eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
231 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ پرسش های کاربر را در ذیل بخوانید ؛ 1⃣واقعیت داشتن تناسخ ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2938 2⃣آیا بهشت ابدی خسته کننده است ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2939 3⃣ارتباط با خانواده پس از مرگ ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2940
👌پاسخی به سید کمال حیدری که می گوید فقط افعالی که از جنبه الهی و وحیانی پیامبر (ص) صادر شده حجیت و تعبّد و تبعیّت دارد، نه آن دسته از افعال ایشان که جنبه بشری و شخصی داشته 👇👇👇
🤔 ❕آیت الله کمال حیدری ؛ ❔ ضرورت تفکیک میان بُعد "الهی" و بُعد "بشری" پیامبر اکرم (ص) ➖ فقط افعالی که از جنبه الهی و وحیانی پیامبر (ص) صادر شده حجیت و تعبّد و تبعیّت دارد، نه آن دسته از افعال ایشان که جنبه بشری و شخصی داشته! ❕صحابه وقتی پیامبر امری می کرد می گفتند این از سوی توست و اجتهاد خود توست یا از سوی خدا است اگر از سوی خداست قبول می کنیم چنان که در قضیه بدر این اتفاق افتاد یا قضیه خندق که پیامبر طبق نظر صحابه عمل کرد قران هم می گوید پیامبر بعد بشری دارد «بشر مثلکم » آنچه حجیت دارد بعد الهی پیامبر است نه بعد بشری ❗️❗️ 💠💠 👌پیامبر گرامی کاملا تحت تربیت الهی بودند و تمام افعال و رفتارشان به تعلیم و تربیت الهی بوده است و تفکیک بین بعد الهی و بعد بشری پیامبر ، مطلبی مجعول اهل سنت است تا نشان دهند ، پیامبر از نظر بشری مجتهد بوده و گاهی اشتباه می کردند ، و غرضشان از این نسبت ، تبرئه خلفا و صحابه از اجتهادات باطل بوده است . ❕در نهج البلاغه آمده که علی علیه السلام می گوید ؛ «خداوند از آن زمان که رسول خدا از شیر باز گرفته شد بزرگترین فرشته اش را قرین وی ساخت، تا شب و روز او را به راههای مکارم، و طرق اخلاق نیک سوق دهد.» 📚نهج البلاغه خطبه 192 ❕پیامبر گرامی می فرمود ؛ « مرا پروردگارم تربيت كرد و نيكو تربيتم كرد » 📚مجمع البیان ج 10 ص 500 ❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « خداوند عز و جل پيامبرش را تربيت كرد و نيكو تربيتش كرد و چون ادب و تربيتِ او را به كمال رساند، فرمود: «همانا تو داراى خويى والا هستى». آن گاه، كار دين و امّت را به او واگذار كرد تا بندگانِ او را تربيت و اداره كند. پس فرمود: «آنچه پيامبر به شما فرمود، به كار گيريد و از آنچه شما را از آن نهى كرد، باز ايستيد». ❕پيامبر خدا، هدايت شده و توفيق ْ‏يافته بود و به وسيله «روح القُدُس» تأييد و كمك مى ‏شد. در هيچ امرى از امور اداره مردم، دچار لغزش و خطا نمى ‏شد؛ چرا كه آراسته به آداب الهى بود » 📚الکافی ج 1 ص 266 ❕بنابراین چون پیامبر گرامی تربیت شده خداوند بوده است ، تمام افعال و رفتارش برای ما درس بوده و حجت است چرا که پیامبر گرامی همه آنها را به تعلیم الهی انجام می داده است ، به خاطر همین خداوند امر به اقتدای مطلق به ایشان کرده و می فرماید ؛ « براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود، براى آنها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند، و خدا را بسيار ياد مى‏ کنند » ( احزاب 21) 👌و به خاطر همین ، خداوند امر به اخذ هر آنچه از پیامبر صادر می شود کرده و می فرماید ؛ « آنچه را رسول خدا براى‏ شما آورده بگيريد و اجرا كنيد، و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمائيد، و از مخالفت خدا بپرهيزيد كه خداوند شديد العقاب است. » (حشر 7) ❕و در آیه ای دیگر تصریح می کند که تمام عملکرد پیامبر مطابق وحی الهی بوده است و همگان موظف به تبعیت مطلق از ایشان چنان که فرمود ؛ « هرگز از روى هواى نفس سخن نمى ‏گويد ، آنچه آورده چيزى جز وحى نيست كه به او وحى شده است. » ( نجم 3_ 4) ❕از سوی دیگر پیامبر گرامی عالم و آگاه به تمام امور و مسائل بوده است و هر تصمیمی که ایشان بگیرند ، چون آن تصمیم برخاسته از علم خارق العاده ایشان است ، برای همگان حجت و لازم الاتباع است . 👌از علی علیه السلام در مورد علم پیامبر گرامی سوال کردند ، ایشان در پاسخ فرمود ؛ « علم پیامبر عبارت بود از علم تمام پیامبران و علم هر آنچه در گذشته بوده و علم هر آنچه در آینده تا روز قیامت است » 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 127 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پیامبر اسلام علم گذشته و آینده تا روز قیامت را دارا بود و ما آن علم را از پیامبر به ارث بردیم » 📚بحار الانوار ج 26 ص 111 ❕و خطاب به مفضل فرمود ؛ «آيا محمّد و على و فاطمه و حسن و حسين را خوب ميشناسى؟ مفضل می گوید عرض كردم شناسائى واقعى آنها چگونه است فرمود: اى مفضل هر كس آنها را با كنه معرفت بشناسد مؤمن خواهد بود در درجه اعلى. ❕عرض كردم آقا مرا آشنا به كنه معرفت ايشان بفرما . فرمود ؛ « مفضل! آيا ميدانى آنها اطلاع از آنچه خدا آفريده و بوجود آورده دارند و آنها كلمه تقوى و خازنان آسمانها و زمين‏ها و كوه‏ها و ريگستانها و درياها هستند و ميدانند در آسمان چقدر ستاره و فرشته است و وزن كوهها و مقدار آب درياها و نهرها و چشمه‏ ها و هر برگى كه بيافتد آنها ميدانند و هر دانه ‏اى كه در تاريكي هاى زمين و هر تر و خشكى كه در كتاب مبين است همه را ميدانند و به آن اطلاع دارند » 📚همان منبع ، ص 116 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌بنابراین پیامبری که عالم به همه چیز است ، هر تصمیمی بگیرد مطابق حق و حقیقت است و تفکیک قائل شدن میان بعد الهی و بشری ، تفکیکی بی اساس و اجتهاد به رای و برگرفته از اهل سنت است ، چرا که آنان معتقدند پیامبر از جنبه بشری مجتهد بوده و گاهی در اجتهاد خود خطا می کرده است . 📚اصول سرخسی ج 2 ص 318 _ الاحکام فی اصول الاحکام ، ج 4 ص 187 ❕بر این اساس نسبت های جعلی به پیامبر می دهند ، مثلا نقل می کنند ؛ « پیامبر از کنار نخلستانی عبور می کرد ، مردانی بر سر درختان خرما مشغول گرد افشانی برای نخل های ماده بودند ، پیامبر به آنها فرمود اگر این کار را نکنید خرمای درختان شما بهتر خواهد بود، مسلمانان نیز به دستور پیامبر عمل کردند و در نتیجه خرمای آن سال مدینه خراب شد و چون پیامبر از این موضوع آگاه شد فرمود شما در کار دنیای خود از من آگاه ترید » 📚صحیح مسلم ج 4 ص 1836 👌این در حالی است که طبق روایات اهل سنت ، پیامبر گرامی در همه مسائل عالم ترین و آگاه ترین افراد بوده است و هدایت و راهنمایی ایشان ، بهترین هدایت بوده است . ❕نقل می کنند که پیامبر گرامی می فرمود ؛ « بهترين سخن، سخنان خدا و قرآن است. و بهترين راهنمائي ها، راهنمائى محمّد است‏ » 📚صحیح مسلم ج 2 ص 592 _ سنن ابن ماجه ج 1 ص 74 ❕«ابن عمر» از رسول خدا روايت كرده است كه پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداى تعالى كليدهاى همه چيز و علم به آنها را در اختيار من در آورده است » 📚مجمع الزوائد ، هیثمی ، ج 8 ص 263 ❕«وهب بن منبّه» روايت كرده است كه ؛ « هفتاد و يك كتاب را خواندم و در همگى آنها آمده است، خداى تعالى از آغاز دنيا تا انجام آن، مردمى را كه از خرد برخوردار ساخته است، خردمندى هيچيك از آنها را به اندازه خردمندى محمّد قرار نداده است و در مقام مقايسه بايد گفت، خردمندى آنان در برابر خردمندى محمد، مساوى با يك ريگ است از همگى ريگهاى دنيا و پيغمبر اكرم در عقل و فضل، از همه مردم برتر و والاتر بود » 📚حلیه الاولیاء ج 4 ص 26 👌بنابراین طبق مبانی و روایات خود اهل سنت هم ، تمام افعال پیامبر و سخنان ایشان حجت و هدایت است ، چرا که ایشان عالم ترین افراد و راهنمایی ایشان بهترین راهنمایی ها است و تفکیکی بین بعد الهی و بشری در ایشان نیست . ❕البته برخی از صحابه ناآگاه ، گاهی در برابر توصیه های پیامبر می گفتند که این توصیه از وحی الهی است یا از اجتهاد شخصی و اگر پیامبر می گفت مستقیما وحی الهی نیست و توصیه خودم است با آن مخالفت می کردند ، و نظر دیگری ارائه می دادند ؛ 📚سيره ابن هشام، ج 1، ص 620 و تاريخ طبرى، ج 2، ص 144 👌اینان توجه نداشتند که توصیه های شخصی پیامبر هم ، چون از علم خارق العاده ایشان صادر شده بود ، بهترین توصیه ها بوده است ، اما به هر حال عملکرد ناصواب این دسته از صحابه ، نمی تواند دلیل بر این باشد که بگوییم اگر پیامبر توصیه شخصی و از جانب خودش بکند ، برای ما حجت نیست . ❗️مشورت های پیامبر با صحابه نیز نمی تواند دلیلی بر این باشد که بگوییم پیامبر ، جدای از وحی الهی ، نیازمند رای دیگران است و توصیه های شخصی پیامبر برای ما حجت نیست ، چرا که پیامبر گرامی بدون آنکه نیازی به مشورت داشته باشند ، صرفا به امر خداوند ، جهت سنت گذاری فرهنگ مشاوره در اسلام ، دست به مشورت با صحابه می زدند ، چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/146 ❕آیه شریفه هم که می فرماید ؛ « قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ » ( کهف 110) ❕به این معنا نیست که چون پیامبر جنبه بشری دارد ، لذا ممکن است اشتباه کند و باید بین بعد الهی و بشری ایشان تفکیک قائل شد ، بلکه آیه می گوید ؛ « یعنی بگو من از نظر ساختمان جسمانی بشری مانند شما هستم .می خورم و راه می روم و می خوابم و ازدواج می کنم و ... من مدعی فرشته بودن نیستم و یا ادعای الوهیت و فرزند خدا بودن را ندارم بلکه انسان هستم با این تفاوت که پیوسته فرمان توحید بر من وحی می شود » 📚تفسیر نمونه ج20 ص214 👌پیرامون آیه مذکور در گذشته بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2891 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
⚫️کانال پرسمان اعتقادی فرا رسیدن سالروز شهادت امام جواد علیه السلام را تسلیت می گوید. 🔶امام علیه السلام فرمود: « افراد با ایمان نیازمند به سه چیز هستند؛ توفیق پرودگار و واعظی از درون جان و دل و پذیرشی از اندرز دهندگان » 📚بحار الانوار ج75 ص358 🤔چند پرسش و پاسخ پیرامون امام علیه السلام ؛ 1⃣جایگاه امام علیه السلام در نزد علمای اهل سنت❕ 🔷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2941 2⃣چگونه ممکن است که امام جواد علیه السلام در سنین کودکی مسوولیت هدایت مردم را بر عهده گیرد و به امامت برسد ❕چنین چیزی قابل است ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2942 3⃣سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای در زندگی امامان چه معنایی دارد ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2944 4⃣اخیرا از یکی از علما دیدم که قضیه امام جواد را منکر شده بودند و از جعلیات می دانستند ❗️خواستم از صحت این قضیه مطلع شوم ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2945 5⃣این مطلب حقیقت دارد که امام جواد آرزوی آتش زدن دوم را داشت به خاطر مصایبی که به حضرت زهرا رسانده بود❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2946 6⃣شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2949 7⃣در مورد حرز امام جواد (ع)توصیه شده بر پوست آهو نوشته شود و به بازو بسته شود برای دفع بلا و غیره موثر هست آیا غیر از این مورد ذکر شده می توان درخودرو یا منزل یک جای قرار داد؟ در مورد سند این حدیث هم توضیح دهید ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1815 8⃣این که در روایتی آمده است که امام جواد علیه السلام می گوید من منکر فضل و برتری ابوبکر و عمر نیستم چگونه با شیعه در مورد آنها جور می آید ❗️❗️ مگر آنان قاتل حضرت زهرا نبودند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2947 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخی به وهابی در مورد حیات برزخی پیامبر گرامی اسلام 👇👇👇
🤔 ❔شیعه می گوید سلام دادن در نماز بر پیامبرﷺ ، دلیل بر سماع موتی و مشروعیت استغاثه است!پاسخ چیست⁉️ 📣استاد ابوزینب محمد بهرامی حفظه الله ✍ابن مسعود رضی الله عنه بعد از اینکه کیفیت تعلم تشهد را از جانب رسول اللهﷺ بیان میکند، در اول میگوید: تا زمانیکه رسول اللهﷺ در قید حیات بودند میگفتیم: (السلام علیک ایها النبی) و هنگامی که پیامبر فوت نمود میگفتیم: (السلام علی النبی) و مادرمان عایشه رضی الله عنها هم با این رأی موافق است. 📘أخرجه أبو عوانة (2/228 ـ 229) والبيهقى (2/138) من طرق عن أبى نعيم. 💠💠 👌وهابیت برای زیر سوال بردن مساله توسل و استغاثه به پیامبر گرامی ، میگویند پیامبر گرامی پس از مرگ ارتباطی با دنیا ندارد و صدای کسی را نمی شنود تا بخواهیم به ایشان توسل و استغاثه کنیم ، ما برای رد ادعای آنان دلائل متعددی ارائه می کنیم که یک دلیل این است که می گوییم ؛ ❕همه مسلمانان در پايان نماز شخص پيامبر گرامى اسلام را خطاب قرار داده و مى ‏گويند: السلام عليك ايها النبى و رحمة اللَّه و بركاته. آيا سلام به پيامبر عمل لغوى است و پيامبر سلام‏ها را نمى‏ شنود و هيچ پاسخى نمى‏ دهد؟ بى‏ شك پيامبر خدا زنده و در حيات برزخى است و همه سلام‏ها را مى ‏شنود و پاسخ مى‏ دهد . ❔اگر آن حضرت زنده نيست، اين سلام خطاب به كيست؟ و معناى آن چيست؟ به راستى ارتباط و پيوند ما با پيامبر، مقطوع و بريده است، پس يك چنين سلام، آن هم به صورت خطاب، چه معنى دارد؟ 👌وهابی در پاسخ گفته است که اشکال شما در صورتی است که ما در سلام شخص پیامبر را مخاطب قرار دهیم و بگوییم « السلام علیک یا ایها النبی » ، اما اگر شخص پیامبر را مخاطب قرار ندهیم و تنها بگوییم « السلام علی النبی » دیگر اشکال شما مطرح نمی شود که این سلام خطاب به چه کسی است ، چنان که در نقلی آمده است که پس از ممات پیامبر بگویید « السلام علی النبی » و نگویید ؛ « السلام علیک ایها النبی » 👌این سخن وهابی در تعارض با فتاوای علمای مذاهب اربعه اهل سنت و صحابه ای چون عمر بن خطاب ، ابن عباس و ... است چرا که آنان معتقد بودند که مطلقا حتی پس از مرگ پیامبر ، باید در تشهد بگوییم « السلام علیک ایها النبی » ❕ابوحنيفه می گويد ؛ ❕برترين تشهد آن است كه عبداللَّه بن مسعود روايت كرده است.گويد: هرگاه همراه پيامبر صلى الله عليه و آله نماز مى‏ خوانديم، مى‏گفتيم: السلام على اللَّه قبل عباده (سلام بر خدا پيش از بندگانش) السلام على فلانٍ وفلانٍ. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: نگوييد سلام بر خدا، چرا كه خدا خودش سلام است، ليكن هرگاه يكى از شما نشست، بگويد: التحيّات للّه والصلاة الطيّبات (درودهاى پاك بر خدا باد). 👈السلام عليك ايّها النبى ورحمة اللَّه وبركاته 👉 السلام علينا وعلى عباد اللَّه الصالحين، اشهد ان لا اله الا اللَّه واشهد انّ محمداً عبده و رسوله. 📚الخلاف ؛ ج 1، ص 268؛ صحيح مسلم: ج 1، ص 301؛ سنن ترمذى: ج 2، ص 81؛ سنن نسائى: ج 2، ص 240؛ الهدايه: ج 1، ص 51؛ المبسوط: ج 1، ص 27؛ المجموع: ج 3، ص 456؛ المحلّى‏: ج 3، ص 270 👌مالك گفته است: بهتر همان است كه از عمر بن خطاب روايت شده است، او بر منبر تشهد را به مردم آموخت و گفت بگوييد ؛ «التحيّات للّه، الزاكيات للّه، الصلوات للّه، الطيّبات للّه،👈 السلام عليك ايّها النبى ورحمة اللَّه وبركاته 👉السلام علينا وعلى عباد اللَّه الصالحين، اشهد ان لا اله الا اللَّه واشهد انّ محمداً عبده و رسوله. » 📚الخلاف: ج 1، ص 268؛ موطّأ مالك: ج 1، ص 9؛ نصب الرايه: ج 1، ص 422؛ المحلّى: ج 3، ص 270 ❕شافعى نیز گويد ؛بهترين تشهد آن است كه ابن عباس روايت كرده و گفته است: رسول ‏خدا صلى الله عليه و آله تشهد را به ما مى ‏آموخت، آنگونه كه قرآن مى ‏آموخت و مى ‏فرمود ؛ «التحيّات المباركات، الصلوات الطيّبات للّه، 👈 السلام عليك ايّها النبى ورحمة اللَّه وبركاته 👉 السلام علينا وعلى عباد اللَّه الصالحين، اشهد ان لا اله الا اللَّه الخلّاق واشهد انّ محمداً عبده ورسوله‏ » 📚الخلاف: ج 1، ص 269، سنن ابن ماجه: ج 1، ص 291، حديث 900، سنن ترمذى: ج 2، ص 83، صحيح مسلم: ج 1، ص 302، الأمّ: ج 1، ص 117، المجموع: ج 3، ص 455، مغنى المحتاج: ج 1، ص 174، المحلّى: ج 3، ص 270، المبسوط: ج 1، ص 27 ❕به فرض که سخن وهابی درست باشد و این که باید بگوییم « السلام علی النبی » باز هم اشکال به جای خود باقی است که مخاطب این سلام ما یعنی پیامبر ، اگر در قید حیات نیست ، سلام به او لغو است ، و فرقی نمی کند که سلام به خطاب باشد یا به غائب ، در هرصورت پیامبر باید سلام ما را بشنود تا سلام ما لغو نباشد . 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌نکته جالب آن است که در روایات اهل سنت آمده است که پیامبر گرامی ، سلامهای مسلمین را ( چه سلام به صیغه خطاب و چه به صیغه غائب ) می شنود و پاسخ می دهد و این روشن ترین گواه بر حیات برزخی پیامبر گرامی و امکان ارتباط گیری با ایشان حتی پس از وفات است . ❕نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد» 📚کنزالعمال ج 1 ص 492 _ فتح الباری ج 6 ص 353 _ الجامع الصغیر،ج 2 ص 618 _ شرح سنن نسائی، سیوطی، ج 4 ص 110 _ تفسیر ابن کثیر ج 3 ص 523 🔶و نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « حیات من برای شما بهتر است ،حدیث می گویید و حدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه می شود و هر چه از اعمال خیر می بینم خدا را شکر می کنم و انچه از اعمال شر می بینم برای شما استغفار می کنم» 📚مجمع الزوائد ،ج 9 ص 24 ❕یا نقل می کنند که فرمود ؛ « سلام شما به من می رسد ، هر کجا که باشم » 📚مسند ابی یعلی ج 1 ص 362 _ لسان المیزان ج 2 ص 106 ❕یا نقل می کنند که فرمود ؛ « برای خداوند فرشتگانی است که در زمین سیر می کنند و سلام امت مرا به من می رسانند » 📚مسند احمد ج 7 ص 343 _ سنن دارمی ج 3 ص 1826 _ سنن نسائی ج 1 ص 380 ❕یا فرمود ؛ « هرکس به من سلام کند ، خداوند روح مرا بر می گرداند تا پاسخ سلامش را بدهم » 📚مسند احمد ج 2 ص 527 _ سنن ابی داود ج 2 ص 218 ❕سیوطی می گوید ؛ « منظور از روح در این حدیث مجازا نطق و حرف زدن است ، یعنی انگار پیامبر فرموده خداوند قدرت حرف زدن را به من بر می گرداند و پیامبر حیات همیشگی دارد » 📚الحاوی للفتاوی فی الفقه ، سیوطی ، ج 2 ص 143 ❕به هر حال جای تعجب است که چگونه وهابیون با وجود این ادله ، منکر حیات برزخی پیامبر گرامی هستند ، در حالی که ابن حجر می گوید ؛ « علمای اهل سنت بر حیات انبیاء پس از مرگ اجماع دارند و روایات متواتر بر این مطلب دلالت می کند » 📚الفتاوی الکبری الفقهیه ، ابن حجر هیثمی ، ج 2 ص 135 ❕این مضمون در روایات شیعه هم آمده است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پیامبران و جانشینان آنان چنین هستند که سلام شما از فاصله دور به آنها می رسد و اگر در کنار قبورشان به آنها سلام کنید خودشان صدای شما را می شنوند» 📚الفقیه ج 2 ص 577 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‍ 👌اخیرا کلپیپی از استاد قزوینی در فضای مجازی منتشر می شود که ایشان در یکی از برنامه های شبکه ولایت می گوید ما عمر بن خطاب را مسلمان می دانیم چرا که شهادتین را بر زبان جاری می کرده است ، این اظهار نظر بجا نیست زیرا ؛ ❕ناصبی از حکم فوف مستثناء است ، یعنی کسی که دشمن اهل بیت است ، کافر و نجس العین است ، اگر چه شهادتین را به زبان جاری کند ، عمر بن خطاب با هجوم به خانه فاطمه سلام الله علیها و هتک حرمت ایشان ، ناصبی بودن خویش را ثابت کرده است ، در ذیل در مورد جایگاه ناصبی و کفر او در نزد اهل بیت علیهم السلام و نیز جایگاه دوزخی ناصبی در روایات اهل سنت ، بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2951 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2952 ❕روایات هجوم و هتک حرمت عمر بن خطاب نسبت به فاطمه سلام الله علیها را در ذیل بخوانید ؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2301 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2302 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2305 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2306 👌به خاطر همین علامه بزرگوار مجلسی حدود 200 روایت از اهل بیت در کفر و جایگاه دوزخی قاتلین فاطمه سلام الله علیها ، تحت موضوع ذیل نقل می کند ؛ « باب الثلاثه و و فضائح اعمالهم و قبائح آثارهم و فضل التبری منهم و » 📚 بحار الانوار ج30 ص145 باب 20 ❕البته ما موافق لعن علنی و مانند آن نیستیم ، تنها قصد روشنگری در موضوع مورد بحث فضای مجازی را داشتیم ، در ذیل در مورد لعن علنی بیشتر نوشته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2953
🌺به مناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه سلام الله علیهما کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 👌پرسش و پاسخهای مرتبط ؛ 1⃣این که می گویند آب مهریه حضرت زهرا بوده است به چه معناست ❕ 🔷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2956 2⃣کانال های ضد دین اشکال می کنند که حضرت زهرا راضی به ازدواج با علی علیهما السلام نبوده است و ادعای عقد الهی آنان قابل قبول نیست ❕پاسخ چیست ❕❕ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2957 🔶https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2958 3⃣آیا به ازدواج حضرت علی و فاطمه در قرآن هم اشاره شده است ❕❕ 🔶https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2959 4⃣1 ذی الحجّه روز ازدواج امیر المؤمنین علیه السلام نیست امام صادق علیه السلام فرمودند : شیعَتُنا جُزْءٌ مِنّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طینَتِنا یَسُوؤُهُمْ ما یَسُوؤُنا وَ یَسُرُّهُمْ ما یَسُرُّنا. شیعیان ما جزئی از ما هستند که از اضافه ی گل ما آفریده شده اند آن چه که ما را ناراحت کند آنان را ناراحت می کند و آن چه ما را خوشحال کند آنان را خوشحال می نماید. به اطّلاع تمامی مؤمنان می رسانیم که سالروز ازدواج امیر المؤمنین حضرت آیت الله العظمی علی بن ابی طالب علیه السلام با حضرت فاطمه علیها السلام در 1 ذی الحجّه نیست و این مناسبت در ششم ذی الحجّه است که مطالب مربوط به آن در تاریخ یاد شده منتشر خواهد شد ... . ان شاء الله پس در این ایّام که ایّام شهادت امام جواد علیه السلام می باشد در عزای آن حضرت غمگین باشیم چرا که بدن آن حضرت تا سه روز به روی پشت بام خانه باقی ماند ... .❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2960 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند در مورد « رب الارض » بودن امام علیه السلام را در ذیل بخوانید 👇
🤔 ❔امام صادق فرمود: در قرآن نوشته است معنايش امام است😳 پس روشن شد كه كلا خدائى وجود ندارد و خدا همان امام است اين هم مبلغين دين اسلام بعد شيعه ها ميگويند ما خداپرستيم ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه مورد استناد معاند قرار گرفته است ، نقلی در تفسیر قمی است که مفضّل بن عمر شنيد كه امام صادق عليه السّلام در تفسير آيه مباركه « وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها » ( زمر 69 ) فرمود ؛ «ربّ الأرض؛ يعني إمام الأرض. قلت: فإذا خرج يكون ماذا؟ قال يستغنى الناس عن ضوء الشمس و نور القمر و يجتزون بنور الأمام » « ربّ زمين؛ يعنى امام زمين. گفتم: بعد از آن‏كه خروج كرد چه مى‏ شود؟! فرمود: مردم از نور خورشيد و ماه بى ‏نياز مى‏ شوند و از نور امام بهره مى‏ گيرند.» 📚تفسیر قمی ج 2 ص 253 ❕می گوید در این روایت ، از امام تعبیر به « رب » شده است در حالی که « رب » تنها خداوند است و شیعه مشرک است . 👌اما توجه ندارد که واژه رب ، از الفاظ مشترک بوده که به معانی استعمال می شود و هم در مورد خداوند و هم در مورد بندگان به کار می رود . لغت شناسان چهار معنای اصلی برای واژه رب ذکر می کنند ؛ 1⃣المالك؛ طبق اين تفسير، منظور از «ربّ الدار» مالك خانه است. و ربّ الابل به معناى مالك شتران است. 2⃣ دومين معناى رب «مُصلح» است، لذا اگر شخصى بنايى را دعوت نمايد كه خانه‏ اش را تعمير و اصلاح كند، مى‏ یتوان بر بنّا ربّ البيت يعنى تعمير كننده خانه اطلاق كرد. 3⃣ «الصاحب» ديگر معناى ربّ است. لذا به چوپانى كه مصاحب و همراه گوسفندان است ربّ الغنم گفته مى‏ شود. 4⃣ «مربّى» چهارمين معناى ربّ است. شخصى كه مربّى بچه‏ ها يا بزرگ هاست ربّ‏ المتعلّمين ناميده مى‏ شود. به دايه طفل كه به تربيت طفل مى‏ پردازد نيز ربّة الطفل مى‏ گويند. ❕طبق گفتار علماى لغت ، اين واژه هنگامى كه به طور مطلق به كار رود تنها بر خداوند اطلاق مى ‏شود چرا كه او مالك حقيقى و مربّى و مصلح همه چيز است و هنگامى كه به غير خدا گفته شود، حتماً به صورت مضاف خواهد بود مانند «ربّ الدّار» (مالك خانه) «ربّ الابل» (مالك اشتر) و «ربّ الصّبى» (مربّى كودك). 📚لسان العرب ج 1 ص 399 _ مفردات الفاظ القرآن ، ج 1 ص 336 _ معجم مقاییس اللغه ، ج 2 ص 382 و ... ❕در قرآن ، سوره یوسف نیز ، چندين بار كلمه « رب » به غير خدا، اطلاق شده است، گاهى از زبان يوسف و گاهى از زبان غير يوسف. 👌مثلا در داستان تعبير خواب زندانيان مى ‏خوانيم كه يوسف به آن زندانى كه بشارت آزادى داده بود گفت «مرا به رب خود (سلطان مصر) يادآورى كن، و قالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ‏ » ( یوسف آيه 42) و باز از زبان يوسف مى ‏خوانيم هنگامى كه فرستاده فرعون مصر نزد او آمد، گفت به نزد رب خود (فرعون) باز گرد و از او بخواه، تحقيق كند، چرا زنان مصر دستهاى خود را بريدند « فلما جاءه الرَّسُولُ قالَ ارْجِعْ إِلى‏ رَبِّكَ فَسْئَلْهُ ما بالُ النِّسْوَةِ اللَّاتِي قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ » ( یوسف آيه 50). در آيه 41 همين سوره از زبان يوسف و در ذيل آيه 42 از زبان قرآن مى ‏خوانيم كه كلمه رب به مالك و صاحب نعمت، اطلاق شده است. 👌این واژه در روایات نیز به غیر خدا ، اطلاق شده است که نمونه آن جمله مشهور عبدالمطلب در برابر سپاه ابرهه بود که گفت ؛ «انَا رَبُّ الابِلِ وَلِهَذَا البَيْتِ رَبٌّ يَمْنَعُهُ‏ » « من صاحب شترانم، و كعبه‏ صاحبى دارد كه آن را حفظ مى‏ كند » 📚تاریخ طبری ج 1 ص 553 _ الکامل فی التاریخ ج 1 ص 444 ❕اگر در نقل مورد استناد معاند هم از امام علیه السلام « تعبیر به « رب الارض » شده است ، به معنای « مالک و مصلح و صاحب و مربی زمینیان » آن هم به اذن خداوند است . 1⃣امام علیه السلام مالک زمین است « رب الارض » یعنی مالک ارض . ❕بر اساس روایات اهل بیت ، ملکیت بر تمام نقاط زمین از سوی خداوند ، به اهل بیت علیهم السلام شده است . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « تمام زمین برای امام است ، هر کس از مسلمین زمینی را کند ، باید آن را آباد ساخته و خراجش را به امام اهل بیت بدهد...» 📚الکافی ج1 ص407 👌و در دیگر آمده است ؛ « دنیا و آنچه در آن است برای خداوند و رسولش و برای ما اهل بیت است ، کسی که بر بخشی از آن غالب شد ، باید از خدا بترسد و حق خدا را ادا کند ، و به برادرانش نیکی کند ، اگر چنین نکند ، خدا و رسول و ما از او بیزاریم » 📚همان مدرک ص408 🔸ادامه👇