#پاسخی_به_جوابیه_یکی_از_کانالهای_معاند_پیرامون_سهو_هادیان_الهی
❕ما در گذشته توضیح دادیم که طبق اعتقاد ما ، پیامبر و امامان گرامی از هر گونه سهو و نسیان مصون هستند ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6332
1⃣چگونه چنین نباشد در حالی که آنان مخاطب آیه تطهیر هستند و طبق آیه مذکور هرگونه رجسی از آنان زدوده شده است ، « إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا » ( احزاب 33)
👌رجس هم به معنى شىء ناپاك است خواه ناپاك از نظر طبع آدمى باشد يا به حكم عقل يا شرع و يا همه اينها ؛
📚مفردات راغب ، ماده رجس
❕بنابراین همه انواع پليديها به حكم اينكه الف و لامی که بر سر « رجس » آمده که الف و لام جنس است از اهل بیت علیهم السلام برطرف شده است ، یکی از مصادیق این پلیدی ، سهو و خطا و نسیان است که مورد تنفر طبع آدمی است و آن بزرگواران این نوع از پلیدی را نیز دارا نیستند ، در رابطه با شان نزول آیه تطهیر ، پاسخ های گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2926
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2927
2⃣همینطور امامان گرامی ما ، مصداق اولی الامری هستند که خداوند امر به اطاعت مطلق آنان کرده است و فرموده ؛ « ای کسانی که ایمان آورده اید ، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا را و اولی الامر را » ( نساء 59) ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2928
❕همینطور در روایات متعددی ، امر به اطاعت مطلق و اقتدا به اهل بیت علیهم السلام داده شده است ؛
📚بحار الانوار ج 23 ص 99 باب 6
❕اگر پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام ، اهل گناه یا خطا یا سهو و نسیان بودند ، خداوند امر به تبعیت مطلق از آنان نمی کرد ، چرا که در این صورت بندگان هم دچار سهو و اشتباه می شدند و به حکم الله نمی رسیدند و طبیعتا هدایت نمی شدند .
3⃣طبق نص قرآن ، امامان گرامی ما و در راس آنان علی علیه السلام مصداق « اذن واعیه » « گوشهای شنوا » هستند که هیچ چیز را فراموش نمی کنند و دچار سهو و نسیان نمی شوند .
❕در آيه 12 سوره حاقه مى خوانيم ؛ « لِنَجْعَلَها لَكُمْ تَذْكِرَةً و تَعِيَها اذُنٌ واعِيَةٌ » «تا آن را وسيله تذكّرى براى شما قرار دهيم و گوشهاى شنوا آن را دريابد (و درك كند ) »
👌سيوطى در الدّرالمنثور از شش طريق از بريده صحابى معروف از رسول خدا نقل مى كند كه به على عليه السلام فرمود ؛ «خداوند به من امر فرموده كه تو را به خود نزديك سازم و دور نكنم، و تو را تعليم دهم، و تو نگهدارى كنى، و شايسته تو است كه چنين باشى، در اين هنگام اين آيه نازل شد وَ تَعِيَها اذُنٌ واعِيَة «گوشهاى شنوا آن را دريابد (و درك كند).
📚در المنثور ج 6 ص 260
❕در نقلهای دیگری آمده است ، پیغمبر گرامى اسلام به هنگام نزول آيه فوق (وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ) فرمود ؛ « من از خدا خواستم كه گوش على را از اين گوشهاى شنوا و نگهدارنده حقايق قرار دهد » و به دنبال آن على علیه السلام مى فرمود ؛
« من هيچ سخنى بعد از آن از رسول خدا نشنيدم كه آن را فراموش كنم بلكه هميشه آن را به خاطر داشتم »
📚تفسير قرطبى جلد 10 صفحه 6743 _ بحار الانوار ج 35 ص 326 باب 11
4⃣پیامبران و امامان علیهم السلام ، جانشینان خدا در روی زمین بوده و منطق آنان مستند به هوای نفس نیست، بلکه آنچه را خدا فرموده ، برای مردم بیان میکنند چنان که میفرماید ؛
«وَما یَنْطِقُ عَنِ الهَوی * إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحی » ( نجم4 _3)
«پیامبر از روی هوای نفس سخن نمی گوید، بلکه گفتار او وحی الهی است که به او می رسد».
❕این آیه به مجموع گفتارهای پیامبر اعم از قرآن و حدیث، مصونیت می بخشد و لذا پیامبر نه تنها در بیان دین از طریق قرآن، از هر لغزشی (عمدی وسهوی) مصون میباشد، بلکه در بیان دین از طریق حدیث نیز همین اصل بر او حاکم است.
5⃣در روایات متعددی نیز تصریح شده است که پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام ، هیچگاه دچار سهو و نسیان نمی شوند .
❕ علی علیه السلام در وصف هدایتگران الهی فرمود ؛
«آنان معصوم هستند از تمام گناهان صغیره و کبیره و در جواب دادن خطا نمی کنند و هیچ گاه دچار سهو و نسیان نمی شوند»
📚بحار الانوار ج25 ص351
🔶پیامبر گرامی فرمود ؛
«سهو و نسیان برای شما است و ما گرفتار سهو و نسیان نمی شویم»
📚بحار الانوار ج17 ص111
👌در روایات فراوانی آمده است که هدایتگران الهی همواره از طرف خداوند و فرشتگان و روح القدس تایید و یاری می شوند و چنین افرادی هیچ گاه دچار سهو و خطا نمی شوند ؛
📚بحار الانوار ج 25 ص 47 باب 3
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« پیامبر هیچ گاه سجده سهو به جا نیاورد ( زیرا در نماز گرفتار سهو و نسیان نمی شد) »
📚التهذیب ج2 ص350
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
❕امام صادق علیه السلام در وصف امامان فرمود ؛
« از لغزشها محفوظند و از هر گونه زشتى و زشتكارى مصون »
📚 الكافي ج 1 ص 204
امام رضا عليه السلام فرمود ؛
« امام، از گناهان پاك و از عيبها بركنار است.»
📚همان ص 200
❕و فرمود ؛
« پس، امام معصوم است و تأييد و تقويت شده و توفيق يافته و استوار گشته [از جانب خدا]. از هر گونه خطا و لغزش و اشتباه در امان است. خداوند اين خصوصيات را به او مى بخشد تا حجت او بر بندگانش و گواه او بر آفريدگانش باشد »
📚همان ص 203
❕با این وجود در برخی از نقل ها ، سخن از سهو و نسیان هادیان الهی به میان آمده است ؛
📚بحار الانوار ج 17 ص 97
❕این نقل ها از آنجایی که همخوانی با قرآن ندارد ، برای ما قابل قبول نیست ، چرا که آیات قرآن تصریح دارد که هادیان الهی دچار سهو و نسیان نمی شوند که در بالا بحثش گذشت .
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
❕از سوی دیگر ، میان روایاتی که سخن از سهو معصومین به میان می آورد و روایاتی که تصریح می کند آنان دچار سهو نمی شوند ، تعارض پیش می آید ، در هنگام تعارض ، ما ماموریم روایتی را اخذ کنیم که مخالف عقیده اهل سنت است ، چنان که در نقلی آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است »
📚 الکافی ج 1 ص 68
👌و ما در گذشته توضیح دادیم که عقیده به سهو و نسیان هادیان الهی ، از عقاید اهل سنت است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2929
👌و روایاتی هم که موافق عقیده آنان در مورد سهو پیامبر یا امامان علیهم السلام صادر شده است ، از روی تقیه بوده است ، چنان که شیخ حر عاملی چنین می گوید ؛
« احادیثی که دلالت بر سهو پیامبر می کند حمل می شود بر تقیه چنان که شیخ طوسی به این نکته اشاره کرده است زیرا ادله زیاد عقلی و نقلی حاکم است که پیامبر به صورت مطلق گرفتار سهو و نسیان نمی شود »
📚وسائل الشیعه ج8 ص199
❕معاند در پایان سخنش نقلی در مورد سهو امام صادق علیه السلام بیان می کند که فضيل گفت به حضرت صادق عليه السّلام مسأله سهو را گفتم فرمود ؛ « ممكن است كسى از سهو نمودن محفوظ باشد؟ گاهى من خدمتكار را پشت سرم مينشانم تا تعداد ركعات نمازم را بخاطر بسپارد »
📚وسایل الشیعه ج 8 ص 252
❕استدلال به این روایت هم از چند جهت مخدوش است ؛
1⃣در سند آن فردی به نام « العباس » وجود دارد که مجهول است و معلوم نیست مقصود کدام عباس است .
2⃣مطابق آنچه گفته شد ، روایت می تواند از روی تقیه صادر شده باشد .
3⃣روایت تنها می گوید امام علیه السلام از خدمتکاری استفاده می کرده اند تا تعداد رکعات ایشان را بشمارد ، و لزوما این به معنای سهو امام علیه السلام در نماز نیست ، بلکه امام برای تعلیم مردم چنین می کرده است تا افرادی که در نماز خود دچار سهو می شوند ، از این روش برای مقابله با سهو استفاده کنند ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛
« محمول على أنه ع كان يفعل ذلك لتعليم الناس » « این روایت حمل می شود بر این که امام علیه السلام برای تعلیم مردم ، چنین می کردند »
📚بحار الانوار ج 85 ص 230
❕این که شیخ صدوق ، عقیده به عدم سهو پیامبر و امامان علیهم السلام را غلو می داند ، این مورد قبول نیست ، زیرا غلو آن است که ما به آن بزرگواران چیزی نسبت دهیم که ریشه در آیات قرآن و روایات ندارد ، در حالی که عقیده عدم سهو ، مبتنی بر آیات و روایات است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2930
👌درگذشته پیرامون عقیده شیخ صدوق در مورد سهو پیامبر و امامان علیهم السلام ، توضیحاتی ارائه داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2931
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕با توجه به مباحثی که پیرامون اعدام شارب خمر در فضای مجازی مطرح شده و ما در پاسخی پیرامون آن بحث کردیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2390
👌شیخ یوسف صانعی از فقهایی که به نصوص توجه خاصی ندارد و بیشتر بر اساس رای و ظن فتوا می دهد ، مدعی شده است که اساسا اجرای حدود در عصر غیبت جایز نیست و دیگر جایی برای حد زدن شراب خوار و نهایتا اعدام او باقی نمی ماند .
❔جای پرسش جدی از ایشان است که چگونه خود شما ، سالها دادستان کشور بودید و زمینه اجرای حدود را مهیا می کردید ❗اگر اجرای حدود در عصر غیبت حرام باشد ، شما سالها این حرام را انجام داده اید و در جان و نفوس مردم تصرف کرده اید ، در این صورت حق الناس سنگینی بر ذمه شما است که رهایی از آن آسان نیست .
👌به هر حال ما در پاسخی مفصلا مشروعیت اجرای حدود در عصرغیبت را ثابت کرده ایم و آورده ایم که فقهاء بزرگ نیز قائل به اجرای آن بوده اند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1734
شیعه پاسخ
👌پاسخی به معاند در مورد فتوای استاد مکارم شیرازی 👇👇
👌پاسخی به معاند در مورد فتوای استاد مکارم شیرازی
❕بزرگان علمای شیعه قائل به عدم تحریف قرآن بوده اند که می توانید در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2932
❕استاد ، میلانی در کتاب خویش سخنان حدود 50 تن از بزرگان شیعه ، همانانی را که معاند مدعی است قائل به تحریف قرآن بوده اند را می آورد که تصریح به عدم تحریف قرآن کرده اند ، جهت اگاهی رجوع کنید ؛
📚التحقیق فی نفی التحریف ،فصل اول، ص13 به بعد « کلمات اعلام الشیعه فی نفی التحریف»
❕استاد مکارم شیرازی هم تصریح می کند که بزرگان علمای اسلام قائل به عدم تحریف قرآن بوده اند ، آنجا که می گوید ؛
« همه محقّقان و علماى بزرگ اسلام-/ اعم از شيعه و اهل سنّت-/ در اين امر متّفقند كه هيچ گونه دست تحريف به سوى قرآن دراز نشده است، تنها افراد اندكى از هر دو گروه قول به تحريف را به خاطر پاره اى از روايات دنبال كرده اند، ولى آگاهان دو گروه، اين نظر را به طور قاطع رد مى كنند، و روايات مزبور را «مجعول» دانسته و يا ناظر به «تحريف معنوى» (يعنى تفسير نادرست براى آيات قرآن) يا اشتباه «تفسير قرآن» به «متن قرآن» مى دانند-/ دقّت كنيد. »
📚اعتقاد ما، ص 46
❕حال آیا گروه اندکی که معتقدند قرآن تحریف شده است کافرند ❗️می گوییم خیر ، زیرا طبق روایات ، کفر در صورتی واقع می شود که فردی امری را که ضروری دین است را منکر شود ؛
📚وسائل الشيعة، ج1، ص 30 باب2 بَابُ ثُبُوتِ الْكُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِيَّاتِ وَ غَيْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِيهِ بِنَقْلِ الثِّقَات
👌و احیانا آن گروه اندک هم که قائل به تحریف قرآن بوده اند ، مقصودشان تحریف قرآنی است که در دست مردمان است نه قرآنی که در دست امام عصر علیه السلام است ، آن قرآن از هر تحریفی مبرا است ، لذا اینان منکر ضروری دین یعنی عدم تحریف قرآن نیستند ، چرا که معتقدند قرآنی که در دست امام عصر علیه السلام است ، از تحریف مصون است ، و استاد مکارم شیرازی بر همین اساس فتوا دادند که این دسته از علما کافر نیستند .
❕البته ما معتقدیم که این دسته اندک از علماء هم قائل به تحریف لفظی قرآن نبوده اند و سخنانشان ناظر به تحریف معنوی و مانند آن است ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2933
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2934
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#ارث_بردن_مسلمان_از_کافر_دارای_فرزند_خردسال
🤔#پرسش
❔برخى ميگويند چرا از احكام قرآن در مورد حق ايتام چيزى نميگوييد؟
مثلا در سوره انعام آيه ١٥٢ در مورد دفاع از حق يتيم به زيبايى گفته است:
به مال يتيم -جز به نحوى [هر چه نيكوتر]- نزديك مشويد...
اما اصل موضوع چيست؟
گفته شده به مال یتیم دستدرازی نکنید مگر به بهترین شیوه، حال اگر وارث کافر باشد، از ارث محروم است و تمامی مال را مسلمان میبرد
، کافر از مسلمان ارث نمیبرد ولی مسلمان از کافر ارث میبرد و اگر فرزندان مورث(صاحب ارث)، کافر باشند و پسرعموی مورث، مسلمان باشد تمامی مال و اموال مورث را مسلمان میبرد و کافر ارثی نخواهد برد!
به چه علت؟ تنها بدلیل اینکه به اسلام باور ندارند!
حال از شما ميپرسم، اين حكم براى استحقاق حق يتيم است يا پايمال كردنش؟
تبعیض، ناعدالتی و بیانصافی در تکتک آيات قرآن نمود دارد و حرف حكمى هم كه ظاهرا زيباست، مختص مسلمانان است زيرا از ديد قرآن غير مسلمانان حتى حق حيات ندارند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بر اساس آموزه هاى دينى ، مسلمان از کافر ارث می برد ، اما کافر از مسلمان ارث نمی برد و این نیست جز از جهت عزت اسلام و ذلت کفر ، چرا که کفر و شرک ، گناهی بس بزرگ است و خداوند با محروم کردن کافر از برخی شوونات چون ارث بردن از مسلمان و ممنوعیت ارث بردن سایر کفار از او در صورتی که مسلمانی از ورثه باشد ، کافر را بر کفرش تنبیه می کند .
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« خداوند با اسلام بر عزت ما افزود ، بنابراین ما از کفار ارث می بریم ، اما آنان از ما ارث نمی برند »
📚وسائل الشیعه ج 26 ص 12
👌شیخ صدوق می گوید ؛
« کفار از میراث محروم شده اند و این نیست مگر بخاطر عقوبت آنان به خاطر کفرشان »
📚الفقیه ج 4 ص 334
👌بنابراین اگر در ورثه کافر ، مسلمانی باشد ، اگر چه از طبقات دوم و سوم باشد ، همان مسلمان ارث می برد و ورثه کافر او هر چند ، فرزندانش باشند ، ارث نمی برند ، مگر در صورتی که در میان ورثه ، هیچ مسلمانی نباشد که در این صورت ارث به فرزندان کافر می رسد ؛
📚وسائل الشیعه ج 26 ص 23 باب 4
❕حال معاند فرضی را مطرح کرده است که اگر پسر عموی کافر مسلمان باشد ، ارث به او می رسد و فرزندان خردسال کافر هیچ چیز نصیب آنها نمی شود ❕آیا این بی انصافی و بی عدالتی در حق فرزندان خردسال کافر نیست ❗️
👌پاسخ می گوییم ، خیر زیرا مطابق آیات قرآن و روایات ، ورثه مسلمان باید به فرزندان کافر که یتیم شده اند ، نهایت احسان را بکنند و آنان را تحت پوشش خود قرار دهند ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« اگر به هنگام تقسيم (ارث) خويشاوندان (و طبقه اى كه ارث نمى برند) و يتيمان و مستمندان حضور داشته باشند، چيزى از آن اموال را به آنها بدهيد و با آنها به طرز شايسته سخن بگوئيد » ( نساء 8)
❕در آیات دیگر توصیه به اکرام و توجه به یتیمان خصوصا زمانی که یتیم از اقوام باشد شده است که اطلاق این آیات شامل یتیم کافر و مسلمان می گردد ؛
🔸فجر 17 _ ضحی 9 _ بقره 220 _ نساء 36 _ بلد 15 و ...
👌بنابراین ورثه مسلمان موظفند که ایتام کافر را تا زمان رشد ، تحت پوشش قرار دهند به این نکته صراحتا در روایتی تصریح شده است .
❕در روایت مذکور ، آمده است که ورثه مسلمان از کافر ارث می برند ، اما در صورتی که کافر فرزندان خردسالی دارند ، هرکس به مقدار سهمی که برده است ، باید خرج فرزندان خردسال کند و آنان را تحت پوشش قرار دهد ، اگر فرزندان خردسال کافر در همان کودکی مسلمان شوند ، اموال کافر به ارث برده نمی شود ، بلکه به امام و حاکم شرع منتقل می شود ، ( و امام آنان را تحت پوشش قرار می دهد )، پس از رشد فرزندان ، اموال را به آنان باز می گرداند ، بنابراین هیچ گونه بی عدالتی در حق فرزندان کافر صورت نمی گیرد .
❕راوی از امام باقر علیه السلام سوال کرد در مورد یک مرد مسیحی که از دنیا رفته است و برادرزاده و خواهرزاده مسلمانی دارد و فرزندان و همسر مسیحی نیز دارد ؟
👌امام علیه السلام فرمود ؛
« برادرزاده او دوم سوم ترکه و خواهر زاده او ، یک سوم ترکه را به ارث می برد و این در صورتی است که فرزندان خردسالی نباشند ، اما اگر فرزندان خردسالی باشند ، بر وارثین است که از آنچه به ارث برده اند ، خرج آنان کنند تا به سن رشد برسند ، آنکه دو سوم ارث برده است باید متکفل دو سوم نفقه آنان شود و آنکه یک سوم ارث برده است باید متکفل یک سوم نفقه آنان شود...»
❕راوی سوال کرد که اگر فرزندان او در خردسالی اسلام بیاورند تکلیف چیست ؟ امام علیه السلام فرمود ؛
« ما ترک پدرشان به امام منتقل می شود تا به سن رشد برسند ، اگر اسلامشان حتمی بود و در سن رشد بر اسلام بودند ، امام میراث پدرشان را به آنها منتقل می کند... »
📚الفقیه ج 4 ص 337 _ الکافی ج 7 ص 143 _ التهذیب ج 9 ص 368
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌در مورد اسناد تیر باران شدن جسد مطهر امام حسن علیه السلام توسط عایشه ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2935
👌در مورد شفاعت و اسناد آن از منابع اهل سنت که متاسفانه مورد انکار وهابیت است ، پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2936
👌پاسخ وهابی را که مدعی است عقیده شیعه آن است که حساب و کتاب روز قیامت با اهل بیت علیهم السلام است ، در حالی که قرآن می گوید حساب و کتاب با الله است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2937
👌پاسخ معاند در مورد روایاتی که از مسخ شدن صورت برخی از انسانهای گنهکار به صورت حیوانات سخن به میان می آورد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/317
#نقدی_بر_کمال_حیدری_دین_برداشت_علماء
🤔#پرسش
❔آیت الله کمال حیدری ؛
"دین"، غیر از "معرفت دینی" عالمان دین است!
➖ دین واحد است، اما معرفت دینی متعدّد و متکثّر است
➖ فهم عالمان از دین، لزوماً عین دین نیست
➖ نقد و ابطال دیدگاه علما، بهمعنای نقد و ابطال خود دین نمیباشد
➖ اگر فهم علما از دین عین دین باشد، پس باید به تعداد آراء علما، دین داشته باشیم!
🔹 پس از اینکه قبول کردیم در بین علما اختلاف نظرهای جدّی وجود دارد، مشخص می شود رأی هیچ یک از علما مساوی خود دین و مذهب نمیباشد؛ یعنی هر عالمی باید بگوید «این نظر و برداشت من از دین است» -که ممکن است مطابق با واقع باشد یا نباشد-، نه اینکه بگوید «دین این را میگوید و هر کس با نظر من مخالف باشد، با اصل دین مخالف است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌به راستی انسان متعجب می شود که افرادی چون کمال حیدری که ادعای علمیت و دیانت دارند ، چگونه برای رواج دادن افکار اهل سنت در میان تشیع ، چنین دست به مغالطات آشکار می زنند ❗️
❕طبق بیان آقای کمال حیدری ، هیچ کس حق سرزنش اهل سنت را ندارد که چرا علی علیه السلام را کنار زده و ابوبکر و عمر را به جای ایشان نصب کرده اند ، چون آنان می گویند برداشت ما از کتاب و سنت یا دین این است که ابوبکر و عمر جانشین پیامبرند ، یا فردی دیگر حق سرزنش عایشه و طلحه و زبیر را ندارد که چرا جنگ جمل را بر علیه علی علیه السلام راه اندازی کردند ، چرا که می گویند برداشت و اجتهاد ما از دین چنین بود که علی علیه السلام خلیفه مشروع پیامبر نیست یا همینطور کسی حق ملامت معاویه را در مورد جنگ صفین ندارد ، زیرا راه اندازی جنگ صفین طبق برداشت و اجتهاد معاویه از دین بوده است ❗️
👌همینطور افراد می توانند بگویند برداشت ما از دین این است که نماز واجب نیست ، زکات واحب نیست ، امامان اهل بیت علیهم السلام ، امام از جانب خداوند نیستند و همینطور تمام اصول و فروع دین را زیر سوال ببرند ، به بهانه اینکه این برداشت و اجتهاد ما است و شما هم حق سرزنش ما را ندارید ❗️❗️
👌این همان اجتهاد در مقابل نص است که اهل سنت قائل به آن هستند و ابوبکر و عمر و سایر صحابه مطابق آن عمل می کردند که جهت آگاهی از موارد آن کتاب اجتهاد در برابر نص ، اثر مرحوم شرف الدین را مطالعه فرمایید .
❕ما ماموریم که در اصول و فروع از تعالیم اهل بیت علیهم السلام تبعیت کنیم ، و اعتقادات و احکام خود را بر طبق نص و سخن آنان ساماندهی کنیم ، نه طبق برداشت شخصی ، در این صورت است که مخالفت با نص ، مخالفت با اصل دین است .
👌خداوند می فرماید ؛
« فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » « اگر نمى دانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد. » ( نحل 43)
❕در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام ، وارد شده مى خوانيم كه اهل ذكر امامان هستند، از جمله در روايتى از امام على بن موسى الرضا مى خوانيم كه در پاسخ سؤال از آيه فوق فرمود ؛
« ما اهل ذكريم، و از ما بايد سؤال شود »
📚الکافی ج 1 ص 210
❕در بسيارى از تفاسير و كتب اهل سنت نيز رواياتى به همين مضمون ميخوانيم از جمله در تفسيرهاى دوازده گانه معروف اهل سنت از ابن عباس در ذيل آيه فوق چنين نقل شده كه گفت ؛ « اينان محمد و على و فاطمه و حسن و حسين هستند آنها اهل ذكرند و اهل علم و عقل و بيان »
📚احقاق الحق ج 3 ص 483
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« اگر كسى همواره شبهايش را به عبادت بگذراند، و روزهايش را روزه بگيرد، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راهنمايى او صورت بگيرد، بر عهده خداوند عز و جل نيست كه به او ثواب دهد، و از مؤمنان هم به شمار نمى آيد »
📚الکافی ج 2 ص 18
❕بنابراین ملاک دین ، نص و روایت معصومین علیهم السلام است ، نه رای و اجتهاد و برداشت عالمان دینی و چون ملاک فهم دین ، نص و روایت است ، مخالفت با نص ، مخالفت با اصل دین است و اجتهاد و رای علماء هیچگونه موضوعیتی ندارد و اساسا اگر دین مبتنی بر رای و برداشت شخصی باشد نه نص و روایت ، این همان اجتهاد بالرای است که مورد مذمت و ملامت اهل بیت علیهم السلام است .
👌راوی می گوید به امام صادق علیه السلام عرضه داشتم ، چيزهايى بر ما وارد مى شود كه حكم آنها را از كتاب خدا و سنّت پيامبر خدا نمى شناسيم. آيا در آنها نظر و اجتهاد كنم؟ امام صادق فرمود ؛
« نه! اگر به واقع برسى، اجرى ندارى و اگر اشتباه بكنى، بر خداوند دروغ بسته اى »
📚الکافی ج 1 ص 56
👌و فرمود ؛
« کسى كه بدون علم و بصيرت و الهام الهى و بدون اين از اهلبيت هدايت شود، فتوا دهد، فرشتگان رحمت و عذاب الهى، او را لعن مى كنند و گناه كسانى كه به فتواى او عمل مى كنند، بر گردن اوست. »
📚الكافى، ج 1، ص 42
🔸ادامه 👇
🔸ادامه👇
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« امت من به زودی به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند که یک فرقه اهل نجات است و سایر فرق ، هلاک می شوند ، فرقه ناجیه آنانی اند که به ولایت امامان تمسک کنند و از علم آنان اقتباس و بهره گیرند ، و به رای و برداشت خود ، عمل نکنند »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 49
❕لذا علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد »
📚المحاسن ج 1 ص 211
👌بنابراین چون دین عبارت است از نص و کلام معصومین و فهم آیات قرآن هم باید مطابق با تبیین و نصوص اهل بیت علیهم السلام باشد ، چنان که فرمود ؛
« [اگر] به شرق و غرب عالم برويد، دانش صحيحى را نمى يابيد، مگر آن كه از نزد ما اهل بيت، بيرون آمده باشد. »
📚الکافی ج 1 ص 399
❕مخالفت با نص و کلام آن بزرگواران ، یعنی مخالفت با اصل دین .
👌دین عبارت از برداشت علماء نیست که شما بگویید مخالفت با علماء ، مخالفت با دین نیست ، دین یعنی نص و کلام معصومین علیهم السلام و علماء نیز باید بیان کننده و راوی حدیث باشند ، نه اهل رای و نظر و برداشت شخصی ، در این صورت رد کلام عالم ، رد کلام معصوم است و رد معصوم هم رد دین و رد خداوند است ، چرا که عالمی که اهل رای و برداشت شخصی نیست و تنها نصوص و روایات معصومین را بیان می کند ، حجت معصومین است و رد او ، رد معصومین است ، چنان که امام عصر علیه السلام در توقیع شریف فرمود ؛
« امّا در پيشامدهايى كه روى مى دهند، به راويان حديث ما مراجعه كنيد، كه آنان، حجّت من بر شما، و من حجّت خدا بر ايشان هستم »
📚کمال الدین ج 2 ص 484
❕متاسفانه مروج نظریه رای و اجتهاد و برداشت شخصی ، اهل سنت بودند ، چرا که روایات پیامبر به آنان نرسیده بود و ناچار می شدند که برای حل سوالات و مشکلات مطابق رای و ظنشان فتوا دهند ، و حدیث جعلی نیز آوردند که پیامبر به ما توصیه کرده است که وقتی نصی در کار نیست ، مطابق رای و ظن خودمان نظر دهیم و نقل می کنند ؛
« وقتی پیامبر معاذ را به سوی یمن میفرستاد ، پیامبر به معاذ گفت اگر قضاوتی پیش آید چگونه قضاوت می کنی؟ معاذ گفت به کتاب خدا ، اگر در کتاب خدا حکمش نباشد به سنت پیامبر و الا به رای و نظر شخصی ، اجتهاد می کنم ، پیامبر نیز معاذ را تایید کرد »
📚مسند دارمی ج 1 ص 268
❕وقتی ابوبکر خلافت را قبضه کرد و در برابر سوالات و مسائل وامیماند ، طبق توصیه عمر ، اجتهاد به رای می کرد چنان که نقل می کنند ؛
« ابوبکر پس از رسیدن به خلافت ، محزون در خانه نشسته بود ، عمر بر او وارد شد ، ابوبکر شروع به سرزش عمر کرد ( که چرا خلافت را به من دادی در حالی که علم و آگاهی لازم را ندارم ) ، و گفت تو مرا گرفتار این وضعیت کردی ، و از حکم و دعاوی مردم شکایت کرد که نمی تواند پاسخگو باشد ، عمر گفت ( اجتهاد به رای کن ) مگر از پیامبر نشنیدی که والی اگر اجتهاد کند و به واقع برسد ، دو اجر دارد و اگر خطا کند ، یک اجر دارد ، چنین حدیث عمر کار ابوبکر را آسان کرد »
📚المصنف ، صنعانی ، ج 11 ص 328
👌اما ما نیازی به اجتهاد بالرای نداریم ، چرا که معتقدیم تمام سنت ، نزد اهل بیت علیهم السلام است و هیچ مساله ای نیست که حکمش در نزد آنان نباشد ، لذا مامور به تبعیت از نصوص اهل بیت علیهم السلام هستیم ؛
📚بحار الانوار ج 2 ص 168 باب 22 « أن لكل شيء حدا و أنه ليس شيء إلا ورد فيه كتاب أو سنة و علم ذلك كله عند الإمام »
👌متاسفانه با این وجود ، امروزه می بینیم که برخی عالمان که در لباس روحانیت و تشیع هستند ، از اجتهاد اهل سنت تاثیر پذیرفته و مطابق آنان اجتهاد و برداشت شخصی می کنند و به نصوص توجه خاصی ندارند ، و حتی مطابق رای شخصی نصوص را کنار می زنند ، تا جایی که کمال حیدری به قدری در این اجتهاد بالرای غرق شده است که گمان کرده است که گویی دین عبارت است از برداشت و اجتهاد شخصی علماء ، اما مخالفت با علماء ، مخالفت با دین نیست ، در حالی که برداشت شخصی علماء هیچ ارزش و جایگاهی ندارد و آنچه حجت است نص و کلام اهل بیت علیهم السلام است که مخالفت با آن مخالفت با اصل دین است و سخن عالم هم اگر نقل نص و روایت باشد ، مخالفت با آن ، مخالفت با اصل دین است .
👌در این رابطه در گذشته ، توضیحات بیشتری ارائه داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/689
❕از آنجایی که ملاک فهم دین نص و روایت است و نصوص هم روشن است و مطلب را کاملا بیان کرده است ، میان علمای شیعه در مبانی اعتقادی و فقهی و فرعی ، اختلاف چندانی نیست و به نظر می رسد که اختلافات جزئی هم که است ، ناشی می شود از عدم توجه کافی و شافی به برخی از نصوص که باید در شورای فقهی مراجع که در گذشته طرحش را دادیم ، این اختلافات جزیی هم حل شود ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2157
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir