✍️راه طی شده و نمای پیش رو (سیری بر رخدادهای سال ۱۴۰۱ و تحولات سال ۱۴۰۲)
واقعیت آن است که سالی که بر مردم ایران گذشت سالی سخت و به مثابه یک دوره گذار تاریخی برای مدیریت بهینه سختیها و فشارهای بود و سال جدید راهی نو برای حرکت به سوی تحولات و خلاقیتهای امید آفرین درونی و مأیوس کننده کنشگران معارض بیرونی است.
️
💠 سال پشتسر و سال پیشرو
برخی از یافتههای سالی که گذشت و درس آموختههای برای سال پیشرو عبارت است از؛
🔅۱. هوش سیاسی عمیق و مواجهه عقلانی مردم ایران با ناآرامیهای اجتماعی پاییز و حرکت به سوی تحکیم همبستگی ملی و تثبیت ساختارهای اجتماعی؛
🔅۲. بیاعتبارسازی توهم فروپاشی اجتماعی ناشی از القایی رسانههای و اپوزسیون متوهم در ناآرامیهای پاییز به سوی خیزش انقلابی مردم در ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن؛
🔅۳. بازگشت بومرنگ ناآرامیهای اجتماعی به کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی به عنوان مولدان، مشوقان و مروجان خشونت؛
🔅۴. باز شدن روزنههای امید در چرخش قدرت از غرب به شرق و حرکت به سوی جداسازی وابستگی اقتصاد از کشورهای سلطهجوی غربی؛
🔅۵. سبقتگیری میزان تجارت اقتصاد غیرنفتی از اقتصاد نفتی و حرکت به سوی صادرات فراتر از ۵۰ میلیارد دلاری؛
🔅۶. متوقف سازی قدرتهای سلطه طلبی و رژیمهای استبدادی و حرکت به سوی پیروزی در جنگ ارادهها و ترکیبی؛
🔅۷. فرار خفتآمیز و ذلتبار آمریکا از افغانستان و عراق و حرکت به سوی کاهش نقش جهانی لیبرال سرمایهداری؛
🔅۸. خنثی کردن دکترین مشت آهنین آمریکا و رژیم صهیونیستی و حرکت به سوی منطقهای عاری از حضور نظامی آمریکا؛
🔅۹. کاهش نقش محوری آمریکا در مدیریت تحولات جهانی چون جنگ سوریه و اکراین و حرکت به سوی جهان چند قطبی؛
🔅۱۰. پیروزی جبهه مقاومت بر رژیمهای متحجر منطقهای و حرکت به سوی تثبیت و تعمیق فرهنگ مقاومت و پایداری.
🎯 الزامات مسیر پیشرو
مهمترین پیام تحولات سال ۱۴۰۱ه.ش روشن شدن تغییر فضای مناسبات در جهان پس از جنگ اوکراین و پشیمان سازی دشمن از امکان شکست محور مقاومت، که منجر به فرصتهای متعدد در سال ۱۴۰۲ه.ش شده است. دستیابی به این فرصتها نیازمند رعایت الزاماتی به شرح زیر عبارت است از:
🌟۱. ضرورت قویتر شدن و آمادگی لازم برای دوره گذار از جهان تک قطبی به چند قطبی؛
🌟۲. ضرورت تثبیت پارادایم اقتصاد نفتی به اقتصاد تجارت غیر نفتی؛
🌟۳. ضرورت تقویت اضلاع قدرت جدید در مثلث ایران، چین و روسیه؛
🌟۴. ضرورت خنثی سازی تورم از مسیر مدیریت اقتصاد داخلی؛
🌟۵. ضرورت توجه به جایگزینهای سرمایهگذاران جدید خارجی.
♻️ یافته راهبردی
شواهد و قرائن بسیاری حاکی از تحول بزرگ و سازنده در وضعیت جهانی و منطقهای و شرایط شیفت قدرت از غرب سلطهطلب به شرق ژئوپلیتیک است در چنین فضایی نیازمند مهندسی جایگاه و نقش ایران در آینده مناسبات جهانی هستیم. بنابراین به راحتی این گمانه تقویت میشود که پس از سالها مقاومت و پایداری مردم ایران، سال ۱۴۰۲ه.ش سال آغاز فرصتهای طلایی به ویژه برای کنترل تورم و بهبود تولید اقتصادی موثر خواهد بود.
با این وجود کاهش سطح وابستگی اقتصادی و سیاسی از غرب لیبرال و حرکت به سوی تعامل با شرق ژئوپلیتیک با تکیه بر ظرفیتهای درونگرا و بروننگر برای مدیریت تهدیدات پیش رو جزء اولویتهای اصلی محسوب میشود.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/ یکم فروردین ۱۴۰۲ه.ش٪
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🆔@Rahnegar96
💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا #راه_نگار
🆔@Rahnegar1401
4_5857080556918931758.mp3
4.13M
✋
تندخوانی #جزء_اول قرآن کریم
🎤 استاد معتز آقایی
Part00_خون دلی که لعل شد_مقدمه.mp3
7.18M
کتاب صوتی
#خون_دلی_که_لعل_شد
"خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
Part02_خون دلی که لعل شد.mp3
4.74M
کتاب صوتی
#خون_دلی_که_لعل_شد🩸
"خاطرات شنیدنی حضرت آیت الله خامنه ای از فعالیتها، زندان و تبعید دوران مبارز قبل از انقلاب"
قسمت دوم
Part03_خون دلی که لعل شد.mp3
9.16M
کتاب صوتی
#خون_دلی_که_لعل_شد
"خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از فعالیتها، زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
قسمت سوم
Tahdir joze5.mp3
3.96M
💠 #تحدیر (تندخوانی) جزء پنجم قرآن کریم
🎙با صوت استاد معتز آقایی
⏱زمان : 33دقیقه
Part04_خون دلی که لعل شد.mp3
8.08M
کتاب صوتی
#خون_دلی_که_لعل_شد🩸
"خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از فعالیتها، زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
قسمت چهارم
1_1166401626.mp3
5.63M
کتاب صوتی
#خون_دلی_که_لعل_شد🩸
"خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از فعالیتها، زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
قسمت پنجم
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.07.mp3
13.45M
🔰تندخوانی جزء هفت قرآن کریم
🎙حجتالاسلام قاسمیان
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir
1_1166401804.mp3
8.11M
کتاب صوتی
#خون_دلی_که_لعل_شد🩸
"خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از فعالیتها، زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
قسمت ششم
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.08.mp3
12.27M
🔰تندخوانی جزء هشتم قرآن کریم
🎙حجتالاسلام قاسمیان
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir
1_1166400241.mp3
11.28M
کتاب صوتی
#خون_دلی_که_لعل_شد🩸
"خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از فعالیتها، زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
قسمت هفتم
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.09.mp3
12.55M
🔰تندخوانی جزء نهم قرآن کریم
🎙حجتالاسلام قاسمیان
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir
Part06_رهبری بر فراز قرون.mp3
29.28M
🔅چگونگی پذیرش وجود حضرت حجت عجج الله تعالی فرجه
📔 کتاب گویا: رهبری بر فراز قرون
🖋شهید محمدباقر صدر
✍️ خدیجه؛ از تاجر ثروت تا صیاد سعادت
(تجلیل از مقام مادرِ مادران و تقدیم به مادران سفر کرده)
خدیجه دختر خویلد یک زن استثنائی در؛ توانگری مادی، اعتبار فرهنگی و فضیلت انسانی است که با درایت اجتماعی و مدیریت اقتصادی خود؛ در دورهای که جنسیت بر انسانیت و جاهلیت بر معرفت غلبه داشت، به تاجری نام آور در صحنه تجارت و شخصیتی بامنزلت در عرصه معنویت تبدیل شود. بنابراین خدیجه موهبت ثروت مادی را وسیله شرافت انسانی و واسطه رضایت الهی قرار داد. با این وجود حضرت خدیجه تاجر ثروت بود که:
🔅 در روزگار ترغیب جهالت، شیفته فضیلت شد؛
🔅 در زمانه تکذیب فضیلت، مؤید بعثت شد؛
🔅در هنگامه ترویج بعثت، مشوق نبوت شد؛
🔅در عصر تنهایی نبوت، پناهگاه رسالت شد؛
🔅در دوران تحقیر رسالت، مادر طهارت شد؛
🔅در فصل تهدید طهارت، تکیهگاه هدایت شد؛
🔅در فضای تحریم هدایت، فدایی امت شد.
♻️ یافته راهبردی
تجارت خدیجه؛ مولد ثروت او و ثروت او سرمایه عزت او شد. بنابراین خدیجه بانوی است که با نثار ثروت در دریای رحمت، همگام رسالت، همبخت نبوت، مادر عصمت، جده امامت، صاحب کرامت و صیاد سعادت شد.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش و ۱۰ رمضان ۱۴۴۳ ه.ق همزمان با رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیه٪
💎کانال تلگرام #راه_نگار
🆔@Rahnegar96
💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا #راه_نگار
🆔@Rahnegar1401
#خدیجه_تاجر_ثروت_صیاد_سعادت
#شیفه_فضیلت_موید_بعثت
#مادر_طهارت_فدایی_امت
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.10.mp3
11.87M
🔰تندخوانی جزء دهم قرآن کریم
🎙حجتالاسلام قاسمیان
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze11.mp3
12.25M
🔰تندخوانی جزء یازدهم قرآن کریم
🎙حجتالاسلام قاسمیان
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze12.mp3
12.29M
🔰تندخوانی جزء دوازدهم قرآن کریم
🎙حجتالاسلام قاسمیان
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze13.mp3
11.92M
🔰تند خوانی جزء سیزدهم قرآن کریم
🎙حجتالاسلام قاسمیان
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir
💠 به بهانه سالروز شهادت مختار ثقفی به زودی در همین کانال مطالعه خواهید کرد:
✍️ مختار ثقفی؛ از چهره تحریف شده تا الگوی تثبیت شده
✍️ مختار ثقفی؛ از چهره تحریف شده تا الگوی تثبیت شده
دوران کودکی و نوجوانی ابواسحاق مختار ثقفی فرزند ابوعبیده، در مواجهه با تحولات سیاسی پس از سقیفه، عصر اقتدار مسلمانان و همراهی با پدرش در جنگ یوم الجسر گذشت. او در دوره جوانی و میان سالی ضمن همراهی با خلافت امیرالمؤمنین(ع)، سکونت در بصره، مدائن، مکه و قرارگرفتن در مسیر تحولات کوفه بسیار پخته و به یک چهره ممتاز در قرن اول هجری قمری تبدیل شد. با این وجود حقیقت وجودی مختار قرنها در میان تحریفات هویتی، تهمتهای اعتقادی و برچسبهای سیاسی مکتوم و مظلوم ماند. بر همین اساس در طول چهارده قرن حداقل سه روایت تاریخی از مختار ارائه شد:
🔻روایت ۱. مختارِ تحریفگر و زعامت طلب:
مفسران، علما و فقههای که سر در آخور دربار خلافای حاکم داشتند، مختار را یک منحرف اعتقادی و راه او راه ضلالت و گمراهی معرفی کردند. از نظر آنان مختار پناه شعار خونخواهی، در میان امت تفرقه انداخت که دستاورد نهایی او ایجاد فرقه انحرافی کیسانیه در تاریخ اسلام بود.
🔻روایت ۲. مختارِ امارت خواه و قدرت طلب:
این روایان در حقیقت تاریخ نگاران و کاتبان رسمی دربار خلافت بنیامیه، بنیزبیر و بنیعباس هستند که مختار را فردی کذاب و مدعی خلافت و امارت معرفی کردند. در روایت آنان مختار در حقیقت یک مجنون قدرت است که چهره خود را در ذیل شعار دروغین قصاص نقش آفرینان فاجعه کربلا، مخفی کرده است.
🔻روایت ۳. مختارِ خون خواه و عدالت طلب:
این بخش از محققین اغلب در دوره معاصر هستند که حقیقت وجودی مختار در برخورداری از ایمان، بصیرت، ولایت مداری، عدالت طلبی و خون خواهی از شهدای کربلا را میان تحریفات بسیار کشف نمودند و با بازخوانی اسناد تاریخی، پس از قرنها چهره مظلوم و مکتوم مختار را از زیر روایتهای مجهول، جعلی و انگیزههای انتقام جویانه، آشکار کردند.
💠 ماهیت تاریخی و هویت ماندگار مختار
با وجود آنکه روایت اول و دوم چهارده قرن بر ادبیات سیاسی و محتوای مذهبی سلطه بیچون و چرا داشته است. اما مبتنی بر روایت سوم، برخی از شاخصهای ماهیت تاریخی و هویت ماندگار مختار ثقفی عبارت است از:
🔅۱. اصالت شخصیتی - خانوادگی: پدر و مادر مختار از جمله افراد دارای منزلت و مؤید اهلالبیت در قبیله ثقف، از طواف اصلی و با ریشهدار یمن و دارای اعتبار در تاریخ اسلام بودند.
🔅۲. شرافت فرهنگی - اجتماعی: پدر مختار از فرماندهان بزرگ صدر اسلام و فرمانده سپاه اسلام در جنگ یوم الجسر بود که در همان جنگ به شهادت رسید.
🔅۳. تربیت علوی - فاطمی: مختار در منزل امیرالمؤمنین تردد داشت، مورد عنایت و تربیت حضرت زهرا (س) قرار گرفت و پس از حادثه عاشورا، مورد تأیید چند امام معصوم قرار گرفت.
🔅۴. زکاوت عقلی - منطقی: مختار دارای چنان زکاوت عقلانی، فقاهت دینی و بیان شیوا بود که توانست کوفیان مذبذب را به عنوان منتقمان فاجعه کربلا سازماندهی و همه عاملان اصلی فاجعه عاشورا را قصاص کند.
🔅۵. کرامت اخلاقی - عرفانی: در اوج تقابل نظری و نبردهای سخت میدانی با نسل خدعه، قبیله فریب و طائفه جنایتکار کربلا، بسیاری از شبها را شب زندهدار و روزها را روزهدار بود.
🔅۶. کیاست سیاسی - امنیتی: مختار تنها کسی که از سوی امیرالمومنین علی(ع) نشان پر افتخار تدبیر سیاسی، هوشمندی و کاردانی بر سینه دارد.
🔅۷. درایت مدیریتی - راهبردی: مختار از نوادر سیاسی تاریخ اسلام و بازمانده نهضت عاشورا است که با ژرفاندیشی و نقش آفرینی تاریخی توانست؛ بارها در میادین سخت مواجهه مستقیم با چهار جبههی مکر و تزویر، نفاق و انحراف و جنایتکاران و مذبذبان، پیروز و سربلند بیرون آید.
♻️ یافته راهبردی
شخصیت مختار؛ با عنایت علوی، تربیت فاطمی و مساعدت حسنی و حسینی پرورش یافت و هویت تاریخی او با حمایت چند معصوم دیگر تکامل یافت.
تربیت ولایی، تجربه تاریخی در کنار هوش و زکاوت سرشار او باعث شد تا مختار به دشمن شناسی بصیر، مردم شناسی فهیم، عارفی پارسا، ولایتمداری مخلص، سیاستمداری هوشمند، جنگاوری کم نظیر، مدبری آینده نگر و منتقمی سختکوش تبدیل شود. او در دوره امارت ۱۸ ماهه خود بر کوفه، به عنوان کانون تحولات جهان اسلام در قرن اول ه.قمری، توانست؛ از چهار جبههی خدعه پیشگان مکار بنیامیه، نفاق کیشان منحرف بنیزبیر، شقاوت پیشگان فاجعه کربلا و هرهری مسلکان کوفی سرفراز بیرون بیاید. شخصیت اجتماعی و معنوی مختار، اوج هنر تربیت انسان تراز در مدیریت سیاسی، توسط اهل البیت (ع) و پایهگذار اولین الگوی حکمرانی پیروان اهل البیت است.
✍️ احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/ شب ۱۴ رمضان ۱۴۴۴ه.ق و ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش/.
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🆔@Rahnegar96.
💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا #راه_نگار
🆔@Rahnegar1401
✍️ امام حسن مجتبی راهبر گذر از پیچ تاریخی (از تدابیر مدیریتی تا تمهید راهبردی)
💠 نقش تاریخی امام حسن مجتبی (ع) یک نقش میانجی و حلقه واسط در پیچ تاریخی است که در میانه دو مقطع تاریخی حساس، یعنی از رسالت نبوی تا امامت علوی در یک سو و نهضت عاشورا در سوی دیگر قرار دارد. بنابراین هدایت جامعه اسلامی در دوره صیانت از رسالت و ولایت و تربیت حماسه سازان نهضت عاشورا و نصرت دهندگان حسینی از مهمترین کارویژههای امامت حسنی است.
🔻 تدابیر مدیریتی امام مجتبی
برخی از جلوههای نقش آفرینی و تدابیر امام حسن مجتبی (ع) عبارتاند از:
🔅 ۱. تدبیر برای مدیریت هوشمندانه ساختار پیچیده بنیامیه، به عنوان حیله گرترین دستگاه حکمرانی تاریخ؛
🔅۲. تلاش برای پرده برداری از چهره مزورانه و منحرفانه خلافت اموی، به عنوان بزرگترین تحریفگران تاریخ؛
🔅 ۳. کوششی برای اعتبار زدایی پیشگیرانه از سبک حکمرانی مبتنی بر وراثت، به عنوان مبدأ انحراف در ساختار اسلامی؛
🔅 ۴. آغازی برای مدل سازی از مذاکره صلح مقتدرانه و صلحنامه نویسی حکیمانه، برای حفاظت از سرمایههای اساسی اهل البیت؛
🔅 ۵. قیام برای بقاء بنیانهای نظری و ارزشهای اسلام نبوی و علوی، در دوره تحریف نبوت و انحراف خلافت؛
🔅 ۶. تدبیری برای حفظ خانواده رسالت و امامت از خطر نسلکشی بیثمر و کم اثر، با هدف نقش آفرینی آنان در نهضت تاریخی عاشورا؛
🔅 ۷. چاره اندیشی برای صیانت از مذهب اهل البیت در بستر ولایت و امامت، در دوره بحران دیانت و مسئولیت؛
🔅 ۸. ترویج فضیلت و کرامت برای زیست انسانی و اجتماعی، در دوره بازگشت عصبیت قبیلهای و سبک زندگی اشرافی.
♻️ تمهید راهبردی
اهمیت کنشگری هوشمندانه و در عین حال کریمانه امام حسن مجتبی (ع) در دوره گذار میان نبوت و امامت از یک سو و خلافت و وراثت از سوی دیگر در شرایطی است که چهار دهه پس از رحلت پیامبر اعظم (ص)، "فریبکاران؛ با سلطه بر زر و زور و تمرکز بر تزوير" در حال جایگزینی روایت عصبیت قومی و قبیلهای خود به جای روایت توحیدی و امتی بودند. اقدامی که محصول مخفی شدن بنیامیه در ذیل "نقاب تحریف" و با شعار: "مدافعان مدل مستقر سقیفی و مخالفت با جنگ و خون ریزی" بود و این روند به گونهای بود که مدتی بعد به قرائت رسمی تبدیل شد و مردم از "صاحبان تحریف به نام خالو المؤمنین" یاد میکردند.
🔸برای مواجهه با چنین تغییر زیرساختی در حال اجرا؛ راهبردیترین تمهید امام حسن مجتبی(ع) عبارت بود از: "شالوده شکنی از مدل خلافت فریبکارانه و منحرفانه سقیفی و اموی" برای "الگوسازی حکیمانه از حکمرانی توحیدمدار نبوی و علوی" و "قاعده سازی شرافتمندانه برای نهضت عزت مدار حسینی و زینبی" است.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ه.ق و ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ه.ش/
💎کانال تلگرام #راه_نگار
🆔 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا #راه_نگار
🆔 @Rahnegar1401
#امام_مجتبی_کریمانه_هوشمندانه
#میانجی_رسالت_نبوی_امامت_علوی
#شالودهشکنی_مدل_خلافت_منحرفانه
#اعتبارزدایی_مدل_حکمرانی_وراثتی
#الگوسازی_حکیمانه_حکمرانی_توحیدمدارانه
#قاعدهسازی_شرافتمندانه_نهضت_عاشورا
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze16.mp3
13.17M
🔰تند خوانی جزء شانزدهم قرآن کریم
🎙حجتالاسلام قاسمیان
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze14 (1).mp3
11.51M
🔰تند خوانی جزء چهاردهم قرآن کریم
🎙حجتالاسلام قاسمیان
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze15 (1).mp3
12.26M
🔰تند خوانی جزء پانزدهم قرآن کریم
🎙حجتالاسلام قاسمیان
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir