eitaa logo
فصلنامه رهیافت اندیشه
614 دنبال‌کننده
737 عکس
8 ویدیو
10 فایل
🔖تحلیل و پاسخ‌یابی مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و... در چهارچوب اندیشه اسلامی 🔖گفت‌وگوهای چالشی با اساتید و صاحب‌نظران 🔖بهره‌گیری از یادداشت‌های مسئله‌محور پژوهشگران و نویسندگان ارتباط با ادمین: @admin_rahyaftandisheh تبادل: @rahyaft_t
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 عاطفه و معرفت؛ دو رکن مهم در ترویج حجاب 📌 دکتر امیرحسین بانکی‌پورفرد در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 معلم و مدرسه باید هر دو از نظر قدرت جذب عاطفی از درجۀ بالایی برخوردار باشند تا ضمن احترام به شخصیت دانش‌آموز، بُعد عاطفی او را نیز اقناع کنند و به‌تبع آن، می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری نیز داشته باشند. 🔖 یعنی اصلاً لازم نیست مستقیم وارد مؤلفۀ حجاب شوند بلکه دانش‌آموز با این رفتار آنان باید احساس کند که کسی هست که به شخصیت او احترام می‌گذارد و به او عشق می‌ورزد. 🔖 پس از بُعد عاطفی باید بُعد معرفتی در وجود دانش‌آموز تثبیت و تعمیق شود؛ چون بُعد عاطفی گذرا است. اما بُعد معرفتی ماندگار است و در ذهن دانش‌آموز نقش می‌بندد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 نقش پدر و مادر در زمینۀ حجاب فرزندان باید همراهی با یکدیگر باشد 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا مهکام در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 تعامل به‌معنای فعال‌بودن والدین در مقابل فرزندان است و نه اینکه در مقابل آنان منفعل باشند؛ یعنی نوعی اقتدارگرایی هم در عملکرد آنان باشد؛ به این معنا که به‌حد کافی به فرزند خود محبت کنند، به‌حد کافی نیازهای وی را برآورده کنند و به‌حد کافی هم از او مطالبه کنند. 🔖 نقش پدر و مادر در زمینۀ تربیت بچه و به‌خصوص در زمینۀ حجاب باید همراهی با یکدیگر باشد. خیلی وقت‌ها همراهی در این زمینه میان والدین وجود ندارد. مادر می‌خواهد به بچه از کودکی حجاب‌داشتن را بیاموزد و پدر به بهانۀ آزاد‌بودن بچه با مادر همراهی نمی‌کند. 🔖 هماهنگی والدین با هم در این زمینه بسیار اهمیت دارد و جدی است و البته مادر باید برای دختر به‌عنوان یک هم‌جنس، لذتهای محجّبه‌بودن را به فرزند خود منتقل کند. پدر هم می‌تواند بدون رفتار تهاجمی، فرزند خود را به حجاب‌داشتن تشویق کند. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 رسانه عاملی اثرگذار بر وضعیت مطلوب یا نامطلوب حجاب 📌 دکتر عبدالکریم خیامی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 در اینکه رسانه یکی از عوامل جدی و مهم و مؤثر بر موضوع حجاب یا بی‌حجابی است تردیدی نیست؛ اما اینکه بتوانیم آن را سرآمد این عوامل بدانیم، سنجش و ادعای آن بسیار دشوار است. 🔖 هر ترویج حجابی در رسانه مستلزم نمایش زن نیست و این پیش‌فرض، پیش‌فرضی مطلق و همیشگی نیست. به‌عبارت دیگر شیوه‌های ترویج حجاب بدون نمایش مستقیم زنان هم مقدور است؛ شیوه‌ها، روش‌ها و تکنیک‌هایی هست که حجاب را ترویج می‌کند و در آن ارائه، عرضه و نمایش زن هم وجود ندارد. 🔖 به هر حال رسانه با همۀ شیوه‌ها و تکنیک‌هایی همچون الگوسازی، قهرمان‌سازی، همزادپنداری و همۀ تکنیک‌های اقناع می‌تواند بر وضعیت نامطلوب یا وضعیت مطلوب حجاب اثر بگذارد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 حجاب مجموعه‌ای از پوشش و رفتار و گفتار را شامل می‌شود 📌 دکتر ابوالفضل اقبالی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 اگر شما حجاب را به‌معنای چادر یا آن لباس پوشیده در نظر بگیرید، الان با شرایطی که فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی تمام مرزهای پوشیدگی را درنوردیدند، شاید این نوع طرح بحث دیگر کشش نداشته باشد. 🔖 اما اگر حجاب را به‌عنوان یک پکیج در نظر بگیرید که اقسام حجاب، پوشش و رفتار و گفتار را شامل می‌شود و به‌نوعی یک حریمی را میان زن و مرد ایجاد می‌کند، قابلیت این امر بیشتر می‌شود که شخصیت زن و آن تمامیت وجود زن را در یک هاله‌ای از راز فرومی‌برد. 🔖 بنابراین اگر حجاب به‌صورت پکیج در جامعه مطرح نشود، نه‌تنها تأثیری نخواهد گذاشت بلکه ممکن است نتیجۀ عکس دهد و به ضد خود تبدیل شود. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 کار رسانه هنجارسازی است 📌 دکتر سیدمحمدرضا اصنافی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 کار رسانه هنجارساختن است و به‌خاطر این مسئله هم می‌تواند بر روی پوشش مؤثر باشد. 🔖 رسانه وقتی می‌تواند از تبدیل‌شدن مسئلۀ حجاب به یک پوستۀ خالی از محتوا جلوگیری کند که شما هنگام بازنمایی حجاب، آن را از حالت نمایشی درآورده و به حالت واقعی برگردانید. 🔖 حجاب وقتی در رسانه معنی پیدا می‌کند و ترویج می‌شود که توسط کسی که معتقد است و خودش باحجاب است و به طریقی زندگی می‌کند که در راستای حجاب باشد صورت بگیرد؛ یعنی جلوی دوربین و پشت دوربین این فرد فرق نمی‌کند. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 لازمۀ فهم حجاب، توجه به زیست دینی و تغییرات اجتماعی است 📌 دکتر محسن بدره در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 شریعت برای اینکه با جامعه تعامل پیدا کند، لزومی ندارد که حتماً تغییر کند. شریعت حکیم است؛ یعنی یک‌ سری اهداف دارد و در مواردی اگر احساس کند، اهم‌ومهم می‌کند و بحث اولویت‌ها را به میان می‌کشد و دخیل می‌کند و لذا مسیرهایی دارد که بیشتر با اقناع شخصی انسان‌ها همراه است. 🔖 یعنی «لا اکراه فی الدین» تنها بحث اعتقاد نیست و بحث مناسک را هم می‌توان در آن دخیل کرد و بنابراین لازم نیست که ما احکام حجاب را تغییر دهیم و اصلاً این مسئله مرتبط با شریعت است و دانش فقه باید درمورد این مسئله نظر دهد. اما مسئلۀ مهم این است که شما کلیت زیست دینی را مدنظر قرار دهید و تغییرات اجتماعی را ببینید و فهم درستی از مسئله پیدا کنید. 🔖 حجاب تا زمانی که در رسالۀ عملیه هست، یک حکم شرعی است. اما وقتی که وارد فضای اجتماعی شد، تبدیل به مسئله در روان‌شناسی اجتماعی می‌شود. 🌐 @rouyeshandisheh
📘 سومین شماره ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع نظام حقوقی اسلام منتشر شد 📌 برخی مطالب این شماره: 🔖 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا پیرامون قانون و قانون‌گذاری اسلامی 🔖 پروندۀ قانون‌گذاری اسلامی و گفت‌وگو با دکتر میرمحمدصادقی، دکتر پروین، دکتر آقایی طوق و دکتر فراهانی 🔖 پروندۀ احیای حقوق عامه و گفت‌وگو با دکتر حکمت‌نیا، دکتر رستمی، دکتر درویشوند، دکتر فلاح‌زاده و دکتر غمامی 🔖 پروندۀ سیاست‌گذاری اسلامی و گفت‌وگو با دکتر بالایی، دکتر خمسه و دکتر مقدسی 🔖 پروندۀ حقوق و روابط بین‌الملل اسلامی و گفت‌وگو با آیت‌الله ملک‌زاده، دکتر انصاری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر موسی‌زاده، حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی و دکتر مومنی‌راد 🔖 تاریخ اندیشه؛ صفویه در دوران پایان عمر حکومت خود 🔲 با ما همراه باشید 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 کثرت مراجع قانون‌گذار؛ آسیبی برای نظام قانون‌گذاری ایران 📌حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 یکی از آسیب‌های نظام قانون‌گذاری در ایران، کثرت مراجع قانون‌گذار در آن است. 🔖 مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس خبرگان و برخی از نهادهای انقلابی مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای فضای مجازی مقررات لازم‌الاجرائی را وضع می‌کنند که اگر نام این‌ها قانون هم نباشد، رسمشان قانون است. 🔖 کثرت مراجع قانون‌گذار باعث می‌شود که طبعاً تعارضی بین این قوانین اتفاق بیفتد و ایجاد هماهنگی میان آن‌ها کار دشواری باشد. 🔖 بنابراین حتی اگر نهادهای متعددی در یک کشور مجاز به وضع قانون باشند، الزاماً باید یک نهاد و مرجع واحدی وجود داشته باشد تا تأیید نهایی قانون توسط همان مرجع واحد انجام شود و به این منظور از تشتت و ناهماهنگی بین قوانین جلوگیری شود. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 لزوم نظریه‌پردازی در باب مفهوم حق 📌دکتر محمود حکمت‌نیا در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 ما باید ابتدا یک نظریه‌پردازی درمورد حق داشته باشیم که بتواند حقوق عامه را در بربگیرد و همچنین بتواند سایر موارد را هم مهیا و سامان‌دهی کند. از سوی دیگر این نظریه‌پردازی باید موجّه باشد و موجّه‌بودن آن هم نیازمند اعتبار شارع است که این اعتبار شارع حکم نامیده می‌شود. 🔖 اساساً نظریۀ حق به‌معنای مدرن کلمه در ادبیات فقهی وجود ندارد. آن حقی هم که مدنظر آن‌هاست، کاربرد بسیار محدودی دارد. 🔖 وقتی که ما از حقوق عامه صحبت می‌کنیم، نباید خودمان را در فضای فقهی اول کتاب مکاسب بیندازیم؛ چراکه آن نظریه به درد حقوق عامه نمی‌خورد. گرچه ممکن است از آن استفاده شود اما در کل با فضای حقوق عامه همخوانی ندارد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 اسلامی‌سازی قوانین نیازمند اجتهاد و پژوهش است 📌دکتر سیدحسین میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 ما در این زمینه موفق نبوده‌ایم که موازین شرعی و فقهی را بر اساس مقتضیات روز مشخص کنیم. 🔖 مسلماً اسلامی‌کردن قوانین این نیست که یک مسئله‌ای را که شیخ طوسی هزار سال پیش گفته برداریم و عیناً ترجمه کنیم و در قانون بیاوریم. اسلامی‌کردن آن است که آن مبانی را بگیریم و بر مقتضیات روز تطبیق دهیم و آن‌ها را به‌روز کنیم. 🔖بنابراین وقتی در این زمینه کار و پژوهش صورت بگیرد و اجتهاد به‌معنای واقعی کلمه اعمال شود، می‌توانیم این تلفیق را درست انجام داده و آنچه را که در شرع است با مقتضیات روز تطبیق دهیم. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 قوانین کشور دست‌پخت یک فرآیند جدلی است 📌دکتر مسلم آقایی‌طوق در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 در نظام قانون‌گذاری کشور و اتفاقاتی که در نظام قانون‌گذاری می‌افتد، می‌توانید به این نتیجه برسید که معیارهای ما در وضعیت کنونی برای انتخاب از بین جایگزین‌ها، یک ‌سری معیارهای جدلی هستند. 🔖 یعنی من بحث جدلی را با انواع عبارات جذاب مثل شعر، مثال ذکرکردن و بیان تاریخ و محاسن و معایب بحث مطرح می‌کنم و هدفم این است که شما را قانع کنم و به مباحثی که شما مطرح کردید پاسخ بدهم و شما را ساکت کنم تا حرف خود را به کرسی بنشانم. 🔖 روش دیگر به این شکل است که شما هنگام ارائۀ یک طرح و یا لایحه در مجلس و هنگامی که پیش‌نویس لایحه‌ای در هیئت‌وزیران مطرح می‌شود، با معیارهای علمی درمورد آن صحبت کنید. 🔖 یعنی پدیده‌ای که می‌خواهید مدیریت کنید را از طریق مطالبات علمی به جلو حرکت دهید و کارشناسانی قبلاً بر روی آن کار کرده باشند، دستاوردهای علمی در این زمینه را ارائه کنند و به‌گونه‌ای عمل کنند که وضعیت به‌صورت شفاف دربیاید و مباحث هم مباحثی عینی و غیرجدلی باشد. 🌐 @rouyeshandisheh