شده است اگرچه آیات راجع به نماز صدها آیه هست أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا(اسرا:۷۸) نماز را به هنگام بازگشت خورشيد (به سمت مغرب) تا تاريكى شب، بپادار، و همچنين سپيده‌دمان را. همانا (قرائت) قرآن (به هنگام) فجر (در نماز صبح) مورد مشاهده (فرشتگان) است. 🔸 نکته : «دلوك»، هنگامى است كه خورشيد از وسط آسمان روبه مغرب ميل مى‌كند كه زوال ناميده مى‌شود، ووقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسَقِ اللَّيْلِ» وقت نماز مغرب و عشاست كه تاريكى، فراگير مى‌شود و «فجر»، وقت نماز صبح است. «تفسیر اطیب البیان ذیل آیه» ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(111) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 بحث روايى ⏪4 ـ اهميّت اقامه نماز و آثار آن ▫️عن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: «إنما مثل الصلاة فيكم كمثل السري و هو النهر علي باب أحدكم يخرج إليه في اليوم والليلة يغتسل منه خمس مرات، فلم يبق الدرن مع الغسل خمس مرات، ولم تبق الذنوب مع الصلاة خمس مراتب»[ من لا يحضر، ج1، ص203.]. ▫️ـ«الصلاة ميزان فمن وفّي استوفي»[ من لا يحضر، ج1، ص203.]. ▫️ـ«مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط إذا ثبت العمود ثبتت الأطناب والأوتاد والغشاء وإذا انكسر العمود لم ينفع وتد ولا طنب ولا غشاء»[ همان، ص206.]. ▫️ـعن الرضا(عليه السلام):«الصلاة قربان كل تقي»[ همان، ص203.]. ▫️ـعن الصادق(عليه السلام):«إن طاعة الله عزّ وجلّ خدمته في الأرض وليس شي ء من خدمته يعدل الصلوة فمِن ثَم نادت الملائكة زكريا(عليه السلام) وهو قائم يصلي في المحراب»[ همان، ص204.]. ▫️ـعن الباقر(عليه السلام):«ما من عبد من شيعتنا يقوم إلي الصلاة الّا اكتنفته بعدد من خالفه ملائكة يصلون خلفه ويدعون الله عزّ وجلّ له حتّي يفرغ من صلاته»[ همان، ص204.]. ▫️ـ«للمصلّي ثلاث خصال: إذا هو قام في صلاته حفّت به الملائكة من قدميه إلي أعنان السماء ويتناثر البر عليه من أعنان السماء إلي مفرق رأسه وملك موكل به ينادي: لو يعلم المصلّي من يناجي ما انفتل»[ من لا يحضر، ج1، ص205.]. ▫️ـعن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: «ما من صلاة يحضر وقتها إلا نادي ملك بين يدي الناس: أيّها الناس قوموا إلي نيرانكم التي أوقدتموها علي ظهوركم فأطفئوها بصلاتكم»[ همان، ص204.]. ▫️ـعن الصادق(عليه السلام):«إن العبد إذا صلّي الصلاة في وقتها وحافظ عليها ارتفعت بيضاء نقيه تقول: حفظتني حفظك الله وإذا لم يصلّها لوقتها ولم يحافظ عليها ارتفعت سوداء مظلمة تقول: ضيّعتني ضيّعك الله»[ همان، ص204.]. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(112) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 بحث روايى ⏪4 ـ اهميّت اقامه نماز و آثار آن 👈🏾اشاره: روايات مزبور معارف و لطايف فراواني را بيان مي كند كه به برخي از آنها اشاره مي شود: 1️⃣الف: نماز احكامي(اعم از واجب و مستحبّ و...) دارد كه علم فقه متكفّل بيان آن است و آدابي دارد كه علم اخلاق عهده دار تبيين آن است و اسراري دارد كه در اين روايات آمده است و بايد در علوم برتر از علم اخلاق مورد بررسي قرار گيرد. زنده بودن نماز، سپيد بودن چهره آن يا تاريك بودنش، سخن گفتن آن با نمازگزار و دعا يا نفرين آن به نمازگزار، تشبيهاتي شاعرانه نيست، بلكه از اسرار مستور نماز است؛ زيرا همان طور كه قرآن داراي مراتب و بطون است، حقيقت دين نيز داراي درجات و بطون است و نماز كه ستون آن حقيقت محسوب مي گردد از اين حكم كلّي مستثنا نيست. 2️⃣ب: نماز آب زندگاني است كه بيماران مبتلا به گناه و نيز محتضران مشرفِ به مرگِ روح را درمان يا احيا مي كند، چنانكه گناه به مثابه مرض يا مرگ است كه مبتلايان به خود را بيمار مي كند يا مي ميراند. از اين رو براي درمان بيماري يا رهايي از مرگ، نماز سهم مؤثّري دارد. 3️⃣ج: پرهيزكاران در پرتو نماز، قرب ويژه اي پيدا مي كنند و به هر ميزان كه نماز آنها با اخلاص بيشتري همراه و مقبولتر باشد، تقواي آنان كاملتر است و در نتيجه بهره وري آنان از معارف قرآن كريم بيشتر خواهد بود؛ زيرا مدار بهره مندي از هدايتِ بَرينِ قرآن، تقواست. 4️⃣د: مناجات عبد با مولا در نماز، طليعه دستيابي عبد به مقام منيع است كه در آن مرحله، مناجات مولا با عبد شروع مي شود؛ زيرا بر اساس مناجات شعبانيه، انسان سالك صالح به جايي مي رسد كه مخاطب و مستمع شايسته اي براي مناجات خداوند با او خواهد شد. تفصيل بركات و اسرار و آداب نماز در ذيل آيات مناسب با آن مي آيد. 5️⃣ه: انجام دادن اصل نماز(اعم از واجب و مستحب) زمينه مقدار خاصّي از هدايت قرآن را به همراه دارد، ليكن اقامه نماز كه برتر از صِرف انجام دادن آن است زمينه بهره وري بيشتري را فراهم مي كند و چون نماز، گفتگوي عبد با مولا و، قرآن مكالمه مولا با عبد است، كسي كه در امر اوّل توفيق كامل داشت، در امر دوم نيز نصيب وافي خواهد برد؛ زيرا سهم دريافت كلام خدا به مقدار تكلّم خالصانه با اوست و چون نماز مايه تقرّبِ بنده متّقي به خداست، هر اندازه، قرب الهي بيشتر باشد، نيل به بطون قرآن كه به مقام «لدن» نزديكتر است ميسّرتر خواهد بود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom