eitaa logo
رهپویان
222 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
701 ویدیو
201 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دوتا کافی نیست
بهترین سازش.... هر چه سازش با آمریکا و با صهیونیست‌ها و با آدمهاى بد، بد است، سازش با همسر خوب است؛ البتّه سازش با دوستان دیگر هم خوب است امّا از همه‌ى سازش‌ها بهتر همین سازش با همسر است که انسان با همسرش بسازد؛ حالا «بسازد»، یعنى چه؟ یک وقت هست که با همدیگر قرار می‌گذارند، تبانى می‌کنند تا یک کار بزرگى، یک کار مهمّى، یک کار خیرى انجام بدهند که چه بهتر؛ اینکه خیلى خوب است؛ این هم، سازشِ خوبى است امّا یک وقت هم هست که به همدیگر که نگاه می‌کنند، یک ناهنجارى‌اى، اشکالى در طرف مقابل مى‌بینند، [در اینجا] سازگارى این است که با او بسازند؛ عیوب کوچک را بزرگ نکنند و بسازند؛ این میشود سازگارى (۱۳۸۲/۰۱/۱۱). کانال«دوتا کافی نیست» @dotakafinist1
47.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جذب و همکاری در استان خراسان جنوبی💠 مدارس قرآن و زندگی با رویکرد حوزوی و مهارت محور جهت تکمیل کادر آموزشی _تربیتی مدرسه از پیش دبستانی تا متوسطه در سال آینده از میان طلاب خواهر و برادر بومی تعداد محدودی نیرو می پذیرد. ✅مربی آموزشی تربیتی ✅وظایف: برگزاری کلاس برگزاری اردو نظارت بر رشد دانش آموز ارتباط با والدین ✅با ویژگی های: ۱.بومی شهرستان بیرجند یا خوسف خراسان جنوبی ۲.اتمام حداقل سطح یک ۳.توانا در برنامه ریزی تربیتی ۴.مهربان و با حوصله و صبور ۵.آشنا به اصول تربیتی و علاقه‌مند ۶.خلاق و کوشا 👌مزایا: ۱.ثبت سابقه تدریس و فعالیت در سامانه مرکز مدیریت خراسان ۲.حمایت مالی در حد اساتید حوزه ۳.برقراری شهریه مراجع معظم تقلید و حمایات مرکز خدمات حوزه ۴. بهره مندی از امکانات رفاهی خدماتی ودرمانی فرهنگیان کشور برای درخواست همکاری سوابق علمی و اجرایی خویش را به آدرس زیر ارسال نمایید. @vesal14 لینک آشنایی با مدارس: @ghoranozendegi
رهپویان
💠 #فراخوان جذب و همکاری در استان خراسان جنوبی💠 مدارس قرآن و زندگی با رویکرد حوزوی و مهارت محور جهت
داخل لینک آشنایی با مدارس برین، یک مستند 8 دقیقه ای درباره مدرسه شون هست که جالبه ؛ سه محور اصلی شون: آموزش قرآنی، آموزش رسمی آموزش پرورش، کار در رشته های مختلف و درآمد زایی.
چرا کودکان به حرف والدین بی اعتنایی می کنند و به اصطلاح "کر" می شوند؟ 🔻عوامل سبب ساز: ۱. والدینی که زیاد حرف می زنند! والدینی که مرتب به فرزندانشان امر ونهی می کنند، و بکن! نکن! های مکرر دارند. 👈 برای کاهش این وضعیت تمرین کنید و حرف های خود را در طول روز بشمارید. چند حرف غیرضروری میان شما با فرزندتان رد و بدل می شود؟! ۲. والدینی که حرف می زنند، ولی اگر کودک بی اعتنایی کرد پیامد طبیعی یا منطقی خاصی برای آن وجود ندارد.‌ (منظور تنبیه نیست.) ۳. کودک ‌می داند که والدینش تکرار خواهند کرد، پس لازم نیست او به حرف آنها گوش کند. به یاد داشته باشید: اگر حرف اول مفید نبود، حرف دوم مضر است! @nooredideh
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
زوائد11.mp3
1.49M
🔻اتلاف عمر و بازماندن از امور مهم، از آثار پرداختن به مسائل زائد است. 👈🏻طلبه باید خیلی از علوم دیگر را نیز یاد بگیرد مانند تفسیر، مدیریت مسجد، مردم داری، سخنوری، نوشتن و معارف متناسب با نیازهای جامعه هدف خودش؛ درحالی که با پرداختن به زوائد اینها حاصل نمی شوند! 🔰حضرت امام (ره) در دوره آخر تدریس خود مباحث بی فایده کفایه را تدریس ننمودند و صحبت های جالبی پیرامون آن و شبهه فایده علمی داشتن مباحث زائد فرموده اند... 🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
❗️تحول در حوزه نمرۀ خوبی دارد؛ البته برخی مقاومت‌ می‌کنند. 🔻فقه برای تحول نیازمند تحول در اصولش است. این جمله‌ که اصول فقه متورم شده، جمله معروفی است، ولی وقتی تحولات را بنگریم، می‌بینیم که ده‌ها مسئله در اصول فقه وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود و هزاران مسئله در فقه هم هست که نیاز به جواب دارد. ⬅️ اگر بخواهیم قضاوت منصفانه‌ای داشته باشیم، حوزه تحول را پذیرفته و شاهد آن هم وجود صدها و هزاران کتاب و مقاله و برگزاری همایش‌ و سمینار علمی و ... است، اما مطلوب نیست. ▫️در مجموع می‌‌توان نمرۀ خوبی به روند تحول در حوزه داد. البته برخی مقاومت‌ می‌کنند و خودشان آورده‌ای ندارند. اگر کسی هم آورده‌ای داشته باشد، جلوی آن را می‌گیرند و تخطئه می‌کنند، ولی فکر می‌کنم مشکلات در آینده کاهش خواهد یافت. سیستم آموزشی حوزه خوب است، ولی انتقاداتی مانند کمیت‌گرایی، مدرک‌گرایی و آمارگرایی به آن وارد است، یا اینکه همه کسانی که وارد سیستم آموزشی حوزه می‌شوند، باید یک مسیر را طی کنند، یا واحد‌های آموزشی زیاد است یا برخی کتب درسی نیازمند تغییر است. 🌐 ایکنا 🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔰مباحث «قطع، تعادل و تراجیح» از رسائل حذف و «حلقه ثالثه» بدیل «کفایه» قرار گرفت/ بخش‌های غیرمهم از مکاسب حذف و «الشخص الاعتباری» منبع جدید فقهی معرفی شد ✔️استاد شب زنده‌دار از «تغییر و تحولی مهم در کتب درسی فقه و اصول حوزه» خبر داد: 🔹پیشرفت علم اصول به ید اساتین علم اصول، پخته و منسجم‌تر شده است، از این جهت وقت آن رسیده کتاب‌هایی که برای آموزش بهتر هستند انتخاب شوند و فرصت‌ طلاب و فضلا بی‌جا هزینه نشود. ⬅️ مبحث قطع رسائل همان فکرهای اولیه شیخ اعظم است که برای تدریس از انسجام و دسته‌بندی برخوردار نیست، لذا با مصوب شورای عالی حوزه، بحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» رسائل حذف می‌شود و دیگر الزامی برای خواندن آن‌ها نیست. 📌برای اولین بار رسماً حلقه ثالثه شهید صدر به‌عنوان بدیل کفایه الاصول پذیرفته شده و فضلایی که مایل‌اند می‌توانند به‌جای کفایه، حلقه ثالثه را بخوانند و امتحان بدهند. 🔸مباحثی که شهید صدر در حلقه ثالثه عنوان می‌کند با آنچه پیشرفت علم اصول اقتضا می‌کند، هماهنگ‌تر است و شخص را زودتر وارد فضای علم اصول می‌کند و به فرد برای فهم مطالب و تطبیق این علم توانایی بیشتری می‌دهد. 💠از مکاسب شیخ اعظم مواردی غیرمهم حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است. می‌دانیم همه مباحثی که در مکاسب طرح شده، از وزن علمی برخوردار نیست. 🔸کتاب «الشخص الاعتباری» را همان لجنه علمی «الفائق» نگاشته که یکی از موضوعات بسیار مبتلابه جامعه بشری است. 🆔 @tahavol_howze
خلاصه ی بخشی از بیانات رهبری درباره نهج البلاغه (ترجمه و شرح آن) 💢اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه: سال 1360 آقای اول بار نهج‌البلاغه را بازاری کرد، داد دست مردم ، این کار، کار مهمی بود، مردم نمیدانستند که نهج‌البلاغه‌ای هم هست. 💢 کنگره چهارم: سال 1363 بابت کارهایی که شده تشکر می‌کنم لکن میخواهم عرض بکنم جای یک ترجمه‌‌‌‌ی کامل و همه‌‌‌‌جانبه برای نهج‌‌‌‌البلاغه مثل جای یک ترجمه‌‌‌‌ی کامل و همه‌‌‌‌جانبه برای قرآن در جامعه‌‌‌‌ی ما همچنان خالی است و... ‌💢 در هم‌اندیشی علمای اهل تسنن و تشیع : سال 1385 سالها قبل - در پیش از انقلاب - من نهج‌البلاغه را در بین جوانها و طلاب علوم دینی و دانشگاهیها تدریس میکردم؛ به شروح نهج‌البلاغه مراجعه میکردم. آن وقت به نظرم اینطور میرسید که در بین همه‌ی شرحهایی که بر نهج‌البلاغه نوشته شده است، «شرح » از جهت تبیین مراد امیرالمؤمنین و کلمات آن بزرگوار بهترین است. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23348 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3375 امیر المومنین چند روز مانده به عید غدیر است،خدایا توفیق بده @rahpoian
هدایت شده از المرسلات
✅ آیا نوشتن، هنگام گوش دادن درس مفید است؟ 🔰آیت الله شهید مطهری ◽️آقاياني که درس را مي‌‌‌‌‌نويسند توجه دارند که نوشتن اين عيب را دارد که مجال تفکر را از انسان مي‌‌‌‌‌گيرد، يعني در حالي که انسان مشغول نوشتن است مثل يک ضبط صوت مي‌‌‌‌‌شود و نمي‌‌‌‌‌تواند مطلب را جذب کند. ◽️در حالي که دارد بحث مي‌‌‌‌‌شود اگر گوش کنيد و فکر کنيد مفيدتر است، همان رسمي که طلبه‌‌‌‌‌هاي قديم داشتند و خيلي رسم خوبي بود. ◽️نوشتن در هنگام درس در قم هيچ معمول نبود. ابتدا در مشهد معمول شد و بعد، از مشهد به قم سرايت کرد. اين، فکر انسان را ضعيف مي‌‌‌‌‌کند و نمي‌‌‌‌‌گذارد که فکر قوي شود. ◽️طلاب قديم کوشش مي‌‌‌‌‌کردند که در پاي درس، آن را جذب کنند و فکر کنند و به ذهن بسپارند؛ بعد که مي‌‌‌‌‌رفتند، شب درس را مي‌‌‌‌‌نوشتند. گو اينکه ممکن بود مقداري از مطالب از آنها فوت شود ولي همان مقدار که مي‌‌‌‌‌ماند خيلي بهتر بود، حتي اگر دو ثلث مطلب يا نصف مطلب مي‌‌‌‌‌ماند. اين ارزشش بيشتر بود از اينکه همه را پاي درس بنويسند. خصوصاً حالا که ضبط صوت هست اگر کسي بخواهد مي‌‌‌‌‌تواند بعد از درس از آن استخراج کند. ◽️حال نه اينکه اگر کسي بنويسد من ناراحت مي‌‌‌‌‌شوم، از نظر من فرقي ندارد؛ براي راهنمايي عرض کردم. ◽️اينها مسائلي است که انسان تا درباره آنها فکر نکند و فکرش ورزيده نشود آنها را درک نمي‌‌‌‌‌کند. 📚مجموعه آثار ج11 ص 192 @almorsalaat
هدایت شده از خیابان انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 صنعت لوازم خانگی جا پای صنعت خودرو گذاشت و همان مسیر اشتباه را رفت/ تولیدکنندگان لوازم خانگی از حمایت مسئولان سوءاستفاده می‌کنند. 👤 کارشناس صنعت لوازم خانگی ✅ اگر در حوزه‌ای انحصار ایجاد شود قطعا به عاقبت صنعت خودرو دچار خواهیم شد/ با ادامه انحصار در تولید لوازم خانگی افت شدید کیفیت رخ خواهد داد. 💢 تولیدکنندگان لوازم خانگی فضا را اشتباه گرفتند و خیال کردند هرطور که بخواهند می‌توانند با مردم رفتار کنند. ➖➖➖➖➖➖➖ 📡 بهترین تحلیل‌های روز را در خیابان انقلاب بخوانید.👇 @kh_enghelab
هدایت شده از خیابان انقلاب
🔴 با آمریکایی‌ها در سه موضوع به توافق نرسیدیم، تضمین‌ها، پادمان و لیست قرمز 👤 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیاتی از مذاکرات هسته‌ای اخیر در دوحه و مذاکرات وین در اسفند سال گذشته مطرح کرده که صراحت بیشتری دارد و می‌شود فهمید در این مذاکرات چه گذشته، از جمله اینکه: 🔹 در مذاکرات وین توافق شده بود تعدادی از نهادها و افراد حقیقی و حقوقی از لیست قرمز تحریم خارج شوند ، اما آمریکایی‌ها تغییر موضع دادند و گفتند ممکن است آنها را دوباره به فهرست تحریمی‌ها بازگردانیم . 🔸 در بحث تضمین‌ها نیز آمریکایی‌ها، پذیرفته بودند یک بازه زمانی برای تضمین انتفاع اقتصادی در توافق قید شود اما در جلسات آخر مذاکرات وین ( اسفند ماه) در این مورد هم تغییر موضع دادند. ✅ در دوحه با آمریکایی ها در سه موضوع به تفاهم و توافق نرسیدیم یکی بحث تضمین‌ها بود، در این بخش، آمریکایی‌ها، می‌بایست ، تضمین می‌دادند حداقل تا پایان دوره بایدن انتفاع اقتصادی جمهوری اسلامی برقرار خواهد بود اما متاسفانه توانایی اینکار را ندارند . 🔹 نکته دوم بحث پادمان بود، ما در مذاکرات اسفند ماه با غربی‌ها به این تفاهم رسیده بودیم که با آژانس در رد و بدل متون و سوال و پرسش و پاسخ جمهوری اسلامی به توافق برسیم تا در خرداد ماه و در اجلاسیه شورای حکام بحث پادمانی ما حل و فصل شود و پرونده مختومه شود که خُب دیدیم، نه فقط این اتفاق نیافتاد بلکه آژانس و شورای حکام علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر کرد، البته محتوای قطعنامه ملایم بود اما جمهوری اسلامی همین را هم برنتابید و ما در دوحه تاکید کردیم، بحث پادمان باید پایان یابد. 🔸 بحث سوم هم همین لیست قرمز تحریمی‌هاست که جمهوری اسلامی تاکید دارد، افراد حقیقی و حقوقی که تفاهم شده از لیست حذف شوند، دیگر نباید به بهانه‌های دیگری ، مجددا به لیست قرمز بازگردانده شوند. 💢 آمریکایی ها مدعی هستند جمهوری اسلامی حرف جدیدی نزده و حرف های قبلی را تکرار کرده ، در حالی که ما همین موضوعات را با آقای مورا و آقای بورل و ۱+۴ مطرح کرده بودیم و گفته بودیم اگر جمهوری اسلامی از این مذاکرات انتفاع اقتصادی به دست نیاورد ، اصلا نقض غرض است و رفتن ما به مذاکرات اصلا هیچ سودی به حال جمهوری اسلامی ندارد . ما نه بیش تر از برجام می خواهیم و نه به کمتر از برجام راضی می شویم. ➖➖➖➖➖➖➖ 📲 مهم‌ترین تحلیل‌های روز 👇 🆔 @kh_enghelab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻در نشست «جنگ اوکراین؛ پیامدهای منطقه‌ای» مطرح شد؛ ❇️ جنگ اوکراین رویارویی بلوک غرب و شرق برای تسلط بر آینده جهان است مسجدجامعی: بحران اوکراین صرفاً جنگ بین روسیه و اوکراین نیست بلکه یک رویارویی تمام‌عیار بین روسیه و مجموعه غرب برای تسلط بر آینده جهان است. https://hawzahnews.com/xbNn7 @HawzahNews| حوزه‌نیوز
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 تغییر و تحولی مهم در فقه و اصول حوزه: ✅ حضرت آیت الله (دام عزه): 🔹پیشرفت علم اصول به ید اساطین علم اصول، پخته و منسجم‌تر شده است، از این جهت وقت آن رسیده کتاب‌هایی که برای آموزش بهتر هستند انتخاب شوند و فرصت‌ طلاب و فضلا بی‌جا هزینه نشود. 🔸مبحث قطع رسائل همان فکرهای اولیه شیخ اعظم است که برای تدریس از انسجام و دسته‌بندی برخوردار نیست، لذا با مصوب شورای عالی حوزه، بحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» رسائل می‌شود و دیگر الزامی برای خواندن آن‌ها نیست و مبحث «ظن» و مبحث «اصول عملیه» از کتاب رسائل در پایه هفتم خوانده می‌شود. 🔹برای اولین بار رسماً شهید صدر به‌عنوان بدیل الاصول پذیرفته شده و فضلایی که مایل‌اند می‌توانند به‌جای کفایه، حلقه ثالثه را بخوانند و امتحان بدهند. 🔸مباحثی که شهید صدر در حلقه ثالثه عنوان می‌کند با آنچه پیشرفت علم اصول اقتضا می‌کند، هماهنگ‌تر است و شخص را زودتر وارد فضای علم اصول می‌کند و به فرد برای فهم مطالب و تطبیق این علم توانایی بیشتری می‌دهد. 🔹از مکاسب شیخ اعظم مواردی غیرمهم حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است. می‌دانیم همه مباحثی که در مکاسب طرح شده، از وزن علمی برخوردار نیست. بجای این مباحث، کتاب جایگزین می‌شود. ‌ 🔸این کتاب را همان لجنه‌ی علمی « » نگاشته که یکی از موضوعات بسیار مبتلابه جامعه بشری است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از کوتاه و شنیدنی
4_5780542989868729601.mp3
24.75M
فایل صوتی ۱۷ دقیقه برای خرج کردن عید غدیر نترس! حاج آقا دارستانی 💽 @kotahshenidanie 💽
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بازتاب درخواست عضویت ایران در گروه بریکس در شبکه کره‌ای یونهاپ: 📍"پنج کشور بریکس، بیش از 40 درصد از جمعیت جهان، 24 درصد از تولید ناخالص داخلی و 16 درصد از تجارت جهان را تشکیل می‌دهند" 🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی در قم: ❇️ آئین‌نامه زکات در شرف نهایی شدن است ◻️ حجت الاسلام والمسلمین ربانی: آئین نامه زکات پس از سال ها توقف تدوین و به دولت ارسال شده که امیدواریم به زودی به تصویب برسد. https://hawzahnews.com/xbNtS @HawzahNews| حوزه‌نیوز
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
16.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به "طرح حوزوی نظام جامع اندیشه اسلامی" @HawzahNews| حوزه‌نیوز
20.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا در روز عرفه در بخشش خدا میتوان شک کرد؟
✅ مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه با همکاری پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام، سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و بنیاد مهدویت برگزار می‌کند: 🔸مدرسه تابستانه عصر ظهور ❇️دوره اول فجر کاذب❇️ آشنایی بامدعیان دروغین مهدویت ✅سر فصل‌های دوره: 💠گونه شناسی مدعیان دروغین 💠علل گرایش فردی و اجتماعی به مدعیان دروغین 💠شبهه‌شناسی مدعیان دروغین 💠جایگاه خواب، رویا، استخاره ، سحرو جادو در اندیشه مدعیان 💠روش شناسی مدعیان در جعل، تقطیع و تحریف روایات 💠نقد و بررسی ادله شیخیه، بابیه، بهائیت، انجمن حجتیه 💠نقد و بررسی جریان منصور هاشمی خراسانی 💠نقد جریان احمد بصری مدعی یمانی 🕑مهلت ثبت نام: 15 الی 30 تیر ماه 1401 🕑زمان برگزاری: 10 لغایت30 مرداد ماه 1401 ❇️هزینه دوره 200هزار تومان ✅ با اعطای مدرک معتبر دانشگاهی ✅ 50% تخفیف ویژه طلاب و دانشجویان ✅ نحوه ثبت‌نام: : ارسال واژه فجر کاذب به سامانه پیامک 3000330025 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09156841794 زیر در پیام رسان ایتا و واتساپ تماس بگیرید 💠 مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه: https://eitaa.com/joinchat/4272226322C8b78d61b9d
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مروری بر پیام رهبر معظّم انقلاب اسلامی به حجّاج بیت‌‏اللّه‌‏الحرام | ۱۴۰۱/۴/۱۴ ✅وحدت مسلمانان یکی از دو پایه‌ی اساسی حج است که چون با ذکر و معنویّت همراه شود، میتواند امّت اسلامی را به اوج عزّت و سعادت برساند. 📌دین مقدّس اسلام آمیزه‌ی پُرشکوه و باعظمتی از سیاست و معنویّت است. 🚨دشمنان ملّتهای مسلمان در تاریخ اخیر، کوشش انبوهی را برای سست کردن این دو اکسیر زندگی‌بخش در میان ملّتهای ما به کار گرفته‌اند: 📍کمرنگ و بی‌رمق کردن معنویّت با ترویج سبک زندگی غربی 📍به چالش کشیدن وحدت با گسترش انگیزه‌های موهوم تفرقه مانند زبان و رنگ و نژاد و جغرافیا ❇️[امت اسلامی] باید با همه‌ی وجود به مقابله برخیزد؛ یعنی: ✔️از سویی یاد خدا، کار برای خدا، تدبّر در کلام خدا، اعتماد به وعده‌های خدا را در ذهنیّت همگانی خویش تقویت کند. ✔️از سویی بر انگیزه‌‌های تفرّق و اختلاف فائق آید. 🔰شرایط کنونی جهان و جهان اسلام برای این تلاش ارزشمند از همیشه مساعدتر است. زیرا: 1️⃣‌[امروز] آبروی دموکراسیِ پول‌محورِ غربی با علامت سؤالهای جدّی روبه‌رو است و متفکّران غربی اعتراف میکنند که به سرگردانی معرفتی و عملی دچارند. 🔺در دنیای اسلام، جوانان، اندیشمندان، مردان علم و دین با مشاهده‌ی این وضعیّت، به دیدگاهی نو درباره‌ی: 👈ثروت معرفتی خود 👈خطوط سیاسی رائج در کشورهای خود دست می‌یابند. 💎این همان بیداری اسلامی است که همواره از آن یاد میکنیم. 2️⃣ خودآگاهی اسلامی، پدیده‌ای شگرف و معجز‌آسا در قلب دنیای اسلام آفریده است که قدرتهای استکباری در برابر آن بشدّت دچار مشکلند. 🔍نام این پدیده 👈«مقاومت» 🔍حقیقت این پدیده 👈بروز قدرتِ ایمان و جهاد و توکّل 🔄صحنه‌ی فلسطین یکی از جلوه‌گاه‌های این پدیده‌ی شگفت‌انگیز است که توانسته رژیم طغیانگر صهیونیست را: 👈از حالت تهاجمی و عربده‌کشی به وضعیّت دفاع و انفعال بکشاند . 👈مشکلات سیاسی و امنیّتی و اقتصادی آشکار کنونی را بر آن تحمیل کند. 3️⃣ امروز دنیا شاهد یک الگوی موفّق و یک نمونه‌ی سرافراز از قدرت و حاکمیّت سیاسی اسلام در ایران اسلامی است. 🔺اصول اساسی این نظام: 🔸حاکمیّت اسلام در قانونگذاری و اجرا، 🔹تکیه بر آراء مردمی در مهمترین مسائل مدیریّتی کشور، 🔸استقلال سیاسی کامل، و 🔹عدم رکون (تمایل) به قدرتهای ستمگر 👈بیش از همه: ✅دولتهای مسلمان ✅نخبگان دینی و علمی ✅روشنفکران مستقل ✅جوانان حقیقت‌جو باید به بهره‌گیری از این زمینه‌های مساعد بیندیشند. ❌طبیعی است که قدرتهای استکباری و بیش از همه آمریکا، از چنین گرایشی در دنیای اسلام نگران باشند و همه‌ی امکانات خود را در رویارویی با آن به کار برند: 📌از امپراتوری رسانه‌ای و شیوه‌های جنگ نرم 📍تا جنگ‌افروزی و شعله‌ور ساختن جنگهای نیابتی 📍تا وسوسه‌گری و خبرچینی سیاسی، و 📍تا تهدید و تطمیع و رشوه ↙️همه و همه از سوی آمریکا و دیگر مستکبران به کار گرفته میشود تا دنیای اسلام را از مسیر بیداری و سعادت خود جدا کنند. ⏫رژیم جنایتکار و سیه‌روی صهیونیست در این منطقه هم یکی از ابزارهای این تلاش همه‌جانبه است. ❎به فضل و اراده‌ی الهی این تلاشها در بیشتر موارد ناکام مانده و غرب مستکبر در منطقه‌ی حسّاس ما و اخیراً در همه‌ی جهان روزبه‌روز ضعیفتر شده است. 🔺پریشانی و ناکامی آمریکا و همدست جنایتکار او یعنی رژیم غاصب در منطقه را میتوان در صحنه‌ی حوادث فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و یمن و افغانستان بوضوح تماشا کرد. 🔰در نقطه‌ی مقابل، جهان اسلام مملوّ از جوانان پُرانگیزه و بانشاط است. ♻️بزرگترین سرمایه برای ساختن آینده، امید و اعتماد به نفْس است که امروز در جهان اسلام بویژه در کشورهای این منطقه موج میزند. 💠حضور در مراسم و مناسک حج، فرصت بزرگی است برای: 👈توکّل و تضرّع 👈تفکّر و تصمیم 🍀برادران و خواهران مسلمان خود در سراسر جهان را دعا کنید و توفیق و پیروزی آنان را از خدا بخواهید. هدایت و کمک الهی به این برادرتان را هم در ادعیه‌ی زاکیه‌ی خود بگنجانید. 🕋 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 افشاگری مهم رائفی‌پور درباره پخش گسترده تصاویر هنجار شکنانه برای تبلیغ بی‌حجابی طی یک ماه گذشته مانند فیلم جوانان پارک چمران شیراز یا تصویر دختری که قلاده به گردن داشت @mensejjil
هدایت شده از اجتهاد
💢نظر امام (ره) و فقهای معاصر درباره «فتوای معیار» در قانون‌گذاری ✔️استاد محمدجواد ارسطا: 🔹احتمالات هشتگانه‌ای را پیرامون فتوای معیار در قانون‌گذاری می‌توان طرح نمود ۱. فتوای ولی فقیه؛ ۲. فتوای مشهور فقها؛ ۳. فتوای فقهای شورای نگهبان (ناظر بر عملکرد مجلس قانون گذاری)؛ ۴. فتوای فقیه اعلم؛ ۵. فتوای هریک از فقها (با تشخیص شورای نگهبان)؛ ۶. فتوای اسهل؛ ۷. فتوای احوط؛ ۸. فتوای کارآمد تر. 🔸مهم‌ترین احتمال آن است که فتوای معیار، فتوای فقیه حاکم باشد و این به خاطر اطلاق ادله ولایت فقیه است. از جمله فقهایی که نظرشان این است که فتوای معیار، فتوای ولی‌فقیه است، مرحوم آیت‌الله مؤمن است. مطابق گزارشی که بعضی از اعضای پیشین و فعلی شورای نگهبان داده‌اند، مقام معظم رهبری نیز طرفدار همین دیدگاه است. 🔹بزرگانی مثل مرحوم امام و شهید صدر، فتوای معیار را فتوای ولی‌فقیه نمی‌دانند. مرحوم امام نظرشان این بود که فتوای شورای نگهبان معیار باشد. شاهدش این است که به نظریه تفصیلی که شورای نگهبان در سال ۶۳ ابراز کرد، اشکالی وارد نکردند و در عملکرد شورای نگهبان که فتوای امام را در پاره‌ای از موارد لحاظ نمی‌کردند و بر اساس فتوای خودشان که مغایر فتوای امام بود، عمل می‌کردند، ایشان اعتراضی نکردند... به نظر من اگر بتوانیم رأی مرحوم امام و رأی شهید صدر را تقویت کنیم، می‌توانیم فتوای کارآمدتر را فتوای معیار قرار دهیم. 👈گزارش نشست «فتوای معیار در قانون گذاری»: https://b2n.ir/t87528 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از المرسلات
💢روش کتاب مناهج الوصول امام خمینی در تهذیب علم اصول 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄┄ 🔹یکی از معضلاتی که در ارتباط با ابعاد آموزشی حوزه علمیه وجود دارد و بزرگان حوزه نیز دغدغه های خود را در این رابطه اظهار داشته اند، مساله تورم علم اصول است. مرحوم آخوند خراسانی به علم اصول، نظم و اتقان بی سابقه ای بخشید و شاگردان ایشان در نجف تحقیقات عریض و طویلی در ارتباط با مسائل این علم انجام دادند که در نتیجه آن، اقوال بسیار متعدد و مباحث بسیار متشتتی به وجود آمده است؛ تا بدانجا که اصولیون در مقام تعریف و تمییز مسائل این علم، از ارائه ضابطی متقن و جامع و مانع بازمانده اند و به سهولت امر اقرار کرده اند! 🔹تکثر در اقوال و مبانی به طور طبیعی آموزش این علم را کند و زمانبر می کند و چه بسا در موارد قابل توجهی به فرسایش ذهنی متعلمین این علم منجر می شود و همین مساله بهانه ای شده است برای عده ای تا با ادعای زائد بودن مسائل علم اصول به جرح این علم و قلب محتوای آن دست بزنند؛ اما گذشته از این افراط ها اصل دغدغه تهذیب علم اصول، دغدغه ارزشمندی است که توسط بزرگان این فن مطرح شده است و باید پیگیری شود. 🔹اکنون پرسش این است که منطقی ترین مسیر برای نیل به این هدف چیست؟ چه روشی باید در پیش گرفت که این علم را از تطویل بی مورد رها سازد و آن را به مسائل واقعی خود محدود کند و از طرفی تصرف بی مناط در آن انجام نگیرد و مسائل اساسی آن به این بهانه از متن این علم به حاشیه نرود؟ 🔹زمانی قادر هستیم به این پرسش جواب دهیم که ریشه یابی دقیقی از علل تورم این علم انجام دهیم و متناسب با منشا این معضل، راه حل صحیح را ارائه دهیم. 🔹از معدود اصولیونی که به این دغدغه التفات داشته و ریشه یابی صحیحی در این زمینه انجام داده و در عین حال راه حل مناسب آن را ارئه کرده و به صورت عملی، آن را پیاده کرده است، امام خمینی(ره) است. اگر به کتب اصولی ایشان نگاهی بیندازیم آثار این مساله را به صورت ملموس مشاهده خواهیم کرد به گونه ای که اگر این رویکرد ایشان را در نظر نگیریم در برخی موارد عبارات ایشان را در سطحی بسیار نازل تلقی خواهیم کرد که به برخی موارد در این نوشتار اشاره خواهیم کرد گرچه توضیح تفصیلی آن را باید در ضمن دروس مناهج جست. 🔹در این جا به توضیح دو منشا اساسی در این رابطه می پردازیم: 🔸1-منشا نخست، رویکرد شاگردان آخوند در ارتباط با تلقی علم فلسفه است. علم اصول پیوند اساسی با علم فلسفه دارد و مبادی تصدیقیه بسیاری دارد که از جانب علم فلسفه تامین می شود و به همین دلیل، تمام شاگردان آخوند از جمله کسانی هستند که در این زمینه دستی بر آتش دارند و در میان سخنان آنان مسائل فلسفی کم و بیش به چشم می خورد اما اشکال راهبردی که در رویه آن ها وجود دارد این است که علم فلسفه را نیز همانند سایر علوم ادبی، بلاغی، تاریخی و... می شمارند که یک اصولی به اندازه نیاز لازم است از این علوم بداند. مطابق این اعتقاد همه این علوم در یک وزان و برای به دست آوردن دستگاه اصولی مورد مطالعه قرار می گیرند بنابراین نیازی به تلقی آن ها بیش از این مقدار نیست و همانطور که یک اصولی می تواند در سایر علوم اجتهاد کند در این علم نیز چنین حقی را دارد گرچه نتیجه این اجتهاد با سخن اقطاب حکمت در تعارض باشد. 🔸این رویکرد که در بیانات بزرگانی همچون خود آخوند خراسانی، محقق نائینی، آقاضیاء الدین عراقی و... (رضوان الله علیهم اجمعین) به وضوح دیده می شود به شدت غلط است و از عواملی است که مدار مباحث اصولی را از آن چه باید، خارج کرده است. 🔸این رویکرد اگر در ارتباط با علوم غیر برهانی نظیر رجال، علوم ادبی، تاریخ و... قابل قبول باشد، در ارتباط با علوم برهانی از جمله فلسفه هیچ جایگاهی ندارد. زیرا مسائل فلسفه اولا دارای ضابط برهانی اند که تنها با اسلوب برهان می توان در آن سیر کرد و طرف تعامل آن، متن واقع است و رویکرد اصولی که نسبتی با برهان ندارد در تحصیل مسائل فلسفی کاملا ناکارآمد است. ثانیا به دلیل به هم پیوستگی عمیق مسائل فلسفی، تلقی بخشی از آن مسائل به تنهایی کفایت نمی کند بلکه لازم است منظومه کامل علم فلسفه دریافت شود تا تصویر تمام مسائل به درستی انجام بگیرد؛ به تعبیر دیگر تفکر فلسفی زمانی شکل می گیرد که تمام زوایای مسائل فلسفی کنار هم قرار گیرند. 🔸عدم توجه به این نکته باعث شده است تا اصولیون، اطلاعات فلسفی خود را-که طبیعتا ناقص هستند- در خلال مباحث اصولی دخالت دهند و نتایج ناصحیحی را بر آن ها مترتب کنند. به عنوان نمونه دخالت دادن علم حصولی و وساطت مفاهیم ذهنی بین فاعل شناسا –که مصداق آن واضع باشد- و پدیده های خارجی باعث شده است که تمام مباحث مربوط به اوضاع الفاظ و توابع آن تحت تاثیر قرار گیرد که ذهنی بودن موضوع له الفاظ، امتناع وضع برای پدیده های خارجی، ذهنی بودن نسب هیئات و جمل، تفسیر انتقال و دلالت به صورتی که طرفین آن ذهنی اند، نفسانی بودن امور اعتباری و ذهنی بودن فرآیند جعل و قرارداد، همگی از همین نکته نشات می گیرند. هم چنین تبعیت دلالت از اراده، امتناع استعمال لفظ در بیش از یک معنا، مقصود بالاصاله نبودن نسب مدلول هیئات به همان ریشه باز میگردد. 🔸همانطور که گفتیم نقصان اطلاعات فلسفی تاثیر مضاعفی در این زمینه دارد؛ این اصولیون اصل التفات به علم حصولی را دخالت می دهند اما به لوازم آن به طور صحیح و کامل واقف نیستند. به طور مثال مساله وجود ذهنی و وساطت ماهیت بین ذهن و خارج از دید آن ها پنهان می ماند و استحاله قسم رابع وضع و جواز قسم ثالث آن را بر ملاکی استوار می سازند که از نقطه نظر برهانی کاملا غلط است. در این میان آقا ضیاء الدین عراقی، بر اساس اطلاعات ناقص خود در نحوه تصویر رابطه طبیعی و فرد اجتهاد کرده و ارتباطی ابداعی را بیان کرده است که هیچ مشرب فلسفی آن را نمی پذیرد. 🔸با لحاظ این دورنما که محدود به چند مبحث مقدماتی علم اصول است می توان تشخیص داد که چگونه رعایت نکردن نقطه نظر عقلائی و زاویه دید مناسب با سنخ مسائل اصولی، موجب تشتت آراء شده است؛ طبیعی است که نقد این آراء و سپس طرح دوباره مسائل بر اساس زاویه دید صحیح، خود فرصت چند باره نیاز دارد و بر تطویل بی مورد خواهد افزود. همین وضعیت بر مباحث بعدی علم اصول از قبیل احکام عقل در مستقلات و غیر مستقلات، تعریف و جایگاه فاعل بالقصد در خطابات و مراتب حکم، تصحیح و رفع شبهات پیرامون تقسیمات واجب، مباحث مربوط به حقیقت امر و نهی و متعلق اوامر و نواهی، مباحث مربوط به الفاظ مطلق و اعتبارات ماهیت، مباحث مربوط به ضد و اجتماع امر و نهی، ارکان استصحاب و تحقیق امور عدمی، رابطه احکام وضعی و تکلیفی و ده ها مساله دیگر حاکم است. 🔸یکی از نقاط اهتمام امام خمینی(ره) در کتاب این است که زاویه بحث فلسفی را از اصولی جدا کند و در هر کدام از این دو بخش حق مطلب را بر اساس منطق آن علم ادا کند. ایشان در جنبه ثبوتی و فلسفی، با اشراف کامل بر علم فلسفه، عالی ترین دقایق را طرح و مطابق آن سخنان فلسفی اصولیون نجف را عیار سنجی می کند و پس از آن در جنبه اصولی، مباحث را مطابق ضوابط ادراکات اعتباری تحقیق می کند که یکی از فواید این روش، علاوه بر برطرف ساختن نقایص مذکور این است که بستر صحیحی برای تحقیق امور عقلائی و اعتباری به وجود می آید به گونه ای که سیر در این بستر مشخص می سازد که بسیاری از مدعیان تفکیک حقیقت از اعتبار، خود از مرتکبین این خلط به شمار می آیند؛ در این بستر است که زمینه برای تحقیق و احیانا مقایسه بین روش تحقیق امام(ره) در اعتباریات و روش تحقیق علامه طباطبایی(ره) به عنوان مدعی اصلی این مبحث به وجود می آید و به گونه ای اساسی علم اصول را در ریل اصلی خود قرار می دهد و از باز تولید مسائل غیر روشمند جلوگیری می کند. 🔸2-منشا دیگری که می توان آن را در زمره علل تورم علم اصول بر شمرد و چه بسا خود از نکته نخست نشات می گیرد عدم التزام به سیر منطقی و اسلوب صحیح در طرح مسائل است که نمونه روشن این رویه را در دروس خارج متداول می توان مشاهده کرد. 🔸خاصیت بسیار مهم علم اصول، منظومه وار بودن مسائل آن است که از آلی بودن این علم نشات می گیرد. یعنی علم اصول از آن دست علومی است که مجموع مسائل آن باید به گونه ای نظم و نسق بیابند که در قامت یک کل، قابلیت عملیاتی پیدا کنند و ثمره عملی بر آن کل مترتب شود. با لحاظ این نکته می توان به سهولت این نتیجه را گرفت که تلقی صحیح علم اصول اقتضاء می کند هر کدام از نظم های اصولی که توسط صاحبان آن ارائه شده است به صورت مجموعی و از ابتدا تا انتها-ولو در خصوص امهات مسائل- فرا گرفته شود. بنابراین بررسی اقوال مختلف موجود در یک مساله که از مبانی و مشارب مختلف ناشی می شود در این زمینه کارساز نیست بلکه در موارد مختلف، مورث حالت روانی شک در مسائل می شود زیرا کاملا طبیعی است که با طرح و بررسی و نقد چند باره اقوال متعدد موجود در طول تاریخ یک علم، این احتمال در ذهن فراگیر به وجود می آید که حتی نظرنهایی و مختار نیز ممکن است دچار اشکالاتی باشد و نمی توان بر آن نیز تکیه کرد. 🔸نقص دیگری که در این روش مشاهده می شود و از نقص یاد شده اساسی تر است، تغایر روش مذکور با سیر منطقی فکر می باشد. مطابق قواعد منطقی، ذهن در هر مساله ای فرآیندی قانون مند را باید طی کند تا به نتیجه ی صحیح دست یابد که در عبارات منطقی از آن به سیر از مطلب ما به مطلب هل و لم یاد می شود. اگر مفاهیم تصوری دخیل در یک مساله به صورت شفاف و صحیح طرح شود به طور طبیعی صور قابل طرح در یک مساله با حصر عقلی محدود می شود و ذهن می تواند با تصویر لوازم صحیح یا غلط آن مساله به صحت و یا بطلان آن حکم کند. این در حالی است که اگر با استفاده از بیان اقوال و رد یا قبول آن ها بخواهیم به نتیجه برسیم ممکن است در برابر خود با ده ها نظریه مواجه شویم! که در حقیقت هیچ یک از آن ها از صور محصور عقلی خارج نیستند(در این زمینه می توان مثال ذهنی بودن موضوع له الفاظ را در نظر گرفت که با دقتی ابتدایی می توان صور آن را چنین احصاء کرد که ذهنی بودن، یا قید است برای معنا و یا ظرف است؛ در صورت اول ممکن است از آن جهت که مفهوم است قید باشد و ممکن است از آن جهت که حاکی است قید باشد؛) 🔸یکی از روش هایی که امام خمینی(ره) در تالیفات خود از آن تبعیت کرده اند اهتمام به پالایش اقوال در مسائل است به این معنا که ایشان ملتزم به نقل و نقد همه اقوال ولو مهم و اساسی در هر مساله ای نیستند بلکه با در نظر گرفتن نظرنهایی، تنها به نقل اقوالی می پردازند که در مسیر صعود به نظریه صحیح دخالت دارند و به نوعی مقدمه آن به شمار می روند. نمونه های متعددی در این رابطه را می توان در متن کتاب ایشان بر شمرد. 🔸نمونه ابتدایی آن، بحث مربوط به موضوع علم اصول است؛ ایشان در ضمن درس خارج خود مبنای مشهور فلاسفه و اصولیون در زمینه پیوند گزاره ها بر اساس عرض ذاتی را به طور تفصیلی بحث کرده اند و انتقادات اساسی را در این زمینه بیان کرده اند اما در متن حاصل قلم شان، تنها به نقطه رئیسی و برهان خود بر مدعایشان تمرکز کرده اند به گونه ای که عدم دقت کافی در عمق عبارات، ممکن است سخن ایشان را تا اندازه سخن جناب مظفر تنزل دهد. 🔸همین اتفاق در عبارات بحث تبعیت دلالت از اراده نیز افتاده است. در این بحث نزاع از زمان فصول آغاز شده است و سپس در دوران بعد از آخوند توسط شاگردان ایشان توسعه بی سابقه ای یافته است و استدلال های اساسی از جانب آن ها در این زمینه مطرح گشته است به گونه ای که اگر درسی به آن نظرات نپردازد ناقص به شمار خواهد آمد اما با این وجود امام خمینی تنها به نقل نظریه فصول و کفایه اکتفا کرده است و به نظرات بعد از آن هیچ گونه اشاره ای نکرده است و همین ظاهر عجیب بحث به گونه ای است که آن را نزد خواننده بسیار سخیف جلوه می دهد. در حالی که مطابق توضیحات فوق، غلیرغم عدم نقل اقوال، همه آن ها در ضمن طرح تصوری نزاع بیان شده اند و هیچ قولی خارج از آن بحث نمانده است و با این روش مقدار قابل توجهی از حجم ظاهری بحث ویرایش شده است. 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalat
روز عفاف و حجاب گرامی باد
سیمای حقیقی مسأله حجاب درست است که در ظاهر مسأله[حجاب] اینست که زن چه بکند؟ پوشیده بیرون بیاید یا عریان؟ یعنی آن کس که مسأله به نام‌او عنوان می‌شود زن است و احیاناً با لحن دلسوزانه ای طرح شود که آیا بهتر است زن آزاد باشد یا محکوم و اسیر و در حجاب؟ اما روح مسأله وباطن مطلب چیزیپ دیگر است؛ و آن اینکه آیا در بهره گیری جنسی از زن به غیر از زنا، آزادی مطلق داشته باشد یا نه؟ یعنی آن که در این مسأله ذی نفع است مرد است نه زن یا لااقل مرد ذی نفع تر است به قول ویل دورانت: "دامن های کوتاه برای همه جهانیان به جز خیاطها نعمتی است" پس روح مسأله محدودیت کامیابیها به محیط خانوادگی و همسران مشروع، یا آزاد بودن کامیابیها و کشیده شدن آنها به محیط اجتماع است اسلام طرفدار نظریه اول است. از نظر اسلام محدودیت کامیابیها به محیط خانوادگی و همسران مشروع از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‌کند. و از جنبه خانودگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقرای صمیمیت کامل بین زوجین می گردد و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیرو کار وفعالیت اجتماع می‌گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد هم سبب می‌گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا برود. کتاب مساله حجاب، شهید مطهری ص۷۵ ۲۱ تیر ماه روز عفاف و حجاب گرامی باد
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 📚 آشنایی با کتاب توحید علمی و عینی (محاکمات علامه طباطبایی (ره) بر مکاتبات سید احمد کربلایی (ره) و شیخ محمد حسین اصفهانی (ره)) به همراه توضیحاتی پیرامون تذییل اول علامه 🔰استاد علی فرحانی 📌 بخشی از جلسه تدریس نهایه الحکمه در فیضیه سال 96 ⬇️لینک دانلود پی دی اف کتاب👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/tohideelmieini.pdf @almorasalaat
هدایت شده از گالری پوپک
☘☘☘☘به مناسبت عید سعید غدیر ، سفارشاتی که تا آن روز ثبت شوند، ۱۵%تخفیف دارند. ☘☘☘☘ @poopak_z ⬅️دستسازه های پوپک
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 حقیقت اخلاص در بیان استاد علی صفائی حائری به مناسبت سالروز رحلت استاد، علی صفائی حائری، معروف به عین صاد @qomirib
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸نگویید: «مستحب است؛ شد، شد؛ نشد، نشد»🔸 هرچه می توانید سنت‌های خود را در ، جدی‌تر بگیرید. نگویید: «مستحب است؛ شد شد؛ نشد نشد». این سنت‌ها از اوجب واجبات است. چرا؟ چون ما شیعیان است. پدرها جوری نسبت به عید غدیر ارادت به خرج بدهند که بچه‌ها از یک ماه، دو ماه قبل عید غدیر باشند! حتی اگر لازم شد، کنید و یک عیدی حسابی -به اندازه‌ای که به علی ارادت دارید- به بچه‌ها بدهید. نگویید: «باز من باید یک چیزی خرج کنم!» نه! مقروض می‌شوی، خب بشو! تو که برای چیزهای دیگر قرض کرده ای، یک بار هم برای حضرت علی مقروض شو. مسیحی‌ها بابانوئل درست می‌کنند و به بچه هایشان می‌گویند: «او برای تو هدیه را آورده؛ مسیح برای تو این هدایا را آورده». بچه از اول ذهنش با عیسی (علیه‌السلام) انس می‌گیرد، رفاقت می‌کند. حالا بروید ببینیم چه کار می‌کنید! این شما و این عید غدیر. سفری، تفریحی، گردشی می‌خواهی ببری، بگو این مال عید غدیرت است! اگر هم تابستان می‌بری بگو، قولش را عید غدیر به شما دادم. قول‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها بدهید، عید غدیر بدهید. هدایایتان و وعده‌هایتان را بگذارید در این روز تا این‌ها با عید غدیر جوش بخورند. @haerishirazi