eitaa logo
محفل علمی رهپویان
244 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اثر وضعی حبس حیوان 💥حکایتی به نقل از مرحوم آیة الله حاج آقا رحیم ارباب ✔️ آیة الله جوادی آملی 👉 @raveshsonnati
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
☘ برای دسترسی به مطالب مربوط به مکتب فقهی قم و سامرا به لینک های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻 🔻 مکتب فقهی قم بخش 1 https://eitaa.com/ghaeeni/626 🔻 مکتب فقهی قم بخش 2 https://eitaa.com/ghaeeni/648 🔻 مکتب فقهی قم بخش 3 https://eitaa.com/ghaeeni/674 🔻 مکتب فقهی قم بخش 4 https://eitaa.com/ghaeeni/706 🔻 مکتب سامرا 1 https://eitaa.com/ghaeeni/729 🔻 مکتب سامرا 2 https://eitaa.com/ghaeeni/734 🔰️ جمع بندی بحث مکتب شناسی فقهی https://eitaa.com/ghaeeni/812 🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @ghaeeni
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
👈🏻 استاد مبلغی، در همایش علمی «هم اندیشی فقه نظام ساز» که در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) و از طریق فضای مجازی برگزار شد، به تبیین موضوع «رابطه شناسی نظریه فقهی و نظام فقهی» پرداخت و اظهار داشت: در ابتدا باید تعریف «نظریه فقهی» را بیان کنیم. نظریه فقهی؛ تلاشی علمی مفاهیمی به هم پیوسته است که ملحوظات شارع را درباره یک موضوع از حقائق، اعتبارات ماقبل احکام و اعتبارات حکمی توصیف و تفسیر می کند و از این رهگذر نظامی را که در شریعت با محوریت آن موضوع و بر اساس آن ملحوظات شکل گرفته است، کشف می کند. اولین عنصری که در نظریه شکل می گیرد و باید باشد تا نظریه تحقق پیدا کند، این است که نظریه پرداز تجمیع و تنسیق بین چند مفهوم می کند، و بین آن ها یک هماهنگی فکری و اندیشه ای برقرار می کند. 🔸 عنصر دوم شناسایی و توصیف ملحوظات شارع است. ملحوظات شارع را می باید شناسایی کرد و چنانچه صرفاً به سراغ احکام رفتیم و حکم ها را که در فقه و روایات و آیات است شناسایی کردیم با این شیوه نظریه شکل نمی گیرد بلکه این یک رکن از کار است بلکه یکی از ملحوظات شارع حکم است. بنا براین ملحوظات شارع افزون بر این حقائق و اعتبارات ما قبل از حکم است. یعنی یکسری حقائقی است که شارع آن ها را در نظر می گیرد. مثلا خود انسان یا نیازهای انسان را در نظر می گیرد. ⬅️ بنا بر این یک نظریه پرداز می باید بررسی کند که شارع چه واقعیت هایی را لحاظ کرده است. نظام تکوینی که مربوط به خود خداوند است، آن نظام تکوین چگونه در ورای این تشریع لحاظ شده است. 🔹در ادبیات اصولی ما حکمت ها را علل التشریع می نامند یعنی عللی هستند که شارع را واداشته اند تا شریعت ایجاد کند. بنا بر این در نظریه پردازی باید به اعتبارات، احکام و حقائق توجه کرد. ▫️مفاهیمی که شکل دهنده به نظریه می باشند دو دسته اند. بخشی توصیف کننده ملحوظات هستند و بخشی از آنها کشف کننده نظام شکل یافته بر پایه آن ملحوظات می باشند. 🆔 @feghahat
4_6028424227038694052.mp3
35.17M
🎙 🟩 پادکست‌هایی داستانی از زبان آنانی که در سوریه مقابل هم جنگیدند. 🔻قسمت سوم: ما برادر نیستیم ! « مردم، یکپارچه سقوط اسد رو می‌خواستند و کنترل بسیاری از مناطق هم عملا از دست دولت درآمده بود. البته هنوز خبری از جنگ نشده بود. دیگر داشتم خنکای حکومت اسلامی رو حس می‌کردم. هرچقدر این دولت سکولار تاخت و تاز کرده بود، بس بود. آن روزها با ابوجعفر، در مورد بعد از سقوط رژیم سوریه فکر می‌کردیم و گمان می‌کردیم که اگر سوریه هم مثل مصر، به دست اخوان المسلمین بیافتد، یک محور قوی می‌توانیم تشکیل بدهیم؛ از مصر و غزه و سوریه و ترکیه. سوریه محل اتصال این محور بود. این جوری می‌توانستیم کمر ببندیم برای شکستن کمر یهود که در محاصره‌ی این محور اخوانی قرار می‌گرفت.» t.me/OmatVahedeh
هدایت شده از المرسلات
📣دوره آموزش شیعه شناسی تبیین گفتمان تشیع در عصر جمهوری اسلامی 🎙اساتید حضرات آیات و حجج اسلام: تحریری، کمیجانی، سبحانی، فرمانیان، ، سیفائی، جهانگیری و نجفی 🔰مزایا: 1⃣اعطای گواهی پایان دوره از مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی ع 2⃣امتیاز ویژه جهت شرکت در دوره بلند مدت و تخصصی 3⃣حائز رتبه پژوهشی از طرف مرکز مدیریت تهران 4⃣اولویت تدریس در دروس تخصصی کلام از طرف مرکز مدیریت تهران 🔹بصورت حضوری و مجازی ⏰2 الی 6 مرداد ماه1400 ، از ساعت 14:30 تا 18:30 📌به میزبانی مدرسه فخریه مروی ❌آخرین مهلت ثبت نام: چهارشنبه۳۰ تیر 📝ثبت نام: ih-sc.ir @almorsalaat
هدایت شده از فلسفه اسلامی
11 آيت الله فياضي.mp3
31.07M
صوت سخنرانی آیت‌الله غلامرضا فیاضی با موضوع : (بررسی دیدگاه فیلسوفان مسلمان دربارۀ «عالم ذرّ») در همایش ملی «عالم ذر» در تاریخ 10 خرداد 1400 دانلود فیلم سخنرانی 👇 https://www.aparat.com/v/IHBhq?playlist=1028386 @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
4_5976312212015286454.mp3
39.37M
🔸 فلسفه فقه _ جلسه ۱۰ چنانچه بزرگواری این جلسات را خلاصه نویسی کردند، استفاده میکنیم. https://eitaa.com/manhajah/236
از بزرگوارانی که با ارسال مطالب مفیدشان به بنده، سفره ی این کانال را رنگین می کنند تشکر میکنیم. @amin_1409 ضمنا در ضمن مطالب اخیر ،کانال هایی نیز معرفی شدند. در این شب و روز با برکت، همه را از دعای خود بهره مند سازید.
‏مراسم پرفیض عرفه سخنران:آیت الله فرحانی مداح:صالحی پور سه شنبه ساعت۱۷.۳۰ کوهسنگی ۱۷و۱۹ فضای باز موسسه جوانان آستان قدس بارعایت پروتکل ها
هدایت شده از روزنه
متن كامل نامه امام خمینی به مسئولان وقت پیرامون پذیرش قطعنامه ۵۹۸ [صفحه ۱ از ۲] || @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره تاریخی▫️ این نامه تاریخی بعنوان نخستین سند رسمی مبتنی بر پذیرش قطعنامه توسط امام است که قبل از اعلان تصميم جمهوری اسلامی به سازمان ملل، خطاب به مسئولان نظام نوشته شده است. امام در این متن علل پذیرش قطعنامه را اجمالا شرح داده‌اند و تصریح کرده‌اند که از علل اصلی این تصمیم بوده است. این متن از هنگام نگارش تا انتشار در مهرماه ۱۳۸۵، تلقی می‌شد و جز افرادی معدود از محتوای کامل آن کسی اطلاع نداشت. بعد از بالا گرفتن برخی بحث‌ها در مورد پايان جنگ، هاشمی رفسنجانی که از ۱۲ خرداد۱۳۶۷ بعنوان رئیس ستاد فرماندهی جنگ و قائم مقام فرماندهي کل قوا منصوب شده بود، و محرمانه‌گی نامه نیز توسط او پیگیری شده بود، برای نخستین‌بار مجبور شد متن نامه را منتشر کند. فرایند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که امام خمینی از آن به تشبیح کرده‌اند، از تصویب این قطعنامه در سازمان ملل در سال ۶۶ شروع شد. دامن زدن به برخی اختلافات داخلی در عرصه سیاسی که به میدان جنگ نیز سرایت کرد، به نامه تاریخی آیت‌الله خامنه‌ای(بعنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و فرمانده جنگ) به امام انجامید که به منظور پايان دادن به اختلاف‌ها و ضرورت انسجام داخلی در مسئله جنگ، با تاکید بر تمرکز در تصميم‌گیری و اقدام در مسئله جنگ، هاشمی را بعنوان فرمانده جنگ به امام دادند و از ۱۲خرداد۶۷ تا ۲۵تیر۶۷، هاشمی فرماندهي جنگ را برعهده گرفت و در این مدت کوتاه، بجای تمرکز قوا در پیشبرد امر جنگ، تمام قوا را برای قانع کردن امام براي موافقت با قطعنامه بکار بست! امام خمینی در متن تاریخی ، بررسی علل تصميم خود را به موکول کردند. 🔘 متن کامل نامه امام به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحيم با ياري خداوند متعال و سلام و صلوات به انبياء بزرگوار الهي وائمه معصومين صلوات الله عليهم اجمعين. حال كه مسئولين نظامي ما اعم از ارتش و سپاه كه خبرگان جنگ مي باشند، صريحا اعتراف مي كنند كه ارتش اسلامي به اين زودي ها هيچ پيروزي به دست نخواهند آورد و نظر به اين كه مسئولين دلسوز نظامي و سياسي نظام جمهوري اسلامي از اين پس جنگ را به هيچ وجه به صلاح كشور نمي دانند و با قاطعيت مي گويند كه يك دهم سلاح هايي را كه استكبار شرق و غرب در اختيار صدام گذارده اند، به هيچ وجه و با هيچ قيمتي نمي شود در جهان تهيه كرد و با توجه به نامه تكان دهنده فرمانده سپاه پاسداران كه يكي از ده ها گزارش نظامي سياسي است كه بعد از شكست هاي اخير به اينجانب رسيده و به اعتراف جانشين فرمانده كل نيروهاي مسلح، فرمانده سپاه يكي از معدود فرماندهاني است كه در صورت تهيه مايحتاج جنگ معتقد به ادامه جنگ مي باشد و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاح هاي شيميايي و نبود وسايل خنثي كننده آن، اينجانب با آتش بس موافقت مي نمايم و براي روشن شدن در مورد اتخاذ اين تصميم تلخ، به نكاتي از نامه فرمانده سپاه كه در تاريخ2/4/67 نگاشته است، اشاره مي شود. فرمانده مزبور نوشته است تا ۵ سال ديگر ما هيچ پيروزي نداريم؛ ممكن است در صورت داشتن وسايلي كه در طول پنج سال به دست مي آوريم قدرت عمليات انهدامي و يا مقابله به مثل را داشته باشيم و بعد از پايان سال71 اگر ما داراي 350تيپ پياده و 2500تانك و 3000 توپ و 300هواپيماي جنگي و 300هليكوپتر و قدرت ساختن مقدار قابل توجهي از سلاح هاي [مختلف] كه از ضرورت هاي جنگ در آن موقع است داشته باشيم، مي توان گفت به اميد خدا بتوانيم عمليات آفندي داشته باشيم. وي مي گويد قابل ذكر است كه بايد توسعه نيروي سپاه به هفت برابر و ارتش به دو برابر و نيم افزايش پيدا كند. او آورده است البته آمريكا راهم بايد از خليج فارس بيرون كنيم والا موفق نخواهيم بود. اين فرمانده مهم ترين قسمت موفقيت طرح خود را تهيه به موقع بودجه و امكانات دانسته و آورده است كه بعيد به نظر مي رسد دولت و ستاد فرماندهي كل قوا بتوانند به تعهد خود عمل كنند؛ البته با ذكر اين مطالب مي گويد بايد باز هم جنگيد كه اين ديگر شعاري بيش نيست. آقاي نخست وزير از قول وزراي اقتصاد و بودجه وضع مالي نظام را زير صفر اعلام كرده اند، مسئولين جنگ مي گويند تنها سلاح هايي را كه در شكست هاي اخير از دست داده ايم، به اندازه تمام بودجه است كه براي سپاه و ارتش در سال جاري در نظر گرفته شده بود. مسئولين سياسي مي گويند از آنجا كه مردم فهميده اند پيروزي سريعي به دست نمي آيد، شوق رفتن به جبهه در آنها كم شده است. شما عزيزان از هر كس بهتر مي دانيد كه اين تصميم براي من چون زهر كشنده است ولي راضي به رضاي خداوند متعال هستم و براي صيانت از دين او و حفاظت از جمهوري اسلامي اگر آبرويي داشته باشيم خرج مي كنيم. @rozaneebefarda