🔻ادامه مبحث:
روحانیت؛ از اتحاد و ائتلاف تا تحول و دگرگونی جریانی جناحی
🔹جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی
دوران هشـت سـاله سـازندگی و عبـرت آمـوزی آن، جمعـی از نیروهـای ایثارگـران که سـابقه حضور و خدمـت در #دفـاع_مقـدس و جهـاد سـازندگی داشـتند را بـر آن داشـت کـه جمعیـت ایثارگـران انقلاب اسـلامی را در سـال ۱۳۷۵ تشـکیل دهنـد. موسسـان ایـن #حـزب از همـان ابتـدا چنـد اصـل را بـه عنـوان مزیـت تشـکل خویـش بـر شـمردند: اول آنکـه ایـن حـزب همـواره لیسـت مسـتقل ارائـه می دهـد، دوم، تـلاش بـرای همگرایـی نیروهـای سیاسـی درون نظـام فـارغ از گرایـش مصطلـح چـپ و راسـت، سـوم، #گفتمـان سـازی، نظریـه پـردازی و ارائـه تحلیـل هـای نـو و بدیـع را کـه کمتـر سـابقه داشـت را بایـد از جملـه ویژگـی هـای جمعیـت ایثارگـران برشـمرد.
🔸در مرامنامـه ایـن #حـزب تـلاش در جهـت اسـتقرار و گسـترش دیـن اسـلام و شـکل گیـری یـک جامعـه نمونـه اسـلامی بـر پایـه اندیشـه ای امـام خمینـی و آیـت الله خامنـه ای، فراهـم سـاختن مرکـزی بـرای جـذب، سـازماندهی و آمـوزش نیروهـای جـوان، تـاش در جهـت احیـای توسـعه و اسـتقرار تمـدن بـزرگ اسـلامی و تـلاش در جهـت توسـعه فرهنـگ، امر بـه معـروف و نهـی از منکر و بسـط نظـارت بـر فعالیـت مسـئولین دولتـی را از جملـه اهـداف هفـت گانـه جمعیـت باید بر شـمرد.
🔹حمایـت از ناطـق نـوری در انتخابـات ریاسـت جمهوری هفتـم، فعالیـت در جهت مقابله بـا رخدادهای مربـوط بـه ۱۸ تیـر ۷۸ و، تـلاش بـرای همسـو سـازی تشـکل هـا و احـزاب انقلابـی، حمایـت از احمد توکلـی در دور هشـتم ریاسـت جمهـوری، حمایـت از قالیبـاف در مرحلـه اول و حمایـت از احمـدی نـژاد در دور دوم انتخابـات ریاسـت جمهـوری نهـم از جملـه مهمتریـن فعالیـت هـای سیاسـی ایـن تشـکل محسـوب می شـود.
حسین فدایی هم اکنون دبیر کل جمعیت ایثار گران محسوب می شود.
🔻جمعیت آبادگران حد وسط راست تا اصولگرایی
🔹جریـان موسـوم بـه راسـت یک بـاره بـه جریـان اصولگرایـی تبدیـل نشـد و فراینـدی را پشـت سـر گذاشـت کـه از برنامـه ریـزی و #تشـکیلات سـازمان یافتـه ای برخـوردار بـود. حاکمیـت جریـان اصلاح طلبـی نقـش مهمـی در تحقـق ایـن موضـوع داشـت چـرا کـه بـا #حاکمیـت ایـن جریـان، جنـاح مخالـف نـه تنهـا در اقلیـت قـرار گرفـت، بلکـه امـکان گفتمـان سـازی و جریـان سـازی بـرای بـرون رفـت از وضـع موجـود را عمـلا از آن سـلب کـرده بـود.
🔸چنیـن شـرایطی، برخـی اشـخاص حقیقی و حقوقـی و نیز معـدودی از احزاب و تشـکل های #سیاسـی را بــر آن داشــت تــا نــه تنهــا طرحــی جدیــد بــرای بــرون رفــت از شــرایط موجــود، بلکــه بــرای اداره کشـور توسـط جریـان ارزشـی و انقلابـی تـدارک نماینـد. اشـخاصی ماننـد ناطـق نـوری، علـی لاریجانـی، حسـین فدایـی، محمـود احمـدی نـژاد، حـداد عـادل، باهنـر، زاکانـی و .... از جملـه ایـن افـراد بودنـد. متاثـر از ایـن ائتـلاف نیروهـا، شـورای هماهنگـی نیروهـای انقـلاب اسـلامی تشـکیل شـده اسـت.
🔹تبییـن آرمـان هـای #انقـلاب_اسـلامی و رهنمودهـای امـام و رهبـری، تـلاش بـرای کارامـد سـازی نهادهــای اجرایــی کشــور، کادریابــی و ســازماندهی نخبــگان و ایجــاد زمینــه هــای بهــره گیــری از #آرمان هـا، داشـتن طـرح جامـع بـرای اداره کشـور و بالاخـره ایجـاد هماهنگـی و وحـدت میـان نیروهای انقلابـی و ارزشـی را بایـد مهمتریـن اهـداف شـورای همانگـی نیروهـای انقـلاب اسـلامی بـر شـمرد. ایـن جریـان هـدف اصلـی خویـش را « تغییـر تابلـو و چهـره جریـان راسـت » قـرار داد.
🔸در آسـتانه دومیـن دوره #انتخابـات شـوراهای شـهر و روسـتا، متاثـر از ایـن شـورا، ائتـلاف آبادگـران ایـران اسـلامی اعـلام موجودیـت کـرد کـه توانسـت در ایـن انتخابـات بـا موفقیـت چشـم گیـری دسـت یابـد.
🔹صداقــت در گفتــار، ســلامت در عمــل، خدمــت صادقانــه ســه شــعار راهبــردی آبادگــران در ایــن انتخابـات بـود. حاصـل ایـن انتخابـات در شـهر تهـران، انتخـاب محمـود احمـدی نـژاد بـه عنـوان شـهردار بـود. در انتخابـات مجلـس هفتـم نیـز ائتـلاف آبادگـران بـا اقبـال گسـترده مواجـه شـد و اکثریـت قـوه #مقننـه را از آن خـود کـرد.
🔸انتخابـات ریاسـت جمهـوری دوره نهـم در پیـش بـود و ماهیـت، اندیشـه، سـخن گویـان و برنامـه هـای ایـن جریـان بایـد بیـش از پیـش بـرای افـکار عمومـی منتشـر مـی شـد. «اصـول گرایـی» محصـول ایـن فراینـد بـود و حـالا جریـان اصـول گرایـی برامـده از راسـت دیـروز و آبـاد گـران وقـت بـا سـخنگویان، گفتمـان و برنامـه جدیـد و نـو در برابـر جریـان #اصـلاح_طلبـی صـف آرایـی کـرد و توانسـت پیـروز #انتخابـات نهـم ریاسـت جمهـوری شـود. ادامه دارد.
📚 تاریخ #سیاسی ایران معاصر
✏️ علی دارابی
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
باسمه تعالی وهوالمستعان
همراهان گرامی
عرض سلام وادب
با آرزوی قبولی طاعات وعبادات یکایک تان
بخش اول مبحث جریان شناسی سیاسی ایران معاصر با ارسال پست های فوق پایان یافت، از فردا با بخش دوم مبحث جریان شناسی در خدمت همراهان گرامی خواهیم بود.
ان شاءالله تعالی.
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور مردم در صحنهی انتخابات، نشاندهندهی اعتماد مردم به نظام و قدرت ارادهی مردم
۹۶/۲/۲۷
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#انتخابات_و_خطّ_امام
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🔴این رضا کریمی است همان کسی که شرف و کشور خود را به قیمت ناچیزی فروخت و از کشور گریخت .
رضا خوب می داند که هرشب با کابوس و ترس از سربازان گمنام امام زمان در اطلاعات سر به زمین می گذارد ، شاید شب را صبح نکند و یاشاید تا آخر عمر روز و شب را در زندان های مخصوص خائنین به مملکت بگذراند
#غرب_آسیا
@Westasia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آخرین باری ک از سختی ها و مشکلات زندگی خیلی دلت گرفته کِی بوده؟
😢
#راه_ما_روشن_است🇮🇷
#حوزه_علمیه_خواهران
#راه_روشن را به دوستان خود معرفی کنید.
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۵)
☑️ نزول دفعی حضرت قرآن
ا❁﷽❁ا
«هوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ»؛
اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب، آیات محکم است که آن أمّ (ریشه و اصل) کتاب است، و آیات دیگر متشابه می باشد. كسانى كه در دلهايشان انحراف است، براى فتنه جويى و طلب تأويل آن به دلخواه خود، از ما تشابه پيروى مىكنند، با آنكه تأويل را جز خدا و راسخون در علم كسى نمى داند.
﴿سوره مبارکه آل عمران، آیه ۷﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
3️⃣ علم انحصاری به تأویل حضرت قرآن نزد راسخون
✍️ وفق مستندات وارده، علم به تأویل إنزال حضرت قرآن، انحصاراً نزد ذات اقدس الهی و راسخون در علم موجود است.
راسخون در علم منطبق با روایات مفسره موثقه، در معنای مطلق آن رسول الله (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) هستند.
▪️ چنانچه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
«ليْسَ مِنَ الْقُرْآنِ آيَةٌ إِلَّا وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ وَ مَا مِنْهُ حَرْفٌ إِلَّا وَ إن لَهُ تَأْوِيلٌ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ، الرَّاسِخُونَ نَحْنُ آلُ مُحَمَّدٍ» (۱)؛
هر آیه ای از حضرت قرآن، دارای ظاهر و باطنی است، (به علاوه) هیچ حرفی در قرآن نیست که تأویل نداشته باشد، و تأویل آن را فقط راسخون در علم می دانند و منظور از راسخون در علم، آل محمد (علیهم السلام) هستند.
▪️ نیز امام باقر (علیه السلام) ضمن حدیثی، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را با عنوان «افضل راسخین در علم» توصیف کرده و فرمودند:
«رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) أَفْضَلُ الرَّاسِخِينَ، قَدْ عَلَّمَهُ اللَّهُ جَمِيعَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْهِ مِنَ التَّنْزِيلِ وَ التَّأْوِيلِ، و مَا كَانَ اللَّهُ لِيُنْزِلَ عَلَيْهِ شَيْئاً لَمْ يُعَلِّمْهُ تَأْوِيلَهُ وَ أَوْصِيَاؤُهُ مِنْ بَعْدِهِ يَعْلَمُونَهُ كُلَّهُ» (۲)؛
رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) افضل راسخون در علم هستند که خداوند عزوجل علم تمام آنچه که بر قلب ایشان نازل فرموده، از تنزیل و تأویل را تماما به آن حضرت عطا فرموده است. اینگونه نیست که خداوند عزوجل چیزی را بر رسول نازل کرده باشد، اما تأویل آن را تعلیم نفرموده باشد، و تمام آنچه را که رسول از علم تأویل می داند، همه آن را اوصیاء بعد از ایشان نیز می دانند.
▪️ همچنین از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمودند:
«نَحْنُ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ وَ نَحْنُ نَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ» (۳).
▪️ نیز امیرالمومنین علی (علیه السلام) در یکی از خطبات مبارکه خود بر این مطلب تصریح کرده و فرمودند:
«... و سَلُونِي عَنِ الْقُرْآنِ، فَإِنَّ فِي الْقُرْآنِ بَيَانَ كُلِّ شَيْءٍ وَ فِيهِ عِلْمُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ إِنَّ الْقُرْآنَ لَمْ يَدَعْ لِقَائِلٍ مَقَالًا و ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ لَيْسُوا بِوَاحِدٍ، رَسُولُ اللَّهِ مِنْهُمْ، أَعْلَمَهُ اللَّهُ إِيَّاهُ فَعَلَّمَنِيهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، ثُمَّ لَا يَزَالُ فِي عَقِبِنَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» (۴)؛
از قرآن از من بپرسید، چرا که در قرآن بیان کلّ شیء است و علم اولین و آخرین در آن است، و تأویل آن را جز ذات اقدس حق و راسخون در علم نمی دانند، رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) تمام علم تأویل را از جانب ذات اقدس حق آموخته و آن را به من تعلیم فرموده و این شأن و منقبت الی یوم القیامة در ما اهل بیت خواهد بود.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج ۲، ص ۷۷۱
(۲) تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص۱۰۷؛ بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج۱، ص۲۰۳
(۳) بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج۱، ص۲۰۴
(۴) كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج۲، ص۹۴۱
🕋
📜۵/۱
🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۵)
☑️ جمع بندی مبحث إنزال
در بررسی مبحث إنزال (نزول دفعی حضرت قرآن) نتایج ذیل به دست آمد:
▪️ نزول دفعی حضرت قرآن، نزول ذات علم بوده است، زیرا حضرت قرآن، تبیان لکل شیء، تمام علم و سرچشمه علم است، علم اولین و آخرین، ما کان و ما یکون إلی یوم القیامة در آن نهفته است.
▪️ نزول دفعی ذات علم در «لیلۀ مبارکۀ قدر» و به سبب آن بوده است، به گونه ای که با انتفای آن، إنزال نیز منتفی می شد.
▪️ لیله مبارکه قدر، شأنی از شئون حضرت أمّ الکتاب، صاحبة التأویل سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد.
▪️ علم تمام هستی، در «باطن» حضرت قرآن مکنون و محجوب است.
▪️ علم به بطون حضرت قرآن یا تأویل در إنزال منحصرا نزد حضرات راسخون در علم است که در معنای مطلق عبارتند از وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام).
و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین
و لا حول و لا قوة إلا بالله العلی العظیم
🕋
📜۵/۲
🕋📜🕋📜🕋