با سلام خدمت همراهان عزیز
با توجه به حذف کانال قبلی #راه_نگار در ایتا، این کانال به روز رسانی و فعال شده است.
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱ه.ش٪
💎 کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ
🔅 @Rahnegar
🔻 خواستههای میرزا؛ رویکرد نهضت جنگل
بررسی اصول اعلامی نهضت جنگل و محتوای گفتمان و رفتار میرزا کوچکخان جنگلی که بخشی از آن را در آخرین نامه او متذکر شدم، روشن کننده خواستهای میرزا و اهداف نهضت جنگل است. در این میان ترسیم چهار هدف "اخراج نیروهای بیگانه، رفع بیعدالتی، مبارزه با خودکامگی و استبداد و برقراری دولتی مردمی" برای نهضت جنگل، نشان دهنده آرمان بزرگ او بود.
علاوه بر آنچه ذکر شد، سایر خواسته مهم میرزا کوچکخان جنگلی عبارتاند از:
۱. تلاش به منظور قانون گذاری از محتوای منابع دینی مبتنی بر نیاز زمان؛
۲. تعیین هدف خدمت به اسلام و ایران برای هیئت اتحاد اسلام؛
۳. تلاش به منظور تبدیل مطالبات عدالت خواهانه و آزادی طلبانه به خواست عمومی؛
۴. سازماندهی و مشارکت در حرکت جمعی برای اهداف مشروطه خواهی در ایران؛
۵. هدف گذاری سیاسی در مواجهه با استبداد داخلی و مقابله نظامی با استعمار خارجی؛
۶. حمایت از مردم استانها و مردم آسیب دیده در دوران تحمیل قحطی بزرگ به ایران؛
۷. نفی رسمی سیاست استعماری و اشغالگری انگلیس و روسیه تزاری و مخالفت با معاهده ها و قراردادهای خارجی؛
۸. تاکید بر تساوی حقوق انسانی و قومی در حکومت موقت و دفاع از جان و مال مردم؛
۹. تعهد به حفظ یکپارچگی ایران و حفظ شعائر دینی و ملی در اعلاميهی «فرياد ملت مظلوم ايران از حلقوم فدائيان جنگل»؛
۱۰. اهمیت حفظ شعائر اسلامی در حکومت موقت؛
۱۱. تاکید بر انقلاب سرخ - مقابله عدالتخواهانه و مسلحانه - با استبداد و استعمار.
♻️ یافته راهبردی
رد کردن پیشنهاد نماینده انگلیس برای تشکیل حکومت ملی، تحت پرچم بریتانیا و کنجاندن اصول اسلامی در مستندات نهضت جنگل، نشان دهنده آرمان بزرگ میرزا کوچکخان جنگلی به عنوان یک مبارز انقلابی و عدالت طلب بود. بنابراین او به دنبال مقابله همزمان با اشغالگری و استعمار خارجی انگلیس و روس و مقابله با شکلگیری استبداد رضاخانی در کوتاه مدت را دنبال میکرد.
اما رویکرد اصلی نهضت جنگل در میان مدت "ترکیب اسلامیت و ایرانیت" و دستیابی به "تشکیل حکومت اسلامی - ایرانی" به عنوان مهمترین آرمان میرزا کوچکخان جنگلی بود.
ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱ه.ش و روز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی٪
💎 کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ
🔅 @Rahnegar
🔻 اقدامات میرزا؛ رویکرد میدانی نهضت جنگل
بررسی اصول رویکرد عملیاتی نهضت جنگل و فعالیتهای میدانی میرزا کوچکخان جنگلی در مقاطع مختلف نشان میدهد که پایداری عزتمندانه در برابر استعمارگران خارجی و استبداد داخلی، زمینه سازی برای انسجام اجتماعی ایران، ساختارسازی حکمرانی موقت با ماهیت جمهوری و اسلامی بود.
علاوه بر آنچه ذکر شد، سایر اقدامات میدانی مهم میرزا کوچکخان جنگلی عبارتاند از:
🔸۱. عضویت در صفوف آزادی خواهان مشروطه؛
🔸۲. هجرت مجاهدانه از رشت به قزوین و تا تهران برعلیه استبداد محمدعلی شاه؛
🔸۳. عضو کانون مرکزی مجلس اتحاد در دوره مشروطیت؛
🔸۴. عضو مؤثّر و هدایتگر برای هیئت اتحاد اسلام در رشت؛
🔸۵. تشکیل گروه فدائيان، برای مبارزه با اشغالگری انگلیس و روسیه تزاری؛
🔸۶. مدیریت موفق امور معیشتی مردم استان گیلان و مازندران در دوره قحطی بزرگ در ایران؛
🔸۷. ایجاد سازوکارهای حکمرانی موقت در ابعاد سیاسی، نظامی و اقتصادی در روستای کسما و فومنات؛
🔸۸. تشکیل دولت موقت شمال کشور در دوره بحران دولت ملی در سراسر مناطق ایران و دوره اشغال؛
🔸۹. نفی رسمی حکومت سلطنت از طریق اعلام رسمی حكومت موقت جمهوری (اسلامی - مردمی) در رشت؛
🔸۱۰. ارائه کمک مومنانه و انسانی به مردم تهران، همدان و سایر شهرهای ایران در دوران قحطی بزرگ؛
🔸۱۱. اتخاذ رویکرد انقلابی با تکیه بر کلید واژه "صدر شورای انقلابی جمهوری ایران" در مکاتبه های رسمی؛
🔸۱۲. تقویت ساختار مقاومت از طریق تبدیل هیئت اتحاد اسلام به کمیته اتحاد اسلام و تبدیل کمیته اتحاد اسلام به نهضت جنگل.
♻️ یافته راهبردی
اندیشه سیاسی میراز کوچکخان جنگلی در نهضت جنگل بازتاب داشتههای بنیادین اعتقادی، خواستههای آزادیخواهانه و اقدامات عدالتطلبانه او در میدان عمل است. به همین سبب نهضت جنگل یکی از "قیامهای انقلابی و نهضتهای پنجگانه اسلامی" برای نقش آفرینی تمدنی در ژئوپلیتیک ایرانیان است. بنابراین:
🔅۱. معارف متکی بر تربیت دینی و تجربه سیاسی میرزا کوچک در جنبش مشروطه، منجر به شکلگیری مدل کوچکی از سیاستورزی و حکمرانی محلی توسط میرزا کوچکخان و نهضت جنگل در ایران شد.
🔅۲. میرزا کوچکخان جنگلی همزمان در دو جبههی؛ مقابله سخت میدانی با استعمار انگلیس و مقاومت در برابر استبداد رضاخانی از یک سو و مواجهه نرم نظری با ایدئولوژی سوسیالیستی روسیه و رویارویی با محافل انحرافی و تحریفگر در درون نهضت جنگل، درگیر بود.
🔅۳. اهمیت اقدامات میرزا کوچک را میتوان در رویکردهای سیاسی متعهدانه علما و اندیشمندان اسلامی دید که در سالهای پس از قیام میرزا، از تجربیات الگوی حکمرانی دینی موقت جنگل به عنوان حلقه میانی نهضت مشروطیت و تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منتهی به انقلاب اسلامی استفاده نمودند.
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ه.ش و ایام شهادت میرزا کوچک خان جنگلی٪
💎 کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ
🔅 @Rahnegar
1_1742164275.mp3
15.87M
آثار و برڪات فراوان خواندن سورهیس
✦رسولخداصلاللهعلیهوآلهفرمود:
هر ڪس #اولصبحسورهیس را بخواند ،حوائجش برآورده میشود.
بهترین وقت بعد از نماز صبح است، مداومت بر خواندن یس و هدیه آن به حضرت زهرا علیهاالسلام آثار و برڪات فراوانے دارد.
●علامه شیخ مجتبے قزوینی↯↯
ڪه صاحب ڪرامات زیادے بوده است و تشرف محضر حضرت صاحب الزمان علیه السلام داشته است ، مے فرماید: #ماهرچهداریمبهبرڪت #خواندنسورهیساست.
●آیت الله بهجت↯↯
مردان و زنان مومن مداومت بر خواندن سوره یس دارند و معمولا خوبان عالم این سوره را حفظ هستند و با این سوره انس دارند.
●آیت الله وحید خراسانے ↯↯
هر روز سوره یس را بخوانید و هدیه ڪتید به حضرت فاطمه علیها السلام ڪه این ڪار باعث میشود حضرت زهرا علیها السلام سفارش شما را به پسرش حضرت مهدیعلیه السلام نماید
🌷پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند:
✍ای علی! «یس» را بخوان که در آن ده اثر
است هر که آن را قرائت کند:
۱) اگر گرسنه باشد سیرگردد
۲) اگر تشنه باشد، سیراب گردد
۳) اگر عریان باشد، پوشانیده گردد
۴) اگر عزب باشد، ازدواج کند
۵) اگر ترسان باشد، امنیت یابد
۶) اگر مریض باشد، عافیت یابد
۷) اگر زندانی باشد، نجات یابد
۸) اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود
۹) نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد
۱۰) اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند
📚منبع: ﺍﻟﻤﺼﺒﺎﺡ ﮐﻔﻌﻤﯽ، ﺹ۱۸۲
✅کانال امام رضا علیه السلام
┄┅┅┅┅❁💚❁┅┅┅┅┄
@emamrezamashhad
✍️راهبرد چین در غرب آسیا
️ 💠 برخی از تحلیلگران غربی و غربگرایان وطنی، سفر حاشیهدار رئیس جمهور چین به عربستان و رفتار اخیر دولت چین در غرب آسیا را در تعارض این کشور با منافع راهبردی ایران تعبیر میکنند. در حالی که:
🔸 چین پس تثبیت موقعیت اقتصاد خود در تلاش است با حضور در نقاط ژئوپلیتیکی و کانونهای راهبردی مانند خلیج فارس، باب المندب، شاخ آفریقا و... بستر لازم برای تبدیل سیاستهای اقتصادی کوتاه مدت و میان مدت درونزا را به توافقات اقتصادی بلند مدت برون تبدیل نماید. با این وجود دولت چین در تلاش است از ظرفیتهای دیپلماسی عمومی و اقتصادی خود برای عمق بخشی به مناسبات راهبردی و سیاستهای بلندمدت با سایر کشورها، حداکثر استفاده را نماید. چنانکه همزمان با حضور رئیسجمهور چین در عربستان، شاهده اجرایی شدن بندهای از توافق راهبردی در حضور معاون نخست وزیر این کشور در تهران بودیم.
بنابراین حرکت زیگزاگی چین در غرب آسیا و بازی میان ایران و عربستان، بخشی از منافع راهبردی این کشور است که نبایستی آن را در تعارض با ایران تعبیر نمود. توافقی که ظرف روزهای گذشته در روابط عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس افتاده در راستای راهبرد عملگرایانه چین است.
♻️ یافته راهبردی
چین جدید و قدرتمند پس از سالها اتخاذ راهبرد انزوای سازننده، با حضور گسترده آمریکا در شرق آسیا، برای چین یگپارچه و محیط امنیتی نزدیک خود - تایوان - احساس تهدید وجودی میکند.
سایر یافتههای این وضعیت عبارت است از:
🔅۱. جهان امروز در حال تجربهای نو از تقابل میان دو قدرت در حال افول آمریکا و قدرت در حال ظهور چین و شیفت تمدنی از غرب به شرق است.
🔅۲. تحرکات چین در واقع بخشی از رویکرد تهاجمی چین در مقابله جنگ ترکیبی آمریکا است که با هدف توسعه هزینه تقابل امریکا با چین صورت میگیرد.
🔅۳. آغاز رویکرد تهاجمی چین از مبدأ غرب آسیا و عربستان سعودی در حقیقت؛ نفوذ به عمق حیات خلوت آمریکا و یارگیری از میان کشورهای است که طی نیم قرن اخیر گاو شیرده غرب محسوب میشدند.
🔅۴. دولت چین در تلاش است که کشورهای منطقه را از نظر روانی، آماده پذیرش شرایط جدید نماید تا ضمن کاهش وابستگی آنان به غرب، در مسیر توافقات بلندمدت با کشورهای همسایه مانند ایران، سنگ اندازی نکند. نهایی سازی بخشی از توافق ۲۵ ساله با ایران با حضور معاون نخست وزیر چین در همین راستا قابل ارزیابی است.
✍️/احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnega
#راهبرد_چین_در_غرب_آسیا
#چین_ایران_عربستان
💠 بخش هفتم. صفبندی نوین از ستیزهجویان
🔻 در فرآیند ناآرامیهای پاییز ۱۴۰۱ فرصت بسیار خوبی برای بازفهمی و بازشناسی ماهیت تقابل با مردم ایران و نظام اسلامی فراهم شد. پس از کنار رفتن پرده ابهام از فضای غبار آلود هفتههای اولیه ناآرامیها، عملا شرایط صف آریاییها و صحنهآراییها به گونهای واضح شد که ناظران به راحتی میتوانند تا حد زیادی تصویری شفاف از کل جبهه تعارض؛ دوست، بیطرف و دشمن داشته باشند. بنابراین با توجه به غبارزدایی از فضا و ابهام زدایی از مسائل مطرح شده، ایران امروز عملا با شش گونه دشمنی مواجهه هستیم:
🔸۱. اسلام ستیزان: بخشی از روشنفکرنمایان، گروهکها و کشورهای دارای رویکرد استکباری، استعماری و استبدادی که با پناه بردن به تئوری لائیسیته یا شعار سکولاریسم - تعارض و جدایی دین از سیاست - به مقابله با مبانی نظری اسلام سیاسی و تعارض با رویکرد حکمرانی اسلامی میپردازند.
🔸۲. شیعه ستیزان: بخشی از جریانها و فرقههای افراطی و تکفیری و دولتهای دارای مدعی خلافت و حکومت خاندانی مانند: خلفای اموی و عباسی در گذشته، و حکام وهابی، داعشی و تلفیقی تا کنون هستند که با تشکیل حکومت توسط پیروان اهل البیت مخالفت دارند. این دسته از مذهبستیزان شکلگیری مدل حکمرانی ولایت و امامت را در تعارض ذاتی با مدل حکومت خلافتی و سلطنت وراثتی خود میدانند.
🔸۳. انقلاب ستیزان: مجموعهای از افراد مدعی اپوزیسیون و گروهکهای ضدانقلاب مانند: سلطنتطلبان، باستانگرایان، چپاندیشان و التقاطیون که به دلیل تکیه بر مبانی فکری، مؤلفههای ایدئولوژیکی و یا رویکرد سیاسی خود، تعارض و تقابل ذاتی با انقلاب اسلامی دارند.
🔸۴. نظام ستیزان: افراد، نحلهها و محافل مدعی طریقت اخلاقی و عرفانی و یا شریعت شبه مذهبی و دینی که مدعی هدایت جامعه بشری هستند و یا برافراشتن هر پرچم قیامی در دوره غیبت امام معصوم (ع) را بدعت میدانند و با ساختارسازی در مسیر نظام سازی و تشکیل حکومت در ذیل تئوری ولایت، مخالفت بنیادین دارند.
🔸۵. ایران ستیزان: مجموعهای از جریانها و گروهکهای تجزیهطلب که به دنبال تشکیل دولتها قومیتی و یا ایالتهای فدرالی هستند. همچنین دولتهای اشغالگر و مدعیان منطقهای و قدرت فرامنطقهای که وجود ایران بزرگ و منسجم را مانع دستیابی به منافع اقتصادی و یا مطامع سیاسی خود میدانند.
🔸۶. اخلاق ستیزان: بخش از افراد و گروههای اباحیگر، دارای فساد اخلاقی و مفسد که وجود نظام اسلامی و حکومت دینی را مانع اصلی بهرهمندی حداکثری از ثروت و قدرت و یا کامجویی بیشینی از لذت و شهوات میدانند.
♻️ یافتههای راهبردی
فوت مرحومه خانم مهسا امینی یک شگفتیساز جنسیتی و محرک هیجان عاطفی برای بخش بزرگی از دشمنان و مخالفان ایران اسلامی فراهم نمود تا رؤيای آشفته کاسپار واینبرگر (Caspar Weinberger ; ۱۹۱۷–۲۰۰۶) وزیر دفاع پیشین آمریکا برای خشکاندن ریشه ملت ایران را تعبیر نمایند.
🔸 این مجموعه دشمنان؛ با الغاء ایجاد گسست در ساختارحکمرانی نظام اسلامی، شکاف در وحدت مردمی و با توهم براندازی، وضعیت پیش آمده را بهترین فرصت برای تسویه حساب با انقلاب، نظام، هویت و تمدن ایرانی - اسلامی و یا فرصتی طلایی برای نشستن بر سفره ایران تلقی نمودند. این حجم از دشمنی دلایل متعدد دارد که مهمترین آنها عبارتاند از:
🔅۱. نفرت ذاتی و جوهری با ماهیت دین اسلام و اصالت مذهب تشیع؛
🔅۲. حسادت درونی با حکمت و تمدن ایرانی - اسلامی؛
🔅۳. عداوت دیرین با هویت فرهنگی و وحدت اجتماعی ایرانی - اسلامی؛
🔅۴. طمعکاری برای احساس شکستن شدن غیرت جوانمردان و حیثیت اخلاقی و ناموسی ایرانیان.
ادامه دارد...
✍️/احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۴ آذرماه ۱۴۰۱ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnega
#راه_نگار rahnegar@
💠 بخش هفتم. صفبندی نوین از ستیزهجویان 🔻 در فرآیند ناآرامیهای پاییز ۱۴۰۱ فرصت بسیار خوبی برای ب
💠 بخش هشتم. صفبندی نوین از حامیان
🔻 چنانکه در بخشهای قبلی متذکر شدم در فرآیند ناآرامیهای پاییز ۱۴۰۱ فرصت بسیار خوبی برای بازفهمی و بازشناسی ماهیت کنشگران مهیا شده است. با این وجود پس از کنار رفتن غبار ابهام از هفتههای اولیه ناآرامیها، عملا شرایط صف آریاییها و صحنهآراییها به گونهای واضح شد که ناظران به راحتی میتوانند تا حد زیادی تصویری شفاف از نقشآفرینان؛ دوست، بیطرف و دشمن داشته باشند. بنابراین با توجه به غبارزدایی از فضا و ابهام زدایی از مسائل مطرح شده، عملا در ایران اسلامی با هفت گونه از همراهان مواجهه هستیم:
۱. تمدن اندیشان؛ سبقه تاریخی ژئوپلیتیک ایران و نقش ایرانیان در شکلدهی به تمدنهای بزرگ ایرانی - اسلامی باعث ریشهدار شدن مطالبه تاریخی و انگیزه جمعی آنها برای بازسازی مجدد تمدن ایرانی و باز تولید فرهنگ جهانی شده است. بنابراین تمدنگرایی و تمدنآرایی بخشی از مطالبه ایرانیان در مسیر تغییر و تحول اجتماعی و جهانی است.
۲. حکمت نهادان؛ برخورداری از هنجارهای فرهنگی مستقل و ارزشهای معرفتی مستحکم و تاریخی، محصول استفاده از ظرفیتهای عقلانی و قابلیتهای محاسبهگرانه ایرانی و ایرانیان در مواجهه با پدیدههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شده است. بنابراین تکیه بر حکمت اندیشی بخش جدایی ناپذیر از زیست فرهنگی مردم ایران است.
۳. ولایتمداران؛ بخش قابل توجهی از مردم ایران به سبب ریشههای مذهبی و پیوند نزدیکشان با اصل کلیدی ولایت و امامت، همواره پشتیبانی از اسلام و نظام اسلامی با محوریت ولایت را بر هر آنچه داشته، دارند و خواهند داشت برتری و اولیت داده و میدهند. بنابراین وجود محور ولایت و عنصر عدالت یکی از مهمترین دلایل مقاومت مرد ایران است.
۴. ایران گرایان؛ بخشی از مردم ایران، به دلیل حس میهندوستی و تعلق خاطر تاریخی به مام میهن، در برابر هر گونه حرکت معندانه و تخریبگر که منافع ملی را تهدید کند حساس هستند. این طیف از هموطنان، حتی در صورت نداشتن ایدئولوژی و یا ناهمراهی با برخی سیاستهای جمهوری اسلامی، در هیچ شرایطی حاضر به آسیب خوردن به یکپارچگی سرزمینی ایران و گسست در هویت ملی ایرانی نیستند.
۵. عزت طلبان؛ ایرانیان به دلیل برخورداری از باورهای عمیق به ولایت و امامت اهلالبیت، مطالبه عدالت، تجربه تاریخی و درسآموزی از نهضت عاشورا همواره دارای پایداری خود را در برابر رویکردهای استبدادی، استحماری و استعماری حفظ نمودهاند. بنابراین تقویت روح مقاومت، ذلت ناپذیری و برخورداری از روح حماسی به بخش جداییناپذیر از هویت ایرانیان تبدیل شده است.
۶. قانونگرایان؛ قانونگرایان فارغ از قضاوت در مورد ارزیابی در مورد جامع و مانع بودن قوانین، برآنند که پیروی از قوانین لازمه حفظ زیست اجتماعی، حمایت از هنجاره، صیانت از ارزشهای اجتماعی و مراقبت و ممانعت از رفتارهای ناهنجارها و مخرب است. بنابراین بخش از آحاد جامعه پایبندی به قانون و قانونگرایی را به عنوان اصل مهم در حفاظت از جامعه و کشور میدانند.
۷. امنیت خواهان؛ مهمترن دلیل این طیف از حامیان انقلاب و ایران، توجه به تجربه سوریسازی غرب آسیا در یک دهه گذشته است که منجر به تخریب زیرساختها و کشتار صدها هزار نفر از مردم کشورهای عراق و سوریه شد. بنابراین صیانت از حیات فردی، زیست خانوادگی و حفاظت از آرامش اجتماعی و امنیت ملی در برابر ناامنی داخلی و خارجی مهمترین دلیل این طیف، برای حمایت از نظام است.
♻️ یافته راهبردی
ایران مانند بسیاری کشورهای منطقه و جهان، یک واحد سیاسی قبیلهای، قومی، ملی یا فرقهای نیست، بلکه ایران امروز محصول یک تمدن با سبقه تاریخی ریشهدار است که از اصالت توحیدی، حکمت شیعی و عقلانیت ایرانی برآمده است. پس ایران و ایرانی با تکیه بر سه لایه عقلانییت بومی، عزت و عدالت شیعی و حکمت و اصالت اسلامی به یک هویت مشترک و غیر قابل تجزیه با ماهیت "تمدن ایرانی - اسلامی" دست یافته است. بنابراین فروکاستن آن به قومیت جغرافیایی، تعصب فرقهای و ملت باستانی ظلم به ایران امتی و تمدنی است.
ادامه دارد...
✍️/احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnega
● حدودا ۱۰ سال پیش اولین گفتگوی تفصیلیام رو با جهانگیر الماسی گرفتم؛ تو حاشیه گفتوگو بحث رفتن گلشیفته فراهانی از ایران شد و جهانگیر الماسی با یک حس ناخوشایندی بهم گفت "تو این کشور هرچی بیشتر لگد بزنی و علیه حاکمیت حرف بزنی بیشتر تحویلت میگیرن و بهت پروژه میدن (از ترس اینکه یه روزی نذاری و نری)
اما حکومت خیالش از امثال من راحته که هیچ وقت علیه کشورم نه حرف میزنیم نه با بیبیسی و امثالهم مصاحبه میکنیم
بخاطر همین هیچ وقت کسی تحویلمون نمیگیره"
● این روزها بیشتر به جهانگیر الماسیها فکر میکنم. تو روزایی که امثال فرخنژادها که اصالت و ریشه غربی خودشون رو نشون داده بودن، بازم قراردادهای میلیاردی باهاشون میبندیم ولی کسی از امثال جهانگیر الماسیها خبر نداره.
● جالبه بدونید همین امروز هم آدمایی که دو ماه قبل لگد زده بودن، قراردادهای جدیدشون رو بستن و سر ضبط سریالهای جدیدشون هستن و چند ماه دیگه که پولاشون رو تمام و کمال گرفتن و پناهنده شدن به ریش همه ما میخندن
حالا هی به امثال فرخنژادها پروژههای میلیاردی بدین و به هنرمندان انقلابی و متعهد بیتوجه باشید!
✍️ سعید ساداتی
🍃قدمی برای ظهور🍃
💠splus.ir/raefipour.fans💫
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت
متن حاضر گزیدهای از پایاننامه بنده با موضوع: "اندیشه سیاسی حضرت فاطمه زهراء (س) در منظومه ولایت و امامت" است. در این پایاننامه تلاش شد تا سپهر اندیشه سیاسی آن حضرت در سطح راهبردی، مورد کاوش علمی قرار گیرد. مختصر حاضر خلاصه تصیح و تکمیل شده یافتههای پژوهش مذکور است که به مناسبت ایام فاطمیه، در چند بخش به شرح زیر تقدیم خواهد شد.
💎 پیش گفتار
🔸برخی از شخصیتهای نادر با کنشگری فرازمانی و فرامکانی، مرزهای متعارف انسانی و اجتماعی را در مینوردند بگونهای که بازتاب و پیامدهای کنش آنان از ظرفیت و قابلیت طول عمر یک نسل عبور میکند. با این وجود برای تحلیل شخصیت اینگونه از افراد بایستی شاخص سنجش عمر آنان را از سیطره کمیت و کیفیت متعارف برهانیم تا امکان نمایان شدن وزن حقیقی و ماهیت وجودی آنان مهیا شود. بنابراین برای ارزیابی اینگونه افراد بایستی پیله طول زمان را شکست و تأثیر حیات آنان را در افق تحولات بعدی محاسبه کرد.
🔸حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیه از جمله مهمترین شخصیتهای است که به رغم آنکه طول عمر طبیعی او با پایان دوره نوجوانی و در آستانه جوانی متوقف شد، ولی پهنای عمر معنوی و تربیتی او به اندازه همه تاریخ موج آفرینی، اثربخشی و کارآمدی دارد. اسوه سازی از: امام حسن، امام حسین و حضرت زینب سلام الله علیهما تنها جلوهای از این تاثیر است. ضمن اینکه بخشی از کارآمدی حیات اجتماعی حضرت را میتوان در الگوپردازی معنوی و سیاسی از فعالیتهای دانست که مبنای عمل بسیاری از نهضتهای اسلامی پس از رحلت پیامبر اعظم و شهادت حضرت فاطمه الزهراء شد.
🔸در مورد شخصیت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها حدیثی از امام حسن عسگری (ع) نقل است که فرمودند: "نَََحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا؛ ما (ائمّه) حجت خدا بر مردم و مادرمان فاطمه حجت خدا بر ماست." و شبیه این روایت از حضرت حجت بن الحسن امام عصر (عج) نقل شده که فرمودند: "وَفی إِبْنَةِ رَسُولِ اللّهِ لی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ دختر رسول خدا (ص)، فاطمۀ الزهرا (س) برای من، اسوه و الگویی شایسته است."
🔸اسوه بودگی و حجیّت الهی در اندیشه توحیدی تعبیری گرانسنگ و تأویلی باعظمت دارد که نه فهم بار معنایی آن در وسع دانش مختصر این حقیر است و نه قلم و متن حاضر ظرفیت و مدعای انعکاس آن را دارد به ویژه آنکه بر اساس روایت مذکور حضرت فاطمه زهرا (س) بر سایر حجتهای الهی دارای رحجان ولایی و مقام الگوی نظری و عملی دارد. برخورداری از چنین حقیقتی باعث شده است که درک ماهیت وجودی آن بزرگوار و نمادهای رفتاری ایشان بسیار پیچیده و سخت شود.
♻️ یافته راهبردی
نوع کنش اجتماعی، شیوه کنشگری، کنش در زمان لازم و مکان مناسب، از جمله شاخصهای ارزیابی عمل یک کنشگر مهم و مؤثر تاریخی است. حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیه از جمله شاخصترین شخصیتهای معنوی است که کنش اجتماعی و رویه کنشگری سیاسی معصومانه او منشأ درسآموزی، نوآوری و افق گشایی برای نهضتهای اسلامی- انقلابی از مبدأ عاشورا تا انقلاب اسلامی و تا مقصد تشکیل دولت کریمه در پایان تاریخ است.
ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۴ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#فاطمه_زهرا_راهبردهای_سیاسی
#منظومه_معرفتی_ولایت_امامت
#فاطمه_حجت_حجج_خدا
#کنش_کنشگری_حضرت_فاطمه
#راه_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیدهای از پایاننا
💎 گفتار اول: قیام برای استحکام دستگاه معرفتی ولایت و الگوی حکمرانی غدیر
💠 نام فاطمه از منظر مفهومی و محتوایی میتواند بازتاب دهنده چند معنا باشد:
۱. جدا شده از هر گونه ناپاکی (عصمت از معصیت)؛
۲. جدا کننده طهارت از نحوست؛
۳. جدا کننده عقلانیت از جهالت؛
۴. جدا کننده ولایت از خلافت؛
۵. جداکننده عدالت از ظلمت؛
۶. جدا کننده فطرت پاک شرشت از غریزه دنیا طلب.
🔹از منظر زیرساختی اندیشه سیاسی حضرت زهرا (س) دارای چهار متغیر اصلی است. به تعبیر دیگر مبانی اندیشه حضرت بر چهار رکن محوری استوار است. این چهارکن عبارتاند از:
🔅اول. رحامت فاطمی: حضرت زهرا (س) در ساحت مادی، به واسطه پیوند نسبی با پدر بزرگوارشان رسول مکرم اسلام (ص) از یک سو و به واسطه پیوند سببی با همسرش امیرالمومنین و شان مادری برای سایر ائمه از امام حسن و امام حسین و فرزندانش تا امام عصر علیهم السلام از سوی دیگر، حلقه اتصال نبوت و وصایت و واسطه تداوم ولایت و امامت است. بنابراین منظور از رحامت فاطمی استحکام و تسکین جامعه ایمانی به مثابه خانواده بزرگ از طریق اتصال مودت آمیز وصایت و ولایت با نبوت است. با این اوصاف حضرت زهرا (س) سرچشمه "خانواده کوثری" است.
🔅دوم. دین دانی فاطمی: اندیشه حضرت زهرا (س) در ساحت عقلانی، مبتنی بر فهم و ادراک تمام و کمال فلسفه ایجاد، تثبیت و تدوام معارف اسلامی و بازشناسی و بازفهمی حقایق توحیدی از پیرایههای غیرتوحیدی و خرافی است. بنابراین هدف ایشان توسعه آگاهی، معرفت اصول و احکام مکتب توحیدی از یک سو و زدودن پیرایه های جاهلانه و متعصبانه از چهره اسلام ناب محمدی (ص) از سوی دیگر است.
🔅سوم. دین داری فاطمی: سلوک اخلاقی حضرت زهرا (س) در ساحت معنوی، مبتنی بر بندگی محض و مخلصانه در برابر ذات توحیدی و اجرای احکام الهی در زندگی فردی، در عین برخورداری از مقام ولایت و عصمت است. بنابراین هدف ایشان کسب رضایت خداوند از طریق اخلاص در عمل است که منجر به ارائه الگوی انسان صالح برای جامعه بشری شده است.
🔅چهارم. دین بانی فاطمی: سلوک رفتاری حضرت در ساحت اجتماعی - سیاسی صیانت از دین توحیدی است که برای دفاع از ارزشهای الهی به ویژه امامت و ولایت در شرایط فتنه گون عملیاتی میشود. بنابراین آن حضرت در تلاش است وضعیتی ترسیم کند تا امت اسلامی بتواند با تمسک به آن و درس آموزی از الگوی مطرح شده از طریق باطل گریزی، زمینه حق گرایی را در جامعه دینی نهادینه کند.
♻️ یافته راهبردی
🔹اسم مبارک و رسم مطهر حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیه، بهعنوان حجت کبری الهی و الگوی انسان کامل در زیست انسانی و جامعه ایمانی بر مبنای "حیات کوثری" است. به همین سبب هدف نهایی آن حضرت از قیام، استحکام بینش حکیمانه و تعمیق منش مومنانه محبان و پیروان اهل البیت برای حمایت از الگوی حکمرانی ولایت در غدیرخم است. بنابراین کنشگری فاطمه مبتنی بر ارکان دیندانی، دینداری و دینبانی عینیّت پیدا نمود تا الگوی تحول اجتماعی در تمام عصرها و عرصهها باشد.
️ ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۵ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#فاطمه_زهرا_استحکام_معرفتی
#رحامت_دیندانی_دینداری_دینبانی
#حیات_کوثری_حکیمانه_مومنانه
#راه_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیدهای از پایاننا
💠 گفتار دوم. "تدابیر راهبردی" در برابر "سیاستهای اعمالی"
🔹️در فرآیند حدود ۲۲۰ ماه و هشتاد هزار روز زندگی پر برکت حضرت فاطمه الزهرا (س)، دو تا سه ماه یا هفتاد و پنج تا نود روز سرنوشت ساز، پر از تلاطم عبرتآموز و مملو از درس آموختههای معنوی و فرهنگی است که مبدا تحولات شگرف در عرصههای اجتماعی و سیاسی و عصرهای تاریخی و تمدنی شده است.
در این دوره حساس است که شاهد شکاف ایدئولوژیکی و اجتماعی عمیق در جامعه اسلامی و جابجایی اساسی در اهداف سیاسی و تمدنی امت اسلامی هستیم.
🔸تغییراتی بنیادین که پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) ظهور کرد، چنان مهم بودند که اگر ادامه مییافت، میتوانست از طریق تثبیت الگوی بدیل، جایگزین دستاوردهای مادی و معنوی رسالت پیامبر شود و جامعه اسلامی را با پوششی نو، به عصر ماقبل اسلام بازگرداند. چنانکه که حضرت زهراء و امیر المومنین سلام الله علیهم، برخی شواهد بازگشت به جاهلیت را خطبههای خود یادآور شدهاند.
🔸کنشگری حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان مهمترین و معتبرترین وارث نبوت در برابر تغییرات نامطلوب و نامشروع مذکور، بسیار موثر بود، زیرا چگونگی ایفای نقش ایشان به عنوان حامل ولایت و مدافع امامت مبدا تحولات بزرگ و رخدادهای موثر و جریان های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و معنوی عمده و بعدی شد. بگونهای که نهضت عاشورا تنها یکی از بازتابهای این کنشگری انسانی، انقلابی و اسلامی است. با این منطق میتوان گفت روزهای پایانی حیات مبارک آن حضرت که به فاطمیه شهرت یافته یادآور چند تدبیر راهبردی حضرت صدیقه طاهره (س) برای مدیریت تحولات پس از رحلت رسول اعظم (ص) است که با هدف پاسخ به سیاستهای اعمالی صاحبان قدرت در آن مقطع سرنوشتساز از تاریخ اسلام عملیاتی شده است.
در ادامه راهبردهای حضرت فاطمه زهرا (س) در آن مقطع تاریخی، به شرح زیر تقدیم می شود:
💎️ راهبرد اول. "راهبرد مطالبه" در برابر "سیاست مصادره"
🔸مطالبه به معنای طلب کردن، خواستن، پرس و جو کردن، استفسار کردن و حق خواهی است که از طریق دادخواست در مراجع رسمی یا غیررسمی صورت میگیرد.
در پی اعمال سیاست مصادره حقوق فردی حضرت در تسخیر فدک و مصادره حقوق اجتماعی آن وجود مقدس در غصب خلافت، که مطابق نص وحی و نصب پیامبر اعظم (ص) حق اهل البیت محسوب میشد. حضرت زهرا (س) در موارد متعدد به صورت رسمی و علنی و در برابر چشم خواص و عوام، دستگاه خلافت را مورد خطاب قرار داده و بر استیفای حقوق فردی، اجتماعی و سیاسی خود پافشاری نموده است.
🔸منظور از مطالبهگری در این مقطع بازستاندن صرف فدک و رویارویی سخت با مصادره کنندگان حقوقش نبود، بلکه هدف ایجاد فضای نو و محرک، برای تبدیل کنشگران منفعل و بیتفاوت جامعه اسلامی به کنشگران فعال بوده که به منظور جلوگیری از غلبه فرهنگ متحجّر جاهلی اجرا شده است. چرا که عادتوارهای این فرهنگ جاهلی پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) دوباره در حال سربرآوردن از زیر آوار حمیت عربی و عصبیّت عشیرهای بود.
♻️ یافته راهبردی
🔹مصادره کنندگان خلافت نبوی در تلاش بودند با غصب فدک و برجسته سازی واکنش احتمالی حضرت زهراء (س) به آن، حضرت را مجبور به واکنش یا سکوت در برابر غصب فدک نمایند. از منظر غاصبان واکنش و یا سکوت حضرت برای غاصبان دو دستاور زیر را به ارمغان میآورد:
🔅اول. در صورت اسرار حضرت در بازپسگیری فدک از حاکمیت، از او با برچسب دنیاگرایی و قدرتطلبی اعتبارزدایی میشد.
🔅دوم. در صورت سکوت حضرت در برابر غصب فدک، سکوت ایشان به عنوان نشانه مشروعیت خلافت تبلیغ میشد.
🔹بر اساس "راهبرد مطالبه" به عنوان اولین تدبیر حضرت فاطمه الزهرا (س)؛ برای خنثی سازی اهداف دوگانه دستگاه خلافت، حضرت با اتخاذ "رویکرد مقاومت فعال" ضمن پایداری در برابر "سیاست مصادره فدک"، مطالبه فدک را مبدأ اعتبار زدایی از گفتمان و "سیاست مصادره خلافت" گرفته و در پی دستیابی به حقوق سیاسی و منزلت اجتماعی به یغما رفته خاندان رسالت و ولایت بودند.
بنابراین راهبرد مطالبه حضرت در پیچ تاریخی تحول نبوت و امامت به خلافت و وراثت، یک مطالبه فراگیر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است که برای جلوگیری از نهادینه شدن سیاست مصادره نبوت، ولایت و امامت به نفع خلافت، سلطنت و وراثت اجرا شد. مصادرهای که زمینه بازگشت جاهلیت عشیرهای و تسلط مجدد عصبیت عربی را تسهیل مینمود.
️ ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۶ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#فاطمه_زهرا_حامل_ولایت
#سیاست_مصادره_فدک_خلافت
#راهبرد_مطالبه_فردی_اجتماعی
#راه_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیدهای از پایاننا
💎️ راهبرد دوم. "راهبرد مجاهده" در برابر "سیاست مطامعه"
🔹️مجاهده ریشه در واژه جهد و جهاد دارد. جهد با تعابیری همچون اهتمام، تقلا، تلاش، سخت کوشی، سعی و کوشش تمام عیار معنی شده است. جهاد برعکس معنای مصطلح عامیانه آن که معادل مبارزه نظامی تعبیر میشود، جهاد یعنی تلاش همه جانبه و اهتمام موثر برای ایفای نقش کنشگر جهادی در عرصههای گوناگون حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.
🔸جهاد انواع گوناگونی چون جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر دارد. بنابراین دامنه جهاد فراتر از مقاتله و جنگ است و دفاع تنها یکی از مصادیق جهاد محسوب می شود. ارزنده ترین جهاد «جهاد با نفس» است که با نام "جهاد اکبر" شناخته میشود و تلاش در راه دفاع از دین، سرزمین و ارزش ها، جهاد کوچک "جهاد اصغر" نام دارد و تسلیم نشدن در برابر سلطه خواهی و سطه طلبان از مصادیق اصلی جهاد و از نوع "جهاد کبیر" است. بنابراین شمولیت دایره معنی جهاد زیاد میباشد و به همین سبب است که در فرهنگ اسلامی از عبادت، خدمت صادقانه، کسب روزی حلال و... به جهاد تعبیر میشود و بعضا همسنگ سایر اشکال جهاد شناخته میشود.
آنچه مسلم است "عمل مخلصانه اوج رفتار مجاهدانه" محسوب میشود. "عمل مخلصانه با هدف خدمت صادقانه"، برای توامندسازی معرفتی و افزایش ظرفیت بصیرت در آحاد جامعه اسلامی عملیاتی میشود.
🔸حضرت فاطمه زهرا (س) برای مقابله با "سیاست مطامعه" غاصبان قدرت و مسلمانان منفعل که علاوه بر به یغما بردن فدک، برای گرفتن تمام هستی ولایت و امامت - حتی جان امیرالمومنین و اهلالبیت - یورش آورده بودند، جهادی مطالبهگرانه، پرخروش و چند بعدی را آغاز کردند. چرا که در این مقطع برخی از خواص طمع کار در سایه شمشیر غضب آلود و یا تزویر حمیت عربیسم خود، بر شتر نادانی و حمیت قبیلهای عوام، لگام زده و منزلت جامعه اسلامی را در زیر خاکستری از تعصبات جاهلانه عشیرهای پنهان کردند. بنابراین حضرت برای بازگرداندن مسیر جامعه اسلامی به اهداف و آرمانهای پیامبر اعظم (س)، مجموعهای از تلاشهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در دستور کار خود قرار دادند از مصادیق "جهاد کبیر" محسوب میشود. در همین زمینه در طول حدود سه ماهه پایانی عمر با برکت، حضرت چندین حرکت مجاهدانه انجام داد که: محاجّه با تجمع کنندگان مقابل منزل امیرالمومنین (ع)، مقاومت و آسیب دیدن در هنگام تلاش برای رهاسازی امام از چنگال مهاجمان، حرکت نمادین در شمایل پیامبر اعظم (ص) به سوی مسجدالنبی، یادآوری نمادهای توحید و احکام اسلامی در خطبه فدکیه برای مسدود کردن مسیر انحراف تاریخی و بازگشت از مسیر جاهلیت، مراجعه حضوری مکرر به افراد و گروه ها و درخواست یاری برای بازستانی حقوق اجتماعی و سیاسی اهل بیت و گریههای دامنه دار سیاسی در شهر و در کنار مقبره شهدای احد از جمله مصادیق مجاهده حضرت است.
🔸 حضرت فاطمه زهرا (س) با اتخاذ "راهبرد مجاهده" که مبتنی بر حرکت انقلابی و مطالبهگری اجتماعی و سیاسی تا آستانه بذل جان است به مقابله با "سیاست مطامعه" مبتنی بر زیاده خواهی برخواست. چرا که بانیان این سیاست، سلطه بر همه منابع جامعه اسلامی و اهل البیت(ع)، اعم از حقوق فردی و اجتماعی تا مصادره حقوق سیاسی و اعتقادی را در دستور کار خود قرار دادند.
♻️ یافته راهبردی
در مجموع اتخاذ "راهبرد مجاهده" حضرت زهرا (س) برای توسعه "مدینه النبی به مدینه الوصی و مدینه الولی" از یک سو و مقابله با "سیاست مطامعه" و برای "مدیریت دستاندازی طالبان قدرت به مناسب دنیوی و معنوی" از سوی دیگر عملیاتی شد. علاوه براین سایر دستاوردهای راهبرد مجاهده فاطمی برای جامعه و تاریخ عبارت است از:
۱. کفایت رویکرد خردمندانه برای فعالیت اجتماعی و درایت میدانی برای مدیریت صحنه سیاسی؛
۲. ممانعت از تغییر و تبدل متحجرانه جامعه نبوی و بازگشت آن به جامعه جاهلی؛
۳. تزریق خودباورى و اعتماد به نفس و اعتقاد به نصرت الهى؛
۴. فعالسازی انرژی پنهان مجاهدان و ظرفیتهای اندیشه انقلابی در جوامع اسلامی؛
۵. ترسیم نقشه راه آینده برای مقابله با تهدیدات مختلف و عبور سرافرازانه از تمامی آزمونهای سخت.
️ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۷ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#فاطمه_زهرا_حامل_ولایت
#سیاست_مصادره_فدک_خلافت
#راهبرد_مطالبه_فردی_اجتماعی