فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت زییا از سوره مبارکه عنکبوت ،آیات ۵۷ الی ۵۹
◀️قاری: #عبدالرحمن_مسعد
🌹كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنا تُرْجَعُون ۵۷🌹
🌹هر انسانی طعم مرگ را می چشد؛ سپس به سوى ما باز گردانده مىشويد.🌹
💠نکته ها👇
◀️شايد اين آيه در ارتباط با آيه قبل باشد كه اگر در هجرت مرگ انسان فرارسد، در آن صورت تكليف چيست؟
◀️اين آيه پاسخ مىدهد، آنجا كه هجرت لازم است از مرگ نترسيد، زيرا مرگ سرنوشت حتمى همه است؛ ولى پايان كار نيست، به سوى ما مىآييد و ما پاداش هجرت و مرگ در
◀️راه هجرت را به شما عطا خواهيم كرد و ستمكارانى را كه شما را مجبور به هجرت كردند كيفر خواهيم داد، گرچه رسيدن به آن پاداش و كيفر طول بكشد. (كلمهى «ثُمَّ»، بيانگر مدّت زمان طولانى است.)
💠پیام ها👇
1- مرگ، استثنا ندارد و براى همه است. «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ»
2- مرگ، امرى وجودى است، نه عدمى. «ذائِقَةُ الْمَوْتِ- تُرْجَعُونَ»
3- مرگ، پايان كار نيست، بازگشت به مبدأ است. «إِلَيْنا تُرْجَعُونَ»
📚 تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
جلد 7 - صفحه 163
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Abasa - 02 ss.mp3
6.15M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 47تفسیر صوتی سوره عبس
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره عبس جلسه 2.docx
41.3K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت48 تفسیر متنی سوره عبس
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (126)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 لطایف و اشارات
⏪5- زنگار گناه مانع تاثير علم به قيامت
🔹يقين به آخرت با عمل براى آخرت همراه است وگرنه ممكن است كسى عالم به قيامت باشد ولى علمش در زير لايه هاى زنگار شهوات مدفون باشد و چنين علمى كارساز نيست: (افرءيت من اتخذ الهه هويه واضله الله على علم) (480) و اگر آلودگى به گناه نباشد، حتى گمان به آخرت نيز براى حصول تقوا كافى است: (الا يظن اولئك انهم مبعوثون)، (481) زيرا عقل ناب دفع ضرر را محتمل را واجب مى شمارد.
🔹معاد به قدرى مهم است كه اگر درباره آن گمان نيز حاصل شود (نه قطع)، براى عمل كفايت مى كند، گرچه بايد درباره آن قطع تحصيل كرد.
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (65)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
35- رویارویی تدریجی با منکرات
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقْرَبُواْ الصَّلَو ةَ وَأَنْتُمْ سُكَرَى حَتَّى تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُباً إلَّا عَابِرِى سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُواْ وَإِنْ كُنْتُمْ مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنْكُمْ مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمْ النِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُواْ مَآءً فَتَيَمَّمُواْ صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوّاً غَفُوراً (نساء/43)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! در حال مستى به نماز نزديك نشويد، تا آنكه بدانيد چه مىگوييد. و نيز در حال جنابت نزديك (مكان) نماز، (مسجد) نشويد، مگر به طور عبورى (و بىتوقّف) تا اينكه غسل كنيد. و اگر بيمار يا در سفر بوديد، يا يكى از شما از جاى گودى (كنايه از قضاى حاجت) آمد، يا تماسى (و آميزش جنسى) با زنان داشتيد و (در اين موارد) آب نيافتيد، پس بر زمين (و خاك) پاك و دلپسندى تيمّم كنيد، (دو كف دست بر خاك زنيد) آنگاه صورت و دستهايتان را مسح كنيد، همانا خداوند، بخشنده و آمرزنده است
🔅🔅🔅
☑️تحريم شراب، در صدر اسلام به صورت تدريجى انجام گرفت. ابتدا شراب به عنوان نوشابه نامطلوب معرّفى شد؛ «ومن الثمرات النخيل و الاعناب تتّخذون منه سَكراً و رزقاً حسنا»
☑️سپس اين آيه نازل شد ونماز در حال مستى را نهى كرد، آنگاه زيان آن را بيش از منافعش دانست، «يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للنّاس و اثمهما اكبر من نفعهما» سپس از مصرف آن به عنوان عنصرى پليد و شيطانى نهى شد. «انّما الخمر و الميسر... رجس من عمل الشيطان»
☑️در روايات آمده كه از نماز در حالت خواب آلودگى و كسالت و سنگينى پرهيز كنيد. آيات ديگر نيز، نماز از روى كسالت را از نشانههاى منافقان دانسته است.
☑️احكام خدا، ترخيص دارد ولى تعطيل ندارد. اگر آب نبود، بايد تيمم كرد. «فلم تجدوا ماءً فتيمّموا»
☑️تخفيف احكام، نمودى از رحمت و مغفرت الهى است. «فلمتجدوا ماءً فتيمّموا... غفوراً رحيما
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
یونس 2.mp3
13.88M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یونس #یونس
#جلسه 2
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یونس را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مرجعیت گرایی و خود اتکایی دینی نسل اول و سوم.pdf
898.9K
#مقاله 21
#نسل_سوم
#نسل_اول
🔰 موضوع: سنجش میزان مرجعیتگرايي ديني و خوداتکايي ديني
( مطالعه دو نسل پس از انقلاب اسلامي - سنّ هاي گروه ي 15 تا 30 و 50 تا 65 سال)
🔄 توصیه مطالعه به طلبه های جوان- اساتید
⤵️ خلاصه:
موضوع این مطالعه بررسی تغییرات ارزشها، نگرشها و روشهای دینی از طریق سنجش میزان خوداتکایی و مرجعیت گرایی در امور دینی نسل حاضر و نسلهای اوّلیه بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 است. فرضیه های تحقیق که از دیدگاههای نظری مرتبط با خوداتکایی و مرجعیت گرایی استخراج شده اند، با استفاده از داده هایی که به روش پیمایشی گردآوری شده آزمون شده اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 392 نفر از دو گروه سنّی 50 تا 65 سال و 15 تا 30 سال شهروندان شهرهای قم و تهران هستند که در سال 1396 با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده و مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته اند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مقاله 21 #نسل_سوم #نسل_اول 🔰 موضوع: سنجش میزان مرجعیتگرايي ديني و خوداتکايي ديني ( مطالعه دو نسل
#مقاله
👆👆👆
☑️سنجش میزان مرجعیت گرایی دینی و خوداتکایی دینی (مطالعه دو نسل پس از انقلاب اسلامی-گروههای سنّی 15 تا 30 و 50 تا 65 سال)
☑️درجه علمی: علمی-پژوهشی
⏺نویسندگان: مسیح علیپور حسن محدثی گیلوایی الله کرم کرمی پور
⏺منبع: مطالعات فرهنگ - ارتباطات سال بیستم بهار 1398 شماره 45
🔹 کلید واژه ها: مقایسه مرجعیت گرایی دینی خوداتکایی دینی انقلاب 1357 نسل اول و سوم
🔳 چکیده:
موضوع این مطالعه بررسی تغییرات ارزشها، نگرشها و روشهای دینی از طریق سنجش میزان خوداتکایی و مرجعیت گرایی در امور دینی نسل حاضر و نسلهای اوّلیه بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 است. فرضیه های تحقیق که از دیدگاههای نظری مرتبط با خوداتکایی و مرجعیت گرایی استخراج شده اند، با استفاده از داده هایی که به روش پیمایشی گردآوری شده آزمون شده اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 392 نفر از دو گروه سنّی 50 تا 65 سال و 15 تا 30 سال شهروندان شهرهای قم و تهران هستند که در سال 1396 با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده و مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته اند. نتایج نشان دهنده این هستند که بین طیف خوداتکایی و مرجعیت گرایی دینی در دو گروه مطالعاتی که به نوعی نسل اوّل و سوم انقلاب محسوب می شوند، تفاوت معنی داری وجود دارد و در شاخصهای مرجعیت گرایی و خوداتکایی در مناسک دینی، گرفتن فرمانهای دینی، انعطاف دینی، اخلاق، پذیرش ادیان، مرجعیت سنّت یا عقلانیت و اخذ اطلاعات نیز در میان دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی دار هست؛ به این معنا که نسل اوّلیه بعد از انقلاب، مرجعیت گرایی بیشتری در امور دینی داشته و نسل کنونی مرجعیت گرایی کمتر و خوداتکایی بیشتری در امور دینی دارد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
sado-chahardah_[www.ketabesabz.com].pdf
730K
#دومین_دوره_مسابقه_کتابخوانی
#کتاب_صد_و_چهارده ❤️
#نوشته_سید_محمدعلی_جلالی
✅کتاب مذکور ، کتابی جذاب و خواندنی است با متنی روان و زیبا که نویسنده سعی نموده با برداشت هایی از آیات قرآن کریم سبک زندگی قرآنی و نگرش قرآنی در زندگی را به خواننده القاء نماید.
🔅یقینا ورای مسابقه ، خواندن این کتاب 70 صفحه ای خالی از لطف نبوده و بهره فراوانی نصیب خواننده عزیز میشود .
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مسابقه_کتابخوانی
🔆 دومین دوره مسابقه کتابخوانی صفحه قرآنی رحیق آغاز میشود
🔅سوالات مسابقه به صورت 20 سوال تستی خواهد بود و افرادی که به 18 جواب صحیح دست یابند در قرعه کشی شرکت میتوانند بکنند .
🔅سه #جایزه معادل پانصد هزار ریال به قید قرعه و ناقابل به برندگان اهدا خواهد شد .
🔅 #زمان مسابقه : 20 فروردین
ارتباط با ادمین مسابقه @vsal_21
برداشت از آیات ۹۷ ـ ۹۱ #سوره_حجر
📌کمک های #الهی
#سالک الی #اللّه نباید آنچه را که از #قرآن و احکام اسلام خوشش می آید انتخاب کند و آنچه بر خلاف هوای #نفس او است را ترک نماید، باید حقایق را به وضوح بیان نماید، از #مشرکین و کسانی که به #دین و #حقایق توجّه ندارند اعراض کند و از #استهزاء دیگران نترسد. زیرا خدای تعالی او را کمک می کند و خدا می داند که چگونه بندگانش به خاطر #استهزاء آنها دلتنگ می شوند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پیام_قرآن
#مکارم_شیرازی
💢درک #اسرار هستی ویژه #عالمان است
وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّماوَاتِ وَالاَْرْضِ وَاخْتِلاَفُ أَلْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ إِنَّ فِى ذَلِکَ لاَیَات لِلْعَالِمِینَ :
«و از نشانه هاى او آفرینش آسمانها و زمین، و تفاوت زبانها و رنگهاى شماست; در این #نشانه هایى است براى اهل دانش.»
(وَتِلْکَ الاَْمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یَعْقِلُهَا إِلاَّ الْعَالِمُونَ ):
«اینها #مثالهایى است که ما براى مردم مى زنیم، و جز اهل دانش آن را درک نمى کنند.»
▫️▫️در آیه اوّل #فهم اسرار کتاب #تکوین را ویژه عالمان مى شمرد، و در آیه دوّم #درک رازهاى کتاب #تدوین یعنى قرآن را مخصوص آنها.
▫️▫️و اینها از یک سو تشویقى است براى علم و معرفت و از سوى دیگر دلیلى است بر مسأله شناخت.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌙ثبت نام دوره رمضانیه #تدبر_در_قرآن دانشجویی
💻مشتمل بر ۱۲ ساعت آموزش مجازی-تعاملی
✔️ویژه برادران دانشجو و طلاب سطح ۱و۲
📌جهت تسهیل و آشنایی اولیه با دوره، متقاضیان ابتدا در یک پیش دوره مجازی شرکت نموده و سپس در صورت تمایل، میتوانند دوره را ادامه دهند.
⏱زمان برگزاری پیش دوره:
(قابل انتخاب از بین یکی از بازههای زمانی زیر)
1️⃣ ۲۸ فروردین الی ۳ اردیبهشت
2️⃣ ۱۱ الی ۱۷ اردیبهشت
3️⃣ ۲۵ الی ۳۱ اردیبهشت
🌘 قطعاً حلول #ماه_مبارک_رمضان فرصتی مغتنم برای #انس_با_قرآن و فراگیری روش #فهم_قرآن خواهد بود.
🏃🏻♂️فرصت رو از دست ندید...
📝 توضیحات تکمیلی و ثبت نام:
▪️از طریق لینک Bio پیج مؤسسه:
🔗 @tadabor_ir
▪️و یا از طریق وبسایت مؤسسه:
🌐 tadabor.ir
@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
قاری محمد عمران
سوره تحریم
@rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحيم
روشنفکری دینی
در تمام اعصار بشری برخی باورمندان به ادیان تکیه و تاکید زیادی بر عقل داشته و سعی بر آن داشتند که دین را با زمانه ی خویش به روزرسانی کنند.این افراد که امروزه روشنفکر دینی نامیده می شوند در اسلام نیز وجود دارند اما طبق قران و احادیث به روزرسانی احکام ممنوع و بدعت دانسته شده است. زیرا روشنفکر دینی در تلاش خویش برای آشتی میان سنت و مدرنیته ناگزیر از تعطیل یا تبدیل و نوآوری احکام شریعت است و به بهانه تعارض احکام با اخلاق مدرن پاره ای از آنها را تعطیل می کند. خداوند در آیه 116 سوره نحل این افراد را مورد نکوهش قراره داده و می فرماید: 《و به سبب دروغی که زبانتان گویای به آن است، نگویید: این حلال است و این حرام، تا به دروغ به خدا افترا بزنید [که این حلال و حرام حکم خداست]؛ مسلماً کسانی که به خدا دروغ می بندند، رستگار نخواهند شد.》و طبق صریح آیه تشریع احکام مختص خداوند است و هرکس از پیش خود حکمی وضع کند بر خداوند دروغ بسته و بدعت نهاده است.
در روایات نیز نهی بسیاری در بدعت آوری آمده به عنوان مثال مفضل گوید که امام صادق علیه السلام به من فرمود: تو را از دو خصلت که هلاک انسان در آن است؛ نهی می کنم. و آن دو عبارتند از عبادت خداوند به باطل و فتوا دادن به چیزی که نمی دانی.
بنابراین روشنفکری دینی به هیچ وجه مقبول اسلام نیست و در واقع بدعت گزار دیروز به روشنفکر تغییر نام داده است.البته اگر روشنفکر به معنی فردی باشد که گرد و غبار نشسته بر دین را ببیند و به جای پیروی از بدعت ها سعی در از بین بردن آنان نماید نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح می باشد.
@rahighemakhtoom
🔆سرّ وصف قیّم برای قرآن کریم در ابتدای سوره مبارکه کهف
🔅الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی أَنْزَلَ عَلى عَبْدِهِ الْکِتابَ وَ لَمْ یَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً «1» قَیِّماً ...
♻️«قیّم» آن کسى است که براى اصلاح چیزى قیام کند، و کارهایش را تدبیر نماید؛ نظیر #قیم و سرپرست خانه که کارها و برنامههاى آنرا منظم و برقرار مىنماید قرآن مجید از این لحاظ قیم است که حاوى معانى فراوانى است. آنچه که قرآن حاوى آن بوده عبارت است از اعتقاد حق و عمل صالح. گواه بر این معنا سخن خدای متعال است: «یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى طَرِیقٍ مُسْتَقِیمٍ».یعنى این قرآن است که بشر را به سوى اعتقاد #حق و راه راست و عمل #صالح راهنمایى مىکند. و این همان معناى دین است. خداى سبحان دین خود را در آیات متعدد #قرآن به «قیم» توصیف نموده است؛ مانند: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ الْقَیِّمِ». یعنى ای پیامبر(ص) صورت و توجه خود را متوجه دین قیم نما که براى هدایت بشر قیام کرده است؛ چون کلمه «قَیِّماً»که وصف قرآن است و در اینجا هیچ قید و شرطى ندارد، معلوم مىشود قرآن کریم از هر نظر قیم و سرپرست امور دینى و #دنیوى و #اخروى بشر است.
♻️بنابر این، توصیف #کتاب به وصف قیمومت؛ از اینرو است که متضمن دین قیم است، دینى که قائم به مصالح عالم بشرى است، چه مصالح دنیایى، و چه آخرتى.
خلاصه اینکه خداى تعالى در این سوره کلامش را با ذکر ثناى خود افتتاح نموده، اینگونه خود را ستوده که قرآنى بر بندهاش نازل کرده که هیچ انحرافى از حق در آن نیست، و آن کتاب قیم مصالح بندگانش در زندگى دنیا و آخرت است، و از عهده این کار به خوبى برمىآید.
@rahighemakhtoom
📚 تفسیر و قرآن پژوهی
جلسه اول.mp3
3.82M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#شرافت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢شرافت ۱
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه دوم.mp3
3.34M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#شرافت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢شرافت ۲
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه سوم.mp3
4.4M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#شرافت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢شرافت ۳
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تلاوت آیه ۲۸ سوره مبارکه الرعد
قاری: عبدالرحمن مسعد
🌷الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ «28»
🍀آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یاد خدا آرام میگیرد،آگاه باشید! دل ها فقط به یاد خدا آرام می گیرد.
💠نکته ها👇
◀️ياد خدا تنها به ذكر زبانى نيست، اگر چه يكى از مصاديق روشن ياد خداست، زيرا آنچه مهم است ياد خدا بودن در تمام حالات خصوصاً در وقت گناه است.
💠ياد خداوند بركات بسيار دارد، از جمله:
الف: ياد نعمتهاى او، عامل شكر اوست.
ب: ياد قدرت او، سبب توكّل بر اوست.
ج: ياد الطاف او، مايه محبّت اوست.
د: ياد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست.
ه: ياد عظمت و بزرگى او، سبب خشيت در مقابل اوست.
و: ياد علم او به پنهان و آشكار، مايه حيا و پاكدامنى ماست.
ز: ياد عفو و كرم او، مايه اميد و توبه است.
ح: ياد عدل او، عامل تقوا و پرهيزكارى است.
💠انسان، بىنهايت طلب است و كمال مطلق مىخواهد، ولى چون هر چيزى غير از خداوند محدود است و وجود عارضى دارد، دل را آرام نمىگرداند. در مقابل كسانىكه با ياد خدا آرامش مىيابند، عدهاى هم به متاع قليل دنيا راضى مىشوند. «رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها»
◀️نماز، ذكر الهى ومايه آرامش است. «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» «1»، «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ»
◀️ممكن است معناى «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» اين باشد كه به واسطه ذكر و يادى كه خدا از شما مىكند، دلهايتان آرام مىگيرد، يعنى اگر بدانيم خداوند ما را ياد مىكند و ما در محضر او هستيم، دلهايمان آرامش مىيابد. چنانكه حضرت نوح عليه السلام به واسطه كلام الهى «اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا» «1» آرام گرفت و امام حسين عليه السلام به هنگام شهادت على اصغرش با عبارت «هين على انه بعين الله» اين آرامش را ابراز فرمود و يا در دعاى عرفه آمده است: «يا ذاكر الذاكرين»
«1». طه، 14.
📚 تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
جلد 4 - صفحه 356
💐تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom