هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
💢 تنویر و تکمله؛ دربارهٔ مصاحبهٔ اخیرا استاد حشمتپور
✔️ اخیرا مصاحبهای از استاد محمدحسین حشمتپور با یکی از خبرگزاریها منتشر شد که در فجازی هیاهوی زیادی ایجاد کرد (این مصاحبه در دو بخش تنظیم شده و فعلا بخش اول آن منتشر شده است). برخی از شاگردان و مریدان استاد، آن خبرگزاری را به شیطنت یا تقطیع متهم کردند و عدهای از فلسفهپژوهان، پارهای از سخنان استاد را فلسفهستیزی یا رویگردانی ایشان از فلسفه استنباط کردند. اینبنده - امین صیدی؛ از شاگردان استاد - ساعاتی قبل، به تفصیل با ایشان سخن گفته و در مورد ابهامات آن مصاحبه، پرسشهایی را با حضرتشان در میان گذاشتهام. عین آن پرسشوپاسخها را که ضبط و پیاده کردهام، در اینجا میآورم. در نهایت دقت و امانتداری سخنان استاد را نقل کرده و تنها شکل گفتاری را به نوشتاری تبدیل کردهام. از پرسشگر (امین صیدی) با عنوان «امین» و از استاد حشمتپور با عنوان «استاد» یاد کردهام:
امین: آیا میدانستید که در موقعیت مصاحبه قرار دارید یا نه؟
استاد: وقتی جلسه شروع شد، من اصلا در ذهنم این نبود که قرار است چاپ شود. فکر میکردم در یک جلسهٔ خصوصی دارم صحبت میکنم و چیزهایی گفتم که نباید میگفتم.
امین: متنی که منتشر شده را پیش از انتشار به شما دادهاند که بخوانید؟
استاد: نخیر؛ اما مطالب، همان مطالبی است که من گفتهام و آنها چیزی از نزد خود، اضافه نکردهاند؛ اما تصور من این بود که در جمعی خصوصی صحبت میکنم و مطالب بین خودمان است.
امین: یعنی میدانستید که ضبط میشود؟
استاد: بله؛ اسمش مصاحبه بود و طبعا باید چاپ میشد اما در ذهن من این نبود که چاپ خواهد شد.
امین: آن مطلبی که گویا در حالتی بین شوخی و جدی دربارهٔ ابنسینا طرح فرمودید را هم گفته بودید؟
استاد: بله؛ اما من کجا ابنسینا؟! من هیچوقت به ابنسینا توهین نمیکنم. ممکن است با برخی عباراتش مشکل داشته باشم؛ چون عباراتش سنگین است؛ اما هرگز به خودش توهین نمیکنم. در این مصاحبه هم در مجموع از فلسفه تعریف کردهام؛ حتی گفتهام برخی عبارتهای ابنسینا در حد معجزه است؛ خیلی عبارتهای عجیبوغریبی دارد؛ عبارتهایش فوقالعاده است.
امین: آیا مراد شما از این سخنان این بود که فلسفه، مهملات است و خواندنش مفید نیست؟
استاد: از همان اول، علاقهٔ من به تفسیر و حدیث بود و فلسفه را از باب مقدمه برای فهم آنها تدریس میکردم. نمیگویم از فلسفه متنفرم؛ بلکه میگویم به آن علاقهای ندارم.
امین: من خاطرم هست که شما بارها از فلسفه دفاع کرده بودید و در همین مصاحبه هم اشاره فرموده بودید به این که بسیاری از سخنان فیلسوفان درست و دقیق است
استاد: من همین الان هم مشغول تدریس فلسفه هستم و یک فن از منطق شفا - که قیاس است - را درحال حاضر تدریس میکنم. اگر نفرت داشتم که نمیگفتم. [در آن مصاحبه] نفرت که گفتم یعنی دلخوشی چندانی ندارم. وقت زیادی صرف میکنم ولی استفادهٔ چندانی نمیبرم؛ چون مطالب یادم میرود و الا شاید اگر این درسها بماند برای دیگران هم استفاده داشته باشد.
امین: در حال حاضر اگر کسی، در مقام مشورت، نزد شما بیاید و بگوید که فلسفه بخوانم یا نه؟ شما منعش میکنید و پیشنهاد میکنید که نخواند؟
استاد: نه، میگویم بخوان؛ ولی به عنوان مقدمه. من فلسفه را رد نمیکنم. خیلی از روایات ما را بر اساس فلسفه خواهی فهمید. هنوز هم این اعتقاد را دارم، از قبل هم این اعتقاد را داشتم. میخواستم خودم که مدتی به مقدمه پرداخته بودم، دیگر برسم به ذیالمقدمه؛ اما الان تصمیم گرفتم که انشاءالله به سمت ذیالمقدمه بیایم.
[در پایان] این را هم اضافه کنید که این حرفی که من زدم بخاطر عبارتهای ابنسینا زده بودم و الا اگر عبارتهایش راحت بود من این حرف را نمیزدم، حتی در مجالس خصوصی.
به کانال «بیتالحکمه» بپیوندید. 👇
https://t.me/joinchat/Tci4IQuau99W6BZT
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
معیار علم دینی با تأکید بر علوم انسانی اسلامی (از منظر علامه طباطبایی)
(مقاله علمی وزارت علوم)
نویسنده: استاد رمضان علی تبار فیروزجایی
دانشیار گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
دانلود
#معرفی_مقاله
#علم_دینی
محفل علمی رهپویان
🔊#فقه| اشاره ای به تاریخچه نظریه روح المعنی/ علت توجه علامه طباطبایی به مفردات راغب در تفسیر المیزان
... مبنای وضع الالفاظ لارواح المعانی را به راغب و مقاییس نسبت می دهند به خاطر همین مساله . چون اینها کارشان این بوده که موارد استعمال را می گرفتند و بعد روح کلی اش را استخراج می کردند و بعد برای آن شاهد می آوردند .
می دانید برای مبنای وضع الالفاظ لارواح المعانی از ملامحسن فیض شاهد داریم . ایشان صریح عبارت در صافی و اسفار دارند که بعد علامه طباطبایی و مرحوم خوئی در تفسیرشان.
اصلا دلیل اینکه علامه زیاد از راغب استفاده می کنند همین است. عمده مفسیرن شیعه خیلی از این مبنا استفاده می کنند در تفسیرشان...
#تفسیر_قرآن کریم
#نظریه_روح_المعنی
برگرفته از صوت استاد فرحانی حفظه الله
محفل علمی رهپویان
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضم
حکمت ما قابلیت امتداد دارد کما اینکه فقه را هم می توان امتداد داد (با وجود اشکالاتی که مطرح کرده اند)
اما نسخه ی مستحکم و اساسی کدام است؟
آیا میتوان گفت امتداد فقه (که در حال شکل گیری است) نسخه موقت (یعنی تا زمان امتداد حکمت) است؟ یعنی آیا می توان گفت بیان ۱۳ اسفند ۹۷ آقا ، در تایید سوال دوم است؟
(برای امتداد حکمت چه بسا نیاز به این داشته باشیم که تا ۱۰۰ سال دیگر، شاید بیشتر، کار علمی کنیم. کاری که غربی ها از چند قرن پیش شروع کردند)
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
جامعالحديث_1.3.apk
29.62M
برنامه { جامع الحدیث } برای اندروید
برای مطالعه و جستجوی حدیث
در منابع اهل سنت:
☆صحیح بخاری
☆صحیح مسلم
☆سنن ابی داوود
☆سنن ترمذی
☆سنن نسائی
☆سنن ابن ماجه
☆ مسند احمد
☆ موطا مالک
☆سنن دارمی
#معرفی_نرم_افزار
از پویش "تسریع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات" حمایت کنید
جهت حمایت از پویش به لینک زیر در فارس من مراجعه نمایید
https://www.farsnews.ir/my/c/224383
متن پویش:
به دلیل اهمیتِ مسئله شبکه ملی اطلاعات و همچنین حفاظت از مردم بی پناه ایران در پلتفرمها و سایت های خارجی که انواع و اقسام کلاهبرداریها و رذالتها و فحشاها و دروغ ها و تحریف ها در آن وجود دارد؛
همچنین مدیریت و نظارت آن شبکه ها و سایت ها در دست دشمنان این مرز و بوم قرار دارد و همانطور که همه میدانیم راهکار فیلتر کردن در وضعیت فعلی که انواع فیلترشکن ها به سهولت در دسترس مردم قرار دارند هم جواب نمیدهد؛
به عنوان یک شهروند تقاضا دارم که مطالبه رهبری یعنی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات همانطور که رهبر انقلاب این قضیه را تبیین کردند(به سخنرانی رهبری در تاریخ ۹۹/۶/۲ مراجعه کنید؛ بخشی که ایشون راجع به فضای مجازی صحبت میکنند و به کتاب منشور فضای مجازی نوشته آقای محمد محمدی فرید مراجعه کنید) ؛ ایجاد این شبکه به سرعت صورت بگیرد و روند کار تسریع گردد
برای گزارش مطالبه توسط خبرگزاری فارس، حداقل ۱۰۰ امضا لازم است پس تا جایی که میتوانید حمایت کنید و این پویش را به اطلاع عموم لایه های مختلف جامعه برسانید مخصوصا قشر متعهد و مذهبی و انقلابی
بررسی دیدگاه برخی از معاصران (مصباح یزدی، عابدی شاهرودی و لاریجانی) دربارۀ نفسالامر قضایای عملی
مقاله پژوهشی -محمدعلی نوری
چکیده
حقیقی و نفسالامریبودن احکام عملی و انکشاف این احکام از واقع، با مشکلاتی روبهرو بوده که یکی از مهمترینشان، انشاییبودن مفاد آنها و متصفنشدن به صدقوکذب است. برپایۀ این اشکال، جملههای ناظر به کنش اختیاری انسان بدون اینکه درستی و نادرستی دربارۀ آنها معنا داشته باشد، در زمرۀ اوامر و نواهی هستند که بیانکنندۀ عواطف و احساسات گویندهاند و شنونده را به عمل معیّنی برمیانگیزانند. نوشتار حاضر در سازگاری با اندیشۀ افلاطون، ارسطو، فارابی و ابنسینا بر آن است که جملات مطرح در حکمت عملی، شناختی هستند؛ زیرا از سعادت انسان و خیر و شر در مسیر سعادت انسان حکایت میکنند. این سخن را برخی از اندیشمندان معاصر مسلمان مانند محمدتقی مصباح یزدی، علی عابدی شاهرودی و صادق لاریجانی (در بستر مواجهه با دیدگاه غربیها) نیز مطرح کردهاند؛ با این تفاوت که بهباور آنان احکام عملی از مفاد انگیزشی هم برخوردار است. چنین دیدگاهی باوجود تلاش برای نشاندادن واقعنمایی قضایای عملی دچار این اشکال است که فضای حکمت عملی را بهگونۀ باید و نباید تصویر کرده است. مصباح یزدی حکایتگری قضایای عملی از کمال انسان را با استناد به ضرورت بالقیاس میان کنش اختیاری و غایت آن بیان کرده که این اندیشه نیز با خلل همراه است.
دانلود
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#حکمت_عملی
#معرفی_مقاله
هدایت شده از المرسلات
.
♦️درسی که سالها منتظرش بودم...
🔰سید مجتبی امین جواهری
▫️امسال به لطف خدا درس خارج فقه و اصول #استاد_علی_فرحانی در فیضیه آغاز شد. من سالها منتظر آغاز این درس بودم. اشتیاق بنده از سال 91 و همزمان با گوش کردن صوت های درس الموجز استاد آغاز شد و هر چه ادامه می دادم از فقه و اصول تا حتی فلسفه این اشتیاق روز به روز بیشتر می شد.
▫️کمی برگردیم عقب تر...
اگرچه استاد در تدریس کتابهایی مثل الموجز، اصول فقه مرحوم مظفر، رسائل شیخ و کفایه آخوند ردپای اندیشه اصولی حضرت امام (ره) را متذکر می شدند ولی اتفاقی که در سال 94-95 با تدریس کتاب مناهج الوصول برای ما افتاد یک شور و شوق علمی بی نظیر بود. در ادامه نیز با تدریس تعادل و تراجیح، قاعده لاضرر و ... این مسیر ادامه یافت.
▫️آشنایی نظام مند با اندیشه اصولی امام خمینی (ره) علاوه بر این که عطش ما را کم نکرد، بنده -و به گمانم دیگر شرکت کنندگان درس مناهج- را بیش از پیش مشتاق تدریس فقه استاد و استفاده از اندیشه اصولی امام در استنباط فقهی کرد.
▫️درس خارج فقه استاد علی فرحانی با موضوع طهارت وعده ای بود که امروز در حال تحقق است. من شاید بیش از هزار ساعت صوت علمی از ایشان گوش کردم و ساعت های زیادی توفیق حضور در درس ایشان را داشتم. امروز اما وقتی از درس خارج فقه ایشان بهره می برم، در ذهنم همه آن نکاتی که در علم اصول بارها و بارها به ما گوشزد می کردند، تداعی می شود.
▫️استاد می فرمودند مسأله وضع در علم اصول به بیراهه رفته، مسأله حقیقت شرعیه در فقه غیر از حقیقت شرعیه نزد اصولیون است، بحث مهم مطلق و مقید نزد امام به معنای دیگری است غیر از آنچه بزرگان گفتند، تراکم ظنون شیخ و ... .
وقتی امروز می فهمم استاد چگونه با مبنای مطلق و مقید امام خمینی (ره)، اطلاق مطهریت ماء را اثبات می کنند، خدا را بابت همه جلسات درسی که شرکت کردم، همه صوت هایی که گوش کردم و همه تقریراتی که از دروس سطح ایشان نوشتم، شکر می کنم.
▫️وقتی امروز استاد با نظریه امام در اطراد گره استعمالات شرعی را باز می کنند، وقتی با تکیه بر مسأله حقیقت شرعیه در فقه مقدمات استظهار رو فراهم می کنند، وقتی با مبنای امام سند روایات را تصحیح می کنند، من کم کم می آموزم چگونه این سبک از استنباط را تثبیت، ترویج و بکار گیرم.
🔅در این سبک اولاً میراث روایی ما در سند و دلالت حفظ می شود ثانیاً انسداد غالب شده بر فقه امروز را می شکند و ثالثاً از همه مهمتر خارج از سبک و اسلوب فقه جواهری نیست.
▫️امیدوارم بتوانیم با امتداد این سبک از فقاهت، شکر عملی این نعمت بزرگ و بهره مندی از استاد عزیز حفظه الله را بجا آوریم.
❇️لینک جلسات خارج فقه استاد 👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejFiqh/SaleAval
❇️لینک جلسات خارج اصول استاد👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejOsul/SaleAval
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرانسه اینگونه ثروتمند شده، ببینید!
╭─┅═ঈ💠ঈ═┅─╮
@hmoghaddas
╰─┅═ঈ💠ঈ═┅─╯
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی بنیاد شیخ انصاری ره
🔸بنیاد شیخ انصاری (ره) با هدف تبیین و ترویج اندیشه های فقاهتی امام خمینی (ره) برگزار می کند:
💠سلسله نشست های «خطابات قانونیه»
🔺با حضور حضرات آیات و اساتید برجسته حوزوی
🔺سرفصل ها:
🔹 نسبت خطابات قانونیه با :
1⃣مکانیزم تشریع شارع
2⃣خطاب و لسان ادله
3⃣ثابتات و متغیرات
4⃣فقه مصالح و مقاصد
5⃣تزاحمات اجرا
🔹سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی (ره)
✅زمان برگزاری:
🔹از 14 آذر تا 30 دی
📡 کانال بنیاد شیخ انصاری
https://eitaa.com/bsheikhansari